Apie skiltį
Vydūnas ir aš
Vydūnas
AKINIAI
Būdamas vaikas maniau
dvasią ir gyvybę visur esant. Ne kartą
sėdėdavau ant sraunios upės kranto ir klausiausi vandens čiurlenimo.
Rodės upelis kalba. Ir neapsakomai geidžiau suprasti tą kalbą.
Regėjau ir pavidalus visokius. Suposi jie bangelėmis, skraidė aplink ir
sveikino mane. Ir vėl abejojau argi taip būtų? Atrodė, kad dar
nesuprantu, kas tuo čiurlenimu pasakoma. Klausiaus ir klausiaus, bet
pasakos prasmės nesuvokiau.
Ir vėl atėjau pas upę. Vanduo sravėjo kaip sravėjęs ir toliau sekė savo
pasaką. Amžiai jam buvo ją apsakę ir amžiams jis ją atiduoda. Todėl
turbūt tiek mažai tesupratau. Tačiau supratau, kad ir čia dvasia kalba
man iš neregimybės gelmių.
Ėjau per laukus. Šildė saulė, visur žaliavo žolės ir žydėjo gėlės. Ir
vėjelis dvelkė, nešdamas kvapą bei švelnumą. Ir gėlės lingavo savo
galvelėmis, tarsi pritartų viskam, ką išgirdusios yra. Sustojau.
Klausiaus ir žvelgiau. Ir maniau, kad jei man būtų leista pilnai regėti
ir klausytis, išgirsčiau neapsakomus slėpinius, regėčiau gyvybės
gelmes.
Bet viskas liko lyg
uždengta, apklota. Tiktai kvėpuodamas visokių
kvapų ir gyvybės prisisunkusį orą aiškiai jaučiau, kad taip yra iš
tikrųjų, kaip rodėsi, kad turėtų būti. Jaučiau, kad geriu
gyvą
dvasią ir esu jos apsiaustas, jos apgobtas.
Toli ant lauko gulėjo didis
akmuo. Jis visiškai skyrėsi nuo to,
kas aplinkui jį buvo. Viskas judėjo, šnibždėjo, klausėsi, žvelgė ir
klausinėjo. Tik vienas jis nieko to neapreiškė. Jis nieko
neveikė,
bet tiktai buvo.
Atrodė jis tarsi pačios
tylos tylėjimas. Staiga, lyg jo ištartas,
atėjo iki manęs jo žodis: esmi. Atrodė, kad akmuo tai
taria per amžius. Visų amžių pasakos yra jame sutilpę ir jo kietumu
prabylančios.
Man atrodė, kad jis daugiau žinotų, ką pasakyti, negu
visos
greitai gaištančios gėlės, negu vėjo dvelkimas, nors ir iš kažin kur
toli būtų atlėkęs. Akmuo per visus amžius taria:
esmi.
Sėdėjau prie židinio ugnies ir dar nepatirta
nuostaba jaudino
mane. Iš kokių slapčių pareina ugnis? Ir kur ji vėl pradingsta? Tai buvo
man mįslė. Būdama neregima ji tampa regima ir net žmogui suteikia
galimybę ją regėti. Šviesa tematoma šviesoje. Tik iš kur tu ateini,
liepsnele, ir ką pasakyti nori?
Užgesusi ugnis jau nieko nebetaria. Ir jaučiuosi bestovįs šiapus
žinojimo slenksčio. O dvasia yra gyvybė
anapus. Tai ta
dvasia, kuri taip slėpiningai man taria ir į mane žvelgia visų pasaulių
stebuklais.
Taip regėjau ir maniau
vaikas būdamas. Ir ne kartą visai aiškiai
numaniau, kas mane skiria nuo tikro regėjimo. Reikėtų man kitokių
akių, kitokių ausų. Tobulesnis, šviesesnis turėtų būti ir mano kūnas.
Arba turėčiau geriau išmokti ir kitaip žvelgti bei klausytis.
Ir ėjau mokytis. Vaikščiojau mokslo takais. Nei
nepajutau kas
atsitiko. Tarsi sapnai mane apleido, o kartu su jais dingo
gyvybė,
ta iš visur tariančioji dvasia. Sužinojau, kad vanduo yra sudarytas iš
tam tikrų elementų, kad upės čiurlenimas tėra oro virpėjimas, kad vanduo
teka veikiamas svorio jėgos. Nebeliko slėpinių nei ore, nei
akmenyje, nei ugnyje. Viskas taip suprantamai sudėta paprastomis
formulėmis iš mažmožių. Nebeliko nieko, ko
negalėtų girdėti ausys
ar akys regėti.
Ištuštėjo visas gyvenimas ir pasaulis. Tapo negyva ir
šalta
aplinkui mane. Dvasia pranyko iš gėlių, gyvulių ir žmonių. Apniko mintys
ir apie save: turbūt ir aš esu niekas, sudėtas pagal kažin kokią formulę
iš garų ar dūmų.
Bet kiekvieną kartą tokioms mintims priešinosi
gyviausias mano
jausmas, skaidriausias mano supratimas
esmi. Ir visi
mokslai atsitrenkė į tai, kaip vėjai ir vanduo į akmenį.
Esu
stebuklingas gyvumas, kurio bedugnės savo žvilgsniu negaliu išmatuoti.
Ir negali būti, kad aš vienas, toks nuostabus gyvumas, būčiau negyvumo
jūroje. Negali būti, kad tik aš esu aukščiausias visame pasaulyje, kad
visa dvasia tik sapnas. Negali būti, kad ir aš pats su tokiu pasijautimu
tik svajonė.
Ir toliau vaikščiojau mokslo takais. Priėjau iki dailės. Ir nustebau.
Dailėje liepiama nusiimti mokslo akinius. Ne varsos ar spalvos,
ne jų linijos yra tai, ką norima vaizdais apreikšti, bet gyvybė,
grožybė, dvasia. Kas mato tik regimąjį paviršių, nieko nesupras
apie pačią dailę.
Taip ėmiau žvelgti ir į žmogų. Ir praregėjau: žmogaus pavidalas, jo
veiksmai, jo kalba apreiškia tai, kas nėra regima ir girdima.
Dabar jau mačiau žmones, kurie man atidengė dar nežinomas aukštybes. Ir
net manyje jas atvėrė.
Vėl praturtėjo mano pasaulis.
Vėl pasaulis tapo gyvas.
Ką mačiau aplinkui buvo nuostabaus
Kūrėjo dailės kūriniai. Per
tuos kūrinius Kūrėjo dvasia ir siela taria į manąją. Regėjau ir patyriau
meilę bei grožę, teisybę ir malonumą. Vis labiau atsivėrė man gyvenimo
gelmės ir jų turtai. Dar bandžiau mokslo akiniais žvelgti į
gyvenimo reiškinius. Bet jau supratau, kad taip matau tik
ploną jų
žievę. Nors labai naudinga ją gerai ištirti, tačiau ji neatskleidžia
gyvenimo slėpinių.
Ir vis labiau kreipiau savo sielą į
slėpinius. Vis daugiau
supratau jų turinį. Supratau, kad aš pats su savo vidumi, su savo
dvasia, su savo žinojimu, tariančiu: esmi, esąs
didžiojo Kūrėjo reiškinys ir turįs juo būti Jo paties noru. Tuomet
būsiu kuo tobuliau.
Ir pildė mane džiaugsmas, kaip pildo jis širdį, aukštai ant kalno
užkopusio žmogaus. Nebemato jis daubų ir pakalnių, mažmožių ir niekų.
Regi jis tik šviesos gaubiamus kalnų kalnynus su visa jų grože ir
prakilnybe. Ir amžinoji dvasia šviesa jį laimina.
Taip ir nukrito man tie
akiniai ir subyrėjo. Bet mano
siela regėjo ir džiūgavo.
Vydūnas, Žvilgsnis į gyvenimo gelmes I.
Gyvenimas kelionė tobuluman, Klaipėda, 2006, p. 158-160; (Jaunimas,
gegužės Nr., p. 1-5).
Perpasakojo Aleksandras Žarskus |