BAŽNYČIOS ĮSČIOS
Velyknaktį susibūrusi į draugę Bažnyčia
išgyveno didžiausią savo slėpinį - Jėzaus Kristaus Prisikėlimą. Tą naktį
krikštijant suaugusiuosius ir kūdikius bei atnaujinant krikšto pažadus,
krikščionys prisiliečia prie savo esmės - prie atgimimo per vandenį ir
Šventąją Dvasią. Štai kodėl krikštykla suvokiama kaip Bažnyčios įsčios.
Joje prasideda naujas gyvenimas - gyvenimas Kristuje.
Neseniai skaičiau garsaus judėjų teologo knygą apie ritualinius žydų
apsiplovimus. Šie apsiplovimai; gausiai paliudijami Evangelijose, yra ir
mūsų krikšto pirmtakai. Knyga pradedama pasakojimu apie sovietų Rusijos
miesto žydų šeimą. Autorių sujaudino didžiulis pasitikėjimas, kurį jam po
kelių bendravimo dienų parodė šeimos galva. Sovietinio daugiabučio vonios
kambarėlio grindyse jis svečiui atidarė dangtį, slepiantį brangenybę -
miesto mikvah, baseinėlį. Juk neįmanoma būti žydu be apsiplovimų
šaltinio. Sinagoga, t. y. susirinkimas, gali vykti bet kur, tačiau
ritualiniams apsiplovimams skirtoji vieta yra ypatinga. Žydų religijoje
tokiame mikvah apsiplaunama priimant
tikėjimą, moterys apsiplauna pasibaigus menstruaciniam ciklui; taip pat
mikvah vandeniu perplaunami naujai įsigyti indai švariam - košeriniam
maistui.
Mikvah svarba religingiems žydams primena krikštyklos svarbą
krikščionių bendrijai. Prie svarbiausių bažnyčios dalių priklauso
krikštykla, tai yra vieta, kurioje pastatytas krikšto šaltinis. Šioje
vietoje švenčiamas krikštas, pirmasis naujosios Sandoros sakramentas,
kuriuo žmonės, priėmę Viešpaties Kristaus tikėjimą ir gavę įsūnystės
Dvasią, yra kviečiami tapti ir iš tikrųjų yra Dievo vaikai; panašia
mirtimi ir prisikėlimu neatskiriamai suvienyti Kristuje, tampa jo Kūno
nariais; Šventosios Dvasios patepti tampa Dievo Šventove, Bažnyčios
nariais, išrinktąja gimine, karališkąja kunigyste, šventąja tauta, Dievo
įsigytąja liaudimi", rašoma Naujos krikštyklos palaiminimo apeigyne.
Kas įvyksta per Krikšto sakramentą? Kokia jo esmė? Šio sakramento
teologinė prasmė atskleidžiama Apaštalų darbų knygoje: ...jie ėmė
klausinėti Petrą bei kitus apaštalus: Ką mums daryti, broliai?" Petras
jiems atsakė: Atsiverskite, ir kiekvienas tepasikrikštija vardan Jėzaus
Kristaus, kad būtų atleistos jums nuodėmės, tada gausite Šventosios
Dvasios dovaną. Juk jums skirtas pažadas, taip pat jūsų vaikams ir visiems
toli esantiems, kuriuos tik pasišauks Viešpats, mūsų Dievas" (Apd
2,37-39).
Tepasikrikštija". Krikštyti - graikiškai baptizein reiškia
panardinti į vandenį. Religijų tyrinėtojai pastebi, kad daugumoje tikybų
vanduo suprantamas kaip gaivališka griaunamoji jėga. Senuosiuose jūreivių
pasakojimuose vandenynai dažnai įgyja baisaus, naikinančio monstro
įvaizdį. Vien dėl to, kad dieviškos jėgos sutramdo šį monstrą, žmogaus
gyvenimas gali tęstis ir vystytis. Dievas parengia vietą žmogui gyventi
atskirdamas žemę nuo vandenų (žr. Pr 1, 6-10). Pats Dievas dažnai
kovoja su jūra ir jūros pabaisomis. Izraelio išlaisvinimas iš vergijos
irgi susijęs su perėjimu per Raudonąją jūrą (Iš 15; k 51, 10).
Maldose jūra tampa mirtinų potyrių paveikslu (2 Sam 22, 5; Pr 2, 4-6
ir 1.1.). O didžiausia eschatologinė viltis - kad Dievas užmuš
slibiną, kuris yra jūroje" (Iš 17, 1-7) ir kad jūros daugiau
nebebus (plg. Apr 21, 1).
Ne mažiau svarbi ir priešinga - vandens kaip gyvybės šaltinio
samprata. Taip vandenį geriausiai suvokia dykumos tautos. Senovės Egiptas
džiaugiasi, turėdamas Nilą kaip dovaną. Klajoklių tautoms šaltinis ar oazė
reiškia galimybę išgyventi. Iš uolos trykštantis vanduo gelbsti Izraelio
tautą dykumoje (Iš 17, 1-7). Ne tik išgertas vanduo, bet ir
prausimasis turi ypatingos reikšmės. Nešvara veda į išmetimą iš
bendruomenės, o nusiprausimas nutiesia kelią atgal. Kai kuriose tautose
vandeniui buvo priskiriamas amžinojo gyvenimo, nemirtingumo teikėjo
vaidmuo. Senovės Egipte tas, kuris nusiprausdavo Nile, būdavo
sudievinamas. Prisiminkime raupsuotąjį Naamaną, pasveikusį išsimaudžius
Jordane.
Iki trečiojo Bažnyčios amžiaus laikytasi papročio krikštyti upėse ir
kituose vandens telkiniuose. Vėliau pradėtos statyti krikštyklos. Iš
pradžių tai būta kupolu uždengtų ketursienių pastatų. Jie priminė
mauzoliejus, o tai - įprastas ano meto kapų elementas. Šitaip idėja būti
pakrikštytam Kristaus mirtyje įgijo regimą išraišką. Kai kurios
krikštyklos būdavo panašios į vonias ir krikštą pabrėždavo kaip nuplovimą.
Būtina pasakyti, kad šiuo periodu simboliai architektūroje naudoti gana
atsargiai. Vis dėlto čia susiduriame su begaliniu troškimu architektūra
perteikti švenčiamus slėpinius. Šešiakampės formos krikštyklos išreiškė
šeštąją savaitės dieną, kurią Kristus mirė, o aštuoniakampės -aštuntąją,
Kristaus prisikėlimo iš numirusių dieną. Dažnai šešiakampį šaltinį
įstatydavo į aštuoniakampę krikštyklą. Sarkofagų formos šaltiniai
simbolizavo krikštą kaip palaidojimą su Kristumi, o apvalūs - per krikšto
vandenį kylantį naują gyvenimą. Tokia ikonografija atspindėjo Bažnyčios
mokymą apie krikštą.
Iš Bažnyčios Tėvų raštuose randamų krikšto aprašymų matyti, kad šio
sakramento šventimas nebūdavo viešas įvykis. Susirinkusi bendruomenė
bažnyčioje laukdavo pakrikštytųjų įžengimo, juos pasveikindavo. Pirmasis
naujokų" per krikštą gautos kunigystės aktas būdavo dalyvavimas
bendruomenės maldoje ir Eucharistijoje. Krikštyklų statyba sustojo, kai
sumažėjo suaugusių krikštijamųjų ir pradėta krikštyti kūdikius. Dėl to
šaltinis buvo perkeltas į bažnyčios vidų ir dažniausiai įrengiamas prie
durų, kairėje pusėje. Jo buvimas netoli įėjimo visiems primindavo, kad tik
per krikštą įeinama į tikinčiųjų bendruomenę.
Tačiau Lietuvos bažnyčiose šiandien tik labai nedaug kur galime pamatyti
krikštyklas ir šaltinius. Kadangi krikštas yra viso krikščionio gyvenimo
pradžia, kiekviena katedra ir parapijos bažnyčia turi turėti savo
krikštyklą, vietą, kur yra krikšto vandens šaltinis. Pastoraciniais
motyvais vyskupas gali leisti krikštyklas įrengti ir kitose bažnyčiose ar
koplyčiose.
Krikšto šaltinis turėtų būti nekilnojamas, meniškas, pagamintas iš taurios
medžiagos, prižiūrimas ir sutvarkytas bei įrengtas taip, kad katechumenai
galėtų būti krikštijami panardinant. Idant išryškėtų visa jo kaip ženklo
vertė, šaltinis gali turėti trykštančios srovės pavidalą. Numatoma, kad
prireikus vanduo galėtų būti pašildomas. Atgaivinant krikštą panardinimo
būdu, svarstytina apie vandens baseiną.
Tradiciškai tinkamiausia įrengti šaltinį prie bažnyčios durų, kairėje
pusėje. Tada jis įeinantiems į šventovę tikintiesiems vis primins, kad tik
per jį tapome Bažnyčios nariais, tik per šį vandenį susijungę su Kristumi
esame tarsi iš Bažnyčios įsčių atgimę naujam gyvenimui.
Ne tik Velykų naktis, bet ir visas Velykų laikas yra mūsų krikšto atminimo
metas. Labai norisi linkėti, kad Bažnyčia krikštyklą brangintų ir saugotų
taip, kaip branginamos ir saugomos motinos, dovanojančios sūnus ir
dukteris, įsčios.
Kun. Artūras Kazlauskas;
Artuma, Bernardinai.lt |