Rimgaudas Sinkus
VIII. LIETUVOS VARDO JĖGA
ANYKŠČIŲ PANEVĖŽIO UKMERGĖS KULTŪRA
Vidurio Lietuvos lyguma yra patogi gyvenimui, todėl, pasitraukus
ledams į šiaurę, čia apsigyveno žmonės. Kokie žmonės? Į klausimą
atsako aptiktas Marijampolio teritorinis Metinis Saulės Laikrodis,
kurio pagrindu Anykščių Panevėžio Ukmergės trikampyje buvo
organizuojamas žmonių gyvenimas. Marijampolis yra
Vieni vardai turi aiškų ryšio su žvaigždynais pagrįstumą (Papiškiai
Mergelėje, Dubriškis Du briškis Dvyniuose, Raguva
Avine bei pan.), o kitiems reikia iškodavimo. Varius yra tapatus
Vorui, Vorėnui, o pastarasis tapatus Vėžiui. Šapalas (nuo žodžio
šapas) yra paviršinė vandenų žuvis, griebianti tokius
šapus, kaip kirmėlės, musės, uodai ir pan., todėl jo vardas įamžintas
kaimo Šapis = Šapalas pavadinimu, o pats kaimas stovi Žuvų
ženkle. Žodis lėnas turi reikšmę lėtas, neskubus, todėl
pilnas žemo ir bangomis lėto ežero Lėnas pavadinimas turėtų būti
Lėnas Vanduo. Šis ežeras plyti Vandenio ženkle. Radžiūnų kaimo
pavadinimas koduotas keičiant skiemenis, t. y. Radžiūnai = Daržiūnai.
Daržiūnas yra besilankantis daržuose ožys, todėl kaimas ir stovi
Ožiaragyje. Reikėtų paaiškinti ir Liūto (Vilko) charakterį atitinkantį
kaimo pavadinimą Lipšys. Žvėris lipšys (liūtas, vilkas),
žinia, nuolat ant ko nors lipa ir todėl kaimas stovi Liūto
ženkle. Pavadinimas Katlėriai irgi susijęs su Liūtu, kadangi liūtas yra
katė. Liūtas yra karališkas žvėris, todėl Liūto autoritetą
atspindintys pavadinimai Karalinava ir Karalienės Liūnas
žemėje irgi turi karališką prieskonį. Dangišką Mergelę, be Papiškių,
žemėje dar atspindi Starkiai (starkus = gandras). Perkant mainais
kiaunių, sabalų kailiukus, pavyzdžiui, į druską, mainai buvo pasveriami.
Ranka laikomos svarstyklės buvo vadinamos perkaliais,
kryžokais, todėl kaimai Kryžokai, Perkaliai priskiriami Svarstyklių
dangaus ženklo teritorijai. Sustačius viską į vietas ir sutapatinus
vietų pavadinimus su žvaigždynų pavadinimais, matosi, jog aplinkui
Marijampolį
Pav. 1. Marijampolio Metinis Saulės Laikrodis
Viduryje buvo ratas, kuriuo ėjo laiko skaičiavimo ugnys, o rato polis
galėjo būti Marijampolio piliakalnio viršuje. Laikrodis rodo
buvus aukštą jį sukūrusios lietuvių genties (visi pavadinimai
lietuviški) žmonių kultūrą.
Kada buvo įrengtas Laikrodis, kartu aprėžiantis ir genties gyvenamą
teritoriją? Atsakant į klausimą, imame kampą tarp Karalinavos ir
Liūto Regulo žvaigždės padėties, kuris lygus 196°, ir, padauginę
jį iš 72 metų (1° =
LIETUVOS VARDO JĖGA
Anykščių Panevėžio Ukmergės
kultūros žmonės suprato dangaus ir žemės procesų vyksmo harmoniją, gerai
nusimanė žemės geometrijoje, skyrė savo teritoriją nuo kitų baltiškų
genčių teritorijų, žinojo jas esant. Tarpusavio ryšį jie sugalvojo
išreikšti delno su ištiestais pirštais simboliu ir taip žemės paviršiuje
pavadinimais įspaudė ženklą, apimant Smilgius, Didyjį Plonėną,
Moniūnus, Mažuolius, Anykščius (stovi ant nykščio),
pirštais gražiai įsiliejančius į Deltuvos Delntuvos delną.
Koduoti pavadinimai gali turėti ne vieną prasmę, todėl Deltuva
išsikoduoja dar į Deltuva D. Eltuva D. Letuva Didžioji Lietuva,
t. y. Lietuva iš didžiosios L raidės: Lietuva.
Delno, su įsiliejančiais į jį pirštais, atvaizde glūdi daugiaplanė
idėja, kaip antai: a) mažų lietuvų susiliejimo į bendrą
Lietuvą mintis; b) taikos mintis, nes delne nėra akmens; c)
centralizuoto valdymo mintis (pirštai valdomi iš delno); d) bendros
ginties ar puolimo mintis, nes pirštai gniaužiasi į kumštį, ir pan.
Mąstant atskirai, pirštai gali rodyti į tarmes, kurios sueina į delną,
kas reiškia teritorijų, kur šnekama tomis tarmėmis, bendrumą. Kokių
tarmių tai teritorijos? Mažuolis (mažasis) atspindi mažesnių ūgiu
kuršių su vėlesniais žemaičiais gentį, Didysis Plonėnas įprasmina
didžiąją latvių vidzemės gentį, išsidėčiusią pagal plonąją Dauguvą,
įskaitant jų kuršius, žiemgalius bei latgalius abiejose upės pusėse.
Smilius (smilgius) atspindi baltų gentis, smilgų kuokštais
ištįsusias rytų kryptimi: sėlius, uteniškius, galindus ir pan., bendru
pavadinimu medynai (autoriaus interpretacija). Nykštys
įprasmina tvirtus dzūkų, skaluvių suvalkų skalvių ir prūsų genčių
nykščius, esančius lietuvos lijetuvos pietuose.
Bevardis Moniūnas atstovauja žmonių, per mirtį išėjusių į dausas,
gentį, kur monas čia glūdi paradokse: žmones yra, bet jų nėra.
Pav. 2. Lietuvos simbolis Delntuva
Antra vertus, lietuvą lijetuvą galime išreikšti ir lietaus
lašų, susiliejančių į vandens telkinį, telkinuką simboliu, nes, kaip
pirštai susieina į delno lietuvą, taip lašai susilieja į lietaus
lietuvą lyjetuvą. Mažiausia lyjetuva yra lašas,
nes į jį sueina besikondensuojantys ore garai. Didesnė už lašą
lyjetuva yra bala laba, o didžiausia lietaus lašų vienuma
yra jūra. Svetingu, koduotu ir susiliejančiu žodžiu
balas labas, sveikinamės, o tas, kuris neatsako,
yra ne labas nelabasis, tai yra svetimas mums žmogus. Iš
būdingo mums žodžio bala laba seka, kad yra tikimybė, jog
vietovėse su pavadinimų šaknimis bala, laba gyveno lietuviai.
Tokių vietų yra daug: Balabanovo prie Medynės su
Dugnais piečiau Maskvos, Balabino, Balaklava pietų Ukrainoje,
Balatonas Vengrijoje, Labės upė Čekijoje su Elbės (Labės)
upe Vokietijoje, Labico prie Romos Italijoje, Labasint
Rumunijoje ir pan. Apie gimtą Lietuvą su Labės ežeru, Labanoro
giria ir pan., taip pat Labguvą, Labius (dab. Poleskas,
Novoselkai), Balgą, Balėtus (dab. Vesioloje, Sadovoje)
Kaliningrado srityje, esančius čia pat, nėra ką ir kalbėti. Gali būti,
žinoma, atsitiktinumų, sutapimų ir panašumų, tačiau, atlikus sisteminę
analizę, galima tvirtinti lietuvius tikrai buvus etruskuose (dab.
Italija), dakuose prie Dunojaus (dab. Rumunija), getuose prie Juodosios
jūros Septynių Lankų karalystėje (žr. kn. II, VII d. Dakijos
priešistorė).
Aibę reiškiantis žodis lietuva lyjetuva yra sudarytas
nuo vienaskaitos žodžio lyja, o lyja (kirtis
ant a) yra prilytos lietaus lašų balos sinonimas. Aibė
lyjų sudaro lyjetuvą lietuvą. Tai graži metafora, kalbant
ir apie žmonių kaip lietaus lašų arba pirštų gijų susiliejimo į lyjas
visumą. Lyja šiandien yra vadinama gentimi. Kelios
lyjos, gentys, sudaro tautą, o kelios tautos sudaro Didžiąją Lietuvą, t.
y. Lietuvą iš didžiosios raidės L. Taip ir kiekvienas
lietuvis, sakantis žodį labas, yra Lietuvos dalis. Lietuva yra
ten, kur yra bent vienas lietuvis, tvirtina ir Lietuvos prezidentė
Dalia Grybauskaitė. Žemaičiuose yra kelios tarmės (gentys), todėl
žemaičiai galėtų vadintis tauta. Tautomis galėtų vadintis irgi dzūkai,
suvalkiečiai, nes juose taip pat yra kelios tarmės (gentys). Tautą
sudaro ir keletą baltiškų tarmių (genčių) turintys latviai, norom
nenorom irgi priklausantys Didžiajai Lietuvai. Senos tai mintys, tačiau
jos ima rodytis naujai, jei pagal žodžius, turinčius šaknį lyja,
imam ieškoti baltų genčių šaknų. Jos atsispindi miestų, kaimų, vandens
telkinių pavadinimuose, turinčiuose šaknį ilj, iškoduojamą į
lyj, tokiuose žodžiuose kaip Illasi Liasi si Lyja,
Livornas Lyjvornas Italijoje, Ilia Lyja Rumunijoje,
Illinka Lyjinka Kryme, Illintsi Lyjincy prie Kijevo,
Ilia Lyja, Brest Litovsk Lyjtovsk Baltarusijoje, Ilukste
Lyjukste, Lielupė Lyjelupė Latvijoje, Iljinskoe
Lyjinskoe prie Tverės, Iljinskoe Lyjinskoje prie Kostromos
Rusijoje, Illo Lyjjo Suomijoje, Iljuka Lyjuka Estijoje
bei pan., nekalbant apie Yliškes Lyjiškes, Ilčiukus Lyjčiukai
ir t. t. pačioje Lietuvoje.
Jūros taip pat yra siejamos su lietaus lašais, todėl
lietuvybės lyjetuvybės aspektą atspindi ir Jūra, Jūrė,
Jurbarkas, Jurgionys, Jurgežeriai, Jurėniškiai ir t. t., išsidėstę
po visą Lietuvą, taip pat Jūravės, Jūrotiškės (Jareva, Juraciški)
Baltarusijoje, dveji Jurgaičiai ir Jurbarkas (Kanašas,
Malaja Petrovka, Majevka) Kaliningrado srityje. Šie kaimai ir miesteliai
turi lietuvišką dvasią. Žvelgiant į dedamąją jur(g), reikia
vengti sutapimų, nes, sakysim, gėlė jurginas reiškia žiedo
lapelių jūrą. Kodėl besitraukiantys nuo kaistančių pietų į šiaurę
lietuviai kūrė lyjas? Atsakymas paprastas: žmones vienijančios
lyjos buvo kuriamos tam, kad, norint duoti
tinkamą atkirtį aplinkui besišlaistantiems bastūnams, žindžiams ir
vagims, reikia turėti organizuotas gyvenimo lyjas.
Be balos, semantiškai žodžiui lyja gali prilygti ir žodis
lašia (kirtis gale), nes ja tampa lašai, susilieję į
vientisą lašią (balą). Lašia pas mus koduota
pavadinimuose Alšėnai Lašėnai, Nalšia N. Alšia Naujoji Lašia,
Lašiniai (kirtis ant i) ir pan. Kartu pastebime,
kad istorinė Nalšia N.Alšia Naujoji Alšia gali būti grįžusių
atgal iš pietų į šiaurę lietuviškų dakų pėdsakas. Tokį matymą patvirtina
čia pasilikę dangai dankai dakai žemėse su pavadinimais
Dagia Da(n)gia, Dagiai Da(n)giai, Daglėnai Da(n)glėnai,
Daglėjus Da(n)glėjus, Dangė (dab. Danė) arba Dagda Dan(g)da
Latvijoje. Tuo tarpu Išdagai, Išdagėliai ar Išdagas,
esantys prūsų suvalkų aukštaičių linijoje, savo priešdėliu
iš patvirtina, kad į čia grįžta iš pietinių dangų dankų
dakų geografinių platumų. Tam, kad būtų galima grįžti,
reikėjo išeiti. Kokia buvusio išėjimo priežastis? Matyt, trumpas orų
atšalimo šuoras juos privertė taip padaryti, bet, šalčiui praėjus,
galima buvo grįžti atgal štai ir visa, neatmetant ir kitų galimų
versijų, priežastis.
Žvelgiant į Lietuvos vardo susidarymo iš žodžių lietuva, lyjetuva,
lašia, jūrė, bala laba kilmę, Lietuvos vardą derėtų suprasti
kaip daugiaplanę tvarkos, harmonijos su žeme ir kosmosu, taikos ir
bendradarbiavimo, labo asmens indėlio į gyvenimą visumą. Mes tik
asmeniškai sakome vienas kitam labas, asmeniškai spaudžiame
delną ir asmeniškai sumušam delnais. Tai individualaus asmens
visuomenėje išryškinimo faktas. Pavadinimas Lietuva atspindi
idėjų, kurios kuria pasaulį, visumą, ir Lietuvos varde
glūdi jėga. Per skiemenį balas baltas pasakome dar, kad
lietuvis yra baltas, baltasis žmogus.
Tūkstančius metų lietuviai atlieka žmones buriantį vaidmenį. Taip yra
Anykščių Panevėžio Ukmergės Didžiojoje Lietuvoje. Taip buvo
etruskuose, getuose, dakuose. Taip užfiksuota aplinkinėse šalyse (pvz.:
Daumantas rusuose, Kaributas-Dmitrijus ukrainiečiuose, Algirdas guduose,
Jogaila, Gabrielis Narutavičius lenkuose, Lietuvos Statutas
Žečpospolitoje ir t. t.) ir tai atsispindi Sąjūdžio, naujos ekonomikos,
tautinės tapatybės formavimo, tvarkos palaikymo misijų ir pan. faktuose
naujausiais laikais Lietuvoje. Žodžio Lietuva Lyjtuva jėga yra
dauginama ir kitų tautų lūpomis: Litva Lyjtva rusuose, Litauen
Lyjtauen vokiečiuose, Lithuania Lyjthuania angluose, Litwa Lyjtwa
lenkuose, Lituanie Lyjtuanie prancūzuose, taipogi pačius lietuvius
atspindinčiuose žodžiuose litovec lijtovec, litauer lijtauer,
lithuanian lijthuanian, litwin lijtwin, lituanian lijtuanian ir
t. t. Upelių, upių vardai Lietauka, Lietava, Leitė, kaimų
Leiciškiai Lijeiciškiai, Leikiškiai Lijeikiškiai ir pan.
pavadinimai tėra antriniai, o ne pirminiai, Lietuvos vardą
įtvirtinantys faktoriai, todėl, nežinant tiesos, pasišaipymas, kad
Lietuva tėra žemė prie Lietaukos upelio, yra mums nepalankių žmonių
prasimanymas.
DATAVIMAS
Kuriuo metu vietovių pavadinimais buvo padarytas delno su pirštais,
simbolizuojančių Didžiąją Lietuvą, spaudas? Žiūrim į Metinį Saulės
Laikrodį ir, sprendžiant pagal kampą, kurį sudaro danguje esančios
Regulo žvaigždės padėtis Karalinavos kaimo atžvilgiu
(stovi buvusioje Liūto žvaigždyno padėtyje), matome Didžiosios Lietuvos
pradžią buvus 25920 : 360 x 196 =
|
Į
puslapį VYDIJA