|
||
BALANDIS
Senieji mėnesio pavadinimai Žiedų, Sultekis, Gegužinis, Karvelinis, Biržėtas, Velykų.
MELŲ
DIENA
(balandžio 1 d.) išdaigų ir juoko diena
seniau kaime vadinta Prima aprilis, Melagiaus arba
Šido diena.
ŠVENTASIS
IZIDORIUS
(balandžio 4
d.) arba Izidorius Artojas (1070-1130), gyvenęs Ispanijoje,
tarnavo pas ūkininkus, išgarsėjo doru gyvenimu, atsidavimu kitiems,
artimo meilės darbais. Šv. Izidorius yra Madrido miesto ir
visų žemdirbių globėjas. Izidorius skulptūrose būdavo vaizduojamas su šiaudine
skrybėle ant galvos, drobiniais marškiniais ir su sėtuve
rankose, kartais - ariantis dviem arkliais ir iš
paskos lydimas angelo. Lietuvoje jis artojų
globėjas; kaime artojai tądien būtinai turėdavę nusivalyti
plūgus, žagrės noragus. Kai kur tai ir ypatinga Pirmosios
vagos diena. Pabučiavęs žemę, artojas išversdavo pirmąją
vagą, kurią užversdavo atgal. Lietuvoje tai būdavo ir pirmoji
žirnių sėjos diena. Taip pat buvo paprotys šią dieną šventinti laukus, saugant nuo sausros ir ledų.
VERBŲ
SEKMADIENIS
(kilnojama data,
savaitė prieš Velykas, 2022 m.
balandžio 10
d.)
tai
prisiminimas Kristaus žengimo į Jeruzalę, kai minios klojo
Jam po kojomis palmių šakas. Ši diena vadinama ir Viešpaties
kančios sekmadieniu; jis sujungia Kristaus karališko triumfo
pranašystę ir jo kančios paskelbimą - į garbę reikia pereiti per
kančią...
Nuo
Verbų sekmadienio prasideda priešvelykinės apeigos. Likusi
iki Velykų savaitė vadinama Didžiąja, Šventąja
arba Kančios. Liaudyje ši savaitė buvo pagrindinio
tvarkymosi po žiemos metas. Apie velykinį laikotarpį plačiau Aleksandro Žarskaus. Jei ši Didžioji savaitė būtų paskutinė - Roberto McTeigue DIDYSIS TREČIADIENIS (2022 m. balandžio 13 d.) mūsų laikais jau nėra švenčiamas, tačiau dar XIX a. pabaigoje šią dieną žmonės minėjo, laikėsi sauso pasninko, t. y. nevartojo mėsos ir pieno produktų. Nuo Didžiojo trečiadienio vaikai vilkdavo aplink bažnyčią silkę, ją plakdavo botagais tai turėję priminti, kad nuo Didžiojo ketvirtadienio prasidedąs griežtas pasninkas bus nevalia valgyti net žuvies, silkės.
DIDĮJĮ
KETVIRTADIENĮ
(2022 m.
balandžio 14
d.)
prisimenama Kristaus paskutinė vakarienė su mokiniais, kurios
metu buvo įsteigtas Švenčiausiasis sakramentas, Eucharistija, komunija;
taip pat - Įšventinimo sakramentas - mokiniams buvo suteikta galia atleisti atgailaujantiems jų nuodėmes.
DIDĮJĮ
PENKTADIENĮ
(2022 m.
balandžio 15
d.)
prisimenama Kristaus kančia ir mirtis ant kryžiaus. Tai
vienintelė metų diena, kai bažnyčiose nelaikomos šventosios
Mišios. Laikomasi pasninko ir abstinencijos; vakarop renkamasi į
Viešpaties kančios liturgiją, kurios centre - šventojo kryžiaus
pagerbimas.
DIDYSIS
ŠEŠTADIENIS
(2022 m.
balandžio 16
d.)
- tai diena, kai Bažnyčia budi prie mirusio savo Viešpaties
kapo, apmąstydama Jo mirties prasmę. Šeštadienio vakare,
nusileidus saulei, pradedamos Velyknakčio apeigos: budėjimas
(vigilija), šventinama ugnis ir vanduo, krikštijami suaugusieji,
atnaujinami krikšto pažadai. Vigilija baigiasi neišbrėškus
rytui, šiomis apeigomis prasideda Prisikėlimo sekmadienis -
Velykos. Įvairių pasaulio tautų pasaulio sutvėrimo (kosmogoniniai) mitai, etiologinės sakmės aiškina apie Visatos atsiradimą iš stebuklingo paukščio kiaušinio. Margutis kosminio embriono, pradžių pradžios, Naujųjų Metų, kitados švęstų pavasarį, naujam augmenijos gyvybės ratui prasidedant, simbolis. Pirmykščiam žmogui paukštis tartum atnešdavo ant savo sparnų pavasarį išsigelbėjimą nuo bado ir šalčio. Todėl jis buvo sudievinamas. Deivei paukštei buvo aukojamas pirmasis pavasarį rastas kiaušinis. Jis būdavo dažomas raudonai, kraujo ir ugnies spalva. O gal pažymimas ir paukščio pėduke. Šias pėdukes, kaip labai dažną ornamentą, matome ir ant tradicinių lietuviškų margučių.
ŠVENTOS
VELYKOS
(2022
m.
balandžio 17
d.) svarbiausioji krikščioniškojo
pasaulio šventė, Jėzaus Kristaus prisikėlimo iš mirties minėjimas.
Nuo penktadienio iki sekmadienio trukusią tylą galingu
skambesiu suvirpina Prisikėlimo pamaldų varpai. Velykos yra
kilnojama šventė, visada švenčiama pirmąjį mėnulio
pilnaties sekmadienį po pavasario lygiadienio (taip visos
Bažnyčios susitarė Nikėjos susirinkime 325 m.; žydų kalendoriuje
tuomet švenčiama Pascha). Taigi, Velykos
yra išlaikiusios tradicinį ryšį su archaiškuoju mėnulio
kalendoriumi.
Tradiciniuose
mūsų tautos
papročiuose labai reikšmingomis laikytos ne tik
Didžiosios savaitės dienos, bet dar 3-4 dienos po jos. Galbūt
tai senosios devyniadienės savaitės, sudarytos pagal Mėnulį,
atminimas. Pirmosios Velykų dienos vakare kaimo vaikinai
susirinkdavo į būrį lalauninkų lankydavo
kaimynus su gerais linkėjimais, palydimais dainomis ir muzika.
O ypač gražias dainas lalauninkai išgiedodavo prie tų namų,
kur gyvena mergaitės. Antrą Velykų dieną jau mažiukai
vaikai eidavo kiaušiniauti. Porą gražiausių margučių
gaudavo iš krikšto mamos. Dar tą pačią dieną prosenovišku
papročiu namų šeimininkui plaunamos rankos, o šeimynykščius
galima aptaškyti vandeniu. Jaunimo džiaugsmui sūpuoklės.
Dzūkijoje merginos šokdavo lenton supdavosi
ant lentos, permestos per kokį rąstigalį. Visa savaitė tarp Velykų ir Atvelykio - didžiausių krikščioniškų iškilmių laikas, kurį galima vadinti viena Šventąja diena; taip pat ji vadinama gailestingumo savaite. Šia savaite prasideda 50 dienų trunkantis Velykų laikas, kuris baigsis Sekminių sekmadienį.
ŠVENTASIS JURGIS
(balandžio
23 d.) III a. gyvenęs riteris, krikščionis kareivis,
nukankintas (303 m.) Palestinoje. Jurgis buvo nužudytas dėl savo
tikėjimo. Pasakojimas, kad jis išlaisvino karalaitę nuo slibino,
yra mitinis motyvas, sukurtas pagal kitų slibino nugalėtojų -
Persėjo, Indro, Zigfrido - legendas. Jurgio kultas, prasidėjęs
Bizantijoje, paplito po visus Rytus nuo Gruzijos iki Abisinijos. Jis
antrasis Lietuvos globėjas. Savo globėju Jurgį buvo pasirinkę
viduramžių kryžiaus žygių dalyviai, taip šv. Jurgio kultą
išplatinę po visą Europą. Jį globėju yra pasirinkę kariai,
ūkininkai ir skautai. Jurgį gerbia Vakarų ir Rytų krikščionys.
Stipriu tikėjimu ir krikščioniška drąsa jis atvertė daugelį
romėnų karių, o riteriškumu - net imperatoriaus Diokleciano
žmoną Aleksandrą. Patardavo žemdirbiams gamtos dalykuose ir
galvijų negalėse.
ATVELYKIS
(2022 m.
balandžio 24
d.)
tai pirmasis sekmadienis po Velykų.
Krikščionybėje tai Dievo gailestingumo šventė,
Gailestingumo sekmadienis arba Tomo sekmadienis -
diena, kai palietęs Kristaus žaizdas prisikėlimu įtikėjo
apaštalas Tomas; o Jėzus įsteigė Susitaikinimo sakramentą. Šis
sekmadienis dar vadinamas Baltuoju, nes tą dieną
nusivilkdavo baltą, visas 8 dienas vilkėtą drabužį tie, kurie
Velykų budėjimo metu tapo krikščionimis.
GYVYBĖS
DIENA (2022 m. - balandžio 24 d.).
Nuo 1998 m. Pasaulinė gyvybės diena švenčiama kasmet paskutinį
balandžio sekmadienį, siekiant priminti kiekvieno žmogaus
gyvybės vertę.
ŠVENTASIS
MORKUS
(balandžio 25 d.)
vienas iš 4-ių evangelistų. Mūsų krašte jis laikytas žemės
ir derliaus globėju. Tai ir didžiųjų maldavimų metas,
vadinamosios Kryžiaus (kryžiavos) dienos. Būdavo
einama prie kaimo bei kapinaičių kryžių, giedant litanijas,
giesmes, meldžiant, kad Dievas saugotų laukus, kad duotų gerą
derlių, kad nukreiptų staigią mirtį. Liaudyje tai Sėjos
pradžia, kai kur vadinta Daržų diena. Valpurgijos naktis - (balandžio 30 d.).
|
|