Rimgaudas Sinkus
XI. ARNAVA PAMARIO BALTŲ
VALSTYBĖ
Pamario (Vyslos Nemuno) kultūra yra priskiriama archeologinei
akmens amžiaus III tūkstantmečio pr. Kr. pabaigos virvelinės keramikos
kultūrai. Ji buvo paplitusi nuo Aistmarių ir toliau pietvakariuose iki
Kuršmarių šiaurėje. Kokie žmones kūrė šitą kultūrą? Pirmajame rašytiniame
šaltinyje (1231 m. popiežiaus Grigaliaus IX bulė) matosi, kad iš vakarinio
Vyslos žemupio kranto į rytinį buvo išspausti pamedėnų genties (baltų, -
aut.) žmones, ir nuo tada dėl
išėjimo prie Baltijos jūros Aistmarių kryptimi virė nuožmi kova tarp
nuolat teritoriją puolančių vokiečių, lenkų, švedų, danų kovinių dalinių
ir nuo jų besiginančių Pamario baltų tol, kol po Herkaus Manto vadovaujamo
12601274 m. Didžiojo prūsų sukilimo (12601274), nuo Vyslos iki Nemuno
įsigalėjo tarptautinis kryžiuočių ordinas, nepriveikiant, tačiau,
dešiniakrančio Nemuno Žemaitijos. Baltai, ankstyvosios Pamario kultūros
atstovai, norėjo atgauti senąsias žemes, be savo, naudojantis ir kitų
tautų jėgomis (1410 m. Žalgirio mūšis, vadovavo LDK kunigaikščiai
Vytautas, Jogaila), tačiau tuo pasinaudojo daugiausia lenkai. Visgi,
nukariautos ir asimiliuotos baltiškos gentys niekur nedingo: atskiros
vokiečių šeimos didžiuojasi šiandien turį prūsų, o lenkai varmių ar
pamedėnų baltų genčių šeimų šaknis. Kokia kultūrinė ankstesnė Pamario
baltų istorija, kuri iki šiol buvo vertinama tik pagal virvelinės
keramikos požymį? Ji, prasidėjo labai anksti ir paliko kultūrinį pėdsaką,
vos tik užslinkę ledai pasitraukė atgal, palikdami paskui save Biolingo
jūros duburį. Pav.
1. Baltijos duburys (Biolingo jūra) XII tūkst. m. pr. Kr. pagal Rimutę
Rimantienę Kalba yra dvasinės kultūros požymis ir čia, prie
ankstyvosios Baltijos, aptinkame daiktinius jos pasireiškimo įrodymus
kaimų, miestų ir miestelių, tokių kaip Gadynė (Gdansk), Eilumys (Malbork),
Medė Metė (Gdakovo - Gadakovo) dabartinėje Lenkijoje, Tvankstė
(Kaliningradas), Arnava (Marjinsk), Labguva (Polesk) dab. Rusijos srityje,
Klaipėda (Laikpėda), Juodkrantė, Šilutė, Jurbarkas ir t. t., varduose.
Pamario kultūrinės teritorijos centras buvo
Arnava, esanti netoli Tvankstės
(Karaliaučius, Kaliningradas), išsikoduojantis į
Ra
Nava (Ra, sen. egipt. Saulė)
= Saulės Navos pavadinimą:
navos čia suprantamos kaip apie šiaurinį dangaus polių einančios Zodiako
žvaigždynų navos, per kurias
driekiasi metinis Saulės ekliptikos kelias. Jis danguje eina Liūto,
Mergelės, Svarstyklių, Skorpiono, Šaulio ir t. t. žvaigždynų ribomis, o
žemiškas jo apskritimas su centru
Arnavoje linksta per Palanką
Palangą šiaurinėje pusėje, po to apskritimu eina per
Kūlius,
Rie(s)tavą,
Pykaičius (Py = 3,14; apskr.
funkcija), Lybiškius (By
liškiai Py liškiai),
Palankinę,
Lankupėnus, ež.
Vijštytį,
Ėjlką (dab. Elk),
Pišą (dab. Piš),
Ėjsyną (dab.Ciesina cy
Ėjsyna), Pidūną (dab. Pidun)
Vijkną,
Vijrvadus (Virvajdy),
Metę (dab. Gdakovo), Ėjlumį
(dab. Malbork), kol pasiekia Medę
(dab. Drevnica), Vijpną
(Šwibno Sia Vijpno) pietinėje
jūros pusėje.
Už šios ribos lieka daugybė miestų, kaimų su kitais
baltiškais pavadinimais, tokiais kaip Jūrata, Garnynė, Eiluva, Selduva,
Nidzica, Varžuva (Varšuva), Naruva, Baltstogė, Seinai, Suvalkai, Punskas
ir t. t. (žr. žemėlapį
Lietuva LITHUANIA,
Devenių kultūros fondas JAV, 1979 ir kt.), kas rodo baltus plačiai
gyvenusius ir už aprėžtos ribos pietų, šiaurės, rytų ir vakarų kryptimis.
Kada taip buvo? Atsakant, pažvelkime į žvaigždynų navose esančių kaimų,
miestelių ir miestų pavadinimų, susijusių su kosmose aprėžtais plotais ir
jų atspindžiais žemėje, prasminį ryšį. Šiaurinės dangaus sferos poliumi
atpažinkime Arnavą ir, išdėstę
aplinkui žvaigždynams charakteringus žemėje esančių kaimų, miestų ir
miestelių pavadinimus, gausime aštuonių (jūroje liko keturi) žvaigždynų
skraistę. Skiriamąsias ribas kas 30º padeda nustatyti senolių palikto
kaimo Pupiai pavadinimas (pupa
turi skiriamąją liniją). LIŪTE
Klaipėda Laikpėda
(Liūto žv. Regulas),
Kačiai
(liūtas yra didelė katė), MERGELĖJE
gyv. Šiauduva,Lazdynė (Berenikės
Garbanos turi šviesius ruožus); SVARSTYKLĖSE
mstl.Kybartai, km.Kybeikiai
atspindi kybančias svarstykles; SKORPIONE
km. Žabynai
atspindi Skorpiono uodega ir aplink išmėtytus žabus; ŠAULYJE
km. Perkūnava, Dūra
(dab.Ruda),atspindi perkūnavimą, dūrimą, mūšį; OŽIARAGYJE
km. Kirtynai (Kiertyny),
Ragėnai (dab.Rogož) priklauso
ožio charakt.; VANDENYJE
ež. Rudvandė (Ruda
Woda), km. Vandžia kalba patys
už save; ŽUVYJE
km. Žuvinas (dab.
Rybina, lenk.. - žuvis) kalba pats už save. Senieji baltai atžyma paliko ryškios Liūto
priekinės pėdos, vadinamos Regulo
žvaigžde, antspaudą žemėje pavadinimu
Laikpėda =
Klaipėda ir tai, lyginant su
dabartine žvaigždės Regulas
padėtimi, leidžia nustatyti Arnavos įkūrimo datą: 226 laip. x 72 m. =
16.272 m. atgal (žr. pav. 2). Ši aplinkybė rodo, kad
Arnava, Prūsijos baltų valstybė,
čia įsikūrė 14.270 m. pr. Kr. metu. Arnava, kaip ir Vorutos,
Varaklanio bei Vorutlės baltiškų žemių valstybės (kn. II, X d.), buvo
gerai suręsta, turėjo tris numegztus apskritimus, einančius lankais per
Ripius (nuo
ripka ritinys),
Ėjluvą, Gryneitę, po to
Pitynus (Pityny),
Lenkviečius ir per Palangą
Palanką, Rie(s)tavą, Lybiškius Pyliškius, Vijštytį, Ėjlką. Žodis
gadynė lietuviškai reiškia laiką, metą, todėl išversti į lenkiškus
pavadinimai Gdynia, Gdansk, Gdakowo
rodo ankstesnę jų priklausomybę Metės Medės gadynės baltams.
Nupjautas medis, beje, irgi turi apskritas metų rieves. Kokiu bendru vardu buvo vadinami Arnavos
gyventojai? Kreipiant dėmesį į tai, kad savo forma Arnavos valstybė
primena išskleistą kurko (kurtinio) uodegą, jos gyventojai buvo vadinami
kur(k)šių = kuršių vardu,
juolab, kad visoje Arnavos teritorijoje yra kaimai su pavadinimais
Kuršiai, Kuršeliai (Novoselovo)
Prūsijoje, Kurzetnik, Kurki,
Kurklin, Kruklanki Lenkijoje,
Kuršėnai, Kuršių Nerija, Kuršių
marios Lietuvoje. Kitiems kuršiams, gyvenusiems ant spalvoto kurkio
vėduoklės krašto, jų žemė atrodė einanti lyg per Laumės juostą, todėl savo
miestą jie pavadino Ėjlumio -
Ėjlaumio
vardu. Varmių genties žemė išsikoduoja kaip
Varma armva (ra,
sen. egipt. saulė) aramva (ara,
sen. liet.
saulė) = Sauluva, todėl
moderniai Varmą galima būtų vadinti
Sauluvos vardu. Jos centre
stovėjo Sauluvos paleoastronominis kalendorius (pav. 4). Arnavoje buvo valstybinė sandara, nes, be
teritorijos, ji turėjo aukščiausią politinę valdžią, reziduojančią
Valdavos (nuo žodžio valdyti)
mieste, taipogi savo religiją. Kalbant apie ją, kuršiai tikėjo Aukščiausiu
Kūrėju, o jų žemės, praskleistos kurko (kurtinio) uodegos pavidalu,
dievybė buvo Kurkas: užleisi
Kurko žemę svetimam būsi
nubaustas vergove. Kai pasibaigia
darbai, tai buvo švenčiamos šventės, dūmu aukojant atlikto darbo
vaisiaus rezultatą dievams šieno žiupsniu, daržovės lapais, javo grūdu,
žuvies ar kalakuto kaulu ir pan.. Kodėl dūmu? Todėl, kad, dėkojant už
sėkmę (pvz., nušovus kurtinį ar nušėrus kalakutą), kaulo, mesto laužan,
dūmas pakyla erdvėn, aplanko Kurką ir jam šitas kvapas yra malonus.
Kuršiai, būdami jūreiviai, Padėkos dieną už sėkmę metuose su papročiu
valgyti kalakutą atplukdė ir Amerikos žmonėms: ta proga keptą kalakutą
amerikiečiai suvalgo būtinai.
PALEOASTRONOMINIS BALTŲ
KALENDORIUS Sąmoningu žmogus tapo tuomet, kai suprato laiką,
ėmė sekti jo tėkmę ir sukūrė dienų bei metų skaičiavimo kalendorių. Kuršių
žemaičių pusėje jis vadinamas Métã (Mehta,
J. I. Kraševskis), aukštaičiuose Metaĩnė (Mejdejn,
C. Clemen), tačiau, nesuprantant lietuvių kalbos, esmė buvo įvardinta
dievais. Pasekime baltų kalendoriaus atsiradimo seką. Spausdinto rašto tada nebuvo, todėl kalendoriui
kurti buvo pasinaudota žvaigždėmis mat, stebint dangų, jame buvo
išskirtas kelias, kuriuo ėjo Saulė, apsukdama jį ratu kartą per metus. Šis
kelias turi ekliptikos
pavadinimą. Ratas buvo padalintas į 12 skirsnių ir žvaigždės juose buvo
sujungtos į atvaizdus: Aviną, Šaulį, Liūtą (Vilką) ir t. t. Atlikus darbą,
buvo sumanyta Zodiako žvaigždes nukelti į žemę, pažymint Saulės ėjimą
ratu laužų ugnimis. Rate buvo išskirti mėnesiai, savaitės...
Dienų tėkmė Saulės rate galėjo
būti žymima deglais, žvakėmis ir taip atsirado paleoastronominis baltų
genčių kalendorius. Žinoma, kad be 12, lietuviai turėjo ir 13 mėnesių, be
7 , turėjo ir 9 dienų savaites. Žymint šiaurinio dangiškos sferos polių,
rato viduryje buvo sodinamas ąžuolas, o lygiadienių, Kalėdų, mūšių,
vestuvių ir t. t. dienų progomis vietoj deglų arba žvakių būdavo degami
laužai, kur žmones grojo, dainavo, šoko ir kitaip linksminosi. Su progų
linkėjimais kartu buvo sodinamos liepos, ąžuolai ir taip susidarė šventimų
giraitės, kur net šakelės nulaužti niekam nebuvo galima (pav. 4). Amžiną
laiko ugnį ratu vedė bendruomenių įpareigoti
vedylučiai ar
vedylutės (nuo žodžio vesti),
o, jeigu reikėjo sakyti linkėjimus, vaidinti medžio sodinimo, kalakuto
aukojimo bei pan. apeigas, darbą su palinkėjimais atlikdavo bendruomenės
žmones vaidilos arba
vaidilės (nuo žodžio
vaidinti). Kryptingai stebint, buvo atkreiptas dėmesys, kad
žvaigždynai lėtai sukasi aplinkui, ir ratą apie dangaus sferos polių
apeina per 25.920 metus. Nuo tada ekliptikoje esanti ryški Liūto (Vilko)
priekinės kojos Pėda (dab.
Regulas) kuršiuose tapo
menančia laiką žvaigžde ir jos kryptyje, imant nuo centro, buvo pastatytas
Arnavos įkūrimą fiksuojantis miestas
Laikpėda
Klaipėda. Pati Arnava, gi,
stovėjo menamam šiaurinio dangaus sferos poliaus taške ir dabar, praėjus
tūkstančiams metų, galime nustatyti Arnavos įkūrimo laiką: centrinis
kampas tarp senosios Pėdos
(dab. Klaipėda Laikpėda) ir
pasisukusios ekliptika naujosios
Pėdos (dab. Regulas) sudaro 226º dydį (pav. 2), todėl galime teigti,
kad kuršių žemė buvo įkurta
(25.920 m. ׃:
360º) x 226º = 16.272 m. atgal, t. y.
14.260 m. pr. Kr. Ekskursas:
Pagal
įmūrytą po Katedros grindimis Pėdą
virš Amžinosios ugnies rato (pav. 3) tikslinamas ir bendruomenės Vilniuje
įsikūrimo Gedimino kalno papėdėje laikas, rodantis 25.920 m.
: 360º) x 129º = 9.288 m.
atgal, t.y. 7.275 m.pr.Kr. datą. Nors tai galėtų būti ir 25.920 + 7.275
= 33.195 m. pr. Kr. laikas, t. y.
gyvenimas prieš užeinant ledynui (neandertaliečiai?). Pav.
3. Atkastų pamatų plano ištrauka pagal N. Kitkauską.
Pav. 4.
Paleoastronominis Saulės rato kalendorius šiandien (rekonstrukcija) Autorius rekonstravo baltų paleoastronominį
kalendorių su Liūto (Vilko) kojos žyma šiandien ir švenčia prie jo
kalendorines šventes.
Pav. 5.
Kaimynai susitinka prie kalendoriaus ugnelės rugsėjo 1 d. proga (žyma ant
stulpo). Viršuj kairėje prie krūmo matosi
žvaigždynų dabarties ribos
lentelė. Autoriaus atlikta senojo baltų kalendoriaus
rekonstrukcija išreiškia protėvių idėjos pernešimą į šias dienas ir
liudija, kad tokie kalendoriai šventimvietės tūkstančius metų buvo mūsų
kultūrinio gyvenimo židiniais: jie buvo atskiri žyniams (pvz. Birutės
kalne), bendruomenėms ir kiemams. Žynių šventimvietės buvo uždaros ir
sudėtingos (pvz., sekant Mėnulio, Jupiterio ar Marso planetų judėjimą),
jos buvo naudojamos mokslo tiriamiesiems, apmokymo tikslams ir, lyg
mažosios Mokslų akademijos, buvo
išsimėtytos visose anų laikų baltų kultūros žmonių žemėse. Ir tai
nenuostabu, nes žyniai žiniai
(kirtis ant i), kaip ir dabar,
privalėjo turėti bendruomenių vystymo studijas, nes kitaip būtų senai
pražuvę pasaulio proistorės ir istorijos vingiuose.
|
Į
puslapį VYDIJA