Rimgaudas Sinkus
XII.
JOTVOS ISTORIJA
IR SENOVĖ JOTVA
ISTORINIAIS LAIKAIS Apie istorinių laikų jotvingius kalbama, kad jie,
priklausantys baltų (aisčių) genčių grupei, III t -mečio pr. Kr. pabaigos
metu įsimaišė į giminingų jiems
Nemuno kultūros žmonių tarpą ir atėjo čia iš pietų. Jotvingių gyventos
teritorijos ribos nėra visiškai aiškios. XIII a. po Kr. jie gyveno Nemuno
vidurio baseine ir baseino aukštupyje, šiaurėje Šešupės vidurio baseine,
vakaruose iki Mozūrijos didžiųjų ežerų, o pietuose iki Narevo upės.
Manoma, kad prieš XIII a. jotvingiai
gyveno Bugo upės vidurupyje, iš kur atėjo į žinomą baltų (aisčių)
Nemuno kultūros prieglobstį. Naujausioje istoriografijoje (LTE, 5 t. 80
p.) vyrauja nuomonė, kad jotvingius sudarė keturios giminingos gentys:
Šešupės aukštupio baseine gyveno sūduviai, į pietus nuo jų Juodosios
Ančios baseine gyveno jotvingiai. Spėjama, kad vardas kilęs iš hidronimo
Jotva. Nuo X amžiaus jotvingiai
buvo žinomi rusų ir lenkų metraštininkams, o iš pastarųjų pateko į
popiežių kurijos raštus (Jatvęgi, Jatwjagi, Jathwingi): jų vardu dažnai
iki šiol vadinamos visos jotvingių
gentys. Jotvingių teritorijos pietvakarinėje dalyje gyveno poleksėnų
(lot. Poliexiani), rytinėje
dainavių gentys. Spaudžiant slavams, dalis jotvingių buvo
aplenkinta, dalis aprusinta, o kita dalis, nesutikusi su slavų kalbine
ekspansija, traukėsi į šiaurę. Todėl išeitų, kad gudai (baltarusiai)
galėtų būti laikomi gudų valstybine kalba komunikuojančiais jotvingiais,
nors Gardino gubernijoje 1857 m. Rusijos centrinio statistikos komiteto
duomenimis dar 30.927 gyventojai laikė save jotvingiais, o Kobrino
apskrityje jotvingiais užsirašę net 22.725 žmones, t. y. 27,6 % apskrities
gyventojų (LTE, 5 t. 81 p.). Kaip buvo vykdomas lietuvių jotvingių
lenkinimas, dr. Kazimieras Garšva faktais pateikia leidinyje Kalbų ryšiai
ir sąveikos (LTSR MA, Kalbotyros ir literatūros institutas, psl. 15 19,
Vilnius, 1989):
vyko
lenkų kunigai, kurie nemokėjo ir dažniausiai nenorėjo išmokti lietuvių
kalbos, dėl ko ketvirtasis
Vilniaus vyskupas, Trakų Motiejus (1421 1453) buvo įsakęs kunigams
išmokti žmonių kalbos.
. Iki 1569 m. (faktiškai iki 1697 m.) LDK
vyriausybė lenkų kolonistus, kaip ir kitus svetimšalius, griežtai ribojo:
įsileisdavo tik dvasininkų, kurie šeimų nekūrė, ir šiek tiek amatininkų. Į
Pirmojo Lietuvos Statuto (1529 m.) IV skyrių buvo įrašytas specialus 9
straipsnis, kuris draudė giminaičiams, išleidžiantiems bajores už vyrų į
Lenkiją, skirti kraitį dvarais, kad jie nepatektų į lenkų šlėktų
nuosavybę.
. Ilgainiui
polonizacija vis labiau smelkėsi į bažnyčias. 1737 1900 m. lietuvių
kalba iš Vilniaus bažnyčių buvo išnykusi.
. Pradinėje mokykloje netyčia
lietuviškai prabilusiems vaikams mokytojas ant kaklo užkabindavo specialią
lentą, kuri rodė, jog nubaustasis vaikas lenkiškai blogai kalba.
.
Natūrali ir prievartinė rytinių ir pietinių lietuvių kalbos ploto
pakraščių asimiliacija dar suintensyvėjo po 1863 m. sukilimo, caro
valdininkams sustiprinus lietuvių rusinimo ir stačiatikybės brukimo
politiką.
. Svarbiausias lenkų tvarkytos bažnyčios uždavinys pasidarė
platinti ne tikėjimą, o lenkystę.
. Vyskupas E. Ropas 1905 m. gruodžio
mėn. įsteigė vad. Katalikų demokratų partiją, kuri rūpinosi paversti
lenkais lietuvius ir gudus, leido lenkišką dienraštį ir du savaitraščius
(VVLKB, 56). Prasidėjusi kova dėl įtakos tarp caro valdininkų, brukusių
rusų kalbą bei stačiatikybę, ir lenkiškos orientacijos dvasininkų bei
dvarinkų lietuvių valstiečius prislėgė dvigubai. Tokioje situacijoje daug
lietuvių viešai vartoti pasirinko baltarusių kalbą, kuria kaip kontaktų
kalba galėjo susikalbėti ir su lenkais kunigais, dvarininkais ir rusais
valdininkais.
. Lietuvių kalba vadinta pagoniška, barbarų, be
kultūros, chamų, kurios dievas neklausąs;. Nežmoniško spaudimo
išdavoje Asavos parapijonys
3.000 lietuviškai kalbančių ir 1000 subaltarusėjusių prisiekė daugiau
lietuviškai nebekalbėti net savo namuose (VVLKB, 100, 112).
. Buvusioje
Vilniaus gubernijoje lietuvių skaičius vis mažėjo (1861 m. 63 %, 1897 m.
24 %, 1916 m. 10 %, 1919 m. 7 %, o lenkų daugėjo (atitinkamai
12, 8, 30, 54 %).
.Pilsudskininkai 1925 1938 m. (daugiausia 1927 1936
m.) uždarė 195 Vilnijos privačias mokyklas.
. 1942 1947 m. tarp
Gervėčių ir Pelesos lietuvius plėšė, mušė ir žudė baltieji lenkų
partizanai (armija krajowa). Už lietuvių kalbos palaikymą nužudytas ir
buvęs Gervėčių kunigas A. Jakavonis. Apmaudu, tačiau persikelkime į
senesnius ir Jotvos senovės laikus.
SENESNI LAIKAI Senesnis laikotarpis, kuris prasidėjo prieš 10
tūkst. metų, buvo kai mes, baltai, augome miškingose, turtingose ežerais
žemėse. Gyvenome bendruomenėmis: žvejojome karnos tinklais su žievinėmis
plūdėmis ir akmeniniais pasvarais, skobėme luotus su irklais, gaminome
medinius dirbinius, turėjome prijaukintų šunų, tobulinome brūkšninį meną. Siekiant pažvelgti į dar tolesnę pietų ir pietryčių
Baltijos jūros žemių praeitį, atverskime bendro mūsų, kaip
Homo sapiens ir išnykusių
Homo
neanderthalensis gyvenimo
puslapius. Mokslinių tyrimų medžiaga (Iliustruotoji istorija, Nr. 9,
2013 m.) rodo, kad, būriais gyvenę ir prieš 200 tūkst. apėmę visą Europą,
neandertaliečiai išnyko 25 tūkst. metų atgal. Tada slenkantys ledai buvo
perėję Baltijos jūrą ir šiauriausia aptikta neandertaliečių gyvenama vieta
tapo Neandertalio slėnis Vokietijoje.
Homo neanderthalensis turėjo
165 cm ūgį, buvo kresni, tvirti, naudojo sumaniai pasigamintus akmens
kirvius ir puikius antgalius ietims. Grožio reikaluose neandertaliečiai
buvo ne tokie išmanūs kaip Homo
sapiens (pvz. paišyboje ant urvo sienų), bet pasižymėjo schematiniu,
išreiškiamu simboliais, menu. Dėl to, kad turėjo 5 - 10% didesnes smegenis
už Homo sapiens,
neandertaliečiai kalbėjo ir sudėtingesne, negu dabar, kalba, o, ištyrus
palaikus, paaiškėjo, kad kiekvienas dabartinis ne su Afrikos kilme
susijęs žmogus turi nuo 1% iki 4 % neandertaliečių DNR, kas liudija, jog
mūsų protėviai su jais susilaukdavo vaikų. 25 27 tūkst. metų atgal (kn. II. IX d.) gyvenome
šiaurėje prie ledų, todėl su nykstančiais neandertaliečiais buvome
pažįstami. Ką galėjome iš jų pasiskolinti ir patobulinti? Pirma kalbos
sudėtingumą, antra schematinį meną ir trečia supratimą apie laiką.
Perimtą kalbos sudėtingumą rodo storas 20 ties tomų lietuvių kalbos
žodynas, schematinio meno įtaka pasireiškia austų tautinių raštų (V.
Kašinskas) ar iškaltų runų akmenyje (J. Šeimys) simbolika, o trečia
iš neandertaliečių perėmėme kalendorinio laiko sekimą pagal žvaigždes (žr.
kn. II. XI d. Paleoastronominis
lietuvių kalendorius). Patį kalendorių sugalvoti galėjo tik
neandertaliečiai, nes, iki mums, kaip
Homo sapiens, pasirodant prie
Baltijos, neandertaliečiams žvaigždžių sukimąsi aplinkui šiaurinį dangaus
polių reikėjo pradėti stebėti mažiausiai 25.000 metų atgal. Mes, eidami iš
pietų, kryptingai žvaigždžių nestebėjome, tačiau, perėmę paleoastronominio
kalendoriaus idėją, išplėtėme ją iki Metinio Saulės Laikrodžio ciferblato
dideliame žemės plote, taip apibrėždami genties užimamą teritoriją.
Neandertaliečiams, gi, šito daryti nereikėjo: jie žiupsniais buvo
išsibarstę po visą ledyninę Europą. Ar turėjo sau žemę apsibrėžę
jotvingiai? Paieškosime.
JOTVA SENOVĖJE Kur galėjo būti jotvingių žemės vidurys? Apsidairę,
šalia miestelio Jotva (Jatviež)
Gudijoje (dab. Baltarusija), aptinkame kaimą Kréiviai (dab.
Kryvičy). Iškodavę pavadinimo
prasmę kaip daiktavardžio kréivis
daugiskaitą (tada kréiviai
kreivai ratu pastatyti stulpai ar akmenys), manome čia buvus jų žemės
vidurį fiksuojantį kalendorių. Tikėtina, kad nuo čia į visas puses
voratinkliu (baltų kultūros artefaktas) buvo išdėstyta ir visa Jotvos
žemė. To patvirtinimui žemėlapyje, įstačius skriestuvo adatą
Kréivių vidurin, 95 km
spinduliu randame apskritimo kreivumą liudijančius miestus, kaimus ir
miestelius pavadinimais Kreivas (Krzywiec,
Lenkija), Ratčiava (Racewo,
Lenkija), Ratūnė (Radun Ratūn,
Baltarusija), Kreivyčiai (Kryvičy),
Palankėlė (Palanečka),
Kreivašoniai (Kryvošyn),
Šventaratis (Святица, rus.- Sve(n)tyčia ant rato Šventaratis), Lankas
(Luka, лук, rus. - lankas).
Pav. 1.
Jotvos žemė nuo Druskininkų iki
Kobrino Dabar suprantame, kad nuo Kréivių (kirtis ant é)
miestelio į visas puses turėtų būti rastos žvaigždynų padėtis žemėje
fiksuojančios kaimų, miestų ar miestelių su jotvingių pavadinimais vietos.
Ieškodami, vertinkime tą aplinkybę, kad baltarusių kalba yra lietuvių
kalbos pagrindu sukurtas interdialektas, kurį įtakojo rusų ir lenkų kalbų
invazijos, todėl reikalinga atkurti lietuvišką interdialekto prasmę. Ieškojimus pradėkime nuo kaimo Senoji Liūta (Stare
Lewkowo) su netoliese aptikama Liūto žvaigždyno priekinės kojos žymą
kaimu Kojelė (Kojly). Aptikę
koją, kuri danguj pažymėta žvaigžde Regulas, 30º žingsniu navomis
apeiname Zodiako juostos žvaigždynų padėtis, identifikuojant jų
autentiškumą pagal kaimų, miestelių ar miestų pavadinimus. Tai, kad
skritulį į dvylika skirsnių daliname teisingai, rodo kartotiniu 2 x 30º
žingsniu nuo Kojlos esančio kaimo Kaupai (Kaupaki
- rodo žymę) buvimas į vieną pusę, taip pat 1 x 30º ir 3 x 30º žingsniais
stovintys kaimai Kaupčiai (Kupičy
Kaupičy) ir Tarprubežiai (Miževičy,
межа, rus. tarpas, rubežius) į kitą pusę. Toliau pateikiame kaimų
(miestelių) pavadinimų atitikimą žvaigždynams, grąžinant jų prasmę pagal
lietuvišką skambesį.
Jotvoj, be išorinio apskritimo, stebime vidinių
apskritimų voratinklį, išdėstytą vietovių pavadinimais Lada (Liada)
apskrita saulė, Pičiukai (Pičiuki;
Pi = 3,14 yra apskritimo
funkcija) vidiniame apskritime, taipogi Ratkaičiai (Tarkačy
Ratkačy), Palankė (Palonka),
Ratkūnai (Kalasy), Aliai (Aliekšycy),
Skrituliai (Šajbaki)
viduriniame apskritime. Didžiojo apskritimo žymes aptarėme anksčiau. Žemės
priklausomybę voratinkliui (voras = varas) žymi kaimai Voreikiai (Viarejki),
Vorėniškės (Varanilavičy),
upelis Varulė (dab. Orlanka). Žemės priklausymas jotvingiams atsispindi
išmėtytuose vietovių Jotvingiai (dab.
Papialiova), Jotva (Jatviež),
Didieji Jotkai (Vialikija Jodkavičy),
Jotvėnai (Jodčyky)
pavadinimuose. Kaimai Laša (Laša),
Lašiai (Lašavičy), Lietuva (Litva),
miestas Lyda (Lyjta nuo
lyti) nusako prasminį gyventojų
ryšį su kitais lietaus krašto žmonėmis. Kada kaip teritorinis ir, kartu, socialinis
vienetas buvo įkurta Jotva?
Jotva, navomis nuo
Kréivių besipliečianti į šalis
ir turinti pradinę kojos žymą
Kojlos pavadinimu, buvo įkurta
25.920 m. (4,5º x 72 m.) = 25.596 m. atgal (žr. pav. 1), t. y.
23.582
m. pr. Kr. Uogų, grybų ir pan. tada buvo pakankamai, tačiau,
dėl susidariusio šalto kontinentinio klimato įtakos, jotvingiams trūko
maisto ir, palikę su apsauga budinčiuosius, jie pasitraukė į šiaurinę
Afriką. Ten oro sąlygos buvo panašios į mūsų dabartines: augo miškai,
žaliavo pievos, nebuvo dykumos. Kai 20 tūkst. metų atgal ledai sustojo
prieš Gardiną ir atšilo, aplinka
ėmė keistis ir per Italiją (etruskai), Dunojų (dakai) jotvingiai sugrįžo į
budinčių saugomas žemes atgal. Čia dėl patvinusių
upių ir išsiliejusių ežerų buvo pilna vandens, žemė
kuokštais,
kutais buvo išmėtyta salomis
tarp pelkių, todėl visą šį žemą kraštą, esantį į pietryčius nuo ledo
krašto, imta vadinti Kutija
Gudija, o gyventojus, garsui
k nuslydus į skambesį
g, -
gudais. Lietuviuose yra išlikęs
mitas apie polaidį, kai vanduo buvo paplūdęs net iki Juodmarių kranto. Grįžusieji atgal, Afrikos priminimui šalia
Kréivių įkūrė Ramavos kaimą (Samaravičy
sa ramaviečiai; Ra, sen. egipt. - saulė). Grįžę gyventojai (viskas
ištęsta laike) gerai pažinojo liūtą, skorpioną, krabą. Apskritimo
charakteristiką Pi = 3,14 žinojo senieji, nes, kitaip, nebūtų gebėję kurti
voratinklį. todėl, greta senų, įvedė naujus pradinę žvaigždynų padėtį
atspindinčius kaimų pavadinimus Senoji Liūta, Čiupcynos, Krabiūnė.
Apskritimo charakteristiką Pi = 3,14 žinojo dar senieji, nes, kitaip,
nebūtų gebėję sukurti žemės plote voratinklį. Kaimas Pičiukai, taigi,
priskirtinas ypač ankstyviems jotvingiams. Vėlesnieji žinojo gyvatę kobrą,
įkurdami miestą pavadinimu Kobrin,
kuris dengė jotvingių kontroliuojamą perkėlą per Bugo upę ties Lietuvių
Brasta (Брест Литовск, rus.). Tarp grįžusių buvo ir žmonių nuo Dunojaus:
šalia Litva rytuose buvo
įkurtas kaimas Dakai (Adakai
Daakai Dakai). Dabar tokio kaimo nėra. Amžių gausme Jotva buvo susijusi su baltiškoms
gentims būdingu eisčių (aisčių)
pavadinimu per upės Eisla (dab.
Isa), kaimų Eisviečiai (dab.
Dzieraũnaja), Toleistuva (dab.
Zabiele), Didieji Eismantai (Vialikija
Ejsmanty), Mažieji Eismantai (Malyja
Ejasmanty) vardus. Vakaruose esantis kaimas Sūduviai (Szudzialowo)
liudija buvus čia jotvingių sūduvių gentį. Kalbant apie
eisčius, Estija iš konteksto
iškrinta, kadangi jos vardas siejamas su Perkūno vardu:
Estonija se Tonija, kur
Tonas,
Toniukas yra lietuviško Perkūno
sinonimas (J. Šeimys). Perkūno
šalis štai, kas yra Estonija. Įdomi ir latviška sala rytuose: kaimas Latviai (Lotvičy)
ir miestas Mol(in)s Molns (dab.
Slonim), kas latvių kalboje reiškia
molą (uoste), paliudija buvus
anksčiau čia uostą tarp vandenų.. Pažvelgę į fizinės geografijos vadovėlį
matome, kad dabartinis miestas
Slonim (Molns) yra tarp
aukštumoje, tikusioje anksčiau uosto įrengimui. Miestelis
Litva
Lietuva kalba pats už save
rodo jotvingių, t. y. dabartinių baltarusių, priklausomybę
lietuviams. Didinga, galinga jotvingių senovė ir dabartis,
kurią šiandien derėtų tęsti. Mįslių, įspėtų ir neįspėtų, ji turi
pakankamai ir norisi laukti kitų paslapčių atskleidimo.
Pastaba: vietovardžiai paimti iš 1979 m. J.
Andriaus žemėlapio JAV Lietuva
LITHUANIA ir
Latvijoje išleisto žemėlapio
BELARUS (2011) turinio.
|
Į
puslapį VYDIJA