Paskutinės vakarienės aidai
/.../
Kai kuriose šalyse Didysis ketvirtadienis dar kitaip yra žinomas Maundy
Thursday vardu. Žodis maundy yra kilęs
iš lotyniško žodžio mandatum (įsakymas). /.../ Aš jums
duodu naują įsakymą, kad jūs vienas kitą mylėtumėte; kaip aš jus
mylėjau, kad ir jūs taip mylėtumėte vienas kitą! (Jn 13,34)). Tokiais žodžiais Jėzus kreipėsi į savo mokinius per Paskutinę vakarienę,
prieš tai numazgojęs jiems kojas.
Medituodami Evangelijų temomis,
galime prisiminti tą dieną Jėzaus atliktus veiksmus. Štai kaip visus
pirmojo Didžiojo ketvirtadienio įvykius apibūdina t. Bernardas Streiseris
(Strasser):
[...] Tai buvo: (1) Velykų ėriuko ar velykinio maisto valgymas; (2)
Kojų mazgojimas mokiniams; (3) Švenčiausiosios Eucharistijos įsteigimas
(pirmosios šv. Mišios, kurioms vadovavo amžinasis ir aukščiausiasis
kunigas Jėzus Kristus); apaštalų Pirmoji komunija; pirmieji kunigystės
šventimai; (4) Judo išdavystės išpranašavimas ir Petro išsižadėjimai;
(5) atsisveikinimo kalba ir kunigiška Jėzaus malda; (6) Jėzaus agonija
Alyvų sode ir jo paėmimas į nelaisvę.
Šalyse, kuriose kalbama vokiečių kalba, slavų tautose bei Vengrijoje
Didysis ketvirtadienis dar yra žinomas Žaliojo ketvirtadienio vardu.
Šis pavadinimas atsirado, netaisyklingai vartojant vokišką žodį grunen
(liet. apraudoti, gedėti), jį verčiant į būdvardį žalias (vok. Grün,
angl. green). Daugybė žmonių tiki, jog tą dieną jie privalo valgyti
žolinį maistą tikėtina, jog šis įsitikinimas kilo iš žydų tradicijos
per Velykas valgyti karčiosiomis žolelėmis pagardintus valgius.
Krizmos Mišios
Per Didįjį ketvirtadienį galima švęsti tik dvejas Mišias Krizmos
Mišias ir Viešpaties vakarienės Mišias (vakare). Kiekvienoje diecezijoje
yra švenčiamos Krizmos arba Šventųjų aliejų Mišios, kurios
paprastai aukojamos ryte vyskupijos katedroje. Visi vyskupijos kunigai
yra pakviečiami švęsti kartu su vyskupu, o katalikai turėtų stengtis
bent kartą gyvenime dalyvauti šiose Mišiose, patirti kunigų ir
diecezijos vyskupo bendrystę. Per šias Mišias vyskupas palaimina
šventuosius aliejus, kurie kitais metais yra naudojami Krikšto,
Sutvirtinimo, Šventimų bei Ligonių patepimo sakramentams. Taip pat per
šias Mišias yra švenčiamas kunigystės įsteigimas. Tokiu būdu tampa
aišku, jog sakramentai kyla iš Kristaus, o jų vaisingumas iš velykinio
Išganymo slėpinio.
Viešpaties vakarienės Mišios
Didžiojo ketvirtadienio vakare yra švenčiamos Viešpaties arba
Paskutinės vakarienės Mišios. Jos švenčiamos vakare, kadangi žydų
Velykos prasidėdavo saulėlydžio metu. Tai labai džiaugsmingos Mišios,
kadangi jų metu prisimename Švenčiausiąją Eucharistiją ir kunigystę. Per
Mišias kunigai vilki baltais drabužiais, altorius išpuošiamas gėlėmis,
giedama Gloria ir skambinama varpais. Po to nebegrojama vargonais ir
nebeskamba varpai iki pat Velykų vigilijos. Šv. Mišių liturgijoje
prisimenamas žydų išėjimas iš Egipto, kuris minimas per žydų Velykas, ir
Paskutinė Jėzaus vakarienė su mokiniais (be kita ko ir kojų mazgojimo
scena). Po Komunijos nesuteikiamas baigiamasis palaiminimas, o per visą
bažnyčią eina Šventąja Eucharistija nešina procesija, tada Eucharistija
yra perkeliama į saugojimo vietą, paprastai esančią šoninėje koplyčioje.
/.../
Po Mišių prisimenama agonija sode, Jėzaus suėmimas ir įkalinimas.
Altorius yra visiškai nudengiamas, kryžiai nuimami arba uždengiami,
Eucharistija padedama vadinamajame Kristaus kapo altoriuje. Dauguma
Bažnyčių yra paliekamos atviros tyliai adoracijai taip tarsi atsakoma
į Kristaus kvietimą Negalėjote nė vienos valandos pabudėti su manimi?
(Mt 26,40).
Kristaus kapo altorius
Kai po Viešpaties vakarienės Mišių Eucharistija yra padedama ant
Viešpaties kapo altoriaus, turime pasinerti į tylią maldą ir adoraciją,
taip būdami su Kristumi. Dideliuose miestuose, kur yra daug parapijų,
itin paplitusi tradicija šį vakarą aplankyti septynias Bažnyčias bei
jose esančius Kristaus kapo altorius.
Po Viešpaties vakarienės Mišių yra itin pagarbiai adoruojamas
Švenčiausiasis Sakramentas. Ilgo istorinio proceso, apie kurio ištakas
mes net nežinome, metu Kristaus kūno poilsio vieta tradiciškai buvo
įvardijama kaip šventasis kapas, kur burdavosi tikintieji, norintys
pagarbinti Jėzų, kuris po nukryžiavimo buvo paguldytas į kapą ir kuriame
išbuvo apie keturiasdešimt valandų.
/.../ Eucharistijos palikimo altoriuje
reikšmė: tai iškilmingas Kristaus kūno saugojimas tikinčiųjų
bendruomenei, kuri priims Komuniją Didžiojo penktadienio liturgijoje, ir
ligoniams į namus nunešti. Tai kvietimas dalyvauti tylioje ir
ilgesnėje adoracijoje Švč. Sakramento, kurio įsteigimą šiandien
prisimename.
Po Didžiojo ketvirtadienio vidurnakčio adoracija turėtų būti baigiama be
iškilmingumo, kadangi tuo metu jau būna prasidėjusi Viešpaties kančios
diena.
Kojų plovimas ir Velykų vakarienė
Atkartodami Paskutinę Kristaus vakarienę, daugybė krikščionių ruošia
velykinius valgius. Velykų vakarienės šventimas mums padeda suprasti
atpirkimo planą. Ant stalo matome paruoštą ėriuką, simbolizuojantį
Kristaus Dievo avinėlio mirtį. Valgydami neraugintos tešlos duoną,
mes prisimename Eucharistiją. Mes valgome vakarienę, prisimindami tą
didį momentą Paskutinę vakarienę, kurią Kristus praleido su savo
mokiniais, savo draugais, įsteigdamas kunigystę ir palikdamas didžiausią
savo dovaną Švenčiausiąją Eucharistiją.
Pagal Catholic
culture.org; Bernardinai.lt, 2009