Velykos -
Kristaus prisikėlimas
Velykų žinią apie Jėzaus
prisikėlimą iš numirusiųjų skelbiame pasauliui, kupinam ginčų ir
kartėlio, suirzimo ir nevilties apraiškų. Žmonės linkę užsiimti įvairiausiais
dalykais, tačiau tik nedaugelis ieško atsakymų į giliausius būties
klausimus nebent teisinasi kritikuodami Bažnyčią skandalingomis
istorijomis iš dvasininkų gyvenimo. Vieni sako, kad prisikėlimas paprasčiausiai
priešingas gyvybės dėsniams žmogus, būdamas mirtinga būtybė,
negali būti nemirtingas. Anot jų, negalimas dalykas, kad nelaimingame
pasaulyje staiga atsirastų daug laimės, panašiai kaip kad smėlis
pavirstų auksu. Šie žmonės gali patikėti žmogaus atgaivinimu po
klinikinės mirties, laikinu organizmo atjauninimu, tačiau netiki
prisikėlimu ir amžinuoju gyvenimu. Kristus prisikėlė ir daugiau
nebemiršta, skelbia Velykų tikėjimas. Tai neįmanoma,
atkerta tokie žmonės. Kiti deda viltis į technologijos pažangą. Jie
teigia: Mums nereikalingas tikėjimas prisikėlimu. Visai neseniai
ideologai su patosu kalbėdavo apie naują žmogų, kurį išugdys
valstybinė švietimo sistema. Dabar tos kalbos aptilo. Tačiau vis dar
yra tokių, kurie mano, kad jiems tikėjimo nereikia.
Vis dėlto yra ir išpažįstančiųjų savo tikėjimą: Mano Viešpats
ir mano Dievas arba tiesiog Rabuni Mokytojau. Apie kai
kuriuos išpažinėjus pasakyta: pamatė ir įtikėjo, taip pat yra
tokių, kuriuos pats Jėzus palaimino žodžiais: Palaiminti, kurie
tiki nematę.
Marija Magdalietė nuėjusi prie kapo ir radusi nuristą akmenį nubėgo
pas Petrą pranešti, jog kažkas paėmė Viešpatį ir nežinia kur padėjo.
Ji dar negali suvokti tuščio kapo prasmės. Iš pradžių Marija mąsto
panašiai kaip minėti pirmosios grupės žmonės. Petras, prie kapo pamatęs
numestas drobules, nesuvokia, kas įvyko. Taip pat kitas mokinys turi
pirma pamatyti, kad įtikėtų: Mat jie dar nebuvo supratę Rašto, kad
jis turėsiąs prisikelti iš numirusių. Tuščio kapo nepakako
reikėjo, kad mokiniai pamatytų patį Prisikėlusįjį. Išvysti Prisikėlusįjį
buvo būtina ir Marijai Magdalietei. Velykų sekvencijoje giedama:
Ateik, Marija, pasakyk mums ką ten pamatei? Pamačiusieji
Prisikėlusįjį tiki ir tuo pat metu suvokia: Palaiminti, kurie tiki
nematę. Todėl Bažnyčia nepaliaudama skelbia: Kristus prisikėlė,
mirtis jam nebeturi galios!
Įsivaizduokime, kaip apsidžiaugtume sužinoję, kad mums artimas žmogus
atsigavo po klinikinės mirties ir dar galės kurį laiką pagyventi. Tačiau
toks laikinas džiaugsmas praeina. Jėzus perėjo per mirtį ir yra Dievo
šlovėje. Jo žmogystė yra visiškai Dievo šlovės perkeista. Tai mūsų
svajonių išsipildymas. Jei jis būtų mums tolimas ir nepasiekiamas, mūsų
džiaugsmas nebūtų pilnutinis. Tačiau Jėzaus atsimainymas ir žengimas
pas Tėvą reiškia, kad jis tapo pasiekiamas kiekvienam iš mūsų. Mūsų
džiaugsmas dar didesnis dėl to, kad Kristus prisikėlė iš numirusiųjų
kaip užmigusiųjų pirmgimis. Jis pirmasis įžengė į Dievo šlovę.
Mes tikimės, jog įkandin nueisime ir mes.
Sunku perteikti Velykų įvykio reikšmę mums. Tai, kas įvyko prieš
beveik 2000 metų, tebėra pasauliui naujiena. Mūsų sąvokos geriau
tinka nusakyti tam, kas sena. Turbūt daugelis esame bandę perpasakoti
kitiems kokį nors ypatingos reikšmės išgyvenimą. Mes nekantraujame
perteikti savo patirtį, o klausytojai, nepajėgdami įsijausti, klausia:
Na, gerai, o kas buvo toliau?. Nors dėl tokios reakcijos dažnai būna
apmaudu, liekame ištikimi tam, kas brangu mūsų širdžiai. Išoriškai
istorijos raidoje tarsi niekas nepasikeitė, tačiau viskas tapo kita.
Jėzus savo palyginimuose apie mirtį kalba kaip apie naujo gyvenimo pradžią.
Būdingas įvaizdis kviečio grūdas, kuris miršta, kad neštų gausių
vaisių. Fizinė Kristaus mirtis tapo dvasinio gyvenimo šaltiniu visai žmonijai.
Bažnyčios tėvai įžvelgė iš Jėzaus šono trykštančioje kraujo ir
vandens srovėje Bažnyčios užuomazgą. Iš smurtingos mirties kilo meilės
gyvenimas. Šis gyvenimas skirtas visiems žmonėms iki pat pasaulio
pabaigos. Tik savo noru ir valia žmogus gali atsisakyti amžinojo
gyvenimo ir išskirti save iš gyvybės upės, visus maitinančios malonėmis
ir charizmomis. Naujojoje Sandoroje gyvenimo pilnatvė neatsiejama nuo
visuotinumo. Dieviškojo gyvenimo bendrystę išreiškia mistinio kūno
arba vynmedžio įvaizdžiai.
Jėzaus iš Nazareto gimimą parengė Mesijo laukimo laikas. Pagal pranašų
mokymą tauta laukė žmonijos išgelbėtojo. Daugelis suvokė Mesijo
laukimą kaip Izraelio tautos politinį išsivadavimą. Kristaus gimimu
prasideda nauja Mesijo era. Po Velykų krikščionys laukia naujos laiko
pilnatvės, tačiau niekas neabejoja, jog ji yra Kristus. Kiekvienoje
Eucharistijoje krikščionių bendruomenė pakartotinai išgyvena Kristaus
antrojo atėjimo laukimą. Paruzija tai istorinio Velykų įvykio
atbalsis. Anapus laiko ribų yra eschatologinės dangiškosios Velykos.
Abu Velykų įvykiai, tiek istorinis, jau įvykęs, tiek eschatologinis,
įvyksiantis, papildo vienas kitą, sudarydami vieną tikrovę. Antrasis
yra pirmojo epilogas ir atbaiga. Kelyje nuo istorinių Velykų į
eschatologines pagrindas išlieka tas pats: tai Kristaus prisikėlimas,
naujai sukūręs žmoniją ir laidavęs Šventosios Dvasios atsiuntimą.
Bažnyčios
žinios
|