III
dalis
Rimgaudas Sinkus
IV. BIRŠTONAS. GERO VARDO KULTŪRA
Seniausieji laikai
Tęsiant knygą, galima pasakyti, jog tik dvasingi
žmones galėjo kurti žvaigždžių Metinius Saulės laikrodžius prie Minčios,
Švėkšnos, prie Babtų, Marijampolio (Rudaminos) rate. Čia reikėjo
išmanyti apie Zodiaką, žemės matavimus, galvoti apie kaimų, vandens
telkinių pavadinimus, svarbias kryptis ir žmonių susibūrimo vietas
žymėti piliakalniais. O kur dar žinių kaupimas, ugdymas, valdymas,
gydymas, inžinierinė mintis, apdainavimas, socialiniai klausimai?
Birštonas čia neatsilieka. Ši Nemuno upės vijų apsupta vietovė turi savo
Metinį Saulės Laikrodį, kuris ypatingesnis tuo, kad ciferblate
žvaigždėmis yra pažymėta tiksli jo padarymo data.
Prie Birštono yra vieta, pavadinta Kernuvės. Kernas, žinia, turi
atžymos prasmę. O ką tuomet žymi pavadinimas? Apsižvalgę aplink, maždaug
už 12 km pietvakarių kryptimi matome kaimą Ringėnai. Apskritas
virtuvinės plytos rinkes gerai žinome, todėl Ringėnai
Rinkėnai (garsas k yra nuslydęs į garsą g) yra vieta, kurią kerta
Laikrodžio apskritimas. Kernuvėse įstatę skriestuvą, žemėlapyje
brėžiame rinkę, kurios linijoje atsiduria Purienlaukio (Prienlaukys)
ežeras, Kaišonių (Kašonys) kaimas, Rumbonių piliakalnis.
Pastebime, kad purienų lauko vandenys yra susiję su Vandenio ženklu, o
įkištas kaištis Kaišonyse, kaip ir rumbas (kryptis) Rumbonyse, rodytų
linijų, skiriančių žvaigždynus vieną nuo kito, vietas. Apie Kernuves
stebime Vėžionių, Raganiškių, Aukštojo Barbieriškio
ir pan. kaimus, kurie, atskleidus pavadinimų prasmes, žemės paviršiuje
atspindi dangaus Zodiako žvaigždynų projekcijas.
Dabartiniai žvaigždynų pavadinimai |
Seni žvaigždynų pavadinimai |
Paaiškinimai |
DVYNIAI |
DU KŪRNONYS |
Dvynių žvaigždyno plote stovi kaimas Dukurnonys = Du Kūrnonys.
Šioje dangaus vietoje birštoniečiai išskyrė du, dangaus žvaigždes
bekūrenančius žmones ir juos atspindėjo žemėje Dukurnonių
kaimo pavadinimu. |
VĖŽYS |
VEŽIONIS |
Vėžio žvaigždynas birštoniečių sąmonėje čia atspindėtas Vėžionių
kaimo pavadinimu. Vėžys veža paskui save Žnyples, todėl jis yra
Vežionis. |
LIŪTAS |
PLĖŠEIKIS |
Liūtai, vilkai, kiti stambūs grobuonys plėšo aukas gabalais, todėl
yra plėšeikiai. Pavadinimas Plėšeikiškės yra atstatomas, iškoduojant
Pelėšiškių kaimo pavadinimą, raides sustatant į joms deramas
vietas. |
MERGELĖ |
RAGANA |
Mergelės sektorių apibūdina Berenikės garbanomis pasižymintis
žvaigždynas. Raganos, žinia, turi ilgus garbanotus plaukus, todėl
senovinį Raganos žvaigždyną Mergelėje atspindi Raganiškių
kaimas. Prielaidą patvirtina šalia esantis Kružionių
(garbanų, sruogų) piliakalnis. |
SVARSTYKLĖS |
TRAUKELĖS |
Svarstyklės (pvz., laboratorinės) turi ant traukių pakabintas
lėkšteles, todėl pagal kaimą Trakeliai lengva atstatyti
buvusį senovinį Svarstyklių žvaigždyno pavadinimą Tra(u)keliai
Traukeliai Traukelės. |
SKORPIONAS |
DURKAMPIAI(ŽAGARIAI) |
Skorpiono žvaigždynas pasižymi ilga, kampu užlenkta uodega su
ryškiai degančia žvaigžde pabaigoje. Tokia uodega visada yra
pasiruošusi durti. Kita vertus, ši uodega panaši į žagarą su
rusenančiu galu. Pirmu atveju Skorpiono uodegos sektorių žemėje
vaizduoja kaimas Rudžiakampiai žia Rudkampiai šia
Durkampiai Durkampiai, o antru atveju žagarinė Skorpiono uodega
yra atspindėta kaimu Žagariai, esančiu prie pat minėtų
Rudžiakampių. |
ŠAULYS |
BARBIERIUS |
Šaulys, žinia, šaudo, barškina kuoka ar skydu. Šiame Laikrodžio
sektoriuje stovi kaimas Aukštasis Barbieriškis. Šaulys
senovėje buvo vadinamas Barbieriumi. |
OŽIARAGIS |
OŽKAKIEMIS |
Ožką (Ožiaragį) šioje dangaus skliauto dalyje atspindi kaimas
Vazgaikiemis Važkaikiemis Vožkakiemis Ožkakiemis. Dar
berniukais būdami sakydavome ne ožka, bet vožka. |
VANDENIS |
PURIENLAUKIS |
Tiek ežero Prienlaukis vanduo, tiek kaimo Prienlaukys
purienos vienodai nusako Vandenio žvaigždžių sąsają su degančiomis
purienų ugnelėmis pavasarį. |
ŽUVYS |
KUMPRĖ |
Upelė Kumprė nusako esant kumpą žuvį kuprę, kuri
sėkmingai plauko dabartinio Žuvų žvaigždyno plote. |
AVINAS |
AVŽARDAS |
Seniesiems Avino žvaigždyno išsidėstymas priminė tiek avino galvą,
tiek žardą (aptvarą), į kurį pastarasis buvo uždaromas nakčiai.
Tokią padėtį primena koduotas kaimo Važatkiemis Avžatkiemis
Avžardkiemis. |
JAUTIS |
JAKNOS |
Atrodo, kad senieji mūsų žmonės Šienpjovių ir Jaučio žvaigždynus
buvo sujungę į pavidalą, primenantį jaučio kepenis (jaknas). Tokią
galimybę paliudytų kaimo, esančio Jaučio + Šienpjovių žvaigždyno
aplinkoje, pavadinimas Jakniškės. |
Pav. 1 Birštono Nemuno Vijų Laikrodis
Kada buvo padarytas Metinis Laikrodis? Matome, kad senoji žvaigždynų
Šiaurė Pietūs ašinė orientacija Pusonys (Puzonys) Kaišonys (Kašonys),
palyginus su dabartine, skiriasi 238° kampu ir pagal tai galime
nustatyti, kad seni birštoniečiai čia buvo apsistoję prieš 238 x 72 m. =
17136 metus, t. y. 15126 m. pr. Kr. laikotarpiu. Ašyje yra nurodytos ir
Kieliškės (Kisieliškės si Kieliškės), t. y. vieta, už kurios
reikia paimti skersinės ašies suformuotą kieliką taurę. Ši ašis yra
pažymėta Ūliškių Raižių linija (ūlyčia tiesi gatvė, Raižiai
rėžių vieta). Greta yra ir kita linija Ūliškių akmuo Raižava,
kuri mažai skiriasi nuo pagrindinės. Šios linijos svarbą pabrėžia ir
Ignacava ca Ignava cia Agniva Ugniava (agni ugnis). Koks
galėjo būti tos kitos linijos pažymėjimo tikslas? Panašu į tai, jog
paskui ledynus į Vijų vietą birštoniečiai nuo etruskų ėjo per dviejų
Laikrodžių slenkstį, o tai reiškia, jog prie nustatytos datos reikėtų
pridėti dar 25920 metų laiko tarpą. Tuo senoliai norėjo pasakyti, jog
čia pirmą kartą jie apsistojo ne prieš 17136 metus, o prieš 17136 +
25920 = 43056 metus, ir tai rodo į 41046 m. pr. Kr. datą. Absurdas?
Anaiptol. Pastarųjų metų pasauliniai tyrimai rodo, jog apledėjimas
eidavo šuorais, t. y. tarp šalčių būdavo atšilimo laikotarpiai: štai ir
traukdavomės nuo ledo į pietus tai pirmyn, tai atgal. Vengiant
absurdų, apsiribosime Birštono Nemuno Vijų pirmine 17136 m. nuo dabar
(2010 m. po Kr.) apgyvendinimo data ir pamatysime, kad nuo Arpino
etruskų laiko Italijoje (kn. 2, II d.) Birštoną skiria 19512 17136 =
2376 metai. Išeitų, prieš 19512 m. etruskuose birštoniečiai gyveno 2350
metų, ir tada jūra per 26 metus atsikraustė į atšilusias Nemuno Vijų
vietas, kur atvykimo datą pažymėjo savo padarytame Laikrodyje.
Žvaigždės, mat, tada šitaip žiūrėjo. Be kita ko, etruskų Laikrodis rodo
mūsų grįžimus tenai ir prieš 13104, 9432, 4032 metus, todėl atitinkamas
žymas, susijusias su atėjimais iš ten, derėtų dar aptikti.
O kaip su Palemono atsikraustymu iš Italijos? Čia tenka pažymėti keletą
bruožų: a) pas Italijos etruskus grįžome po 19512 13104 = 6408, po
13104 9432 = 3672 ir po 9432 4032 = 5400 metų, ir dabar, praėję 4032
m. atžymą, vėl atsikraustėme prie mūsų pamėgto Nemuno; b) Pale monas,
tikėtina, atstovauja pastarajai lietuvių atsikraustymo iš etruskų
kartai; c) iš etruskų laiko yra likęs objektas, atspindintis koduotą
žodžio Palemonas prasmę: Palemonas Pa lia monas, t. y. asmuo,
gyvenęs palei lia moną. Išeitų, jog Palemonas gyveno palei objektą,
skleidžiantį negirdimą lia natos moną, ir toks objektas yra.
Skaičiuotė rodo, jog tai buvusi etruskų šventovė Kapitolijaus kalvoje
Romoje. Iš čia gaunasi, jog Palemonas yra bendrinis vardas
asmens, gyvenusio etruskų Romoje prie Kapitolijaus. Todėl metraščiuose
minimas lietuvių atsikraustymo iš Italijos epizodas slepia savyje realią
istoriją. Kauno Palemonas, priminsime, irgi turi buvusių Nemuno
slenksčių negirdimos lia natos dažnio moną.
O dabar stebėkime, jog lietuvių ryšį su italų etruskais rodo Jiezno ir
Butrimonių miestų pavadinimai: Jieznas Yeznas Yesnas Esynas;
Butrimonys Butirimonys Būti Rymonys (Romos miestas kitur vadinasi
Rymu). Buvę rymonys štai kaip save gali vadinti dabartiniai
Butrimonių gyventojai. Apeninų pusiasalyje stovi Sienos Syenos
Esynos miestas. Taigi, Esynas Jieznas ir Būti Rymonys rodo tiesioginį
etruskų lietuvių ryšį su dabartiniu jų gyvenimu prie Birštono. Tai, kad
keliauta vandeniu, liudija jūriniai Laikrodžio ciferblato pavadinimai
Rumbonys (rumbas, jūr. kryptis) ir Kumprė (kuprė
jūrinė žuvis). Kaip atkeliavę Vijų gyventojai vadinosi? Iškodavę
Nemajūnų kaimo pavadinimą, gauname buvusį gyventojų pavadinimą:
Nemajūnai Nem ajūnai Nemuno ėjūnai Nemuno eisčiai (aisčiai).
Derėtų atkreipti dėmesį į srovės vijas, kurias yra sukūrusi Nemuno upės
tėkmė, suprantant, kad nuo pat pradžių Nemuno aisčių valdovas galėjo
vadintis Vijtautu (Vytautu). Tai dinastinis vardas, pasibaigęs
Lietuvos Didžiojo Kunigaikščio Vijtauto (Vytauto) valdymu. Vytautas
turėjo pusbrolį geloną Jogailą (Ягелло я гелло(н), rus. aš
gelonas), vėliau tapusį lenkų valstybės civilizatoriumi.
KULTŪROS PĖDSAKAI
Kultūros antropologo C. Gėrco (C. Geertz) tvirtinimu, kadaise gyvenusių
žmonių kultūra gali būti atskleista žmonių būtį iliustruojančios
mokslinės vaizduotės jėga. Arba susistemintų universalesnių ir
demokratiškiau įtvirtinamų žinių dėka pateikiama erdvesne logine
argumentacija. (...) Be dvasinės kultūros istorijos mes nežinome
tikrosios savo istorijos, priduria Vilniaus pedagoginio
universiteto Politologijos ir sociologijos katedros profesorius
Romualdas Grigas (Neužverstas lietuvių istorijos puslapis.
Istorija. Lietuvos aukštųjų mokyklų mokslo darbai. Vilnius, 2007).
Aptariamas Nemuno vijų aisčių gyvenamas laikotarpis siekia ankstyvąjį
akmens amžių, jį archeologė Marija Gimbutienė pavadino baltų aukso
amžiumi. Metinis Birštono Nemuno Vijų Saulės Laikrodis priklauso
artefaktų, t. y. padarytų istorinių objektų, kategorijai. Jo veikimas
yra susijęs su žvaigždėmis, aukurais, piliakalniais, laiko skaičiavimu
ir pateikia mums buvusios aisčių bendruomenės visuomeninio ir kultūrinio
gyvenimo vaizdą, kur matome, kad nuo seniausiųjų laikų Laikrodžio
mechanizmas turi lietuviškus pavadinimus. Jie rodo, kad bendruomenė,
kūrusi Laikrodį, kalbėjo lietuvių kalba. Pavadinimai, taip pat
akmenys ar linijos, yra žemėje atspindėtų Zodiako žvaigždynų ribų
ženklai, kurių nevalia keisti ar trinti iš atminties. Tai gerai žinojo
lietuviai etruskuose, kur, pasikartosime, lotynų literatūroje yra likęs
išrašas iš matininkų knygų (J. Burianas, B. Mouchova, Paslaptingieji
etruskai, leid. Mokslas, Vilnius, 1983): Žinok, kad jūra buvo
atskirta nuo žemės. Jupiteris, paskui pasiskyręs sau Etrūrijos žemę,
paliepė išmatuoti lauką ir sužymėti sklypus. Žinodamas žmonių godumą ir
troškimą turėti žemės, jis norėjo, kad viskas būtų sužymėta ribomis ir
ežių akmenimis. Kas palies ir pastums ribos akmenį, norėdamas kito
sąskaita padidinti savo sklypą, tą dievai už piktadarystę nubaus. Jeigu
taip padarys vergai, tai jie pateks į dar baisesnę vergovę. Jeigu tai
būtų padaryta su šeimininko žinia, tai netrukus sugrius jo namai ir
išmirs visa giminė. Tuos, kurie pajudins ežios akmenį, apniks ligos ir
skauduliai ir jiems bus atimtos kojos. Dažnai ims siūbuoti žemė,
drebinama audrų ir viesulų. Daug kartų perniek nueis derlius, suniokos
jį liūtys ir kruša, suės pelės ir sugadins rūdys. Tautoje prasidės
visokios nesantaikos. Žinok, viskas bus taip, jeigu padarysite tokią
piktadarystę. Todėl nebūk klastingas ir neapgaudinėk! Įsidėk šitą
pamokymą į savo širdį!
Riboženkliai buvo akmenys, stori medžiai, kalnų, kaimų, miestų, ežerų,
upių ar net atskirų jūrų pavadinimai. Metinis Saulės Laikrodis atspindi
to meto bendruomenės kultūrinį lygį. Matosi, jog, darant Laikrodį, žiniai
(kirtis ant i) žinojo apie elipsinį Saulės kelio metine ekliptika
pobūdį ir todėl, siekiant išsaugoti apskritą ciferblato formą, centrą
padarė judamą. Centras (kernas) judėjo elipse, aprėžiančia giraitę, kur
net šakelę laužti nuo medžio buvo draudžiama, todėl ir kaimo pavadinimas
yra daugiskaita: Kernuvės. Tai gražus techninis sprendimas.
Kelią aisčiai sekė pagal tikrą Saulės padėtį ir jį žymėjo. Laiką ir
vietą, kur gimęs žmogus pasitinka pirmą Saulės spindulį, jie nustatinėjo
pagal astronomijos žinias. Po metų toje pačioje vietoje jie pasitikdavo
antrą spindulį, po dviejų trečią ir t. t., ir taip džiaugėsi savo
gimimo dienomis.
Mirties atveju, kai žmogų apleidžia paskutinis Saulės spindulys,
spindulys po metų pasikartoja vėl ir artimieji geram velionio (vėlionio)
vardui minėti, čia uždega bendravimo su juo ugnelę. Paprotys išliko iki
šiandien, kai artimieji ugnelę uždega, pavyzdžiui, avarijos, kur žuvo
artimas žmogus, vietoje arba ant kapo. Išeitų, kad iš seniausių laikų
mes tęsiame gimtadienių ar mirties metinių minėjimo papročius, įpindami
į juos kalbas, raudas, maldas, meditacijas, džiaugsmą arba ašaras.
Vedylutės (jei su paprotinėmis apeigomis vaidilutės) savo šeimos,
giminės ar genties paskirtoje vietoje ugnį laikui skaičiuoti vedė kas
šešias, devynias ar pan. dienas, tačiau, prisitaikant prie aplinkos,
kūreno ir neįskaitinėmis dienomis. Pavyzdžiui, gandrai išskrenda
rugpjūčio mėnesio dvidešimt ketvirtą dieną. Kadangi skrenda iki žemės
Pusiaujo, juos vadiname ne tik gandrais, bet ir pusiaujo paukščiais
pusilais busilais. Tad, rugpjūčio 24 dieną atitinkamoje Saulės
ekliptikos (Laikrodžio) vietoje vedylutė papildomai kūrė gandrus
lydinčią ugnį. Vienais metais javai noksta anksčiau, o kitais vėliau,
todėl derliaus ėmimo ar darbų baigtuvių ugnelės su apeigomis buvo
uždegamos pagal vietos aplinkybes. Tokius ir panašius papročius
(saulėgrįžos, lygiadieniai, medžių migimas ar pabudimas, obelų
žydėjimas bei pan.) žiniai formavo gamtos ir dangaus stebėjimų
pagrindu. Per ugnį, muziką, dainas, šokius, vaidinimus siekė gamtos,
žmogaus ir dangaus žvaigždžių bendravimo harmonijos. Vėliau papročiai
virto įpročiais.
Lietuviai garbino ugnį. Tai suprastintas teiginys, nes proseniai ugnį
garbino ne šiaip sau, bet žinojo jos prigimtį, jautė ugnies banginį ryšį
su garsais, gamta ir kosmosu. Lietuviai žinojo, kad kiekvienas dangaus
šviesulys skleidžia neregimas bangas. Žinojo, kad jos kertasi, gali
silpnėti arba stiprėti. Taip pat rezonuoti. Ypač gerai jautė Mėnulį.
Kokiais prietaisais matavo? Atsakymas paprastas: bangas jautė savo kūnu.
Suprantama, jautė ne kiekvienas žmogus. Tokie būdavo atrenkami.
Pavyzdžiui, žmonės, turintys absoliučią klausą muzikoje, jaučia net savo
kūno skleidžiamas bangas. Tokius ir panašius žmones vadiname
ekstrasensais, radiastezistais. Net atskiras radiastezijos mokslas yra.
Anksčiau jie vadinti žiniais. Buvo ir jų mokyklos, nes, pasak
Tacito, vėlesniuose už etruskus romėnuose Klaudijus padarė senatui
pranešimą apie haruspikų (žinių, aut.) kolegijos steigimą, kad per
apsileidimą neišnyktų seniausias Italijoje menas.
GERAS VARDAS
Pavadinimai, priklausantys Birštono Nemuno vijų Laikrodžio
visumai, aprėžia žmonių valdomą teritoriją, apibūdina bendruomenės
sandarą. Birštoniečių visuomenė buvo susitelkusi, veikli. Kiek
žmonių buvo Nemuno Vijose? Norint neišnykti, reikėjo vertinti ne tik
natūralų dauginimąsi, bet ir karų, epidemijų, gamtinių katastrofų
nuostolius. Taip pat reikėjo vengti kraujomaišos, todėl gentis turėjo
apjungti mažiausiai 15 tūkst. abiejų lyčių žmonių skaičių (kn. I, VIII
d.). Be to, norinti neišnykti bendruomenė turėjo būti sandraugoje su ne
mažiau kaip dar dviem tokio pat dydžio bendruomenėmis. Birštoniečiai
įėjo į sandraugą, tai liudija Vytauto kalnas, kuris žymi Rudaminos (Marijampolio
pėdos) Saulės Laikrodžio (kn. II, I d.) vakarinę pusę. Be Birštono, šiam
ratui priklauso Trakai, Vilnius, Ašmena, Alytus bei dalis gudų.
Matomą ugnį patogiau buvo kūrenti ant kalvos arba ant piliakalnio.
Pradinė piliakalnių paskirtis vesti ratu dienas, kartu atliekant
paprotines apeigas. Gal 100 metų trukę darbai parodė, kad tolimoje
praeityje visos Europos ir dalies Azijos tautos, gyvenę pirmykštės
bendruomenės sąlygomis, tarpusavio kovoms neturėjo sąlygų, todėl nebuvo
ir karų. (Juozas Jokubauskas, Lietuvių tautos priešistorinių amžių
istorija, Morkūnas ir Ko, Kaunas, 2002). Taigi, gentys galėjo būti
mažesnės. Metams bėgant, plėšimo tikslais prasidėjo svetimųjų
antpuoliai, todėl puolimo rizikos zonose esami piliakalniai buvo
tvirtinami, apjuosiami pylimais, taip pat rąstais, akmens ar mūro
sienomis. Tokiuose piliakalniuose žmonės gynėsi, ugnies vieta galėjo
būti trypiama ir, nors dienų skaičiavimas piliakalniuose liko, bet
paprotinės šventės pradėtos rengti saugiose laukymėse, upių vingiuose,
pelkių sausumose, salose ir pan. Vietas parinkdavo žiniai (kirtis ant
i). Taip vieni piliakalniai virto gynybiniais, o kiti išliko
pirmapradžio švarumo fazėje. Piliakalnių tyrėjas Gediminas Zabiela
nustatė, kad 1973-1993 m. naujai aptiktuose Lietuvos piliakalniuose, iš
108 viršūnėse esančių aikštelių, 33 aikštelės gynybiniams poreikiams
visiškai netiko dėl jų mažumo. Vadinasi, be laiko skaičiavimo, ten
vykdavo ir paprotinės apeigos. Tokie piliakalniai turi atskirą
pavadinimą: alkakalniai. Alkakalnių dvasia, atliekant ant jų
šeimos ar giminės apeigas, mentalinėje erdvėje išliko iki šių dienų ir
dvelkia buvusių mūsų gentainių gyvenimu. Ten slypi mūsų tautos energija
ir, pasak Romualdo Grigo, tereikia nedidelio žingsnio tam, kad mūsų
gęstanti tapatybė iškart įgytų kitą kvėpavimą.
Norint atkurti senųjų laikų istoriją, reikia patikimų žinių, čia daug
kuo gali pasitarnauti išlikusių vardažodžių kilmės nustatymas,
rašo Juozas Jokubauskas. Panagrinėkime seną pavardės ir vardo žmogui
suteikimo paprotį ir, tuo pačiu, įprasminkime žodžio pavardė
kilmę: pavardė apvardė apvartė. Apvartis, žinia, yra virvelė
naginėms raukti. Išeitų, apvartis aprėžia tam tikrą aprauktą plotą
(naginę). Tokia nagine gali būti vieta Metiniame Saulės Laikrodyje
ten, kur žmogus pėda žengia pirmąjį žingsnį. Taip, pavyzdžiui, gali būti
apraukta vieta Avino žvaigždyno sektoriuje, todėl žmogui suteikiama
būdinga vietos apvartis apvartė pavardė: Avulis ar Baranauskas (nuo
baronas avinas), Deksnys (jeigu juoda avis) ir pan. Žuvies ženklo
plote tai galėtų būti Žuvaitis, Lydeka; Vandenio ženkle Luodėnas (nuo
luotas), Lygnugaris (kai ramus vanduo); Ožiaragyje Ožkeliūnas,
Cibas; Šaulyje Šaulys, Lankininkaitis; Skorpione Žagaras (nuo
uodegos), Smigaitis, Kimbartas; Svarstyklėse Kaušylas (svarstyklių
kaušas), Pūras (tūrio matas); Mergelėje Banguolis (nuo Berenikės
Garbanų), Šiaudinis (nuo šiaudinių plaukų); Liūte Vilkaitis (žvėrių
karalius mūsų platumose), Staugaitis; Vėžyje Vėželis, Vorėnas;
Dvyniuose Dubonis, Dubinskas (nuo du); Jautyje Stumbras,
Jatautis (nuo Jautautis) ir pan. Buvo ir kitų pavardes lemiančių
veiksnių, tačiau žmogaus tapatybę nurodančios pavardės suteikimas pagal
Laikrodį yra itin svarbus veiksmas, jis susišaukia ir su vietovardžių
vardais: kaimas Teleičiai Kauno, Luodžio ežeras Minčios, Stumbrių miškas
Bliūdsukių Laikrodžiuose ir t. t. Pavardės reikšmingas mūsų kultūros
lygmens rodiklis, siejamas su žmonių, aplinkos ir Visatos harmonijos
sekimo uždaviniu.
Įprasminkime ir žodžio vardas kilmę: vardas vartas (vienaskaita nuo
vartai). Tai papildoma asmens nustatymo aplinkybė, rodanti
įėjimo į pavardę vartus: Vanda Avulytė (gimė prie ežero Avine), Aušra
Vilkaitytė (gimė ryte Vilko Liūto ženkle), Vakaris Cibas (gimė vakare
Ožiaragyje), Erdvilas Šaulys (gimė bemiškėje vietoje Šaulyje) ir pan.
Galėjo būti pavardė, o tik paskui vardas: Ėriukas (Erikas) Vingras
gimęs Avino plote upės vingyje, Virgilijus Sodietis gimęs Mergelėje
prie sodo (lot. virgo mergelė) ir pan. Išeitų, vardo ir
pavardės derinimas žmogaus tapatybei nustatyti yra pas mus susiklostęs
jau prieš tūkstančius metų. Vardas ir pavardė buvo žmogaus kilmės
veidrodis. Kiekvienas žmogus, giminė, kaimas lietuviuose turėjo dar ir
savo elgsenos braižą. Jei žmogus, giminė, kaimo žmonės buvo geri, jie
turėjo gerą vardą. Jei blogi turėjo blogą vardą. Geri buvo
amatininkai, valdovai, dainininkai, grojikai, šokėjai, karvedžiai,
matininkai, artojai, žiniai ir t. t. Blogai buvo vertinami vagys,
melagiai, peštukai, tinginiai ir pan. Tačiau mūsų žmonės iki šių dienų
išsaugoję poreikį pasiekti ir išlaikyti gerą vardą bendruomenėje.
tęsinys
|