Rimgaudas Sinkus
XII. VORUTA
Pasižiūrėjus į
žvaigždes danguje matosi, jog Liūtas, pradedant nuo užpakalinės letenos,
maždaug lygiais tarpais eina precesinės ekliptikos apskritimu per Vėžio
ir Dvynių deltas, kerta Paukščių tako apačią, po to eina per Tauro
žvaigždyno žvaigždę ir t. t. Toks Liūto žingsnio vaizdas kelia mintį,
jog, tuo remiantis, precesinį Saulės kelio ekliptikos apskritimą
galima dalinti į 24 žingsnius po 15° kiekvieną. Taip ir buvo daroma, nes
žemėje aplinkui Daglėjaus ežerą tvarkingai žengia apskritimu nuo Vakarų
žemyn Pakalniai, Suginčiai, Budriškės, Budriai
Tokiu būdu precesinė
pavasario lygiadienio padėtis, slinkdama apskritimu, skaičiuoja metus ir
15° rodyklės tarpas atitinka 25.920 : 24 = 1080 metų laikotarpį. Tą patį
efektą rodo ir padalinti į 24 dalis apskritimai seniausiųjų palaidojimų
kapavietėse Egipte (žr. pav. 1), keliantys sumaištį egiptologų gretose.
Jie vaizduojami grupėmis po aštuonis arba po keturis. Išeitų, jog Egipto
ratų pedalai mina istoriją, trukusią 4 x 25.920 = 103.680 metų arba 8
x 25920 = 207360 metų, ir taip metus mina ratu aplinkui Minčią, esančią
prie Daglėjaus, lietuviškas Zodiakas. Ar turime tokio mynimo įrodymų?
Taip. Laiką pažinti mus moko prie Šeimaties gulintis Moko akmuo. Jo
priekyje matosi dviejų apskritimų, iškaltų duobutėmis, likučiai (žr.
pav. 2). Rožančius ten yra. Ir kielikas, prisimena vaikystės žaidimų
metus Šeimaties senolė Veronika Jasminavičiūtė, o po to ir Vanda
Mikalauskienė. Jos rėžia rankomis apskritimus ir duria pirštais į viršų.
Rožančių radome, tačiau, ieškant kieliko, būtų reikėję trinti
samanas. Tokiam žingsniui nesiryžta, nes ant akmens buvo padėtos lauko
gėlės ir belieka pasitikėti senolėmis.
Taigi, Mokas
nusako žmonių apsistojimo toje vietoje laiką, nes vienas apskritimas
reiškia 25.920 m, du apskritimai 51.840 m, o kielikas (pakelta ant
kojytės pusė apskritimo) reiškia 12.960 metų laiko tarpą: 25.920 +
25.920 + 25.920 : 2 = 64.800 m. Išeitų,
jog užrašas Moko akmenyje liudija čia gyvenus lietuvius ne vėliau kaip
prieš 64.800 metų. Gal yra patikslinimas? Taip. Moko akmens viršuje yra
įrėžtas kryžius, besiskiriantis nuo pravoslaviškojo vienu papildomu
skersiniu. Išeitų, jog kotas lyg ašis vaizduoja Paukščių Taką, skersinis
reiškia vieną apsuktą apskritimą (precesinį ratą), du skersiniai reiškia
du ratus, o įstrižas brūkšnys simbolizuoja pusę nueito kelio. Taigi,
kryžiaus ir apskritimų su kieliku išreiškiama data yra ta pati: 64.800
metų.
Tai gana
netikslus laikas. Gal akmenyje yra parodyta ir tikslesnė data? Taip. Čia
pat, šalia kryžiaus, akmenyje yra išskobta krikščioniška data 1866 m. Vienetas
pavaizduotas be užkartos ir, vedant pirštu, skaičius galima jausti lyg
parašytus smėlyje. Egipto kartušų pavyzdžiu į tokią datą galima žiūrėti
ir atvirkščiai, o tuomet ji reikštų 9981-uosius metus. Nuo kada
pradedant? Skaičiuojame: nuo dabartinio pavasario lygiadienio taško (Mieliatiltis
netoli Kazimieravo) prieš laikrodžio rodyklę ir, atskaitę 9881 + 2008 -
1866 = 10.023 m. (139,2°)
su centru Daglėjuje (1° =
72 m.), atsiduriame ant Pakalnių piliakalnio prie Utenos,
o tai atitinka galinę Liūto koją. Štai nuo čia pakalniui (Pakalniai) yra
judama žemyn rytinės apskritimo padėties link.
Pakeliui
praeinama Paukščių Tako apačia (pusė apskritimo), kryžiuje pažymėta
įstrižu brūkšniu. Išeitų, jog lietuviškas Zodiakas yra šveicariško
laikrodžio tikslumu einantis kosminis laikrodis, 2008-uosius metus
rodantis kaip 25.920 + 25920 + ¼ x 25920 + 9981 =
68.301 m. nuo pradžios čia laiko. Žinoma, reikia turėti
puikią astronomijos mokslo patirtį. Zodiakas eina priešinga laikrodžio
rodyklei kryptimi. Tokia pačia priešinga kryptimi žingsniuoja ir Horo
šventyklos zodiakas Egipte. Mokas, vadinasi, aiškina, kaip tas laikas
skaičiuojamas, ir yra praėjusio laiko ženklo su dabartiniu laiku
keitiklis (rozetė). Egipto karalių (o jais buvome ir mes) galybės
ženklas Ankhas (kryžius su apskritimu virš skersinio) patvirtina
žymėjimo apskritimu būdo keitimo į žymėjimą skersiniu brūkšniu
adekvatumą. Panašus žymėjimas yra Klevėnų akmenyje Anykščių rajone
(apskritimas ir kryžius). Dinastinį karaliavimo laiką rodo ir Dvigubas
lietuviškas kryžius (2 x 25920 = 51.840 m.), taip pat Andreevskij flag
(rus. Andriaus vėliava), senovinėje Auksinų (Juodojoje) jūroje, tapęs
pravoslaviško kryžiaus prototipu ir skaičiuojantis 2 x 25.920 + 25.920 :
2 = 64.800 metų laiką.
Ar yra
Lietuvoje ir kitaip kalendorinį laiką žyminčių ženklų? Taip. Du
daglėjukų ežerus, esančius Skorpiono ženkle ir žyminčius 2 x 25.920
laiką, jau minėjome, tačiau be jų yra ir akmenys, pažymėti žmonių,
žvėrių arba gyvulių pėdų spaudais. Tokia laiko žymėjimo esmė glūdi
Daglėjaus ežero formoje, gilus nedidelis ežeras yra žmogaus pėdos
formos (žr. geografinį žemėlapį ir pav. 3). Jis orientuotas į Šiaurę, o
šiaurinė, pietinė, bei vakarinė pusės pažymėtos akivarais. Rytinėje
dalyje akivaro nėra, nes jis dėl vakarinio vėjo keliamų bangų poveikio,
matyt, bus nunykęs. Stačiu miško krantu čia einant aplinkui, matosi
lygios tikėjimo apeigų atlikimo aikštelės. Jos, panašu, yra
išsidėsčiusios pagal dvylikos Zodiako ženklų kryptis.
Laiko
skaičiavimo pėdomis (viena žmogaus pėda vienas ekliptikos apskritimas)
pavyzdį paimsime iš Šiekštelio ežero aplinkos Molėtų rajone. Čia guli
akmuo su dviem įspaustomis žmogaus pėdomis. Netoliese yra daugiau nei
metro dydžio dolmenas su žmogaus veidu, kur vienos akies vyzdys
vertikalus (pav. 4). Vertikalų akies vyzdį, be katės, turi liūtai,
tigrai bei kiti kačiūnai. Taigi, drauge su dvipėdžiu akmeniu,
kačiūno veidas fiksuoja dviejų pėdų (apskritimų) + Liūto zodiakinio
ženklo metą, kuris būtų lygus 25.920 + 25.920 + 8.160 (vidurkis) =
60.000 m. Pridedant nuo Liūto iki šių dienų prabėgusius
metus, galima teigti, jog pėdos ir ženklas buvo išskaptuoti prieš 68.301
metus. Žmogaus pėdų su zodiakinių gyvulių kojų spaudais akmenyje arba be
jų yra pilna visa Lietuva. Kemaliuose, pavyzdžiui, Kelmės rajone,
Lakinskų piliakalnyje prie Marijampolės, Pakriaunyje (Rokiškio raj.),
Naudžiuose (Vilniaus raj.) ir t. t. Įdomi šiuo požiūriu yra Marijos
pėda ir kryžius Skudutiškyje (Molėtų raj.), akmuo su apskritimu ir
kryžiumi Kloviniuose (Utena) ir panašiai, kurie, be išreiškiamos datos,
kartu yra ir pėdos bei apskritimo prilyginimo vienam skersiniui
pavyzdžiai (keitikliai). Kiekviena gentis ar sąjunga, tikėtina, turėjo
savo žvaigždėlapius, kurie sudarė pasaulio dalijimo tinklą panašų į
dabartinius dienovidžius bei lygiagretes.
Lietuviškojo
Zodiako ir kitų žemėje pavaizduotų žvaigždėlapių nagrinėjimai yra verti
ištisų aprašymo tomų. Paslapčių atskleidimui prireiks ne vienos kartos,
bus naudojamasi vis pažangesniais tyrimų metodais, todėl derėtų
suprasti, jog autoriaus atliekami tyrimai dirbant su žemėlapiais,
žvaigždėlapiais, matlankiu bei liniuote, bus plečiami ir tikslinami.
SENOJI UGNIES
ŽEMĖ
Prie Šiekštelio ežero yra gili griova. Šalimais stūkso ne tik
kačiūnas, bet ir dar vienas akmuo, priverčiantis krūptelėti. Tai
meteoritas. Čia jis guli tamsus, gal virš metro dydžio, besipuikuojantis
aplydytu juodai geležiniu paviršiaus apdaru. Kompaso, nešiojamo aplinkui
ir reaguojančio į geležį, rodyklė klaidžioja tik jai žinomais keliais.
Akivaizdu, jog akmuo atitinka meteorito įvaizdį (iliustr. 5). Gili
griova liudija apie ugnies pliūpsnio, trenksmo ir gaisro sukeltą dramą.
Pagal žinias, pateiktas enciklopedijose (bolidas, meteoritas),
galima suprasti, jog žemę pasiekia tik dideli krintantys kūnai, nes
mažesni, įskrieję į atmosferą, sudega. Didesnio meteorinio kūno greitis 10-20 km aukštyje
sumažėja tiek, kad jis daugiau nekaista ir jo paviršiuje susidaro
aplydyta plutelė. Žemę pasiekia šiltos arba karštos meteorinio kūno
liekanos. Atsitrenkęs į žeme ir priklausomai nuo kritimo trajektorijos,
didesnis meteoritas palieka gilų pėdsaką. Dėl meteorinio kūno byrėjimo,
skrendant dangumi, pilasi ugnies kibirkštys ir vienu metu žemės
paviršiuje gali iškristi kelių šimtų ar tūkstančių meteoritų grupė,
vadinama meteoritų lietumi. Pagal cheminę sudėtį meteoritai būna
geležiniai, akmeniniai ir geležiniai akmeniniai. Lietuvoje yra žinomi 4
akmeniniai meteoritai. Jie visi yra nedideli ir nukritę laikotarpiu po
1900-ųjų metų. Kada gi nukrito mūsų aprašomas meteoritas? Matyt, žymiai
seniau, tačiau po perkūniško trenksmo ir ugnies lietaus, išdegus miškui
bei žolei, žemė aplinkui tapo derlinga, vėl atgimė gyvenimas, o akmuo
tapo žmonių garbinimo objektu.
Tauragno ežero
prieigose (Pavarlys) aptiktas ir kitas meteoritas. Tai apie 15 cm dydžio
plokščias akmens amžiaus laikų amuletas. Pagaminimą iš meteorito liudija
juodos ir aprūdyjusios geležies spalvų intarpai. Tauragnų ežeras plyti
gilioje rėvoje, yra ir legenda apie Moką, jo žmoną ir sūnų, bėgančius
nuo liepsnos pašvaistės. Kas žino, ar Mokas, jo sūnus Mokiukas bei
legendinė paskendusi žmona nėra meteoritai? Gal bent vienas iš jų?
Pažvelkime į Tauragno vardo kilmę: Tauragnas Ta Ur Agnas. Senose
kalbose žodis Ta reiškia žemę, Ur seną, pirminį daiktą, o žodis Agnas
(agnis) reiškia ugnį. Išvertus į suprantamą kalbą, tie žodžiai
skambėtų kaip Senoji Ugnies Žemė. Tuomet Tauragnų miestelio
stovėjimo vietą galima būtų pavadinti Senąja Ugnies Žeme. Jos
senumą rodo ne tik įrašas miestelio centre (750
m.), bet ir Moko akmens, esančio čia pat, rodoma šios
dienos (2008 m. po Kr.) 68.301 m. data.
Tuomet aukštas Taurapilio kalnas (Taurapilis Ta Ur Anpilis)
taptų tarpine žmonių palydėjimo Anapilin vieta, juos po mirties
deginant. Pelenai buvo barstomi į netolimą Pakaso ežerą, tuo įprasminant
oro, ugnies, žemės (pelenai) ir vandens stichijų pradinę jungtį. Derėtų
priminti, jog LDK didysis kunigaikštis Algirdas krikščioniško
Konstantinopolio dokumentuose buvo vadinamas Ugnies Garbintojų
Karaliumi. Po mirties jis buvo sudegintas. Pagal dokumentinę medžiagą
Tauragnuose, t. y. Senoje Ugnies Žemėje, stovėjo kunigaikštiškas dvaras
ir pilis (Tauragnai, leid. Versmė, Vilnius, 2005). Todėl
galime teigti, jog Tauragnai ar jo apylinkės yra LDK didžiojo
kunigaikščio Algirdo gimimo, augimo, garbės, deginimo ir laidojimo ežere
liudininkai.
Prieš iškylant
į Didžiuosius ir būnant paprastu Tauragnų bei aplinkinių žemių valdovu,
kunigaikštis Algirdas turėjo žinoti apie švento akmens, nukritusio iš
dangaus prie Šiekštelio ežero, buvimą. Tikėtina, jog ne kartą ten
lankėsi. Be to, matė Moko akmens žymenis, todėl nenuostabu, jog
dinastinis algirdaičių Dvigubo kryžiaus atvaizdas buvo aptiktas būtent
LDK didžiojo kunigaikščio Algirdo raštinėje.
Ekskursas
Skaitytojai
klausia, kodėl autorius taip, atrodytų, laisvai perdėlioja skiemenis,
raides ir žodžius. Afrikoje prekijams, pasakojantiems kelionės
istorijas, galėjo kilti mintis pavadinimus painioti, kad konkurentai
nerastų pelningų prekybai vietovių, tačiau čia, Lietuvoje, kam buvo tai
reikalinga? Be afrikinio prekijų atvejo, kuris yra įmanomas, autorius
turi ir kitą priežastį atstatinėti lietuvišką prasmę įgaunančius
vietovardžius. Tai spalvinis garsų žaidimas. Lietuvoje yra žmonių,
kurie skiria tariamų žodžių spalvas. Vieni žodžiai jiems yra šviesesni,
o kiti tamsesni. Tie žmones sukasi kasdienių darbų rate ir su autoriaus
nagrinėjamomis temomis nieko bendra neturi, tačiau jiems žodis
Migiškės spektriniu atžvilgiu yra tamsesnis už žodį Gimiškės,
žodis Tauragnai yra pilkesnis už skiemenuotą junginį Ta ur
agnai, o pavadinimas Turov yra visai neišraiškingas, palyginus
su žodžiu Vorut. Pastebėta, jog laiko atžvilgiu ankstesni ir
prasmingai atstatyti pavadinimai yra šviesesni, o nesuprantami,
neatstatyti pavadinimai yra pilkesni, o tai reiškia, kad ir vėlesni.
Toks palyginimas leidžia teigti, jog autoriaus pasirinktas žodžių
atstatymas randa šviesesnius, t. y. ankstesnius laikus ir yra
prasmingas.
Ar galima
tikėti Juozo Šeimio Egipto hieroglifų skaitymo metodika? Tenka pažymėti,
jog Šeimys įžvelgė buvusią rašto idėją Egipto piešininiai
hieroglifai yra stilizuotos pirmosios lietuviškų žodžių raidės. Ir
nesvarbu, pavyzdžiui, ar pavingiavimas Šeimiui panašus į slieką,
man į sukinį, o trečiam asmeniui gal į plaukų smeigtuką.
Vienu, kitu ir trečiu atveju hieroglifas visvien reiškia garsą ir raidę
s. Įvairūs raštininkai, priklausomai nuo senosios lietuvių
kalbos mokėjimo ir patyrimo, raidėms (garsams) perduoti naudojo
skirtingus žodžius, taigi ir stilizacijas. Naudojantis atkurta idėja, J.
Šeimys aštuonerius metus kruopščiai tyrinėjo hieroglifų ir garsų
(raidžių) tapatybės abėcėlę ir idėją patvirtino praktiniais skaitymais.
Abėcėlė yra pirminė, nes raštininkai, kaip minėjau, buvo įvairūs, ir
Egipto piešininių hieroglifų skaitymas lietuviškai, juolab įsibraunant
svetimybėms ir trumpiniams, reikalauja didelės įtampos. Viskas, kas
paprasta, yra tobula, todėl senolių sumanymas rašyti žodžius pirmosiomis
savo kalbos gramatikos daiktavardžių raidėmis yra geniali. Jeigu,
pavyzdžiui, prancūzai su lietuvių pagalba pirmieji teisingai perskaitys
ne tik piramidžių, bet ir gausius geltonų papirusų hieroglifų tekstus,
tai pirmieji gal atras kovos su vėžiu arba Alzheimerio liga būdus.
Kai apie Šeimio
abėcėlę pasakojau suomių studentui, šis ilgai svarstė ir ištarė: Betgi,
kiti hieroglifai gali prasidėti ir suomiškų žodžių pirmosiomis raidėmis.
Aš nepagailėčiau tam ištirti dviejų gyvenimo metų. Gal tirs, gal ir ne,
tačiau tai įmanoma ne tik su suomių kalba.
Kas pasakytina
apie kitą Juozo Šeimio darbą runų skaitymą lietuviškai? Tai,
skirtingai nuo Egipto, yra lyg Morzės abėcėlės dešifravimas. Susitari,
pavyzdžiui, kad paukščiukas į viršų reiškia raidę a, o
paukščiukas į apačią raidę b, ir rašai sau.. Šeimiui šį
susitarimą reikėjo atrasti. Čia, kaip ir Egipte, runomis rašė taip pat
įvairūs žmonės, kalba pilna svetimybių ir dabar nenaudojamų žodžių,
tačiau talentas bei kruopštus darbas leido jam atskleisti ir šį užmirštą
mūsų tautos raštijos istorijos puslapį. Iki šiol lietuvių istorikai
neturėjo galimybės skaityti apie save iš savo pačių rašto, rėmėsi tik
kitų tautų tyrėjų dokumentais, kurie yra šališki arba anais laikais
galėjo būti tinkamai nesuprasti, tačiau nuveikė didelį darbą, paversdami
mūsų tautos tūkstančio metų gyvenimo tarpą pasauliui priimtina klasikine
istorija. Pavieniai mūsiškiai, tiesos alkio vedami, nežiūrint užimamos
socialinės padėties ir pilietinės priklausomybės, kaip išmanydami gina
tiesą rausdamiesi archyvuose, bibliotekose, versdami iš užsienio kalbų
istorines knygas. Jie skaito paskaitas, darydami prielaidas atkurti kuo
senesnes mūsų istorijos tėkmės upes. Šokių ir dainų bei liaudies muzikos
ansambliai, tautinių raštų kūrėjai ir kultūrinės draugijos, etnologų ir
archeologų ekspedicijos, kalbotyros darbai, kantrūs kultūros ir švietimo
darbuotojai, šimtai bei tūkstančiai rašomų ir skaitomų vertingų knygų
neleidžia užmiršti praeities, nes ji yra ir mūsų ateities kelio suradimo
garantas. Svetimiems to nereikia. Jie nesupranta dabartinių sąlygų
laikinumo ir, dėka didumo, tikisi išlikti bet kokiu atveju. Tuo tarpu
mes, pažinę seniausiuosius laikus, kur mažo tautinio vieneto sutelktumu
įveikėme kelią nuo bezdžionių iki šių dienų neprapuldami, turime
turėti raktą į ateitį.
VORUTA
Lietuviškas
Zodiakas (taip jį pavadinome) yra ne vienintelis: lietuvių areale jų yra
mažiausiai trys. Vienas Žemaitijoje (centras Bliūdsukiai), kitas
Vilniuje (centras Rudamina), trečias Tverėje (Kalininas).
Zodiakinis
apskritimas Rudaminoje (Rudamina Rutamina Ratų Mina) eina pro
Leoniškes (Liūtiškes) prie Marijampolės, Senąją Varėną (Varėna
Vorėna), Zietelą (Zietela Cie Tela čia Tela) Baltarusijoje ir
panašiai. Prie Varėnės (Vorėnės) upės, beje, yra Vėžionių kaimas ir tai
galėtų būti užuomina apie vorėno vėžio pavadinimo
tapatumą. Šiame precesiniame apskritime aiškiai pažymėti Vakarų bei Rytų
taškai: Starapolė (dab. Marijampolė) atstatoma kaip Astra Puolė
(žvaigždžių puolė procesiniu apskritimu žemyn), o rytinį tašką pažymi
Žarai (ryto žara) Gudijoje. Įstačius skriestuvo pagrindą į Tverę
(Kalininas) arba netoli jos, apskritimas nenumaldomai eina pro Loknią
(rus. lokotj alkūnė, posūkis) vakariniame taške, leidžiasi
žemyn pro Veliž (rus. Veliž Leviž, lev liūtas), Vorga (Vorka),
Telčje (Telčia). Rytuose verčiasi kūliu pro Lūch (Lūch lūk Kūlio)
gyvenvietę ir krypsta atgal, kad grįžtų į vakarinį Loknios posūkį.
Minėjome, jog pavadinimais žemėje išreikštų žvaigždėlapių gali būti
daugiau (pavyzdžiui, Suvalkijoje, Vidurio Lietuvoje, Prūsijoje,
Dzūkijoje, Baltarusijoje, Ukrainoje ir panašiai), jie gali persipinti.
Kitų žvaigždėlapių ieškojimas per daug išplėstų knygos temą, todėl
nebetęsime. Į temą (Voruta), be Minčios (Daglėjaus), tinka žemaičių,
taip pat Vilniaus ir Tverės žvaigždėlapiai, todėl būtent jie čia ir yra
nagrinėjami.
Jeigu Rytų
Aukštaitijoje yra Tveriečius ir Tauragnai (Ta Ur Agnai), senose rytinėse
baltų žemėse yra Tverė ir Turginovo (Turginovo Ta Ur Agniovo), tai
Žemaitijoje šalia Tverų ir Tauragės (Ta Ur Agnės) taip pat turėtų
būti pavaizduotas žvaigždžių sukimosi polius. Jį aptinkame nesunkiai
Bliūdsukiai šalia Švėkšnos. Zodiakinis apskritimas tuomet eitų
pro Kintus (anal. Suginčiai ciū Kinčiai Aukštaitijoje), Vor rusnę,
Usėnus (du ūsai Dvyniai), Stumbrius (Telius), Bučius
(Vandenyje), Selvestrus (Silvestrinės yra Ožiaragyje), Pauškes ir Žvanginius
(paukšėjimas, žvangėjimas Šaulyje), Vėžaičius (vėžaitis skorpionas?)
Skorpione), Lyverius (Lygverius Svarstyklėse), Margius (Mergius
Mergelėje), Agluonėnus ir Kantvainius (Akluonėnius aklus kačiukus ir
Katvainius Liūte). Vakarinis zodiakinio apskritimo taškas yra
Pjauliai (pjauna žemyn), o rytinis - Kreivėnai (krivina
aukštyn). Yra tam tikrų neatitikimų. Apie juos, įskaitant Daglėjų,
Rudaminą ir Tverę, kitoje knygos dalyje.
Kur buvo
laikino Mindaugo pasitraukimo pilis Voruta? Jeigu yra Vorrusnė, Vorka,
Vorėnai, turintys Vorėno (Vėžio) žvaigždyno kryptis, tuomet Voruta
Voruta turėtų būti uteniškių (ut, atalakia!) valdomoje Daglėjaus
Vorėno kryptimi esančioje vietovėje. Galėtų ji būti ir Vorėnai (derėtų
pakasinėti), tačiau archyviniai dokumentai, minėjome, rašo ir apie
Tauragnuose (Vorėnų kryptis) stūksojusią pilį: 1387 m. vasario 17
d. Lietuvos didysis kunigaikštis Jogaila Tauragnų pilį su jai
priklausančia sritimi užrašė Vilniaus vyskupui (Gintautas Zabiela
Tauragnai, VŠĮ Versmės leid., 2005, Vilnius, psl. 118). Dabar
jos nėra. Kur buvo ir kaip atrodė pilis? Kasant pagrindus naujos
bažnyčios pamatams, a. a. Juozas Šinkūnas iš molio gniutulo išplovė
46 cm x
26 cm dydžio drožinį, kuriame atspindėta aukštos mūrinės
pilies siena su vartais (žr. pav. 6). Šinkūnas drožinį sukalė, nes,
sujungtas iš dviejų pusių į storumą ir sukaltas medinėmis vinimis (dvi
išlikusios), kūrinys vos besilaikė. Pilį, žiūrėdamas į priešais
Tauragnus esantį kalną, drožėjas atspindėjo pagirtinai. Tikėtina, jog
vėliau ją išardę, žmonės pasistatė dvarą, - taip mūrų ir nebeliko.
Atsiėmęs žemę, dvarvietės šeimininkas Rimantas Gineitis, jo paties
žodžiais tariant, norėjo iškasti rūsį, tačiau užkliuvo už kokių keturių
metrų pločio akmeninių pamatų, tad viską užkasė atgal. Jeigu tai
pilies pamatai, o drožinys atspindi virš jų stovėjusius mūrus, tai
nenuostabu, jog kronikoje minimas Tautvilas pilies imti nesiryžo. Jis
priešais esančiame lauke surengė lyg riterių kovos turnyrą (laukas
tebeplyti). Taigi, dokumentinė medžiaga (žvaigždėlapis, įrašas apie
Tauragnuose buvusią pilį, rastų pamatų plotis, pats Vorutos pavadinimas
ir aptiktas drožinys) liudija tikrąją Vorutos pilies stovėjimo vietą. Ji
buvo mūrinė. Medinę pilį Tautvilas, tikriausiai, būtų paėmęs nė
nemirktelėjęs.
Iliustracijos:
Pav. 1. Kapavietės Egipte
fragmentas
Pav 2. Moko akmens apskritimų dalis (duobutės)
Pav. 3. Daglėjaus ežeras
Pav.4. Kačiūno dolmenas prie Šiekštelio ežero
Pav.5. Meteoritas su nukritimo laiko žyme
Pav.6. Vorutos pilies Tauragnuose drožinys
Tęsinys -
XIII dalis
|