|
||
Vydija
buvo
Kauno Sąjūdžio sekmadieninės kultūros mokyklos tęstinis leidinys. Per simbolinius 9 metus
(1991-1999) išleistos 9 Vydijos. Kiek šventų skaičių! Visi
jie vyriški, nelyginiai, kaip ir tas veiklus, karingas,
audringas, savęs ir Valstybės įtvirtinimo, įforminimo laikas, kurį
mūsų tauta ir kiekvienas asmeniškai tuo laikotarpiu išgyvenome.
Tiesa, ir anuomet Vydija buvo tarsi atsvara, kreipusi labiau į vidų, nei
į išorę. Tačiau formos žabangų išvengti nepavyko nei Lietuvai,
nei mūsų Mokyklai, sukietėjusiai į KTKC, įstrigusiai biurokratinėse priklausomybėse. Ši VYDIJA
atsiveria kitoje formoje, naujoje spiralės vijoje, vis auganti ir
besiskleidžianti, tačiau išsaugojusi esmę ir savo tapatumą. Šioje interneto svetainėje žiniatinklyje, tinklapyje, virtualioje
erdvėje (koks įvardinimas tinkamiausias? rasti prasmingą žodį ypač
svarbu...) galbūt tiesiog visiems atviroje Akademijoje,
Mokykloje, Žinyčioje mes dar ne sykį cituosime spausdintų Vydijų
mintis. Dvasinės temos nesensta visi gilūs, vidiniai klausimai
tebėra svarbūs ir šiandien. VYDIJA vidinė žmogaus visata. Ši sąvoka tokia talpi, kad jos prasmes įmanoma
praskleisti tik pavyzdžiais ir palyginimais. VYDIJĄ suvokti padeda jos semantinio krūmo žodžiai: vidus,
veidas, veidėti, vydėti (regėti, žinoti), išvydau, vyzdys,
vizija; veda, vesti; vedlys, vadas, vaidila, vydūnas, vydraga (regėtoja),
vedun (slav.
burtininkas, žynys), vedjma (slav. ragana); pavydas, nevidonas (vidinių savybių trūkumo apraiškos); videtj
(slav.
matyti),
vestj (slav. žinia); Vedos (sanskr.
žinojimas, visažinystė, šventraščiai, dieviška išmintis), Vidhya
(sanskr.
švietimas, vidinė šviesa, būties žinios). VYDIJA vydos išdava. O vyda tai ypatingas įžvalgumas, visažinystė, dvasinė rega, vidinis (pra)regėjimas. Vydėjimas kontempliacija. Vydūnas įgijęs vydą žmogus, t. y. pasiekęs pašvęstojo laipsnį (misterijose) arba tas, kuriam Rasoje pražysta papartis. Rytuose
VYDIJA padeda žmoguje atskleisti aukštesniuosius būties sąmonės
klodus, žadina jo prigimtinį troškimą eiti iš tamsos į šviesą,
padeda suvokti gamtos dėsnius ir dieviškumo principus visatoje.
Krikščionybėje VYDIJĄ galėtume suprasti kaip sielos pilį (šv.
Teresės Avilietė) ar šventovę mumyse gyvenančios Šventosios
Dvasios (apaštalas Paulius). Dzene tai vidinis žmogus;
mistikoje vidinis pasaulis, į kurį nukreiptas mistiko, pašvęstojo
žvilgsnis, pavyzdžiui, graikų eleunizijose arba aisčių paparčio
žiedo ieškojime. Tebūnie
Vydija vadovu į vydijos pasaulį, į vidinę žmogaus visatą, esančią
kiekviename mūsų
(Algirdas P., 1991),
- šią
virtualią VYDIJĄ
pradedame
pirmojo spausdinto numerio pratarmės žodžiais. © R&J |
|
|