Rimgaudas Sinkus
IX.
VORUTOS ŽEMĖ Mindaugas buvo Didysis Lietuvos kunigaikštis. Nuo
1253 m. jis priėmė ir karaliaus titulą, o 1263 metais žuvo. Kur tėvonija?
Kokias žemes valdė? Žinoma, kad, besitraukiant nuo Tautvilo kariuomenės,
buvo užsidaręs Vorutos pilyje. Kur stovėjo pilis? Akys krypsta į
Aukštaitiją, Tauragnus. Algirdas Baliulis (Tauragnai,
Versmė, Vilnius/2005) rašo, kad Tauragnų vardas pradiniuose šaltiniuose
sutinkamas 1255 m. spalio mėn. ir 1261 m. rugpjūčio 7 d. Mindaugo, taip
pat XIII a. pabaigos dokumentuose. Pilį 1373m. ir 1375 m. puolė Livonijos
ordinas, o XIV a. pabaigoje ji buvo taip sugriauta, kad gynybai vargiai
tiko. 1387 m. vasario 17 d. paskutinį kartą pilį mini Lietuvos didysis
kunigaikštis Jogaila, užrašęs ją steigiamai Vilniaus vyskupystei: Duodame
tai bažnyčiai ir jos vyskupui, kuris tik bus, Tauragnų pilį su prie jos prieinančia sritimi ir Labanoro ir Molėtų kaimais
.
Taigi, Jogaila mini pilį su prie
jos prieinančia sritimi, t. y. su žeme, kur pilis buvo tos žemės
vidurys. Tauragnai pagal Minčios Zodiaką stovi Vorėno (Vėžio) ženkle (kn.
I, XII d.), uteniškių gentis turi charakteringą šūksnį ut (pvz.:
ut, atalakia!), žodžių vorėnas
+ ut junginys yra
Voruta ir iš to išeina, kad
pirminis Tauragnų pilies pavadinimas buvo
Voruta (kirtis ant
u). Šiandien čia, anapus
gražaus Tauragnų miestelio, matosi aukštas krantas, kur dvaro žemės
vietoje namus pasistatė Rimanto ir Arūno Gineičių šeimos. Priešais Tauragnų dvarą prie naujų kapinių,
ekskavatoriumi kasant pamatus naujai bažnyčiai, buvo iškastas žemės
gniutulas su medžio drožiniu. Drožinį, lietui lyjant, aptiko pro šalį
einantis Juozas Šinkūnas, paėmė, apiplovė ir pasidėjo malkinėje. Kai,
metai po metų skaldant malkas žiemai, atsibodo perkėlinėt drožinį iš
vienos malkų eilės į kitą (dar paremontavo geležies vinimis), užsimojo
suskaldyt, tačiau pasipynė šių eilučių autorius ir Juozas Šinkūnas 46 x 26
cm drožinį (pav. 1), paprašius, atidavė. Drožinys susideda iš dviejų viena
kitą dengiančių lentų, sujungtų medžio vinimis. Gilindamas upelį, 2010 m.
Rimantas Gineitis iškėlė akmenį, kurio šone, nuvalius nuo dumblo, pasirodė
rašytine raide iškalta raidė V
(pav. 2), išreiškianti pavadinimo
Voruta pirmosios raidės V
simbolį. Prieš tai, kasant žemę
rūsiui, Rimantas Gineitis buvo užkliuvęs už kokių
4 m. pločio pamatų, juos užvertė ir rūsį iškasė kitoje vietoje.
Drožinys su atsiveriančiu pilies bokšto vaizdu, pamatas, akmuo su raide
V ir Tauragnų pilies minėjimas kreipia į tai, kad kronikoj minima
galinga Vorutos pilis stovėjo Tauragnų dvaro aplinkoje.
. Pav. 1. Pilies bokšto drožinys
Pav. 2. Akmuo su simboliu V Turint kultūrinio palikimo dakuose patirtį (kn. II,
V d. Lietuviai dakuose ir pas save),
peršasi išvada, kad ne tik prie pilies dakuose, bet ir prie Tauragnų
(Vorutos) pilies turėjo būti vieta, kur ant žemės buvo išdėstytas kokių 32
m skersmenį turintis Metinis Saulės kelio dangumi laikrodis.
Dešimtimis kilometrų
padidinus ciferblatą, Laikrodis
tampa dideliu Saulės kelio tarp dangaus žvaigždžių laikrodžiu,
juo apsibrėžiant genties gyvenamą
teritoriją. Laikrodžio pėdsakai, stulpų ar akmens pavidalu nėra
išlikę, tačiau, mažai apsirinkant, geografiniu Vorutos žemės centru imame
dvarvietę. Vorutos pavadinimas yra susijęs su voratinkliu, todėl,
naudodamiesi senųjų paliktais ženklais, atkurkime vandenų, kaimų ar
miestelių pavadinimais užfiksuotą Vorutos žemės voratinklį. Čia matome, kad pirmas voro aplinkui centrą
nupintas apskritimas linksta per
Linkus netoli Maleckažemio ir
Apvyniją ties Gaiveniais, antrasis linksta apskritimu per
Linkmenis, trečiasis linksta per
pirmus Linkaičius, kūliu
verčiasi per Kūlionis prie
Etnokosmologijos muziejaus ir vėl linksta apskritimu per kitus
Linkaičius prie Kaltanėnų.
Ketvirtas apskritimu kreivoja per
Krivičius Kreivyčius prie Vostapo ežero, rašo apskritimą pro
Rašos ežerą, penktasis kūliu verčiasi apskritimu per
Kūlinius (Videniškiai),
Kūliakampio ežerą. Šeštasis
riečia žiedą per Želedį Žedelį
Žiedelį (dab. Spondy, Baltarusija), linksta apskritimu per
Linkonis prie Adutiškio, apsisuka pro
Apsą (dab. Opsa, Baltarusija), taip pat
Apses prie Daugpilio
(Latvija), eina pro Piepalius
Pi ėj(imo) palius prie Rokiškio
ir užlinksta per Linkainius
ties Giedraičiais. Latviški
gyvenviečių pavadinimai Apsa ir
Apses (apsaite, latv. raištis, vyturys) reiškia apvyturiavimo aplinkui ką nors funkciją, t. y. ir
apskritimo liniją. Nubrėžę iš centro, esančio Tauragnų dvare, per
ribos prasmę turinčią Birutės Ributės salą
vieną spindulį, o kitus spindulius nubrėžę 300 tarpais, gauname
panašų į voratinklį Vorutos žemių suskirstymą į dvylika sektorių, kurie
fiksuoja tuometinę 12-kos Zodiako žvaigždynų padėtį danguje.
Pasitikrinimui matome, kad 300 + 300 kampu į dešinę
spindulys brėžia liniją tarp ožio ragų Ožnugario kalne. Žvaigždynus
voratinklyje atpažįstame pagal senolių paliktus pavadinimus. Tai
Vorutos žemė.
Vorutos žemei priklauso visos jos teritorijoje
buvusios pilys, todėl bet kuri iš jų irgi gali būti vadinama Vorutos
(žemės) pilimi. Kaimų, vandens telkinių pavadinimus, atspindinčius ano
meto Zodiako žvaigždynų padėtį, suvedame į lentelę: I. LIŪTAS. Karališkąjį Liūtą žemėje atspindi
Kačiūnai Katšiūnai (liūtas yra didelė katė) ir kaimas pavadinimu
Karališkiai. II. MERGELĖ.
Šiaudiniai atitinka Mergelės žvaigždyno Berenikės Garbanų šiaudus, o
upelė Utenaitė yra tų garbanų
mergelė. III. SVARSTYKLĖS. Svarstykles atitinka kybantys ant
svertų svoriai, t. y. Kyburiai,
o tūriniams svoriams sverti buvo naudojami puodai, kuriuos atspindi kaimas
Puodžiai IV. SKORPIONAS. Skorpionas yra kimbantis ir
duriantis gyvis, todėl jo atspindys žemėje paženklintas
Kimbariškių ir ežero
Duvėnas Durvėnas pavadinimais.
V. ŠAULYS. Šaulio ženkle vyksta peštynės, kurias
atspindi ežeras Peštikis, kaimas Peškaitiškės.
Peštynių metu taip pat vyksta svaidymasis (Svidžiai), mėtomasi ietimis (Meletiškės
Meteliškės). VI. OŽIARAGIS. Ožiai (stirnos) kovoja dėl
teritorijų, todėl natūralu, kad trikampiame Ožiaragio voke yra ežeras
pavadinimu Kovinis. Dangiškasis
ožys turi vieną ragą (kerną), ši detalė
žemėje atspindėta ežeru
Kernys. VII. VANDENIS. Vandenio ženkle tįso
Dysnų -
Tysnų ežeras, atspindintis
ištįsusį ir pilną vandens plotą; VIII. ŽUVYS. Ežerai žemėje su pavadinimais
Šaminis ir
Mekšrinis atspindi danguje
esantį Žuvų žvaigždyno ženklą. IX. AVINAS. Avinai, žinia, tarpusavyje kalasi,
todėl Kaltanėnai žemėje atspindi
šį Avino ženklo bruožą. X. TAURAS. Taurusis elnias, kitaip
kerotys, turi kerotus ragus ir
iš dangaus jis mato savo atspindį
Keročio ežere. XI. DVYNIAI. Dvynių ženkle Vorutos žemėje plyti
ežerai dvyniai Tramys I ir Tramys II. XII. VĖŽYS. Vėžio (Vorėno, Voro) dangaus plotą
žemėje atspindi kaimas Vorėnai. Tarp penkto ir šešto žiedo yra plotas, kuriame
charakteringi žvaigždynams pavadinimai lyg išsitrynę, tačiau šį minusą
kompensuoja Lentupis, t. y. upė,
esanti plačioje Avino ženklo lentoje. Senoliai turėjo švelnų humoro jausmą rytinės
Laikrodžio ašies viduryje stovi kaimas
Petukai: į šiaurę nuo kaimo eina
vienas petukas, į pietus eina kitas petukas. Įdomiai pagerbti ir
gražūs ežero Utenaitis su upele
Utenaitė santykiai: žvaigždynų riba juos maldo tol, kol abu
pasibučiuoja Bučinės saloje
Rubikių ežero mėlyje. Vorutos žemėje gausu
ut tarmę atspindinčių
vandenvardžių, kaimų pavadinimų: Utenaitis, Utenas, Utenykštis, Utenėlė,
Utena, Saldutiškis S(a) ald utiškis sia lad(a) utiškis = Uteniškių
Motina (Lada deivė Motina, Pr. Dundulienė.), Stučiai S(a) tučiai sia
utčiai ir pan. Iškoduotas pavadinimas
Uteniškių Motina (Saldutiškis)
liudija, kad čia buvo
ut genties kunigaikščių gimtinė,
t. y. tėvonija
ir nuoroda, kad iš čia bus kilęs Didysis Lietuvos kunigaikštis ir karalius
Mindaugas. Netoli esantis miestelis
Skudutiškis
Duks utiškis Dux Utiškis (dux, lot. valdovas)
sako, kad jis
buvo
ut
valdovų sostinė. Kada
uteniškiai apgyvendino savo apsibrėžtą teritoriją? Norint atsakyti,
karališkojo Liūto sektoriuje dairomės kertinio akmens, kuris atspindėtų
priekinės Liūto (Vilko) letenos žvaigždės
Regulas (regulus, lot. - karalius)
karališkumą, ir tokį akmenį randame: tai
Karališkių, kitaip Valiulio,
akmuo. Norint nustatyti akmens pastatymo datą, reikia
lyginti dabartinę Regulo žvaigždės padėtį su
buvusia, todėl imame matlankį, nustatom susidariusį kampų skirtumą 290
20,50 = 8,50, padauginame jį iš 72 metų (10
=72 m.) ir gauname 8,50 x 72= 612 metų laiko tarpą: tada
išeitų, kad Vorutos žemė buvo įkurta 2012 612 = 1400 m. po Kr. laiku,
nors Vorutos pilis buvo jau nugriauta. Kodėl taip? Priežastis paprasta:
precesinį ekliptikos kelią, lygų 25920 metams, žvaigždynai kartą buvo jau
apsisukę ir dabar sukasi antrąjį kartą, todėl reikia imti ne 612, o
25920 + 612 = 26532 m. atgal, ir tai Vorutos žemės įkūrimo laiką
kelia į 24.520 m. pr. Kr. datą, todėl tvirtiname, kad
Voruta buvo įkurta 24.520 m. pr.
Kr. metu. Ledynmetis buvo, - paprieštarausite, ir Vorutos žemė buvo
užklota ledu. Tai nėra tiesa, nes
ledo kraštas 24.520 pr. Kr. Vorutos žemės nesiekė, jis dar tik
slinko per vakarų Lietuvą pietryčių kryptimi. Žemės centre (dvarvietėje), kur ratu buvo vedamas
Metinis Saulės Kelio Laikrodis, niekuomet negesdavo ugnis. Ši vieta buvo
vadinama vardu Tauragnai, kas,
iškodavus iš senosios lotynų kalbos
ta(bula) ur(o)
agn(itio) =
žemėlapis, deginimas, atpažinimas, reikštų
Ugnies atpažinimo žemėlapis. Keista, atrodytų, kodėl gyvenvietė buvo
vadinama tokiu vėlyvu, palyginus su gyvenvietės atsiradimu, lotynų kalbos
trumpiniu. Atsakymo reikia ieškoti migracijoje: kai šalčio šuoras
uteniškius buvo užspaudęs ir ledyno pakraštyje ėmė trūkti maisto, dalis
genties pasitraukė už Alpių į šiaurės Italiją, gyvendama ten bendru
etruskų pavadinimu (kn. II, II d.
Etruskai) ir tapdama lotynų kalbos pramote. Orams atšilus, gentis
grįžo į tėvynę, rado ten paliktus budinčiuosius ir, palikdama kelionės į
šiaurės Italiją ženklą, ugnies
vedimo dienų ratu vietos pavadinimą
Degusa pakeitė į lotynų
kalbos trumpinį
Tauragnai. Kalboje žmogus pasisako kas esantis, - sako J.
Jablonskis, todėl pagal kalbą, kuria buvo sudarytas Vorutos žemės Metinis
Saulės Kelio Laikrodis ir gyvenviečių pavadinimai, konstatuojame, kad
etniniai vorutiečiai buvo lietuviai.
Kaip gyveno vorutiečiai? Vorutos bendruomenė, kaip
ir kiti baltai, suvokė laiko tėkmę, orientavosi teritorinio
administravimo, socialinio gyvenimo, valdymo klausimuose, turėjo
aukščiausiąjį dievą Pradžiapatį (bus žemiau), kitus dievus, deives, tikėjo
regimos ir neregimos Visatos buvimu, vykdė paprotines, religines apeigas.
Vorutos žemė buvo veikianti žmonių ir geografinės aplinkos struktūra, o
bet kuri veikianti struktūra, savyje sukaupusi socialinę patirtį ir
energiją, jų bruožus perduoda joje veikiantiems subjektams (Romualdas
Grigas, Mokslo darbai, Istorija, 65 tomas). Tie subjektai, kuriems nuo
pradžios iki šių dienų per tūkstančius metų visa tai perduodama, yra
lietuviai. Baltų požiūris į kraštus, kurie turi religiją (o
tai kultūros rodiklis), ir į kraštus, kurie religijos neturi, matosi
atėjusio iš amžių glūdumos Prūsų teisyno 4-to straipsnio tekste: Visi
kraštai ir kaimynai, kurie aukos jų dievams, turi būti mylimi ir gerbiami.
Tuos kurie juos paniekins ar įžeis, mes turime žudyti ugnimi ir kuokomis ir niekada nebūti jų
draugais. Iš teksto jaučiama pagarba ir meilė kraštams, kurie turi
dievus, t. y. religiją: tokius reikia ginti nuo paniekinimų ar įžeidimų.
Išeitų, kad 4-tas Prūsų teisyno straipsnis buvo pirmas žinomas bendros
gynybos nuo barbarų, neturinčių religinės kultūros, manifestas. SKAITULĖS MOKYKLA Skudutiškio, Tauragnų ir Saldutiškio seniūnijų
žemės ribos gyventojai mena prie Papirčių piliakalnio buvus kaimą
Skaistulė, o prie Maleckažemio
kalvą vardu Dvarnujai.
Iškoduokime pavadinimus: Skaistulė
siaskaitulė čia Skaitulė
ir Dvarnujai
Tvarnujai. Išeitų, kad tikras
kaimo pavadinimas buvo suprantamas kaip
Skaitulė, o kalva turėjo
Tvarnujų pavadinimą.
Skaitulę (nuo žodžio
skaityti) šiais laikais
suprantame kaip mokyklą, o Tvarnujus
(dabar ten senos kapinės) vertiname
kaip vietą, kur mokiniai tvėrė mokykloje išmoktų pamokų
praktinius darbus. Tokie praktiniai darbai buvo, pavyzdžiui, akmens
skaldymas, dailinimas, akmenų dėstymas ratu, keturkampiu, plotų skirstymas
į dalis, t. y. mokymasis to, ką šiandien vadiname geometrija.
Kraštotyrininkas Vytautas Daunoravičius iš Maleckažemio turi surinkęs
senolių darytus iki 30 cm dydžio Akies, Kumeliuko kojos, Delfino galvos,
Erelio galvos, žmogaus Pėdos, žvėries Šlaunies ir Vėžlio galvos (pav. 4)
akmeninius mokymo vaizdinius. Jie, dėliojant ant žemės, buvo naudojami
tiek skaitymui, tiek rašymui. Tokių pačių ar kiek didesnių mokymo
priemonių Daunoravičius turi ir daugiau: Mamutas, Kiškis, Laivas, Šerno
galva, Akis (antra).
Skaitymo (rašymo) priemonės buvo naudojamos, mokant
skaityti (rašyti) žodžius, iš jų daryti sakinius pagal pirmus daikto
pavadinimo garsus. Pavyzdžiui, padedi iš eilės
Šlaunį,
Akį, Pėdą, supili
Smėlio krūvelę ir perskaitai: Š
A P A S. Arba: sudedi iš eilės Pėdą,
Akį,
Kumeliuko koją, Akį
(antrą, Smėlio krūvelę ir pagal
pirmus daiktų pavadinimų garsus perskaitai P A K A S, o iš
Laivo, Akies,
Šlaunies,
Akies (antros),
Smėlio krūvelės eilės perskaitai žodį L A Š A S ir t. t. Skaistulėje
buvo norminama lietuvių kalbos fonetika, gramatika, stilistika, mokykloje
buvo dedami skaitymo ir rašymo pagrindai. Tai buvo aiškinama ir per
piešinius, paišomus beržo tošyje arba smėlyje. Lavinimas buvo išplitęs
visoje Lietuvoje: pavadinimai Skaidiškės Skaitiškės (Vilniaus raj.),
Skaisčiai (Kalvarijos sav. T.), Skaistakaimis (Šakių r.), Skaistė
(Rokiškio raj.), Skaista (Kraslavos
raj. Latv.), daug kur esanti Rašė liudija buvus platų skaitymo ir rašymo
mokyklų tinklą. Labės ežero pietinėje pusėje autorius aptiko
išartus akmens amžiaus daiktų gamybos ruošinius, kurie rodo, jog čia veikė
ilgalaikė amatų mokykla. Minkšti padaryti strėlės antgalis (sekantis
etapas būtų gamyba iš titnago) ir kovinis kūjis (be skylės) iš klinties,
taip pat strėlės antgalis iš akmens, akmeninio kirvuko ruošinys (be
skylės) sako, kad čia paetapiui buvo mokomasi gaminti priemones žvėrims,
paukščiams šaudyti ir kūjus, kirvukus šiaurinių elnių, mamutų mušimui ir
buičiai (priedas Nr. 1). Skersinio tipo antgaliai buvo gaminami mezolite,
t. y. jų amžius siekia 8 tūkst. m. pr. Kr. metą, o akmeninis strėlės
antgalis yra dar ankstesnių, t. y. 9.500 m. pr. Kr. laikų gaminys
(paleolitas). Kasinėjant prie Taurapilio kalno, 2012 m. vasarą
archeologai aptiko bronzos lydymo pėdsaką strypelį su lydymo
gurvuoliais. Archeologų teigimu tai XVI a. pabaigos XVII a. pradžios
metalurgijos darbų pėdsakas, o rasti du moliniai verpstukai, tuo tarpu,
gali priklausyti I tūkstantmečio pr. Kr. laikotarpiui. Geležies amžiuje,
kuris prasidėjo 2 tūkstantmečio pr. Kr. pabaigoje, o Lietuvoje 500 m. pr.
Kr. metu (Dūkštas, Aukštadvaris ir pan.), atsirado ir geležies dirbiniai.
2012 m. rugpjūčio mėnesį granito (gneiso) gabalą, naudotą lydant geležį,
su prilipusiu prie jo geležies šlaku rado Vytautas Daunoravičius. Granitas
gulėjo Politiškių žvyro karjere (čia pat ir ežeras) 2,53,0 m gylyje, už
keliolikos metrų gulėjo ir balų geležies rūdos getito gabaliukas (priedas
Nr. 2). Balų rūdos limonito, iš kurio irgi lydoma geležis (šviesesnis),
Daunoravičius rado Linkų karjero dugne 2 m. gylyje (priedas Nr. 2).
Radinius identifikavo VU Geologijos ir geografijos instituto mokslų
daktarė Gražina Skridlaitė, to paties instituto muziejaus direktorė p.
Birutė Poškienė. Vertindamas situaciją ( 2,53 m gylio žvyro sluoksnis),
instituto bendradarbis Petras Šinkūnas mano, kad pagal radinį geležis čia,
Politiškėse, buvo lydoma 11.000 16.000 m. pr. Kristų metu (derėtų
tikslinti), todėl, išeina, kad geležies gaminių atsiradimo laiką Lietuvoje
nuo 500 m. pr. Kr. reikėtų kelti tūkstančius metų, t. y. nuo 500 m. pr.
Kr. iki 11.000 16.000 m. pr. Kr. atgal.
Kaip buvo gręžiamos skylės akmenyje? Seniausi
gręžimo pavyzdžiai rasti Egipte, juos aprašė tyrinėtojas E. fon Denikenas
(Auf den Spuren der Allmachtigen,
Miunchenas, 1993), kur 15 km nuo Gizos Abuziro miestelyje dunkso senų
laikų akmenys, juose matomos žiediniu būdu išgręžtos skylės (priedas Nr.
3). E. fon Denikenas sako, kad gręžimo esmė glūdi tame, jog tuščiaviduris
grąžtas turi būti susietas su gale priklijuotais deimanto kristalais ir
turi būti numatytas grąžto sukimo, padavimo, prispaudimo ir grįžimo
mechanizmas. Po tokio gręžimo atsiranda ir yra išmetama šerdis (kernas).
Norint įvaldyti panašias technologijas, reikalingas ilgas teorinio mąstymo
ir praktinės patirties kelias. Gal žiedinio gręžimo technologiją prieš
daugiau kaip keturis tūkstančius metų į Egiptą atnešė dievai? klausia
E. fon Denikenas. Tokie dievai, ko gero, buvome mes, lietuviai, nes
nuo seno turime daug išgręžtų skylių akmenyse, kirvukų pentyse.
Pavyzdžiui, 1995 m. yra rastas nulūžęs 8 cm ilgio ir 2,5 cm skersmens
kernas, atvežtas su žvyru prie gyvenamo namo Utenoje (priedas Nr. 4).
Turime ir kirvukų su nebaigtomis gręžti skylėmis. Kaip gręžėme? Labai
paprastai, - sako archeologijos mokslų daktaras Vykintas Vaitkevičius,
imi tuščiavidurį kaulą ir akmenį, barstai smėlį, padarai fiksuojančią
templę, sukioji kaulą rankomis ir gręži. V. Vaitkevičius yra tas žmogus,
kuris gręžimo kaulu būdą akmenyje išbandė
praktikoje. Didesnio dydžio kaulais išgręžtos skylės pakaunės akmenyse yra
pateiktos anksčiau (kn. II, I d. pav. 3). Astronomijos
ir geometrijos užsiėmimai Vorutos Tvarnujų kalvoje buvo vykdomi
žvaigždynų projektavimo į žemę mokymai, kalant kuoliukus ar dedant akmenis
ir vedant tarp jų linijas. Mokiniams buvo aiškinamas Metinio Saulės Kelio
Laikrodžio veikimo principas, teritorijų pagal išplėstą ciferblatą
planavimas, ugnies vedimo pagal dienas Laikrodyje praktika. Gyvatės
ženklas. Lendančios iš po žemių 40 cm dydžio Gyvatės
skulptūra (pav. 5) rasta Papirčių piliakalnio apylinkėse. Akivaizdu,
kad Gyvatė anksčiau buvo šventykloje, ji, kaip pavojinga, buvo maldoma.
Kodėl? Vytautas Daunoravičius prisiminė vaikystėje girdėtus Skudutiškio
senolių žodžius: Po žeme gyvena gyvatė, ji išlenda kas septinti metai ir
šoka, sutikusi ką, kad kirstų iškart mirtinai.
Žodžiai apie gyvatę atspindi pavojų, kuris gali
kilti kas 7 metai. Veiksmo objektais ir terpėmis čia yra Gyvatė, Oras,
Žemė, Žmogus, todėl gali būti, kad kertantis žmogui objektas yra per orą
nutolęs nuo žemės objektas, t. y. planeta. Spėjame, kad tai Marso
planeta. Imame Marso, Mėnulio ir Žemės orbitų aplinkui Saulę periodų
sąveiką [bazinė formulė T = 1 : (1/T1 1/T2)], paskaičiuojame
ir įsitikiname, kad į paprastą 7 metų jų tarpusavio rezonanso periodą,
smogia atskiras Marso sukimosi apie savo ašį kosminės bangos kirtis. Tai
ir yra Gyvatės kirtis. Šitaip skaičiuoti senoliai vargu, bau, mokėjo,
tačiau, kaip ir Mėnulio pilnatį, bangos kirtį kai kurie žmones gali jausti
kūnu. Išeitų, kad, nelygu geografinei padėčiai (gyvatė šliaužia ten, kur
jai patinka), kas 7 m. Marso (o tai karo planeta) skleidžiamos kosminės
bangos gali inicijuoti karą arba kitą žmonėms mirtiną pavojų. Baze imkime
1410 m. Žalgirio mūšio kirtį: po to buvo 1991 m. sausio 13 d. (1991 1410
= 581; 581 : 83 = 7) kirtis, kirtis priešams 2005 m., įstojus į gynybinę
NATO organizaciją (2005 1410 = 595; 595 : 85 = 7),
kirtis ne 2012 m. šalies
referendume naujos atominės elektrinės statybai (2012 1410 = 602; 602 :
86 = 7). Atrodytų, kaip galima gyvatę maldyti?
Psichotroniniai tyrimai suintensyvėjo 8-9 dešimtmetyje, kuomet ryškiau
pradėjo atsiverti žmogaus bioenergetinės savybės ekstrasensorika,
telekinezė, hipnozė, telepatija ir kt., - rašo Tomas Eigerdas (Europa,
1994.07.29). Akivaizdu, kad čia kalbama apie nematomų bangų poveikį
žmogaus psichikai. Tokį psichikai neigiamą poveikį, matomai, turi ir kas 7
m. besikartojantis kosminis Marso bangos kirtis, todėl, maldant arba
didinant bangos agresyvumą, žiloje senovėje tam buvo taikomos
neutralizuojančios arba skatinančios maldų apeigos. KARALIŠKIŲ
AKMENS
TEKSTAS Į rytus nuo Alantos Vorutos žemėje dunkso
Svobiškėlių piliakalnis. Ką
reiškia šis pavadinimas? Iškoduokime: Svobiškėliai S(a)vobiškėliai sa
vobiškėliai cia Boviškėliai.
Eikite, vaikai, kieman bovytis! tokiais žodžiais siųsdavo mus į kiemą
močiutė žaisti. Įdomiausias žaidimas būdavo slėpynėmis: lendi alyvų krūman
ir lauki, ar suras tave broliukas, ar ne. Arba paimi į ranką akmenėlį, o
kitas spėja, kurioje rankoje akmenėlis yra. Mergaitės bovijosi lėlėmis:
aprengia vienaip, aprengia kitaip ir vėl nurengia. Kuo kviečia bovytis
Boviškėlių piliakalnis? Akys krypsta į Karališkių (Valiulio) akmens,
gulinčio netoliese, išraižytus piešinius (pav. 6 ir pav. 7). Čia
prirakailiota ženklų, todėl, mąstydami tekstų šifruotojo Juozo Šeimio
kategorijomis, pagal vaizdus ieškome rakailių tekstinės prasmės. Pastebim, kad pav. 6 rakailis susideda iš dviejų
nugarom suremtų kabliukų žuvims gaudyti, neregimo
urvo, kuriuo slenka išsirietęs žaltys, ir išskleisto
alyvos žiedo, simbolizuojančio
alyvą, ženklų. Pagal pirmus
žodžių kabliukas,
kabliukas, urvas,
alyva garsus perskaitome:
k k u a. Tada pasibovinam
raidėmis ir gaunam žodžius: ku ka =
kū ką. Pav. 7. rakailyje stebime, kad: a) vaizdą apgaubęs
aplankas pagal pirmąjį žodžio
garsą reiškia raidę a; b)
keturi trišakiai svastikoje
pagal pirmąjį garsą reiškia t;
c) saulytė viduryje yra kombinuota ir susideda iš trijų ženklų, kur
įžiūrime vabalą su įstrižomis
kojomis (garsas v),
olą viduryje (garsas o),
apvalų rėžtuką su frezomis iš
šonų (garsas r), todėl
pirmuosius garsus žodžiuose vabalas,
ola,
rėžtukas įprasminame seka v
o r; d) išlenkta žalčio figūra
irgi reiškia raidę u (urvas). Suboviję pirmus rakailių garsus a, t, t, v, o, r,
u
į raidžių seką vienaip, gauname
žodį
attvoru (t
imame du kartus) ir,
sužaidę tais pačiais garsais kitaip, gauname žodį
voruta, ko išdavoje bendras pav. 6 ir pav. 7 rakailių turinys
įgauna žodžių ku ka attvoru voruta išraišką: grąžinę fonetinį skambesį,
tekstą perskaitom kaip KŪ KĄ ATTVORŲ VORUTA. Žodis attvorų turi atitvorų, atsiribojimų prasmę, kur atitvoros (attvoros) yra
kū (rytų aukštaičiai) ir
ką (vakarų aukštaičiai) tarmės.
Žodis
voruta nusako teritoriją, į
kurią buvo susibūrę tie attvorų gyventojai. Turint pakankamai vietos,
visas KŪ KĄ ATTVORŲ VORUTA prasminis tekstas įvardijamas kaip Čia
yra kū ir ką tarme kalbančių žmonių žemė Voruta.
Užrašo teisingumą liudija Vorutos žemės
miestelių Kuktiškės (Kūktiškės),
Kavinė Kąvinė (dabar pakeista
į Kovynė) vardai ir linksmos dainos Mano pypkė kukavinė (kūkąvinė),
o cibukas riestas tekstas tokio senumo yra miestelius ir jų žmones
jungianti, aukštą Vorutos žemės žmonių kultūros klasę liudijanti daina.
Remiantis pateikta medžiaga matome, kad mindauginės
Tauragnų Vorutos pilies vieta, Vorutos teritorija, gyvenusios ir
tebegyvenančios čia lietuviškos gentys yra tikras, medžiaginiai ir
kalbiniai įrodomas dalykas ir lietuvių kultūros skaitymo, rašymo lopšys
datuojamas čia ne vėliau kaip 24520 m. pr. Kr. data. Juozas Šeimys,
atpažinęs ir perskaitęs vėlesnius rakailius (hieroglifus) Egipte pagal
Skaistulės mokyklos logiką, išeitų, yra tūkstantį kartų teisus (Egiptas,
skitai, lietuviai runomis, leid. Piko valanda, Marijampolė/2006).
Beje, rašymas akmens vaizdiniais yra pirminė, o
rašymas rakailiais (hieroglifais) yra antrinė rašto atsiradimo fazė.
Karališkių akmens rakailiai (pav. 6 ir pav. 7), kur jie hieroglifuoti,
yra vėlesni už rašybą akmens
vaizdiniais (pav. 4). Rašyba akmens vaizdiniais, tuo tarpu, remiantis Moko
akmens prie Šeimaties datos užrašu, gali siekti 64.800 m. atgal (kn. I,
XII d. Voruta) ir atspindėti
prieledyninės Lietuvos, kai dar ledai nebuvo užslinkę ant Žemaitijos,
kultūros fazę. Religija
kaip sistema, kartu tikėjimas antgamtinių jėgų buvimu, yra rodiklis,
liudijantis aukštą tautos kultūros lygmenį. Ji teikia viltį, paguodą,
krapštantis iš sudėtingų situacijų, kviečia dorybėn. Vorutiečių religija,
buvo tokia pati, kaip ir kitų baltų, tačiau turi ir išskirtinį bruožą,
sąsają su arijų, atėjusių į Indiją, religija. Arijai XV a. pr. Kr. metu
atėjo į Indiją nuo šalto ledo krašto, t. y.
iš šiaurės, ir atnešė indų kultūrai lietuvišką Aukščiausiąjį vardu
Pradžiapatis bei Saulės dukterį vardu Indra.
Tokį eksportą patvirtina upė Indrica
Latgaloje, upė Indraja ir
Indrajų ežerai Utenos bei
Švenčionių rajonuose. Ledų
slinkimo maksimumas buvo pasiektas prieš 20 tūkst. metų (R. Flinto žemėlapis
kn. I, I d., pav. 1), kai storas ledo sluoksnis dengė Europos teritoriją į
pietus nuo Kopenhagos, Berlyno, Leningrado (dab. Sankt Peterburgas)
miestų. Tada didžiulių ledo skydų kraštai nuo Skandinavijos kalnų slinko į
pietus ir pietryčius, vietomis 30 ir daugiau metrų per metus greičiu.
Vorutos žemės 24.520 m. pr. Kr. laiku jis dar nesiekė ir tik vėliau
(18.000 m. pr. Kr.) ledas pasiekė pietrytinius Lietuvos rajonus. Tuo metu
kū ir
ką tarmėmis kalbantys lietuviai
gyveno pakankamai gerai, nes yra apskaičiuota, kad prieledyninės Europos
maisto atsargos buvo trigubai didesnės negu dabartinės Kanados tundroje
(Rimutė Rimantienė, Lietuva iki
Kristaus, Vilniaus dailės akademija, 1995). Traukimosi nuo ledo
procesas atspindėtas žinomam
Davainio Silvestraičio atpasakojime: Anuo metu buvusios didžiulės
karvės, kurios į tvartus nesutilpdamos ir stovėdamos lomose, leisdavosi
visų melžiamos: žmones kubilais prisipildydavę, ar biednas ar turtingas,
- visi nebuvo alkani. Anos dienos praėję, šaltis iššaldęs visas karves,
palikę tik jų ženklai Laumės karvių papai. Žinant, kad 24.520 m. pr.
Kr. Vorutoje buvo sausas žemyninis klimatas, atpasakotas melžiamas
karves suprantame kaip tirpstančio sniegledžio luitus, o pieną (suprask,
vandenį) žmones pylė į kubilus atsargai. Užslenkant ledui, dėl šalčio
didėjimo sniegledis lomose storėjo, ant jų snigo ir taip kėlėsi papai.
Europoje, iki įslenkant ledui, buvo labai daug augalų, tarp jų ir medžių,
rūšių. Tačiau per kiekvieną užeinantį ir atsitraukiantį ledynmetį, kurių
per pastaruosius 2 mln. metų buvo keletas, jautriausios šalčiui rūšys
išmirė ir po kiekvieno apledėjimo sumedėjusių augalų likdavo vis mažiau.
Miško tada prieledyninėje Lietuvoje nebuvo, čia buvo miško tundra (R.
Rimantienė, p. 43), vyravo kontinentinis klimatas, o Nemuno ir Dauguvos
vandenys, ateinančio ledo stumiami, tekėjo kitomis kryptimis. Kokia oro temperatūra tada, 24.520 m. pr. Kr., buvo
prieledyninėje Rytų Aukštaitijoje? Ogi tokia, kaip šiandien Novosibirsko
mieste, turinčiame tą patį, kaip ir pas mus, geografinės platumos žemyninį
statusą: sausio mėnesio vidutinė temperatūra buvo nuo -160 iki
-200
laipsnių, liepos nuo +180 iki +200 ir pagal tai
išeina, kad gyventi prieledyninėje Vorutoje buvo visiškai įmanoma:
ar
biednas ar turtingas, - visi nebuvo alkani, - šitaip liudija ir
Davainio Silvestraičio
užrašytas pasakojimas. Valdymas.
Pasaulietinis valdymas buvo susietas su religija. Kunigaikštis buvo
pavaldus jį paskyrusiai Išminčių Tarybai, o Išminčių Taryba, kuriai
priklausė ir religinė Krivių Krivaičio institucija, buvo lyg dabarties
mokslo akademikų elitas (jie buvo žyniai žiniai).
Kriviai, kartu su vaidilomis (vedylomis) ir vaidilutėmis (vedylutėmis,
vestalėmis), be žmonių gyvenimo organizavimo atliko ir religines
pasaulėjautos apeigas, suliedama jas su menu, liaudies medicina,
papročiais ir tradicijomis. Turėjo būti ir Žynių (žinių)
mokykla. Visuose lygiuose buvo nustatyta balsavimo teisė. Lietuviai gyveno
taip kaip nustatė įstatymai, o
visa kita darė pagal protėvių papročius: nieko nei apdovanojo, nei
nenubaudė niekaip kitaip, kaip tik numato iš pat pradžios pas juos
padaryti įstatymai. MINDAUGAS, TRENIOTA, DAUMANTAS Rusų metraštyje Mindaugas vadinamas
Mendovg vardu. Iškoduokime šį
pavadinimą: Mendovg Men Dovg Men Daug
Nem Daug, t. y. Mindaugo varde yra užkoduotas asmens, valdančio
Nemuno ir
Dauguvos upių baseinų žemes, asmens pavadinimas. Pav. 3 matome, kad
Vorutos žemė siekė tiek Nemuno (Šventoji, Žeimena), tiek Dauguvos
(Nemunėlis, Laukesa, Dysna) upių su ežerais baseinų ištakas. Pagal
Livonijos kroniką (Livlandische
Reimchronik, p. 57102) Mindaugas buvo turtingas karalius, turįs savo
pilį, vadovaujantis žygiuose prieš kalavijuočių Ordiną 30-tūkstantinei
kariuomenei. Jam priklausė dideli žemių plotai. Valdovo žinioje buvo
administracinis aparatas su raštine, jo pasiuntiniai lankė Ordiną,
popiežių, Rusią, vežė pirmyn ir atgal raštus bei laiškus. Daumantas
Daugmantas, tuo tarpu, kunigaikščiavo
Dauguvos vidurupyje. Tikėtina,
kad Nalšios Polocke. Ir Mindaugas, ir Daumantas buvo Išminčių Taryboje,
kiekvienas turėjo savo, kunigaikščių, tarybas. Vykdant baltiškų žemių
vienijimo politiką, kitakalbės žmonių bendruomenės buvo iškeliamos, o jų
vietoje atkeliamos paklydusios lietuviškos bendruomenės. Buvo keičiamasi
žmonėmis, žemėmis, dėl to kildavo konfliktai šalies viduje ir išorėje.
Šiandien, pavyzdžiui, jei pabandytume Šalčininkų lenkų bendruomenę
iškeldint į Suvalkus, o Suvalkų lietuvius atkelti į Šalčininkus, tai
pamatytume, kaip tai sunku būtų padaryti: su tokiais sunkumais susidūrė ir
Mindaugas. Tačiau, turėdamas kariuomenę ir karvedžius tokius kaip
Treniota, samdydamas kryžiuočius, jis eigą spartino jėga ir dėl to buvo
žiaurumų. Jeigu paseksime kai kurių 1219 m. sutartį pasirašiusių
kunigaikščių likimą, - rašo Vladimiras Pašuta
knygoje Lietuvos valstybės
susidarymas, psl. 216, Vilnius,1971, - tai pamatysime,
jog Mindaugas (vėliau tapęs Didžiuoju, - aut.) išžudė visus
Bulevičius, kunigaikštį Vismantą (Višimut), Cholmo metraštininkas, kaip
prisimenate, pažymėjo, kad jį Mindaugas nužudė ir paveržė jo žmoną, ir jo
brolius Eidivilą, Sprudeiką nužudė. Čia V. Pašuta kalba apie Volynės
Haličo susitarimo kunigaikščių likimus. Mindaugas vykdė ir žemės
reformą, imdamas iš daugelio vietinės dinastijos kunigaikščių nuosavybę ir
dalindamas ją tarnybiniams žmonėms. Čia, suprantama, irgi neapsieita be
perlenkimų. Dėl per didelių žiaurumų ir perlenkimų Išminčių
Taryba, tikėtina, karalių perspėjo ir, šiam nepaklusus, ėmėsi kraštutinės
priemonės nusiuntė jam pasiuntinį su Mirties ženklu pasitraukti.
Mindaugui nedrįsus žudytis, tą padarė karaliaus artimųjų nusamdyti
dvariškiai. Mirties ženklas lietuviams buvo žinomas iš karaliavimo Egipte
laikų, kai, daliai lietuvių organizuotai pasitraukus nuo šalčio į pietus,
buvo apsigyventa šiaurinėje Afrikoje. Ten augo medžiai, žolė ir klimato
sąlygos buvo panašios į Lietuvos klimato sąlygas. Apie Mirties ženklo
naudojimo praktiką šiaurinėje Afrikoje rašo graikų istorikas Diodoras
Sicilietis (Istorinė biblioteka, III): 5.
Kai išrenkamas, karalius gyvena taip
kaip nustato įstatymai, o visa kita daro pagal protėvių papročius: nieko
nei apdovanoja, nei nenubaudžia kitaip, kaip tik numato iš pat pradžios
pas juos padaryti įstatymai.
Turi paprotį nieko iš pavaldinių mirties bausme ne bausti, net jeigu
nuteistas mirti to nusipelnė, bet pasiųsti nusikaltėliui vieną iš teismo
vykdytojų su Mirties ženklu. Nuteistasis, pamatęs ženklą, tuojau pat eina
pas save namo ir atima sau gyvybę. Bėgti iš savo
šalies į kitą ir tremtimi išpirkti kaltę, kaip tai būna tarp helėnų, jokiu
būdu nebuvo leistina. Dėl to, gi, pasakojama, kad vienas žmogus, po to kai
jam nuo karaliaus buvo nusiųstas mirtį nešantis ženklas, sugalvojo bėgti
iš Etiopijos; bet kai motina jo sužinojo apie tai ir savo juosmens diržu
užspaudė jam kaklą, tas jokiu būdu nesiryžo jai priešintis ir, kol jinai
jį smaugė, vyriškai kentė iki pat mirties, kad giminėms neužtrauktų dar
didesnės gėdos. 6. Bet
nuostabiausia, kad taip nutinka karalių mirties atveju. Žyniai, esantys
Merojos Saloje (teritorija Mėlyno ir Baltojo Nilų santakoje, - aut.),
vykdantys tarnavimą, garbinimus dievams ir kurie užima aukščiausias bei
valdančias pareigas, kai tik nusprendžia, siunčia pasiuntinį karaliui,
nurodydami ir jam mirti. Po Mindaugo netekimo 1263 m. Išminčių Taryba
Didžiuoju Lietuvos kunigaikščiu paskyrė Treniotą, kuris pradėjo valdyti
visoje Lietuvos žemėje ir Žemaitijoje (V. Pašuta). Daug Lietuvai
nusipelnęs, taip pat ir prie Didžiojo kunigaikščio Mindaugo pasižymėjęs
(Durbės mūšis 1260 m., kuršius laisvinantis žygis į Vendeną, 1263 m.
vasario 9 d. triuškinantis Livonijos ordinui mūšis prie Daugavgryvos)
Treniota, irgi sėkmingai gynė Lietuvos interesus. Pavyzdžiui, kai po
Mindaugo mirties susitiko su Polocko kunigaikščiu Tautvilu, kad
pasidalintų atsakomybę už Mindaugo valdytų žemių ir turto saugumą, dėl
Tautvilo užmačių įsileisti Lietuvon Rusią, Treniota jį pašalino. Treniota
gynė ir pietines Lietuvos žemes, kur, keršydamas už sąjungą su
kryžiuočiais, pradėjo niokoti Mazoviją. Tada visi kaimai ligi pat
Červinsko buvo sudeginti, Oršimovo pilis sugriauta, suaugusieji kalaviju,
o vaikai liepsnose išžudyti, moterys paliktos vergauti bei pridaryta
kitokių nelaimių (Albertas Vijūkas Kojelavičius,
Lietuvos istorija,
Vilnius/1989). Tačiau, už lankstumo stoką jis irgi gavo ženklą nusižudyti.
Kai rankos kelti prieš save nesiryžo, Treniota buvo pašalintas artimųjų
nurodymu. Ir tik iš trečio karto, kai Išminčių Taryba Didžiuoju Lietuvos
kunigaikščiu paskyrė Vaišelgą, padėtis šalyje stabilizavosi. Nalšios kunigaikštis Daumantas buvo tiek Mindaugo,
tiek Treniotos bendražygis, Lietuvos vienijimo konstruktorius, tačiau dėl
dvaro intrigų paliko Nalšią ir atkako į Pskovą. Atvykęs pasikrikštijo,
tapo pravoslavų krikščionim Timofiejumi. Vedė, buvo pakviestas valdyti
miestą ir nuo tada tapo užtvara Livonijai, puolant kalavijuočiams Lietuvą
per Latgalą. Nors anksčiau Pskovas 1236 m. Saulės mūšyje ir buvo davęs 200
karių ordinui kautis prieš Lietuvą (LTE, 10 t.), su Daumanto atėjimu
miestas pateko Lietuvos įtakon. Daumanto atsidavimas Lietuvai matosi ir iš
to, kad, kai Polocko kunigaikštis Gerdenis neteisėtai Latgalą perleido
ordinui (LTE, 4 t.), susirėmime su Daumanto kariuomene Gerdenis buvo
užmuštas. Ir, jeigu Daumantas nors kiek būtų buvęs kaltas dėl krikščionio
karaliaus Mindaugo mirties, jis tikrai nebūtų buvęs kanonizuotas kitos,
pravoslavų krikščioniškos, bažnyčios šventuoju. Dideli, labai dideli žmones buvo Mindaugas,
Treniota, Daumantas. Išminčių Taryba liko šešėlyje, tačiau tik nuo jos,
Išminčių Tarybos, priklausė strateginiai valstybės vienijimo ir valdymo
uždaviniai, žingsnis po žingsnio vedę Lietuvą pergalėn Žalgirio mūšyje. VORUTA
DABARTYJE Šių dienų Vorutos, vadinamos Utenos apskritimi,
kaip atskiro administracinio teritorinio vieneto ištakos siekia I
pasaulinį karą, kai vokiečių okupacinė valdžia 1915 m. gruodžio 4 d.
sudarė atskirą Utenos administracinį vienetą (apskritį), kuris 19151948
m. įėjo į Oberosto Lietuvos sritį (1917 m. plotas 1558 ha). Pirmąją
lietuvišką Utenos apskrities administraciją 1918 m. gruodžio viduryje
pabandė sukurti inžinierius ir nepriklausomybės signataras Steponas
Kairys, tačiau netrukus Uteną užėmė nuo Daugpilio pusės įsiveržusi
Raudonoji Armija. Apskritį pavyko sudaryti 1919 m., jau išvijus
bolševikus. 19411944 m. apskritis įėjo į Ostlando Lietuvos generalinės
srities Panevėžio krašto apygardą ir neteko savarankiškumo. Egzistavusi ir
nuo 19191941 m., savarankiška Utenos apskritis po Lietuvos
Nepriklausomybės atgavimo vėl buvo sudaryta 1994 metais (26.515 metais nuo
Vorutos žemės pradžios), jos sostine ir administraciniu kultūriniu
centru tapo Utena. Žemė apėmė Anykščių, Ignalinos, Molėtų, Utenos, Zarasų
rajonus, Visagino miestą ir užėmė 720,1 tūkst. ha (Vorutos pradžios
krivūlė turėjo 1300 tūkst. ha) plotą. Tokia apskritis su valdymo
administracija gyvavo iki 2010 m. liepos 1 d., kai vyriausybės nutarimu
buvo panaikinta. Per vaisingą apskrities egzistavimo laiką ženkliai pakilo
kultūrinis žmonių lygis: buvo atidaryta Utenos aukštojo mokslo kolegija,
perstatytas ir suremontuotas muziejus, įrengtas civilinis aerodromas
Aliuose, Utenoje praplėstas Kultūros centras, iškilo antra katalikų
bažnyčia, Visagine skamba tarptautiniai muzikos festivaliai, išsiplėtė
Ignalinos žiemos sporto bazė, pastatytas Molėtų Etnokosmologijos muziejus,
atidarytas Anykščių sveikatingumo kompleksas, Utenoje pradėjo veikti
Prekybos, Pramonės ir Amatų rūmai, pastatyta moderni sporto salė, nauja
biblioteka ir t. t. ir t. t. Dabarties Vorutos Utenos apskrities
viršininkais (kunigaikščiais) buvo Milda Petrauskienė (1995,
kū tarmė), Rimantas Dijokas
(1997, kū tarmė), Jeronimas
Balčiūnas (2000, kū tarmė),
Vilius Cibulskas (2001, kū
tarmė), Ričardas Sargūnas (2004, ką
tarmė), Angelė Kaušylienė (2006, kū
tarmė), Egidijus Puodžiukas (2008,
kū tarmė). Nors ir netekusi
administracinio savarankiškumo, Utenos apskritis (Voruta) kaip teritorinis
vienetas toliau vystosi bendrame valstybės kultūrinio ir ekonominio
gyvenimo kontekste. PRIEDAI:
|
Į
puslapį VYDIJA