AŠ NEKLAUSIU AR REIKIA, BET DUODU
Janinos
Inčiūrienės knygos
(317 psl.) sudarytojo įvadas:
Knygą sudaro du sluoksniai. Pirmoje dalyje susitiksime su taurios sielos
žmogumi, jo gyvenimu bei darbais, o antroje ir trečioje dalyse
atsiskleidžia slėpiningoji būtis. Pristatyti skaitytojui šią knygą sunku
ne tik todėl, kad mes mažai žinome apie čia aprašomus reiškinius, bet ir
todėl, kad jie yra ignoruojami ir net draudžiami.
Dalis skaitytojų šios knygos atsiradimo kaltininkę Janiną Inčiūrienę,
ko gero, išvadins sutrikusios psichikos, nenormalia ir panašiais
vardais, kuriais švaistomės į kairę ir į dešinę, kuomet susiduriame su
mums nesuprantamais reiškiniais. Kritikų tarpe bus ir tokių, kurie
išpažįsta mokslinę pasaulėžiūrą, ir tokių, kurie laiko save tikinčiais.
Tai visai natūralu, turint omenyje, kad mūsų pažiūros yra suformuotos
racionalaus, loginio mąstymo, pripažįstančio tik tai, ką galime patirti
savo penkiais pojūčiais. Racionaliai mąstantis žmogus nori viską
numatyti, valdyti, apskaičiuoti, prognozuoti. Reiškiniai, kurių
nepaaiškina mūsų žinios ir suvokimas, sukelia priešiškumą, pyktį ar net
baimę. Ar ne todėl nesuprantami (kol kas) reiškiniai yra neigiami ir
jais draudžiama tikėti? Tą patį galima pasakyti ir apie moksline
pasaulėžiūra besivadovaujančius, ir apie dvasiškius bei tikinčiuosius.
Juk krikščioniškąją teologiją, būtent teologiją, o ne religiją, kaip
ir materialistinį mokslą, suformavo ta pati racionali Vakarų pasaulio
dvasia ir logiškas, viską apskaičiuoti norintis mąstymas. Tiek moksle,
tiek teologijoje viskas yra prognozuojama, apskaičiuojama, reguliuojama.
Ir mokslas, ir teologija draudžia tikėti reiškiniais,
kurie prieštarauja mokslo postulatams ar teologijos dogmoms.
Natūralu, kad knygoje aprašomi reiškiniai sukels ne tik moksline
pasaulėžiūra besivadovaujančių, bet ir dvasiškių bei teologų
priešiškumą. Ko gero, priešiškai nusiteikusių tarp dvasiškių santykinai
bus daugiau. Viena vertus todėl, kad aprašomi reiškiniai dažniausiai yra
susiję su religija bei dvasiškiais, o kita vertus dėl to, kad mokslas
šiandien jau atvirai tyrinėja sąmonės reiškinius ir yra ne toks
konservatyvus, kaip teologija.
Teologija, kuria pagrįstas mūsų tikėjimas, yra labai racionalus mokslas
ir su tikruoju religingumu turi mažai ką bendra. Teologas tariasi žinąs,
kaip veikia dieviškos jėgos ir kaip jas paveikti, kad gautųsi vienoks ar
kitoks rezultatas, jis pramato, kas laukia žmogaus. Pasak kai kurių
teologų, Dievas jau viską apreiškė ir nieko daugiau negali pasakyti.
Jeigu kažkada pranašai ar kiti žmonės sapnavo pranašiškus sapnus, tai
šiandien tokių Dievo įkvėptų sapnų nebegali būti. Ir jeigu eisime iki
logiškos tokio mąstymo pabaigos, tai pastebėsime, kad tikėjimas
išprotautu Dievu, o tiksliau sakant Dievo įvaizdžiu virsta tikėjimu
teologija ar teologu.
Yra du būdai Dievui pažinti: aprašomasis arba žodinis ir betarpiška
patirtis. Pirmuoju atveju kuriamas Dievo įvaizdis mažai ką bendra turi
su tikruoju Dievu. Antruoju atveju per betarpišką patirtį
susitinkame su gyvuoju Dievu, kurio veikimo neįmanoma nuspėti ar
racionaliai aprašyti. Todėl galima išgirsti keistai atrodantį teiginį,
kad yra du Dievai: išprotautas arba dogminis ir gyvasis Dievas. Apie
dogminį Dievą moko teologai, o gyvasis moko mus. Apie pirmąjį Dievą
kalba žmonės, o antrasis kalba su mumis. Tikėjimas išprotautu Dievu, ko
gero, yra pirmesnis, ir juo tikėti yra lengviau, nei tikėti gyvuoju
Dievu, kuris gali apsireikšti bet kada ir bet kaip. Gyvasis Dievas yra
nenuspėjamai gailestingas arba grėsmingas. Aš neklausiu ar tau, žmogau,
reikia, bet duodu, tai su mumis kalbančio Dievo žodžiai, kurie labai
tinka šios knygos pavadinimui. Einant tikėjimo ir Dievo pažinimo keliu,
anksčiau ar vėliau ateina laikas, kai protas turi pasiduoti ir tarti:
nežinau, nepajėgiu. Tai posūkis nuo Dievo, kurį mes žinome, į Dievą,
kurį patiriame ar kuris pats apsireiškia.
Šventajame Rašte yra daug nuorodų į tai, kad vidinė tikrovė yra
svarbesnė ir nepalyginamai didesnė už išorinę, kurią dažniausiai
tepripažįstame. Dievo karalystė yra jumyse, sakė Jėzus (Lk 17, 21).
Tasai, kuris jumyse, didesnis už tą, kuris pasaulyje (1 Jn 4, 4). Esame
išmokyti, kad išorinis pasaulis svarbesnis už vidinį, tačiau
besiformuojanti nauja mokslinė pasaulėžiūra ir sena išmintis teigia, kad
tai, kas yra mūsų viduje, nulemia tai, kas yra išorėje.
Tikrai religingas žmogus žino ir jaučia, kad jis priklauso nuo jėgų,
kurių pats nesuvokia ir negali valdyti. Savo gyvenimą jis atiduoda į tų
nesuvokiamų jėgų, paprastai sakant, į Dievo rankas. Teologas apriboja
Dievo veikimą ir supančioja Jam rankas, o tikrai religingas žmogus
leidžia Jam veikti, atsiduodamas nenuspėjamai Jo valiai. Nereikia tokio
didingo ir taip dosniai dalijančio savo malones Viešpaties riboti,
sako Bažnyčios daktarė, mistikė, šventoji Teresė Avilietė.
Pilname tikėjimo išpažinime sakoma: Tikiu į Dievą, regimojo ir
neregimojo pasaulių sutvėrėją. Nors ir tikime į neregimąjį pasaulį,
tačiau jo vengiame, nepripažįstame jo pasireiškimų, nukeliame jį kažkur
ar būsimam laikui. O iš tikrųjų nematomoji, slėpiningoji būties pusė yra
nepalyginamai didesnė, ir ji nuolat veikia mus bei regimąjį pasaulį. Kai
pradeda veikti slėpiningoji būtis arba, paprastai sakant, Dievas, proto
argumentai mažai padeda, juos reikia atmesti ir nuolankiai, su pasitikėjimu atsiverti tam, kas apsireiškia ar vyksta, nors protu tai
gali būti nesuprantama ir netgi baisu. Tuo tarpu teologija iš esmės yra
pagrįsta racionaliu protu, kuris Vakarų pasaulio krikščionišką kultūrą
dėsningai baigia paversti materialistine, vartotojiška, sakant
užmaskuotai, gerbūvio kultūra. Dievo veikimui tokioje kultūroje
nepaliekama vietos, nes Jo veikimas yra nenuspėjamas, ir dažniausiai
Viešpats duoda žmogui tai, ko žmogus, švelniai tariant, nenorėtų. Tuo
lengva įsitikinti skaitant ne teologų išvedžiojimus, o Šventąjį Raštą.
Šv. Teresė Avilietė apie Dievo veikimą rašė: O dieviškos paslaptys! Čia
reikia atmesti savo protą ir manyti, jog jis nepajėgia stebuklingų Dievo
darbų suprasti. Tinka prisiminti ir Švenčiausios Mergelės, mūsų
Valdovės, laikyseną. Būdama tokia išmintinga, ji paklausė angelo: Kaip
tai įvyks? Tačiau kai šis atsakė: Šventoji Dvasia nužengs ant tavęs, ir
Aukščiausiojo galybė pridengs tave savo šešėliu (Lk 1, 34-35), ji
nesirūpino dėl tolesnio supratimo. Savo tvirtu tikėjimu ir didele
išmintimi Ji tuojau pat pažino, kad nebereikia daugiau nieko žinoti ir
daugiau neabejojo. Ji nedarė taip, kaip kai kurie mokyti vyrai, kurių
Viešpats neveda šiuo maldos keliu ir kurie nieko nėra patyrę dvasiniame
gyvenime. Jie nori viską pasverti ir išmatuoti tik savo protu. Neretai
net atrodo, jog stebuklingų Dievo darbų suvokimui jiems nieko daugiau
nereikia, tik jų mokslo. O, kad jie nors kiek pasimokytų nuolankumo iš
Švenčiausiosios Mergelės!
Iš tiesų, nuolankumo mums labai trūksta. Šios knygos herojė nuolankumo
turi daugiau už daugelį iš mūsų. Ji tų reiškinių nenori. Ji nelaiko
savęs nei aiškiarege, nei ekstrasense ir nuolat prašo Viešpatį, kad šie
reiškiniai, jeigu galima, būtų atitolinti. Beveik 15 metų įkalbinėjau Janiną atspausdinti jos pačios surašytus regėjimus, tačiau ji vis
nesiryžo, nenorėdama nieko užgauti ar pakenkti kieno nors vardui. Juk
herojės regėjimuose minimi asmenys neretai yra gerai žinomi visuomenėje.
Ji vis laukė ženklo. Galų gale pasiryžo spausdinti, bet su sąlyga, kad
bus minimos pavardės tik jau mirusiųjų asmenų, dažniausiai dvasiškių, ir
tų, kurie patys neprieštaraus. Tačiau ją pačią kiti žmonės ne kartą
smerkė ir pravardžiavo įvairiais vardais, o ypač už tas regmes, kurios
atskleisdavo nedorus darbus.
Per J. Inčiūrienę ateidavo ir ateina perspėjimai apie būsimas nelaimes,
įvykius ar pavojus. Kai kurie perspėjimai būna skirti konkretiems
žmonėms. Atrodo, kad gavus perspėjimą lengva išvengti pavojaus ar
nelaimės. Tačiau, kaip rodo gyvenimas, žmonės dažniausiai nepaiso
perspėjimų, o dažnai ir šaiposi iš to. Janinai ne kartą teko patirti
pašaipas tų, kuriems perspėjimai būdavo skirti. Norint išvengti
nelaimės reikia paklusti, o norint paklusti reikia nuolankumo.
Perspėjimų paiso tik tikrai religingas žmogus, kuris žino ir jaučia, kad
gyvenimas priklauso ne tik nuo jo paties, bet ir nuo paslaptingojo
Dievo, galinčio perspėti ar apsireikšti labai įvairiai.
Regmėje (III, 94) aprašytas atvejis, kai perspėjimas buvo skirtas
keturiems, tačiau pakluso (nusižemino) ir nelaimės išvengė tik vienas.
Dažniausiai pritrūksta tikrojo religingumo ir iš jo kylančio
nusižeminimo. Knygoje neaprašyti tie nepaklusimo atvejai ir tų žmonių
likimai, kurie buvo ir tebėra labai skaudūs.
Kai kurie J. Inčiūrienės regėjimai yra vertingi istoriniu požiūriu, nes
juose atsispindi sovietmečiu priespaudą kentusios Lietuvos katalikų
Bažnyčios kova už tikėjimo laisvę. Juose galima pastebėti beveik
neaprašytą Aukštybių pagalbą kovojančiai Bažnyčiai. Aiškiai matome
tamsiųjų ir šviesiųjų jėgų susidūrimą. Šiuo požiūriu ypač išsiskiria regmė
Per kun. A. Liesį pasakyk Petrui. Pati regmė yra labai trumpa, su
konkrečiais, bet gana mįslingais ir įsakančiais nurodymais, kuriuos
išpildyti būtinai turėdavo. Bet įdomiausia yra tokioje įsakančioje
regmėje gautų paslaptingų nurodymų išpildymas. Kol regmėse gautų
nurodymų neišpildydavo, J. Inčiūrienė negalėdavo rasti ramybės.
Įsidėmėtina, kad gauti nurodymai išsipildydavo ir pasitvirtindavo iki
smulkmenų.
Knyga sudaryta iš trijų dalių. Kiekvienos dalies pasakojimai yra
sunumeruoti. Nuorodose romėniškas skaitmuo reiškia knygos dalį, o
arabiškas eilės numerį. Pirmoje yra sudarytojo surašyti Janinos
pasakojimai apie savo gyvenimą nuo gimimo. Jau vien iš gyvenimo
vaizdelių matyti, jog tai ne eilinis žmogus. Paklauskime savęs: ką aš
prisimenu iš kūdikystės? Jeigu neprisimenu savęs vienerių metų, ar tai
reiškia, kad manęs nebuvo? Šioje knygoje mes nuolat susidursime su
panašiais ir dar keistesniais reiškiniais, kurie kartais nors ir lieka
be tikslaus atsakymo, bet žadina troškimą giliau pažinti gyvenimą.
Nuo pat vaikystės Janina pasižymėjo ypatinga teisingumo pajauta (...), kurios kartais taip trūksta mums. O jos ypatingą
vidinį gyvenimą rodo kone kiekvienas pasakojimas. Vidinis sielos grožis
atsiveria ir per dailės bei poezijos kūrinius. Skaitant kai kuriuos
gyvenimo vaizdelius (...) susidaro įspūdis, kad ne kartą norėta Janiną
sužaloti ar sunaikinti, bet kažkas vis išgelbėdavo.
Gyvenime J. Inčiūrienė normali moteris, gal šiek tiek uždaro būdo, bet
greitai ir gerai suprantanti žmogų. Ji yra labai darbšti, niekad nebūna
be darbo. Net žiūrėdama televizorių (kas būna retai), ji nesėdi rankas
sudėjusi, bet, pavyzdžiui, gliaudo sėkleles savo augintiniams
paukšteliams. Sunku būtų suskaičiuoti, kiek vaikų sunkiu Atgimimo laiku
jos rūpesčiu ir darbu buvo valgydinami ar aprengiami.
Knygoje menkai atsispindi didelė Janinos meilė visam, kas gyva. Jos bute
ištisas rojus, per paukščių čiulbėjimą kartais sunku susikalbėti. Iš
paukštelių balsų ji supranta, ko jiems reikia ar kas jiems atsitiko. Be
egzotiškų paukščių dar ji augina žuvytes ir vėžlį. Čia paminėjau tik
tai, kas neaprašyta knygoje. Tiesioginis darbas Panevėžio apželdinimo
treste, Lietkabelio gamyklos bei Cukraus fabriko šiltnamiuose, mokslai,
dailės darbai (daugiau nei 2200 įvairaus žanro kūrinių) bei 127 parodos
(69 personalinės ir 58 bendros) yra smulkiau aprašyti knygoje.
Antroji knygos dalis yra skirta išryškinti ypatingas J. Inčiūrienės
sąmonės savybes. Ši dalis padeda geriau suprasti trečioje dalyje jos
pačios užrašytas regmes bei naktines keliones. Žodis regmė skaitytojui
tikriausiai bus neįprastas. Jį savo užrašuose vartojo Janina. Žodis
gražus ir skambus, panašus į regėjimas, tačiau jos regmės skiriasi nuo
to, ką mes paprastai vadiname regėjimu. Sunku trumpai paaiškinti, ką
šiuo žodžiu norima pasakyti, bet galbūt aiškiau pasidarys, skaitant
pačias regmes.
Antrąją dalį sudaro atsakymai į J. Inčiūrienei pateiktus klausimus. Į
knygą pateko tik kai kurie klausimai, ir jie yra išskirti kitokiu
šriftu. Klausimus stengiausi pateikti taip, kad išryškėtų tai, kas
atpasakojant regmes ar sapnus paprastai lieka nepasakyta. Šioje dalyje
yra ir keletas regmių, kurių prisiminimą išprovokavo pateikti klausimai,
todėl jos liko antroje, bet ne trečioje dalyje, kur sudėtos pačios J.
Inčiūrienės užrašytos regmės.
Antroje dalyje sudėti ir tie reiškiniai, kurių J. Inčiūrienė nesuprato
ir kurie jai kėlė baimę. Čia yra ir sudarytojo aiškinimai skirtingu
šriftu. Aiškinau remdamasis užasmenine (transpersonaline) psichologija
ir kitų žmonių, išgyvenusių panašias patirtis, suvokimu. Norėjosi, kad
skaitytojas kuo daugiau sužinotų apie sąmonės reiškinius, žmogaus
galimybes bei slėpiningąją būtį, kad jam būtų aiškiau, kuomet teks
susidurti su savo ar kitų žmonių sapnais, regėjimais bei kitokiais
sąmonės reiškiniais. Mūsų laikais, kai, viena vertus, vis daugiau žmonių
patiria nepaprastus sąmonės reiškinius, o antra vertus vis daugiau
naudojama psichotropinių (raminančių) vaistų, tokios žinios tampa jau
beveik būtinybe. Nereiktų tiek daug raminamųjų chemikalų ir
psichiatrinio gydymo, jei daugiau žinotume apie nepaprastas žmogaus
sąmonės galimybes bei sugebėtume jas geriau suprasti ir galbūt jomis
netgi pasinaudoti.
Ilgiausioje, trečioje knygos dalyje sudėtos pačios J. Inčiūrienės
užrašytos regmės ir jose gautų nurodymų išpildymai ar išsipildymai. Į
šią knygą pateko toli gražu ne visos regmės. Dauguma jų yra užmirštos,
nes užrašinėti Janina pradėjo tik raginama kunigo A. Liesio, su kuriuo
ji susitiko 1982 m. Kunigas A. Liesis buvo uoliausias J. Inčiūrienės
regmių tyrinėtojas, tačiau jo darbas buvo prievarta nutrauktas,
tyrinėjimo medžiaga iš jo stalčiaus buvo paimta, o jis pats netikėtai
mirė 1991 m. kovo mėnesį. Neprisistatydamas J. Inčiūrienei, tyrinėjimus
toliau tęsė kunigas P. Račiūnas, kuriam A. Liesis buvo pavaldus.
Nežinia, kur dabar yra kunigo A. Liesio kruopščiai surinkta tyrinėjimų
medžiaga.
Regmės sudėtos chronologine tvarka. Regmių tematika labai įvairi, jos
apima įvairias gyvenimo sritis. Didesnę pusę trečios dalies regmių
galima suskirstyti į atskiras temas:
1. Apie mirtį: mirštančių ir mirusiųjų prašymai padėti.
2. Apie gimimą: gimstančių sielų prašymai padėti.
3. Persekiojamos Bažnyčios reikalai ir pagalba jai.
4. Perspėjimai apie nelaimes.
5. Apie gyvenimo knygą.
6. Apie regmių tyrinėjimą.
Atkreipiu dėmesį į pasikartojančias regmes, kuriose ankstesnes regmes
tarsi pratęsia ir papildo vėlesnės. Bene žymiausias sapnų tyrinėtojas K.
Jungas ypatingą dėmesį skyrė pasikartojantiems sapnams. Jo nuomone,
pasikartojantys sapnai yra ypač svarbūs žmogaus individuacijai, o sakant
paprastai, juose simboliškai atsispindi dvasinis žmogaus augimas ir jo
pašaukimas. Ypač reikšminga tai, kad pasikartojančiuose sapnuose matosi
pasikeitimai. (...)
Pirmosios pasikartojančios regmių grupės nesiimu aiškinti. Lengviau
suprantama yra antroji regmių grupė, kurioje pagrindinis simbolis yra
statomas namas. Atidžiai skaitydami šias pasikartojančias regmes
matysime, kaip kyla namo sienos ir kad į statomą namą renkasi kūdikiai,
kuriuos Janina globoja. Jeigu dar prisiminsime regmes, kuriose
gimstantys kūdikiai prašo pagalbos (...), nesunkiai
suprasime J. Inčiūrienės pašaukimą globoti gimstančią gyvybę. Jo
vaisiai atsispindi paskutiniame knygos skyrelyje sudėtuose pasakojimuose
apie regmių ir Janinos veiklos poveikį žmonėms bei gimstantiems
kūdikiams.
Daugkartinis atrodytų neįmanomų dalykų išsipildymas suteikė Janinai
dvasinę stiprybę ir pasitikėjimą Dievu, tačiau, kaip ir kiekvieną žmogų,
taip ir ją, kartais aplanko silpnumo valandėlės. Į priekaištą, kad ji
tikinti sapnais, J. Inčiūrienė atsako: Aš netikiu sapnais, bet tik
išpildau gautus nurodymus.
Žmogui daug kas neįmanoma, bet Dievas veikia įvairiais būdais, ir Jam
neįmanomų dalykų nėra. Tepraplečia ši knyga mūsų požiūrį į gyvenimą, į
žmogaus likimą bei Dievo veikimą.
Aleksandras Žarskus
Petro
Plumpos atsiliepimas apie knygą
|