Rimgaudas Sinkus
X. TRAIDENIS TRIBŪTIŠKIO KUNIGAIKŠTIS Remiantis antikos laikų, šiuolaikinių istorikų,
archeologų darbais, taip pat lietuvių kalbos senumo prioritetu, baltų
erdvės žemėse autorius ratu aptinka ežerų, upių, gyvenviečių vardų
atitikimus Zodiako juostos žvaigždžių išplanavimo konfigūracijoms ir,
suradęs geografinį centrą, prilygina jį šiaurinio dangaus poliaus vietai.
To išdavoje, ant žemės apsibrėžia kelių dešimčių ar šimtų kilometrų
skersmens apskritimai, kurio vidaus plotuose buvo kuriamas baltų genčių
socialinis kultūrinis gyvenimas. Apskritimų centre stulpų ar akmenų
pagalba buvo daromi kelių dešimčių metrų Saulės ratai, pagal kuriuos buvo
sekamas laikas. Šis ratas, žymintis Saulės kelią žvaigždžių padange, buvo
patikimas dienų skaičiavimo laikrodis, o metai buvo registruojami dedant į
medžio drevę akmenuką ar brėžiant atitinkamas žymas ant stulpo. Tokio
Metinio Saulės Laikrodžio viduryje buvo sodinamas medis, apie jį ratu
ėjo dienos, žymimos degančių laužų ar fakelų taškais. Stulpai (akmenys), priklausomai nuo Laikrodžio
skersmens dydžio, buvo statomi septynių, devynių dienų laiko tarpais (žr.
lietuvių mitologiją), o Metų pabaigoje, kai prieš Kalėdas dienos ilgumas
nesikeičia (saulė užima tas pačias ryto ir vakaro pozicijas), savaitė buvo
ilgesnė ir taip užsidarydavo 365 d. turintis 3600 apskritimo
perimetras. Tai, kad Saulės takas (ekliptika) turi elipsės, o ne rato
formą, praktinei naudojimosi Laikrodžiu pusei įtakos neturėjo. Ugnis, pavyzdžiui, lietuvių etruskuose vesdavo
vestalės (nuo žodžio
vesti), o naujesniuose laikuose
taip darydavo vedylutės,
vedylos (nuo to paties žodžio
vesti). Kai kartu buvo
atliekamos pasaulėjautos apeigos (lygiadienių, saulėgrįžų metu, Vyturio
dienos proga ir pan.), vedylutės tas apeigas vaidindavo, todėl (nuo
žodžio vaidinti) turėjo ir
vaidilučių vardą. Metinio Saulės Laikrodžio ciferblatas buvo
išplečiamas iki genties apgyvendintų žemių ribos ir prie įvažiavimo į
teritoriją ar miestus plentų, ties įplaukimo keliais buvo statomi
riboženkliai, stovėjo sargyba. Tokie ženklai Baltųjų Stulpų pavidale
išlikę šiandien prie Kauno, Merkinėje ir kitur, o prieškaryje taip pat
stovėjo Vilniaus mieste. Pagal žvaigždynų vietas ciferblate ir jų
pavadinimus vietoje buvo teikiami kaimų, vandens telkinių vardai, taip pat
žmonių pavardės ir vardai, kaip kad Leonpolis, Liūtauras Liūto žvaigždyne,
Ožkabaliai, Ožiūnas Ožiaragio žvaigždyne, Šauliai, Šiaulienė Šaulio
žvaigždyne, Aviniškis, Avulis Avino žvaigždyne, ež. Žuvintas, Žuvaitis
Žuvų žvaigždyne ir t. t. Bėgant šimtams ir tūkstančiams metų, buvo
pastebėta, kad žvaigždynai, sudarantys Zodiako juostą, sukasi apie centrą
ir jį apeina per 25920 metų laiko tarpą. Ryškiausia žvaigždė, stovinti
rato (iš tikrųjų elipsės), vadinamo Saulės ekliptika, kelyje, yra
Karališkojo Liūto (Vilko) priekinės letenos žvaigždė, vadinama Regulo (regulus,
lot. karalius, valdovas) vardu, todėl, darant Metinį Saulės Laikrodį,
ties ta vieta žemėje buvo statomas didelis akmuo. Slenkant tūkstančiams
metų, akmens vieta žemėje lieka ta pati, o Liūto (Vilko) letena danguje
pasisuka per 72 metus 1 laipsnį ir tampa įmanomu nustatyti ankstesnį
žmonių bendruomenės apsistojimo toje vietoje laiką. Pagal šiuos paliktus pėdsakus buvo aptiktos
baltiškų genčių buvimo vietos ir datos tiek pačioje
Lietuvoje, tiek etruskuose, prie Dunojaus bei pan. Saulės ratų
(kitaip, Metinių Saulės Laikrodžių) kultūrinis artefaktas leidžia tikėtis,
kad prieš 26,5 tūkst. m. baltai sudarė superetnosą, nuolat besigalynėjantį
su atslenkančiais ir vėl nuslenkančiais nuo Skandinavijos ledais. Orui
šąlant, trūko maisto, todėl dalis žmonių, palikę prie ledų krašto
budinčiuosius, ėjo į pietines žemes ir, atšilus orams, grįždavo į buvusias
vietas atgal. Ne visi grįždavo: dalis asimiliuodavosi, dalis žūdavo, o
dalis ir išmirdavo, tačiau, grįžę, įliedavo naujų minčių į vietoje paliktų
žmonių galvas. Visa tai aprašyta tęstinėse
Rimgaudo knygose Apie
seniausius laikus I ir II
www.vydija.lt/knygos,
kurias, autoriui nepretenduojant į vienintelį tiesos monopolį, kviečiu
paskaityti. Kartu atkreipiu dėmesį, kad ši X dalis, kaip ir
kitos, skiriama lietuvių skaitytojui ir, norint išversti į latvių ar
baltarusių kalbas, būtų reikalingas kalbinis jų specialistų patikslinimas.
LATVIJOS VARAKLANI
Ieškodami latvių genties užimamo centro,
atkreipiame dėmesį į Varaklani miesto pavadinimo
prasmę, kuris lietuviškai skambėtų kaip Varaklani Varakloni(s) Voraklonis
(varas = voras), o latviškai kaip Varaklani Vara klani Valdžios Klonis
(vara, latv. valdžia, klans,
latv. slėnys, klonis). Anksčiau lietuviai šį miestą vadino Varaklionu.
Išeitų, kad pavadinimas apibūdina
vietą, iš kurios buvo įgyvendinama
valdžia slėniui, t. y. čia buvo genties žemės vidurys. Kokios žemės?
Mintys, turint omenyje kaimyninį lietuvių Vorutos žemės atstatymo pavyzdį
(kn. II, IX dalis Vorutos žemė), apninka tos pačios: reikia ieškoti
žemės voratinklio. Sukant ratu matome, kad išorinis apskritimas eina per
Krivandą Kreiv vandą Kreivasienį (die
Wand, vok. siena), Ratčiavą
(surusinta į Račevo), juosia
Apses (apsaite, latv.
raištis, vyturys; apsaitas,
liet. apijuostis), gaubia Varaklanio šerdį pro
Apserdes (serde,
latv. šerdis) ir pastebim, kad apskritime 300 laipsnių
kampais stovi gyvenvietės Brieži, Birznieki, Kauli, Eglava, Kapčiova (Kapčiava),
Akaši (Akaaši šulinio ašis)
ir Eglova (nuo žodžio
eglė): žinome, kad eglės šakos
išdėstytos apskritimais. Taip pat
Brieži Brėžė nuo liet.
brėžti, Birznieki nuo biržė
riba, Kauli perkeltine prasme
kaulas, t. y. riba. Turint
omenyje, kad Zodiake yra 12 žvaigždynų, žemę aplinkui Varaklani dalijame į
12 sektorių ir tuo apbrėžiame Latvijos Varaklani žemės didumą. Jei
nuspėjame esant voratinklį, randame ir jo apskritimus: antrą nuo centro
nusako prie Ludzos ežero esantis kaimas
Kreiče Kreivčė Kreivyčiai ir
Kreivėnai Kreivani (surusinta į Krivani), trečią nuo krašto parodo
esantys kaimai Kruki (kriukis, liet.
riestas galas), Skaune (skaut(n)e,
latv. apkaba, apsikabinimas),
Arini ar rinni (ar rinni:
ar, latv. irgi; die Rinne,
vok. apvalus lietvamzdis) irgi apskritimas. Pastaba: tiek vokiečių,
tiek rusų, tiek ugro suomių žmonių invazijos į latvių žemes yra iškreipę
arba pakeitę daug originalių jų pavadinimų.
Pav. 1.
Latvijos Varaklani žemės didumas Kokie žvaigždynai atsispindi sektorių plotuose? Į
klausimą atsako Liūto, Mergelės, Svarstyklių, Skorpiono ir kt. žvaigždynų
sektoriuose žvaigždžių išsidėstymo formos: I. LIŪTAS. Karališkąjį Liūtą žemėje atspindi
kaimams duoti pavadinimai Ūsini, Ūsani: liūtas yra
kačių giminės atstovas ir jam būdingi ūsai. II. MERGELĖ. Mergelės sektoriuje danguj atsispindi
tamsios ir šviesios Berenikės Garbanos, t. y. Berenikės garbanų
žvaigždynas yra rainuotas, ir šį Berenikės Garbanų bruožą žemėje
atspindi latviški kaimai Bites,
Biteni. III. SVARSTYKLĖS. Mentines svarstykles šiame
sektoriuje atspindi kaimai Mentes,
Dukuli Du Kūliai: svoriai kabinami
ant atraminės mentės, jie sveriami dviem kūliais.
IV. SKORPIONAS. Skorpionas su uodega daro krapt!
capt! (piliak. Krap(t)as),
taip pat su uodega jis ir duria (kaimas
Dūre). V. ŠAULYS. Šiame sektoriuje griaudėja mūšiai:
lupamasi (ež. Lubans Lupans), kapojamasi (Kapūne),
badomasi (Dūrupe), pjaustomasi
Tutinavoje (tutenis,
latv. didelis peilis), šaudomasi ir visa tai lydi šurmulys, trenksmas,
perkūniškas griausmas (Pėrkonu
ež.). VI. OŽIARAGIS. Žvaigždynas žemėje atspindėtas kaimų
pavadinimais Ranguči Ragnuči
Ragučiai (ragnas = ragas)
ir Buksti. Ragui adekvatus žodis yra
ragnas, o buks,
latv. miško ožys. VII. VANDENIS. Didelio vandens buvimą šiame plote
išreiškia upė ir miestas Rezekne
Ezerkne Ežerynas, taip pat kaimas
Baltina Baltiena (balti,
latv. dideliai baltas), kas lietuvių kalboje turėtų prasmę
baltieji vandenys (vnsk. baltas vandenėlis). Miestelis
Strauja (strauja, latv. vandens srovė) irgi atstovauja vandeniui. VIII. ŽUVYS. Šiame žvaigždyne žuvį atstovauja
miestelis Pleikšni (plekšnė,
plekštė). IX. AVINAS. Avino ženklą čia atspindi kaimai
Rags (ragai,
surusinta į Rogali), taip pat Šakini
(ragų dvišakis). X. JAUTIS. Skeltanagį jautį atspindinčiu pavadinimu
Škeltova =
Skeltava, taip pat karvę
(jautis) charakterizuojančiu pavadinimu
Pienini ir jautį atspindinčiu
pavadinimu Dūriški latvių
senoliai pažymėjo Jaučio žvaigždyno sektorių. XI. DVYNIAI. Greta esantys broliai
Lielie Pupaji ir
Mazie
Pupaji (Didieji Pupienojai ir Mažieji Pupienojai), taip pat kaimas
Dviete Dvijetė nusako šią
teritoriją priklausant Dvyniams. XII. VĖŽYS. Miesto
Livani Vilani Vile(t)ni (vilet,
latv. vylėti, siūlėti)
pavadinimas sako, kad čia yra
vėžio žnyplėmis siūlėjamas dugnas. Vėžys dugną ir vagoja (Vagulani): vagot, latv.
vagoti). Kaimo pavadinimas Varzgūne
(varza, latv. painiava),
atspindi konstrukcinę vėžio kūno painiavą tiek žvaigždyne, tiek jo, kaip
padaro, kūno painiavą žemėje. Nustatant Varaklani žemės įkūrimo datą, reikia
lyginti kampinę dabarties Regulo
žvaigždės padėtį su buvusiąja fiksuota Liūto žvaigždyno
Regulas žvaigždės padėtimi,
todėl imame matlankį, žvaigždėlapio pagalba nustatome kampinį skirtumą 290
210 = 80 , padauginame jį iš 72 metų (10
= 72 m.) ir gauname 80 x 72 m. = 576 metus, t. y. 2013 576 =
1437 m. po Kr. datą. Matome, kad ši data neatitinka Latvijos istorinių
realijų ir to priežastis paprasta: precesinį ekliptikos kelią Zodiako
ženklais, kaip ir Vorutos atveju, Saulė kartą buvo jau apėjusi, todėl prie
gauto laiko reikia pridėti 25.920 metų laiko senumo tarpą: 576 + 25.920 =
26.496 m., ir tada gaunasi, kad
Varaklani žemė Latvijoje buvo įkurta 24.483 m. pr. Kr. Betgi,
Latvijos Varaklani žemė tuomet buvo užklota ledu, paprieštarausite. Tai
nėra tiesa, nes prieš 26.496 metus ledai, slinkdami iš Vakarų ir Šiaurės
nuo Skandinavijos pusės, Varaklani žemės nebuvo pasiekę (LIETUVOS
GAMTINIS PAMATAS. I dalis. GELMĖS IR
PAVIRŠIUS, VU, 2012). Palyginę datą su praeitos IX d. dėstoma
medžiaga matome, kad
etninių lietuvių Vorutos ir etninių
latvių Varaklani žemės buvo įkurtos beveik vienu metu, t. y. 24,5 24,6
tūkst. m. pr. Kr. Prie ledo krašto buvo šalta, gyventi beveik
neįmanoma, - vėl paprieštarausite. Apsirinkate: vasaros čia buvo
karštesnės, žiemos šaltesnės, gyvenimas vyko normaliomis kaip Novosibirsko
srities žemyninio klimato sąlygomis, kur sausio mėnesio vidutinė
temperatūra yra tarp 160 iki 200 laipsnių
šalčio, o liepos mėnesio vidutinė temperatūra tarp + 180 ir +
200 šilumos. Novosibirsko srityje yra miškastepių gyvenimo
sąlygos, auga vasariniai javai. Maisto tuo metu pas mus buvo kiek mažoka
(vienam gyventojui per metus reikėjo vidutiniškai 25 šiaurės elnių),
tačiau valgyti gal kokiems 30 40 tūkstančių žmonių Varaklanyje ir
Vorutoje pradžioj turėjo užtekti. Juolab, kad buvo dar ir uogų, paukščių,
žuvų, mamutų. Tada visame pasaulyje gyveno vos 2 3 mln. žmonių (R. F.
Flintas). Dauguvos upė tekėjo kitaip Nuo jūros stūmė ją atgal ledai,
tačiau per Varaklanio žemę ji dar ėjo: kaimas
Kirupė = Girupė, išlikęs pagal srovę kiek žemiau Daugpilio, nusako
buvusį Dauguvos upės pavadinimą:
Girupė. Dauguva anksčiau
vadinosi Girupe ir gentis, gyvenusi jos aplinkoje, sudarė latvių tautinę
bazę, ji vadinosi girulių vardu.
Sprendžiant pagal kaimų, miestų ar vandens telkinių pavadinimus,
gentis gyveno bičiulystėje su žemaičių, kuršių ir sėlių bendruomenėmis
(Agluona žemaičiuose ir Aglona Varaklanyje, Preila Kuršių Nerijoje ir
Preili Varaklanyje, Ignalina
sėliuose ir Ignalina Varaklanyje). Varaklanyje išsiskyrė sėlių su tarme
kū ir latvių girulių su tarme
kuo sąjunga: tą liudija žemės
rytuose tekančios upės Kūkuova = Kū
kuo va pavadinimas. Pagal
dainą (žr. II, IX d.), išeitų, jie rūkė bendrą pypkę ne kukavinę, o
kūkuovinę. Miesto Kuoknese su
skiemeniu kuo (vidurinis garsas
k yra
tarpinis) vardas sako, kad
miestą čia tikrai įkūrė kuo
tarme kalbantys giruliai. Valdančių kunigaikščių gimtinė, reikia manyti,
buvo Maduona, kurios pavadinimas
išsikoduoja kaip Madona Maduona Matuona Matuona (matite,
latv. matytė, t. y. mamytė, kuri viską jaučia, pastebi, mato, nes
matit, latv. arch. jausti,
pastebėti, pamatyti). Ledams nuslinkus į vakarus, Girupės deltoje įsikūrė
miestas, kuris nuo upės buvo užkoduotas vardu Giria Giria Rigia
Riga. Varaklanyje buvo dvasinis žemės centras. Jame,
analogiškai Vorutai, stovėjo Metinis Saulės Laikrodis (ratas), turėjęs
šventvietės paskirtį. Šios žemės žmonėms buvo žinomas
Perkūno (Perkonu ež), susijusio
su Jupiterio planetos bangomis (žr. apie Perkūno aukurą Vilniuje), vardas.
Plati latvių mitologinė medžiaga liudija Varaklani žemėje buvus ir
pasaulėjauta pagrįstą religiją, o tai bendruomenės kultūros rodiklis.
VORUTLĖ Pasaulio mokslininkai liudija, kad lietuvių kalba
yra seniausia indoeuropiečių tarpe, todėl kitų tautų mokslininkai,
studijuodami savąsias kalbas, atsiremia į lietuvių kalbos mūrą. Toks
požiūris, atstatant pirminę vandenvardžių, kaimų, miestų ar vietovių vardų
kalbinę prasmę, mūsų kalbai teikia prioritetą. Šiuo aspektu ypač
reikšmingi Karaliaučiaus (dab. Kaliningradas) universiteto profesoriaus
Imanuelio Kanto (17241804) žodžiai, parašyti vokiečių lietuvių žodyno
įvade, kur sakoma: Lietuvių kalbą reikia išsaugoti, nes jinai turi raktą,
kuris išsprendžia ne tik filologines, bet ir tautų raidos paslaptis.
Taigi, remiantis lietuvių kalba, galima susekti ir kita kalba kalbančių
žmonių gyvenimo istorijos vingius. Pažvelgę į dabartinės Baltarusijos šiaurės vakarus,
aptinkame miestelius Vorutlė
(dab. Turovlia Vorutlia Vorutlė),
taip pat Varutė
(dab. Varonka) ir
pastebime, kad jų pavadinimai asocijuojasi su voru (varu) ir
voratinkliu. Pavadinimas Vorutlė
Vorutlė byloja, kad čia gyveno
ut tarme kalbantys lietuvių
aukštaičiai, ir spėjame esant voratinklį. Palaipsniui aptinkame
voratinklio centrą Armoniškės (dab. Germanoviči). Tiek Armoniškiai
Ra
moniškiai, tiek subaltarusinti Germanovičiai če
Ra monavičiai sako, kad ši
vieta reiškia netikrą (monas)
saulę Ra, t. y. kad
Armoniškiai reiškia menamo voratinklio centrą. Patikriname: išorinis voratinklio apskritimas
eina per linijos kreivumo prasmę atskleidžiančius kaimus su pavadinimais
Kreivyčiai (dab. Kriviči) ir
Senieji Krukiai (dab. Staryja
Kruki), antrąjį ratą žymi Ratava
(dab. Šajtarava šia tarava čia Ratava), taip pat Didžiosios
Alauškės (dab. Vialikija Alaški), kur šaknis
ala (nuo apvala) reiškia
apvalumu linkstančią liniją,
ir
Applisa (dab. Oplisa 1), nes
reikia, gi, šerdį apiplisuoti. Trečiąjį ratą žymi kiti
Kreivyčiai (dab. Kryvičy), į
ratą svyrantys Svirėnai (dab.
Svirany), taip pat kaimelis Skaune
(dab. Škaune), kur žodis skaune
latviškai turi apkabos, apkabinimo
(šerdies) prasmę. Žemiau pateikiame visos Vorutlės žemės (taip ją
vadinsime) paveikslą.
Pav. 2
Vorutlės žemės didumas Nors Vorutlės žmones vėliau patyrė rusų ir lenkų
invazijų diktuojamus vietos tikrinių vardų pokyčius, tačiau dar galime
atstatyti buvusią lietuvišką ar latvišką jų skambėjimo prasmę. Paėmę domėn
voratinklio gyvenimo organizavimo principą, suskirstome plotą 300
sekcijomis, pradedant nuo kaimo
Ašiai (dab. Šašy Šaašy Ša ašy šia Ašiai čia
Ašiai), kuris sako čia esant
voratinklio ašį. Už dviejų
sekcijų (2 x 300 = 600 ) aptinkame kitą sekcijos
ribą rodantį ženklą ežerą Plisa
(nuo plisuotė, klostė), o prie
Daugpilio ir dar vieną riboženklį, išreikštą miestelo
Skrudaliene (skrudze,
latv. siūlo, gijos mazgas) pavadinimu. Vardas
Plisa, beje, turi lotynišką
kilmę: plisejums, lot. klostė,
plisė. Turėdami tokias žymes, visą teritoriją dalijame į 12 lygių plotų ir
ieškome žvaigždynų charakteristikas atitinkančių vardų: I. LIŪTAS. Liūtas yra ūsuotų kačių šeimos
žinduolis. Šeimai atstovauja ir lūšis, todėl išeitų, kad Liūto pavadinimu
žvaigždyną atstovauja kaimas Lūšniava (dabar išnykęs). Tai, kad mąstome teisingai, rodo šalia
esančio kaimo Ūsionys (dab.
Usiany) pavadinimas. II. MERGELĖ. Mergelės žvaigždynas pasižymi
Berenikės Garbanų žvaigždėmis, jas lietuviškai išreiškia kaimas
Gaurai (dab. Gaurylaucy). III. SVARSTYKLĖS. Šiame dangaus sektoriuje stovi
kaimas Svars, Svareliai (dab.
Svarinci), t. y. svėrimui naudojami svarsčiai. Jie ir atspindi čia esant
Svarstyklių žvaigždyną. IV. SKORPIONAS. Skorpionas yra gyvis, kuris uodegos
galiuku gali captelėti, įgelti, todėl jo ženkle stovi kaimas pavadinimu
Cap(t)liai (dab. surusinta į
Цеплюки). V. ŠAULYS. Šaulio ženklas yra vaizduojamas lenktu
per vidurį šaudymo lanku. Toks vaizdas su dviem iškilimais kelia ir papų
įvaizdį, juolab, kad tokio supratimo įgyvendinimo praktiką matome ir prie
Kauno pastatyto kaimo Babtų (paptų) pavadinime. Vorutlės žemėje, gi, Šaulio ženklo
atspindžio įkūnijimui protėviai sugalvojo garantiją tiek su papais, tiek
su šauliais: čia stovi kaimas vardu
Papšauliai - Papšauliai (dab. Papšuli). Tai, kad Šaulio ženkle vyksta
kalimasis, liudija ir kaimo
Kalviai (dab. surusinta į Kовали) pavadinimas. VI. OŽIARAGIS. Ožiaragio žvaigždžių išsidėstymas
žemėje atspindėtas kaimu Ragšiai (dab. Raški). VII. VANDENIS. Pažvelgus prieš saulę, dideliame
plote vanduo raibuliuoja, todėl kaimas, esantis šio ženklo sektoriuje
pavadintas Raibčiūnų (dab.
surusinta į Rabčonki) vardu. VIII. ŽUVYS. Ar galima laikyti žuvimi bebrą?
Senoliai bebrą priskyrė vandens gyvūnui, todėl
Žuvų sektorių paženklino Bebriškių (dab. surusinta į Babrujščyna) kaimo vardu. IX. AVINAS. Avis yra kerpamas gyvūnas, todėl pagal
šį požymį kaimas Avino ženkle buvo pavadintas vardu
Kirpuliai (dab. Kripuli) nuo
žodžio kirpti. X. JAUTIS. Žinant, kad jautis badosi, šiame ženkle
įkurtas kaimas pavadintas Badenių
(dab. subaltarusinta į Badzieni) vardu. Jaučio žvaigždynas turi
Sietyno žvaigždžių grupę ir,
atsižvelgiant į tai, kaimas, esantis netoli Badenių, pavadintas
Sietų (dab. surusinta į Sitcy)
vardu. XI. DVYNIAI. Dvynių Polukso žvaigždė vejasi Kastoro
žvaigždę ir po kelių tūkstančių metų ją pralenks: tuo metu žvaigždės
pasakys viena kitai labukas. Tų labučių garbei kaimą Dvynių žvaigždyne
senieji pavadino Labukų (dab.
Labuci) vardu. XII. VĖŽYS. Du braukalai žnyplės, kuriomis vėžys
braukia per dugną, buvo priežastis šį gyvūną vadinti
dubraukiu, todėl kaimas,
atsiradęs Vėžio žvaigždyno sektoriuje, buvo pavadintas vardu
Dubraukio (dab. Dubrauka) vardu. Taip pagal pavadinimus sustatėme visą ano meto
buvusį Zodiako žvaigždynų išsidėstymą. Ar, kuriant jais paremtą
teritorijos sudarymo laiko pradžią, kertiniu žymeniu yra užfiksuota ir
ryškiosios Liūto (Vilko) priekinės letenos
Regulas padėtis? Akys krypsta į Liūto (Vilko) žvaigždyno sektorių:
čia stebime kaimą vardu Pakulnė
(surusinta į Пакулня). Liūto (Vilko) anatomijoje
pakulnė reiškia po kulnu esančią
leteną ir astronominiu požiūriu atspindi Liūto priekinės letenos žvaigždę
Regulas. Fiksuojant padėtį, pro
Pakulnę brėžiame liniją, dedame
skersinuką.
Dabarties
Regulo padėtį žymime kita linija
su skersinuku. Norint nustatyti, kokiu kampu Zodiako žvaigždynai pasisuko
nuo dabartinės iki fiksuotos Pakulne buvusios padėties, kampą prieš laikrodžio rodyklę
išmatuojame laipsniais: 3280. Žinant, kad Zodiako juostos
(kartu ir Liūto) žvaigždynai per 72 metus ratu pasisuka 10
dydžiu (25920 m. : 3600 = 72 m.), nustatome prieš kiek laiko
atsirado Pakulnės žyma: ji atsirado 72 m. x 3280 = 23.616 m., t.
y. 23616 2013 = 21.603 m. pr. Kr. Visi ciferblatą sudarantys
pavadinimai yra lietuviški arba latviški, todėl aišku, kad Vorutlę prieš 23.616 m. įkūrė baltai, ir pagal pavadinimų Vorutlė
(Vorut lė),
Dokšycy (Doukšycy),
Dziahili (Dziagiliai), Skaune (Skuone)
tarminius akcentus sprendžiame, kad tie gyventojai buvo lietuvių sėlių ir
uteniškių (ut), žemaičių (douk),
dzūkų (dz) ir latvių girulių (kuo)
bendruomenių žmones. Varaklani ir Vorutos žemes baltai buvo užėmę dar
prieš užeinant ledams. Tada vyravo sausas žemyninis klimatas ir ledai nuo
Baltijos jūros ir Sankt Peterburgo pusės slinko maždaug 30 m/metus greičiu
(R.F. Flintas). Jie pamažu ėmė glemžti pakraščius, todėl reikėjo galvoti
apie atsitraukimą. Atsitraukimo vieta lietuviai ir latviai pasirinko
Vorutlę: Armoniškėse pastatė centro Metinį Saulės Laikrodį, užsiėmė
teritoriją ir joje ėmė glausti pabėgėlius. Tokiu būdu prieš 23.600 metų
Vorutlė tapo trečia socialiai ir kultūriniai organizuota baltų žeme, ko
išdavoje buvo įkurta Tribūtiškio sąjunga. Su laiku Vorutą ir Varaklani
padengė sniegas, tačiau Vorutlės ledai nepasiekė, nes įsirėmė į Medininkų
aukštumą, sustodami jos papėdėse (LIETUVOS
GAMTINIS PAMATAS. I dalis. GELMĖS IR PAVIRŠIUS. VU. 2012). Ledai, apie
200 metų stovėję Vorutlės žemių prieigose, etapais grįžo atgal, lietuviai
su latviais atstatė senas teritorijas su būtais pavadinimais ir paliko
Tribūtiškį kaip aidą gyvuoti iki pat Didžiojo Lietuvos Kunigaikščio
Traidenio laikų.
TRAIDENIS TRIJŲ SĄJUNGOS, LIETUVOS DIDYSIS KUNIGAIKŠTIS KUNIGAIKŠTIS Kaip mes, baltai, vadinome savo žemes? Vadinome ir
būtomis (nuo žodžio
būti): šią aplinkybę patvirtina
daugybiniai gyvenviečių pavadinimai tokie kaip
Būtava Vorutlės žemėje,
Būtkūnai Vorutoje, Būtani
Varaklanio žemėse. Trijų būtų
sandūroje prie pat sienos iš Baltarusijos pusės tebėra išlikęs kaimas
Tribūtiškis, kuris liudija, kad
baltų būtos turėjo politinę
Tribūtiškio sąjungą, kuri buvo etnoso išlikimo garantu (kn. I; VIII d.;
skirsnis Evoliucijos dėsnių paisymas). Su šaknimi
trys išlikę ir kaimai
Trijoškas (dab. Troškas),
Trialkiai (dab. Strialki sia Trialki),
Trijokiniai (dab. Strokiniai
sia Trokiniai Trijokiniai). Gražūs kaimų
Lyjava (dab. Ilava Ylava Lyjava) vardai Vorutlėje,
Laši Varaklanyje,
Lašai Vorutoje, Lietuvos
vardo prasmės priešaušrio idėją (kn. II; VIII d. Lietuvos vardo jėga).
Pav. 3. Baltų Tribūtiškis 21.600 m.
pr. Kr. Tributiškis kaip teritorinė sąvoka buvo išlikusi
iki pat ankstyvų viduramžių, kuomet Išminčių Taryba 1270 m. Lietuvos
Didžiuoju Kunigaikščiu paskyrė Traidenį (kn. II; IX d.). Prieš paskiriant
Didžiuoju, trijų aidų kunigaikštis Triaidenis Traidenis Tribūtiškyje
buvo jau žymus ir Taryba tikėjo, kad po Daumanto pasitraukimo į Pskovą,
karaliaus Mindaugo, kunigaikščio Gerdenio ir LDK Didžiojo Kunigaikščio
Treniotos žūties, jis grąžins Lietuvai teritorinį ir politinį stabilumą,
pamokys aplinkui susitelkusius rusų, lenkų, kryžiuočių, kalavijuočių
pulkus padoraus elgesio taisyklių. Traidenis liūdėjo dėl dalies baltiškų žemių
praradimo ir, ypač, pergyveno dėl Tribūtiškio, ką liudija Eiliuotosios
Livonijos kronikos autorius, į kunigaikščio lūpas įdėjęs tokius žodžius:
Aš skausmą / nešt turėsiu savo širdy. / Jūs, lietuviai, patikėkit, / Ta
pilis (Daugavpils aut. pastaba) pastatyta / Mano širdies vidury. / Kol
tiktai aš būsiu gyvas, / Žiaurią širdgėlą kentėsiu. Žiūrint į baltų
Tribūtiškio geografinę padėtį matome, kad Daugpilis tikrai
stovėjo šio iškilaus karvedžio ir puikaus Lietuvos valdovo buvusių
žemių širdyje. Išminčių Taryba neapsiriko: su visa Lietuva įgavęs
jėgos, Traidenis atmušė nuo Volynės ir Galičo kunigaikščių dzūkiškas
Juodosios Rūsios (Juodojo pelkyno) žemes pietuose ir prie Saaremo salų
šiaurėje ant ledo sutriuškino jungtines Livonijos ir danų iš Talino
riterių pajėgas. Raitelių atakuojami, lietuviai čia pasitraukė už rogių
užtvaros, išbadė į ją įsipainiojusius riterių žirgus ir, Eiliuotosios
Livonijos kronikos žodžiais tariant, pražudė 52 riterius su pagalbiniais,
taip pat dar apie 600 kitų karių. Šis mūšis žymiausia po Saulės ir
Durbės mūšių XIII a. lietuvių pergalė prieš riterių sauvalę girulių ir
kuršių žemėse. Traidenis ne kartą gynė girulius, latvių žiemgalius ir
toliau: čia 1279 m. pažymėtina jo pergalė prieš Ordiną Ašeradės
Aizkrauklės mūšyje, kuriame, be magistro, žuvo Revelio (Talino) danų būrio
viršininkas Eilardas Hobecas, 70 riterių ir daugybė kitų karių; lietuviams
dar atiteko raudona su baltais dryžiais Vendeno riterių vėliava. Mozūrams
vėl susidėjus su kryžiuočiais, keliais puolimais Traidenis privertė jų
kunigaikštį atsisakyti tokios sąjungos. Livonijai pavykus užimti Daugpilį ir nepajėgiant
šios pilies atsiimti, apie 1281 m. Traidenis iškeitė šią pilį į Jersiką
prie Preilių ir taip vėl Tribūtiškio širdis tapo nuo priešų laisva. Mozūrijai vėl susidėjus su kryžiuočiais vakaruose,
keliais niokojančiais smūgiais Traidenis privertė jų kunigaikštį sudaryti
taiką ir nuo priešų atsimesti. Traidenis dirbo ir diplomatinį darbą:
negalėdamas paimti savo širdies vidury pastatytos Daugpilio pilies, apie
1281 m. iškeitė ją su kalavijuočiais į atokesnę Jersiką prie Preilių.
Ateis laikas, tikėtina, kai baltų tautų sūnui Traideniui Daugpilyje bus
pastatytas paminklas: jį pastatys lietuviai, latviai ir baltarusių kalba
dabar kalbantys rytiniai lietuvių sėliai su dzūkais.
|
Į
puslapį VYDIJA