Rimgaudas Sinkus
XVII. EGLĖ ŽALČIŲ KARALIENĖ
KELIONINIS LIETUVIŲ EPAS
Prof. dr. Valdas Žulkus, Palangoje kasinėjęs Birutės kalną ir pagal stulpelių žymas aptikęs kryptinę XII a. astronomijos observatoriją (Palangiškiai pagonys, 2005), rado du apskritimus, kurių vienas buvo dukart didesnis už kitą. Trečio, kuris ėjo aplinkui dukart mažesnįjį, tėra pasilikusi žyma. Pratęsus matematinę logiką, šių eilučių autoriui pasidarė aišku, kad anksčiau prieš kryptinę čia stovėjo struktūrinė astronomijos observatorija, turinti 9,6 tūkst. metų senumą (kn. II, XV d. Sumanioji baltų kultūra). Observatorijos amžius buvo nustatytas pagal dabartinį žvaigždės Regulas padėties, lyginant su ankstesne Regulo padėtimi Liūto žvaigždyne, kampo tarpusavyje skirtumą (1˚ = 72 m.). Toks amžius lietuviuose ir baltuose nėra riba, kadangi, be Varaklani Latvijoje (26,6 t. m. atgal), prof. habil. dr. Algirdas Girininkas prie Gargždų surado žmogaus rankų apdirbtą šiaurinio elnio ragą, kurio amžius siekia 43 tūkst. metų atgal.. Koks tuometinis buvo žmogaus išsivystymo laipsnis, nusako archeologijos profesorės Rimutės Rimantienės žodžiai: Homo sapiens protingasis žmogus, kurio giminei ir mes priklausome, jau prieš 35 tūkstančius metų buvo lygiai taip pat fiziškai, psichiškai ir protiškai išsivystęs kaip ir mes. Nuo tų žmonių mus skiria tiktai patirtis, kaupiama ir perduodama iš kartos į kartą (Lietuva iki Kristaus, VDA leidykla, Vilnius/1995). Buvom tada mes gamtonys: tuokėmės, turėjom vaikus, mušėmės, šventėme, gyvenome pagal darnos su gamta dėsnius, o dórai sergėti turėjome visavertę religiją (prof. dr. Rimantas Balsys). Kas buvo anksčiau? Anksčiau buvo ledynmetis, kur mes, pasitraukę į šiaurinę Afriką, galėjom gyventi šilčiau. Ten anuomet buvo savana, o priekalnėse žaliavo ūksmingų lapuočių miškai. Buvo gausu ežerų, upių ir, nors visa dabar atsidūrę po smėliu ir karšta, tačiau Nilo upė tebeteka iki šiol. Tuo tarpu hieroglifų raštas ant piramidžių (Juozas Šeimys) liudija buvus čia ir lietuvišką kalbinę aplinką. Be to, remiantis knygos Afrika seniausių ir vidurinių amžių istorijos šaltiniuose (leid. Nauka, Maskva/1990) žemėlapių duomenimis, yra nustatyta, kad šiaurinės Afrikos ir Arabijos pusiasalio plotuose buvo, kai kur tebėra, gyvenviečių su pavadinimais Kapsa, Ąžuola, Auksuma, Girėnai, Merga, Kurtuva, Salala, Ėja ir pan. rinkinys. Jį pavaizdavome R. Flinto knygos Žemės istorija pastarojo ledynmečio laiko žemėlapyje (p. 1 Lietuviški pavadinimai šiaurinėje Afrikoje). Žemėje tuomet buvo mažai gyventojų (R. Flintas), todėl maistu, gaminiais su kitos odos spalvos žmonėmis galėjome keistis be didesnių mūšių ar rietenų.
Pav. 1. Lietuviški pavadinimai šiaurinėje Afrikoje.
Kai po ledynmečio ėmė šilti, vieni grįžom į Šiaurę, o kiti pagal Nilo upę aukštyn kirtom pusiaują ir apsigyvenome Afrikos pietuose. Čia nuo Ašmenos (Ašies menos), kaimo Ašaša aš Aša (dab. Kabeliai) Lietuvoje iki Afrikos upės Šašis aš Ašis veda tiesi linija (pav. 2 Lietuviškoji ašis). Sustojome, nes į veidus padvelkė šaltis nuo Antarktidos. O kelią pietų ir atgal kryptimis atskleidžia pasakos Eglė žalčių karalienė tekstas (LIETUVIŲ LIAUDIES PASAKOS , UAB Jotema, Kaunas/2008).
EGLĖ ŽALČIŲ KARALIENĖ
Kitą kartą senų senovėje gyveno senelis ir senelė. Turėjo jie dvylika sūnų
ir tris dukteris. Jauniausioji buvo vardu Eglė.
Vieną vasaros vakarą visos trys seserys išėjo maudytis. Pasipūškinusios ir
išsipraususios išlipo ant kranto apsirengti. Jauniausioji tik žiūri jos
marškinių rankovėje žaltys įsirangęs. Ką daryti? Tuoj vyriausioji pagriebė
mietą ir buvo bešokanti jį varyti. Bet žaltys atsigręžė į jauniausiąją ir
prašneko žmogaus balsu:
- Duok, - sako,
- Eglute, žodį, jog tekėsi už manęs, tai pats gražumu išlįsiu!
Apsiverkė Eglė: kaip ji gali už žalčio
tekėti! Paskui tarė rūsčiai:
- Atiduok
marškinius ir keliauk sau sveikas, iš kur atvykęs!
O žaltys vis savo:
- Duok, - sako,
- žodį, jei tekėsi už manęs, tai pats gražumu išlįsiu.
Ką darys Eglė, ėmė ir prižadėjo tekėti už žalčio. Po trijų dienų žiūri
visas žalčių pulkas šliaužia į jų kiemą. Nusigando visi, o žalčiai
knibždėdami tik karstosi, rangosi, vyniojasi. Piršliai tiesiog sugarmėjo į
vidų pasitarti su tėvais ir nuotaka. Iš pradžių tėvai nesutiko, nenorėjo
tikėti, bet ką padarys su tokia žalčių knypava, noromis nenoromis turi
atiduoti jauniausią ir gražiausią dukrelę. Bet vis geruoju nenusileidžia.
Žalčiams liepia lukterėti, o patys eina pas seną kaimynę ir viską
išpasakoja. Toji sako:
- Lengva apgauti
žaltį: vietoj dukters duokite jam žąsį, ir paleiskite pasiuntinius.
Taip ir padarė. Davė baltą žąsį, ir piršliai su ja iškeliavo. Netrukus
išgirdo žalčiai berže gegutę kukuojant:
Kukū kukū, kukū
kukū,
Apgavo jus:
Vietoj marčios
davė jums baltą žąsį,
Kukū kukū!
Žalčiai grįžta, pikti išmeta žąsį ir reikalauja marčios. Tėvai, senosios
kaimynės patarti, duoda jiems baltą avį. Pakelėje gegutė vėl jiems
kukuoja:
Kukū kukū,
Prigavo jus: -
Vietoj marčios
davė jums baltą avį,
Kukū kukū!
Grįžta žalčiai šnypšdami ir vėl reikalauja marčios. Dabar davė jiems baltą
karvę. Bet gegutės perspėti, vėl grįžta dar labiau įtūžę, gąsdindami
sausra, tvanu, badu už duotojo žodžio negerbimą. Namiškiai Eglę apverkė, o
gegutė pakelėje kukuoja:
Važiuokite,
skubėkite,
Vedys martelės
laukia!
Pagaliau Eglė su visais palydovais priėjo pajūrį. Ten ji susitiko
belaukiantį gražų jaunikaitį. Šis pasisakė, kad yra tas pats žaltys,
lindėjęs jos marškinių rankovėje. Tuojau persikėlė visi į netolimą salą, o
iš ten nusileido į požemį, po jūra, kur buvo puikiai išpuošti žalčio
rūmai. Čia jie iškėlė vestuves tris savaites linksminosi, šoko, ūžė.
Žalčio rūmuose buvo visko pilna, ir Eglė aprimo, palinksmėjo, pagaliau ir
visai pamiršo savo tėviškę.
Praėjo devyneri metai, Eglė jau susilaukė trijų sūnų: Ąžuolo, Uosio ir
Beržo ir vienos dukrelės Drebùlės. Ji buvo jauniausia. Vieną kartą
vyriausias sūnus besiausdamas paklausė Eglės:
- Mamyte, o kur gyvena tavo tėvai?
Eime jų kada nors aplankyti.
Tada ji atsiminė savo tėvus, brolius, seseris ir visą giminę. Ir parūpo
jai, kaip jiems tenai sekasi: ar besveiki, ar begyvi, ar seniai jau gal
numirę. Ir taip ji trokšta eiti ir pasižiūrėti savo tėviškės. Jau tiek
metų nebuvusi, nemačiusi savųjų, labai išsiilgusi jų. Bet žaltys nenori nė
klausyti.
- Gerai, -
pagaliau atsakė vyras, aplankyti leisiu, bet pirma suverpk šitą šilkų
kuodelį, - ir parodė jai ratelį.
Žaltienė įkibo į ratelį, verpė
dieną naktį. Verpė verpė, bet šilkų kuodelis nemažėjo. Mato, kad čia
apgaulė: kuodelis, matyt, užkerėtas. Verpsi neverpsi vis tiek
nesuverpsi. Eina Eglė pas vieną senę, kur netoli jų gyveno pas žiniuonę
burtininkę. Atejusi dejuoja:
- Močiute širdele,
pamokyk, kaip šitą šilkų kuodelį suverpti.
Senoji išpasakojo, kaip ir ką reikia padaryti.
- Įmesk, - sako,
- į ugnį, kada kūrensis, kitaip niekados nebaigsi verpti.
Eglė parėjusi ir įmetė kuodelį į krosnį, pakurtą duonai kepti. Šilkai tuoj
supurškė, ir Eglė pamatė rupūžę kaip
- Kai jas
suavėsi, tada galėsi keliauti.
Apsiavė ji tomis kurpėmis, eina, mina, brūžina į plytas, į akmenis, kur
tik pagriebusi, bet kurpės storos, kietos, visiškai nedyla. Minsi neminsi
jų visam amžiui užteks. Eina vėl pas senę burtininkę patarimo prašyti.
Senutė pamokė:
- Nunešk kurpes
kalviui ir paprašyk, kad jis pagruzdintų jas žaizdre.
Ji taip ir padarė. Kurpės gerai padegė, ir Eglė per tris dienas jas
nuplėšė.
Atėjusi pas vyrą vėl prašo, kad leistų jai tėvus aplankyti.
- Gerai, - sako
žaltys, bet eidama turi išsikepti bent kiškio pyrago lauktuvėms, ką gi
duosi brolių ir giminių vaikams?
O pats liepė paslėpti visus indus, kad Eglė negalėtų išsikepti ragaišio.
Eglė mąsto, galvoja, kaip čia atsinešti vandens be kibiro ir užmaišyti
ragaišį be dubens. Ir vėl kiūtina pas žiniuonę. Senutė pataria:
- Ištepliok
raugu rėtį, pasisemk tuo rėčiu vandens ir užmaišyk jame ragaišį.
Žaltienė taip ir padarė: užmaišė, iškepė ir turėjo jau ragaišį. Dabar ji
atsisveikino su vyru ir išėjo, vaikais vedina, į tėviškę. Žaltys palydėjo,
perkėlė per marias ir įsakė, kad viešėtų tėviškėje ne daugiau kaip
devynias dienas ir vėl grįžtų.
- Kai grįši, -
sako, - tai eik viena su vaikais ir, atėjusi ant jūros kranto, taip šauk
mane:
Žilvine,
Žilvinėli,
Jei tu gyvas, - pieno
puta,
Jei negyvas, -
kraujo puta
- Ir jeigu, - sako jis, pamatysi mariose atplaukiant pieno putą, tai
žinok, jog aš dar gyvas, jei kraujo putą, esu žuvęs. O jūs, vaikai,
neprasitarkite, kaip mane šaukti reikia.
Taip pasakęs, atsisveikino su visais ir palinkėjo paviešėjus laimingai
sugrįžti atgal.
Tėviškėje, Eglei atėjus, kilo neapsakoma linksmybė: visi giminės, visa
šeimyna ir kaimynai susirinko jos pažiūrėti. Vienas per kitą klausinėjo,
kaip ji ten gyvenusi su žalčiais. Ji tik pasakojo ir pasakojo. Visi ją
vaišino ir meiliai kalbino; ji ir nepajuto, kaip devynios dienos prašoko.
O tuo metu Eglės broliai, seserys ir tėvai galvojo, kaip čia padarius, kad
jai grįžti pas žaltį nebereikėtų. Ir sutarė iškvosti vaikus, kaip jų
motina, sugrįžusi prie marių, šauks savo vyrą, o paskui, nuėjus į pamarę,
jį pašaukti ir užmušti.
Taip nutarę, pirmiausia išsivadino jie vyriausiąjį Eglės sūnų Ąžuolą į
girią. Apstojo jį ir kamantinėjo, bet šis apsimetė nieko nežinąs. Pliekė
jį rykštėmis, ką bedarė, bet iškvosti negalėjo. Paleisdami pagrasino nieko
nesakyti savo motinai. Antrą dieną išsivedė Uosį, paskui Beržą, bet ir iš
tų nieko neišgavo. Pagaliau išsiviliojo jauniausiąją Eglės dukterį
Drebùlę. Toji iš pradžių taip pat sakė nežinanti, bet, pamačiusi iš po
skvernų kyšant rykštes, tuoj viską išplepėjo.
Tada visi dvylika brolių, paėmę dalgius, patraukė į pajūrį.
Atsistojo ant kranto ir šaukia:
Žilvine,
Žilvinėli,
Jei tu gyvas, -
pieno puta,
Jei negyvas, -
kraujo puta
Kai tik tas atplaukė, tuoj visi vyrai supuolė ir užkapojo jį.
O sugrįžę namo, nieko neprasitarė Eglei, ką padarę.
Praėjo ir devynios dienos. Eglė atsisveikino su visais, nuėjo į pajūrį ir
šaukia Žilviną:
Žilvine,
Žilvinėli,
Jei tu gyvas
pieno puta, jei negyvas kraujo puta
Suviksėjo, sujudo jūra iš pat dugno, ir Eglė pamatė atplaukiant,
atliūliuojant su bangomis kraujo putą. Ir išgirdo ji savo vyro balsą:
- Tavo dvylika
brolių mane dalgiais užkapojo, kaip mane šaukti, jiems išdavė Drebùlė,
mūsų mylimiausioji dukrelė!
Susigraudino Eglė, apsiverkė ir, atsigręžusi į vaikus, tarė Drebùlei
Kad tu pavirstum
į drebulėlę,
Kad tu drebėtum
dieną naktelę,
Kad tau išpraustų lietus burnelę,
Kad iššukuotų
vėjas galvelę!..
Sūnums
Stokit,
sūneliai, stipriais medeliais, -
Aš, jūsų mamelė,
liksiuos eglelė.
Kaip ji ištarė, taip ir įvyko: ir dabar ąžuolas, uosis ir beržas yra visų
stipriausieji mūsų medžiai, o drebùlė šiandien, mažiausio vėjo pučiama,
pradeda drebėti už tai, kad ji, stovėdama prieš dėdes, išdavė savo tikrą
tėvą ir motiną.
EGLĖ ŽALČIŲ KARALIENĖ
-
Duok, - sako, - Eglute, žodį, jog tekėsi už manęs, tai pats gražumu
išlįsiu!
Apsiverkė Eglė: kaip ji gali už žalčio tekėti!
Paskui tarė rūsčiai:
-
Atiduok marškinius ir keliauk sau sveikas, iš kur atvykęs!
O žaltys vis savo:
- Duok, - sako, -
žodį, jei tekėsi už manęs, tai pats gražumu išlįsiu. Ausytės geltonos.
Ką darys Eglė, ėmė ir prižadėjo tekėti už žalčio. Po trijų dienų žiūri
visas žalčių pulkas šliaužia į jų kiemą. Nusigando visi, o žalčiai
šnibždėdami tik karstosi, rangosi, vyniojasi. Piršliai sugarmėjo į vidų
pasitarti su tėvais ir nuotaka. Iš pradžių tėvai nesutiko, bet ką bedarys
su tokia žalčių knypava, noromis nenoromis turi atiduoti jauniausią ir
gražiausią dukrelę. Bet vis geruoju nenusileidžia. Žalčiams liepia
lukterėti, o patys eina pas seną kaimynę ir viską išpasakoja. Toji sako:
-
Lengva apgauti žaltį: vietoj dukters duokite jam žąsį ir paleiskite
pasiuntinius.
Taip ir padarė. Davė jiems baltą žąsį, ir piršliai su ja iškeliavo.
Netrukus išgirdo žalčiai berže gegutę kukuojant:
Kukū kukū, kukū kukū,
Apgavo jus: -
Vietoj marčios davė
jiems baltą žąsį,
Kukū kukū!
Žalčiai pameta žąsį šalin, grįžta ir reikalauja marčios. Tėvai, senosios
kaimynės patarti, duoda jiems baltą, didesnę už žąsį, avį. Pakelėje
gegutė, kur viską išmano, vėl jiems kukuoja:
Kukū, kukū,
Prigavo jus:
Vietoj marčios davė
jums baltą avį,
Kukū, kukū!
Žalčiai grįžta, pikti išmeta žąsį ir reikalauja marčios. Tėvai, senosios
kaimynės patarti, duoda jiems baltą avį. Pakelėje gegutė vėl jiems
kukuoja:
Kukū kukū, kukū kukū,
Prigavo jus: -
Vietoj marčios davė
jums baltą avį,
Kukū, kukū!
Grįžta žalčiai šnypšdami ir vėl reikalauja marčios. Dabar davė jiems baltą
karvę. Bet, gegutės perspėti, vėl grįžta dar labiau įtūžę, gąsdindami
sausra, tvanu, badu, už duotojo žodžio negerbimą. Namiškiai Eglę apverkė,
apraudojo ir atidavė
geltonom ausytėm,
žalčiams. O broliai sekė ją dangumi per žvaigždes
pasikeisdami.
Vedasi žalčiai Eglę, o gegutė pakelėje kukuoja:
Eikite, plaukite ir
paskubėkite,
Vedys martelės laukia! Sausuma, upėmis ir vandenais
išteka Eglė tada
su visai palydovais į pajūrį.
Ten ji sutiko belaukiantį gražų jaunikaitį. Šis pasisakė, kad yra tas pats
žaltys, lindėjęs jos marškinių rankovėje. Tuojau persikėlė visi į netolimą
salą, o iš ten nusileido į požemį, po jūra, kur buvo puikia išpuošti
žalčio rūmai. Čia jie iškėlė vestuves tris, savaites linksminosi, šoko,
ūžė.
Žalčio rūmuose buvo visko pilna, ir Eglė aprimo, palinksmėjo, pagaliau ir
visai pamiršo savo tėviškę.
Praėjo devyneri metai. Eglė jau susilaukė trijų sūnų: Ąžuolo, Uosio ir
Beržo ir vienos dukrelės Drebùlės. Ji buvo jauniausia. Vieną kartą
vyriausias sūnus, besiausdamas tarpe medžių,
paklausė Eglės:
- Mamyte, kurgi
gyvena tavo tėvai? Eime jų kada nors aplankyti. Tada ji atsiminė savo tėvus, brolius, seseris ir visą giminę. Ir parūpo jai, kaip jiems tenai sekasi: ar besveiki, ar begyvi, ar seniai jau gal numirę. Ir taip ji trokšta eiti ir pasižiūrėti savo tėviškės. Jau tiek metų nebuvusi, nemačius savųjų, labai išsiilgusi jų. O čia Drebùlė jai dar zyzia: - Mama, jei nevaliosi, pusilas mane neš.
Bet žaltys nenori nė klausyti.
- Gerai, -
pagaliau atsakė vyras, - aplankyti leisiu, bet pirma suverpk šitą
šilkų kuodelį, - ir parodė jai ratelį.
Žaltienė įkibo į ratelį, verpė dieną naktį. Verpė verpė, bet šilkų
kuodelis nemažėjo. Mato, kad čia apgaulė. Kuodelis, matyt, užkerėtas.
Verpsi neverpsi vis tiek nesuverpsi. Eina Eglė pas vieną senę, kur
netoli jų gyveno pas žiniuonę burtininkę. Atėjusi dejuoja:
- Močiute
širdele, pamokyk, kaip tą šilkų kuodelį suverpti.
Senoji išpasakojo Eglei, kaip ir ką reikia daryti:
- Įmesk, - sako, - į
ugnį, kai saule kūrensis,
kitaip niekados nebaigsi
verpti.
Eglė parėjusi ir įmetė kuodelį į saulės
ugnį, pakurtą duonai rudai
iškepti. Balti
šilkai tuoj supurškė, ir Eglė pamatė rudą
rupūžę kaip gerą kultuvę besiraitant ant ugnies: ta rupūžė ir leido
verpiant iš savęs šilkus. Suverpusi, Eglė vėl prašo žaltį leisti nors
kelioms dienoms pas tėvelius paviešėti. Dabar vyras ištraukė iš po suolo
medžio, bronzos ir
geležines kurpes ir sako:
- Kai jas
suavėsi, tada galėsi keliauti.
Apsiavė Eglė tomis kurpėmis, eina, mina, brūžina į plytas, į akmenis
daužo, kur tik pagriebusi, bet kurpės storos, kietos, visiškai nedyla.
Minsi neminsi jų visam amžiui užteks. Ir eina ji vėl pas seną burtininkę
patarimo prašyti. Senutė, gi, Eglę pamokė:
- Nuneški kurpes
kalviui ir paprašyki, kad jis pagruzdintų jas žaizdre.
Ji taip ir padarė. Kurpės gerai padegė ir Eglė per tris dienas,
kurios, atrodė, slenka amžiais,
jas nuplėšė. Atėjusi pas vyrą vėl prašo, kad leistų jai tėvus aplankyti.
- Gerai, - sako
žaltys, - bet eidama, turi išsikepti bent kiškio pyragą lauktuvėms, ką gi
duosi brolių ir giminių vaikams?
O pats liepė paslėpti visus indus, kad Eglė negalėtų išsikepti ragaišio.
Eglė mąsto, galvoja, kaip kiškiu einant aplinkui
balas,
čia atsinešti vandens be kibiro ir užmaišyti ragaišį be dubens. Ir vėl
kiūtina pas žiniuonę. Senutė pataria:
- Ištepliok
raugu rėtį, pasisemk tuo rėčiu vandens ir užmaišyk jame ragaišį.
Eglė taip ir padarė: ištepė dugną žemėtu raugu,
užmaišė ragaišį ir, kai šis pakepė saulėje, turėjo jau kiškio pyragą iš
grybų, uogų jos sudarytą beeinant.
Dabar ji atsisveikino su vyru ir išėjo, vaikais vedina, į tėviškę. Žaltys
palydėjo, perkėlė per paskutines
marias ir įsakė, kad viešėtų tėviškėje devynias dienas ir vėl grįžtų.
- Kai grįši, -
sako, - tai eik viena su vaikais ir, atėjusi ant jūros kranto, taip šauk
mane: Žilvine, Žilvinėli, jei gyvas, - atplauki pieno balta puta, jei
negyvas, atplauki kraujo raudona puta....
- Ir jeigu, -
sako jis, - pamatysi mariose atplaukiant pieno putą, tai žinok, jog aš dar
gyvas, jei kraujo raudoną putą aš žuvęs. O jūs, vaikai, neprasitarkite,
kaip mane šaukti reikia.
Taip pasakęs, atsisveikino su visais ir palinkėjo paviešėjus laimingai
sugrįžti atgal.
Tėviškėje, Eglei atėjus, kilo neapsakoma linksmybė: visi giminės, visa
šeimyna ir kaimynai susirinko jos pažiūrėti. Vienas per kitą klausinėjo,
kaip ji ten gyvenusi su žalčiais. Ji tik pasakojo ir pasakojo. Visi ją
vaišino ir meiliai kalbino; ji ir nepajuto, kaip devynios dienos prašoko.
O tuo metu Eglės broliai, seserys ir tėvai galvojo, kaip čia padarius, kad
jai grįžti pas žaltį nebereikėtų. Ir sutarė iškvosti vaikus, kaip jų
motina, sugrįžusi prie šauks savo vyrą, o paskui, nuėjus į pamarę, jį
pašaukti ir užmušti.
Taip nutarę, pirmiausia išsivadino jie vyriausiąjį Eglės sūnų Ąžuolą į
girią. Apstojo jį ir kamantinėjo, bet šis apsimetė nieko nežinąs. Pliekė
jį rykštėmis, ką bedarė, bet iškvosti nebegalėjo. Paleisdami pagrasino
nieko nesakyti savo motinai. Antrą dieną išsivedė Uosį, paskui Beržą, bet
ir iš tų nieko neišgavo. Pagaliau išsiviliojo jauniausiąją Eglės dukterį
Drebùlę. Toji iš pradžių taip pat sakėsi nežinanti, bet, pamačiusi iš po
skvernų kyšant rykštes, išsigandusi
tuoj viską išplepėjo.
Tada visi dvylika brolių, paėmę dalgius, patraukė į pajūrį. Atsistojo ant
kranto ir šaukia: Žilvine, Žilvinėli, jei gyvas atplauki pieno balta
puta, jei negyvas atplauki kraujo raudona puta. Kai tik tas
atplaukė,tuoj visi vyrai supuolė ir užkapojo jį. O sugrįžę namo, nieko
neprasitarė Eglei, ką padarę.
Praėjo ir devynios dienos. Eglė atsisveikino su visais, nuėjo į pajūrį ir
šaukia Žilviną: Žilvine, Žilvinėli, jei gyvas, - atplauki pieno balta
puta, jeigu negyvas, - atplauki kraujo raudona puta!. Suviksėjo, sujudo
jūra iš pat dugno, ir Eglė pamatė atplaukiant, atliūliuojant su bangomis
kraujo raudoną putą. Ir išgirdo ji savo vyro balsą: Tavo dvylika brolių
mane dalgiais užkapojo, kaip mane šaukti, jiems išdavė Drebùlė, mūsų
mylimiausioji dukrelė.
Susigraudino Eglė, apsiverkė.
Vyro nors gaila, bet vėlgi
keliauti iš čia, kur broliai, tėvai ir seserys esti, pati nebenorėjo.
Ir atsigręžusi į vaikus, tarė Drebùlei: Kad tu pavirstum į drebulėlę, kad
tu drebėtum dieną naktelę, kad tau nupraustų lietus
burnelę, kad iššukuotų vėjas galvelę!... Sūnums,
gi,
pasakė:
Stokit, sūneliai, stipriais medeliais, - aš, jūsų mamelė, liksiuos
eglelė, kelionę pirmyn ir atgal su jumis
besapnuojanti. Kaip ji ištarė, taip ir įvyko: ir dabar ąžuolas, uosis, beržas yra visų stipriausieji mūsų medžiai, o drebùlė ir šiandien, mažiausio vėjo pučiama, pradeda drebėti už tai, kad ji, drebėdama prieš savo dėdes ir nenorėdama grįžti atgal, pasakė šaukimo slaptažodį.
MOKSLINĖ LABORATORIJA 1. Žaltys keičia odą, bet gyvas lieka vistiek, todėl, žmogaus požiūriu, jis yra amžino laiko tėkmės rodmuo. 2. Dvylikos brolių buvimas yra susijęs su dvylikos mėnesių ir dvylikos Zodiako juostos žvaigždynų egzistavimu. 3. Balta žąsis, balta avis ir balta karvė žymi ledynmečio sniego su ledais ėjimo ant mūsų tarpsnius. 4. Abi senutės žinojo, kad bus ledynmetis. Iš ankstesnės patirties žinojo. 5. Įvykių pradžios ir pabaigos vietą nusako Eglės, tėvų , seserų, brolių ir jūros joje buvimas. Tai Lietuva. 6. Pusilas (kitaip, busilas, gandras) lietuvių tautosakoje yra vaikus atnešantis nuo Žemės pusiaujo (pusilo) paukštis. 7. Kultuvė, kuria plaunami skalbiniai ant liepto, turi pailgą formą. Pasakoje turima omenyje, jog tai Drakono kalnų formos sinonimas.. 8. Trejų kurpių trys amžiai atstoja Akmens, Bronzos ir Geležies amžius. Sumuokime ledynmečių ir tarpledynmečių trukmę (LTE, t. 6, Kvartero ledynmečiai ir tarpledynmečiai), nes jais pažymėta Eglės kelionė pirmyn ir atgal. 0 tūkst. m. nulinė data nuo atšilusio dabartinio tarpledynmečio pradžios; 10 tūkst. m. dabartinio šilto tarpledynmečio eiga, į kurią įeina 2018 m. po Kr. laikas; 60 tūkst. m. ledynmetis; 30 tūkst. m. priešledynmetis, kuriame gyveno viena senutė; 40 tūkst. m. ledynmetis, kurį apibrėžia šiaurinių medžių buvimas pietų pusrutulyje; 20 tūkst. m. tarpledynmetis, kurio metu Afrikoje gyveno kita senutė; 160 tūkst. m. tai Homo sapiens egzistavimo laikas. Tuomet vaikščiojome, gal, dar keturiomis? Jokiu būdu, nes žmogaus kilmė iš beždžionės, kylant jai į erectus būseną, yra paneigta. Knygoje Tiesa apie istoriją (Readers Digest, liet. leid. Alma littera, Vilnius/2010), kur publikuojama praeitį keičianti medžiaga, yra sakoma, kad mokslininkai, remdamiesi genetiniais tyrimais, įrodė, jog mūsų atsiradimas nėra vienos rūšies evoliucionavimas į kitą, kadangi pastaruosius keletą milijonų metų gyveno kelios žmonių rūšys. Iš jų liko Homo rhodesiensis (žmogus rodezietis, aut.) Afrikos pietų lygumų žmogus, kuris, tikėtina, prieš 160 tūkst. m. pradėjo evoliucionuoti į Homo sapiens. Tokiais esame mes. Pridursime, kad žodį tikėtina
galima keisti žodžiu tikrai, ką rodo lietuviškos pasakos epo Eglė
žalčių karalienė iškodavimas. Išeitų, kad kaip Dievui į ausį nuėjo
Karaliaučiaus universiteto profesoriaus I. Kanto (1724 1804) parašyti
žodžiai, jog
lietuvių
kalbą reikia išsaugoti, nes ji turi raktą, kuris išsprendžia ne tik
filologijos, bet ir tautų raidos paslaptis.
|
Į
puslapį VYDIJA