Apie skiltį
Vydūnas ir aš
Vydūnas
SĄMONINGUMAS IR RELIGIJA
Didelių išgyvenimų ir įtampos
laikotarpiais žmonija geriau suvokia ir ieško galutinių būties
priežasčių. Kančioje ar sunkumuose žmogus dažniau nei įprasta susimąsto
apie religiją. Ir čia dažniausiai vienu metu išryškėja patys didžiausi
priešingumai, t.y. stipriausias religijos ir Dievo teigimas ir visiškas
Jo atmetimas.
Dėl nevienodo žmonių dvasinio lygio
religija patiriama skirtingai, todėl ji nevienodai skelbiama ir
šventraščiuose. Tačiau religija yra visos žmonijos pagrindinis ir
esminis bruožas.
Esmingesnis savęs suvokimas jau savaime
veda prie religijos. Religingas žmogus klausia:
Kas aš esu? Menko
sąmoningumo žmonės po savo kasdienybę žvalgosi trumparegiškai. Tačiau
tas, kurio sąmonė šviesesnė, jau įžvelgia savo paties egzistavimo ir
esmės paslaptis. O toliau jam darosi ir visai aišku, kad jis yra
neapsakomai didelio Slėpinio reiškinys.
Didelė paslaptis baugina. Ir dieviškumas
kai kuriems žmonėms yra kažkas baugaus, kaip, beje, ir tautai,
pasivadinusiai išrinktąja. Tikriausiai tai priklauso nuo mąstančiojo
sąmoningumo. Tačiau labai sąmoningas žmogus Didįjį Slėpinį dažniausiai
suvokia kaip neapsakomą išmintį ir gerumą, kur jis jaučiasi visiškai
saugus.
Jau vien nuojauta, kad yra dangiškasis
Tėvas, nuo kurio mes visi priklausome, reiškia religingumą. O sąmoningas
to suvokimas yra gyvoji religija. Ji padeda žmogui suprasti, kad jis
nėra atskiras nuo amžinosios Būties, nuo Dievo, nėra kažkas greta Jo,
bet yra organas, kuriuo Dievas siekia reikštis būtyje. Toks
skaidrėjantis sąmoningumas yra esmingiausia didelio šiuolaikinės
žmonijos bangavimo priežastis ir jo potvynio jėga.
Vargu ar gali daug ką paaiškinti, jei mes
kokį nors vieną religinį mokymą laikome teisingu. Labai dažnai toks
tikėjimas yra sąmoningumo išsižadėjimas.
Tokio tikėjimo, kai jis tik vienas
laikomas teisingu, vidinis poveikis yra kenksmingesnis, negu
nuodijimasis nikotinu ar alkoholiu, negu vergavimas instinktams,
geismams ar aistroms. Jis temdo sąmoningumą, kaip ir kiekvienas kitas
melas, kuris slopina vidinį žinojimą.
Tikėjimas turėtų būti tvirtas sąmonės
atsivėrimas sielai, kreipimasis į Didįjį Slėpinį, kuriame ir glūdi
žmogaus esmė.
Tada žmogus patiria Dievą lyg
pritraukdamas jį. Visa meilė, kurios palaimą vaikas patiria iš tėvų, o
žmogus iš įvairių asmenų, turėtų būti suvokiama kaip dieviškumas. Tačiau
meilę taip suvokti padeda tai, kas kyla iš žmogaus sielos gelmių.
Toks tikėjimas subrandina tą gyvenimo
būdą, kuris atsparus viskam, kas galėtų aptemdyti šviesėjantį
sąmoningumą, kas yra netyra ir kenkia kūnui bei sielai, kas smukdo
žmogų. Per tokį tikėjimą žmogus tampa tikrai doras, orus, galima sakyti,
tikrai pamaldus. Tai gyvasis tikėjimas, nuolatinis ryšys su didžiąja
Būties slaptimi Dievu.
Vien gyvasis tikėjimas įgalina tikrąjį
pamaldumą. Juo atsiskleidžia sąmoningumas, leidžiantis žmogui patirti,
kad jis yra dievybėje. Kaip tik tai ir yra religija. Tokia religija
sustiprina žmogų ir tam, kam jį įpareigoja jutiminis pasaulis. Kiekvieną
uždavinį, kurį jam iškelia gyvenimas, jis sprendžia suprasdamas, kad yra
Kūrėjo valios įrankis. Netgi grynai daiktiško pobūdžio darbą jis laiko
pavestu Kūrėjo.
Gyvoji religija kartu yra ir pats
gyviausias sąmoningas pareigos suvokimas. Nyksta religingumas, nyksta ir
pareigos bei atsakingumo suvokimas, nyksta ir žmones siejantys ryšiai.
Gyvoji religija neatitraukia žmogaus nuo
gyvenimo, o tikrai įgalina jį būti gyvą gyvenant ir gyventi dėl
gyvenimo. Gyvoji religija yra kaip tik tas sąmoningumas, kai visos
būsenos ir ryšiai, visos būtinybės ir santykiai pripažįstami kaip
kylantys iš Kūrėjo išminties ir Jo valios.
Ypatingą reikšmę tokiai religijai turi
kraujo ryšiai, kuriuos žmogus, kaip dvasinis principas, įgyja gimdamas.
Dėka kilmės, suteikiančios žmogui pavidalą, jo sąmonė įgauna ypatingą
atspalvį. Todėl visa žmonių veikla, ypač kūrybingų asmenybių, derinasi
su jų kilme.
Religija, kaip sąmoningumo dalykas,
kiekvienoje tautoje gyvuoja ypatingu būdu, nors tie patys mokymai iš
kažkur perimami bei kartojami. Jų prasmė tampa aiški, kai jų nesilaikoma
aklai, lyg senienas nuolat perkratant atmintyje. Jau verčiant religinius
mokymus iš vienos kalbos į kitą, jie keičia reikšmę.
Kiekviena tauta savitai patiria didįjį
Slėpinį. Kuo didesnis tautos žmonių atsidavimas pojūčių pasauliui, tuo
silpniau jie patiria Kūrėjo išmintį, gerumą, valią ir taip tampa
nereligingi. Tai ypač pasakytina apie Vakarų tautas, kurios vadinamos
krikščioniškomis. Dauguma žmonių čia prarado gyvąją religiją. Jų beveik
visiškas sudaiktėjimas verčia juos ir šv. Rašto žodžius aiškinti
daiktiškai, paraidžiui. Dažnai nesuprantama, kad skiriasi ne tik įvairių
tautų, bet o tai ypač svarbu šių ir senųjų laikų mąstysena, kuri
dažniausiai reiškiama simboliškai.
Tiktai lygaus sąmonės šviesumo žmonės
tegali būti tos pačios tikybos. Kaip kiekvienas žmogus pasaulį ir visą
gyvenimą gali sutikti (suvokti) tik savo supratimu, taip tik atskiras
žmogus tegali įeiti į gyvą santykį su Dievu, kuriame viskas yra ir kuris
visame yra. Ir tai priklauso nuo žmogaus ašainės sąmonės.
Nėra kitokios galimybės susieiti su Dievu.
Kiekvienas tegali susieiti su ta dvasia, kuriai jis prilygsta, į kurią
jis yra panašus. Norint santykiuoti su Dievu, reikia būti dieviškam.
Suprantama, kad joks žmogus negali tapti
dievišku. Tačiau pasišvenčiant Amžinajai Išminčiai, žmogus liaujasi būti
kokios nors būsenos, aistros ar minties įrankiu ir tampa Amžinosios
Išminties indu, Jos priemone, Jos nariu. Amžinoji Išmintis padaro žmogų
tinkamą gyvajai tikybai, amžinajam buvimui Dievuje.
Iš: Vydūnas. Žvilgsnis į gyvenimo gelmes I. Gyvenimas kelionė tobuluman,
Klaipėda, 2006, p. 124-126
Perpasakojo
Aleksandras |