Inžinierius, senų
civilizacijų istorijos tyrėjas Rimgaudas Silvestras Sinkus aptinka
lietuviškos kultūros pėdsakus, besidriekiančius apie plius 270
geografinės ilgumos ašį, kur žymės prasideda Būnos, Būtos, Būterės
pavadinimais pietinėje Afrikoje, eina per šiaurinę Afriką, Europą ir
baigiasi Būniškiais, Būtinge, Būtrimonimis bei panašių pavadinimų
vietovėmis nūdienos Lietuvoje. Antrojoje knygoje autorius tęsia
seniausiųjų laikų mūsų istorijos tyrimus. Galima su jo mintimis sutikti,
galima ir paprieštarauti, tačiau manome, kad skaitytojams bus įdomu
susipažinti su autoriaus idėjomis.
Rimgaudas Sinkus
APIE SENIAUSIUOSIUS LAIKUS
II knyga
I. BALTIEJI STULPAI
KAUNE IR VILNIUJE
Žinias, įgytas tiriant,
senieji gamtos filosofai nuo aplinkinių slėpė, todėl Saulės, žvaigždžių
judėjimus, kitus dėsningumus rašydavo koduota forma. Viduramžių žmones
tikėjo, kad Dievas alchemikams atskleidė kūrybos paslaptis, ir kad tik
grupei išrinktųjų buvo leidžiama naudotis šiomis žiniomis. Norėdami
apsaugoti jas nuo piktavalių pašaliečių, gamtos filosofai susisaistė
slaptumo įžadais; žmogus, sulaužęs priesaiką, turėjo sulaukti Dievo
bausmės. Baimintasi, kad varžovai gali pamėgdžioti jų metodus ir pradėti
kovą dėl monopolio, pavyzdžiui, vaistų gamyboje. Apsisaugodami
mokslininkai sugalvojo kodinius pavadinimus fizikiniams ir cheminiams
procesams, taip pat medžiagoms ir jų savybėms. Jie pakeitė raidžių eilės
tvarką, įvedė rašmenų iš užsienio kalbų ir net sukūrė naujas raides. Be
to, raštuose jie naudojo keistus trumpinius ir įvairius terminus,
turinčius keletą prasmių, kiekvienu atveju nepabrėždami konkrečios
reikšmės. Kai kurie autoriai nepateikdavo informacijos arba sąmoningai
vengė naudoti loginę teksto struktūrą (Paskutinės pasaulio paslaptys,
p. 83. Alma littera, Vilnius, 2009).
Ne kitaip elgėsi ir istorikai, koduodami vietovių, miestų
pavadinimus. Pavyzdžiui, tokią situaciją atspindi Plinijus Vyresnysis
(23-79 m. po Kr.), knygoje Gamtos istorija (V, str. 36), apie
šiaurinę Afriką rašydamas: Nuostabiausia, (kad) mūsų autoriai rodo
(vienokius) aukščiau išvardintus jo pavergtų miestų pavadinimus, tuo
tarpu kai jis pats (Kornelijus Balba) triumfo eisenoje, išskyrus Cidamą
ir Garamą, pateikė pavadinimus ir išsireiškimus visai kitų tautų ir
miestų. Neatsiliko ir archeologai: XV a. pradžioje Florencijos
archeologai Brunelleski ir Donatello, kasinėdami Romą, užrašuose paliko
daugybę koduotų žodžių.
Kodėl apie tai kalbame? Norėdami atstatyti senų laikų
pavadinimus, pirmoje knygoje Apie seniausiuosius laikus
naudojomės lietuvių kalbos senumo pirmumu keičiant skiemenis, raides ir
manant, jog šio metodo atstatyti prasmei pakanka. Tačiau, pereinant prie
vėlesnių laikų, didėja kodavimo universalumas pavadinimai imami
dvikalbiai, jiems suteikiami matematiniai elementai, įvedamos skirtingų
abėcėlių raidės, o ir žodžių prasmė darosi aiški tik tam tikrame jų
panaudojimo kontekste. Kaip dėl žvaigždžių? Ištisus tūkstantmečius dangų
sekėme plika akimi, teleskopus pradėjome naudoti ne taip jau seniai,
tačiau žmonės iš anksčiau pastebėjo, jog Žemės ašis yra pakrypusi į savo
orbitos plokštumą, buvo apskaičiuotos kitų planetų orbitos, išaiškintos
kintamosios žvaigždės ir pan. Atradėjai ir konstruktoriai kodavo žinias,
tai darėme ir mes, lietuviai. Pavyzdžiu čia gali būti Kauno metinis
Saulės laikrodis.
Žvaigždynus galime išdėstyti popieriaus lape, nupiešti
ant žemės savo namų kieme, tačiau seniesiems kauniečiams atėjo į galvą
kita idėja: aplinkui Piepalių (kitaip, Upio) piliakalnį prie Babtų
žvaigždynus jie sugalvojo nupiešti didelėje teritorijoje koduotais
miestelių, upių pavadinimais. Kas iš to, sakytų tūlas pilietis,
tačiau senoliai žinojo apie Zodiako laiko juostą ir dienų kaitą metuose,
Saulei žengiant pro Avino, Jaučio, Dvynių, Vėžio ir t. t. žvaigždynus,
todėl kauniečiams kilo mintis suskirstyti Zodiaką į 12 dalių ir
sukonstruoti metinį Saulės laikrodį, kur kiekviename žvaigždyne Saulė
būna apie mėnesį: Aviną Saulė praeina balandžio, Jautį gegužės,
Dvynius birželio, Vėžį liepos, Liūto žvaigždyną rugpjūčio mėnesį
ir t. t. Mintį įgyvendinant, senieji užkodavo kiekvieną žvaigždyną upių,
miestelių ar kaimų pavadinimais ir dienų tėkmę sužymėjo maždaug 36 km.
skersmens apskritime lygiomis dalimis. Keliaujant per tas dalis, vis į
naują ir naują tašką reikėjo nešti dienų tėkmę žyminčią ugnį.
Pav. 1. Kauno metinis
Saulės laikrodis
Matome, jog laikrodžio
ciferblatas apvalus. Ir, sakysim, kas 6 dienos iš taško į tašką būdavo
pernešama ugnis. Tuos taškus galima buvo žymėti kauburiais, aukurais,
stulpais ar gairėmis. Per vasaros ir žiemos saulėgrįžas būdavo rengiama
šventė visos apskritimo ugnys galbūt būdavo uždegamos vienu metu. Jų
buvo šešiasdešimt. Saulėgrįžose dienos stovi po 2,5 dienos, todėl tose
vietose ugnis taip pat būdavo paliekama degti ilgiau. Apskritime
atsispindėjo ir lygiadienių precesijos 25.920 metų eiga, todėl paeiliui
Dvynių, Jaučio, Avino ir t. t. vietose degė Amžinoji ugnis, trunkanti po
25.920 : 3600 = 2.160 metus. Tokio laikrodžio detalės išliko
iki šių dienų jo tai Kauno Baltieji stulpai: vienas baltas, gal 5 m
aukščio kvadratinis stulpas stovi prie Žemaitkiemio netoli Piepalių
piliakalnio, iš antro stulpo prie Babtų yra padarytas paminklas Dariaus
ir Girėno žygiui atminti, o trečiojo stulpo, kurį nuniokojo Nevėžio
potvyniai, pastatymo vietos žymė išliko greta Nevėžio. Anksčiau ant
stulpo prie Babtų buvo uždėtas kryžius. Sudaužytus akmenis, į kuriuos
buvo statomos dienų žymėjimo gairės Zodiake, nuo Babtų pusės turi
parsivežęs vienas Kauno miesto gyventojas.
Pav. 2. Stulpas prie Babtų
prieškaryje
Pav. 3: Akmenys gairėms
tvirtinti
Be stulpų, ciferblate
žvaigždynų kryptimis išliko vietovardžiai, kurie be metinio dienų
laikrodžio sampratos būtų beprasmiai: Kaupriai (kaub(u)riai, Seredžius
(eina per seredą, vidurio liniją), Pypliai (Pi = 3,14 pliai zodiakiniam
apskritimui priklausanti funkcija), Pi(e)paliai (Pi palios, t. y.
skritulio palios), Kulautuva Kūlauduva Kūlio Auduva. Taip pat yra
reikšmingi ir kiti pavadinimai: Babtai (Paptai) rodo į Šaulio
papus, Rokiškis Ragiškis Ožiaragyje, Vandžiogala Vandens
gala Vandenyje, Barsūniškis Barssūniškis barso sūnus (barsas
plaukiojantis baltasis leopardas) Žuvyje, Voškoniai V.
Ožkoniai vilnas turintys ožkoniai Avine, Teleičiai teliai
Jautyje, Virbaliūnai virbalai (žnyplės) Vėžio
žvaigždyne, Jaučiakiai liūtai, turintys jaučio akis Liūte bei
pan. Upelio pavadinimas Lazduona yra orientuotas į rėžiais einančias
Berenikės Garbanų lazdas Mergelėje, Severinava į Svėrinavą
Svarstyklėse, Pelutava kūnas su smaila skorpiono uodega
Skorpione, Plaktiniai plakasi, mušasi Šaulyje. Metiniame
dienų laikrodyje yra nuleisti ne vien zodiakinio apskritimo, bet ir
kiti žvaigždynai. Pavyzdžiui, ten, kur danguje yra Mažojo Šuns
žvaigždynas, prie Marijampolės yra Šunskai ir Ąžuolų Būda (šuniui reikia
būdos). Metinis laikrodis rodo genties (giminės) žemės plotus
kartu su įtakos teritorija.
Kauno metinis Saulės laikrodis yra ne vienintelis: tokias pačias
funkcijas atliko Minčios Aukštaitijoje, Bliūdsukių Žemaitijoje ar
Rudaminos metiniai Saulės laikrodžiai. Vilnius dėl artumo priklausytų
Rudaminos Zodiakui. Tokiu Rudaminos Radumynos Ratų mynos vardu jį
vadiname dėl miestelio kaimynystės tikrajam metinio Saulės laikrodžio
mynimo centrui, kuris yra išreikštas Pėda akmenyje, gulinčiame prie
Marijampolio kaimo (Br. Kviklys). Akmuo dabar stovi atvilktas prie
mokyklos. Šiaurinėje Pėdos vyliaus (vilyčios, strėlės) kryptyje teka
Vylnios (Vilnios) bei Vylijos (Neries) upės, ten stovi ir pats Vylniaus
(Vilniaus) miestas. Tikslią kryptį į šiaurę rodo linija, einanti per
Ribiškių (ribos) ir Biruliškių Ribuliškių gyvenvietes.
Pav. 4. Pėda akmenyje prie
Marijampolio
Šiame kontekste tampa
suprantami Vokės bei Baltosios Vokės miestelių pavadinimai: trikampiai
vokai atspindi žvaigždynų vokus Svarstyklių bei Vėžio ženkluose. Ta
proga derėtų iškoduoti ir lenkišką Kauno pavadinimą Kovno Vokno
Vokėno Vokėnas, kur Kauno vokas savo Zodiako atžvilgiu yra Jaučio
žvaigždyno voke. Išeitų, miesto herbe Jautis yra pavaizduotas
teisingai.
Kaip laikrodžiai būdavo aptarnaujami? Čia vertėtų prisiminti
vaidilų, vaidilučių instituciją: įvaizdis byloja, jog vaidilutės ir
vaidilučiai kūreno ugnį, tarnavo dievams, talkino žynių darbuose. Turint
omenyje Saulės centro judėjimą žvaigždynų fone apskritimu su nedideliu
ekscentricitetu, ir tai, kad dienų tėkmėje ugnį vis iš naujo ir iš naujo
reikėjo perkelti, ugnies vedimui buvo reikalingi žmonės: vaidilutės
= Wejdelotki = Wedejlotki ir vaidilučiai = Wejdeloci =
Wedejlotsy. Žodžiai susideda iš dėmenų Wejde + lotki,
lotos. Jeigu lotki, lotos turi plokščio paviršiaus lotkos,
lotos prasmę, tai wejdi = wedij reiškia vediją, vedėją,
vedlį. Išeitų, kad teisingai šie žmones buvo wedejlotės ir
wedejlotčiai, o žodis vaidila galėjo būti tariamas kaip
wedijla, wedyla. Kitų tyrinėtojų užrašyti Waidelotte (vaidilutis),
Waidler (vaidila) taip pat tinka žinant, jog vaidilos ir
vaidilučiai ugnies vedimo metu galėjo vaidinti, t. y. atlikti tam
tikras apeigas. Papildomai galima pasakyti, jog rašytiniuose prūsų
religijos ir mitologijos šaltiniuose yra minimas kulto tarnas
Weideluttin = Wedejliūtis, o tai yra nuoroda į vedejlotą,
kuris atlikinėjo ugnies vedimo apeigas Liūto (liūtis) ženkle tuo
metu, kai ten degė Amžinoji ugnis. Pagal precesinį pavasario lygiadienį,
grąžinus jo tašką iš dabartinės į Liūto situacijos tašką, vedejliūtčiai
šeimininkavo prūsuose maždaug prieš 10 tūkstančių metų. Minčios zodiake
Liūtas vadinamas Kačiūnu (Katšiūnu), t. y. atskleidžiama
liūto priklausomybė katinių šeiminei grupei. Abejojantiems Anglijos
priklausomybe Europos zodiakui (centras Minčia) tenka priminti, jog ant
kai kurių senų Anglijos žemėlapių yra Liūto ženklas (Pasaulis
žemėlapiuose, Mūsų knyga, 2008), Anglijos karalius Ričardas I buvo
vadinamas Liūtaširdžiu. Tai, kad Didžioji Britanija priklausė Minčios
Zodiakui, patvirtina kačiūno piešinys Anglijos Afingtone: figūra yra
111 metrų ilgio, oficialiai pristatoma kaip žirgas, tačiau katinišką
figūros prigimtį rodo ne tik kūno forma, bet ir snukio ūsai.
Pav. 5. Kačiūno ženklas
Anglijoje
Ne taip seniai buvusiose
baltų kultūros erdvėse egzistavo skaičiavimo vienetas kapa,
turintis 60 padalų. Kapa buvo paplitusi Baltarusijoje, Latvijoje,
Lenkijoje, Lietuvoje, Rusijoje, Ukrainoje, Vokietijoje. Kapomis būdavo
skaičiuojami kiaušiniai, svogūnai ir kiti žemės ūkio produktai. Turint
omenyje Metinio Saulės kalendoriaus struktūrą (6 x 60 = 360) ir tai, kad
žodis kapa gali būti žodžio kaupa trumpinys, galėtume
išvesti kapos vieneto ryšį su Kauno metinio Saulės laikrodžio
Kaupriais, nes reikiamuose taškuose buvo pilami žemių arba akmenų
kaupai (kaupriai).
Kauno Baltieji stulpai yra ne vieninteliai: tokie žvaigždynų
krypties stulpai yra pastatyti Sedoje, Žemaičių Kalvarijoje, prie
Kaišiadorių, Merkinėje... Pėdos akmenyje atžvilgiu Kaišiadorių (Kaišiadurių
- Kaiščiadūrių) kaištis yra įdurtas vietoje, žyminčioje ribą tarp
Mergelės ir Svarstyklių ženklų Pėdoje, Merkio Mierkio upė mierija
(tekina) ženklą tarp Vėžio ir Liūto žvaigždynų, o Merkinė Mierkinė šią
takoskyrą fiksuoja tašku. Alytus (Alytus aLitus Liūtas)
gi stovi pačiame Liūto ženkle. Alytus gali turėti ir I-oje
knygoje minėtą Aukso Lytaus kilmės prasmę, nes buvo auksu turtingos
Auksumos karalystės prekybos auksu mazgas: anomis sąlygomis taip ir
galėjo būti. Birštonas (Pirštonas) nuo Pėdos rodo pirštu į Vakarus,
senasis kaimas Ašmena prie Salų dabartinėje Baltarusijoje ašies kryptį
nuo Pėdos į Rytus, o į šiaurę rodo kaimas Pusnė (pusė, pusnis) netoli
Giedraičių. Ten galėjo būti stulpai arba supiltos kalvos, akmenų kaupriai.
Kėna (vo)Kėna prie Vilniaus rodo Vandenio voką (plotą).
Žemaičių Kalvarijos ar Sedos stulpai yra Žemaitijoje, tačiau juos
priskirti prie Bliūdsukių (Švėkšna) Saulės laikrodžio būtų anksti.
Kalbant apie Vilniaus Baltuosius stulpus, derėtų vertinti jų
atsiradimo aplinkybes: bėgant amžiams, senasis Vilnius plėtėsi, reikėjo
padaryti miestui reikalingą vidinį laikrodį. Viduriu galėjo
pasitarnauti, sakysim, koks centro Baltasis stulpas (pavyzdžiui,
bokšto pavidalo varpinė) ir tuomet nuo jo į skirtingas puses orientuoti
Baltieji stulpai atliko metinio Saulės laikrodžio kryptines funkcijas.
Galimybė, jog tai buvo tik įvažiavimo vartai, tokiam kultūros centrui
yra mažiau tikėtina, veikiau tai buvo viena ir kita. Tam, kad būtų
geriau apčiuopiami, ženklų tarpai čia galėjo būti didesni, sakysim, kas
9 dienos (mūsų mitologija mini turėjus 9 dienų savaitę). Tokiu atveju
metinis padalų skaičius apie Bokšto stulpą būtų 40. Toks pats skaičius
būtų gaunamas ir kiekvieną senovinio aukuro kraštinę padalinus iš 10 (4
x 10 = 40). Tai paaiškintų ir kvadratinio altoriaus astronominę vertę.
Perkūno
žinyčia
Įvairūs Perkūno žinyčios
variantai (Rivijus, Teodoras Narbutas, Simonas Daukantas), cituojami
raštuose, gali būti skirstomi į grupes, aprašytas uolektimis, mastais ir
kurpėmis. Aprašymuose pirmoje vietoje rodomi bendrieji šventyklos
matmenys, antroje vietoje akcentuojamas dvylika laiptų turintis aukuras,
o po to aprašomas laiptų ryšys su Zodiaku. Pavyzdžiui, rašoma šitaip:
šventyklos ilgis buvo 150, plotis 100, sienų aukštis 15 uolekčių.
Bet virš jos nebuvo stogo <...>; virš koplyčios kilo altana, išsikišusi
16 uolekčių aukščiau už šventyklos sienų; šitaip: tas
trobesys tos bažnyčios turėjo 150 mastų ilgumo o 100 platumo, 15 mastų
aukštumo be stogo. <...> Ant čiukuro tos koplyčios buvo bonė 16 mastų,
dar aukščiau iškelta už sienas bažnyčios; ir šitaip: aukštis
jos 45 kurpes turėjęs, o platumas 300 kurpių, pačių sienų aukštis buvęs
45 kurpės be stogo; <...> Ant tos sukrautuvės, arba koplyčios, buvęs
pavietis, per 48 kurpes aukščiau iškeltas už sienas.
Sekant matematine logika, trečiame variante pirmiausiai prie 45
reikėtų pridėti 0, t. y. šventyklos ilgumas turėtų būti 450 kurpių,
angaras šventykla vargiai galėjo būti. Nors išoriniai matmenys yra
skirtingi, tačiau šventyklų proporcijos tos pačios: uolekčių
atveju 150 : 100 = 1,5; mastų atveju 150 : 100 = 1,5;
kurpių atveju 450 : 300 = 1,5 ir atitinkamai 16
: 15 = 1,066; 16 : 15 = 1,066; 48 : 45 = 1,066. Be
to, ten būdavo laikomi žalčiai, rupūžės. Sienų proporcinis
tapatumas, nežiūrint skirtingų aukurų, taip pat žalčiai bei
rupūžės rodo, jog susiduriame su kodavimu: kampas tarp trobesio
ilgio ir pločio sudaro 270, o tai simbolizuoja Žemės
ašies pasvirimo į orbitos plokštumą kampą (svyruoja 22026,50
ribose). Antros rūšies proporcija (1,066), turinti funkciją arctg
= 520, rodo į ryšį su Egiptu: Didžiosios
piramidės įstrižainės pasvirimo kampas yra 520.
Aprašyme minimi žalčiai ir rupūžės teikia žinią apie
zodiakinio laiko ir jo taškų žymėjimo anatomiją, kur laiko tėkmė
žalčiu vingiuoja pro metų Saulės laikrodžio ciferblato taškus, o
varliagyviai (miško varlės, rupūžės) yra tvariniai, gebantys tuos taškus
(kauburius) daryti.
Toliau, po kodinio įvado, žinyčių aprašymuose aukurai skiriasi
dydžiu ir tai reiškia, jog bendrame dangaus šviesulių kontekste jų
paskirtys taip pat buvo skirtingos. Pavyzdžiui: Saulės žinyčia, žinyčia
Mėnulio, žinyčia Veneros, Jupiterio ir pan. Išeitų, jog altoriai,
įprasminti šventyklų kodiniais matmenimis, stovėjo atskirose vietose, o
vienas buvo ten, kur dabar stovinti Katedra <...> toje pačioje
vietoje, kur Vilnia susilieja su Neries upe; ten prie pat
miško stovėjo didelė Jupiterio Griausmavaldžio, arba, Perkūno, tai yra
žaibų dievo šventykla, kunigaikščio Gereimanto pastatyta 1265 metais.
(T. Narbutas). Kiek tai realu? Atsakant į klausimą, derėtų remtis to
paties T. Narbuto aprašyto altoriaus išvaizda, kur čia pat, priešais
koplyčią, kilo altorius pastatytas ant 12 laiptų; kiekvienas iš tų
laiptų buvo 1/2 uolekties pločio, 3 uolekčių aukščio, 9 pločio;
viršuje jį juosė daugybė stumbrų ragų; apskritai aukuro aukštis siekė 9
uolektis. Kiekvienas laiptas buvo skirtas kuriam nors vienam Zodiako
ženklui; kas mėnesį, tą dieną, kai saulė kildama ar leisdamasi įžengdavo
į tą ženklą, ant tų laiptų buvo uždegami ir aukų aukojimo laužai; taigi
aukščiausias laiptas buvo Vėžio, o žemiausias Ožiaragio. Uolektį
imame 0,71 m dydžio (0,6-0,71 m, LTE, t. 11), todėl nesunku nubraižyti
žinyčios planą ir jos vaizdą iš priekio:
Pav. 6. Kvadratinio
pastato planas
Pav. 7. Perkūno aukuras iš
priekio
Pagal mastelį matome, kad
pamatų išorės ilgio (32,58 m) ir pločio (21,68 m) santykis lygus
skaičiui 1,5, o įstrižainės pasvirimo kampas lygus 520.
Taip pat matosi, jog Perkūno aukuras tiksliai įsipaišo į kvadratinės
pastato dalies vidų: (11 x 0,71:2) + (3 x 0,71) + (9 x 0,71) + (3 x
0,71) + (11 x 0,71:2) = 3,9+2,13+6,39+2,13+3,9 = 18,45 m x 18,45 m. Kur
čia Perkūnas? Aukuro vaizde matosi aukštai įmontuota keturkampė kamera
(9 uol. x 9 uol. x 9 uol.), kuri, kartu su laiptų sienomis, galėjo kelti
trenksmo rezonansą, nes garsas tai tamprūs svyravimai, sukeliantys oro
aplinkoje slėgio pokyčius. Rezonanso jėgą su panašiu aukuro piramidės
modeliu (žr. I knyga, V d.) autorius patyrė leisdamas perkūnijos garso
įrašus. Vilniaus Perkūno aukuras griaudėjo arba kalbėjo ir pats:
aukštą keturkampį statinį prabilti skatino aukšta tuščiavidurė altana,
veikianti skudučio principu. Virš medžio drožinio, atvežto nuo Palangos
pusės, galėjo būti uždengtas dangtis, ko išdavoje altana virto
skudučiu, kur oro stulpo vibracija detonavo patį žinyčios Perkūno
aukurą. Tokiu būdu, altanoje buvo galima griaudėti būgnais, dainuoti
arba giedoti (patalpos dydis 3,8 m x 3,25 m), o Perkūno altorius šiuos
garsus stiprino.
Koks aukuro ryšys su Jupiteriu? Pasirodo, jog ryšys tiesioginis,
nes Jupiterio ir Žemės orbitų dydžių banginis atmušimas (rezonansas)
vyksta kas 400 dienų (fizikos formulė, I knyga, VI d.) ir toks efektas
idealiai atitinka aukuro kraštų 4 x 10 ženklų išdėliojimo metinę
kompoziciją. Kadangi griausmą galima valdyti (valdė žynys
Griausmavaldis), įvairūs Jupiterio Žemės orbitų banginiai
trinktelėjimai galėjo būti įvairinami Žemės planetos griausmais,
sakysim, per saulėgrįžas arba lygiadienius. Bėgant metams ir pereinant į
Kristaus eros metus, altorius su Zodiakiniu centru galėjo būti išardytas
ir nuleistas į grindų lygį, o maldininkų patogumui uždėtas stogas.
Toliau, Zodiakinis centras galėjo būti iškeltas į atskirai stovinčią
varpinę. Gi Baltieji stulpai, žymintys dienų eigą, liko senose vietose,
prie jų pagal dienas degė ugnys. Tačiau, sukūrus popierinį kalendorių,
stulpai neteko praktinės reikšmės, jų vietos pranyko po pastatais, kitos
iki šių dienų šviečia Baltųjų stulpų, gal ir koplyčių, pavidalu: kunigai
saugojo senas mūsų kultūros vertybes. Daugelis stulpų išnyko, tačiau
išlikę pasauliui liudija apie buvusį unikalų mūsų metų bei dienų laiko
skaičiavimo pagal žvaigždes praktikos faktą.
O kaip su žinia, kur teigiama, jog įėjimas į šventyklą buvęs nuo
didžiosios upės, tačiau dabar jis yra nuo mažosios, t. y. Vilnelės,
pusės? Atsakymas paprastas: Vilnelė anksčiau tekėjo vakarine pagal tėkmę
Gedimino kalno puse, todėl vienintelis įėjimas į šventyklą yra
fiksuojamas Neries upės pusėje. Kas pastatė šventyklą? Kunigaikštis
Gereimantas. Iškoduokime šį vardą: Gereimantas Regeimantas REG
Eimantas. Lotynų kalboje skiemuo REG yra karališkumo požymis (regina
= karalienė), todėl iškodavimą pratęskime iki REG Eimantas
Karališkasis Eimantas. Šitokį rangą žvaigždžių zodiake turi
tiktai Karališkasis Liūtas (žr. Liūto žvaigždyną). Jau ankstesnėje
knygoje minėjome, kad senieji lietuviai laiką skaičiavo nuo raiškios
žingsniuojančios Regulo žvaigždės, esančios Liūte. Praėjus 1265 metams
nuo šio atskaitos taško, kunigaikštis Gereimantas, padaręs atšlavą, ir
bus pastatęs Perkūno žinyčią, todėl lengva paskaičiuoti, kada tai įvyko:
paėjėkime nuo Regulo 1265 : 72 = 17,50 liūto žingsnių
kryptimi ir matysime, jog Perkūno žinyčia buvo pastatyta prieš laiko
meridianui kertant Deltos žvaigždę Vėžyje, t. y. prieš 9100 metų,
skaičiuojant nuo dabarties (2009 m. po Kr.) taško. Dvyliktame aukuro
laipte, sekant aprašymu, tuo metu kaip tik ir degė Vėžio ženklo Amžinoji
ugnis. Išeitų, jog metinis Saulės laikrodis Vilniuje veikė jau akmens
amžiuje.
Naujausioje studijoje Vilniaus Perkūno šventovės klausimu (Pilių
tyrimo centras, Iš baltų kultūros istorijos) archeologas Vytautas
Urbanavičius per somatinių dydžių prizmę parodė, kad prie šiaurinės
sienos atkasti laipteliai turi tam tikrą sąšauką su altoriaus matmenims,
taipogi nustatė, jog atkastoji laiptų dalis leidžia spėti, kad jie buvo
susieti su kalendoriumi; kas trečias laiptas platesnis, o tai sutampa su
saulėgrąža (solsticijos ir ekvinokcijos mėnesiais). Kur vedė
laipteliai? Kai altorius buvo išardytas, tikėtina, kameros vietoje
grindų paaukštinime galėjo būti paliktas aukuras su Amžinąja ugnimi, į
tą altorių kaip tik ir vedė dabar po žeme atsidūrę laiptai.
Archeologiniai tyrimai (N. Kitkauskas. Vilniaus arkikatedros požemiai.
Vilnius, 1963) mintį patvirtina, nes kaip tik žemoje buvusio aukuro
vietoje buvo aptikta akmenų bei degto molio buvusios aikštelės
grindinio liekanos.
Mitologijos
kodai
Nijolė Laurinkienė (Senovės
lietuvių dievas Perkūnas. LLTI, Vilnius, 1996) rašo, jog S.
Daukantas pateikia gausybę Perkūno vardų, juos paaiškindamas: Vadino jį
Žiubriu nuo žodžio žiburys, jog jis visam pasauliui žiubino. Vadino jį
Praamžiu nuo žodžio pra ir amžius, beje, amžiaus neturinčiu arba be
pradžios esančiu <...>. Vadino jį taip pat Aukštėju arba Aukštuoju
tėvu.... Patį žodį Perkūnas S. Daukantas kildina nuo žodžio perėti.
Slavuose Perkūnas, nesuprantant perkeltinės prasmės, taip pat buvo
vadinamas Perūnu, t. y. aukštai (kameroje) garsą perinčiu. Turime
pagrindą manyti, jog senieji tam tikra prasme buvo teisūs: Perkūno
altoriuje iš tikrųjų degė Žiburys (Amžinoji ugnis), jis vedė aukštyn
(Aukštėjas Aukštyn ėjas), Perkūnas neturi amžiaus arba yra be
pradžios esantis (rezonansas), kamera kreipė garsą pas Aukštąjį Tėvą.
Kaip su kitais aukurais? Perkūno altorius nebuvo vienintelis, nes
Rivijus, T. Narbutas, S. Daukantas pateikia ir kitų matmenų altorius.
Pasigendant pagrindinės, Saulės žinyčios, derėtų atkreipti dėmesį į
Verkius. Tam yra kelios priežastys: pirma Saulė kas vienuolika
metų verkia Saulės dėmių ašaromis (dabar nustatyta, jog dažniau),
antra Verkiai yra patogi vieta matyti laikrodžio ugnis iš toli, ir
trečia mitų labirintai sako, jog ten rezidavo Lizdeika (nuo
žodžio lizdas). Išeitų, šis pavadinimas gali būti susijęs su
planetų lizdu, t. y. su Saule. Gal ten stovėjo kita piramidė (žr. I
knyga, V d.)? Kur, stovėjo dar kiti altoriai piramidės ir kiek jų
buvo?.. Reikia tirti. Šventyklų bendrasis kodas (520)
veda mus į palikto Egipto ištakas, tačiau altorių formos rodo ir kitą
kryptį jų išvaizda be Egipto (pvz. Rašmenų piramidės) dar atitinka
actekų bei majų šventyklų kontūrus.
Pav. 8. Ketcalkoatlio
altorius (Amerikos indėnų majų)
Gal mūsų kodiniais raktais
galima būtų atrakinti tų šventyklų paslaptis? Istorija sako, jog į
Centrinę bei Pietų Amerikas nuo Rytų pusės (Afrika, Europa) iš už jūros
buvo atvykę baltieji civilizatoriai Virakoča, Ketcalkoatlis,
Kukulkanas, Gukumacas ir kiti. Taip, pavyzdžiui, viename ikikolumbiniame
pasakojime, kurį XVI a. užrašė ispanų metraštininkas Chuanas Torkemada,
sakoma, jog Ketcalkoatlis buvo baltaodis žmogus su ilga barzda.
Kitas dokumentinis šaltinis Ketcalkoatlį charakterizuoja panašiai:
Mįslinga asmenybė... Galingo kūno sudėjimo baltasis žmogus aukšta kakta,
didelėmis akimis ir krintančia žemyn barzda. Jis apsirengęs ilgu baltu
apsiaustu beveik iki grindų. Jis smerkė aukojimus, išskyrus vaisius ir
gėles. Jį pažinojo kaip taikos dievą ir t. t., ir t. t. Civilizatoriai
smerkė žmonių aukojimą, mokė žemdirbystės, kvietė indėnus susilaikyti
nuo begalinio dauginimosi.
Kalbant apie majus, šiandieninėje antropologijoje priimta nuostata
byloja, kad majai priklausė milžiniškai Amerikos indėnų grupei, kuri
maždaug prieš 12 tūkstančių metų per Beringo sąsiaurį atsikėlė į Ameriką
iš Azijos ir apsistojo vietoje, dabar vadinamoje Centrine Amerika (Jose
Arguelles. The Mayan Factor. New Mexico). Vienas iš majų
civilizatorių buvo vadinamas Kukulkanu išvertus tai vieta, kur glūdi
Gyvatė. Iš savo žinyčios pavyzdžio matome, kad gyvatė glūdi
šventykloje ir tuo išreiškia vinguriuojantį, kaskart besineriantį iš
metų odos laiką, ir, tuo pačiu, nusako Kukulkano šventyklos paskirtį.
Vardas Ketcalkoatlis reiškia Plunksnuota Gyvatė. Ši Gyvatė galėjo būti
plunksnuota sniego plunksnomis, o tai taipogi galėtų būti užuomina į
Ketcalkoatlio kilmės geografinę vietą, neapeinant ir mūsų platumų. Bet
apie tai kitose knygos dalyse.
tęsinys
Pirmoji knyga -
pradžia
|