Rimgaudas Sinkus
IX. KAUNO FENOMENAS
Gali kilti mintis, jog
Vilniaus piramidės atvejis Lietuvoje yra atsitiktinis. Sutapimu galima
manyti esant ir strėlių antgalių su Egipto hieroglifais, rastų prie
Vilkaviškio (J. Šeimio kolekcija), atsiradimą Lietuvoje. Ar yra pas mus
daugiau Egipto civilizaciją atspindinčių objektų? Ieškome. Vartome
knygas ir, žvelgdami į
Stp. Kolupailos knygoje Nemunas (1940) aprašomas Kauno
apylinkes, randame įdomių dalykų. Jau XIV šimtmetyje buvo stengtasi
tvarkyti Nemuno vagą, iškeliant iš dugno pavojingus akmenis. J. I.
Kraševskis mini kažkokio Ryvijaus (gal T. Narbuto aptikto Rivijaus
proprosenelis?) 1380 m. kroniką,
kurioje aptariamas plukdomųjų upių valymas prekybos tikslais, rašo
Kolupaila. Iš kur tiek akmenų? Knygoje pasakojama, kad žemiau Rumšiškių
prasideda patys sunkiausi ir garsiausi Nemuno slenksčiai Velnio
Tiltas, arba Bičenėtai. Čia Nemunas, nepajėgęs pragraužti Tursono kalno,
aplenkia jį ir, ties Rumšiškėmis radęs tarpelį, prasiveržia toliau.
Glausdamasis prie aukšto dešiniojo kranto ties Aštrago kalnu, jis 4 km atkarpoje iki Dvareliškio nukrenta
1,4 m;
upės nuolydis čia daug didesnis už vidutinį tarp Birštono ir Kauno.
Labai smarki srovė, vasarą
1,3-1,6 m/s, pavasarį iki 2,5 m/s, plauna dugną, iš kurio kyšo dideli akmenys,
lyg tyčia primėtyti į upę. Tarp akmenų lieka siauras ir kreivas kelias,
kuriuo sunku vairuoti laivą arba sielį. Ši rėva buvo laikoma ypatingai
pavojinga dar dėl to, kad tiesus, beveik 3 km ilgio Nemuno ruožas nukreiptas į žiemių vakarus.
Dažnai pasitaikantis vakarų vėjas spaudžia laivą prie dešiniojo kranto.
Toliau Kolupaila rašo, kad gudai sielininkai davė tai rėvai keistą
Bičenėtų vardą, o kitą, dar pavojingesnę, žemiau Gastilonių pavadino
Bičių vardu. Tai lyg patvirtina lietuviški vardai Velnio Tiltas ir
Velnio Pirtis. Velnio Pirtis Bičių rėva. Velnio pirtimi ją vadina
žmonės. Nemuno vaga čia labai plati ir sekli, pilna akmenų. Rėva
pasižymi ypač dideliu kritimu:
1,5 km ruože vanduo krinta 0,6 m ir nuolydis čia didesnis už
Velnio Tilto. Ties Pažaisliu yra dar viena
Kamendulės rėva. Glogeris mini čia didelį akmenį Velnio Pirties
vardu. Kiti akmenys Karališkoji Kamera, Jočis, Dziadzka ir kt. Jis
nurodo dar daug didelių akmenų vardų Nemuno ruože iki
Kamendulės žemiau Bičių: Obelinis, Matulis, Raudonasis, Plokščias
ir kt. Mums žinomos dvi rėvos Žirgas ties Jakštonių kaimu ir Bajorė
ties
Žiegzdrių kaimu. Pasibaigus rėvų ir didelio kritimo ruožui,
Nemunas nurimsta ir keičia savo būdą. Švelniais vingiais neaukštuose
smėlio krantuose artėja jis prie Kauno. Gražią dešiniojo kranto kalvą
stilingais kupolais puošia Pažaislio vienuolynas. Ties Jiesios žiotimis,
kairėje, išliko atvira kalva, jos forma sako, kad senovėje čia buvo
sargybinis piliakalnis. Tai garsusis Napoleono kalnas. Pionieriams
Napoleonas buvo įsakęs žemiau Jiesios per Nemuną nutiesti tris
pontoninius tiltus kariuomenei persikelti, puolant Rusiją. kiekvienas 250 m ilgio pontoninis tiltas buvo
sudarytas iš 75-ių dalių.
Steponas Kolupaila mini,
jog 1803-1807 m. m. buvo vykdomi
Nemuno tyrinėjimo ir reguliavimo darbai: valomas Velnio Tiltas, padarant 225 m. pločio ir 0,8 m minimalaus
gylio farvaterį. Iš rėvos
1855 m. buvo imami akmenys Kauno krantinės mūrijimui,
tačiau vietos gyventojai priešinosi ir caro policija turėjo įtikinėti
pakrančių savininkus, kurie nenorėjo leisti imti tų akmenų. Daug akmenų
iš Velnio Pirties rėvos išimta
1874-1875 m. m. ir sukrautas
išilginis pylimas prie dešiniojo kranto, o 1890 m. akmenis ėmė Kauno tvirtovei
statyti.
Toliau pažymėsime, jog, kad ir kaip buvo ardomi slenksčiai, akmenų,
išsidėsčiusių skersai Nemuną, pėdsakai išliko. Paskaitykime vėlesnių
laikų Broniaus Kviklio įrašą knygoje Mūsų Lietuva (II t., 1991), kur
sakoma:
4 km. į šiaurės
vakarus nuo Rumšiškių, prie Nemuno, yra senas Gastilionių kaimas,
tipiškas senomis sodybomis. Čia yra Brigytos kalnas, nuo kurio
gražiai matyti Nemuno ir plačiosios apylinkės vaizdai. 1923 m. čia atkelta iš Dvareliškio
ir žemiau Bičenėtų rėvų įtaisyta vandens matavimų stotis. Giliau
įsižiūrėjus į Nemuną, buvo galima pastebėti skersai upę einančias tris
pagrindines akmenų eiles. Tai Nemuno slenksčiai Bičenėtai, vietos
žmonių vadinami Velnio Tiltu, į kurį dažnai suduždavo laivai,
sieliai, baidokai. Apie tilto atsiradimą panemunių gyventojai pasakoja
tokią legendą. Gilioje senovėje akmeniniuose rūmuose, kurie sergėjo
dešinįjį Nemuno krantą, gyvenęs turtingas dvarininkas ir turėjęs labai
gražią dukterį. Bajoro rūmai visada buvę pilni jaunų svečių mergina
patikusi visiems. Jų tarpe smagiausias buvęs niekam nežinomas
svetimšalis, kartkartėmis nešiojęs vokiškus drabužius. Sakėsi atkeliavęs
iš tolimos šalies, kilęs iš aukštos giminės. Šeimininkas jį labai
vertinęs. Kiti svečiai į jį kreivai žiūrėję: svečias vengęs koplyčios, o
prie gražuolės vis arčiau slinkęs. Kartą pasisakęs merginai mylįs ją ir
norįs vesti, drauge pridėjęs esąs ne žmogus, o velnias. Mergina netekusi
žado, tačiau veikiai atsipeikėjusi ir pasakiusi tekėsianti, jeigu jis
per vieną naktį pastatysiąs per Nemuną tiltą. Naktį ji pastebėjusi, kad
velnias labai stengiąsis, verčiąs akmenis į vandenį, tačiau ką jis
pastatąs, vanduo vėl užverčiąs. Velnias vėl verčiąs didžiausias uolas,
rodos, nedaug betrūksta iki tilto, tačiau tuo metu pragystąs gaidys:
velnias tik sucypęs ir dingęs srovėje. Nemunas sau plaukiąs tarp akmenų;
krante gulįs didžiulis akmuo su išspaustomis velnio nagų žymėmis.
Velnio Pirties rėva (Stp.
Kolupaila)
Mitai, legendos,
aprašymai dažnai apvelkami romantikos, mistikos rūbais, tačiau išlaiko
racionalius buvusių įvykių atšvaitus. Taip pat legendos svarbiems
dalykams atminti gali būti kuriamos specialiai, tikint sulaukti žmonių,
gebančių jas iššifruoti. Ta proga Kembridžo universiteto (D. Britanija)
senųjų laikų specialistas Džonas Ivimy rašo: Antikos tyrinėtojai
tradiciškai ignoruoja pasakojimus apie magiją, kaip nevertus dėmesio,
bet mums bet kuris kerėtojo lazdos ar burtininko lazdelės paminėjimas
kvepia moksline laboratorija.
MOKSLINĖ
LABORATORIJA
Sekant Džonu Ivimy,
susimąstykime, patyrinėkime ir papunkčiui pakomentuokime Velnio Tilto
aprašymus bei išlikusią legendą:
a) giliau įsižiūrėjus į Nemuną, galima buvo pastebėti skersai upę
einančias tris pagrindines akmenų eiles: žodis giliau reiškia, jog
akmenų eilės glūdėjo ir po vandeniu;
b) valymo darbų metu (1803 1807) buvo padarytas 225 metrų pločio
farvateris. Napoleono pastatyti pontoniniai tiltai kirto
250 m. vandens ruožo plotį: minimi skaičiai liudija, kad
Nemunas ties Kaunu turėjo stabilaus pločio vagą;
c) akmenys Kauno tvirtovės statybai, pylimo įrengimui, kranto
tvirtinimui ir pan. turėjo būti imami iš ten, kur sausa, todėl
slenksčiai, išlipę į krantą, nukentėjo labiausiai;
d) legendoje minimas aukštos kilmės tolimas žmogus, kartkartėmis
nešiojęs vokiškus (vokietiškus) drabužius ir, velniu virtęs, palikęs
akmenyje savo nagų žymę (tikėtina, trišakį ženklą): velnias asocijuojasi
su juoda spalva (atvykęs iš Afrikos žemyno). Prisiminkime mįslę: Šakė
dvinagė, vokiški rūbai, antverniška šnekta, - kas tai? Atsakymas:
Kregždė. Ir atvykėlis, ir kregždė vilki vokiškais rūbais. Sugretinus
išeitų, jog atvykėlis taip pat turėjo kalbėti antverniška šnekta.
Kokia? Fragmentuokime: antverniška antaverniška ant
varėniška šnekta. Kas yra ant varėniškių šiauresne kryptimi? O gi
keletas Vokių, esančių Vilniaus Trakų apylinkėse. Todėl netenka
stebėtis, kad tiek svetimšalis, tiek kregždė pavaizduoti apsirengę
vokiškais (vokietiškais) rūbais abudu kilę iš ten pat. Prie Vokių
upių gyveno (ir tebegyvena) medynai, todėl akivaizdu, kad Kauno
slenksčius senovėje, lietuvių genties pakviesti, statė medynai kūtai,
priklausę varėniškių patarmei;
e) žmogus vengė koplyčios: išeitų, jis buvo senųjų amžių pagonis;
f) svečias atvyko į rūmus, kur gyveno dvarininkas ir lankėsi daug
svečių. Vadinasi, žmogus atvyko ne į palaidą balą, o į karalystę (rūmai)
ir tiltą statė jau susitvarkiusioje visuomenėje.
Sprendžiant pagal
velnio išvaizdą (juodas), slenksčius statė į Vokes atkakęs buvęs
egiptietis. Todėl povandeninio tilto sumanymas turėjo atitikti
senosios Egipto civilizacijos rangą.
Ar tikrai taip? Patyrinėkime slenksčio paskirtį inžinierine prasme.
Tiltas buvo nuolat apsemtas, t. y. virš jo tekėjo vanduo. Spūskas,
šitaip rusišku žargonu galima būtų sakyti, prisiminus vandens malūno
konstrukciją. Tačiau malūnui tokio masto spūskas būtų buvusi per
didelė prabanga. Išeitų, povandeninis tiltas atliko kitokią funkciją.
Kokią? Matyt vanduo,
tekėdamas aprėžtu slenksčio ilgiu, nuo briaunos poveikio vibravo ir
grojo žemąją natą lia. Slenkstis atliko smičiaus vaidmenį. Tai,
kad buvo grojama būtent nata lia, rodo ant kranto stovinčio
miestelio pavadinimas Paliamonas (Palemonas), kur dalelytė pa
nusako, jog miestelis stovėjo palei lia moną. Šis iš
VIII-os mūsų teksto dalies žinomas žodžių junginys (lia monas yra
suprantamas kaip ausiai nepagaunama žemoji nata lia) leidžia
manyti, kad šalia miestelio vibravo ausiai negirdimas garsas, kurį
velnias, pasak legendos, palikęs cypimu srovėje. Hidroakustikos
aspektais žiūrint, žemoji lia nata galėjo būti gaunama virpinant
vandenį 186,19 m ilgio briauna. Ir, jeigu Egipto Didžiosios
piramidės
186,19 m
ilgio briauna virpino orą, tai Kauno slenksčio briauna virpino vandenį
ir efektas gavosi tas pats lia. Tokiu būdu aptikome trečiąjį
atsineštą Egipto civilizacijos elementą.
Slenksčiai, keliantys negirdimą 1,7 Hz dažnio vandens virpesį, buvo
trys, todėl įrenginys buvo galingas. Kam reikėjo šitos lia?
Atsakymas paprastas: reikėjo sukurti gyvenimo erdvės harmoniją,
analogišką senojo Egipto sąlygoms. Apie tokių sąlygų būtinybę, atkilus į
naują vietą, kalbėjome VIII dalyje.
Gudų kūtų sielininkai slenksčiams davė pavadinimą Bičenėtai. Bičių,
kaip ne kaip, medynuose netrūko, todėl ir akmenimis papiltais vanduo
atrodė nelyginant bičių amalas. Amalių miestelis, išdygęs ant kranto,
tai paliudija.
Po sumontavimo slenksčiai tapo šventi, abipus Nemuno atsirado aukurai su
žyniais, gyventojai saugojo Bičenėtus. Vėlesniais laikais, kai slenksčių
paskirtis buvo užmiršta, akmenų ardymo darbus mini 1380-ųjų metų
Ryvijaus kronika, iš to seka, kad gulinčią piramidę lietuviai
pasistatė anksčiau. Pradedant statyti, velnias atvyko į susiformavusią
karalystę (rūmai), nes kitaip didelius darbus atlikti būtų buvę
neįmanoma.
BIČENĖTAI
Norint pastatyti
gulinčią piramidę, reikėjo turėti gebėjimus ir resursus,
prilygstančius dabartinės Kauno HE užtvankos statybai. Žemės kasimo ir
krovinių kėlimo mašinų anuomet nebuvo. Nebuvo ir betono skiedinio,
darbus reikėjo atlikti rankomis. Čia veikti tikrai buvo ką: sudėti į
slenksčius ir pribarstyti į vagą apie 100 tūkst. tonų akmenų,
sukasti žemę, suplūkti molį, pastatyti užtvaras, sukonstruoti laikinus
tiltus ir t. t. ir t. t. Barstyti akmenis į vagą po slenksčių reikėjo
praktiniais sumetimais, kitaip, būtų išplautas Nemuno dugno gruntas.
Sprendžiant techniškai, veikti galima buvo ir dirbtinėje vagoje, po to
tik užliejant slenksčius vandeniu. Šitokią galimybę liudytų Tursono
kalno, į kurį rėmėsi Nemunas, pavadinimas: Tursonas Duršonas Durų
šonas. Jeigu buvo šonas, tai turėjo būti ir pačios durys, sakytume.
Pro tokias duris galėjo būti padarytas Nemuno vagos apvedimas. Nors,
kita vertus, kalno pavadinimas galėjo būti ne durų šonas, o dūrio
šonas, nes Nemunas toje vietoje graužia, duria kalną aštria vandens
srovės linija. Tuomet pirmoji versija nepasiteisintų.
Vienaip ar kitaip, slenksčiai buvo padaryti, tačiau naudotis jais
vietoje brastos neleido religiniai įsitikinimai, trikdyti slenksčių
grojimą kojų, vežimų ratų, arklių kanopų bildesiu būtų buvusi tikra
šventvagystė. Šventvagyste būtų tapęs ir atramų tiltui virš akmenų
pastatymas. Tiltą reikėjo statyti kur nors šalimais, o tai irgi
nemenkas darbas. Seni, labai seni šitie laikai. Darbai buvo daromi
turint egzistencinį tikslą perteikti erdvinę ir socialinę aplinką,
buvusią anuometiniame Egipte.
Pirmasis Palemono vietovės pavadinimas buvo Gesaldonos (Br. Kviklys).
Norint suprasti esmę, fragmentuokime šį pavadinimą: Gesaldonos ge
saldonos čia Lazdonos, t. y. permestos akmenų lazdos. Išeitų,
Lazdonų pavadinimą į Paliamono vardą atvertė žyniai, kad amžių gausme
neprapultų idėja sistemos lia, kuri dera su Aukso pjūvio
skaičiumi 0,618. Lia mono galybę patvirtina kairėje Nemuno pusėje
įsikūrusi Vaišvydava šia V. vydava čia Vilnijos
vydava. Išeitų, jog Paliamono vibraciją matė visa Vilnija ir
pulsavimas įtakojo Nemuno upės baseiną bei požemio vandenis, kartu su
juos lydinčių ežerų labirintais. Nors vandens tekėjimo greitis per
slenksčius yra mažesnis už vėjo švilpimą Didžiosios Egipto piramidės
briaunomis, tačiau skysčio tankis didesnis ir vibravimas persiduoda
penkis kartus greičiau, negu oru. Pavyzdžiui, Nidą, Gardiną arba
Šventosios upės aukštupį Kauno pulsuojanti lia pasiekė per 2
minutes. Tačiau šitą vibraciją reikėjo sustiprinti, kad neišnyktų. Tuo
paaiškinamas aukurų tinklo su šventyklomis įsteigimas, kur žyniai,
pasitelkę į pagalbą planetų skleidžiamas bangas, reljefo ypatybes,
juslių energiją ir vaidilučių giesmes, gaubė Nemuną, žemę, kosmosą ir
žmogų harmonizuojančiomis bangomis. Intakuose galėjo būti parengta ir
daugiau slenksčių, tik apie juos nežinome, nes akmeninės natos lia
stygos gali veikti ir kitose oktavose.
|Lietuvoje buvo įdiegta kryptinga aplinkos sveikatinimo programa,
sakytume dabartinėmis dienomis, o senieji mintį reiškė paprasčiau:
Šaukite, nors jūsų šauksmas tebūtų šauksmas tyruose, nes tiktai
šauksmas dykumas gali paversti žydinčiais sodais rašė karalius
Seliamonas savo Išminties knygoje, privertęs balsu lia
šaukti Didžiąją piramidę senųjų laikų Egipto platumose.
Minėjome, kad harmonizavimo darbą išmanė žyniai, tačiau kaip jie tai
darė - nežinome, nes žynių luomas sunaikintas, todėl aplinkui Kairą buvę
sodai pavirto dykumomis. Kitų upių baseinuose ir ežeruose galėjo būti
kitoks harmonizavimo dažnis, pavyzdžiui, paremtas nata si. Tuo
paaiškinamas faktas, kad žmonės, atvykę gyventi į svečią aplinką,
jaučiasi negerai. O mes, pasąmonėje atmindami trijų lazdų pulsavusį
tinklą, kartojame, kad Kaunas Lietuvos širdis. Buvusi. Nors menamoje
erdvėje tebeegzistuojanti.
Visgi
Visgi, pas mus sodai dar tebežydi. Išeitų, jog Vilniaus
piramidės, Lazdonų slenksčių praradimas lemiamo vaidmens krašto
naikinimui nesuvaidino, nes yra Lietuvoje objektas, kurio neįmanoma
nuversti ir kuris palaiko mūsų tautos genetinį virpesį. Kas jis? Su
viltimi žvelgiame į žemėlapį: toks objektas yra Kuršių Nerija. Šio
darinio linija rodo, jog nerija yra slenkstis, grojantis 0,0033 Hz
dažnio vėjo nata lia iš vakarų. Galingą užuovėją turime, todėl
svetimų atėjimas į Prūsijos žemę yra laikinas reiškinys. Tačiau tai, ką
jie daro savojoje nerijos pusėje, turėtų labai rūpėti. Leisti viską
daryti mūsų pusėje taip pat blogai. Kuršių Nerija yra šventa vieta,
todėl ne vietoje įspaustos arklių kanopos, svetimi tikėjimai blogina
situaciją visame Nemuno krašto baseine. Užkariautojai, turėdami svetimo
dažnio vibraciją, ilgiau pagyvenę, dvasiškai čia niekuomet nesijaus
gerai. Adaptuotis prūsais atvykėliai gali tiktai po keleto kartų su
sąlyga, jeigu pažins senuosius žmones, priims jų gyvenimo būdą,
papročius. Dauguvos (Gauduvos) upės baseinas gaudė arba gaudžia savuoju
raktu, panašiu Nemuno bangai, todėl Žiemgaloje gal derėtų pastatyt
stiprinančią piramidę. Ar atsirastų žynių, galinčių ją aptarnauti?..
Kokią vibraciją pripažįsta prancūzai? Būtume tai sužinoję, jei Kaune
stovėtų jų projektuotas ledo gabalas: pergales, ko gero, čia dažniau
būtų šventę prancūzai. Na, negalime teigti, jog didelių pastatų, arenų,
vandens telkinių, parkų, paminklų, meninių ar pan. objektų negali pas
mus statyti užsieniečiai, tačiau išorės ir, reikalui esant, vidaus
kontūrus, atliepiančius vienai ar kitai vibracinei bangai, turėtų sekti
Aplinkos ministerija. Ar seka ji, ką groja aukšti pastatai, iškilę
vėjyje? Ką dainuos būsimo stadiono plotai ir sienos Vilniuje? Ar
nederėtų šiuo aspektu priimti aplinkosaugines normas? Rusijos
Federacijoje jau prikepta daug piramidžių, tačiau ar žinoma vibracijų
įtaka gyventojams, gamtai? Ar derėtų leisti statyt panašius objektus
netoli mūsų valstybės sienų? Yra aprašytas kankinimo būdas infragarsu:
kalinys uždaromas į tuščią kamerą ir, nežinant, jis veikiamas negirdimo
dažnio bangomis. Kalinį apima nerimas, baimė, išgąstis, pilasi kraujas
iš nosies ir pan. Piramidžių keliamos bangos yra kur kas švelnesnės ir
nebūtinai gali būti blogos, tačiau mokyklą šituo klausimu derėtų
turėti.
Na, reikėtų pažvelgti dar į mitologiją ir, jeigu aptikome deivės
Lazdonos būstinę, derėtų surasti ir Nerijos deivę. Kadangi Nerija,
techniškai kalbant, turi išreikštą efektą lia, la, le, deivės varde
reikėtų ieškoti fonetinės šito skiemens išraiškos. Pavartę Lietuvių
mitologijos (1995) pirmąjį tomą, aptinkame komentarą: Laumė,
dgs. Laumės (Narbuto vartojama forma Lauma yra
netaisyklinga, o senoji lietuvių kalbos forma būtų Laumia).
Etimologija neaiški. Žodynai ir su šiuo žodžiu pateikia visokių posakių:
Laumės papas Laumės spenys, t. y. kaukaspenis; Laumės
justa, t. y. vaivorykštė
. Fragmentuokime Narbuto
pateiktą vardą Lauma į garsinį Lia ūma ir pamatysime, jog
šis pavadinimas prasmingas. Lietuvių kalbos žodynas byloja, jog ūma
tarmiškai reiškia staigų vėjo gūsį, taigi, garsinis junginys
lia ūma reiškia vėjo gūsyje gaunamą natą lia. Šitaip
gražiai, žodžiu Liaūma (Laumia), senoliai apibūdino Kuršių
Nerijos akustinį reiškinį. Na, o žodžiai Laumės spenys nusako išorinę
Nerijos išvaizdą. Siauras tai spenys, todėl Laumės
justa (vaivorykšte) irgi su speniu perkeltine prasme
asocijuojasi. Taigi, išeitų, jog deivės Laumės (Laumios) buvimo vieta
yra Kuršių Nerija.
Tęsinys: X dalis - Būna,
esa, aš'a
I dalis |