Baltramiejaus
diena - atsisveikinimas su gandrais
Apaštalo
Baltramiejaus šventė Lietuvos kaime nuo seno žinoma kaip
Gandrų išlėkimo diena. Tiesa, šie mieli paukščiai, žmogaus
sodybos įnamiai, skirtingose Lietuvos vietose ar tarmėse
vadinami įvairiai. Gandras tai ir starkas, gužas, gužutis,
garnys, busilas, bacionas, didutis.
Jau su rudens nuojauta ta šventė... Susipulkavę rugienose į
gandrynus, pamokę jauniklius, paukščiai patrauks į pajūrį.
Sakoma, ten gandrai seimus neša. Išties yra apie ką
pasitarti, juk nuskristi turės neįtikėtinai toli, pasiekti
net Nilo aukštupius, pietinę Afrikos dalį. Todėl taip anksti
ir susiruošia į kelionę, gandrai žino savo čėsą. Apie
kokį nepritapusį vienišių ar senbernį kaime pasakoma:
Vaikšto kaip gandras po Baltramiejaus. Juk po šios dienos
neišskridę pasilieka tik sužaloti ar ligoti paukščiai. Ir
žmonių malonė, ar sulauks jie pavasario. Gal kas priglaus
vargšą gandrelį kartu su gyvuliukais tvarte peržiemoti
Palikdami gimtinę, gandrai išsineša pavakarius, kurių
šeimininkė nuo šv. Baltramiejaus namiškiams jau neberuošia,
nes diena gerokai sutrumpėjo, o sunkių darbų kaip ir
nebeliko. Tik linarūtė ir bulviakasis, bet jie atliekami su
talkomis ir labai neprailgsta. Todėl manoma, kad
atsisveikinimo su gandrais diena užbaigdavusi vieną metų
rato laiko tarpsnį, kuris senovėje buvo reikšmingas sudarant
žemdirbiškąjį kalendorių, paremtą gamtos reiškiniais. Juk
sakoma: Lig Baltramiejaus bręsta, po Baltramiejaus vysta.
Iš to, tikėtina, kilęs ir gandro kaip ypatingo paukščio
Lietuvoje išaukštinimas. Dzūkijoje merginos net paburdavo,
ar gandras iškeliaudamas neišneš ir jų dalios. Savo ateitį
spėdavo taip: kur nors rugių ražienose iškas duobutę ir
stebės, kas joje po dienos ar kitos atsiras. Jei vorelis
tinklą ten nuaus ištekės už turčiaus, jei skruzdėlytė
ropinės už varguolio
Priežodis sako: Nuo šv. Baltramiejaus velnias į vandenį
geležį įkiša. Mat naktys jau vėsios, todėl virš vandens
telkinių rytmečiais draikosi rūko tumulai. Turi šis
pasakymas ir gilią mitologinę potekstę. Tai kalviai vandeniu
grūdina įkaitintą geležį. Senuosiuose baltų mitologiniuose
vaizdiniuose velniai yra buvę kalviais. Suodini, paišini
šlubiai darę stebuklus visų kiečiausią medžiagą lankstė
kaip panorėję ir kalė iš jos labai reikalingus žmonėms
padargus. O geležį gebėjo išlydyti iš žemės balų rūdos.
Šio sudėtingo liejininkystės bei kalvystės amato dievaičiai
išmokė ir žmones.
Kitų indoeuropietiškos kilties tautų mitologijose ne
kitaip; pavyzdžiui, graikų dievas Hefaistas, savo žaizdrą
įkūręs ugnikalnio gelmėse, herojui Achilui nukalė
stebuklingus ginklus. Po Lietuvos krikšto pagoniškuosius
dievaičius teko nutremti į liepsningąjį pragarą, gana
įprastą kalviams aplinką. O senajame kaime kalvis labai
gerbiamas žmogus; jo netgi šiek tiek būdavo prisibijoma.
Ir varlių kurkimo pabaliuose nebesigirdėti: Dievas varlei
užrakina dantis nuo šv. Baltramiejaus. Sakmė pasakoja, kad
varlė norėjusi visus žiemkenčių grūdus, beriamus į dirvą,
sušlamšti; Dievas ir nubaudęs ją už godumą. Taip primenama,
kad jau laikas ruoštis svarbų svarbiausiam rudens darbui
rugių sėjai.
Šios išskirtinės dienos orai esą pranašiški: Jeigu lyja
per Baltrų, šlapias bus ir ruduo. Bet tai nėra blogai,
Mažosios Lietuvos Prūsiškose kalendrose įrašytas toks
laukininkų pastebėjimas: Baltramiejaus lytus pildo būrams
aruodus. Šiaip jau artimiausių dienų orus vasarą padėdavo
atspėti gandras: jei neša snape lizdui taisyti velėną bus
lietaus, jei žagarą ar kokį virbą lauk vėtros. Todėl ir
palyginama mandras kaip gandras.
Apie šią rudens nuojauta paženklintą dieną senovėje būdavo
rengiami dideli turgūs. Nuėmus javų derlių juk matosi, ko
perdaug užaugo, o ko trūksta. Įdomiai nusakomas jų laikas:
Nuo švento Jono iki jomarkėlio devynios nedėlaitės.
Skuodo rajone tas rudenio jomarkėlis buvo vadinamas Morine.
Nelabai aiški vardo kilmė; gal nuo žodžio morys
tinginys. Kas vasaros gėrybių pats neprisiaugino, gali dabar
turguje nusipirkti.
Senovėje kaimas kerdžių samdydavo tik iki šv.
Baltramiejaus; po šios dienos galvijai ganytis paleidžiami
laisvai, nes javų plotuose palikusios tik ražienos. Apie šį
metą seniau kaime būdavo pjaunamos avys. Kad kailis būtų
tvirtesnis, kailinukai neišsišertų, ilgiau nešiotųsi,
reikėdavo sulaukti mėnulio senagalio. Avelių kirpimui tas
laikas taip pat tinkamas; jo vilna, vadinama nuobarine, pati
geriausia verpimui. Veislei gi palikdavo avinukus,
atsivestus per jaunatį. Beje, ir apaštalo Baltramiejaus
simbolinis ženklas yra peilis, mat už uolią krikščioniškojo
tikėjimo sklaidą Armėnijoje jam buvo gyvam nunerta oda.
Tokių sutapimų mūsų liaudiškame kalendoriuje rastume ne
vieną. Kitaip ir negali būti: čia sureikšmintos tos dienos,
kurios buvo svarbios tradicinei gyvensenai bei atitinka
virsmus gamtoje. Kaip tas gandrų išskridimas iš Lietuvos
Lietuvos miestuose apaštalo Baltramiejaus šventė turi gilią
istorinę atmintį. Šventės išvakarėse Vilniuje 1595 metais
įsikūrė pirmieji amatų cechai. Todėl šv. Baltramiejus
mūsuose laikomas amatininkų globėju. Cechas pirmaprade
sąvokos prasme nėra gamybinės patalpos, tai labai savita
viduramžiais Europos miestuose gimusi organizacija. Jos
tikslas apsaugoti laisvųjų amatininkų nepriklausomybę nuo
feodalų ir pirklių, suteikti teisę dalyvauti miesto valdyme,
išlaikyti gaminių monopolį savojoje rinkoje, apsiginti nuo
svetimšalių meistrų konkurencijos. /.../
Libertas Klimka, etno.lt, 2005
|