SĖJA
Žmonės šį
darbą, sėją, pradėdavo nuo morkų. Lysvės gale kuolą įsmeigdavo,
kad užaugtų tokios pat didelės. O merginos tądien sėdavo rūtas. Kitų
darbų vengdavo: kad ledai vasarą javų neiškapotų, kurmiai laukų
nesuverstų.
Labai įdomios yra sakmės apie šv. Morkų. Pvz.: Kartą švč.
panelei Marijai prapuolė sietas, kuriuo miltus sijodavo. Sužinojo, kad
velniai pavogė, nusiuntė šv. Morkų atimti. Velniai nenorėjo gražumu
atiduoti sieto ir šv. Morkui teko su jais apsipešti. Užtat ir sakom:
Daužosi kaip Morkus po peklą. Besimušdami sietą sulankstė, ir
Marija negalėjo juo naudotis. Pakabino tada ant dangaus, ir dabar mes jį
matome, tik vadinam Sietynu.
Sietynas - dažniausiai tautosakoje minimas lietuviškas žvaigždyno
vardas (astronomų terminais, tai - Plejadės, padrikasis žvaigždžių
spiečius Tauro žvaigždyne). Kuo žemiau saulei nusileidus jis matyti
vakaruose, tuo arčiau pavasaris. Kai Sietynas įeina į vakaro žarą,
laikas pradėti pavasario sėją. Todėl sakoma: Sietynėlis pažare -
jautelis vagoje. O sakmėje apie šv. Morkų žymūs archaiško mito atšvaitai.
Tyrinėtojai mano, kad veikėjus čia turėjo atlikti baltų mitinės būtybės:
Mariją - Laima, šv. Morkų - Perkūnas, velnius - požemio ir gyvulių
valdovai, Perkūno priešininkai. Taigi sakmėje išreikštas tam tikras
priešiškumas tarp žemdirbių ir gyvulių augintojų. Šio etninės kultūros
fonomeno priežastys dar netyrinėtos, tai viena iš daugelio mums protėvių
užmintų mįslių.
etno.lt
|