|  
       
		
		 Rimgaudas Sinkus 
		   
		VIII. LIETUVOS VARDO JĖGA 
		  
		ANYKŠČIŲ  PANEVĖŽIO  UKMERGĖS KULTŪRA
		 
			Vidurio Lietuvos lyguma yra patogi gyvenimui, todėl, pasitraukus 
			ledams į šiaurę, čia apsigyveno žmonės. Kokie žmonės? Į klausimą 
			atsako aptiktas Marijampolio teritorinis Metinis Saulės Laikrodis, 
			kurio pagrindu Anykščių  Panevėžio  Ukmergės trikampyje buvo 
			organizuojamas žmonių gyvenimas. Marijampolis yra    
			   
		Vieni vardai turi aiškų ryšio su žvaigždynais pagrįstumą (Papiškiai
		Mergelėje, Dubriškis  Du briškis Dvyniuose, Raguva 
		Avine bei pan.), o kitiems reikia iškodavimo. Varius yra tapatus 
		Vorui, Vorėnui, o pastarasis tapatus Vėžiui. Šapalas (nuo žodžio 
		šapas) yra paviršinė vandenų žuvis, griebianti tokius 
		šapus, kaip kirmėlės, musės, uodai ir pan., todėl jo vardas įamžintas 
		kaimo Šapis = Šapalas pavadinimu, o pats kaimas stovi Žuvų 
		ženkle. Žodis lėnas turi reikšmę lėtas, neskubus, todėl 
		pilnas žemo ir bangomis lėto ežero Lėnas pavadinimas turėtų būti 
		Lėnas Vanduo. Šis ežeras plyti Vandenio ženkle. Radžiūnų kaimo 
		pavadinimas koduotas keičiant skiemenis, t. y. Radžiūnai = Daržiūnai. 
		Daržiūnas yra besilankantis daržuose ožys, todėl kaimas ir stovi 
		Ožiaragyje. Reikėtų paaiškinti ir Liūto (Vilko) charakterį atitinkantį 
		kaimo pavadinimą Lipšys. Žvėris lipšys (liūtas, vilkas), 
		žinia, nuolat ant ko nors lipa ir todėl kaimas stovi Liūto 
		ženkle. Pavadinimas Katlėriai irgi susijęs su Liūtu, kadangi liūtas yra 
		katė. Liūtas yra karališkas žvėris, todėl Liūto autoritetą 
		atspindintys pavadinimai Karalinava ir Karalienės Liūnas 
		žemėje irgi turi karališką prieskonį.  Dangišką Mergelę, be Papiškių, 
		žemėje dar atspindi Starkiai (starkus = gandras). Perkant mainais 
		kiaunių, sabalų kailiukus, pavyzdžiui, į druską, mainai buvo pasveriami. 
		Ranka laikomos svarstyklės buvo vadinamos perkaliais, 
		kryžokais, todėl kaimai Kryžokai, Perkaliai priskiriami Svarstyklių 
		dangaus ženklo teritorijai. Sustačius viską į vietas ir sutapatinus 
		vietų pavadinimus su žvaigždynų pavadinimais, matosi, jog aplinkui 
		Marijampolį  
		 
		 Pav. 1. Marijampolio Metinis Saulės Laikrodis     
		 Viduryje buvo ratas, kuriuo ėjo laiko skaičiavimo ugnys, o rato polis 
		galėjo būti Marijampolio piliakalnio viršuje. Laikrodis rodo 
		buvus aukštą jį sukūrusios lietuvių genties (visi pavadinimai 
		lietuviški) žmonių kultūrą.  
		Kada buvo įrengtas Laikrodis, kartu aprėžiantis ir genties gyvenamą 
		teritoriją? Atsakant į klausimą, imame kampą tarp Karalinavos ir 
		Liūto Regulo žvaigždės padėties, kuris lygus 196°, ir, padauginę 
		jį iš 72 metų (1° =    
		 LIETUVOS VARDO JĖGA   
		 Anykščių  Panevėžio  Ukmergės 
		kultūros žmonės suprato dangaus ir žemės procesų vyksmo harmoniją, gerai 
		nusimanė žemės geometrijoje, skyrė savo teritoriją nuo kitų baltiškų 
		genčių teritorijų, žinojo jas esant. Tarpusavio ryšį jie sugalvojo 
		išreikšti delno su ištiestais pirštais simboliu ir taip žemės paviršiuje 
		pavadinimais įspaudė ženklą, apimant Smilgius, Didyjį Plonėną,
		Moniūnus, Mažuolius, Anykščius (stovi ant nykščio), 
		pirštais gražiai įsiliejančius į Deltuvos  Delntuvos delną. 
		Koduoti pavadinimai gali turėti ne vieną prasmę, todėl Deltuva 
		išsikoduoja dar į Deltuva  D. Eltuva  D. Letuva  Didžioji Lietuva, 
		t. y. Lietuva iš didžiosios L raidės: Lietuva. 
		Delno, su įsiliejančiais į jį pirštais, atvaizde glūdi daugiaplanė 
		idėja, kaip antai: a) mažų lietuvų susiliejimo į bendrą 
		Lietuvą mintis; b) taikos mintis, nes delne nėra akmens; c) 
		centralizuoto valdymo mintis (pirštai valdomi iš delno); d) bendros 
		ginties ar puolimo mintis, nes pirštai gniaužiasi į kumštį, ir pan. 
		Mąstant atskirai, pirštai gali rodyti į tarmes, kurios sueina į delną, 
		kas reiškia teritorijų, kur šnekama tomis tarmėmis, bendrumą. Kokių 
		tarmių tai teritorijos? Mažuolis (mažasis) atspindi mažesnių ūgiu 
		kuršių su vėlesniais žemaičiais gentį, Didysis Plonėnas įprasmina 
		didžiąją latvių vidzemės gentį, išsidėčiusią pagal plonąją Dauguvą, 
		įskaitant jų kuršius, žiemgalius bei latgalius abiejose upės pusėse. 
		Smilius (smilgius) atspindi baltų gentis, smilgų kuokštais 
		ištįsusias rytų kryptimi: sėlius, uteniškius, galindus ir pan., bendru 
		pavadinimu medynai (autoriaus interpretacija). Nykštys 
		įprasmina tvirtus dzūkų, skaluvių  suvalkų  skalvių ir prūsų genčių 
		nykščius, esančius lietuvos  lijetuvos pietuose. 
		Bevardis Moniūnas atstovauja žmonių, per mirtį išėjusių į dausas, 
		gentį, kur monas čia glūdi paradokse: žmones yra, bet jų nėra.    
		 
		 Pav. 2. Lietuvos simbolis Delntuva     
		 Antra vertus, lietuvą  lijetuvą galime išreikšti ir lietaus 
		lašų, susiliejančių į vandens telkinį, telkinuką simboliu, nes, kaip 
		pirštai susieina į delno lietuvą, taip lašai susilieja į lietaus
		lietuvą  lyjetuvą. Mažiausia lyjetuva yra lašas, 
		nes į jį sueina besikondensuojantys ore garai. Didesnė už lašą 
		lyjetuva yra bala  laba, o didžiausia lietaus lašų vienuma
		yra jūra. Svetingu, koduotu ir susiliejančiu žodžiu
		balas  labas, sveikinamės, o tas, kuris neatsako, 
		yra ne labas  nelabasis, tai yra svetimas mums žmogus. Iš 
		būdingo mums žodžio bala  laba seka, kad yra tikimybė, jog 
		vietovėse su pavadinimų šaknimis bala, laba gyveno lietuviai. 
		Tokių vietų yra daug: Balabanovo prie Medynės su 
		Dugnais piečiau Maskvos, Balabino, Balaklava pietų Ukrainoje,
		Balatonas Vengrijoje, Labės upė Čekijoje su Elbės (Labės) 
		upe Vokietijoje, Labico prie Romos Italijoje, Labasint 
		Rumunijoje ir pan. Apie gimtą Lietuvą su Labės ežeru, Labanoro
		giria ir pan., taip pat Labguvą, Labius (dab. Poleskas, 
		Novoselkai), Balgą, Balėtus (dab. Vesioloje, Sadovoje) 
		Kaliningrado srityje, esančius čia pat, nėra ką ir kalbėti. Gali būti, 
		žinoma, atsitiktinumų, sutapimų ir panašumų, tačiau, atlikus sisteminę 
		analizę, galima tvirtinti lietuvius tikrai buvus etruskuose (dab. 
		Italija), dakuose prie Dunojaus (dab. Rumunija), getuose prie Juodosios 
		jūros Septynių Lankų karalystėje (žr. kn. II, VII d. Dakijos 
		priešistorė). 
		Aibę reiškiantis žodis lietuva  lyjetuva yra sudarytas 
		nuo vienaskaitos žodžio lyja, o lyja (kirtis 
		ant a) yra prilytos lietaus lašų balos sinonimas. Aibė 
		lyjų sudaro lyjetuvą  lietuvą. Tai  graži metafora, kalbant 
		ir apie žmonių kaip lietaus lašų arba pirštų gijų susiliejimo į lyjas 
		visumą. Lyja šiandien yra vadinama gentimi. Kelios 
		lyjos, gentys, sudaro tautą, o kelios tautos sudaro Didžiąją Lietuvą, t. 
		y. Lietuvą iš didžiosios raidės L. Taip ir kiekvienas 
		lietuvis, sakantis žodį labas, yra Lietuvos dalis. Lietuva yra 
		ten, kur yra bent vienas lietuvis,  tvirtina ir Lietuvos prezidentė 
		Dalia Grybauskaitė. Žemaičiuose yra kelios tarmės (gentys), todėl 
		žemaičiai galėtų vadintis tauta. Tautomis galėtų vadintis irgi dzūkai, 
		suvalkiečiai, nes juose taip pat yra kelios tarmės (gentys). Tautą 
		sudaro ir keletą baltiškų tarmių (genčių) turintys latviai, norom 
		nenorom irgi priklausantys Didžiajai Lietuvai. Senos tai mintys, tačiau 
		jos ima rodytis naujai, jei pagal žodžius, turinčius šaknį lyja, 
		imam ieškoti baltų genčių šaknų. Jos atsispindi miestų, kaimų, vandens 
		telkinių pavadinimuose, turinčiuose šaknį ilj, iškoduojamą į 
		lyj, tokiuose žodžiuose kaip Illasi  Liasi  si Lyja, 
		Livornas  Lyjvornas Italijoje,  Ilia  Lyja  Rumunijoje, 
		Illinka  Lyjinka Kryme, Illintsi  Lyjincy prie Kijevo, 
		Ilia  Lyja, Brest Litovsk  Lyjtovsk Baltarusijoje, Ilukste  
		Lyjukste, Lielupė  Lyjelupė Latvijoje, Iljinskoe  
		Lyjinskoe prie Tverės, Iljinskoe  Lyjinskoje prie Kostromos 
		Rusijoje, Illo  Lyjjo Suomijoje, Iljuka  Lyjuka Estijoje 
		bei pan., nekalbant apie Yliškes  Lyjiškes, Ilčiukus  Lyjčiukai 
		ir t. t. pačioje Lietuvoje.  
		Jūros taip pat yra siejamos su lietaus lašais, todėl 
		lietuvybės  lyjetuvybės aspektą atspindi ir Jūra, Jūrė, 
		Jurbarkas, Jurgionys, Jurgežeriai, Jurėniškiai ir t. t., išsidėstę 
		po visą Lietuvą,  taip pat Jūravės, Jūrotiškės (Jareva, Juraciški) 
		Baltarusijoje, dveji Jurgaičiai ir Jurbarkas (Kanašas, 
		Malaja Petrovka, Majevka) Kaliningrado srityje. Šie kaimai ir miesteliai 
		turi lietuvišką dvasią. Žvelgiant į dedamąją jur(g), reikia 
		vengti sutapimų, nes, sakysim, gėlė jurginas reiškia žiedo 
		lapelių jūrą. Kodėl besitraukiantys nuo kaistančių pietų į šiaurę 
		lietuviai kūrė lyjas? Atsakymas paprastas: žmones vienijančios
		lyjos buvo kuriamos tam, kad, norint duoti 
		tinkamą atkirtį aplinkui besišlaistantiems bastūnams, žindžiams ir 
		vagims, reikia turėti organizuotas gyvenimo lyjas.  
		Be balos, semantiškai žodžiui lyja gali prilygti ir žodis
		lašia (kirtis gale), nes ja tampa lašai, susilieję į 
		vientisą lašią (balą). Lašia pas mus koduota 
		pavadinimuose Alšėnai  Lašėnai, Nalšia  N. Alšia  Naujoji Lašia,
		Lašiniai (kirtis ant i) ir pan. Kartu pastebime, 
		kad istorinė Nalšia  N.Alšia  Naujoji Alšia gali būti grįžusių 
		atgal iš pietų į šiaurę lietuviškų dakų pėdsakas. Tokį matymą patvirtina 
		čia pasilikę dangai  dankai  dakai žemėse su pavadinimais 
		Dagia  Da(n)gia, Dagiai  Da(n)giai, Daglėnai  Da(n)glėnai, 
		Daglėjus  Da(n)glėjus, Dangė (dab. Danė) arba Dagda  Dan(g)da
		Latvijoje. Tuo tarpu Išdagai, Išdagėliai ar Išdagas, 
		esantys prūsų  suvalkų  aukštaičių linijoje, savo priešdėliu 
		iš patvirtina, kad į čia grįžta iš pietinių dangų  dankų  
		dakų geografinių platumų. Tam, kad būtų galima grįžti, 
		reikėjo išeiti. Kokia buvusio išėjimo priežastis? Matyt, trumpas orų 
		atšalimo šuoras juos privertė taip padaryti, bet, šalčiui praėjus, 
		galima buvo grįžti atgal  štai ir visa, neatmetant ir kitų galimų 
		versijų, priežastis.  
		Žvelgiant į Lietuvos vardo susidarymo iš žodžių lietuva, lyjetuva, 
		lašia, jūrė, bala  laba kilmę, Lietuvos vardą derėtų suprasti 
		kaip daugiaplanę tvarkos, harmonijos su žeme ir kosmosu, taikos ir 
		bendradarbiavimo, labo asmens indėlio į gyvenimą visumą. Mes tik 
		asmeniškai sakome vienas kitam labas, asmeniškai spaudžiame 
		delną ir asmeniškai sumušam delnais. Tai  individualaus asmens 
		visuomenėje išryškinimo faktas. Pavadinimas Lietuva atspindi 
		idėjų, kurios kuria pasaulį, visumą, ir Lietuvos varde 
		glūdi jėga. Per skiemenį balas  baltas pasakome dar, kad 
		lietuvis yra baltas, baltasis žmogus. 
		Tūkstančius metų lietuviai atlieka žmones buriantį vaidmenį. Taip yra 
		Anykščių  Panevėžio  Ukmergės Didžiojoje Lietuvoje. Taip buvo 
		etruskuose, getuose, dakuose. Taip užfiksuota aplinkinėse šalyse (pvz.: 
		Daumantas rusuose, Kaributas-Dmitrijus ukrainiečiuose, Algirdas guduose, 
		Jogaila, Gabrielis Narutavičius lenkuose, Lietuvos Statutas 
		Žečpospolitoje ir t. t.) ir tai atsispindi Sąjūdžio, naujos ekonomikos, 
		tautinės tapatybės formavimo, tvarkos palaikymo misijų ir pan. faktuose 
		naujausiais laikais Lietuvoje. Žodžio Lietuva  Lyjtuva jėga yra 
		dauginama ir kitų tautų lūpomis: Litva  Lyjtva rusuose, Litauen  
		Lyjtauen vokiečiuose, Lithuania  Lyjthuania angluose, Litwa  Lyjtwa 
		lenkuose, Lituanie  Lyjtuanie prancūzuose, taipogi pačius lietuvius 
		atspindinčiuose žodžiuose litovec  lijtovec, litauer  lijtauer, 
		lithuanian  lijthuanian, litwin   lijtwin, lituanian  lijtuanian ir 
		t. t. Upelių, upių vardai Lietauka, Lietava, Leitė, kaimų 
		Leiciškiai  Lijeiciškiai, Leikiškiai  Lijeikiškiai ir pan.
		pavadinimai tėra antriniai, o ne pirminiai, Lietuvos vardą 
		įtvirtinantys faktoriai, todėl, nežinant tiesos, pasišaipymas, kad 
		Lietuva tėra žemė prie Lietaukos upelio, yra mums nepalankių žmonių 
		prasimanymas.    
		 DATAVIMAS   
		 Kuriuo metu vietovių pavadinimais buvo padarytas delno su pirštais, 
		simbolizuojančių Didžiąją Lietuvą, spaudas? Žiūrim į Metinį Saulės 
		Laikrodį ir, sprendžiant pagal kampą, kurį sudaro danguje esančios 
		Regulo žvaigždės padėtis Karalinavos kaimo atžvilgiu 
		(stovi buvusioje Liūto žvaigždyno padėtyje), matome Didžiosios Lietuvos 
		pradžią buvus 25920 : 360 x 196 =  
		  
		                                                                                                                     
		
		  | 
    
Į
  puslapį VYDIJA