LABAI SVARBU STEBĖTIS
Žinoma, kad yra svarbu ką nors gerai stebėti. Tada galime geriau įvykį
arba daiktą ištirti ir jį suprasti.
Bet stebėtis yra visai kas kita. Nustebti reiškia atsirasti naujai
vidaus būsenai. Atsitiko kas nors staiga ir žmogus nustemba. Ir tai ne
taip greit pamirštama.
Kai žmogus stebisi, jis pasidaro visai kitoks, lyg šviesesnis. Kai
dalykai tiriami stebintis, prasiveria jų esmė.
Maži vaikai gali labai stebėtis. Net naujagimiai nustemba. Tik
įsižiūrėkime į juos, kai pirmą, antrą ir dar tūlą kartą jie žiburį
pamato. Jų veideliai apreiškia, kad jiems tasai yra didžiai nuostabus
dalykas. Vis iš naujo žiūri į jį ir niekaip negali atsižiūrėti. Tik iš
lengvo jie liaujasi stebėtis. O suaugę žmonės žiburiu visai nesistebi.
Paprastai sakome: žmogus stebisi tik nauju dalyku, kurio jis dar nežino,
bet su juo susipažinus, jau nebėra kuo stebėtis. Todėl, atrodo, kad
mažas vaikas stebisi mažiau ar daugiau visais dalykais, kol šie jam nėra
žinomi.
Bet maži vaikai kartais apsireiškia taip, tarsi būtų ką pastebėję, ko
suaugusieji neregi ir negirdi. Todėl mažieji yra dažnai pašiepiami.
Sakome jiems: nekalbėk niekų. Kartais juos apšaukiame net melagiais, nes
yra tik tie dalykai, kuriuos suaugusieji mato. Ir tie dalykai yra tokie,
kaip žmonės juos supranta.
Tada vaikai ir nutyla. Ir stengiasi pastebėti tik tai, ką suaugusieji
mato ir girdi. Pagaliau ir vaikai nieko kito nebemato. Įpranta į visa
žiūrėti taip, kaip ir visi kiti. Bet ar tada, kai mažieji nustoja
stebėtis, jie geriau supranta dalykus? Paprastai tuo tikima.
Vis dėlto yra kitaip. Iš anksto pasakysiu, kad
jaunas žmogus iš lengvo praranda
sugebėjimą stebėtis. Pamažu jis vis daugiau tenkinasi tik dalimi to,
ką dar pastebi. Ir tampa paviršutinišku.
Be abejo, augantis ir besimokantis vaikas sužino, kaip koks nors
pastebėtas dalykas veikia, ką jis reiškia gyvenant juslių pasaulyje.
Sužino jo vardą ir gali apie jį kalbėti. Kuo greičiau visa tai įvyksta,
tuo greičiau vaikas netenka sugebėjimo stebėtis. Todėl ir sako žmonės,
kad tam, kuris žino, nebėra kuo
stebėtis. Todėl kai kurie ir giriasi tuo, kad žino, jog nėra
stebuklų, kad jais tiki tik nežinėliai ir nesusipratėliai.
Bet ar tikrai taip yra? Net paprasčiausi dalykai yra slėpiniai. Kuris tai neigia, tas,
žinoma, jų giliau ir netirs. Pasakys: viskas aišku kaip ant delno
padėta. Taip reiškiasi aklumas, kuris rodo, kad tokie žmonės yra kuo
nors apniaukti ar apsvaiginti.
Pasiaiškinkime, kas yra žiburys, kas ta jo liepsnelė, kaip ji atsiranda!
Imi degtuką, brėžteli jis dega ir uždega žvakę. Viskas atrodo
paprasta. Bet tos liepsnos nebuvo, o dabar yra! Ji staiga atsirado. Iš
kur? Imkime ją ranka! Jos nepaimsime. Tačiau ji dega. Pirštą skaudžiai
nudegina. Ji karšta. Ką visa tai reiškia? Sako, seniau vienas kitas
lietuvis galėjęs rankomis liepsną nuo žvakės paimti, ją panešioti ir vėl
ant žvakės uždėti. Be abejo, pats nesu to matęs.
Ėję mokslus bandys aiškinti, kaip liepsna atsiranda ir kas ji yra.
Sakys, kad degtuką brėžiant trinasi, kas ant jo galvutės buvo užtepta.
Iš to trynimo atsiranda karštis. Tas elementas, kurs po plona žievele
ant galvutės buvo, trynimo dėka pradeda tuoktis su tuo oro elementu,
kurį vadiname deguonimi. O šis susituokimas taip veikia, kad akys jį
pastebi kaip liepsnelę. Toji tada ėda medinį degtuko strypelį ir gali
persinešti ar būti pernešama ant žvakės dagties ir vaško. Ir štai
žiburys!
Bet ar tai jau viskas? Kas iš tikrųjų yra tai, ką vadiname šiluma,
karščiu, kas tas elementų susituokimas, kas yra liepsna? Juk šie
kasdieniai dalykai tuo visai nėra paaiškinti. Pasilieka paslėpti nuo
mūsų supratimo. Net labai aukšto mokslo žmonės rašo, kad, pavyzdžiui,
šilumos esmė dar nėra ištirta. Šiluma ir liepsna slėpiningi dalykai,
kaip ir daugelis kitų. /.../
Nuostabus yra liepsnos dydis, jos karštis bei šviesa. Visa tai pareina
iš to, kas dega. Yra ir tam paaiškinimų. Bet nuo to dalykai netampa
mažiau nuostabūs. Liepsna yra ir
lieka reiškinys, kurs iš neregimos, negirdimos srities į mūsų juslinio
suvokimo regratį atlekia. Ji yra slėpinys.
Tatai mūsų sentėviai gerai žinojo. Jie į ugnį žiūrėjo su tikra nuostaba
ir pagarba. Yra daug žmonių, kurie juos dėl to laiko nežinėliais. Bet
visai be pagrindo. Tokie žmonės patys nenumano, kas ugnis yra, ir tiki,
kad mūsų sentėviai buvo tokio jau menko supratimo kaip jie patys.
Iš tikrųjų seniau žmonės daug
gyviau numanė, kad mus gaubia kitas neregimas, negirdimas pasaulis,
kuris tam tikroms sąlygoms veikiant reiškiasi mūsų juslių pasaulyje.
Atsiranda vis daugiau mokslininkų, kurie tai patvirtina. Žmogaus
išmanymo galia per kelis šimtmečius ne tik šviesėja, bet ji gali ir
menkėti. Dabar tai jau labai aiškiai yra suprasta.
Mūsų laikų žmonės, nebegalėdami stebėtis, neteko ir galimybės giliau
pažvelgti į pasaulio bei gyvenimo slėpiningumą.
Dabar ir kaimuose žinoma elektra ir jos šviesa. Elektra varo mašinas ir
padeda žmogui dirbti. Ji apšviečia mūsų kambarius ir suteikia mums
sąlygas visa pastebėti, savo uždavinius spręsti, savo darbus dirbti.
Bet kas ta elektra iš tikrųjų yra? Vienas vokietis mokslininkas neseniai
pasakė, kad apie tai mąstant ima šiurpulys. Jis suvokė visą šio dalyko
slėpiningumą. Ir elektra yra reiškinys ano, mus supančio pasaulio,
kuriame gyvename, bet kurio paprastai nepastebime.
Tačiau didžiausioji žmonių dalis nebesistebi elektra. Jie gyvena ir ja
naudojasi lyg sapne. Jų mąstymas yra sustingęs, apmiręs. Todėl ir
didžiuojasi kažką suprantą ir yra aukštai kultūroje iškilę. /.../
Taip veikia tai, kas mūsų supratimui nežinoma. O panašiai vyksta ir
augančių reiškinių srityje.
Sakoma, kad augimas prasideda iš daigo. Bet kas tuo paaiškinta? Nieko
esmingo. O kurs tuo tenkinasi, praranda stebėjimosi galią ir apniaukia
savo sielos akis. Todėl tokiems žmonėms nėra stebuklų.
Koks be galo nuostabus yra žmogaus augimas, jo sąmonės šviesos
atsiradimas, jos šviesėjimas ir tamsėjimas, ir kaip dėl to visi dalykai,
visas gyvenimas atrodo pilnesnis arba tuštesnis. O
dvasiai šviesėjant, vis daugiau
tenka stebėtis, o stebintis sąmonė šviesėja.
Taip atsiveria visumos gelmės ir aukštybės. Ir žmogus jaučiasi esąs
apgobtas ir palaikomas neapsakomai didžio Slėpinio, kurį įvardija
paprastu žodeliu, sakydamas: tai Dievas. Vydūnas
Jaunoji karta, 1932, nr. 20, p. 398-399
ir knygoje Žvilgis į gyvenimo gelmes, 2008, Klaipėda Apie skiltį Vydūnas ir aš
|
Į
puslapį VYDIJA