|  
       
		
		 Rimgaudas Sinkus 
		    
	   IX. 
	  VORUTOS ŽEMĖ Mindaugas buvo Didysis Lietuvos kunigaikštis. Nuo 
	  1253 m. jis priėmė ir karaliaus titulą, o 1263 metais žuvo. Kur tėvonija? 
	  Kokias žemes valdė? Žinoma, kad, besitraukiant nuo Tautvilo kariuomenės, 
	  buvo užsidaręs Vorutos pilyje. Kur stovėjo pilis? Akys krypsta į 
	  Aukštaitiją, Tauragnus. Algirdas Baliulis (Tauragnai, 
	  Versmė, Vilnius/2005) rašo, kad Tauragnų vardas pradiniuose šaltiniuose 
	  sutinkamas 1255 m. spalio mėn. ir 1261 m. rugpjūčio 7 d. Mindaugo, taip 
	  pat XIII a. pabaigos dokumentuose. Pilį 1373m. ir 1375 m. puolė Livonijos 
	  ordinas, o XIV a. pabaigoje ji buvo taip sugriauta, kad gynybai vargiai 
	  tiko. 1387 m. vasario 17 d. paskutinį kartą pilį mini Lietuvos didysis 
	  kunigaikštis Jogaila, užrašęs ją steigiamai Vilniaus vyskupystei: Duodame 
	  tai bažnyčiai ir jos vyskupui, kuris tik bus, Tauragnų pilį su prie jos prieinančia sritimi ir Labanoro ir Molėtų kaimais
. 
	  Taigi, Jogaila mini pilį su prie 
	  jos prieinančia sritimi, t. y. su žeme, kur pilis buvo tos žemės 
	  vidurys. Tauragnai pagal Minčios Zodiaką stovi Vorėno (Vėžio) ženkle (kn. 
	  I, XII d.), uteniškių gentis turi charakteringą šūksnį ut (pvz.:
	  ut, atalakia!), žodžių vorėnas 
	  + ut junginys yra 
	  Voruta ir iš to išeina, kad 
	  pirminis Tauragnų pilies pavadinimas buvo
	  
	  Voruta (kirtis ant
	  
	  u). Šiandien čia, anapus 
	  gražaus Tauragnų miestelio, matosi aukštas krantas, kur dvaro žemės 
	  vietoje namus pasistatė Rimanto ir Arūno Gineičių šeimos. Priešais Tauragnų dvarą prie naujų kapinių, 
	  ekskavatoriumi kasant pamatus naujai bažnyčiai, buvo iškastas žemės 
	  gniutulas su medžio drožiniu. Drožinį, lietui lyjant, aptiko pro šalį 
	  einantis Juozas Šinkūnas, paėmė, apiplovė ir pasidėjo malkinėje. Kai, 
	  metai po metų skaldant malkas žiemai, atsibodo perkėlinėt drožinį iš 
	  vienos malkų eilės į kitą (dar paremontavo geležies vinimis), užsimojo 
	  suskaldyt, tačiau pasipynė šių eilučių autorius ir Juozas Šinkūnas 46 x 26 
	  cm drožinį (pav. 1), paprašius, atidavė. Drožinys susideda iš dviejų viena 
	  kitą dengiančių lentų, sujungtų medžio vinimis. Gilindamas upelį, 2010 m. 
	  Rimantas Gineitis iškėlė akmenį, kurio šone, nuvalius nuo dumblo, pasirodė 
	  rašytine raide iškalta raidė V 
	  (pav. 2), išreiškianti pavadinimo 
	  Voruta pirmosios raidės V 
	  simbolį. Prieš tai, kasant žemę 
	  rūsiui, Rimantas Gineitis buvo užkliuvęs už kokių 
	  4 m. pločio pamatų, juos užvertė ir rūsį iškasė kitoje vietoje. 
	  Drožinys su atsiveriančiu pilies bokšto vaizdu, pamatas, akmuo su raide 
	  V ir Tauragnų pilies minėjimas kreipia į tai, kad kronikoj minima 
	  galinga Vorutos pilis stovėjo Tauragnų dvaro aplinkoje.   
		 . Pav. 1. Pilies bokšto drožinys                             
	  Pav. 2. Akmuo su simboliu V   Turint kultūrinio palikimo dakuose patirtį (kn. II, 
	  V d. Lietuviai dakuose ir pas save), 
	  peršasi išvada, kad ne tik prie pilies dakuose, bet ir prie Tauragnų 
	  (Vorutos) pilies turėjo būti vieta, kur ant žemės buvo išdėstytas kokių 32 
	  m skersmenį turintis Metinis Saulės kelio dangumi laikrodis.
	  Dešimtimis kilometrų
	  padidinus ciferblatą, Laikrodis 
	  tampa dideliu Saulės kelio tarp dangaus žvaigždžių laikrodžiu,
	  juo apsibrėžiant genties gyvenamą 
	  teritoriją. Laikrodžio pėdsakai, stulpų ar akmens pavidalu nėra 
	  išlikę, tačiau, mažai apsirinkant, geografiniu Vorutos žemės centru imame 
	  dvarvietę. Vorutos pavadinimas yra susijęs su voratinkliu, todėl, 
	  naudodamiesi senųjų paliktais ženklais, atkurkime vandenų, kaimų ar 
	  miestelių pavadinimais užfiksuotą Vorutos žemės voratinklį.  Čia matome, kad pirmas voro aplinkui centrą 
	  nupintas apskritimas linksta per 
	  Linkus netoli Maleckažemio ir 
	  Apvyniją ties Gaiveniais, antrasis linksta apskritimu per
	  Linkmenis, trečiasis linksta per 
	  pirmus Linkaičius, kūliu 
	  verčiasi per Kūlionis prie 
	  Etnokosmologijos muziejaus ir vėl linksta apskritimu per kitus
	  Linkaičius prie Kaltanėnų. 
	  Ketvirtas apskritimu kreivoja per 
	  Krivičius  Kreivyčius prie Vostapo ežero, rašo apskritimą pro
	  Rašos ežerą, penktasis kūliu verčiasi apskritimu per
	  Kūlinius (Videniškiai),
	  Kūliakampio ežerą. Šeštasis 
	  riečia žiedą per Želedį  Žedelį  
	  Žiedelį (dab. Spondy, Baltarusija), linksta apskritimu per
	  Linkonis prie Adutiškio, apsisuka pro
	  Apsą (dab. Opsa, Baltarusija), taip pat
	  Apses prie Daugpilio 
	  (Latvija), eina pro Piepalius 
	  Pi ėj(imo) palius prie Rokiškio 
	  ir užlinksta per Linkainius
	   ties Giedraičiais. Latviški 
	  gyvenviečių pavadinimai Apsa ir
	  Apses (apsaite, latv.  raištis, vyturys) reiškia apvyturiavimo aplinkui ką nors funkciją, t. y. ir 
	  apskritimo liniją. Nubrėžę iš centro, esančio Tauragnų dvare, per 
	  ribos prasmę turinčią Birutės  Ributės salą 
	  vieną spindulį, o kitus spindulius nubrėžę 300 tarpais, gauname 
	  panašų į voratinklį Vorutos žemių suskirstymą į dvylika sektorių, kurie 
	  fiksuoja tuometinę 12-kos Zodiako žvaigždynų padėtį danguje. 
	  Pasitikrinimui matome, kad 300 + 300 kampu į dešinę 
	  spindulys brėžia liniją tarp ožio ragų Ožnugario kalne. Žvaigždynus 
	  voratinklyje atpažįstame pagal senolių paliktus pavadinimus. Tai 
	  Vorutos žemė. 
	   
	     Vorutos žemei priklauso visos jos teritorijoje 
	  buvusios pilys, todėl bet kuri iš jų irgi gali būti vadinama Vorutos 
	  (žemės) pilimi. Kaimų, vandens telkinių pavadinimus, atspindinčius ano 
	  meto Zodiako žvaigždynų padėtį, suvedame į lentelę:  I. LIŪTAS. Karališkąjį Liūtą žemėje atspindi 
	  Kačiūnai  Katšiūnai (liūtas yra didelė katė) ir kaimas pavadinimu
	  Karališkiai.  II. MERGELĖ. 
	  Šiaudiniai atitinka Mergelės žvaigždyno Berenikės Garbanų šiaudus, o 
	  upelė Utenaitė yra tų garbanų 
	  mergelė.  III. SVARSTYKLĖS. Svarstykles atitinka kybantys ant 
	  svertų svoriai, t. y. Kyburiai, 
	  o tūriniams svoriams sverti buvo naudojami puodai, kuriuos atspindi kaimas
	  Puodžiai  IV. SKORPIONAS. Skorpionas yra kimbantis ir 
	  duriantis gyvis, todėl jo atspindys žemėje paženklintas
	  Kimbariškių ir ežero
	  Duvėnas  Durvėnas pavadinimais.
	   V. ŠAULYS. Šaulio ženkle vyksta peštynės, kurias 
	  atspindi ežeras Peštikis, kaimas Peškaitiškės. 
	  Peštynių metu taip pat vyksta svaidymasis (Svidžiai), mėtomasi ietimis (Meletiškės 
	   Meteliškės).  VI. OŽIARAGIS. Ožiai (stirnos) kovoja dėl 
	  teritorijų, todėl natūralu, kad trikampiame Ožiaragio voke yra ežeras 
	  pavadinimu Kovinis. Dangiškasis 
	  ožys turi vieną ragą (kerną), ši detalė 
	  žemėje atspindėta ežeru 
	  Kernys.  VII. VANDENIS. Vandenio ženkle tįso
	  Dysnų -
	  Tysnų ežeras, atspindintis 
	  ištįsusį ir pilną vandens plotą;  VIII. ŽUVYS. Ežerai žemėje su pavadinimais
	  Šaminis ir
	  Mekšrinis atspindi danguje 
	  esantį Žuvų žvaigždyno ženklą.  IX. AVINAS. Avinai, žinia, tarpusavyje kalasi, 
	  todėl Kaltanėnai žemėje atspindi 
	  šį Avino ženklo bruožą.  X. TAURAS. Taurusis elnias, kitaip
	  kerotys, turi kerotus ragus ir 
	  iš dangaus jis mato savo atspindį 
	  Keročio ežere.  XI. DVYNIAI. Dvynių ženkle Vorutos žemėje plyti 
	  ežerai dvyniai Tramys I ir Tramys II.  XII. VĖŽYS. Vėžio (Vorėno, Voro) dangaus plotą 
	  žemėje atspindi kaimas Vorėnai.  Tarp penkto ir šešto žiedo yra plotas, kuriame 
	  charakteringi žvaigždynams pavadinimai lyg išsitrynę, tačiau šį minusą 
	  kompensuoja Lentupis, t. y. upė, 
	  esanti plačioje Avino ženklo lentoje. Senoliai turėjo švelnų humoro jausmą  rytinės 
	  Laikrodžio ašies viduryje stovi kaimas
	  Petukai: į šiaurę nuo kaimo eina 
	  vienas petukas, į pietus eina kitas petukas. Įdomiai pagerbti ir 
	  gražūs ežero Utenaitis su upele
	  Utenaitė santykiai: žvaigždynų riba juos maldo tol, kol abu 
	  pasibučiuoja Bučinės saloje 
	  Rubikių ežero mėlyje. Vorutos žemėje gausu
	  ut tarmę atspindinčių 
	  vandenvardžių, kaimų pavadinimų: Utenaitis, Utenas, Utenykštis, Utenėlė, 
	  Utena, Saldutiškis  S(a) ald utiškis  sia lad(a) utiškis = Uteniškių 
	  Motina (Lada  deivė Motina, Pr. Dundulienė.), Stučiai  S(a) tučiai  sia 
	  utčiai ir pan. Iškoduotas pavadinimas
	  Uteniškių Motina (Saldutiškis) 
	  liudija, kad čia buvo
	  
	  ut genties kunigaikščių gimtinė, 
	  t. y. tėvonija 
	  ir nuoroda, kad iš čia bus kilęs Didysis Lietuvos kunigaikštis ir karalius 
	  Mindaugas. Netoli esantis miestelis 
	  Skudutiškis 
	   Duks utiškis  Dux Utiškis (dux, lot.  valdovas)
	  sako, kad jis
	  buvo
	  ut
	  valdovų sostinė. Kada 
	  uteniškiai apgyvendino savo apsibrėžtą teritoriją? Norint atsakyti, 
	  karališkojo Liūto sektoriuje dairomės kertinio akmens, kuris atspindėtų 
	  priekinės Liūto (Vilko) letenos žvaigždės
	  Regulas (regulus, lot. - karalius) 
	  karališkumą, ir tokį akmenį randame: tai
	  Karališkių, kitaip Valiulio, 
	  akmuo. Norint nustatyti akmens pastatymo datą, reikia 
	  lyginti dabartinę Regulo žvaigždės padėtį su 
	  buvusia, todėl imame matlankį, nustatom susidariusį kampų skirtumą 290 
	   20,50 = 8,50, padauginame jį iš 72 metų (10 
	  =72 m.) ir gauname 8,50 x 72= 612 metų laiko tarpą: tada 
	  išeitų, kad Vorutos žemė buvo įkurta 2012  612 = 1400 m. po Kr. laiku, 
	  nors Vorutos pilis buvo jau nugriauta. Kodėl taip? Priežastis paprasta: 
	  precesinį ekliptikos kelią, lygų 25920 metams, žvaigždynai kartą buvo jau 
	  apsisukę ir dabar sukasi antrąjį kartą, todėl reikia imti ne 612, o 
	  25920 + 612 = 26532 m. atgal, ir tai Vorutos žemės įkūrimo laiką 
	  kelia į 24.520 m. pr. Kr. datą, todėl tvirtiname, kad
	  Voruta buvo įkurta 24.520 m. pr. 
	  Kr. metu. Ledynmetis buvo, - paprieštarausite,  ir Vorutos žemė buvo 
	  užklota ledu. Tai nėra tiesa, nes
	  ledo kraštas 24.520 pr. Kr. Vorutos žemės nesiekė, jis dar tik 
	  slinko per vakarų Lietuvą pietryčių kryptimi. Žemės centre (dvarvietėje), kur ratu buvo vedamas 
	  Metinis Saulės Kelio Laikrodis, niekuomet negesdavo ugnis. Ši vieta buvo 
	  vadinama vardu Tauragnai, kas, 
	  iškodavus iš senosios lotynų kalbos 
	  ta(bula) ur(o) 
	  agn(itio) =
	  žemėlapis, deginimas, atpažinimas, reikštų
	  Ugnies atpažinimo žemėlapis. Keista, atrodytų, kodėl gyvenvietė buvo 
	  vadinama tokiu vėlyvu, palyginus su gyvenvietės atsiradimu, lotynų kalbos 
	  trumpiniu. Atsakymo reikia ieškoti migracijoje: kai šalčio šuoras 
	  uteniškius buvo užspaudęs ir ledyno pakraštyje ėmė trūkti maisto, dalis 
	  genties pasitraukė už Alpių į šiaurės Italiją, gyvendama ten bendru 
	  etruskų pavadinimu (kn. II, II d. 
	  Etruskai) ir tapdama lotynų kalbos pramote. Orams atšilus, gentis 
	  grįžo į tėvynę, rado ten paliktus budinčiuosius ir, palikdama kelionės į 
	  šiaurės Italiją ženklą,  ugnies 
	  vedimo dienų ratu vietos pavadinimą
	  Degusa pakeitė į lotynų 
	  kalbos trumpinį
	  Tauragnai.  Kalboje žmogus pasisako kas esantis, - sako J. 
	  Jablonskis, todėl pagal kalbą, kuria buvo sudarytas Vorutos žemės Metinis 
	  Saulės Kelio Laikrodis ir gyvenviečių pavadinimai, konstatuojame, kad
	  etniniai vorutiečiai buvo lietuviai.
	   Kaip gyveno vorutiečiai? Vorutos bendruomenė, kaip 
	  ir kiti baltai, suvokė laiko tėkmę, orientavosi teritorinio 
	  administravimo, socialinio gyvenimo, valdymo klausimuose, turėjo 
	  aukščiausiąjį dievą Pradžiapatį (bus žemiau), kitus dievus, deives, tikėjo 
	  regimos ir neregimos Visatos buvimu, vykdė paprotines, religines apeigas. 
	  Vorutos žemė buvo veikianti žmonių ir geografinės aplinkos struktūra, o 
	  bet kuri veikianti struktūra, savyje sukaupusi socialinę patirtį ir 
	  energiją, jų bruožus perduoda joje veikiantiems subjektams (Romualdas 
	  Grigas, Mokslo darbai, Istorija, 65 tomas). Tie subjektai, kuriems nuo 
	  pradžios iki šių dienų per tūkstančius metų visa tai perduodama, yra 
	  lietuviai. Baltų požiūris į kraštus, kurie turi religiją (o 
	  tai  kultūros rodiklis), ir į kraštus, kurie religijos neturi, matosi 
	  atėjusio iš amžių glūdumos Prūsų teisyno 4-to straipsnio tekste: Visi 
	  kraštai ir kaimynai, kurie aukos jų dievams, turi būti mylimi ir gerbiami. 
	  Tuos kurie juos paniekins ar įžeis, mes turime žudyti ugnimi ir kuokomis ir niekada nebūti jų 
	  draugais. Iš teksto jaučiama pagarba ir meilė kraštams, kurie turi 
	  dievus, t. y. religiją: tokius reikia ginti nuo paniekinimų ar įžeidimų. 
	  Išeitų, kad 4-tas Prūsų teisyno straipsnis buvo pirmas žinomas bendros 
	  gynybos nuo barbarų, neturinčių religinės kultūros, manifestas.  SKAITULĖS MOKYKLA Skudutiškio, Tauragnų ir Saldutiškio seniūnijų 
	  žemės ribos gyventojai mena prie Papirčių piliakalnio buvus kaimą
	  Skaistulė, o prie Maleckažemio  
	  kalvą vardu Dvarnujai. 
	  Iškoduokime pavadinimus: Skaistulė 
	   siaskaitulė  čia Skaitulė 
	  ir Dvarnujai 
	  Tvarnujai. Išeitų, kad tikras 
	  kaimo pavadinimas buvo suprantamas kaip
	  Skaitulė, o kalva turėjo
	  Tvarnujų pavadinimą.
	  Skaitulę (nuo žodžio
	  skaityti) šiais laikais 
	  suprantame kaip mokyklą, o Tvarnujus 
	  (dabar ten senos kapinės) vertiname 
	  kaip vietą, kur mokiniai tvėrė mokykloje išmoktų pamokų 
	  praktinius darbus. Tokie praktiniai darbai buvo, pavyzdžiui, akmens 
	  skaldymas, dailinimas, akmenų dėstymas ratu, keturkampiu, plotų skirstymas 
	  į dalis, t. y. mokymasis to, ką šiandien vadiname geometrija. 
	  Kraštotyrininkas Vytautas Daunoravičius iš Maleckažemio turi surinkęs 
	  senolių darytus iki 30 cm dydžio Akies, Kumeliuko kojos, Delfino galvos, 
	  Erelio galvos, žmogaus Pėdos, žvėries Šlaunies ir Vėžlio galvos (pav. 4) 
	  akmeninius mokymo vaizdinius. Jie, dėliojant ant žemės, buvo naudojami 
	  tiek skaitymui, tiek rašymui. Tokių pačių ar kiek didesnių mokymo 
	  priemonių Daunoravičius turi ir daugiau: Mamutas, Kiškis, Laivas, Šerno 
	  galva, Akis (antra).   
	   
	   Skaitymo (rašymo) priemonės buvo naudojamos, mokant 
	  skaityti (rašyti) žodžius, iš jų daryti sakinius pagal pirmus daikto 
	  pavadinimo garsus. Pavyzdžiui, padedi iš eilės
	  Šlaunį,
	  Akį, Pėdą, supili
	  Smėlio krūvelę ir perskaitai: Š 
	  A P A S. Arba: sudedi iš eilės Pėdą,
	  Akį,
	  Kumeliuko koją, Akį 
	  (antrą, Smėlio krūvelę ir pagal 
	  pirmus daiktų pavadinimų garsus perskaitai P A K A S, o iš
	  Laivo, Akies,
	   Šlaunies,
	  Akies (antros),
	  Smėlio krūvelės eilės perskaitai žodį L A Š A S ir t. t. Skaistulėje 
	  buvo norminama lietuvių kalbos fonetika, gramatika, stilistika, mokykloje 
	  buvo dedami skaitymo ir rašymo pagrindai. Tai buvo aiškinama ir per 
	  piešinius, paišomus beržo tošyje arba smėlyje. Lavinimas buvo išplitęs 
	  visoje Lietuvoje: pavadinimai Skaidiškės  Skaitiškės (Vilniaus raj.), 
	  Skaisčiai (Kalvarijos sav. T.), Skaistakaimis (Šakių r.), Skaistė 
	  (Rokiškio raj.),  Skaista (Kraslavos 
	  raj. Latv.), daug kur esanti Rašė liudija buvus platų skaitymo ir rašymo 
	  mokyklų tinklą. Labės ežero pietinėje pusėje autorius aptiko 
	  išartus akmens amžiaus daiktų gamybos ruošinius, kurie rodo, jog čia veikė 
	  ilgalaikė amatų mokykla. Minkšti padaryti strėlės antgalis (sekantis 
	  etapas būtų gamyba iš titnago) ir kovinis kūjis (be skylės) iš klinties, 
	  taip pat strėlės antgalis iš akmens, akmeninio kirvuko ruošinys (be 
	  skylės) sako, kad čia paetapiui buvo mokomasi gaminti priemones žvėrims, 
	  paukščiams šaudyti ir kūjus, kirvukus šiaurinių elnių, mamutų mušimui ir 
	  buičiai (priedas Nr. 1). Skersinio tipo antgaliai buvo gaminami mezolite, 
	  t. y. jų amžius siekia 8 tūkst. m. pr. Kr. metą, o akmeninis strėlės 
	  antgalis yra dar ankstesnių, t. y. 9.500 m. pr. Kr. laikų gaminys 
	  (paleolitas).  Kasinėjant prie Taurapilio kalno, 2012 m. vasarą 
	  archeologai aptiko bronzos lydymo pėdsaką  strypelį su lydymo 
	  gurvuoliais. Archeologų teigimu tai  XVI a. pabaigos  XVII a. pradžios 
	  metalurgijos darbų pėdsakas, o rasti du moliniai verpstukai, tuo tarpu, 
	  gali priklausyti I tūkstantmečio pr. Kr. laikotarpiui. Geležies amžiuje, 
	  kuris prasidėjo 2 tūkstantmečio pr. Kr. pabaigoje, o Lietuvoje 500 m. pr. 
	  Kr. metu (Dūkštas, Aukštadvaris ir pan.), atsirado ir geležies dirbiniai. 
	  2012 m. rugpjūčio mėnesį granito (gneiso) gabalą, naudotą lydant geležį, 
	  su prilipusiu prie jo geležies šlaku rado Vytautas Daunoravičius. Granitas 
	  gulėjo Politiškių žvyro karjere (čia pat ir ežeras) 2,53,0 m gylyje, už 
	  keliolikos metrų gulėjo ir balų geležies rūdos getito gabaliukas (priedas 
	  Nr. 2). Balų rūdos limonito, iš kurio irgi lydoma geležis (šviesesnis), 
	  Daunoravičius rado Linkų karjero dugne 2 m. gylyje (priedas Nr. 2). 
	  Radinius identifikavo VU Geologijos ir geografijos instituto mokslų 
	  daktarė Gražina Skridlaitė, to paties instituto muziejaus direktorė p. 
	  Birutė Poškienė. Vertindamas situaciją ( 2,53 m gylio žvyro sluoksnis), 
	  instituto bendradarbis Petras Šinkūnas mano, kad pagal radinį geležis čia, 
	  Politiškėse, buvo lydoma 11.000  16.000 m. pr. Kristų metu (derėtų 
	  tikslinti), todėl, išeina, kad geležies gaminių atsiradimo laiką Lietuvoje 
	  nuo 500 m. pr. Kr. reikėtų kelti tūkstančius metų, t. y. nuo 500 m. pr. 
	  Kr. iki 11.000  16.000 m. pr. Kr.  atgal.
	   Kaip buvo gręžiamos skylės akmenyje? Seniausi 
	  gręžimo pavyzdžiai rasti Egipte, juos aprašė tyrinėtojas E. fon Denikenas 
	  (Auf den Spuren der Allmachtigen, 
	  Miunchenas, 1993), kur 15 km nuo Gizos Abuziro miestelyje dunkso senų 
	  laikų akmenys, juose matomos žiediniu būdu išgręžtos skylės (priedas Nr. 
	  3). E. fon Denikenas sako, kad gręžimo esmė glūdi tame, jog tuščiaviduris 
	  grąžtas turi būti susietas su gale priklijuotais deimanto kristalais ir 
	  turi būti numatytas grąžto sukimo, padavimo, prispaudimo ir grįžimo 
	  mechanizmas. Po tokio gręžimo atsiranda ir yra išmetama šerdis (kernas). 
	  Norint įvaldyti panašias technologijas, reikalingas ilgas teorinio mąstymo 
	  ir praktinės patirties kelias. Gal žiedinio gręžimo technologiją prieš 
	  daugiau kaip keturis tūkstančius metų į Egiptą atnešė dievai?  klausia 
	  E. fon Denikenas.  Tokie dievai, ko gero, buvome mes, lietuviai, nes 
	  nuo seno turime daug išgręžtų skylių akmenyse, kirvukų pentyse. 
	  Pavyzdžiui, 1995 m. yra rastas nulūžęs 8 cm ilgio ir 2,5 cm skersmens 
	  kernas, atvežtas su žvyru prie gyvenamo namo Utenoje (priedas Nr. 4). 
	  Turime ir kirvukų su nebaigtomis gręžti skylėmis. Kaip gręžėme? Labai 
	  paprastai, - sako archeologijos mokslų daktaras Vykintas Vaitkevičius,  
	  imi tuščiavidurį kaulą ir akmenį, barstai smėlį, padarai fiksuojančią 
	  templę, sukioji kaulą rankomis ir gręži. V. Vaitkevičius yra tas žmogus, 
	  kuris gręžimo kaulu būdą akmenyje  išbandė 
	  praktikoje. Didesnio dydžio kaulais išgręžtos skylės pakaunės akmenyse yra 
	  pateiktos anksčiau (kn. II, I d. pav. 3). Astronomijos 
	  ir geometrijos užsiėmimai Vorutos Tvarnujų kalvoje buvo vykdomi 
	  žvaigždynų projektavimo į žemę mokymai, kalant kuoliukus ar dedant akmenis 
	  ir vedant tarp jų linijas. Mokiniams buvo aiškinamas Metinio Saulės Kelio 
	  Laikrodžio veikimo principas, teritorijų pagal išplėstą ciferblatą 
	  planavimas, ugnies vedimo pagal dienas Laikrodyje praktika.  Gyvatės 
	  ženklas. Lendančios iš po žemių 40 cm dydžio Gyvatės
	  skulptūra (pav. 5) rasta Papirčių piliakalnio apylinkėse. Akivaizdu, 
	  kad Gyvatė anksčiau buvo šventykloje, ji, kaip pavojinga, buvo maldoma. 
	  Kodėl? Vytautas Daunoravičius prisiminė vaikystėje girdėtus Skudutiškio 
	  senolių žodžius: Po žeme gyvena gyvatė, ji išlenda kas septinti metai ir 
	  šoka, sutikusi ką, kad kirstų iškart mirtinai.   
	     Žodžiai apie gyvatę atspindi pavojų, kuris gali 
	  kilti kas 7 metai. Veiksmo objektais ir terpėmis čia yra Gyvatė, Oras, 
	  Žemė, Žmogus, todėl gali būti, kad kertantis žmogui objektas yra per orą 
	  nutolęs nuo žemės objektas, t. y. planeta. Spėjame, kad tai  Marso 
	  planeta. Imame Marso, Mėnulio ir Žemės orbitų aplinkui Saulę periodų 
	  sąveiką [bazinė formulė T = 1 : (1/T1  1/T2)], paskaičiuojame 
	  ir įsitikiname, kad į paprastą 7 metų jų tarpusavio rezonanso periodą, 
	  smogia atskiras Marso sukimosi apie savo ašį kosminės bangos kirtis. Tai 
	  ir yra Gyvatės kirtis. Šitaip skaičiuoti senoliai vargu, bau, mokėjo, 
	  tačiau, kaip ir Mėnulio pilnatį, bangos kirtį kai kurie žmones gali jausti 
	  kūnu. Išeitų, kad, nelygu geografinei padėčiai (gyvatė šliaužia ten, kur 
	  jai patinka), kas 7 m. Marso (o tai  karo planeta) skleidžiamos kosminės 
	  bangos gali inicijuoti karą arba kitą žmonėms mirtiną pavojų. Baze imkime 
	  1410 m. Žalgirio mūšio kirtį: po to buvo 1991 m. sausio 13 d. (1991  1410 
	  = 581; 581 : 83 = 7) kirtis, kirtis priešams 2005 m., įstojus į gynybinę 
	  NATO organizaciją (2005  1410 = 595; 595 : 85 = 7),
	   kirtis ne 2012 m. šalies 
	  referendume naujos atominės elektrinės statybai (2012  1410 = 602; 602 : 
	  86 = 7).  Atrodytų, kaip galima gyvatę maldyti? 
	  Psichotroniniai tyrimai suintensyvėjo 8-9 dešimtmetyje, kuomet ryškiau 
	  pradėjo atsiverti žmogaus bioenergetinės savybės  ekstrasensorika, 
	  telekinezė, hipnozė, telepatija ir kt., - rašo Tomas Eigerdas (Europa, 
	  1994.07.29). Akivaizdu, kad čia kalbama apie nematomų bangų poveikį 
	  žmogaus psichikai. Tokį psichikai neigiamą poveikį, matomai, turi ir kas 7 
	  m. besikartojantis kosminis Marso bangos kirtis, todėl, maldant arba 
	  didinant bangos agresyvumą, žiloje senovėje tam buvo taikomos 
	  neutralizuojančios arba skatinančios maldų apeigos. KARALIŠKIŲ
	   AKMENS 
	  TEKSTAS Į rytus nuo Alantos Vorutos žemėje dunkso
	  Svobiškėlių piliakalnis. Ką 
	  reiškia šis pavadinimas? Iškoduokime: Svobiškėliai  S(a)vobiškėliai  sa 
	  vobiškėliai  cia Boviškėliai. 
	  Eikite, vaikai, kieman bovytis!  tokiais žodžiais siųsdavo mus į kiemą 
	  močiutė žaisti. Įdomiausias žaidimas būdavo slėpynėmis: lendi alyvų krūman 
	  ir lauki, ar suras tave broliukas, ar ne. Arba paimi į ranką akmenėlį, o 
	  kitas spėja, kurioje rankoje akmenėlis yra. Mergaitės bovijosi lėlėmis: 
	  aprengia vienaip, aprengia kitaip ir vėl nurengia. Kuo kviečia bovytis
	  Boviškėlių piliakalnis? Akys krypsta į Karališkių (Valiulio) akmens, 
	  gulinčio netoliese, išraižytus piešinius (pav. 6 ir pav. 7). Čia 
	  prirakailiota ženklų, todėl, mąstydami tekstų šifruotojo Juozo Šeimio 
	  kategorijomis, pagal vaizdus ieškome rakailių tekstinės prasmės. Pastebim, kad pav. 6 rakailis susideda iš dviejų 
	  nugarom suremtų kabliukų žuvims gaudyti, neregimo
	  urvo, kuriuo slenka išsirietęs žaltys, ir išskleisto
	  alyvos žiedo, simbolizuojančio
	  alyvą, ženklų. Pagal pirmus 
	  žodžių kabliukas,
	  kabliukas, urvas,
	  alyva garsus perskaitome:
	  k k u a. Tada pasibovinam 
	  raidėmis ir gaunam žodžius: ku ka =
	  kū ką.  Pav. 7. rakailyje stebime, kad: a) vaizdą apgaubęs
	  aplankas pagal pirmąjį žodžio 
	  garsą reiškia raidę a; b) 
	  keturi trišakiai svastikoje 
	  pagal pirmąjį garsą reiškia t; 
	  c) saulytė viduryje yra kombinuota ir susideda iš trijų ženklų, kur 
	  įžiūrime vabalą su įstrižomis 
	  kojomis (garsas v),
	  olą viduryje (garsas o), 
	  apvalų rėžtuką su frezomis iš 
	  šonų (garsas r), todėl 
	  pirmuosius garsus žodžiuose vabalas,
	  ola,
	  rėžtukas įprasminame seka v
	  o r; d) išlenkta žalčio figūra 
	  irgi reiškia raidę u (urvas). Suboviję pirmus rakailių garsus a, t, t, v, o, r,
	  u 
	   į raidžių seką vienaip, gauname 
	  žodį 
	  attvoru (t 
	  imame du kartus) ir,
	  sužaidę tais pačiais garsais kitaip, gauname žodį
	  
	  voruta, ko išdavoje bendras pav. 6 ir pav. 7 rakailių turinys 
	  įgauna žodžių ku ka attvoru voruta išraišką: grąžinę fonetinį skambesį, 
	  tekstą perskaitom kaip KŪ KĄ ATTVORŲ VORUTA. Žodis attvorų turi atitvorų, atsiribojimų prasmę, kur atitvoros (attvoros) yra
	  kū (rytų aukštaičiai) ir
	  ką (vakarų aukštaičiai) tarmės. 
	  Žodis 
	  voruta nusako teritoriją, į 
	  kurią buvo susibūrę tie attvorų gyventojai. Turint pakankamai vietos, 
	  visas KŪ KĄ ATTVORŲ VORUTA prasminis tekstas įvardijamas kaip Čia 
	  yra kū ir ką tarme kalbančių žmonių žemė Voruta.
	  Užrašo teisingumą liudija Vorutos žemės
	  miestelių Kuktiškės (Kūktiškės), 
	  Kavinė  Kąvinė (dabar pakeista 
	  į Kovynė) vardai ir linksmos dainos Mano pypkė kukavinė (kūkąvinė), 
	  o cibukas riestas tekstas  tokio senumo yra miestelius ir jų žmones 
	  jungianti, aukštą Vorutos žemės žmonių kultūros klasę liudijanti daina.
	    Remiantis pateikta medžiaga matome, kad mindauginės 
	  Tauragnų Vorutos pilies vieta, Vorutos teritorija, gyvenusios ir 
	  tebegyvenančios čia lietuviškos gentys yra tikras, medžiaginiai ir 
	  kalbiniai įrodomas dalykas ir lietuvių kultūros skaitymo, rašymo lopšys 
	  datuojamas čia ne vėliau kaip 24520 m. pr. Kr. data. Juozas Šeimys, 
	  atpažinęs ir perskaitęs vėlesnius rakailius (hieroglifus) Egipte pagal 
	  Skaistulės mokyklos logiką, išeitų, yra tūkstantį kartų teisus (Egiptas, 
	  skitai, lietuviai runomis, leid. Piko valanda, Marijampolė/2006).   
	     Beje, rašymas akmens vaizdiniais yra pirminė, o 
	  rašymas rakailiais (hieroglifais) yra antrinė rašto atsiradimo fazė. 
	  Karališkių akmens rakailiai (pav. 6 ir pav. 7), kur jie hieroglifuoti,
	   yra vėlesni už rašybą akmens 
	  vaizdiniais (pav. 4). Rašyba akmens vaizdiniais, tuo tarpu, remiantis Moko 
	  akmens prie Šeimaties datos užrašu, gali siekti 64.800 m. atgal (kn. I, 
	  XII d. Voruta) ir atspindėti 
	  prieledyninės Lietuvos, kai dar ledai nebuvo užslinkę ant Žemaitijos, 
	  kultūros fazę. Religija 
	  kaip sistema, kartu tikėjimas antgamtinių jėgų buvimu, yra rodiklis, 
	  liudijantis aukštą tautos kultūros lygmenį. Ji teikia viltį, paguodą, 
	  krapštantis iš sudėtingų situacijų, kviečia dorybėn. Vorutiečių religija, 
	  buvo tokia pati, kaip ir kitų baltų, tačiau turi ir išskirtinį bruožą,  
	  sąsają su arijų, atėjusių į Indiją, religija. Arijai XV a. pr. Kr. metu 
	  atėjo į Indiją nuo šalto ledo krašto, t. y.
	  iš šiaurės, ir atnešė indų kultūrai lietuvišką Aukščiausiąjį vardu
	  Pradžiapatis bei Saulės dukterį vardu Indra. 
	  Tokį eksportą patvirtina upė Indrica 
	  Latgaloje, upė Indraja ir
	  Indrajų ežerai Utenos bei 
	  Švenčionių rajonuose.  Ledų 
	  slinkimo maksimumas buvo pasiektas prieš 20 tūkst. metų (R. Flinto žemėlapis 
	  kn. I, I d., pav. 1), kai storas ledo sluoksnis dengė Europos teritoriją į 
	  pietus nuo Kopenhagos, Berlyno, Leningrado (dab. Sankt Peterburgas) 
	  miestų. Tada didžiulių ledo skydų kraštai nuo Skandinavijos kalnų slinko į 
	  pietus ir pietryčius, vietomis 30 ir daugiau metrų per metus greičiu. 
	  Vorutos žemės 24.520 m. pr. Kr. laiku jis dar nesiekė ir tik vėliau 
	  (18.000 m. pr. Kr.) ledas pasiekė pietrytinius Lietuvos rajonus. Tuo metu
	  kū ir
	  ką tarmėmis kalbantys lietuviai 
	  gyveno pakankamai gerai, nes yra apskaičiuota, kad prieledyninės Europos 
	  maisto atsargos buvo trigubai didesnės negu dabartinės Kanados tundroje 
	  (Rimutė Rimantienė, Lietuva iki 
	  Kristaus, Vilniaus dailės akademija, 1995). Traukimosi nuo ledo 
	  procesas atspindėtas žinomam 
	  Davainio  Silvestraičio atpasakojime: Anuo metu buvusios didžiulės 
	  karvės, kurios į tvartus nesutilpdamos ir stovėdamos lomose, leisdavosi 
	  visų melžiamos: žmones kubilais prisipildydavę, ar biednas ar turtingas, 
	  - visi nebuvo alkani. Anos dienos praėję, šaltis iššaldęs visas karves, 
	  palikę tik jų ženklai  Laumės karvių papai. Žinant, kad 24.520 m. pr. 
	  Kr. Vorutoje buvo sausas žemyninis klimatas, atpasakotas melžiamas 
	  karves suprantame kaip tirpstančio sniegledžio luitus, o pieną (suprask, 
	  vandenį) žmones pylė į kubilus atsargai. Užslenkant ledui, dėl šalčio 
	  didėjimo sniegledis lomose storėjo, ant jų snigo ir taip kėlėsi papai. 
	  Europoje, iki įslenkant ledui, buvo labai daug augalų, tarp jų ir medžių, 
	  rūšių. Tačiau per kiekvieną užeinantį ir atsitraukiantį ledynmetį, kurių 
	  per pastaruosius 2 mln. metų buvo keletas, jautriausios šalčiui rūšys 
	  išmirė ir po kiekvieno apledėjimo sumedėjusių augalų likdavo vis mažiau. 
	  Miško tada prieledyninėje Lietuvoje nebuvo, čia buvo miško tundra (R. 
	  Rimantienė, p. 43), vyravo kontinentinis klimatas, o Nemuno ir Dauguvos 
	  vandenys, ateinančio ledo stumiami, tekėjo kitomis kryptimis. Kokia oro temperatūra tada, 24.520 m. pr. Kr., buvo 
	  prieledyninėje Rytų Aukštaitijoje? Ogi tokia, kaip šiandien Novosibirsko 
	  mieste, turinčiame tą patį, kaip ir pas mus, geografinės platumos žemyninį 
	  statusą: sausio mėnesio vidutinė temperatūra buvo nuo -160 iki 
	  -200 
	  laipsnių, liepos nuo +180 iki +200 ir pagal tai 
	  išeina, kad gyventi prieledyninėje Vorutoje buvo visiškai įmanoma: 
ar 
	  biednas ar turtingas, - visi nebuvo alkani, - šitaip liudija ir
	  Davainio  Silvestraičio 
	  užrašytas pasakojimas.  Valdymas. 
	  Pasaulietinis valdymas buvo susietas su religija. Kunigaikštis buvo 
	  pavaldus jį paskyrusiai Išminčių Tarybai, o Išminčių Taryba, kuriai 
	  priklausė ir religinė Krivių Krivaičio institucija, buvo lyg dabarties 
	  mokslo akademikų elitas (jie buvo žyniai  žiniai). 
	  Kriviai, kartu su vaidilomis (vedylomis) ir vaidilutėmis (vedylutėmis, 
	  vestalėmis), be žmonių gyvenimo organizavimo atliko ir religines 
	  pasaulėjautos apeigas, suliedama jas su menu, liaudies medicina, 
	  papročiais ir tradicijomis. Turėjo būti ir Žynių (žinių) 
	  mokykla. Visuose lygiuose buvo nustatyta balsavimo teisė. Lietuviai gyveno 
	  taip kaip nustatė įstatymai, o 
	  visa kita darė pagal protėvių papročius: nieko nei apdovanojo, nei 
	  nenubaudė niekaip kitaip, kaip tik numato iš pat pradžios pas juos 
	  padaryti įstatymai. MINDAUGAS, TRENIOTA, DAUMANTAS Rusų metraštyje Mindaugas vadinamas
	  Mendovg vardu. Iškoduokime šį 
	  pavadinimą: Mendovg  Men Dovg  Men Daug 
	  Nem Daug, t. y. Mindaugo varde yra užkoduotas asmens, valdančio
	  Nemuno ir
	  Dauguvos upių baseinų žemes, asmens pavadinimas. Pav. 3 matome, kad 
	  Vorutos žemė siekė tiek Nemuno (Šventoji, Žeimena), tiek Dauguvos 
	  (Nemunėlis, Laukesa, Dysna) upių su ežerais baseinų ištakas. Pagal 
	  Livonijos kroniką (Livlandische 
	  Reimchronik, p. 57102) Mindaugas buvo turtingas karalius, turįs savo 
	  pilį, vadovaujantis žygiuose prieš kalavijuočių Ordiną 30-tūkstantinei 
	  kariuomenei. Jam priklausė dideli žemių plotai. Valdovo žinioje buvo 
	  administracinis aparatas su raštine, jo pasiuntiniai lankė Ordiną, 
	  popiežių, Rusią, vežė pirmyn ir atgal raštus bei laiškus.  Daumantas  
	  Daugmantas, tuo tarpu, kunigaikščiavo
	  Dauguvos vidurupyje. Tikėtina, 
	  kad Nalšios Polocke. Ir Mindaugas, ir Daumantas buvo Išminčių Taryboje, 
	  kiekvienas turėjo savo, kunigaikščių, tarybas. Vykdant baltiškų žemių 
	  vienijimo politiką, kitakalbės žmonių bendruomenės buvo iškeliamos, o jų 
	  vietoje atkeliamos paklydusios lietuviškos bendruomenės. Buvo keičiamasi 
	  žmonėmis, žemėmis, dėl to kildavo konfliktai šalies viduje ir išorėje. 
	  Šiandien, pavyzdžiui, jei pabandytume Šalčininkų lenkų bendruomenę 
	  iškeldint į Suvalkus, o Suvalkų lietuvius atkelti į Šalčininkus, tai 
	  pamatytume, kaip tai sunku būtų padaryti: su tokiais sunkumais susidūrė ir 
	  Mindaugas. Tačiau, turėdamas kariuomenę ir karvedžius tokius kaip 
	  Treniota, samdydamas kryžiuočius, jis eigą spartino jėga ir dėl to buvo 
	  žiaurumų. Jeigu paseksime kai kurių 1219 m. sutartį pasirašiusių 
	  kunigaikščių likimą, - rašo Vladimiras Pašuta 
	  knygoje Lietuvos valstybės 
	  susidarymas, psl. 216, Vilnius,1971, - tai pamatysime, 
	  jog Mindaugas (vėliau tapęs Didžiuoju, - aut.) išžudė visus 
	  Bulevičius, kunigaikštį Vismantą (Višimut), Cholmo metraštininkas, kaip 
	  prisimenate, pažymėjo, kad jį Mindaugas nužudė ir paveržė jo žmoną, ir jo 
	  brolius  Eidivilą, Sprudeiką  nužudė. Čia V. Pašuta kalba apie Volynės 
	   Haličo susitarimo kunigaikščių likimus. Mindaugas vykdė ir žemės 
	  reformą, imdamas iš daugelio vietinės dinastijos kunigaikščių nuosavybę ir 
	  dalindamas ją tarnybiniams žmonėms. Čia, suprantama, irgi neapsieita be 
	  perlenkimų. Dėl per didelių žiaurumų ir perlenkimų Išminčių 
	  Taryba, tikėtina, karalių perspėjo ir, šiam nepaklusus, ėmėsi kraštutinės 
	  priemonės  nusiuntė jam pasiuntinį su Mirties ženklu pasitraukti. 
	  Mindaugui nedrįsus žudytis, tą padarė karaliaus artimųjų nusamdyti 
	  dvariškiai. Mirties ženklas lietuviams buvo žinomas iš karaliavimo Egipte 
	  laikų, kai, daliai lietuvių organizuotai pasitraukus nuo šalčio į pietus, 
	  buvo apsigyventa šiaurinėje Afrikoje. Ten augo medžiai, žolė ir klimato 
	  sąlygos buvo panašios į Lietuvos klimato sąlygas. Apie Mirties ženklo 
	  naudojimo praktiką šiaurinėje Afrikoje rašo graikų istorikas Diodoras 
	  Sicilietis (Istorinė biblioteka, III): 5.
	  Kai išrenkamas, karalius gyvena taip 
	  kaip nustato įstatymai, o visa kita daro pagal protėvių papročius: nieko 
	  nei apdovanoja, nei nenubaudžia kitaip, kaip tik numato iš pat pradžios 
	  pas juos padaryti  įstatymai. 
	  Turi paprotį  nieko iš pavaldinių mirties bausme ne bausti, net jeigu 
	  nuteistas mirti to nusipelnė, bet pasiųsti nusikaltėliui vieną iš teismo 
	  vykdytojų su Mirties ženklu. Nuteistasis, pamatęs ženklą, tuojau pat eina 
	  pas save namo ir atima sau gyvybę.  Bėgti iš savo 
	  šalies į kitą ir tremtimi išpirkti kaltę, kaip tai būna tarp helėnų, jokiu 
	  būdu nebuvo leistina. Dėl to, gi, pasakojama, kad vienas žmogus, po to kai 
	  jam nuo karaliaus buvo nusiųstas mirtį nešantis ženklas, sugalvojo bėgti 
	  iš Etiopijos; bet kai motina jo sužinojo apie tai ir savo juosmens diržu 
	  užspaudė jam kaklą, tas jokiu būdu nesiryžo jai priešintis ir, kol jinai 
	  jį smaugė, vyriškai kentė iki pat mirties, kad giminėms neužtrauktų dar 
	  didesnės gėdos. 6. Bet 
	  nuostabiausia, kad taip nutinka karalių mirties atveju. Žyniai, esantys 
	  Merojos Saloje (teritorija Mėlyno ir Baltojo Nilų santakoje, - aut.), 
	  vykdantys tarnavimą, garbinimus dievams ir kurie užima aukščiausias bei 
	  valdančias pareigas, kai tik nusprendžia, siunčia pasiuntinį karaliui, 
	  nurodydami ir jam mirti. Po Mindaugo netekimo 1263 m. Išminčių Taryba 
	  Didžiuoju Lietuvos kunigaikščiu paskyrė Treniotą, kuris pradėjo valdyti 
	  visoje Lietuvos žemėje ir Žemaitijoje (V. Pašuta). Daug Lietuvai 
	  nusipelnęs, taip pat ir prie Didžiojo kunigaikščio Mindaugo pasižymėjęs 
	  (Durbės mūšis 1260 m., kuršius laisvinantis žygis į Vendeną, 1263 m. 
	  vasario 9 d. triuškinantis Livonijos ordinui mūšis prie Daugavgryvos) 
	  Treniota, irgi sėkmingai gynė Lietuvos interesus. Pavyzdžiui, kai po 
	  Mindaugo mirties susitiko su Polocko kunigaikščiu Tautvilu, kad 
	  pasidalintų atsakomybę už Mindaugo valdytų žemių ir turto saugumą, dėl 
	  Tautvilo užmačių įsileisti Lietuvon Rusią, Treniota jį pašalino. Treniota 
	  gynė ir pietines Lietuvos žemes, kur, keršydamas už sąjungą su 
	  kryžiuočiais, pradėjo niokoti Mazoviją. Tada visi kaimai ligi pat 
	  Červinsko buvo sudeginti, Oršimovo pilis sugriauta, suaugusieji kalaviju, 
	  o vaikai liepsnose išžudyti, moterys paliktos vergauti bei pridaryta 
	  kitokių nelaimių (Albertas  Vijūkas Kojelavičius,
	  Lietuvos istorija, 
	  Vilnius/1989). Tačiau, už lankstumo stoką jis irgi gavo ženklą nusižudyti. 
	  Kai rankos kelti prieš save nesiryžo, Treniota buvo pašalintas artimųjų 
	  nurodymu. Ir tik iš trečio karto, kai Išminčių Taryba Didžiuoju Lietuvos 
	  kunigaikščiu paskyrė Vaišelgą, padėtis šalyje stabilizavosi. Nalšios kunigaikštis Daumantas buvo tiek Mindaugo, 
	  tiek Treniotos bendražygis, Lietuvos vienijimo konstruktorius, tačiau dėl 
	  dvaro intrigų paliko Nalšią ir atkako į Pskovą. Atvykęs pasikrikštijo, 
	  tapo pravoslavų krikščionim Timofiejumi. Vedė, buvo pakviestas valdyti 
	  miestą ir nuo tada tapo užtvara Livonijai, puolant kalavijuočiams Lietuvą 
	  per Latgalą. Nors anksčiau Pskovas 1236 m. Saulės mūšyje ir buvo davęs 200 
	  karių ordinui kautis prieš Lietuvą (LTE, 10 t.), su Daumanto atėjimu 
	  miestas pateko Lietuvos įtakon. Daumanto atsidavimas Lietuvai matosi ir iš 
	  to, kad, kai Polocko kunigaikštis Gerdenis neteisėtai Latgalą perleido 
	  ordinui (LTE, 4 t.), susirėmime su Daumanto kariuomene Gerdenis buvo 
	  užmuštas. Ir, jeigu Daumantas nors kiek būtų buvęs kaltas dėl krikščionio 
	  karaliaus Mindaugo mirties, jis tikrai nebūtų buvęs kanonizuotas kitos, 
	  pravoslavų krikščioniškos, bažnyčios šventuoju.  Dideli, labai dideli žmones buvo Mindaugas, 
	  Treniota, Daumantas. Išminčių Taryba liko šešėlyje, tačiau tik nuo jos, 
	  Išminčių Tarybos, priklausė strateginiai valstybės vienijimo ir valdymo 
	  uždaviniai, žingsnis po žingsnio vedę Lietuvą pergalėn Žalgirio mūšyje.   VORUTA 
	  DABARTYJE Šių dienų Vorutos, vadinamos Utenos apskritimi, 
	  kaip atskiro administracinio teritorinio vieneto ištakos siekia I 
	  pasaulinį karą, kai vokiečių okupacinė valdžia 1915 m. gruodžio 4 d. 
	  sudarė atskirą Utenos administracinį vienetą (apskritį), kuris 19151948 
	  m. įėjo į Oberosto Lietuvos sritį (1917 m. plotas 1558 ha). Pirmąją 
	  lietuvišką Utenos apskrities administraciją 1918 m. gruodžio viduryje 
	  pabandė sukurti inžinierius ir nepriklausomybės signataras Steponas 
	  Kairys, tačiau netrukus Uteną užėmė nuo Daugpilio pusės įsiveržusi 
	  Raudonoji Armija. Apskritį pavyko sudaryti 1919 m., jau išvijus 
	  bolševikus. 19411944 m. apskritis įėjo į Ostlando Lietuvos generalinės 
	  srities Panevėžio krašto apygardą ir neteko savarankiškumo. Egzistavusi ir 
	  nuo 19191941 m., savarankiška Utenos apskritis po Lietuvos 
	  Nepriklausomybės atgavimo vėl buvo sudaryta 1994 metais (26.515 metais nuo 
	  Vorutos žemės pradžios), jos sostine ir administraciniu  kultūriniu 
	  centru tapo Utena. Žemė apėmė Anykščių, Ignalinos, Molėtų, Utenos, Zarasų 
	  rajonus, Visagino miestą ir užėmė 720,1 tūkst. ha (Vorutos pradžios 
	  krivūlė turėjo 1300 tūkst. ha) plotą. Tokia apskritis su valdymo 
	  administracija gyvavo iki 2010 m. liepos 1 d., kai vyriausybės nutarimu 
	  buvo panaikinta. Per vaisingą apskrities egzistavimo laiką ženkliai pakilo 
	  kultūrinis žmonių lygis: buvo atidaryta Utenos aukštojo mokslo kolegija, 
	  perstatytas ir suremontuotas muziejus, įrengtas civilinis aerodromas 
	  Aliuose, Utenoje praplėstas Kultūros centras, iškilo antra katalikų 
	  bažnyčia, Visagine skamba tarptautiniai muzikos festivaliai, išsiplėtė 
	  Ignalinos žiemos sporto bazė, pastatytas Molėtų Etnokosmologijos muziejus, 
	  atidarytas Anykščių sveikatingumo kompleksas, Utenoje pradėjo veikti 
	  Prekybos, Pramonės ir Amatų rūmai, pastatyta moderni sporto salė, nauja 
	  biblioteka ir t. t. ir t. t.  Dabarties Vorutos  Utenos apskrities  
	  viršininkais (kunigaikščiais) buvo Milda Petrauskienė (1995,
	  kū tarmė), Rimantas Dijokas 
	  (1997, kū tarmė), Jeronimas 
	  Balčiūnas (2000, kū tarmė), 
	  Vilius Cibulskas (2001, kū 
	  tarmė), Ričardas Sargūnas (2004, ką 
	  tarmė), Angelė Kaušylienė (2006, kū
	  tarmė), Egidijus Puodžiukas (2008,
	  kū tarmė). Nors ir netekusi 
	  administracinio savarankiškumo, Utenos apskritis (Voruta) kaip teritorinis 
	  vienetas toliau vystosi bendrame valstybės kultūrinio ir ekonominio 
	  gyvenimo kontekste.     PRIEDAI:   
		   
	     
		   
		                                                                                                                     
		
		  | 
    
Į
  puslapį VYDIJA