Apie gyvybę...
Mylimos šeimos,
broliai ir seserys Kristuje!
Kasmet minime Gyvybės dieną ir kasmet su nerimu bei liūdesiu regime,
kaip svarbiausiai šios šventės žiniai Gyvybės žiniai iškyla
klastingos kliūtys. Pokyčiai, kurie veikia kiekvieną šeimą, kiekvieną
asmenį, kurie lemtingi tautos ir valstybės ateičiai, verčia vis labiau
susirūpinti. Visatos Kūrėjas pašaukė žmogų būti bendradarbiu
puoselėjant Jo sukurtą Pasaulį. Žmogus tai daro kiekviena gera
mintimi, žodžiu ir veiksmu, tačiau ypatingu būdu Pasaulio kūrimas
pratęsiamas, kai užsimezga nauja nepakartojama gyvybė, kai gimsta
vaikai. Dievas šią užduotį patikėjo šeimai, bet jos autoritetas šiandien
ignoruojamas ir žlugdomas. Jaunuoliai nelinkę įsipareigoti, vedusieji
meta savo pareigas, valdžia atideda šeimos politiką rytdienos
darbotvarkei, o žurnalai ir televizija liaupsina gyvenimo būdą, kuriame
nėra vietos naujai gyvybei.
Kai primename valstybės pareigūnams ir partijų lyderiams apie šeimos
ir gyvybės globą, beveik niekas neprieštarauja, deja, šiuos klausimus
nustelbia kitos dabarties aktualijos.
Bet juk tai, apie ką kalbame, yra
labiausiai neatidėliotinas dalykas vaikai gimsta ir užsimezgusios
gyvybės žudomos kasdien, jaunos poros kiekvieną dieną renkasi
gyvenimo būdą ir modelį. Jiems būtų kur kas lengviau pozityviai
apsispręsti, daugybė motinų ir tėvų lengviau atsidustų, o tūkstančiai
gyvybių būtų išgelbėtos, jeigu atsakingi už Lietuvos dabartį bei
ateitį valdžios žmonės stabtelėtų ir suvoktų:
Lietuva jau kelerius metus gyvena demografinės krizės sąlygomis. Mažėja
vaikų, todėl uždaromos mokyklos, visuomenė sensta, todėl menksta
mokesčiai, o didėja socialinės išmokos. Verslininkai vis garsiau kalba
apie būtinybę didinti imigracines kvotas, nes kai kuriose ūkio šakose
jau stinga darbininkų. Lietuvių tauta tampa panaši į tirpstantį
ledkalnį, nuo kurio kasmet nesugrąžinamai atskyla vis didesnė dalis.
Gyventojų skaičiaus mažėjimas aiškinamas blogomis materialinėmis sąlygomis,
tačiau ekonomika auga, sotesnės duonos perspektyvos veriasi, todėl
esminė, gilioji yra moralinė, etinė problema. Kol žmogus nelaikomas
didžiausia vertybe, kol žiūrima tik kiek naudos, malonumo jis gali
suteikti, sunku tikėtis, kad jo atėjimo į pasaulį bus trokštama kaip
savaiminio gėrio. Valstybės politikai tenka didelė kaltės dalis, jog
vaikai skirstomi į planuotus ir neplanuotus, lauktus ir nelauktus,
norimus ir nenorimus. Valstybė atsakinga už tai, kad šeimos dažnai jaučiasi
kaltos, tarsi privalo pasiteisinti, jei gimdo daugiau, nei vieną ar du
vaikus.
Valstybė neatlieka savo priedermių gindama žmogų, nes vis dažniau
girdime žinių apie naują diskriminacijos formą, kai ištekėjusias
moteris vengiama priimti į darbą dėl to, kad jos gali tapti motinomis,
o priimtosios verčiamos rašyti nelegalius įsipareigojimus, jog išeis
savo noru, jei lauksis kūdikio.
Neturėdama šeimos politikos, o tik įvairias vienadienes
politikas, valstybė lopo skyles ir todėl jos žvilgsnis dažniausiai
krypsta į sužalotą santuoką, vienišas motinas, beglobius vaikus. Ji
grumiasi su šeimos žlugimo padariniais, tačiau labai mažai daro, kad
sustiprintų ir paskatintų tėvystę. Tik didžiąją rūpesčio ir
konkrečios pagalbos dalį skiriant sveikoms, stiprioms šeimoms,
pareigingiems tėvams, galima sustabdyti šeimos institucijos irimą.
Šeimai palankūs įstatymai, vaikui skiriama parama, lengvatiniai
kreditai būstui, kompensacijos šeimoms už papildomą vaikų ugdymą
dailės, muzikos, sporto mokyklose ir būreliuose tai šimteriopai
atsipirks jau po dešimtmečio. O svarbiausia valstybė dar dažnai traktuoja
šeimą kaip problemą, užuot padėjusi šeimai spręsti problemas.
Kol tokia pareigūnų ir politikų nuostata bus toleruojama, sunku tikėti,
kad Lietuva turi ateitį.
Brangūs tikintieji, Bažnyčia laukia ir tikisi, kad kiekvienas iš
jūsų bent savo artimiausioje aplinkoje globsite šeimos šviesą, kad išgirsite,
suvoksite ir paskleisite mintis apie pavojus ir paramą Gyvybei, kuriomis
norime su jumis pasidalyti:
1. Žmogus negali tapti brandžia asmenybe, jei kūdikystėje jam stinga
besąlygiškos tėvų meilės ir psichologinio saugumo. Toks žmogus neišmoksta
mylėti, nepasitiki savimi ir kitais, tampa našta visuomenei. Toks žmogus
linkęs tapti priklausomu nuo alkoholio, narkotikų, sekso, pirkimo
manijos, todėl parankus tiems, kurie pelnosi iš šių silpnybių. Žmogaus
asmenybėspagrindai susiformuoja ankstyvoje vaikystėje, taigi labai
svarbu, kad jis tuo metu būtų apsuptas meilės ir išmintingo rūpesčio,
kurį teikia tėvai. Deja, įsivyravo pažiūra, kad moteriai karjera
svarbiau, nei motinystė, kad jos veikla už šeimos ribų vertingesnė,
nei vaikų auginimas bei auklėjimas. Moterys atideda motinystę neapibrėžtam
kada nors arba savo kūdikius palieka svetimų žmonių globai ir išskuba
į tarnybą.
2. Plačiai kalbama apie vyro ir moters lygias galimybes, tačiau viešoji
nuomonė atsakomybę dėl vaikų auginimo, auklėjimo, psichologinių ir
socialinių šeimos problemų suverčia ant moters pečių. Tėvo
atsakomybė retai teprisimenama, dar rečiau analizuojama ir pabrėžiama.
Silpna vyro ir tėvo pozicija, vyrų stoka mokyklose ir kitose ugdymo
institucijose neigiamai veikia vaikų asmenybės brendimą, paauglių
lytinės tapatybės formavimąsi, nerengia jų vaidmenims, kurie būtini
sveikai šeimai sukurti ir išlaikyti.
3. Šeimos gyvenimą lemia ne tik jos narių, bet ir supančių žmonių
elgsena, todėl bendruomenė privalo rūpintis kiekviena šeima, pastebėti
jos rūpesčius ir laiku suskubti į pagalbą. Besilaukiančių motinų
savijauta dažnai priklauso nuo aplinkinių požiūrio. Ypatingas dėmesys
turi tekti toms, kurioms kūdikio laukimas nėra džiaugsmingas dėl artimųjų
išdavystės, psichologinių ar socialinių problemų. Pageidautina, kad
krizinio nėštumo programa, padedanti moterims spręsti iškilusias
problemas, būtų joms prieinama jei ne kiekvienoje parapijoje, tai bent
dekanatuose. Čia turėtų sulaukti pagalbos ir moterys, savo širdyje nešiojančios
nenumaldomą skausmą dėl jų gyvenimą ištikusios tragedijos
negimusio kūdikio netekties. Bendruomenės ir specialistų atidos dėka,
jos, enciklikos Evangelium vitae žodžiais, remdamosi savo pačių
skausmingu patyrimu gali tapti iškalbingiausiomis kiekvieno žmogaus
teisės į gyvybę gynėjomis (99).
4. Šeimos lengviau pakels sunkumus, atsispirs ironiškam viešosios
nuomonės žvilgsniui į daug vaikelių auginti svajojančius tėvus, jei
bursis į bendruomenes. Jos galėtų reikšmingai prisidėti prie šeimai
palankesnės visuomeninės atmosferos. Jonas Paulius II pabrėžia: Gyvybės
evangelijai tarnaujama ir tada, kai šeimos, ypač jungdamosi į
atitinkamas asociacijas, stengiasi užtikrinti, kad valstybės įstatymai
ir institucijos ne tik niekaip nepažeistų teisės į gyvybę nuo pradėjimo
iki natūralios mirties, bet ją globotų ir skatintų (Evangelium
vitae, 93). Nenutylėti, nepraleisti negirdomis, kai šeima, motinystė
ir tėvystė, žmogaus gyvybė yra niekinama ir pašiepiama tai
kiekvieno tikinčiojo pareiga.
5. Idant šeima galėtų išlikti gyvybės davėja, gyvybę ginančia,
saugančia ir puoselėjančia žmonių sąjunga, nepakanka žinojimo, išoriškos
pagalbos, žmogiško palaikymo. Šeimai būtina su begaliniu pasitikėjimu
atsigręžti į Dievą ir jo dangiškos globos dėka tapti namų Bažnyčia.
Šeimoje ugdomas religingumas augina pasitikėjimą vienas kitu ir savimi,
meilė Išganytojui augina meilę artimui. Šeima tai tikroji gyvybės
šventovė: vieta, kurioje gyvybė Dievo dovana susilaukia deramo
sutikimo, apsaugoma nuo daugelio aplinkinių pavojų ir gali vystytis
pagal tai, kas reikalinga autentiškam žmogaus augimui (Centesimus
annus, 39).
Minėdami Gyvybės dieną kartu su visa pasauline krikščionių
bendruomene melskime Dievą Gyvybės Davėją globos šeimoms,
idant jos taptų gyvybės kultūros skleidėjomis ir saugotojomis, idant kūdikio
lopšys būtų Apvaizdos sergimas namų centras.
Lietuvos
vyskupai; Bernardinai.lt, 2004
|