|
||
LAPKRITIS
Senieji mėnesio pavadinimai - Vėlių, Vėlius, Spalinis, Lapkrėstys, Lapkristys, Grodis, Gruodinis, Vilkų. Visas šis mėnuo skirtas mirusiųjų atminimui ir maldai už juos. Užbaigiami visi lauko darbai. Kartu su derliumi iš laukų sugrįžta ir protėvių dvasia, ten globojusi pasėlius ir javo brendimą. Pasirodo tikrasis ruduo su tamsa, darganomis, šaltukais ir vėju; naktys tamsiausios metuose. Gamta ruošiasi žiemai: briedžiai meta ragus, zuikiai keičia kailį, aviliuose į kamuolius susimeta bitės.
Helovino
kilmė ir prasmė
VISI
ŠVENTIEJI (lapkričio 1 d.)
- tai privalomoji Bažnyčios iškilmė, įvesta VII a. Šią dieną minime
visus tuos, kuriuos dėl ypatingo jų gyvenimo kilnumo ir
veiklos, Dievo ir žmonių meilės Bažnyčia po mirties paskelbė
šventaisiais. Nepamirškime, jog jų tarpe - ir mūsų šventieji
globėjai, mūsų krikšto bei sutvirtinimo bendravardžiai. Taigi,
ši diena yra tarsi mūsų bendros varduvės. O jei savo vardo
nerandame Visų Šventųjų litanijoje, tai juk kiekvienam iš mūsų
kartu su duotu gyvenimu suteikta galimybė savo darbais įrašyti
savąjį vardą į šventųjų sąrašus...
VĖLINĖS
(lapkričio
2 d.) - visų Mirusiųjų diena, kaip ir daugelis
mūsų senųjų paprotinių švenčių, prasideda iš vakaro - Visų
Šventųjų pamaldomis. Ši šventė dar vadinta
Diedai,
Diedaduonė, Stalai, Ažinkos, Paminėklai, Ilgės.
Būtent Ilgėse, kurių pačiame
pavadinime slypi giliausia sakralinė šventės
prasmė, akivaizdus ryšys su krikščionišku
Visų Šventųjų šventumu. ŠVENTOJI ELŽBIETA, ŠVENTASIS ZACHARIJAS (lapkričio 5 d.) - šv. Jono Krikštytojo tėvai (I a.). Seniau žmonės tikėjo - kokia bus šv. Elžbietos diena, tokia bus ir žiema. Vaižgantas (lapkričio 5 d.) senovės lietuvių dievas, skatinantis augmenijos augimą ir derlių. Manoma, kad iš tikrųjų lietuviai garbino deivę Vaisgamtą, tik vėliau jos pavidalas paverstas į vyriškąjį. Vaižganto šventė buvo švenčiama trečiąją Ilgių (Vėlinių) dieną, nuėmus nuo laukų derlių. Merginos tą dieną prašydavo dievo, kad užderėtų linų ir kanapių derlius, kad joms netektų vaikščioti nuogoms. Įdomu, kad šį pagonybės laikų linų ir kanapių dievo vardą slapyvardžiu pasirinko lietuvių literatūros klasikas, krikščionių kunigas, kanauninkas Juozas Tumas - Vaižgantas.
ŠVENTASIS
MARTYNAS (lapkričio
11 d.)
tai IV a. Italijoje
gyvenęs vyskupas, pasižymėjęs gailestingumo darbais, neturtėlių
šalpa. Per Martyną galvijai suvaromi į tvartus (kalendorinė
priešprieša šiai dienai - šventojo Jurgio diena, balandžio
23-ioji - per Jurgines galvijai pirmąsyk išgenami). Po Martyno
žemė paliekama žiemos poilsiui, jau niekas jos nebedrįsdavo
judinti. Seniau Lietuvoje, kaip ir kituose Europos kraštuose, ši data buvo
rudeninių atsiskaitymų, skolų, mokesčių sumokėjimo
terminas. Daug kur tuo laiku baigdavosi bernų ir mergų samdos
laikas. Pabandykime ir mes, bent savo širdyse, suvesti praėjusių
metų sąskaitas, įvertinti derlių ir nuostolius, grąžinti
medžiagines bei dvasines skolas. AUŠROS VARTŲ MARIJA, GAILESTINGUMO MOTINA (lapkričio 15 d.) - tai paskutinė liturginių metų šventė, kuri užbaigia Dievo Motinos garbei skirtų švenčių ir atlaidų, švenčiamų kiekviename Lietuvos regione, sąrašą. Švč. Mergelės Marijos paveikslas Aušros Vartuose jau virš 300 metų garbinamas kaip stebuklingas; nuo 1735 m. Vilniuje vyksta tradiciniai atlaidai.
ŠVENTOJI
CECILIJA (lapkričio 22 d.) -
Europoje ji laikoma muzikos ir muzikantų globėja; Lietuvoje šią
datą ypač noriai pažymi bažnytiniai ir kiti chorai.
KRISTUS KARALIUS
arba Kristus, Visatos valdovas - 1925 m. popiežiaus
Pijaus XI įvesta iškilmė, švenčiama paskutinį liturginių metų
sekmadienį - t. y. paskutinį sekmadienį prieš adventą (šiemet -
lapkričio 22 d.). Ši diena neturi gilių šaknų
paprotinėje lietuvių kultūroje, tačiau atskleidžia krikščionybės
ištakų gelmę. LIETUVOS KARIUOMENĖS ŠVENTĖ (lapkričio 23 d.) - 1918 m. šią dieną Vilniuje buvo išleistas pirmasis Lietuvos kariuomenės kūrimo įsakymas. ŠVENTASIS KLEMENSAS (lapkričio 23 d.) popiežius, gyvenęs apie 150-215 m. po Kr. Klemensas pirmasis ragino skelbti krikščionybę raštu, o tikėjimą pagrįsti mokslu ir filosofija. Šv. Klemensas buvo persekiojamas dėl krikščionybės skelbimo ir ciesoriaus įsakymu nuskandintas Juodojoje jūroje. Klemensas Lietuvoje nebuvo populiarus, tačiau jo, kaip šventojo žvejų globėjo įtaka akivaizdi senovinei Žvejų dienai - tądien iš vandens būdavo ištraukiamos valtys ir ilsėdavosi iki pavasario. ŠVENTOJI KOTRYNA (lapkričio 25 d.) IV amžiaus kankinė; Europoje ji laikyta mokslininkų globėja. XIX a. Žemaitijoje tikėta, kad šv. Kotryna padedanti vyrams gauti gerą žmoną. Teigta, kad nevedusieji to melsdavę Kotrynos dienos išvakarėse. Tad liaudyje ši diena dar laikyta Senbernių diena. Beje, Kotryna - vienas populiariausių Lietuvos kaimo moterų vardų XVI-XIX a.
ŠVENTASIS
SILVESTRAS (lapkričio 26 d.).
Bažnyčios istorijoje yra du šventieji Silvestro vardu
popiežius Silvestras I (miręs 335 m.) ir vienuolyno abatas
Silvestras (maždaug 1177-1267 m.). Pirmojo liturginė diena yra
lapkričio 26 d., o antrojo gruodžio 31 d. Iš liaudies
tikėjimų medžiagos sunku spręsti, kuriose vietose kuris šių
šventųjų labiau gerbtas. Šiaip ar taip, jie abu buvo tapę
Lietuvos merginų tekybos vilčių išpildytojais: tų dienų liaudies
tikėjimai siejasi su vedybinės laimės būrimais. Šv. abato
Silvestro diena akivaizdžiai siejasi su po keleto dienų
švenčiama šv. Andriejaus švente: abiejų dienų būrimai savo esme
yra bemaž tapatūs kalėdinio laikotarpio ir tarpušvenčio burtams
(t. y. dera ir su naujametine antrojo Silvestro - popiežiaus
data). Be to, abu šventieji Silvestrai įdomiai pažymi ir
sujungia dvejus naujuosius metus - Bažnyčios liturginius
(lapkričio gale) ir kalendorinius (gruodžio gale). ADVENTO PRADŽIA (2022 metais - lapkričio 27 d.) - prasideda naujieji Bažnyčios liturginiai metai. Tai keturios savaitės prieš Kalėdas, kurios skaičiuojamos ne nuo gruodžio 25 d., bet pradedamos artimiausią sekmadienį nuo švento Andriejaus dienos.
ŠVENTASIS
ANDRIEJUS (Andrius) (lapkričio
30 d.) - pirmasis Jėzaus
pašauktas apaštalas. Pasak krikščioniškų padavimų, šventasis
Andriejus po Jėzaus mirties ir prisikėlimo apaštalavo
Graikijoje ir Skitijoje, vėliau kritęs kankinio mirtimi
Petraso mieste, Achajoje. Krikščionių dailėje maždaug nuo
XIV amžiaus jis vaizduojamas su X raidės formos kryžiumi, ant
kurio buvęs nukryžiuotas. Kiti jo atributai žvejo
tinklas ir virvė. Andriejus - Simono Petro brolis, pašaukęs jį į
mokinių būrį tada, kai šis taisė paežerėje tinklus žvejybai. Už
tai šiedu šventieji laikomi žvejų globėjais. Būtent Andriejus
atvedė Petrą pas Kristų, ir Jėzus pažadėjo juos padaryti žmonių
žvejais. Šventąjį Andriejų savo globėju laiko Škotija
ir Rusija, mat esama legendos, kad skelbdamas Kristaus mokslą,
jis nusigavęs net iki Kijevo.
|
|