KRYŽIUS KRIKŠČIONYBĖS
ISTORIJOJE
Krikščionybės kalboje
kryžius pirmiausia nurodo medį, ant kurio mirė Jėzus, perkeisdamas jį
į meilės ir atpirkimo instrumentą. Šis žodis perteikia žemiškojo Kristaus
paskutinį atvaizdą ir žodį, aukščiausią meilę, kuri atiduoda gyvenimą,
mūsų nuodėmių išpirkimą, gyvenimo pavyzdį. Todėl kryžius tampa
krikščionybei atstovaujančiu simboliu.
Istorijos eigoje krikščioniškas tikėjimas pamažu skleidėsi, atrasdamas
kryžiaus slėpinyje neišsenkantį malonės šaltinį bei krikščioniško gyvenimo
ir mokymo motyvaciją.
I. Kryžiaus ženklas
Kryžiaus ženklas (persižegnojimas) yra labiausiai apibrėžiantis
mūsų krikščioniškąją religiją gestas. Tai malda ir tikėjimo išpažinimas
vienu metu. Pagarbiai ir dėmesingai žegnodamasis, krikščionis išpažįsta
savo priklausymą nukryžiuotam ir prisikėlusiam Kristui.
Jo praktika tarp krikščionių atsiranda gana anksti. Tertulijonas apie 211
m. kalba apie kryžiaus ženklą kaip jau nusistovėjusią tradiciją (bent jau
Šiaurės Afrikoje): Mes žegnojamės kiekviename žingsnyje: darbo pradžioje
ir pabaigoje, kai apsirengiame ir keliamės, kai prausiamės, per pietus,
vakare, kai uždegame žiburius, kai atsisėdame ir atliekame kokį nors
darbą (De corona mil. 3, 4; PL 1, 80). Panašių liudijimų pateikia
ir kiti pirmųjų amžių krikščionių rašytojai. Dykumos tėvai (nuo III a.
pabaigos), kovodami su nuodėme ir piktąja dvasia, atskleidžia šio ženklo
egzorcistinę galią.
Tad nuo pirmųjų amžių iki šiandien ši praktika neišnyko visoje Bažnyčioje.
Tik protestantai, neradę kryžiaus ženklo Biblijoje, šios ilgaamžės
tradicijos atsisakė.
II. Kryžiaus
vaizdavimas
Išorinis kryžiaus vaizdavimas tiek tapyboje, tiek ir skulptūroje
yra gana vėlyvas, nes mirtis ant kryžiaus buvo gėdinga. Mus pasiekęs
pirmas kryžiaus vaizdavimas iš III a. yra būtent toks: ant grafito
pavaizduotas pagonis, besišaipantis iš krikščionių, kurie garbina
nukryžiuotą Dievą.
Imperatoriaus Konstantino ( 337) laikais atsiranda pirmosios liturginės
šventės kryžiaus garbei, bet juose ignoruojamas nukryžiavimas. Kai
reikėdavo liturgijoje vaizduoti visą kryžiavimo eigą, tai pasiekę
nukryžiavimą krikščionys iškart pereidavo prie Prisikėlimo. Taip tęsėsi
iki IV a. pabaigos.
Toliau krikščionybei sparčiai plintant visuomenėje, gėdos jausmas dėl
kryžiaus dingsta, ir nuo tada metamasi į kitą kraštutinumą: jis
vaizduojamas visaip ir visur. Imperatorius Justinas ( 565) buvo
priverstas įsikišti su draudimais, kurie vėliau buvo atnaujinti 692 m.
Kvinisesto (arba Trulano) susirinkime: Kadangi šventasis kryžius yra
kiekvieno mūsų gėrio pradžia, reikia mūsų garbingo ir atsakingo elgesio,
kurio yra vertas instrumentas, per kurį buvome išgelbėti iš senojo
nuopuolio. Todėl, teikdami jam mūsų pagarbą mintimis, žodžiais ir
jausmais, įsakome visiškai panaikinti kryžius, kuriuos kai kas padarė ant
žemės arba ant grindinio tam, kad išvengtų mindžiojimo tų, kurie vaikšto
ant šio pergalingo ženklo (kan. 73, Mansi, XI, 975). Čia trumpai noriu
stabtelėti ir prisipažinti, kad, deja, ir mes, bernardinai, nors daugelis
tuo ir piktinamės, vis dar laikome ant šventoriaus grindinio T formos
kryžių
VII-VIII a. sparčiai įsiplieskia ikonoklazmo erezija naikinami šventi
atvaizdai. Tačiau imperatoriai ikonoklastai kryžius kartu su Biblijos ir
paskutinės vakarienės vaizdavimu palieka.
Kryžius Kristaus simbolis. Vis dėlto pirmosios maldos į Nukryžiuotąjį,
kurios mus pasiekė, yra tik iš IX a.: tai malda į nukryžiuotą Kristų; ji
sujungia taip pat ir kitus Jo gyvenimo slėpinius, bet joje neužsimenama
apie Jo skausmus; kryžius užuovėja, šlovės ir galios sostas. Rytų
Bažnyčioje jis toks išliko iki šių dienų.
Vakaruose XII amžiaus pabaiga ženklina naujos interpretacijos posūkį, o
kartu ir kitonišką Nukryžiuotojo vaizdavimą negu Rytuose: dėmesys
nukrypsta į Kristaus psichologinę būseną kančios metu ir ant kryžiaus.
Nukryžiuotasis labiau sukelia gailesčio, bet nebe triumfo jausmą. Šis
dvasingumas ypač dominuoja viduramžiais. Šv. Pranciškus iš Asyžiaus, 1224
m. La Vernos kalne gavęs iš Dievo Kristaus žaizdas (stigmas), yra laikomas
vienu iš didžiausių apaštalų, platinusių pamaldumą į kenčiantį Kristų ant
kryžiaus.
Moderniaisiais laikais pasigirdo nemažai kritikos šiam įvykusiam pokyčiui,
o ir šiandien, ieškant sąlyčio su Rytų Bažnyčia, jis taip pat yra dažnas
diskusijų objektas tarp teologų ir liturgistų. Kita vertus, mūsų laikais
kartais pastebimas ir perdėtas noras visiškai nutildyti viduramžišką
laikyseną Nukryžiuotojo atžvilgiu. Praėjusio amžiaus viduryje
perlenkimai buvo tokie, kad išprovokavo popiežiaus Pijaus XII reakciją
enciklikoje Mediator Dei: Kai kas pasiekė tokį lygį, kad nori
visiškai panaikinti nukryžiuotojo Kristaus atvaizdą, kuris Jį vaizduoja
kenčiantį
Kadangi Jo atgrasūs skausmai sudaro pagrindinį slėpinį, kuriame
vyksta mūsų atpirkimas, tai, pagal krikščionišką tikėjimą, šis slėpinys
turi būti pabrėžtas (AAS, 39 [1947], 579-580). Galima būtų tik pridurti,
kad šis slėpinys turėtų būti taip pabrėžtas, kad neužgožtų Prisikėlimo
slėpinio, be kurio Kristaus kančia ir mirtis būtų beprasmiška žmogaus
atpirkime.
III. Pamaldumas į
kryžių
Buvo jau užsiminta apie įvairias krikščioniškas praktikas:
žegnojimąsi, išorinį vaizdavimą, Kristaus kančios apmąstymą. Vienas iš
labiausiai paplitusių pamaldumų Romos Katalikų Bažnyčioje yra via
crucis (lot. kryžiaus kelias).
Pirmosios nuorodos į kelią, kurį turi nueiti Kristus, nešdamas kryžių,
siekia XIII a. pabaigą ir XIV a. pradžią. Tai septynios maldos, kuriose
užsimenama apie septynis Kristaus parpuolimus po kryžiumi. XV a. jau
atsiranda dvasinė piligrimystė, kurios esmė yra sekti Kristų, nešantį
kryžių, ir apmąstyti Jo skausmus. Kartais kryžiaus stočių skaičius siekia
47. Nors dar tebesitęsia svyravimai, karmelitų vienuolis Jeanas van
Paesschenas XVI a. tampa pirmuoju, kuris pamini mūsų dabartines 14 stočių.
Galutinė 14 stočių forma ir tvarka nusistovi XVII a. pirmoje pusėje
Ispanijoje. XVIII a. via crucis turi du galingus apaštalus, tai šv.
Leonardas iš Porto Mauricijaus ir šv. Alfonsas Marija Liguori, kurie savo
raštais ir pamokslais reikšmingai pasitarnauja šio pamaldumo išplitimui
Katalikų Bažnyčioje.
Pastaruoju metu buvo pateiktas pasiūlymas, labai tinkamas mūsų laikų
tendencijoms ir daug kur jau įgyvendintas - pridėti dar vieną,
penkioliktąją, stotį, primenančią mūsų Viešpaties Jėzaus Prisikėlimą.
Ramūnas Mizgiris OFM; Bernardinai.lt; 2006