Aleksandras
Žarskus
RUDENS
virsmas
ILGĖS.
VĖLINĖS
ŽVAKĖ,
UŽDEGAMA SAU
Rudenį,
artėjant Ilgėms ir Vėlinėms, nejučia aplanko mintis apie mirtį. Gal
todėl, kad apmiršta gamta ir viskas aplinkui pasikeičia pasikeičia
augalija, persimaino oras. Lygiai taip mainosi ir žmogaus nusiteikimas...
Aplanko mintys, kad panašiai kaip ir gamta bei oras, keičiasi ir žmogaus
gyvenimas... Ateis laikas, ir reikės mirti kūnui, o sielai tikriausiai
labai pasikeisti.
Kitimas
niekada nevyksta be kančios, be skausmo. Suprantama, kad kančios
nujautimas neramina žmogų, bet be kančios negimsta nieko naujo ir
tikrai vertingo. Mirti yra nelengva. Tai slėpiningas gyvenimo dėsnis,
kuriam paklūsta visa, kas žemėje gyva. Būtent gyvenimo dėsnis, nes būtis
mirtimi nepasibaigia baigiasi tik žemiškas jos tarpsnis. Žmogus ne
laidojamas, o tik palydimas. Ar ne teisingiau, artėjant Ilgių šventėms,
mąstyt ne tik apie mirtį, bet ir apie naują gyvenimą? Koks mūsų
gyvenimo tikslas? Kaip turime gyventi, kad gyvenimas iš tiesų būtų
vertas žmogaus vardo? Į šiuos klausimus atsakoma įvairiai. Galbūt
gyvenimas yra mokykla, kurioje mes visi mokomės... Mokomės teisingai
atsakyti į mums pateiktus klausimus... Jeigu taip, tai ar netiktų uždegti
žvakę ne tik mirusiųjų atminimui, bet simboliškai ir sau...
Tirpstantis vaškas simbolizuoja kūną, o liepsna dvasią. Žmonėms
reikėtų paklausti savęs: Ar mano gyvenimo žvakė dega šviesia ir
lygia šviesa? Ar mano dvasia kyla aukštyn, ar nesiblaško į šalis? Ar
moku atskirti, kas pragaišta, nuo to, kas amžina? Ar moku mirti
praeinantiems dalykams, kad įgyčiau nepraeinančių, amžinųjų vertybių?
Ar šviečia mano gyvenimo šviesa kitiems žmonėms? Ar ji juos šildo?
Ar aš esu pats savimi?. Jei žmogus savęs šito paklausia, jausdamas
atsakomybę sau pačiam, ir nuoširdžiai atsakydamas pasiryžta ištaisyti
klaidas ir perkainoti gyvenimo vertybes, tai reiškia, kad mokomasi mirti
ir pradėti gyvenimą naujai. Tad uždekime Ilgių šventėje kiekvienas
po žvakelę ir sau.
Rudens
virsmo liūdesys ir ilgesys
Skrenda
paukščiai, krinta pageltę lapai, šiurena rudens vėjyje šalnos pakąsta,
pavytusi žolė. Vis ilgėjančios naktys dar labiau paryškina rudenišką
liūdesio nuotaiką. Visa gamta išgyvena ypatingą (kritinį) laikotarpį
perėjimą iš gyvybingos ir žalios vasaros į baltą žiemos sapnų
rimtį. Rudeniniame gamtos virsme švenčiamos Vėlinės. Senesniuose šaltiniuose
randame ir kitą šios šventės pavadinimą Ilgės. Nors Ilgės ir Vėlinės,
panašiai kaip Rasa ir Kupolė, yra tos pačios šventės pavadinimai, tačiau
jie nėra sinonimai. Pavadinimai atspindi šventės sakralumo lygį. Vėlinės,
kaip rodo pats pavadinimas, yra jau tik mirusiųjų (vėlių) paminėjimo
šventė. Tai susiaurėjusi, smuktelėjusi į bendruomeninį-kultūrinį
ar net į buitinį lygį Ilgių šventė. O ką slepia savyje rudens
virsmo šventės pavadinimas Ilgės?
Įsiklausykime
į žodžio Ilgės skambesį ir pajusime jame rudenišką liūdesį
bei mirties nuojautą (lyguma, liga, liegti), bet kartu ir ilgesį.
Ilgesį kažko labai tolimo ir kartu tokio artimo. Kartu su liūdesiu
ateina ir ilgesys: Išėjo Mykoliukas su savo liūdesiu, visame kaime
sužadinęs ilgesį, norą eiti toliau, į gamtą griežėjėlę, į gamtą
dainuotoją, į gamtą dabitą, kur gražu, kur prakilnu, iš kur tol
matyt destis kas atitinka lietuvio liūdesį ir ilgesį (Vaižgantas).
Ilgių pavadinime slypi giliausia šventės prasmė. Vėlinėse liūdesys
yra savaime suprantamas. Rudens metas ir mirusiųjų prisiminimas žmogaus
sielą savaime nuteikia liūdesiui. Tačiau mirusiųjų paminėjimo šventė,
jei joje bus vien tik liūdesys, nepasieks Ilgių šventumo ir pasiliks
vien Vėlinėmis.
Ilgių
ir Vėlinių ryšys
Rudeninės
gamtos ir netektų artimųjų prisiminimo sukeltame liūdesyje turėtume
pajusti savyje ilgesį kažko labai tolimo, bet kartu artimo net iki širdies
skausmo. Tai Amžinosios Tėvynės žmogaus versmės ilgesys. Ilgesys
to, kas sudaro žmogaus esmę. Ir iš tiesų, ilgesys yra vienas
prasmingiausių žmogaus vardų. Jei rudens virsmo ir mirusiųjų paminėjimo
šventėje žmogaus sieloje nekyla ilgesys, tai šventė nepasiekia Ilgių
sakralumo: prarandame žmogų, kaip šeimos ar bendruomenės narį, ir tai
mus tik skaudina, liūdina.
Esame
gerokai nutolę nuo suvokimo, kad mirties virsme išlieka žmogaus esmė
jo siela. Ji tik pereina į kitą būties plotmę, dvasinės
egzistencijos tarpsnį. Žemiškojo gyvenimo metu atsiradęs prieraišumas
neturėtų trikdyti velionio labai atsakingame vyksme mirties virsme.
Velionio laukia dvasinės būties erdvės, jis turi rimti (mirti) žemiškajam
gyvenimui ir, atmesdamas tai, kas nesiderina su dvasine būtimi, t. y.
skaistėdamas artėti į šviesos karaliją Amžinąją savo Tėvynę.
Šiandieninių
Ilgių atitikmuo yra Visų Šventųjų šventė, švenčiama lapkričio 1-ąją
dieną. Per Visus Šventuosius minimi tik tie mirusieji, kurie galėtų būti
mums gyvenimo pavyzdžiu, o Vėlinėse minimi visi kiti mirusieji. Šventiesiems
nereikia mūsų pagalbos ar maldų, mes patys kreipiamės į juos su prašymais.
Visų Šventųjų šventė skirta ne mirusiųjų paminėjimui, bet tam,
kad ilgėtumės šventumo, ilgėtumės to skaistaus gyvenimo, kurį gyveno
šventieji. Todėl Visų Šventųjų dieną į kapines eiti nereikia. Šventųjų
nėra kapinėse, nes šventieji neturi vėlės, kuri kenčia ir kuriai
reikia pagalbos. Vėlė tai nešvarūs sielos drabužiai,
kuriuos reikia išvelėti, nuplauti, nuskaistinti tam, kad siela
galėtų laisvai kilti į dvasinę būtį. Sielos drabužių velėjimas ir
skaistinimas yra skaistyklos kančios arba vadinamoji antroji mirtis. Šventieji
antrąja mirtimi numirė žemėje ir todėl, kaip sako šventasis Pranciškus,
antroji mirtis jiems nebaisi. Jeigu per Visus Šventuosius einame į
kapines, tai kur tada mūsų Ilgės, kur ilgėjimasis dvasinio gyvenimo,
laukiančio mūsų po mirties? Šitaip elgdamiesi mes tik sunkiname savo
sielos drabužį vėlę, kuriai, kaip ir kūnui, reikės suirti. Tada
ir mūsų vėlės, nenorėdamos mirti, norės būti maitinamos žemiškais
valgiais, kuriuos dėdavo ant kapų, norės bendrauti su žemėje
likusiais artimaisiais. Tačiau jei vėlė maitinsis žemiškais įspūdžiais,
siela negalės patirti to, kas jos laukia dvasinėje būtyje. Turėtume išmokti
atskirti Visų Šventųjų šventę nuo Vėlinių, nes jos abi mums yra
reikalingos. Bet dažniausiai lieka tik viena mirusiųjų paminėjimo šventė
Vėlinės, kurioje šventiesiems ir dvasinio gyvenimo ilgesiui Ilgėms
beveik nelieka vietos. Tai yra tas pats, kas dvasinio gyvenimo vertybes
pakeisti praeinančiomis. Teoriškai Bažnyčia įteisino Visų Šventųjų
pirmumą: ši šventė yra privaloma, o Vėlinės ne. Bet gyvenime dažniausiai
būna atvirkščiai. Apie tai, kaip praktiškai įgyvendinti Visų Šventųjų
Ilgių šventės sakralumą, turėtume susimąstyti visi. Juk nuo to
bent laikinai priklausys ir mūsų pomirtinė būsena.
Ilges,
kaip ir kitas didžiąsias šventes, lydėdavo mažesniosios šventės.
Tai įvedančios į rudens virsmą ir išvedančios iš jo palydovinės šventės,
kurios kartu su pagrindine švente sudarydavo pilną švenčių ciklą.
Rudens švenčių cikle ryškus ir buitinis lygmuo. Tai suprantama, nes,
pasak S. Daukanto, tą šventę šventino, javus nuo lauko nuvokus ir
rugius pasėjus, beje: kaip šiandien kad sakoma yra, su visu į namus parėjus
arba ant žiemos įsikūrus. Šiandien visą buvusį rudens švenčių
ciklą tenka atšvęsti per vieną ar dvi dienas. Suprantama, kad tokiu
atveju iškyla šventės sąrangos ir darnos tarp skirtingų šventės
lygmenų klausimas. Kaip atšvęsti Ilgių šventę, kad joje būtų
vietos ir vaišėms (viešė), ir vėlėms (Vėlinės), ir žmogaus sielai
(Ilgės), kad šventė apimtų ne tik visus tris lygmenis, bet ir išlaikytų
hieracrhijos dėsniui paklūstančią darną? Trumpai tariant kaip šventėse
išlaikyti žmogaus sielą skaistinančią
šventumo nuotaiką?
Vaišės
rudens šventėse būdavo gausios. Šiandien mums labai svarbu, kad jos
nevyrautų. Tai turėtų būti tik trečiaeilis rūpestis. Pirmos svarbos
reikalu neturėtų būti ir kapų papuošimas. Pirmon vieton turi iškilti
dvasinės šventumo nuotaikos kūrimas. Šventinė nuotaika kuriama išėjimu
iš kasdieninės buities ir nusiskaistinimu. Kasdieninio gyvenimo tėkmės
pakeitimas pažymimas ir išorinėmis apeigomis. Į sakralią šventės
erdvę įžengiama pro vartus, simboliškai atsiskiriant nuo profaninės
aplinkos. Kartu atliekamas ir apeiginis apsiplovimas. Bet tai tik simbolinė
išraiška vyksmo, kuris turėtų vykti žmogaus širdyje. Senojo
Lietuvos kaimo žmonės kiekvieną didesnę šventę pasitikdavo sukūrę
Romuvą savo širdyje, t. y. šventės išvakarėse būdavo prašoma artimųjų
ir kaimynų atleidimo, kartu dovanojant ir kitų padarytas skriaudas. Žmogus
gailėdavosi padarytos neteisybės ar skriaudos ir tuo skaistindavo savo
sielą.
Gėla
(gailestis) gailina žmogaus sielą. Kokia gyvenimo išmintis slypi šiame
sakinyje? Yra žodžiai gaila, gailas, gailė, kurie reiškia: 1.
gailestis, pasigailėjimas: Gaila mane didi ima; 2. aštrus, aitrus,
kartus: Sesė liejo gailias ašaras; 3. atgaila: Darykite gailę
(LKŽ). Šarmas taip pat yra gailus: Šarmas pirma nebuvo gailus, o
dabar jau gailisi (LKŽ). ...Gailestis (gaila) ir aštrumas. Koks tarp
jų ryšys? Kuo gailesnis šarmas, tuo balčiau jis skalbia. Kad iš tiesų
tokia prasmė slypi šiuose žodžiuose, patvirtina prūsų kalbos žodis gailis,
kuris reiškė baltas. Ši prūsų kalbos žodžio reikšmė
patvirtina nuojautą, kad žodis gailas reiškia dar ir baltumą, o
gailinti reiškė ir baltinti, skaistinti. Taigi gėla
(gailestis), gailindama širdį, ją baltina, apvalo, t. y. skaistina.
Regime, kad sena kaip žmonija tiesa, jog kančia skaistina žmogų, užkoduota
mūsų kalboje.
Palyginkime
žodžius ilgės, liga su žodžiais gaila, gėla,
gėlas. Visuose žodžiuose kartojasi tos pačios priebalsės
l ir g, tik pirmoje žodžių grupėje pirma eina l ir
paskui g, o antroje žodžių grupėje atvirkščiai. Pirmoje žodžių
grupėje priebalsė l reiškiasi per g, t. y. asmeniškumas
reiškiasi per gamtiškumą, natūralumą. Žodžiuose ilgėtis, ilgės,
liga energija eina iš centro, sklaidančiai. Žmogus ilgėdamasis
ar sirgdamas tarsi kyla, išsisklaido, eina į dvasingumą. O antroje žodžių
grupėje, kurioje g reiškiasi per l, energija veikia į centrą
ir jungiančiai (gamtiškumas, natūralumas reiškiasi per asmeniškumą,
atskirtumą), t. y. iš natūralios gamtos atsiranda vis grynesnė medžiaga
ar skaistesnis žmogus. Todėl žodžiai gaila, gėla, gėlas
reiškia gryninimą, švarinimą, skaistinimą. Todėl gaila gailina širdį,
t. y. apvalo sielą nuo nešvaros, todėl ir grynas, bedruskis vanduo
vadinamas gėlu. Gėlas tai reiškia gailintas arba apvalytas, kaip ir
siela, per gailestį. Mūsų protėvių pasiruošimas, t. y.
nusiskaistinimas prieš didžiąsias šventes gerai dera prie krikščioniškųjų
švenčių išvakarių, vadinamųjų vigilijų (vigilia (lot.)
budėjimas, budrumas, naktinės pamaldos).
Ypač
stipriai vidinės ramybės poreikio jausmas buvo jaučiamas mirties virsmo
pergyvenimo Ilgių šventėje. Tai liudija ir S. Daukanto aprašytoji
išpažintis ir atgailos atlikimas Ilgėse: Žyniai tuo tarpu pamokslą
sakė svietui apie darbą, būdą žmonių, apie reikalus ūkio ir lėtos,
apie narsybę ir kantrybę garbingų vyrų, karuose kritusių. Paskui taip
sugraudinti žmonės nuo kunigų, kožnas šnibždėjo jiems į ausį savo
kaltes ir nuodėmes, kursai pagrobęs jį už plaukų su lazda aptalžė,
jog jis ne taip elgėsi, kaip reikėjo doram žmogui. Kožnas nukentėjęs
taip savo pakūtą, nusiminęs spūdino šalin. Tą visiems atlikus, griebė
pačiam žyniui už čiuprynos ir jį taip pat aptalžė už jo nuodėmes,
jog ne taip elgėsi, kaip jam priderėjo. Žynys susitvarkęs savo drabužius
sakė antrą pamokslą moterims, kad ūkio vilkėjomis būtų, vyrų savo
klausytų, namus gerbtų, doromis motinomis ir doromis gaspadinėmis tapti
teiktųsi. Susitaikymas ir vidinė ramybė būtina kiekvienos šventės
sakralumui išlaikyti. Ir tik palikę visas buitinio gyvenimo nuoskaudas,
su apvalyta širdimi būsime verti įžengti pro vartus į sakralią šventės
erdvę, tą aplinką ir nuotaiką, kuri sklinda iš nuskaistėjusių šventės
dalyvių širdžių. Lietuviškųjų dainų skambėjimas pripildo erdvę
amžinasties gaivesio, o jų minorinė nuotaika gerai dera prie rudeniškojo
liūdesio.
Apmirštančios
gamtos nuotaikoje prisimenamos mirusiųjų vėlės. Lankomi kalneliai
kapinės. Turime nemažai užrašytų mirusiųjų pagerbimo ir atminimo
papročių. Senųjų švenčių gaivinimo tikslas turėtų būti ne mėgdžioti
protėvių papročius, bet suvokti senuosiuose papročiuose slypinčią
esmę ir suteikti tai esmei naują formą, jau iš mūsų pačių vidinio
gyvenimo išaugusios esmės išraiškas apeigas. Kita vertus, papročiai
užrašyti senosios religijos irimo (destrukciniame) laikotarpyje. Todėl
negalima visų jų vienodai vertinti. Atskirus senuosius papročius turėtume
vertinti lietuviškos pasaulėvokos visumoje bei krikščioniškos pasaulėžiūros
šviesoje.
Aptarkime
daugelyje vietovių aprašytus vėlių maitinimo papročius, kuriuos
bandoma atgaivinti, mėgdžiojant senųjų papročių aprašymus. Vėlių
maitinimo papročių priežastis suprantami sentimentai ir galbūt
egzotikos troškimas. Tačiau ar tai yra gerai? Šie papročiai susiję su
senosios pasaulėvokos irimu (destrukcija) ir Ilgių šventės sakralumo
praradimu su jos slinktimi į kultūrinį buitinį lygmenį. Panašų
vaizdą matome visose senosiose šventėse. Kaip Rasos šventė nusmuko
iki Kupolės (Joninių) kultūrinio-profaninio (vaisingumo) lygmens, taip
sakralioji rudens švenčių ciklo dalis Ilgės užleido vietą Vėlinėms
su vėlių maitinimo papročiais. Mirti reiškia rimti, t. y. atsitolinti
nuo buvusio gyvenimo. O vėlių maitinimas kūniškuoju maistu yra
gaivinimas būvio, kuriame vėlė gyvena. Senieji papročiai draudžia
tarti net mirusiojo vardą, nes vardo tarimas tai priminimas jau išgyvento
gyvenimo, kuriam velionis turi rimti ir tolti nuo erdvės ir laiko
pasaulio. Todėl mirusieji netenka tikrinio vardo ir vadinami bendriniu
velionio vardu. Velioniui reikia ne kūniško maisto, primenančio praėjusio
žemiškojo gyvenimo įpročius, kurie mirusiajam ne tik nereikalingi, bet
ir trukdo tolimesniam rimties vyksmui. Jam reikia dvasinio maisto, tokio,
kuris žadintų velionio sielą skrydžiui šviesos sritin. Senuosiuose
papročiuose regime ir dvasinį velionio pamaitinimą. Neretai dvasinis ir
kūniškas pamaitinimas eina lygiagrečiai. Pretorijus rašo, kad mirusiųjų
paminėjime pusvalandį sėdi visai tyliai, nekalbėdami nei žodžio,
tada visi suklaupia ir meldžiasi, kad Dievas suteiktų vėlei ramybę. Po
to jie vėl susėda prie stalo, pradeda valgyti ir gerti, betgi pirma visa
ko, ar tai būtų mėsa, duona, žuvis, meta jie po stalu vėlėms pirmąjį
kąsnį, taip pat nupila po stalu pirmąjį kaušą alaus.
Malda
ir velioniui pašvęsti šventieji sakramentai tai dvasinis maistas,
skaistinantis mirusiojo sielą ir keliantis jį arčiau Amžinosios Gyvybės
šalies. Tokiu dvasiniu maistu ir maitinkime dar neradusias ramybės vėles.
Jei neeiname šventų sakramentų, tai, sužadindami savo širdyse ramybės
ir tolimojo skrydžio ilgesį, siųskime vėlėms Amžinybės dvelksmą.
Tada jos iš tikrųjų bus mums dėkingos ir išties pagalbos ranką,
kuomet ir mes peržengsime Amžinybės slenkstį. Vaišės turėtų būti
skiriamos tik jų reikalingiems, t. y. tik gyviesiems. Tačiau ne per
gausios, kad nenustelbtų mumyse Amžinosios Tėvynės ilgesio. Smėlio
kalneliuose amžiams nurimusios ilsisi mūsų artimųjų širdys. Kapinėse
dainuojamos dainos apie siratėlius, atėjusius aplankyti tėvelių, gulinčių
aukštajam kalnely ar raudamos senosios raudos ypač paryškina liūdesio
nuotaiką. Bet ir čia nuskaistinkime sielą ilgesiu. Tam labai tinka krikščioniškos
giesmės, ypač giesmė Dieve, arčiau tavęs, kurią giedant siela
tarsi paukštis pakelia sparnus skrydžiui.
ILGĖS
S.
Daukantas Ilgių šventės aprašyme pasakoja, kad žyniai tuo tarpu
pamokslą sakė svietui apie dabą, būdą žmonių, apie reikalus ūkės
ir lėtos apie narsybę ir kantrybę garbingų vyrų karėse kritusių.
Buvo sakomas ir atskiras pamokslas moterims, kad namus gerbtų, doromis
motinomis ir doromis gaspadinėmis tapti teiktųsi. Garbingiausiam
asmeniui pasakojant apie didžius senolių žygius, apie galingą jų
dvasią ir atliktus žygdarbius, kiekvienas nejučia pajusdavo savo
gyvenimo netobulumą ir sieloje sukildavo gerumo, labumo ilgesys. Labumo
ilgesys tai vidinis ilgesys savo tikrojo Aš, kuriam reiškiantis
žmogus vis labiau labėja (gerėja) ir skleidžiasi jo žmoniškumas.
Kiek
daug ir įvairių dalykų ilgisi žmogus. Tačiau jis netampa vertesniu,
nelabėja ir neauga jo žmoniškumas, ilgintis ir kaupiant vien medžiaginius
lobius. Taip gyvendamas žmogus tik lobėja. Žmogus amžinai
pasiliktų vargšas, jeigu neaugtų, nesiskleistų jo žmoniškumas. Tik
žmoniškumas visiems pasaulio dalykams ir reiškiniams suteikia vertę.
Metų
pabaiga. Visas žemės užaugintas derlius (lobiai) sukrautas svirnuose,
daržinėse ir kituose podėliuose. Visus metus dirbęs lietuvis tikėjosi
algos. Dabar jis gali naudotis savo alga, savo triūso vaisiais.
Valgyk, gerk, linksminkis... Metams baigiantis senieji lietuviai skaičiuodavo
ne tik savo triūso vaisius derlių, bet apžvelgdavo, įvertindavo ir
dvasinį gyvenimą bei elgesį. Žmogus metų gale gauna savęs vertą
atlyginimą algą. Antroji žodžio ilgės prasmė yra duoklė,
dovanos: Brolis gyveno ten be jokių ilgių (LKŽ). Gaunama alga
parodo, koks žmogus yra. Alga žmogų tarsi šaukia, kviečia į
vienokias ar kitokias užsidirbto gyvenimo sąlygas. Žodis alga sudarytas
iš tų pačių jau minėtų priebalsių l-g kaip ir žodis ilgės.
Todėl ilgių antroji prasmė yra dovanos, kurių ilgiuosi, o alga turėtų
reikšti ne tik atlyginimą, bet ir kvietimą, šauksmą. Ir iš tiesų, algoti
reiškia ne tik užmokėti, duoti atlyginimą, bet ir
vadinti, šaukti: Kas esi? Kaip tave algoja?; Dovydas
buvo labai šventu, o tačiau algojosi šunimi. Antroji prasmė
dainuoti, šūkauti: Algoji per dienas, kad ir
nenusibosta. Ir trečioji išmaldos prašyti: Taip moka
algoti, kad nebereikia geriau (LKŽ). Taip pat palyginkime žodžius elga
(elgesys) ir alga. Kokia elga tokia ir alga: Alga grieko
yra smertis, kitaip sakant, griekas algoja (šaukia) smertin. Toks
susimąstymas, pasak S. Daukanto, pamokslas apie savo veiklos išdavas iš
tiesų algoja, kviečia žmogų ten, kur jis nusipelnė. Užtarnautos
algos (t. y. savo elgos) menkumo pajutimas yra paskata susimąstyti ir žadinti
šviesesnės būties ilgesį. Žadinti ilgesį, brandinantį ašainę žmogaus
sąmonę.
Dvasią
algojančius protėvių žygdarbius prisimindami einame į miško Romuvą
prie ąžuolo ar į piliakalnį. Tai tinkamiausios vietos lietuvio sielai
alginti (žadinti). Prisimename ir mūsų šventuosius. Prisimename jų
gyvenimo kelią nušvietusius priesakus: kunigiškąjį (bramano) šv.
Kazimiero ryžtą Geriau mirti, nei susitepti; karžygiškąją
(kšatrijišką) palaimintojo Mykolo Giedraičio ištvermę Ištverti
iki galo ir valstietišką palaimintojo Jurgio Matulaičio (vaišijo)
pasišventimą Sudegti kaip žvakė. Senuoju papročiu simboliškai
išpildome Jono Evangelijoje užrašytus Kristaus žodžius: Jei kviečių
grūdas nekris į žemę ir neapmirs, jis pasiliks vienas, o jei apmirs,
jis duos gausių vaisių (Jn 12, 24). Su degančiomis žvakėmis
rankose beriame į žemę grūdą, kad apmirę tam, kas nedora, kaip tas
grūdas, sudaigintume savo sielose šviesesnės būties daigus.
Vėlinių
ryšys su krikščionybe
Lietuvių
kalendorinės šventės dažnai yra taip susiję su krikščionybe, kad
jos laikomos grynai krikščioniškomis. Reikia atsiminti, kad pirmųjų
amžių krikščionys šventė tik dvi metines šventes: Velykas ir
Sekmines. Visoms kitoms šventėms atsirasti labai didelę įtaką turėjo
senųjų indoeuropietiškų švenčių kalendorius. Vokiečių
mokslininkas R. Langė knygoje Mano tėviškės teologija aprašo,
kaip senoji germanų tikyba paveikė krikščioniškas apeigas bei šventes.
Pirmą
kartą Visų Šventųjų šventė buvo pradėta švęsti IV a. kaip Visų
Kankinių diena. Iš pradžių tai buvo atskirų bažnyčių, bendruomenių,
bet ne visiems krikščionims privaloma šventė. Visų mirusiųjų paminėjimo
dieną arba Vėlines Izidorius Sevilietis (VII a.) pasiūlė švęsti pirmą
sekmadienį po Sekminių. Anatolijus Macietis IX a. pasiūlė Vėlines švęsti
sekančią dieną po Visų Šventųjų šventės, o 998 m. Kliuni
vienuolyno abatas Odilis pradėjo Vėlines švęsti lapkričio 2 d. Pamažu
ši data išplito po visas bažnyčias ir vienuolynus. Ir tiktai 1311 m. Vėlinių
šventė oficialiai įvedama į Romos katalikų liturgiją. Visų Šventųjų
šventė įteisinta dar vėliau 1480 m. Matome, kad krikščioniškos
mirusiųjų paminėjimo šventės data buvo pritaikyta prie senųjų Vėlinių
datos. Senovinės Vėlinės, kaip ir kitos didžiosios šventės, tęsdavosi
apie dvi savaites. Viena savaitė buvo spalio, kita lapkričio mėn. Iš
pradžių krikščionybėje mirusiųjų paminėjimo šventė neturėjo
pastovios datos, nes mirusieji būdavo minimi keturis kartus metuose, per
visas didžiąsias šventes: rudenį, viduržiemį, pavasarį ir
vidurvasarį. Lietuvoje paprotys minėti mirusiuosius keturis kartus per
metus jau išnykęs, tačiau, kaip rašė B. Buračas, Kauno kapinėse per
Velykas dar ir ketvirtajame dešimtmetyje daugelis kapų būdavo apdėti
margučiais, degdavo žvakutės prie žalumynais apkaišytų velykinių
avinėlių. Yra išlikęs ir Vėlių velykų pavadinimas, tačiau
kaip jos būdavo švenčiamos žinių nėra. Pravoslavai ir dabar
mirusiuosius mini keturis kartus metuose. Tačiau pagrindinis mirusiųjų
paminėjimas būdavo rudenį, per Vėlines.
Vėlinių
papročiai
Rudens
virsmo nuotaikoje prisimenamos mirusiųjų vėlės, lankomi kalneliai
kapinės, deginama ugnis. Anksčiau kurdavo laužus, vėliau juos pakeitė
deginamosios žvakės. Yra nemažai užrašytų mirusiųjų pagerbimo,
atminimo ir bendravimo papročių. Dažniausiai minima vėlių vaišinimas,
išmaldos dalijimas ir maldos už mirusiuosius.
Vėlinių
vaišės ir valgiai
Pasak
etnografo A. Mažiulio, XIX a. viduryje Vėlines kiekvienas sodžius šventė
atskirai. Buvo įprasta visiems, netgi ir vaikams, susirinkti sodžių
kapinaitėse. Tą naktį, sakydavo, ir vėlės susirenkančios kapuose,
paprastai medžiuose ar kryžių viršuje. Kapinaitėse, apdaliję
varguomenę maistu bei kitokiomis dovanomis, pasimeldę, pasikvietę ir
neturtinguosius, prie šeimos kapo susėdę valgydavo. Salako ir Tauragnų
apylinkėse XIX a. viduryje buvo paprotys paruoštą Vėlinėms maistą
Visų Šventųjų vakare sudėti nakčiai ant kapo. Jį valgydavo ir
dalydavo vargšams per Vėlines.
A.
Valantinas 1938 m. paskelbė tokį Vėlinių vaišių aprašymą: Dar
praeito šimtmečio viduryje kai kuriose vietose Vėlinių vakarą žmonės
šventė savotiškomis apeigomis. Kapinėse keldavo vaišes. Susirinkusi
giminė eidavo į kapines, vedama seniausio tos giminės nario, giedodami:
Viešpatie, didžioj smarkybėj ir rūstybėje Tavo.... Kartu su
savimi nešdavosi visokių valgių ir gėrimų. Kapinėse, prie giminės
kapo, vadovas mojęs pirštu į visas keturias šalis, kviesdamas vardais
mirusiuosius gimines iki pat probočių, kurių tik beatminė vardus.
Paskui į visas šalis laistydavo alų, degtinę, midų, pieną. Ant kapo
padėdavo duonos, mėsos, sūrio ir kitokių valgių. 1916 m. rašyta,
kad iki paskutinio XIX a. ketvirčio Lietuvoje buvo dažnas paprotys per Vėlines,
be kitų valgių ant kapų dėti kiaušinių. Nakčia elgetos tuos valgius
švariai nurinkdavę ir kitą dieną suvalgydavę. Kiaušiniai yra gyvybės
radimosi, prisikėlimo simbolis. B. Buračas rašė, kad ant kapų valgius
dėdavo dar 4-e XX a. dešimtmetyje. Jis dažnai matęs kapus apdėtus
obuoliais, riešutais, saldainiais, pyragėliais ir kt. Kiti valgius ant
kapų sakėsi dėdavę todėl, kad atlėkę alkani paukšteliai palestų
ir už tai mirusiems pagiedotų, juos palinksmintų. Dar kiti tikėdavosi,
kad ateis alkanas žmogus pasistiprinti valgiais ir pavalgys už numirusįjį.
Vaišės kapinėse ir valgių dėjimo ant kapų papročiai nyko
palaipsniui ir nevienodai įvairiose apylinkėse. Varėnos ir Salako apyl.
valgių dėjimo ant kapų paprotys išnyko 1908 m., kitur žymiai vėliau,
o pravoslavų kapinėse ir šiandien galima pamatyti stalus ir ant kapų
dedamus valgius, ypač gėrimų taureles.
Vėlių
lankymasis
Per
Vėlines laukdavo namuose apsilankančių vėlių. Vėles sutikti ruošdavosi
įvairiai. B. Buračo tvirtinimu, dar daug kas ir XX a. 4-e dešimtmetyje
tikėjo, kad Vėlinių vakare ir naktį galima susitikti su mirusiaisiais,
pasimatyti ir pasikalbėti kaip su gyvais. Vėlinių vakare, laukiant vėlių
apsilankymo, pasirūpinama jas tinkamai priimti ir pavaišinti. Sakmėse
sekama, jog žmonės yra matę iš kapinių išeinančius vėlių pulkus,
netyčia ar sąmoningai patekę į vėlių mišias, radę vėlių pėdas
smėliu išbarstytoje trobų asloje ar panašiai. Kitur vakare ant stalo
palikdavo indus ir maistą, o seniau ir atvirus namų langus, duris,
kad vėlės galėtų įeiti. A. Mažiulis rašė: Vėlinių išvakarėse
pakurdavo pirtis (kitur jaują), kad grįžusios giminės vėlės galėtų
sušilti. Taip pat padėdavo joms vandens, rankšluostį ir maisto. Pasak
žmonių, vėlės ateidavusios vidurnaktį ir trumpai jas galima buvo
matyti, bet tik atsitiktinai, ne slapta budint ir jų laukiant. Kupiškėnai
ir panevėžiečiai, rašė B. Baračas, Vėlinių išvakarėse
laukdavo atsilankančių į namus mirusių savo artimų vėlių, paklodavo
lovoje baltą ir minkštą patalą. Uždegdavo šalyse pagalvio po vieną
šventišką grabnyčios žvakę ir klūpodavo prie lovos laukdami
ateinant mirusiojo vėlės. Jei girdisi lubose ar grindyse braškant, reiškia,
mirusieji atėjo. Buvo manoma, kad Vėlinių vakare vėlės
apsilankydavo kaip nepažįstamas keleivis. Toks keleivis, rašė
B. Buračas, labai nuoširdžiai priimamas ir geriausiai pavaišinamas.
Tai vis įtaka anksčiau buvusio įsitikinimo, kad tokie keleiviai tai
vėlės arba vėlių siųsti pasiuntiniai lankyti gyvųjų ar malonių
kokių nors prašyti, kad pagelbėtų vargstantiesiems mirusiems.
Anot
A. Valantino, žemaičiai yra įsitikinę, jog Visų Šventųjų naktį,
tuojau po pirmųjų gaidžių visos vėlės yra paleidžiamos iš
skaistyklos, atklanių ir nebekenčia kančių. Tada jos visais keliais
bei takeliais būriais ir pavieniui traukia melstis į bažnyčias arba
eina į savo namus aplankyti gyvųjų. Pamačiusios degant žvakeles, jos
ateina ir meldžiasi prie šventųjų smutkelių. Mažų vaikų vėlės,
kurios palaidotos dar vystykluose, negalėdamos paeiti, riedėte rieda bažnyčion.
Dar vienas A. Valantino pasakojimas: Pažinojau Žemaitijoje seną
varpininką. Keturiasdešimt metų garbindamas Dievą varpų virve,
parapijiečiams po dūšeles zvanijo. Jis irgi buvo
dvasiaregis, šiurpius atsitikimus pasakodavo. Kiekvieną Vėlinių
vakarą jis eidavo į kapines mažų, negalinčių paeiti vaikų vėlelių
bažnyčion nešti. Užsikabindavo juos už juostos, ant pečių
sulipdavo, į kiekvieną ranką po keturias paimdavo ir nešdavo bažnyčion.
Iš bažnyčios vėl į kapus atnešdavo.
Maldos
už vėles
Per
Vėlines būdavo renkamos piniginės aukos bendroms mišioms už
mirusiuosius. Tokias mišias Marcinkonių parapijoje vadino diedais.
Buvo sakoma, kad kartą per metus reikia duoti mišioms už nežinomą
numirėlį, kuris neturėjo giminių ir niekas už jį mišių neužpirko.
Meldžiamasi kapinėse ir namuose. B. Buračas aprašė retą atvejį, kai
turtingesnieji pasamdydavo giedorių, kad giedotų prie nurodyto kapo
mirusiojo atminimui. Aukštaičiai ir suvalkiečiai per Vėlines namuose
giedodavę rožančių, o žemaičiai kalnus. A. Valantinas taip
aprašė kalnų giedojimo pabaigą: Dabar sukalbėkime penkerius
poterius už dūšią Mykolo, šios sodybos įkūrėjo, kurio ir kauleliai
jau sutrūnijo. Tėve mūsų... Ir taip išvardijami iš eilės
vardai bočių ir probočių. Paskui meldžiamasi už tuos, kurie nebegrįžo
šion pastogėn iš tolimų ciesorystės kraštų, už tuos, kurių nė
vardų nebeatmenama, už kareivius, mūšio laukuose žuvusius, už
paskendusius marių platybėse, už tikėjimo nustojusius, už keleivius,
šią naktį per girias keliaujančius, ir už visus tuos, kuriems mūsų
malda reikalinga. Tokius mirusiųjų paminėjimus rengdavo visą lapkričio
mėnesį. Kai kur jį net Vėlių mėnesiu vadindavo. Taip jis vadinamas
ir senuosiuose latvių kalbos žodynuose. M. Katkus Balanos gadynėje
rašo, kad tą mėnesį beveik visose kaimo trobose paeiliui minėdavo
mirusiuosius su maldomis, giedojimais ir vaišėmis.
Vėlinių
išmalda
Ypač
populiari buvo Vėlinių išmalda. Prie bažnyčios tą dieną
susirinkdavo beveik visi parapijos elgetos ir naujų prisėsdavo. M.
Katkus rašė: Visi elgetos, kokie tik yra parapijoje, susieina tą
dieną sėdėti ant šventoriaus. Žmogus, dirbęs per amžių, pasijutęs
senatvėje pavargęs, jau neištenkąs, tą dieną pirmą sykį ištiesia
ranką išmaldai. Parvažiavę iš bažnyčios pasakoja naujieną: Gi
ir Dileris jau elgeta, sėdi ant šventoriaus su elgetomis. Prisėda
elgetų dvi eilės, nuo vartelių ligi bažnyčios durų, ir visi gauna
pilnas terbas. Moterys dalija griežiniais duoną ir ragaišį, vyrai
kapeikomis pinigus. Ir duodantieji ir imantieji žino, kokiam reikalui
dalijama; žino, kad čia užperkamos maldos už dūšias čysčiuje
kenčiančias. M. Katkus čia aprašo seną, XIX a. pabaigoje sunykusį,
visuomeninį pavargėlių ir pasenusių žmonių (vadinamųjų kunigų,
diedų, elgetų, ubagų) sluoksnio išlaikymo paprotį. Pasenęs žmogus
netapdavo išlaikytiniu (pensininku), kaip kad mes dabar. Jis tik
pereidavo į dvasinės veiklos sritį ir tapdavo senoviniu kunigu, kuriuos
vėliau imta vadinti diedais, ubagais, elgetomis.
Anksčiau
mirusiuosius minėdavo ir gausiai dalindavo išmaldą elgetoms, ubagams,
diedams keturis kartus metuose. Tokias diedų apdovanojimo apeigas dzūkai
vadino dziedais. 1937 m. užrašyta: Dziedai buvo per Visus Šventus,
Grabnyčias, Sekmines ir Žolines. Per Žolines būna vadinamieji
naujienų dziedai (naujienų, todėl, kad valgiai daromi iš naujo
derliaus). Per šiuos dziedus prikepama ir priverdama iš naujo tų
metų derliaus. Žolinių rytą viską sutvarkius einama pusryčiauti.
Viską, ką paskiria dziedam, sudeda ant stalo: avies šlaunelė, keli
bakanėliai duonos ir pyrago. Šeimininkas paėmęs uždega žvakę ir
leidžia ją per visų prie stalo esančiųjų rankas. Leidžiant žvakę
kalbama Visų šventųjų litanija. Apėjus žvakei apie stalą šeimininkas
vėl paima žvakę, apneša triskart apie tuos valgius, kurie paskirti
dziedams. Po to pusryčiaujama. Po pusryčių važiuoja į bažnyčią ir
tuos paskirtus valgius išdalina prie bažnyčios sėdintiems dziedams
(elgetoms) arba atiduoda špitoliun. Tokios apeigos Varėnos valsčiuje
dar vykdavo iki Pirmojo pasaulinio karo. Išmaldos dalijimas buvo tarsi
maldų pirkimas: už artimuosius, už gimines, už tuos, kurių
niekas neatsimena, ir tuos, kuriuos susapnuodavo, kad valgyt norį.
Įprastinė Vėlinių išmalda duona ir aviena (lapkritis buvo avių
pjovimo metas). Vėlinėms kepdavo mažus duonos kepalėlius bandeles.
Dalydami bandeles elgetoms, pasakydavo giminės mirusiųjų, už kuriuos
prašydavo melstis, vardus. Kiti bandeles sieloms išdalina dar prieš
jas pašaudami į krosnį: pirma motinai, antra seneliui ir t. t.,
galiausiai tiems, kurių niekas neatsimena. Kiti tėvams kepdavo
didesnį pailgą kepaliuką, ant jo įspausdavo kryželį ir
duodavo tam elgetai, kuris pamaldesnis.
Vėlinių
laužai ir žvakės
Iki
XIX a. pabaigos žvakių kapinėse nedegindavo. Anksčiau būdavo užkuriamas
bendras laužas (kaimo kapinaitės nedidelės), kuriame degindavo senus
nuvirtusius kryžius. Senų kryžių deginimas ir buvo ta paprasčiausia,
pirminė seno naikinimo ir naujo gimimo apeigos forma. Deginant vyksta
perkeitimas. Tai, kas deginama, virsta šiluma ir šviesa. Laužų
deginimo paprotys kai kur Dzūkijoje išliko iki šių dienų. Pirmą kartą
žvakės ant kapų paminėtos apie 1880 metus. Varėnos raj. bažnyčios
šventoriuje per Vėlines supildavo simbolinį kapą ir pribesdavo žvakių.
Kunigui žvakes pašventinus, parapijiečiai nešdavo po žvakę ant savo
artimųjų kapų. XX a. pradžioje žvakes ant kapų degino Pandėlio
apyl., o 1913 metais žvakės Suvalkijoje jau buvo paplitusios. XX a.
3-4-e dešimtmetyje žvakių deginimas dar labiau paplito, o 7-e dešimtmetyje
jis tapo visuotinu. XIX a. pabaigoje ir XX a. pradžioje žvakės negalėjo
būti paplitę dėl brangumo Jų gamino mažai, net per šventes prie
mirusiojo degindavo suvyniotas graudulines žvakes. Antrajame XX a.
ketvirtyje įsigalėjo paprotys uždegti žvakę ir ant kapų tų žmonių,
kuriems jautiesi skolingas.
rudens
rimties apmąstymai
Žvelgiame
į protėvių gyvenimą. Jie žemdirbiai. Tai žmonės, ypatingai
tampriais saitais susiję su gamta. Laukai, žemė tai ne vien jų
darbų erdvė bei priemonė (jie beveik visą laiką praleisdavo gamtoje),
bet ir visų minčių, siekių, pasaulėjautos centras. Su saule keliasi,
su saule gula. Todėl ir jų poilsis vasarą būdavo žymiai trumpesnis
negu žiemą, bet kūnas prie to jau prisitaikęs, nes jis gyvena gamtos
ritmu. Darbai ir šventės savaime darniai susiklosto, vieni kitus paryškina,
įprasmina. Vasarą darbas darbą veja. Sukdamas dalgį ar traukdamas grėblį
nepadainuosi. Dainos skambėdavo poilsio minutėmis, grįžtant namo,
vakare. Atliktiems darbams įvertinti ir naujiems numatyti skirti
sekmadieniai, švenčių dienos. Tada šeimininkas apvaikščioja laukus,
įvertina atliktus ir svarsto būsimus darbus. Paprastom dienom tik
dirbk. Filosofijoms laiko nėra. Bet pradunda vasaros darbai, nuimamos
rudens gėrybės, ir laukai ištuštėja. Medžiai meta lapus. Išskrenda
paukščiai. Padangė papilkėja. Lietus žmonėms nugarą skalbia.
Gamta
rimsta ruošiasi žiemai. Žmogus baigia veiklųjį metų laikotarpį,
persikelia po stogu. Ateina Ilgių metas. Laiko dabar pakanka, nes ilgi
esti vakarai. Gamta taip pat nuteikia apmąstymams. O kas gi Tu, kurs
mano sielą pripildai ilgesio gilaus? klausia poetas, pagautas
rudeniškos nuotaikos. Ko gi mes ilgimės? Amžino pavasario, nesibaigiančios
vasaros? Tos rojaus būsenos? Bet mes juk savo veido prakaitu turime
pelnytis duoną. Taigi suskaičiuojamas derlius, toji alga, kurią pelnėme
per metus. Apsvarstoma tada, kokie buvo praėjusieji metai, kas gerai
augo, kas nederėjo. Kodėl? Gal ne taip kažką darėme? O kaip seniau
darydavo? Kaip gyvendavo? Ir pasakodavo tada garbingiausias asmuo apie didžius
senolių žygius, apie galingą jų dvasią, apie skaistų gyvenimą. Ir,
klausant jo, kiekvienas nejučia pajusdavo savo gyvenimo menkumą,
netobulumą. Taip didelis troškimas pakildavo atsikratyti to blogio,
kuris iš vidaus žmogų menkina, silpnina, kad kiekvienas klausąs vyras
eidavo pas sakytoją ir prisipažindavo, ką blogai yra padaręs, ir
priimdavo smūgius iš sakytojo kaip algą, kad lengviau būtų tuo
vidiniu blogiu atsikratyti. Pagaliau ir patį garbųjį kalbėtoją ištikdavo
tas pats likimas. Moterų neliesdavo (pagal S. Daukanto raštus).
Pavasario
ir rudens švenčių apeigose vienas iš ritualų duonos užkasimas į
žemę. Ką tai reiškia? Žmogaus būtis primena augalą, jo gyvenimą.
Mažylis žvelgia tyromis akutėmis, kuriose spindi noras žinoti,
suprasti. Kiek įvairių galimybių slypi šiame žmogutyje, kiek galių
glūdi! Jis lyg tas želmenėlis, iš dirvos kilęs mažas daigelis. Jam
dar reikės šalnas ir vėjus atlaikyti, subręsti, sustiprėti ir naujus
grūdus varpoje subrandinti. Auga žmogus, stiprėja, ieško gyvenimo
prasmės, klysta ir keliasi, derinasi į bendrą darną būti su
aplinkiniais, įsiklauso į būties dėsnius ir paklūsta jiems. Jei grūdas
nekris į žemę ir neapmirs, jis pasiliks vienas, o jei apmirs, jis duos
gausių vaisių. (Jn 12, 24). Tai ne augalui skirti žodžiai, o žmogui.
Grūdas išsivaduoja iš lukšto, visą energiją atiduodamas želmeniui.
Žmogus taip pat turi atsisakyti viso, kas nereikalinga, apmarinti savo
egoizmą ir visas jėgas nukreipti tikslingai aukštyn. Tik tada įmanomas
dvasinis vaisius. Tada, kai grūdas perauga save daigu, kai
subrandinamos pilnos varpos, grūdas atitenka tam, kas jį pasėja. Tada,
perėjęs išbandymą girnomis, vandeniu ir ugnimi, jis tampa nauja kokybe
duona, kuri sotina, kuria vaišina, ji dovanojama ir net gali tapti
Dievo kūnu.
Taigi
ir žmogus, apvaldęs save, atsisakęs žemųjų aistrų, keičia save,
tarsi pašventina ir ramiai priima visus gyvenimo bandymus kaip priemonę,
padedančią tapti Žmogumi. Ir tada, kai bus atlikta užduotis čia, žemėje,
turėsime iškeliauti anapus. Sunkiai nešta gyvenimo našta, kaip
varpa svyranti prinoko (V. Mykolaitis-Putinas). Tuomet kūnas keliauja
atgal į žemę. Ne veltui, išreikšdami nuolat atsikartojantį grįžimą
į žemę ir atsinaujinimą, senoliai laidojo duoną ir barstė grūdus
kaip simbolį įprasminto, tikslingo žmogaus gyvenimo, išreikšdami
to stebuklingo vyksmo esmę ne žodžiais, o veiksmu.
Kaip
švęsti Ilges mums, jau praradusiems gyvą ryšį su gamta, bet vėl
norintiems pajusti pasikartojantį ir slėpiningą gyvybinių galių
bangavimą? Gal nebeprisimename šio vardo, o gal mūsų švenčių sąraše
nebėra tokio pavadinimo? Tačiau žinoma labai įprasta šventė Vėlinės.
Ir Visų Šventųjų šventė. Taip nesudėtinga, rodos, ją švęsti.
Lapkričio pirmąją nueiti į bažnyčią, sukalbėti poterį šv. Tėvo
intencija, kad pelnytume atlaidus, priimti sakramentus. Sekančią dieną,
per Vėlines, ar kurią kitą tos savaitės dieną
aplankyti artimųjų kapus, sukalbėti ten Viešpaties angelą,
kapą aptaisyti, gėlių nuvežti, žvakeles padeginti. Bus atliktos
priedermės ir galėsime manyti, kad Vėlines atšventėme. Tačiau ar
tai viskas? Kodėl vis dėlto taip, o ne kitaip švenčiame? Kas gi tos Vėlinės
Ilgės? Ką savo giliausia prasme jos sako mums, Lietuvos žemėje užaugusiems
krikščionims?
Šventė!
Pats žodis pasako, kad po jos tu turi grįžti šventesnis, kilnesnis,
giliau suvokęs būties prasmę. Ar neatsiskleidžia Visų Šventųjų ir
Vėlinių esmės ikikrikščioniškas šios šventės suvokimas? Juk krikščionybė
nėra neigianti ligtol buvusias vertybes jėga, bet jų įprasmintoja,
nuskaistintoja, perkeitėja. Ar ne tas pačias Ilges matome Visų Šventųjų
šventėje? Juk čia pirmiausiai pateikiamas sektinas teigiamas pavyzdys
šventieji, kurie iš tiesų gyveno giliausiu rojaus būsenos ilgesiu.
Geriau mirti, bet nesusitepti (Šv. Kazimieras); Nerami mano širdis,
kol neatsilsės Tavyje, Viešpatie (Šv. Augustinas) ir pan. Visų Šventųjų
šventėje turėtume įsijausti ir pajusti savyje tą gilų amžinojo
gyvenimo ILGESĮ, ilgesį tų dvasinių savybių, kurios veda aukštyn.
Bet vien ilgėtis nepakanka. Turime to siekti. Visų Šventųjų šventė
teigia, kad Bažnyčia neveda neigimo keliu, įsakydama nedaryti to ar
kito, nes būsi nubaustas. Priešingai, ji kviečia veiklai. Bažnyčia
parodo teigiamus pavyzdžius, į kuriuos žvelgiant ir vertinant savo
gyvenimą, galime pastebėti, kiek dar mes esame nuo jų atsilikę. Kažkodėl
į šventuosius žiūrime kaip į kažką negyvo, dirbtino, nuobodaus,
tolimo. Nepakankamai įsigiliname į jų gyvenimą. O ar prisimename tuos,
kurie mus sūpavo, ugdė, glostė? Juk jie labai artimi. Kiek juose buvo
kilnumo! Kaip mes atrodome jų akivaizdoje su savo smulkiais rūpestėliais,
ydelėm, niekšybėlėm? Norom nenorom šią susimąstymo, atsidėjimo
dvasiai dieną privalai, žmogau, perkratyti savo gyvenimą, supurtyti jį
didžiųjų vertybių ir mirties akivaizdoje. Privalai atlikti
rekolekcijas, kurių būtiniausia sąlyga sustatyti gaires ateičiai,
tvirtai ir aiškiai pasiryžti keisti savo gyvenimą. Juk tai ir yra
pagrindinė atgailos ir susitaikinimo sakramento, o plačiau ir
visuotinių atlaidų gavimo sąlyga.
O
kaip keistis? Kodėl prie kapo kalbame Viešpaties Angelą? Juk čionai
sudėta visa žmogaus gyvenimo esmė ir programa. Viešpaties Angelas
apreiškė Marijai: Tu pradėsi iš Šventosios Dvasios. Bet ar vien
Marijai? O gal visai žmonių giminei Jos asmenyje? Ar girdime, ką apreiškė
man? Juk esu žmogus, asmenybė, kuriai Dievas suteikė dvasią. Turiu
susigaudyti savyje, surasti savo gyvenimo užduotį, įsiklausyti į būties
dėsnius, į Dievo apreiškimą. Privalau suvokti tą giluminį savo Aš,
atskirti jį nuo svetimų nepriimtinų įtakų, nuo žemųjų savo polinkių
ir aistrų. Susivokęs savyje, tariu: Štai aš, Viešpaties tarnaitė,
teesie man pagal tavo žodį. Suvokęs būties prasmingumą, savosios
esmės Aš, turiu ne prieštarauti, ne priešintis ir tuo ardyti
save, bet paklusti Amžinajai Kūrybinei Išminčiai, sąmoningai įsijungti
į Darnos harmoniją, atsiduodant nenusakomam Amžinybės dvelksmui.
Kaip
tai atlikti? Ir Žodis tapo kūnu. Kokie galingi žodžiai!
Nulenkiame galvą prieš juos. Bet vis dėlto ką jie reiškia? Tai
tapsmas, kai sujungiamos priešybės žodis ir kūnas. Juk gyvendamas
žemėje žmogus būtent tai ir turi padaryti. Visas Šventasis Raštas,
Naujasis Testamentas apie tai kalba. Jau Simeono pranašystėje tarta:
Jis bus prieštaravimo ženklas (Lk 2, 34). Jame susilieja prieštaravimai,
įgydami naują, ypatingą kokybę. Taip ir Kristaus teiginiuose. Kad ir
priešų meilė. Privalai mylėti tikrą priešą ir mylėti iš tiesų.
Jei vieną iš šių žodžių priimsi netikrai, paniekinsi Kristaus mokslą.
O pamilti priešą reikia labai daug vidinių pastangų. Tačiau, iš tiesų
stengiantis, vyksta pasikeitimas žmogaus sieloje. Žvelkime į Šv. Raštą:
Aš atėjau įžiebti žemėje ugnies... (Lk 12, 49); Duodu jums
savo ramybę (Jn 14, 27); Palaiminti esate, kai žmonės jūsų
nekenčia, atstumia, niekina ir atmeta kaip blogą jūsų vardą dėl Žmogaus
Sūnaus. Džiaukitės tą dieną ir linksminkitės... (Lk 6, 22-23);
Kas užgauna tave per vieną skruostą, atsuk ir antrąjį; kas atima iš
tavęs apsiaustą, negink ir marškinių (Lk 6, 29-30). Taigi visur
sutaikinti tas priešybes. Ir ne šiaip sudėti į vieną krūvą, bet
sulydyti savyje į kokybiškai naują reiškinį, kaip kad Žodis tampa kūnu.
Taip mes turime spręsti gyvenimo problemas, nebėgdami nuo jų į vieną
kurią nors vien tik dvasinę ar tik medžiaginę pusę, neišsisukinėdami.
Ir tada, kai visa apsvarstę, pasisėmę jėgų iš kilniųjų asmenų,
jau palikusiųjų šią žemę, ryšimės eiti šiuo sunkiu, bet keliančiu
ir skaistinančiu keliu, pelnysime visuotinius atlaidus, apie
kuriuos kalba Bažnyčia. Savo sunkumus, savo pastangas galėsime įlieti
į bendrą žmonijos lobyną. Tuo padėsime ir mirusiems artimiesiems,
kurie to gal nespėjo suvokti ir padaryti.
Literatūra
1. LKŽ Lietuvių kalbos žodynas.
2. Daukantas S., Lietuvių būdas, K. 1935.
3. Balys J., Mirtis ir laidotuvės, Čikaga, 1981.
4. Balys J., Lietuvių kalendorinės šventės, V. 1993.
5. Buračas B., Lietuvos kaimo papročiai, V. 1993.
6. Basanavičius J., Iš gyvenimo vėlių bei velnių, V. 1998.
7. Brastinis E., Dievturių sielmokslis, K. 1994.
8. Katkus M., Raštai, V. 1965.
Sutrumpinta
iš Baltų pasaulėjauta ir lietuviška savimonė,
III dalis - Rudens virsmo šventės. Ilgės. Vėlinės, 2000 m.