|
||
RUGPJŪTIS
Senieji mėnesio pavadinimai - Degėsis, Paukštlėkis, Pjūties
UBAGŲ
DIENA (rugpjūčio 2 d.) - šiandien jau tiksliai nebeišaiškinama
šventė. Tikėtina, jog taip vadinta visuotinių Porciunkulės
atlaidų diena, liaudyje - Pracinkulio arba švč.
Mergelės Marijos Angeliškosios šventė. Galbūt, tai buvusios
Diedų tradicijos - dalinti elgetoms duoną, ankstyvojo
derliaus dovanomis šelpti pavargėlius, maldyti ubagus, likučiai.
Ir iš tiesų diedų - ubagų senovinė samprata ypač artima
mažesniesiems broliams pranciškonams (elgetaujančiam vienuolių
ordinui, jo neturto dvasiai) ir jų įkūrėjui - basakojui šventajam Pranciškui
Asyžiečiui, kuris, kadaise išgirdęs kvietimą Atstatyk mano
Bažnyčią, atnaujino mažutę, apleistą Italijos bažnytėlę, bet
pagaliau suprato, kad jos atnaujinimas yra tik maža visos
Bažnyčios atnaujinimo dalelė (it. porciunkula).
KRISTAUS ATSIMAINYMAS (rugpjūčio 6 d.) arba Viešpaties
Atsimainymas, arba tiesiog Atsimainymas - tai
šventė, skirta prisiminti Mato Evangelijoje (Mt 17, 1-8) aprašytam
įvykiui, kada Dievas pirmąkart Jėzaus mokiniams Petrui, Jonui
ir Jokūbui ant Taboro kalno apreiškė Jėzaus dieviškąją
prigimtį.
ŠVENTASIS LAURYNAS (rugpjūčio 10 d.) - III a. kankinys už
tikėjimą; liaudyje jis, kaip ir šv. Agota, laikomas ugnies
globėju, saugančiu namus nuo gaisro. Šis šventasis taip pat
laikomas ir bibliotekų globėju, ir virėjų globėju. Kai kur
Lietuvoje jis pervardintas Raulynu. Šią dieną javų į kluoną
neveždavo - galima dar perkūną prisišaukti. Po šv. Lauryno
jis tik griaudžia, bet nebetrenkia. Senovėje šią dieną buvo
Perkūno šventė, paskutinioji iš devynių, skirtų
pagarbinti šiam dievui. Jei tądien nelyja, rudenį būsią
daug gaisrų. Vėl matoma darni senojo baltų tikėjimo ir krikščionybės
sąjunga: ugnis - Perkūnas - Laurynas (kaip ir ugnis -
Gabija - Agota vasario mėnesį). Tik Gabija (ir šventoji
Agota) labiau atsakinga už moterišką, vidaus, namų, židinio
ugnį, o Perkūnas (ir šventasis Laurynas) - už vyrišką, išorinę
ugnį iš Dangaus.
ŠVČ. MERGELĖS MARIJOS PAĖMIMAS Į DANGŲ
(rugpjūčio 15 d.),
Dangun ėmimas, Dangun žengimas arba Žolinė, Vakarų
Bažnyčioje švenčiama nuo VII a.
Padavimas byloja, kad po Išganytojo Motinos mirties apaštalai
budėjo prie jos kapo. Petras patyrė, kad Marija prisikėlė iš
numirusiųjų ir Viešpats ją paėmė į dangų. Atidarę
patikrinti karstą, Marijos kūno neberado - karstas buvo pilnas
nuostabiausių gėlių...
ŠVENTASIS ROKAS
(rugpjūčio 16 d.) - šis šventasis žinomas kaip
uolus ligonių slaugytojas (buvo gydytojas) ir tikėjimo išpažinėjas.
Senovėje, pasibaigus rugiapjūtei, į trobą vėl sugrįždavo
žibinčius, įtaisas laikyti balanai ar deglui. Iš čia kilęs
posakis - Po švento Roko su vakariene nės strioko - t.
y. galima vakarieniauti saulei nusileidus, prie dirbtinės šviesos.
Liaudies kalendoriuje ši diena laikoma žiemkenčių sėjos
pradžia. JUODOJO KASPINO DIENA (rugpjūčio 23 d.) - tai 1939 m. Ribentropo-Molotovo sandėrio, leidusio Sovietų Sąjungai okupuoti Lietuvą, Latviją ir Estiją, prisiminimas.
ŠVENTASIS BALTRAMIEJUS (rugpjūčio 24 d.) -
Jėzaus apaštalas, kuriam už
uolią krikščioniškojo tikėjimo sklaidą Armėnijoje (pagal kitus
šaltinius - Indijoje?) buvo
gyvam nunerta oda; dėl to simbolinis šventojo ženklas yra
peilis.
Iš vasaros darbų
belieka linarūtė, t. y. nurauti linus.
|
|