Apie skiltį
Vydūnas ir aš
Vydūnas
LAISVĖ
Laisvė yra toks dalykas, kurį tikrai
supranta tik vienas kitas žmogus. Gerai suprantame tiktai tai, ką
patiriame, išgyvename, kas tarsi sutampa su mūsų vidaus gyvybe, su mūsų
esme.
Tačiau mažai yra žmonių, kurie gali
įsijausti ir išgyventi tokią gilią patirtį. Paprastai žmonės, vos tiktai
prisilietę prie kokios nors patirties ar gyvenimo įvykio, tuojau jį
palieka ir skuba į kitą. Jie neišgyvena jo iki galo ir nesuvokia savo
patyrimo prasmės.
Todėl jie negali sužinoti, kas yra laisvė.
Dauguma žmonių nėra laisvės patyrę. Visi dar tebegyvena tikroje
nelaisvėje arba, dar geriau pasakius, vergovėje.
Keistai skamba. Juk
sakysite, kad gyvename demokratinėje visuomenėje, kur visos laisvės yra
užtikrintos. Sutinku su tuo, tačiau demokratija gali užtikrinti, - sakau
gali užtikrinti, bet gali ir atimti, - tik išorines laisves. O Vydūnas,
kaip dažniausiai būna, kalba apie vidaus, vidinę laisvę. Todėl jis visai
teisingai sako: dauguma žmonių nėra laisvės patyrę. Išorinės laisvės
dažnai žmogų įstumia į dar didesnę nelaisvę, į vidinę vergovę. Išorinės
laisvės išlaisvina žmogaus žemąsias galias geismus ir geidulius. Ir
žmogus ima jiems vergauti. Vydūnas žmogaus laisvės ieško ne išorėje, bet
žmogaus susivokime, savo esmėje.
Imkime visai paprastą gyvenimo vaizdelį.
Dažnai jis aprašomas ir laikraščiuose. Norėdamas važiuoti traukiniu,
žmogus pasirenka vagoną nerūkantiems. Atsisėda. Ir štai įsėda kiti.
Netrukus kažkuris užsidega
cigarą ar cigaretę.
Prašomas nerūkyti
anas įširdęs kalba apie laisvės
suvaržymą, apie savo laisvę daryti tai ką nori, apie laisvės laikus,
apie laisvės šalį. Jis matyt mano, kad žino, kas yra laisvė. Jo nuomone,
laisvė yra galėjimas tenkinti visus savo norus.
Gal ir yra žmonių tokio silpno būdo, kad
palieka tą nerūkantiems skirtą skyrių ir ieško kito. Bet tai nėra
išmintinga. Tokiems laisviems žmonėms reikia pamokymo.
Kai rūkantieji kalba apie savo laisvę kaip
apie galimybę daryti tai, ką nori, suprantama, kad jie nesuvokia ar
nenori suvokti, jog jie savo laisve siaurina laisvę kito žmogaus, kuris
nori gyventi, kaip žmogui pridera, kaip jo gyvenimui būtinai
reikalinga, būtent kvėpuoti tyru oru.
Šitoje
konfliktinėje situacijoje Vydūnas nurodo kriterijų, pagal kurį galima
spręsti, kieno išorinė laisvė turėtų būti suvaržyta. Ir tas kriterijus
yra prigimtinė arba Dievo nustatytoji tvarka, kaip žmogus turėtų
gyventi. Tvarka yra tokia, kaip vaizdžiai sako jehovistai: Dievas
neįtaisė žmogui kamino dūmams išleisti. Pagal šį kriterijų ir kitais
atvejais galima spręsti, kieno išorinė laisvė turėtų būti suvaržyta.
Menko supratimo žmonėms atrodo, kad
laisvė priklauso tik nuo jų norų. Tačiau kad ir kiti žmonės gali
reikalauti sau atitinkamos laisvės, jiems nė motais.
Laisvei reikia priaugti, prinokti. O tai
įvyksta darant visa, kas augina supratimą apie laisvę. Yra sena
išmintis, kuri rodo kelią į laisvę: Visa, ko norite, kad žmonės jums
darytų, jūs jiems darykite (Lk 6,31). Arba:
Nedarykite kitiems
to, ko nenorite, kad jums būtų daroma.
Tai yra tikriausias būdas supratimui apie
laisvę įgyti, nes taip gyvendami žmonės elgtųsi žmoniškai. Jei žmonės
iki galo įsigilintų į savo veiksmus ir jų pasekmes sau ir kitiems,
pagaliau išsirutuliotų tikrasis laisvės supratimas.
Laisvės nesuprasi studijuodamas tiktai
mokslus, kurie ją aiškina. Ko nesi pats patyręs, to nepažinsi. Tačiau
apmąstymai padeda. Jei žmogus susimąsto apie savo veiksmų ir elgesio
prasmę bei jų pasekmes, jis geriau naudojasi gyvenimo patirtimi.
Kiekvienas nors šiek tiek mąstantis žmogus
jaučia, kad kūnas jam ir jo veiksmams nuolat nustato ribas. Kūnas žmogų
kartais padaro kaliniu. Norėtų žmogus ir toliau darbuotis, bet kūnas
reikalauja maisto, nori poilsio. Norėtum nevaržomas kažkur keliauti į
tolybes ir aukštybes, bet kūnui reikia visokių reikmenų ir tinkamos
aprangos. Taigi kūnas siaurina, o kartais net visai atima žmogaus
laisvę. Apie tai retai pamąstoma.
Tačiau laisvės žmogus netenka dar kitaip,
bet kartu dar labiau nepastebimai. Sąmoningesnis ir šviesesnis žmogus
savo viduje nujaučia, kiek jo laisvei kenkia geiduliai ir aistros, kiek
net viena mintis jo laisvę sumažina.
Geismai ir aistros bei su jomis susijusios
mintys žmogų varo į veikimą, kuriam priešinasi žmogaus esmė. Tačiau
žmogus dažnai neįstengia nugalėti geismų bei geidulingos minties ir būti
esmingas. Jei žmogus bent šiek tiek susivokęs, jis jaučiasi patekęs į
vergovę. Tačiau pripratęs prie geidulių žmogus mano, kad yra laisvas,
nors jis vergauja geismui bei geismingoms mintims.
Toks žmogus net reikalauja savo geismui
laisvės ir nori, kad visi tą laisvę gerbtų. Toks išvirkščias yra jo
laisvės supratimas.
Šios Vydūno mintys
labai aktualios mūsų laikais ir padeda geriau suprasti, kokios
išvirkščios, pasak Vydūno, teisės ir laisvės dabar yra įteisinamos
įstatymais ir mums primetamos...
Laisvę lengvai pažįsta tas žmogus, kuris
visu savo veikimu reiškia tikrąjį žmoniškumą, kuris teisingas, malonus,
kantrus ir tvirtas visame, ką jis daro.
Nuo tokio žmogaus nukrinta, kas jį varžo,
kas jį pavergia. Toks žmogus išsivaduoja iš geismų ir su jais susijusių
minčių vergovės. Jis jaučiasi laisvas ir gali savo esmę žmoniškai
išreikšti.
Žmogaus esmė nevaržo ir nenori pavergti
kito žmogaus esmės. Priešingai, žmogaus esmė žadina kito žmogaus esmę,
ją stiprina ir ramina kito žmogaus tamsiąsias jėgas.
Čia ir slypi laisvės slėpinys! Laisvė
išplaukia iš žmogaus esmės. Kitaip sakant, tikroji laisvė yra vidinė
laisvė. Nuo jos priklauso, ar žmogus jausis išoriškai suvaržytas, ar ne.
Nėra laisvės, kur vyrauja tamsiosios ir
kūniškos (gyvuliškos) žmogaus galios: geismai, aistros ir su jomis
susijusios mintys.
Laisvė apsireiškia per žmogaus esmę, t. y.
jo viduje. O žmogaus esmė siela paklūsta Dievo valiai ir gyvena pagal
Jo tvarką.
Iš: Vydūnas. Žvilgsnis į gyvenimo gelmes I. Gyvenimas kelionė tobuluman,
Klaipėda, 2006, p. 91-93
Perpasakojo
Aleksandras |