Rimgaudas Sinkus
gimė 1944 m. Kaune, gražius metus praleido
Utenos krašte. Nuo jaunystės domėjosi dingusiomis civilizacijomis,
ieškojo seno lietuviško gyvenimo pėdsakų. Išleido keturias knygas,
kuriose ryškūs mokslinės fantastikos elementai, dalyvavo pasaulio idėjų
konkurse The Rolex Awards Enterprise Šveicarijoje.
Įgijęs techninį ir humanitarinį
išsilavinimus, kalbėdamas trimis užsienio kalbomis, savo teiginiams
pagrįsti Sinkus turi sukaupęs nemažai duomenų. Penktoje knygoje autorius
apibendrina įgytas žinias, parodo, jog lietuvių būta ne tik žemėje, bet
ir aukštai virš matomo horizonto ribų.
Nesiimame vertinti, tiesiog
pateikiame savitas įžvalgas, kurios vieniems
atskleis ieškojimų žavesį, antriems išplės mąstymo erdvę, tretiems
galbūt taps paskata ieškoti ir kurti.
Rimgaudas Sinkus
I. VARTAI Į ŠIAURĘ
Knygoje Vartai į
šiaurę sąvoka lietuviai apima buvusias ir esamas lietuviškas gentis
sėlius, žemaičius, dzūkus, jotvingius, kapsus (dab. suvalkiečius) ir nuo
sėlių dar atskiria utynų gentį. Apie latvius ir prūsus, taip pat kitas
tautas, bus rašoma atskirai. Šiuose kukliuose puslapiuose pakelsime
senų, labai senų laikų klodus, po to grįšime į ne tokius ankstyvus bei
dabartinius laikus.
Nagrinėjant
tautosakos, mitologijos, archeologijos, kalbotyros, istorijos,
astronomijos, keliautojų surinktus faktus, skaitant fizikos, kvantinės
mechanikos, genetikos, matematikos, filosofijos, religijos veikalų,
geologijos mokslų tomus supranti, jog laikas parašyti jau atėjo. Dideli
praeities autorių Jono Basanavičiaus, Marijos Gimbutienės, Algirdo
Juliaus Greimo, Česlovo Gedgaudo ir dabarties tyrinėtojų Juozo
Jokubausko ir Juozo Šeimio, prelato Antano Rubšio darbai sudaro terpę,
kviečiančią likti ištikimam praeities ieškojimų šauksmui. Teneįsižeidžia
kiti, gyvi ar mirusieji, jie visada buvo, yra ir bus kartu mūsų
mąstymo lauko plotuose.
Žmonijos lopšys yra
senutėlė Afrika. Taigi, baltųjų žmonių kalba irgi turėjo užgimti ten,
aname žemyne. Senesnės už lietuviškų genčių kalbą (kiti vadina
sanskritu) nėra, taigi ieškoti savo kalbos ištakų turime ten, kur vėjas
pusto nūnai praėjusio laiko smiltis. Beveik prieš tris šimtus metų
Karaliaučiaus universiteto profesorius Imanuelis Kantas, nykstant
lietuvybei, parašė: Lietuvių kalbą reikia išsaugoti, nes ji turi savyje
raktą, kuris išsprendžia ne tik filologines, bet ir tautų raidos
paslaptis. Tuo užrašu garbusis filosofas amžiams įpareigojo mūsų
istorikus, filologus, kitus inteligentus spręsti savo, o tuo pačiu visų
tautų bei istorijų raidos mįslę. Kartą Paryžiuje profesorius Algirdas
Julius Greimas atsisveikinant man palinkėjo: Geriausios kloties linkiu
Jums, ryšio tarp senosios ir naujosios lietuvių mitologijos kūrėjui.
Nerimą įplieskė. Kokio ryšio? Ryšio tarp senųjų ir naujų laikų?
Gali
būti.
Kuo skiriasi fantastai
nuo realistų? Ryškiausias skirtumas požiūryje į kasdienius reiškinius.
Archimedas nebūtų atradęs skysčių statikos dėsnio, jeigu besimaudydamas
vonioje būtų galvojęs vien apie muilinimąsi.
Knyga nepretenduoja į
tiesą, ji pristato metodą, kuriuo prasiskleidžia tiesa. Šį tiesos
praskleidimo būdą galima būtų vadinti žodžio prasmės pagal fragmentą ar
jo nuoskalas atstatymo metodu. Pavyzdžiui, žinodami žodį žemė
ir senuose raštuose aptikę nutrintą ar pakeistą žodį emkasė,
mekasė, mežkasė, pagal
fragmento žem nuoskalas em, me,
mež galime atkurti pirminę viso žodžio prasmę žemkasė.
Žinoma, jeigu tekste kalba sukasi apie žemės tvarkymo darbus. Jeigu
kalba suktųsi apie medžių iškasimo darbus, tas pačias nuoskalas iš
aptrintų ar pakeistų žodžių turėtume atstatyti kitaip: (žd)emkasė,
me(dž)kasė ir panašiai, o tai reiškia, jog
toponiminį objektą reikėtų sieti su teisingo žodžio fragmentu. Užsienio
tyrinėtojams, paviršutiniškai žinantiems mūsų kalbą, šis metodas yra
sunkiai prieinamas, nes iš žodžio fragmento, nuoskalos, juolab pateiktų
atvirkščia tvarka, atstatyti pirminę žodžio prasmę jiems būtų neįmanoma.
Žemės paviršius ir
gelmės
Jungtinių Amerikos
valstijų Jeilio universiteto profesorius Ričardas Fosteris Flintas
knygoje Žemės istorija daug vietos skiria ankstesnėms sąlygoms,
kuriose mes, žmonės, galėjome tinkamai gyventi ir išgyventi. Esame
trapūs planetos paviršiaus gyventojai, sąlygas mums diktuoja Žemės
gelmėse vykstantys procesai, kur jų įtakojamos juda tektoninės plokštės,
persilieja okeanų vandenys, tekėjimo kryptis keičia mažos ir didelės
upės. Žmogus ištyrinėjo paviršinę planetos dalį, kiek geriau
atmosferą ir kosminę erdvę, tačiau visai blogai pažįsta vidinę Žemės
sandarą. Žinome tiek, kad planetos paviršių sudaro pluta, susidedanti iš
uolienų, ir ji, palyginus su Žemės rutulio skersmeniu, yra labai
nedidelė, plonesnė už kiaušinio lukštą. Paviršinės sausumos yra
sudarytos iš lengvesnės uolienos, negu giliau esantis bazaltas, todėl
žemynai tvirto pagrindo po kojomis neturi. Einant gilyn, Žemės
temperatūra didėja ir, pavyzdžiui, 40 km gylyje gali siekti 1200 laipsnių
karštį. Ten bazaltas skystėja, virsta magma ir maždaug 60 km. gylyje pluta
atsiduria ant plastiškai takios medžiagos pagrindo. Nejauku, tiesa?
Taip. Ypač, jeigu karštoje Žemės magmoje vykstantys procesai verčia
magmą judėti ir pastaroji pro bazalto plyšius ima veržtis į planetos
paviršių.
Žemės pluta yra
nevienalytė, suskilusi į plokštes, dalinai palindusias viena po kita.
Išcentrinės ir įcentrinės Žemės traukos jėgos stengiasi jas išlaikyti
pusiausvyroje, bet ne visada sekasi. Nors tektoninės plokštės, surėmę
siūles, stumia viena kitą lėtai, tačiau stiprūs asteroidų smūgiai,
požeminiai sprogimai gali šį judesį paspartinti: tuomet plokštės užima
naujas vietas, grupėmis arba po vieną pasisuka viena kitos atžvilgiu.
Ašies vieta nepasikeičia, tačiau plokštės po šalčio ašigaliais gali
kišti vieną arba kitą savo pusę tol, kol po tampraus svyravimo
nusistovės masių judesio kiekio balansas. Tuomet ledai vienur ištirps,
kitur susidarys, vanduo vienur pakils, kitur nuslūgs, kalnai prasmegs,
iškils naujoje vietoje. Ką reikės daryti žmogui? Ogi gelbėtis, nes
būtent taip ateina jo aplinkinio pasaulio pabaiga. Laimei procesai,
vykstant staigioms jų fazėms, trunka lėtai tęsiasi dešimtis metų.
Masės yra inertiškos, ir tik atskirose vietose dėl galingų magmos
proveržių gali vykti ypač staigios lokalinio pobūdžio katastrofos.
Postūmį judesiui
plokštės gali gauti visos kartu, tačiau gali gauti po vieną arba po
kelias. Tai sąlygoja procesai, vykstantys planetos gelmėje. Taigi,
pavojaus šaknys mums, paviršiaus gyventojams, glūdi Žemės gilumoje, ir
to nuspėti neįmanoma. Matome tik pasekmes. Gal yra pasekmių cikliškumas?
Yra, vėliau bandysime paieškoti.
Visuomenei yra
įteigtas požiūris, jog iki pasaulinio Tvano lakstėme po planetą su
akmeniniais kirvukais, nieko doresnio nenuveikdami. Kaipgi tada Nojus
pastatė šitokį didelį laivą? Tvanas buvo ne vienas, nes mūsų mitologija
aiškiai skiria Tvaną nuo Patvinimo, tai yra skiria visuotinį planetos
plutos pasisukimą nuo lokalinio pobūdžio tektoninių plokščių
kryptelėjimų. Vadinasi, senieji lietuviai pergyveno ne vieną Tvaną ir
Patvinimą, ir Nojaus laivu plaukti mums taip pat buvo ne pirmiena.
Klimatas
Toliausias ledo
pasistūmėjimas į Europą, pastarojo ledynmečio laikotarpiu, pasak R. F.
Flinto, buvo prieš 20 000 metų. Ledynas dengė žemyną į pietus nuo
dabartinių Kopenhagos, Berlyno, Sankt Peterburgo miestų, ledo danga kai
kur viršijo pusantro kilometro storį. Po ledu atsidūrė visi ledyno
įtakos zonoje buvę kalnai: Skandinavų, Pirėnų, Alpių, Kaukazo. Tokią
žiauraus šaltymečio klimatinę situaciją profesorius pateikia žemėlapyje.
Pav.
1. Europos, Vakarų Azijos ir Afrikos žemėlapis per paskutinį apledėjimą;
pavaizduota ledynų danga Islandijoje, Pirėnuose, Alpėse, Kaukaze.
Piečiau sauso klimato juosta.
Dabar norint pamatyti
tundrą, rašė mokslininkas, reikia pasikelti į Švedijos arba
Norvegijos kalnus arba nukeliauti prie Šiaurės Ledinuotojo vandenyno
pakrantės. Tačiau anksčiau, ledynmetyje, tundra ir kitos bemiškės erdvės
driekėsi per visą Vakarų ir Centrinę Europą ir pietuose beveik siekė
Viduržemio jūros krantus. Į šiaurę nuo Alpių platumos augo labai mažai
medžių. Vietomis Šiaurės Europą dengė daugiau kaip trijų kilometrų
storumo ledo sluoksnis. Ledu padengtos buvo ir esančios į pietus nuo
ledyno Centrinės Europos sritys. Dėl sausumos ir jūros pasiskirstymo
ypatybių, vėjų sistemos skirtumų, Alpių ir kitų aukštų kalnų buvimo į
šiaurę nuo Viduržemio jūros, tik nedidelės šilto oro masės galėjo
pasiekti Europos centrines sritis. Taigi, sėsliai gyventi
Europoje buvo neįmanoma.
Kur tuo metu galėjo
gyventi baltos odos spalvos žmonės? Pakankamai sausa ir vėsu buvo
pietinėje Viduržemio jūros pakrantėje, šiaurinėje Afrikoje ir Arabijos
pusiasalyje. Čia prie kalnų augo ūksmingi miškai, slėniuose tekėjo upės,
buvo daug ežerų, užteko plotų medžioti žvėris. Žmonių tada buvo nedaug,
gal 3-4 milijonai gyventojų visame Žemės rutulyje. Tą metą žmones vadino
Laimingąja Arabija. Pirmieji tokį pavadinimą užrašė antikos rašytojai
Diodoras Sicilietis knygoje Istorijos biblioteka ir Klaudijas
Ptolomėjas (Geografija), po to Kosma Indokoplovas (Krikščioniškoji
topografija). Gi lietuviai labai senus laikus vadina Auksiniu amžiumi.
Kuris tai buvo laikas? Norint žinoti metą, skiriantį mus nuo
Laimingosios Arabijos laikų, reikia pažvelgti į Saulės šviesulio kelią
dangaus skliauto fone. Yra dvi žvaigždės, kurias senovės arabai vadino
Sadal melika (Karalių laimė) ir Sadal suudu (Laimingų laimingiausia).
Jos priklauso Vandenio žvaigždynui ir dabar vadinamos ALFA bei BETA
vardais. Lengva nustatyti, jog šių žvaigždžių foną praskriejome prieš
21000-22000 metų, tai yra tuo laiku, kuomet visą Europą spaudė
šaltymečio letenos. Vėsusis klimatas tuo metu buvo laimingų
laimingiausias Arabijos pusiasalio gyventojams ir, tuo pačiu, Auksinio
amžiaus žmonėms visoje Sacharos sausojo klimato juostoje.
Kaip atrodė anuometinė
Europa, šiaurinė Afrika? Europos ir Afrikos žemynų sausumos tuomet buvo
pasistūmėję į priekį, salų buvo žymiai daugiau, o Raudonosios jūros
vietoje plytėjo gėlo vandens ežeras. Neveltui rašytojų analuose
Raudonoji jūra minima ir kaip Meldų jūra (Jonas Efesietis Cerkvės
istorija, 51 sk.). Meldai sūriame vandenyje neauga. Geologų teigimu,
okeanų vandens lygis tuo metu buvo 90 m. žemesnis, negu dabar. Žmonių
buvo mažai, gyveno bendruomenėmis. Kalbą išreiškė žodžiais, taip pat
ženklais, vadinamais runomis ir piešininiais hieroglifais. Runų ir
hieroglifų žinovas Juozas Šeimys pažymi: Skiemeninis garsų raštas
kalba runa, tai yra rašyti, braižyti, įbrėžti, raižyti, rėžti,
ronyti (sužeisti, įpjauti). Tik tokiu būdu (ronijant, sužeidžiant
paviršių) kaulo, bronzos, aukso, sidabro, vario titnago dirbiniuose,
klintyje, akmenyje, ant uolų, sienų buvo galima palikti informaciją.
Ir tęsia: Kažkuriais metais viena maža konkurso Dainų dainelė
atlikėja padainavo labai gražią seną lietuvių liaudies dainą. Aš
parašiau runa, ru-na, ru-na-na, aš parašiau runa
vien už šiuos
žodžius, kažkada pasakytus močiutės, jeigu būčiau vertinimo komisijos
narys, tai mergaitei skirčiau pirmą vietą
. Knygoje Egiptas, skitai,
lietuviai runomis šis tyrinėtojas pateikia Egipto piešininių, taip pat
skitų lytų runų skaitymo lietuviškus raktus, parodo atitikmenis
dabartinio lietuviško rašto raidėmis. Kitų autorių darbai taip pat rodo,
jog senovės Egipte, vėliau Mažojoje Azijoje ir Europoje buvo kalbama,
skaitoma, rašoma ir lietuvių kalba. Juozui Šeimiui maloniai sutikus,
pateikiame piešininių Egipto hieroglifų skaitymo raktą.
Pav. 2. Egipto piešininio runų rašto
abėcėlė (Egiptas, skitai, lietuviai runomis; p. 78, 79 , 80)
Raidės, jų junginių
patvarumas
Raidės nėra bevertės
rašo garsus istorinių šaltinių tyrinėtojas, daugelio knygų autorius
Romualdas Neimantas. Jo teigimu, raidės matuojamos informacijos
vienetais bitais. Sakoma, kad kiekviena lietuviškojo raidyno raidė
talpina apie 5 bitus informacijos. Esamos talpos pakanka, kad būtų
galima gauti tokį informacijos kiekį, kurio negali apdoroti mūsų
smegenys. Smegenys per sekundę priima 50 bitų informacijos tiek, kiek
telpa į vieną mašinraščio eilutę. Raidžių nešamą informacijos kiekį
galima riboti, jungiant jas į skiemenis ir žodžius. Siaurinant paieškos
sritį, raidžių nešama informacija mažėja lokalizavimo kryptimi. Raidės
k nešama informacija vargiai tilptų mūsų smegenyse. Pavyzdžiui,
nustatę kompiuterį rinkti žodžius pagal raidę k, gautume
tūkstančių tūkstančius skiemenų, žodžių, junginių ir t. t. Tačiau,
susiaurinę paiešką raidžių junginiu ks, gautume mažiau
informacijos: Ksenija, boksas, skėtis, skurdas, skitai, asketai
ir t. t. Paieškos lauką dar labiau susiaurinus, pavyzdžiui, fragmentu
auks, gautume dar mažesnį informacijos kiekį: auksas, Auksuolė,
auksingas ir t. t. Panašiu būdu dirba smegenys: pašnekesio metu jos
atpažįsta raides, po to skiemenis, dar po to žodžius, juos akimirksniu
lokalizuoja pokalbio temai.
Fragmentu laikysime
žodžio šaknį ar raidžių junginį, jeigu pastarieji žodžiui ar tekstui
suteikia prasmę. Tuo tarpu skiemenis, trumpinius ar atskiras raides,
paimtas iš fragmento, laikysime nuoskalomis, šiuo atveju nesvarbu, kokia
eilės tvarka tos raidės, trumpiniai ar skiemenys tekstuose yra
pateikiami. Numanomos raidės tarp nuoskalų, norint suprasti patį
fragmentą, įrašomos skliausteliuose.
Studijuojant antikos
laikų istorikų Plinijaus Vyresniojo, Strabono, Herodoto, Diodoro
Siciliečio, kitų autorių pasakojimus apie įvykius Afrikoje, jos tautas,
vietoves, atstumus ir panašiai, reikia turėti omenyje, jog pastarieji
naudojosi ir kitų, dar senesnių, bibliotekose buvusių autorių žiniomis,
kurios, deja, iki mūsų laikų neišliko arba išliko nudrengtų atskirų
puslapių pavidalu. Įtraukdami šias žinias, antikos istorikai stebėjosi
anų klaidingumu. Pavyzdžiui, Plinijus Vyresnysis veikale Gamtos
istorija (V, 36) rašo: Keisčiausia, kad mūsų autoriai praneša vienus
miestų pavadinimus, tuo tarpu kai pats jis (Kornelijus Balba aut.)
triumfo eisenoje
pateikia visai kitus
. Taigi, keliautojai, rašytojai
kartais klaidino vieni kitus, ir nežinia, sąmoningai tai darė, ar ne.
Gal norėjo, jog tik savi žmonės perskaitytų ar tik savi prekijai
rastų kelius Afrikos žemių platybėse.
To išdavoje,
tūkstantmečių bėgyje Afrikos vietovių pavadinimai buvo iškraipomi ir tuo
nereikėtų stebėtis: mums traukiantis nuo atogrąžų karščio tolyn į
šiaurę, naujų, į paliktas vietas atėjusių tautų žmonės mūsų pavadinimus
nukąsdavo, pridėdavo savo kalbos elementus, o ir visai pakeisdavo.
Taip garsas p slydo į f, k slydo į g, o tarp
priebalsių radosi svetimos balsės. Noromis nenoromis tenka prisiminti
legendą apie Babelio bokšto statybą: žmonės, norėdami būti ne
prastesniais už dievus, sumanė pasiekti dangų. Ėmęsi statyti bokštą,
tarėsi dangų pasieksią, tačiau dėl to supyko dievai. Supratę užmačias,
jie sumaišė kalbą, ir žmonės statyboje negalėjo susikalbėti, tad bokštas
liko nebaigtas. Panašiai galbūt nutiko ir su mūsų kalba: vieningą
buvusią sistemą kažkas sumaišė. Kartais gal specialiai, kartais gal ir
ne. Laikas virusą įnešė, sakytume dabartiniu supratimu.
Senoji Afrika
Atidžiau pažvelgę į
šiaurinės Afrikos geografinį reljefą pamatytume, jog anuometinių savanų,
o dabartinių dykumų fone ryškėja trys elementai: kalnynas priešais
Ispaniją (Atlasas), kalnynas centrinėje dalyje (Tibestis) ir kalnynas
šiaurinės Etiopijos pusėje. Charakteringa, jog kiekviename iš šių
kalnynų iškyla po tris netoliese esančias, maždaug vienodo aukščio
viršukalnes: vakaruose 3340 m., 3825 m., 4165 m.; centre 3265m., 3376 m., 3415 m.; rytuose 2637 m., 2187 m., 2216 m. Be šios
geografinės ypatybės, netoli šių vietų buvo ir kiti akcentai: rytuose
Atlaso kalnai baigėsi Kartaginos miestu, centre tyvuliavo įlankos
Mažasis Syrtas ir Didysis Syrtas, žemyno rytinėje pusėje stūksojo
miestai Kair(t), Dira, Diryna, Dirėja.
Išryškinkime minėtų
objektų fragmentus: Atlaso kalnai anksčiau vadinosi Dirys. Atstatę t
garso nuslydimą į d ir pašalinę įterptą balsę i, gauname
originalų buvusį pavadinimą Trys. Kodėl Trys? Ogi minėtų
viršukalnių, stūksančių šalia viena kitos, dėka. Gyventojai, beje, buvo
vadinami trogloditais, t. y. trog(y)loditais trokyloditais.
Beje, mūsų miestą Trakus slavai iki šiol tebevadina Troky vardu.
Trims netolimoms viršūnėms žvelgiant į aukštą dangų, norom nenorom
pavadinsime jas Trys Akys, o teritoriją, kurioje dominuoja šios
viršukalnės, įvardinsime Triakija, gyventojus pakrikštysime
triakiais. Anų, senųjų laikų keliautojai sutiktų afrikiečių
klausdavo, kas gyvena ten, gilumoje, ir jie atsakydavo: žmonės
triakiai. Viduržemio jūros pusiasalyje šie triakiečiai įkūrė garsų anų
laikų miestą Kartaginą Ka(i)rtaginą kairTagyną Triakagyną,
kuris gynė jų kraštą iš jūros pusės.
Minėjome, jog
Centrinės Afrikos dalyje priešais Tris į aukštį šaunančias
viršūnes tyvuliavo Mažasis syrTas ir Didysis syrTas
(dab. Gabesas ir Sidras), kalnuotos teritorijos gyventojai buvo
vadinami ūlų trogloditais trok(y)loditais. Dabartinės Libijos
sostinė prie Sidro įlankos tebevadinama Tripolio vardu.
Rytinėje Afrikoje
trijų minėtų viršūnių zonoje yra buvę miestai Dira, Diryna, Dirėja, jų
gyventojai taip pat buvo vadinami trogloditais, ką pažymi Plinijus
Vyresnysis veikale Geografija (VI, 189 str.). Trogloditų vardo genezė
buvo aiškinta, tačiau atskirai pažymėsime fragmentus Trys
miestų Tira Tryna, Tiryna Trynyna, Tirėja
Trynėja pavadinimuose. Dabartinis miestas Kair(t) Triak
simbolizuoja pavydėtiną rytų Triakijos pavadinimų išliekamumą, kaip ir
Chartum Kartum Tr(i)akum miesto prie Nilo upės vardas.
Taigi, senosios
šiaurinės Afrikos žemyno dalis natūraliai buvo susiskirsčiusi į tris
sausumos zonas, ir kiekvienoje zonoje buvo po tris ryškias viršukalnes.
Pažymėsime, jog kiekvienos teritorijos, buvusios viršukalnių įtakoje,
pirminis pavadinimas buvo Triakija, nudilusi į Trakija,
dėl ko ir visa šiaurinė Afrika galėjo būti vadinama Trakija.
Tirpstant ledams vandens lygis kilo, ir kranto, išsikišusio į Viduržemio
jūros pusę, linija dėl Tvano tapo panaši į trišakį. Juozo Šeimio raidyne
raidę T išreiškiantis hieroglifas taip pat yra trišakis. Jūrų
dievo Neptūno rankoje išvydę trišakį suprantame, jog šis dievas gyveno
jūros valdovų finikiečių kontroliuojamos šiaurinės Afrikos žemyno
pakrantės gelmėse.
Šiaurinę Afrikos
žemyno pusę Trakiją, siekiant jos nepainioti su vėlesne europine
Trakija, vadinsime Senąja Trakija.
Kiekvienoje Senosios
Trakijos dalyje (Vakarų, Centro, Rytų) gyveno žmonės, kūrėsi miestai,
sąjungos, karalystės, imperijos. Atkilę į Mažąją Aziją, taip pat į
Europą, įvairios tautos, jų karaliai, norėdami pabrėžti garbingą kilmę,
miestų, upių pavadinimuose, savo pačių varduose palikdavo lengvai
aptinkamą fragmentą trak arba jo nuoskalas raidžių t,
r, tr, (t)ra, tria pavidale. Šis fragmentas iki
mūsų dienų tebeskamba Trakų miesto, Trakiškių, Trakėnų miestelių
pavadinimuose.
Pav. 3. Šiaurinė Afrikos pusė, IV a. pr.
Kr. (Žemės istorija; p. 222).
Auksuma
Pirmasis Auksumą,
neskaitant užrašų ant stelų, mini Klaudijas Ptolomėjas. Knygoje
Geografija (IV, VII sk., 25 str.) jis rašo: Toli nuo (Nilo) upės,
šalies viduje, yra išsidėstę miestai: Auksuma, kuriame yra
karališkasis dvaras, miestas Kolojė
. Taip pat nežinomo autoriaus
Eritrėjos jūros periple (4 str.) apie atstumus ir prekybos sąlygas
tose vietose rašoma:
o jau nuo jo (Kolojės) iki svarbiausio miesto tų,
kuriuos vadina auksumitais (auksitais aut.), dar yra
penkios dienos kelio
. Kodėl galėjo būti toks šios karalystės
pavadinimas? Pažvelgus į Žemės naudingųjų iškasenų žemėlapį matosi, kad
Etiopijos šiaurėje iki šių dienų yra aukso ir tebestovi miestas, kurio
pavadinimas Aksum. Ši karalystė nuo neatmenamų laikų buvo
turtinga aukso, jo gaminiais prekiavo su aplinkinėmis šalimis.
Karalystę įkūrė tie, kurie žinojo žodžio auksas
prasmę, ir šalies gyventojai buvo vadinami auksitais. Europos
šaltymečiu Auksumą valdė baltos odos spalvos žmonės.
Apie Auksumą rašė ir
karalystės kaimynai. Pavyzdžiui, Sabos karalystės stelų užrašai, surasti
Maribo, Zafaro ir kituose dabartinio Jemeno miestuose, apie Auksumą štai
ką sako:
ir jis įsakė jam (Šarachasatui Ašvai) vadovauti
pasiuntiniams į Chabašato ir Auksumos šalis. Ir leido jam jo ponas
Almakachas grįžti, pasirašęs taiką. Ir pasiuntė jis kartu su juo
(atgal) du pasiuntinius, Achaikamą ir Za-Lonisį
byloja užrašas,
pažymėtas numeriu III. Ankstyvųjų Auksumos karalių užrašai, parašyti
įvairiomis kalbomis, tame tarpe ir neatpažintomis, praneša (I d.): ...Auksumos
neplaukuotasis (nekūšas) ir Chimjaro valdovas, ir valdovas Raidano, ir
valdovas Sabos, ir valdovas Salchino, ir valdovas Syjamo, ir valdovas
bėgų, ir valdovas Kasų, neplaukuotųjų neplaukuotasis (nekūšių nekūšas)
sūnus Machremo, kuris priešams yra nenugalimas. Pakilo jis į žygį, kad
surinktų iš šalies duoklę ir padarytų tvarką. Ir kas sakė taip, tų jis
nelietė, o kas atsisakinėjo, tuos užmušė
. Didelė, galinga tai buvo
karalystė. Ji paliko pilietinės priklausomybės fragmento auks
nuoskalas au, ks, sk. Mums
Auksuma ypač svarbi tuo, kad į jos sudėtį įėjo miestas pavadinimu
Adulys.
Jūros pakrantės
pažiba
Senosios Trakijos
šone, netoli Raudonosios jūros, kuri anksčiau vadinosi Meldų jūra, buvo
garsusis miestas Adulys. Eritrėjos jūros periplas 4 str. rašo:
(Raudonosios jūros) pakrantėje prie Oreinos (salos), 20 stadijų
atstumu nuo jūros ir yra Adulys, malonios išvaizdos gyvenamoji vieta,
nuo kurios iki esnačios viduje Kolojės
trys dienos kelio. Plinijus
Vyresnysis veikale Gamtos istorija (V, 174 str.) apie tas vietas
pasakoja: Po to (seka) Izidės prieplauka, atsiliekanti nuo adulytijų
miesto dešimties dienų atstumu (iriantis) irklais. Į jį yra suvežama
myra iš Trogoditikos (Rytinės Trakijos aut.). Priešais prieplauką
dvi salos, kurios vadinasi Pseudopilys; tiek pat ir (prieplaukos) viduje
Pilys, ant vienos jų (yra) akmeninės stelos su nežinomais užrašais; po
to Aualytaus įlanka ....
Apie šį miestą kalba
ir Kosmos Indikoplovo užrašas Krikščioniškosios topografijos knygoje (II,
70, 8-20): Sritis, kur gaminami smilkalai, nors ir išsidėsčiusi pačioje
aukštutinėje Etiopijos dalyje bei yra šalies viduje, yra apjuosta iš
kitos pusės okeanu. Iš čia (ten esantys) kaimynystėje Barbarijos
gyventojai pasikelia (į kalvas) aukštyn į šalies gilumą ir, mainikaudami
su vietiniais gyventojais, atgal parveža myrą, kasiją, kalamą ir dar
daug ką, ką po to jūra persiunčia į Adulyją. Kiti istorikai rašo, jog
abiejose Raudonosios jūros pusėse buvo kalbama ta pačia kalba. Iš
senosios miesto didybės dabar beliko miestelis, esantis maždaug 4 km nuo Zulos
(anksčiau Adulos) įlankos, jos vakaruose. Vietiniai gyventojai išlaikė
tradiciją savo miestelį vadinti švelniu Azuly vardu. Pavadinimas Adulys,
vertinant garso t nuslydimo į d faktorių, turėjo būti
tariamas kaip Atulys. Tuomet, atstačius skiemenų pamaišymą,
iškyla tikrasis šio Auksumos karalystės miesto pavadinimas: Alytus.
Tačiau tai dar ne
viskas. Stebime, jog Aualytaus įlankos pavadinime yra pastovusis
fragmentas Au(ks)a, nurodantis įlankos
priklausomybę Auksumai. Teisingas įlankos pavadinimas turėjęs būti
Auksalytus. Pamąstę atstatome tikrąjį įlankos pavadinimą,
susidedantį iš dviejų žodžių: Aukso Lytus. Vadinasi, miestas
vakariniame šios įlankos krante irgi turėjęs būti ne Alytus, o Aukso
Lytus. Dažnas Lietuvos gyventojas ir dabar tebesako lytus, o ne
lietus. Štai kokia garsi buvo alytiškių protėvynė. Jie gyveno Aukso
Lytaus mieste, kurio pavadinimas sutrumpėjo iki žodžio Alytus,
ir tame Auksiniame amžiuje sapnavo, matyt, ne vien tik grybų lietų.
Tuo geografija,
siekiančia Laimingosios Arabijos metą, galima būtų ir apsiriboti,
jeigu ne
Tęsinys: II dalis -
Auksanija |