Rimgaudas Sinkus
V. LIETUVIAI DAKUOSE IR PAS SAVE
Anoj pusėj Dunojėlio
Pievelė žaliavo,
Grėbė pulkas mergužėlių,
Grėbdamos dainavo...
Dunojaus kairysis krantas. Ir dešinysis. Daug lietuviuose išliko dainų
apie upę, liudijančių mūsų ryšį su šiais garbingais vandenimis. Kada ir
kodėl buvome ten? Istorijos metraščiai tyli, nes trūksta laiko grandinės
ir materialaus buvusio kontakto ryšio. Šioje knygos dalyje tikimės
praskleisti laiko nežinią, atverti kelią naujiems gyvenimo prie Dunojaus
faktams, plačiau atidarant dabartinio mūsų gyvenimo langus.
Praeities tyrėjų (Hadrianas Daikovičius, Jonas Basanavičius, Vlad.
Georgijevas ir kt.) darbai apie dakus, trakus, getus, išlikę
archeologiniai ar kalbos paminklai stebina ne vieną mokslininką. Dakai
panėšėjo į dabartinius Šiaurės Europos gyventojus, kalbėjo gimininga
trakams (dešiniakrantis Dunojus, aut.) kalba, o pastarųjų kalba buvo
artima senovės indams ir skitams, taip sako rumunai. Dakai buvo
augaloti, tvirtai sudėti, žydraakiai, šviesiaplaukiai. Aukštuomenės
vyrai vadinosi pileati (pilėnai, aut.) ir, vienus plaukus
ant kaktos pasikirpę, kitus paleisdavo kristi laisvai ant pečių. Moterų
grožis buvo išraiškingai paprastas: lieknos, glotniais, per vidurį
perskirtais ir pakaušyje susuktais į bumbulą, plaukais. Getų dakų
rūbai buvo irgi gana paprasti: vyrai dėvėjo kelnes ir užleidžiamus
marškinius, juosėjo odinius ar storos drobės diržus. Taip pat turėjo
klostuotus apsiaustus, trumpas tunikas, kailinukus su vilna į vidaus
pusę. Moterys ryšėjo skareles, vilkėjo rauktus berankovius marškinius,
dėvėjo sijonus. Tiek aukštuomenės, tiek prastuomenės apavas buvo odinės
naginės ir veltiniai. Vasarą kaimiečiai vaikščiojo basi. Kasinėjimų metu
rasta geležinių vinių, kurias dakai kaldavo apavo paduose, vaikščiojant
ledu ar plikledžiais. Dakų raiteliai naudojo geležinius pentinus. Getai
dakai buvo stipriausios gentys ir taip jos buvo vadinamos abiejose
Dunojaus upės pusėse. Tai buvo karalystė, nes Triptolemoje Sofoklis
daką Charnaboną tituluoja karaliumi, kuris valdo getus, o Herodotas
liudija, kad getai yra narsiausia ir tauriausia trakų gentis. Kitos
gentys, gyvenusios karalystėje, tap pat vadintos tuo pačiu,
stipriausiųjų, vardu.
Getus rašytiniuose šaltiniuose pirmą kartą mini Mileto
pirkliai, atvykę pro Bosforo sąsiaurį į žemę, esančią prie Dunojaus
žiočių Juodojoje jūroje. Kiti pirkliai vėliau getų žemėje įkūrė
graikų koloniją Histriją (Hekatėjas, Aplink pasaulį). Tai
atsitiko VII a. pr. Kristų. Turime pasakyti, kad pirmieji pirkliai
tikriausiai buvo vokiečiai, išvertę lietuvišką žodį eisčiai (nuo
žodžio eiti) į savo kalbos darinį gehen eiti, iš
čia ir gavosi gehtai getai. Eisčiai vokiečiams buvo ne
naujiena, nes, gyvenę Ėjos įlankoje praeinamame kelyje tarp
Raudonosios ir Viduržemio jūrų, kur dabar tiesiasi Sueco kanalas (Plinijus
Vyresnysis, Gamtos istorija, VI, 165), eisčiai buvo žinomi iš
anksčiau. Taigi, lietuviškas ir neverstas getų pavadinimas
yra eisčiai.
Pav. 1. Dakų
karalystės ribos
Sprendžiant pagal dakų vietovardį Sucidava ci Sudava cy
Sūdava, dakuose turėjo gyventi mūsuose gerai žinomi sudinai,
sūduviai. Pavadinimas rodo, kad sudinai čia atsikėlė iš pietų
Balkanų ir Kretos tolių (Suda Kretoje, Pilas Balkanų
Pelaponese). Derėtų paaiškinti ir dakų vardo kilmę. Tarp kitų
nuomonių, pavyzdžiui, bulgarų mokslininkas Vladimiras Georgijevas mano,
kad žodis dakas gali būti siejamas su giminingu frigišku žodžiu
daos, kuris reiškia vilkas. Mums, lietuviams, žodis daos da(u)os
dausos reiškia orą, padangę ir asocijuojasi su tuo, kad
vilkas, žiūrėdamas aukštyn, mėgsta pastaugti. Tačiau, yra ir kitas
aspektas: vilkas, žiūrėdamas į dangų, staugia dėl to, kad mato jame
savo atvaizdą. Ir tai nenuostabu, nes Liūto žvaigždyno schemą danguje
galima įsivaizduoti esant Vilko schema. Čia priekinė kairė Vilko pėda
yra spindinti Regulo žvaigždė. Ši žvaigždė, sukantis žvaigždynams apie
šiaurinį dangaus polių, yra svarbus laiko atskaitos taškas ir, matyt,
vilkiai tai puikiai žinojo. Dausas, dausis frigams, išeitų,
buvo žmogus, mokantis pagal priekinę kairinę Vilko leteną Alfa
(Regulas) skaičiuoti laiką.
Pav. 2.
Šiaurinio Vilko kontūras pietinio Liūto vietoje
Bandykime žodį dakas aiškinti lietuvišku aspektu: dakas
da(n)kas dangas buvo žmogus, galintis išmanyti
dangų. Išeitų, kad frigiškas vilkis ir lietuviškas žodis
dangas apibūdina tą patį žmogų, todėl abiem atvejais gaunasi, jog
dakas buvo žmogus, nusimanantis apie dangaus metų, skaičiuojamų
žvaigždėmis, laiko tėkmę.
Imperatorius Markas Ulpijus Trajanas apie
Kolonoje yra ir vaizdas, kur žvynais šarvuoti dakai puola romėnus
kyliu. Česlovas Gedgaudas (Mūsų praeities beieškant, leid. Aušra,
Kaunas, 1994) sceną taip apibūdina: Ekspertai vienbalsiai pripažįsta,
jog romėnai tuo laiku dar nevartojo balno, kilpų ir kamanų. Tai
patvirtina ir jų imperatorių raitosios stovylos (Marko-Aurelijaus
Cezario ir pan.), todėl, aišku, skulptorius tų nežinomų priedų
nesugebėjo pavaizduoti. Jis tik tiek tebuvo informuotas, kad tie
tolimieji sarmatai ir jų žirgai mūvėjo geležiniais žvynais. Ši
tiksli žinia paliudyta gausiomis iškasenomis.
Čia kalbama apie tai, kad dakai buvo vadinami dar ir sarmatais.
Puolimo menas kyliu (kiaule) priskiriamas kryžiuočiams, bet
Trajano kolona rodo, jog kylis buvo kur kas ankstesnis dakų sarmatų
išradimas, ir vėlesnis Žalgirio mūšis parodė, kad, būdami sarmatų tąsa,
mes žinojome ir kaip tą kylį įveikti, nes kryžiuočių kiaulės kylį
kaudamiesi ir atsitraukdami tyčia ištampėme, o po to puolėme šonais,
apsupome ir iš riterių liko tik atimtų vėliavų miškas.
Iš ankstesnio teksto aiškėja, jog dakams (dangams) priklausė lietuviški
sudinai, eisčiai, sarmatai, tačiau sutinkantys, kad karalystėje
pagal tikėjimą dangumi gyventų ir kitos junginyje esančios gentys ar
tautos.
KALBA
Geografas Strabonas sako, kad getai ir dakai kalbėjo viena kalba, ir
atkasta kultūrinė būtovė jo žodžius patvirtina. Gal tik tarmės buvo
skirtingos. Apie kalbos tyrimus H. Daikovičius (Dakai, leid.
Vaga, Vilnius, 1973) taip rašo: Iš trakų ir dakų kalbos išliko tik
menkos nuotrupos. Senovės leksikografai (ypač Hesichijus ir Fotijus)
užrašė apie aštuoniasdešimt žodžių trakų dakų kalba su graikišku
vertimu. Tatai svarbi medžiaga, nors jos vertę sumažina tas faktas, kad
trisdešimčiai žodžių sunku nustatyti tikslią etimologiją, tikriau
sakant, nežinoma, iš kokių šaltinių, kokių indoeuropiečių žodžių jie
kilę. Graikų gydytojo Diskorido, gyvenusio I-e mūsų eros šimtmetyje, ir
Pseudo-Apulėjaus gydomosios botanikos traktatuose pavartoti dakiški
vaistinių augalų pavadinimai: pirmojo veikale 27, o antrojo 15. Tačiau
neseniai mirusio mokslininko D. Dečevo nuomone, tų žodžių mokslinė vertė
nedidelė, nes tik nedaugelio jų etimologija išaiškinta, kai kurie
pavadinimai iškreipti, taip pat sunku nustatyti, kaip jie buvo tariami.
Kur kas gausesni ir vertingesni trakų dakų kalbos paminklai yra
senovės rašytojų graikiškai bei lotyniškai užrašyti arba monetose
iškalti žmonių ir dievų vardai, giminių, kaimų, upių, ežerų bei kalnų
pavadinimai. Jų daug: apie 2050, tame tarpe 1150 žodžių sietini su
žmonių arba jų gyvenviečių vardais, likusieji 900 vietovardžiai, upių,
ežerų, kalnų pavadinimai. Iššifravus atskirų žodžių dalių reikšmę (tą
dabar darome ir mes, aut.), gauta labai vertingos lingvistinės
medžiagos. Pavyzdžiui, pavyko išaiškinti, kad dakų genties costoboci
pavadinimas reiškia garbingieji, kad bostes yra dalis
žodžio tarabostes, kuriuo vadinta dakų aukštuomenė (šio žodžio
prasmė garsus, šviesus); galūnė dava daugelyje dakų vietovardžių
reiškia gyvenvietę, kaimą, miestą, o dakų karaliaus Oroles vardą
galima apytikriai išversti kaip erelis ir t. t..
Čia mums, lietuviams, dera papildyti, kad costoboci kostoboki
bokstooki boksto oki bokšto ioki bokšto jokiai
reiškia garbinguosius pilių jokius, jotčius, jočius, o
tarabostes rata bo(k)stes rato bokščiai buvo pilių
(tarybos) rato didikai, t. y. šviesybės, kur bokštas yra
neatsiejama pilies konstrukcijos dalis. Pilių tarybos rato didikai čia
turėtų būti suprantami kaip valdantieji triumvirato trijumvirato
(trijų vyrų rato) valdymo sistemos didikai, o visi trakai trijakai
buvo jų pavaldiniai. Jokiai jotčiai jočiai, matyt, gyveno
didesnės vingiuotos upės, tekančios Dunojaus vandens baseine, krantuose,
todėl vadinosi jotvingiais. Galūninis dava daugelyje
vietovardžių, pagal H. Daikovičių, dakuose reiškė gyvenvietę, kaimą,
miestą, vietovę ir mes tai patvirtiname dabartinių mūsų vietovių
Vaišvydava, Sūdava, Blūdava, Pelutava ir pan. vardais, o buvęs dakų
karalius Oroles (orolis oro kilnusis paukštis erelis), mums be
jokio vertimo yra suprantamas kaip Erelis.
J. Basanavičiui gyvenimas Bulgarijoje suteikė galimybę domėtis trakų (trijakų)
kalba: Pirmasis lietuviškas žodis, kurį iš bulgarų kalbos išgirdau,
buvo klausime: kakava sakai? = ką sakai, nori? , rašė daktaras Mano
gyvenimo kronikoje ir šio bei kitų stebėjimų išdavoje išleido knygas
Lietuviškai trakiškos studijos (1898), Apie trakų prygų tautystę ir
jų atsikėlimą Lietuvon (1921). Ir, jeigu mūsų istoriografijoje šios
knygos priskiriamos romantizmo, siekiant priminti lietuvių senoviškumą,
apraiškoms, tai šiandien jo mintys įgauna praktinių tyrimų reikšmę.
SARMIZEGETUSA
Sarmizegetusos tvirtovė, esanti Dunojaus upės baseine (Rumunijos
vakarai), žymi tuo, kad vos už
Pav. 3. Užrašas
runomis SARMA Vaišvydavoje
Be lietuviškų Jono Basanavičiaus, kitų autorių įžvalgų, dainų apie
Dunojų mūsuose egzistavimo, Didžiosios Sarmizegetusos šventyklos
konstrukcija pateikia materialinį mūsų tautos dalyvavimo dakų kultūroje
faktą, nes joje, kaip ir Lietuvoje, yra pastatyti 365 dienų Saulės bei
400 dienų Jupiterio Metiniai Laikrodžiai.
Apie tokius Laikrodžius, buvusius neatskiriama baltų kultūros dalimi,
jau rašėme, tik norime priminti, jog, be 365 Saulės dienų, Vilniaus
šventykla (aukuras) kartu veikė ir Jupiterio 400 dienų bangų atmušimo
periodu. Atmušimas (vibracinis rezonansas) yra nustatomas formule T =
1 : (1/T 1/T), kur T Žemės orbitos aplinkui Saulę kosminės bangos
periodas, o T Jupiterio orbitos bangos periodas. Čia, įstačius
duomenis ir paskaičiavus, matosi, jog 400 dienų Jupiterio atmušimo
grafikas Žemės dienų, pavaizduotų apskritime, pradinį tašką pasiveja per
9 metus (save per
Nors Jupiterio ciklai stebimi paprasta akimi, bet orbitos keliamas bangų
kosminis atmušimas gali būti jaučiamas ir žmogaus kūnu: banga eina per
vidurį nuo viršaus iki apačios su tokia jėga, kad, rodosi, bus kvapas
išmuštas. Kartu ant tavęs griūna įsivaizduojamos sienos, pastatai,
dangoraižiai, kol, atitokęs nuo išgąsčio, džiaugiesi gyvas palikęs. Tokį
nematomo žaibo, einančio per kūną, griovimą (iš čia ir griaustinis)
žino ne vienas žmogus. Smūgis gali būti prilyginamas, nebent, tamsiam
infraGarso žaibui (latvė Anželika Tamaš, Senasis Žynys, Nr. 5, p.
6, 1995), o gamtoje žinoma perkūnija su žaibais yra tos sampratos
iliuzija. Ten, kur būna energija, būna ir ja besinaudojančios formos,
todėl natūralu, kad senovės baltai gerbė Jupiterio bangomis
besinaudojantį antropomorfinį Perkūną. Vibracinių bangų eigos bei
atmušimo sekimui lietuviai sugalvojo Perkūno (Jupiterio) Laikrodį ir
jį, kartu su drauge įmontuotu Saulės dienų laikrodžiu, įkūnijo
Sarmizegetusos šventykloje.
Pav. 4
Sarmizegetusos šventyklos vaizdas
Šventyklos išorės ratą sudaro žemi akmens blokai, juosiami iš vidaus
uolinio andezito stulpais. Stulpai nudaužti, tad tikslus jų aukštis
nežinomas, tačiau manoma, jog stulpai virš anuometinio žemės paviršiaus
buvo pakelti maždaug į
Visai kitus periodus apima žemi storieji rato stulpai. Jų yra trisdešimt
ir, norint žymėti 400 dienų Jupiterio atmušimo į Žemę laiką,
kiekvienas žemasis stulpas fakelu buvo deginamas 12 dienų, o
saulėgrįžose po dvi dienas papildomai (33 x 12 = 396; 396 + 2 + 2 =
400). Praktiškai imant, ploni ir žemi stulpai degė tokia tvarka: storas
ir greta plonas degė 2 dienas; toliau, tebedegant storam, pirmas plonas
buvo gesinamas ir 2 dienas deginamas antras plonasis; vėliau, tebedegant
storam, dvi dienas degė trečiojo stulpo fakelas bei pan. tol, kol,
užgesinus 6-ą ploną ir pirmą storą stulpus, vienu metu buvo uždegamas
antras storasis ir pirmas po jo sekantis plonasis stulpai. Šitaip žymint
plonų (Saulės) ir storų (Jupiterio) stulpų metinę eigą, buvo einama
einama tolyn, bet saulėgrįžose po 2,5 ir po 2 dienas dėl saulės
stovėjimo (dienos ilgis nesikeičia) laikas buvo kompensuojamas. Perėjus
apskritimą, ant paskutinio, 33-io iš eilės Jupiterio stulpo, buvo
dedamas kryžiukas ir nuo čia Jupiterio metai pradedami skaičiuoti iš
naujo. Po to dedamas antras kryžiukas ir t. t., kol po 10 metų grįžtama
į pirmą paženklintą Jupiterio metų stulpą. Saulės metų stulpai būdavo
deginami savo ruožtu. Dėl įvairiapusiško stulpų liepsnojimo ir
pavadinimas šventyklai toksai duotas Degusa (nuo žodžio
degti).
Be andezitinių, Sarmizegetusos šventyklos komplekse yra ir kitų
išlikusių stulpinių formuočių, jas reikia tirti papildomai.
VILKO PĖDA EKLIPTIKOJE
Vilkas yra vidutinių ir šiauresnių geografinių platumų gyventojas. Jis
greitas, vikrus, galingas. Jei, būnant pietinėse platumose, vieną
žvaigždynų galima įsivaizduoti esant Liūtu, tai šiaurėje Liūto vietą
užima Vilkas. Ir leteną priekinę gerą jis turi, todėl karališkai
žvaigždei Regului pavadinimo keisti nereikia. Turėdamas priekinėj kojoj
5 pirštus (penktas žemės nesiekia), Vilkas Jupiterio bangos atmušimo
laikrodį aplekia per 400 dienų, dalindamas apskritimą į 80, 40, 20, 10,
8, 5, 4 dienų laiko tarpus. Pagal tai žmonėse yra atsiradę charakteringi
simboliai: aštuonių, penkių, keturių kampų žvaigždės. Stipriausia yra
penkiakampė žvaigždė, nes tinka tiek Saulės, tiek Jupiterio periodams, o
priekinė Vilko pėda tinka pasagos ir pentagramos geometrijoms.
Pėdos atitikimas pasagos ir pentagramos geometrijoms kelia mintį, kad ši
forma, žymint šventyklos įkūrimo datą, buvo pritaikyta kertiniam
akmeniui žymėti. Mat, žengdamas lygiadienio ekliptikos keliu, Vilko
(Liūto) Regulas danguje rodo momentinį savo buvimo laiką, ir, žvelgiant
atgal, galima nustatyti pėda žemėje įspaustą šventyklos pastatymo
datą. Vėliau pati šventykla gali būti statyta ar perstatyta, tačiau
kertinis Vilko (Liūto) pėdos akmuo paliekamas savo vietoje. Na, nebent
žmonės ilgam laikui būna išvykę ir tada, grįžę, padeda antrą akmenį,
palikdami apie tai kokią užuominą.
Tokią mintį matom įprasmintą Sarmių Degusos ir Vilniaus Jupiterio
šventyklose. Sarmizegetusoje (pav. 8) įdėtos kertinės pasagos kryptis
skiriasi nuo dabartinės Vilko (Liūto) pėdos padėties danguje 50° laip.
kampo atstumu, todėl galime pasakyti, kad šventykla buvo įkurta prieš
50° x
Pav. 5.
Vilko pėda pasagoje Pav. 6. Vilko pėda
pentagramoje
Pav. 7.
Sarmizegetusos šventyklos data
Pav. 8.
Vilniaus Jupiterio šventyklos data
Kaip nustatoma Vilniaus Jupiterio šventyklos data (pav. 8)? Labai
paprastai: atkreipiamas dėmesys į tai, kad archeologo dr. Napalio
Kitkausko užfiksuotame kvadratinio pastato plane yra pentagrama, o ji,
vaizduodama dangišką Vilko (Liūto) pėdą, rodo kertinio akmens
šventykloje padėjimo laiką: 232° x
Skaitytojas klausia: O, kaip yra su Stounhendžo druidų šventykla
Anglijoje? Kitais įžymiais objektais?. Atsakom, jog tai ateinančių
dienų darbo užduotys.
|
Į
puslapį VYDIJA