Rimgaudas Sinkus
VII. VILNIAUS IR KOTOŠO ŠVENTYKLOS
SUKRYŽIUOTŲ RANKŲ ŠVENTYKLA KOTOŠE
Centriniai Pietų Amerikos Andai, esantys šiaurės rytuose nuo Peru
sostinės Limos... Manoma, kad pirmieji indėnai čia atsikraustė prieš 15
tūkstančių metų. Plačiame Peru valstybės teritorijos kontekste sustokime
ties Kotošo (Cotosh) šventykla, esančia apie
Daugelis mokslininkų stengėsi apibūdinti svarbiausius Senojo ir Naujojo
Pasaulio aukštųjų kultūrų bruožus. Dėl dviejų dalykų jų nuomonės
sutampa: visuomenė skirstėsi sluoksniais, buvo miestų arba kulto apeigų
centrų. Kadangi Peru yra aptiktas pirmasis didelis apeigų centras iš II
tūkstantmečio prieš mūsų erą pirmosios pusės (dabar manoma, kad 3 tūkst
Japonai, anksčiau beveik nesidomėję peruanistika, sudarė labai
kvalifikuotų specialistų grupę, kuriai vadovauti ėmėsi Tokijo
archeologas profesorius Seichis Icumis. Jo asistentas buvo archeologas
Toširikas Sonas, o antropologijos problemas turėjo spręsti daktaras
Kacuo Terada. Kartu su jais į Peru atvyko ir daugiau Tokijo universiteto
darbuotojų. Japonai ėmė ieškoti keramikos dirbinių archeologų seniai
žinomoje vietovėje Kotoše, kalnų kaime netoli Huanako (Huanuco,
aut.), kur Peru archeologijos klasikas Chulijas Sesaras Teljas kažkada
iškasė daug puikios senovinės keramikos.
Profesorius Teljas Kotoše rado keramikos šukių, o japonai fantastišką
Sukryžiuotų rankų šventyklą, kurios vardas tikriausiai pateks į visus
Amerikos istorijos vadovėlius. Po tūkstantmečių sąnašomis daktaras
Icumis su kolegomis rado seniausią Peru, seniausią žinomą Amerikos
šventyklą, pastatytą 500600 metų anksčiau už pirmąsias Rio Seko, Las
Haldo, La Floridos piramides. Atkasti Kotošo šventyklą buvo tikrai
nelengva, nes reikėjo nuimti septynių metrų molio sluoksnį, po kuriuo
senųjų Peru gyventojų paslėptas statinys tūnojo keturis tūkstančius
metų. Beje, prieš tai jis buvo ne kartą perstatytas.
Tyrinėdami Kotošo šventyklą, japonai susidūrė su nemažais sunkumais.
Pirmiausia jie atkasė vieną šio keturkampio statinio sieną. Kaip vėliau
paaiškėjo, šios ir visų kitų sienų vidinę pusę puošė daugybė nišų.
Vienoje iš jų pagalbininkai darbininkai aptiko kažkokią skulptūrą.
Bareljefas tokioje senoje šventykloje? Profesorius Icumis pagalbininkams
perujiečiams leido pailsėti, o pats su kolegomis čiupo šepetėlius ir ėmė
valyti nuostabų senovės Peru meno kūrinį. Netrukus pamatė, kas tai per
daiktas: sukryžiuotos moters rankos iki alkūnių, gana liaunos, uždėtos
viena ant kitos. Bet tik rankos, daugiau nieko. Tokios pat rankos vėliau
buvo aptiktos kitoje nišoje. Icumis neabejojo, kad Kotošo šventykla buvo
skirta sukryžiuotų moters rankų kultui.
Pav. 1. Sukryžiuotų rankų šventykla
Sukryžiuotas moters rankas Kotošo gyventojai, matyt, laikė tokiu pat
tikėjimo simboliu, kaip krikščionys kryžių. Tad savaime suprantama, kad peruanistai šią seniausią Amerikos šventyklą pavadino Sukryžiuotų rankų
šventykla. <
> Vėliau paaiškėjo, kad abi nišos su šventomis moters
rankomis buvo prie didesnės nišos šiaurinėje šventyklos pusėje viena
iš dešinės, kita iš kairės. Tasai didysis altorius, matyt, turėjo dar
vieną didesnę skulptūrą, tikriausiai šventas sukryžiuotas rankas. <
>
1963 metais buvo pamažu atkasta visa šventykla, kaip paaiškėjo,
pastatyta apie 1800 metus prieš mūsų erą, tai yra dar prieš atsirandant
keramikai. Icumis nustatė, kad Sukryžiuotų rankų šventykla užkelta ant
Antroji japonų ekspedicija nuodugniai ištyrė ne tik šventyklos sienas,
bet ir grindis. Buvo įdomu, kas slepiasi po jomis. Ir iš tikrųjų,
mokslininkus nustebino dar vienas dalykas suplūktame molyje aptiktos
kažkokio židinio liekanos. Židinys šventykloje? Tai pasirodė keista,
todėl Icumis panūdo žvilgtelėti dar giliau ir gana giliai po šventyklos
grindimis rado išradingai padarytą oratiekį, einantį iš šventyklos į
lauką. Per šį įrenginį, matyt, turėjo patekti oras, kad židinys
niekuomet neužgestų. Aptikus šią savotišką ventiliaciją, pasidarė aišku,
kad archeologai Kotošo šventykloje rado ne paprastą židinį, o vietą, kur
turėjo kūrentis ir tikriausiai dešimtmečiais kūrenosi amžinoji ugnis.
Jos šventa liepsna prieš keturis tūkstančius metų perujiečiams, matyt,
simbolizavo antgamtines jėgas, kurias jie tikriausiai garbino.
Sukryžiuotos rankos Kotoše tebėra, o šventojo židinio ugnis seniai
užgesusi. Tačiau šviesa, kuria spindi aukštosios Peru kultūros,
niekuomet neužges. Tai ir yra pradžios pabaiga. Kotošo ugnis apšvietė
tolesnį Peru kelią, kelią į pirmąją indėnų valstybę. (ištraukos
pabaiga)
Pav. 2. Šventyklos vidus šiandien
Miloslavo Stinglo knygos puslapiai ir kitos žinios apie Sukryžiuotų
rankų šventyklą pasako daug. Daug ką pasako ir baltiškų šventyklų
Europoje buvimo faktai, todėl paieškosime sąsajų.
Internetiniuose Kotošo vaizduose ir aprašymuose The temple of the
Crossed Arms matosi, jog šventyklos viduryje padaryta įduba, kurios
šone matosi anga. Yra ir kanalas į angą. Miloslavo Stinglo nuomone
kanalas skiriamas orui į židinį patekti, tačiau labiau tikėtina, kad,
šventyklai esant be stogo, anga tarnavo lietaus ir polaidžio vandenų
šalinimui, o dabartinis stogas yra uždėtas turistų lankymui. Aukuro
išorės matmenys apie 9,5 x 9,
1. Vienos sukryžiuotos rankos turi viso 10 pirštų, kitos irgi 10.
Kokio ženklo tarp jų trūksta? Trūksta, atrodo, kažko panašaus į daugybos
ženklą, kurio rezultate gaunamas skaičius šimtas (10 x 10 = 100). Ką tai
galėtų reikšti? Atskirai imant, nieko, tačiau per visas keturias
sienas jis duoda skaičių 100 + 100 + 100 + 100 = 400, t. y. keturis
šimtus ir, turint Perkūno šventyklos atitikmenį Lietuvoje (Vilnius),
galima aiškiai suprasti, kad Sukryžiuotų rankų šventykla Kotoše dirbo
pagal kosminių bangų ciklo formulę T = 400, kur taip atsispindi 400
dienų Jupiterio ir Žemės orbitinių bangų atmušimo laiko tarpai
{fizikos formulė T = [1 : (1/T 1/T)]}.
2. Bareljefuose parodytos rankos skirtingose sienose yra skirtingo
dydžio: vienos yra vyriškos, o kitos moteriškos. Ši aplinkybė rodo į
vyriško (Jupiteris) ir moteriško (Žemė) pobūdžio orbitinių bangų
tarpusavio sąveiką.
Žvelgiant iš baltiškų pozicijų, išvadoje galime teigti, kad Kotošo
šventykla stiprino perkūnijos garsą, t. y. Sukryžiuotų rankų šventykla
taip pat galėjo turėti tikrą Perkūno šventyklos vardą.
PERKŪNO ŠVENTYKLA VILNIUJE
Sukryžiuotų rankų šventykloje yra pakyla, t. y. platforma. Ant jos degė
Amžinoji ugnis, nes kažin ar ugnis buvo kūrenama aukuro viduje: iš
išorės nesimato, o viduje būtų per karšta. Vilniuje panaši į ją buvo
Jupiterio Griausmavaldžio, arba Perkūno, šventykla. Ten, istoriko T.
Narbuto duomenimis, ant aukštojo aukuro kai kuriomis šventosiomis
dienomis būdavo deginamos gyvulių aukos, jame visuomet degdavo amžinoji
ugnis, prižiūrima specialiai tam priskirtų žynių. Aukuro viduryje
taip sumaniai padaryta įduba, kad jokia liūtis, sniegas ar vėjas
negalėdavo užgesinti ugnies; priešingai, tokiais atvejais liepsnos
kildavo dar aukščiau; tikriausiai dėl degių medžiagų. To aukuro viduje
buvo kambarėlių aukojimo indams ir kitiems daiktams laikyti. Išeitų,
šventyklos aukštumoje, kaip ir Andų Kotoše, turėjo būti platforma aukų
deginimui, ant jos galėjo kūrentis ir Amžinoji ugnis. Kita vertus,
pakylos buvimas praplečia statinį taip, kad viduje gali išsitekti
kambarėliai.
Šimtai žmonių kartų praėjo, gal pasakojant perpasakojant, rašant
perrašant duomenis apie šventyklą, todėl dabar T. Narbuto perteiktose
žiniose gali būti iškraipymų, prirašymų arba gali ko nors trūkti.
Siekiant aptikti praleidimų, skaitome T. Narbuto duomenis apie Perkūno
šventyklą iš naujo: Čia pat, priešais koplyčią, kilo altorius,
pastatytas ant 12 laiptų, kiekvienas iš tų laiptų buvo ½
uolekties pločio, 3 uolekčių aukščio, 9 pločio, viršuje jį juosė
daugybė stumbrų ragų; apskritai aukuro aukštis siekė 9 uolektis. Ar
gali aprašyme būti praleista mintis apie platformą? Pažvelgę atidžiau
matome, kad žodžiuose 9 pločio kaip ir trūksta pakyla,
t. y. pradiniame variante turėjo būti užrašyta 9 pločio pakyla,
ir tuomet aplinkui aukštąjį aukurą apsibrėžia 9 uolekčių pločio
platforma: ant jos galima aukoti aukas, taip pat ir Amžiną ugnį kūrenti.
Platformos buvimas keičia statinio išvaizdą ir reikalauja kitokio
architektūrinio sprendimo, taip pat kitokio, negu kn. II, I d. parinkto
Pav. 3. Perkūno šventyklos pamatas pagal N. Kitkausko ir T. Narbuto
duomenis
Naudojantis T. Narbuto aprašymu, galime nustatyti ir šventyklos aukštį:
h = (3 uol. x 0,4443) x 12 + 9 uol. x 0,4443 =
Kokį vaidmenį, apart perkūnijos garso stiprinimo, galėjo atlikti
statinys? Be garsų, kuriuos girdime 16 20.000 Hz dažnio ribose,
aplinkoje sklinda ir infragarsai, žemiau 16 Hz. Garsų negirdime,
tačiau aukuro ir laiptų pagalba juos galima sustiprinti ir taip paveikti
aplinką. Infragarsai veikia žmonių, taip pat žvėrių, paukščių ir vabzdžių
nervų sistemas, poveikis gali būti neigiamas. Gal neveltui Huanuko
miestelis nuo Sukryžiuotų rankų šventyklos yra pastatytas
Kalbant apie atskiras T. Narbuto užrašų vietas, pateiktas J. Rivijaus ir
kitų pasakojimų pagrindu, tenka atkreipti dėmesį, jog autoriai nežinojo,
kur tiksliai buvo Perkūno šventyklos vieta, todėl spėliojo įvairius
variantus, kaip antai: virš koplyčios kilo altana, jos ilgis buvo 150,
plotis 100, sienų aukštis 15 uolekčių. Bet virš jos nebuvo stogo
arba virš koplyčios kilo altana, išsikišusi 16 uolekčių aukščiau už
šventyklos sienų. Pirmasis atvejis atspindi P. Rosio plano Žemutinės
pilies A aptvarą (1 uol. =
Pav. 4. Pjetro de Rosio XVIII a. pabaigos pilių teritorijos planas su
A žyma
Aprašymo nagrinėjimas rodo, kad T. Narbuto žinios yra teisingos, jos
atspindi Perkūno šventyklos paieškų kelią ir tik dabar, Napoleonui
Kitkauskui su kolegomis atkasus gilųjį pamatą bei atkūrus racionalųjį T.
Narbuto užrašų grūdą, galime aiškiai ištarti: čia, o ne kur kitur,
stovėjo Jupiterio Griausmavaldžio, arba Perkūno, senolių statyta mūs
šventykla. Tai inžinierinis statinys, pradedant pamatais, tęsiant šonų
atlikimą laiptais, ir baigiant aukuro, esančio ant pakylos viršaus,
pastatymu. Šventyklos vaizdą galima įsivaizduoti esant ir tokį, kaip kn.
II, I d. pateiktame variante, t. y. be platformos, tačiau ištisinis
padas apsunkintų kambarėlių įrengimą. Tikru reikia manyti esant
statinio su platforma atvejį ir protėvių inžinierinės minties garbei
dabartinio pastato grindyse derėtų įmūryti atminimo plokštę.
Kam buvo reikalingas toksai besitrankantis įrenginys? Ieškodami
atsakymo grįžkime į laikus, kuomet gyvenome besitraukiančio atgal ledyno
sąlygomis. Oras tuomet, dėl atstumto nuo Skandinavijos kalnų šiapus
Baltijos ledyno artumo, buvo šaltas, sausas ir vėjuotas. Vėjas spaudė
viršutinę ledyno dalį, jis aižėjo bei tirpo greitai, o apatinė dalis
tirpo lėčiau. Dėl susidariusių žemių ir akmenų sąnašų, apačioje liko
ledu užpildytų ertmių, kurios, laikui bėgant, ištuštėjo, bet tai
neigiamai atsiliepė žemės vientisumui. Įgriūdavo ertmės, tiesa savaime,
tačiau, norint greičiau žemę sukultūrinti, procesą reikėjo spartinti.
Kas, tokiu atveju, galėjo būti geriau už trankymą? Štai ir prireikė
statyti perkūną susidariusiems žemės paviršiaus burbulams
išskaidyti. Juolab, kad toksai perkūnas paspartina garų kondensaciją
ir taip iššaukia reikalingą lietų. Be perkūnijos garso, triukšmą galima
buvo kelti aukure būgnų garsais, kas, reikia manyti, ir buvo daroma.
Aukuras buvo pritaikytas ir laiko periodų stebėjimui, tačiau svarbiausia
jo paskirtis buvo sudaryti sąlygas veistis medžiams, krūmams, žolei ir
gyvūnams, taip pat tekėti upėms ir atsirasti vandens telkiniams:
neveltui Perkūnas mitologijoje atlieka žemės vaisintojo vaidmenį.
Kada Perkūno šventykla buvo pastatyta? Datavimą reikėtų atlikti ne pagal
pavasario lygiadienio taško dienovidį (ten apsirikta), bet pagal mums
įprastą Metinį Saulės Laikrodį. Laikrodis, išreikštas akmenų ratu arba
gairėmis, buvo įrengtas po presbiterija ir išeitinė jo įkūrimo data
parodyta buvus
Radiokarboninis C14 kvadratinio pamato amžiaus nustatymo būdas rodo tik
1.870 metų nuo dabarties, tačiau C14 metodas yra netikslus. Taip sako ir
N. Kitkauskas: Nenorėdami menkinti datavimo radiokarboniniu metodu
svarbos, galime vis tik pasakyti, kad šis metodas archeologinių radinių
amžiui nustatyti ne visada yra patikimas. Pasaulio archeologai C14
metodą laiko pagalbiniu, todėl atsižvelgia ir į kitas radinio atsiradimo
aplinkybes. Tokias aplinkybes N. Kitkauskui sudarė Katedros statybos
peripetijų aiškinimasis, kitos aplinkybės, todėl dr. N. Kitkauskas
tiksliai kvadratinio pastato pamatų laiko nustatyti ir negalėjo.
Mes gi turime naujas aplinkybes, kurios kitaip žvelgia į seniausiuosius
lietuvių tautos istorijos puslapius, kur objektų amžius nustatomas pagal
žvaigždes. Jos pateisina Perkūno šventyklos atsiradimo
Iš kur ėmėsi toksai aukštas mūsų žmonių mentalitetas? Atsakant, derėtų
pacituoti LR Švietimo ir mokslo ministerijos rekomenduotos perskaityti
Rimutės Rimantienės žodžius knygoje Lietuva iki Kristaus (Vilniaus
Dailės akademijos leidykla, Vilnius/1995): Tikras nesusipratimas būtų
manyti, jog esame aukštesnėje žmonijos raidos pakopoje negu akmens
amžiaus medžiotojai. Homo sapiens protingasis žmogus, kurio giminei ir
mes priklausome, jau prieš 35 tūkstančius metų buvo lygiai taip pat
fiziškai, psichiškai ir protiškai išsivystęs kaip ir mes. Nuo tų žmonių
mus skiria tiktai patirtis, kaupiama ir perduodama iš kartos į kartą.
Archeologija mus įtikina, kad įvairūs bendravimo reikalavimai,
skatinimai ir draudimai ne sugalvoti, o atsirado dėl to, kad kitaip
žmonija nebūtų išlikusi, nes žmogus negali išsilaikyti vienas, kaip,
sakykim, lokys, o tik bendraudamas su kitais. <...> Tad, pažvelkime į
mūsų visuomenės pradžiamokslį, kuris iš tolo gali atrodyti primityvus,
tačiau tuomet pasiekta nesugriaunamų dalykų. Pabandykime suprasti mūsų
protėvius ir kartu pasidžiaugti jų atradimų džiaugsmu.
|
Į
puslapį VYDIJA