PO ANGELO
SPARNU - KŪRYBOS VERSMĖS
Yra gyvenime dalykų, kurių nematome, negalime paliesti ranka,
pasverti, nusipirkti ar parduoti, bet vis dėlto neabejojame jų
buvimu ir be jų neįsivaizduojame gyvenimo. Angelai būtent iš tos
padermės. Nematomi, bet jaučiami ir patikimi mūsų kaimynai,
bendrakeleiviai, palydovai, dvasios sargai.
Sakome: geras kaip angelas, tyras kaip angelas, gražus kaip angelas,
kantrus kaip angelas nežemiškoms būtybėms priskiriame gražiausius
žmogaus bruožus, įsivaizduojame tokius, kokie norėtume patys būti,
kokius norėtume matyti šalia.
Ir vis dėlto būna dienų, kai angelą norisi pamatyti akimis, paliesti
pirštais, išgirsti skambant jo trimitą. Tai galime padaryti padedami
kūrėjų: poetų, tapytojų, skulptorių, turinčių privilegiją nuo Dievo,
įkūnyti savo ir mūsų visų vizijas, viltis, svajones.
Angelas nuo seno yra patrauklus ir neišsemiamas kūrybos šaltinis.
Jeigu pamėgintume vienon vieton sudėti visus per žmonijos istoriją
sukurtus kūrinius apie angelus, juos perskaityti, apžiūrėti,
išgirsti, vargiai užtektų viso žmogaus gyvenimo.
Tarpininkas tarp žmogaus ir Dievo
Kaunietė tautodailininkė Eglė Dvarionaitė-Vindašienė tiki, kad
kiekvienas menininkas kuria savo Visatos medį.
Savąjį karpinių medį, kuriame šalia tradicinių tulpių, lelijų,
kryželių, saulučių, žalčiukų, paukštukų ir kitų tradicinių ženklų,
ornamentų ir būtybių kuo puikiausiai išsitenka angelai, Eglė kuria
jau daugiau nei dvidešimt metų.
Pradėjo iš nuobodulio, studijuodama Šiaulių pedagoginiame
institute pradinių klasių pedagogiką bei muziką. Metai bėgo, medis
augo, nuobodulio neliko nė ženklo. Šiandien Eglė tikra meistrė,
viena žinomiausių karpytojų, Tautodailininkų sąjungos narė nuo 1990
metų, dalyvauja Kauno, respublikinėse ir tarptautinėse parodose.
Studijuoja ne tik Lietuvos, bet ir pasaulio karpybos istoriją,
tačiau vis tiek dar neatskleidė visų pasaulio medžio paslapčių.
Eglė ištikima pagrindiniam lietuviškų karpinių motyvui mitiniam
medžiui, kuris yra indoeuropietiškos kultūros centrinė ašis.
Su baltiškuoju kultūros lobynu ji susipažino dalyvaudama daugelyje
kraštotyros ekspedicijų, rinkdama autentiškas liaudies dainas,
rengdama kalendorines šventes. Kyla klausimas dėl angelų: ar angelai
dera toje baltiškoje ir lietuviškoje pasaulio medžio simbolių
sistemoje.
Aš savo medyje įprasminu daug simbolių (vartai, kalnas, marios,
dugnas, akmuo ratas, saulė, bitė, paukštis). Paukštis yra
tarpininkas tarp dangaus ir žemės, kaip angelas tarp žmogaus ir
Dievo. (...)
Vita Morkūnienė
(Kauno diena, 2007 12 28) |