KRISTUS TIKROJI SAULĖ
Yra labai naudinga bent kiek pažvelgti, ką Velykų
šventė reiškė Bažnyčios Tėvams, kad labiau įsigilintume į jos esmę ir
truputį prisiliestume prie mūsų tikėjimo ištakų.
Prisikėlusio Viešpaties slėpinys yra centrinis
krikščionybėje, kuris naujai atrastas šiandienos teologijoje ir pamaldume.
Jei Kristus nebuvo prikeltas, tai tuščias mūsų skelbimas ir tuščias
jūsų tikėjimas (1 Kor 15, 14). Šis slėpinys ryškiai spindi Bažnyčios
liturginiuose metuose. Bažnyčia tam tikra prasme švenčia įvairiom formom
tą patį prisikėlusio Kristaus slėpinį: būtent jau prisikėlęs Kristus
ateina vis naujai į savo bendruomenę, kai ši švenčia Jo gyvenimo
slėpinius, tokius kaip įsikūnijimą, kančią, prisikėlimą, dangun žengimą,
Šventosios Dvasios atsiuntimą. Šitos nuomonės buvo Melitas Sardietis (2
a.) ir Hipolitas Romietis (3 a.). Grigalius Nazianzietis (4 a.) rašo, jog
Velykas turime švęsti kaip gimtadienį to, kuris dėl tavęs gimė ir
apverkti mirtį to, kuris dėl tavęs numirė.
Taigi Bažnyčios Tėvai rašė visiškai Naujojo
Testamento dvasia: nes kaip Kristaus gyvenimo slėpiniai buvo surašyti
prisikėlusio Kristaus šviesoje, taip ir Velykų slėpinyje galima įžvelgti
visus Kristaus gyvenimo slėpinius.
Krikščionių dvasinis gyvenimas tai Šventosios
Dvasios dovanota bendrystė su prisikėlusiu Kristumi. Šio Kristaus
prisikėlimas buvo nuo pat pradžių suprantamas kaip įvykis istorijoje, o ne
kaip koks mistinis įvykis. Todėl Bažnyčia nuo pat pradžių šią
prisikėlimo dieną pakėlė virš visų kitų dienų. Kristus prisikėlė per
pirmąją pavasario pilnatį, sekmadienį, graikų laikomą saulės (gr. helios)
dieną. Todėl šis Saulės motyvas buvo labai svarbus Bažnyčios Tėvų
teologijoje: Kristus Saulė penktadienį nusileido, šeštadienį nakties
kelionę tęsė, o sekmadienį patekėjo.
Kristaus mirtis ir nužengimas į pragarus kaip
Saulės nusileidimas ir kelionė per tamsybes, o Kristaus prisikėlimas kaip
Saulės patekėjimas.
Mažosios Azijos antikos laikų krikščionių
suvokimu vakarai buvo pragarų (gr. hado) vartai. Ir kai tų laikų
krikščionis skaito, jog Kristaus mirties valandą pasidarė tamsu kaip naktį
(plg. Mt 27,45), jis suvokia, jog Kristus Saulė nusileido į pragarų
gelmes. Melitas Sardietis rašo, jog saulė vakare leidžiasi į vandenyną ir
yra tokia artima mums. Ji šviečia raudonai kaip degantis fakelas. O tačiau
šaltame vandenyje ji neužgęsta, bet išsimaudo paslaptingose gelmėse ir
pasistiprina, o apsivaliusi sutrauko nakties pančius ir atneša mums dieną.
Taip ir Kristus, tikroji Saulė, per mirtį ir kančią nusileidžia į gelmes,
kad mirusius ir gyvuosius Krikšto malone pakeltų į dangaus puikumą.
Po kiekvieno saulės nusileidimo ji vėl pateka, šį
kartą iš Rytų pusės, ir kartu sunaikinama naktis. Klemensas Aleksandrietis
(2 a.) rašo, jog mirties tamsybėse palaidotiesiems sušvito iš dangaus
šviesa, tyresnė nei saulė, ir, kas tik yra šioje šviesoje, tas gyvena.
Saulės nusileidimas tapo saulės patekėjimu. Naktis pasitraukė, ir visa
prisipildė neužgęstančios šviesos, o tai yra naujoji kūrinija. Ši šviesa
Vakarus pavertė Rytais, o mirtį gyvenimui nukryžiavo.
Prisikėlimo malonės kaip Kristaus Saulės
apšvietos padalijimas tikintiesiems.
Šis Kristus Saulė, patekėjęs laikų pilnatvėje,
pateka kiekvieno dabartyje, sakramentuose, pirmiausia Krikšte. Krikštas
yra velnio valdžios atsisakymas, kurio karalystė yra vakaruose, ten, kur
saulė nusileidžia. Jeronimas (4 a.) rašo, jog mes, švęsdami paslaptis,
atsisakome to, kuris yra vakaruose, ir, atsigręžę į rytus, einame sudaryti
sandoros su teisingumo saule ir jai tarnauti. Klemensas Aleksandrietis
rašo: Pabusk iš miego, pakilk iš mirties ir apšvies tave Kristus
Viešpats, Prisikėlimo saulė, pagimdytas prieš patekant ryto žvaigždei,
kuris savo spindėjimu gyvybę teikia. Taigi krikščionis pabunda iš miego,
atsigręžia į Kristų Saulę, sudaro su juo sandorą ir jam tarnauja, tai yra
vaikšto jo šviesoje.
Kristus yra tikroji Saulė ir šviesos nešėjas (gr.
fosforos, lot. lucifer). Šitaip jį vadina apaštalas Petras savo laiške (2
Pt 1,19) graikiškame originale (lietuviškai išversta kaip aušrinė), o
taip Hipolitas Romietis ir Cezarijus Arlietis (6 a.). Pastarasis rašo:
Kristau, kuris esi šviesa ir diena, tu išsklaidai nakties šešėlius,
šviesos nešėjau, kuris šviesą atneši, palaimintos šviesos žadėtojau.
Gaila, laikui bėgant, šis titulas liko tik velniui rezervuotas. Tačiau
Kristaus, kaip šviesos nešėjo, simbolis liko Velykų liturgijoje, būtent
velykinė žvakė. Iš šios Kristaus šviesos ir žmonių vandens (t.y.
žmogiškumo) susivienijimo gimsta naujas kūrinys, krikščionis, tai gražiai
išreiškia velykinės žvakės panardinimas į vandenį.
Bažnyčios Tėvai atkreipė dėmesį ir į mėnulį (lot.
luna), kuris, jų manymu, simbolizuoja Bažnyčią, kuri šviečia tik Kristaus
Saulės dėka. Ambrozijus Milanietis rašo, jog pilnatis išreiškia
atsinaujinusią, tiesiai prieš Kristų stovinčią Bažnyčią, kurioje nelikę
nei mažiausio šešėlio. Origenas rašo, jog Bažnyčia Mėnulis susivienija su
Kristumi saule, jame paskęsta ir tuo dovanoja tikintiesiems gyvybę