GRABNYČIŲ KILMĖ, ISTORIJA IR SIMBOLIAI
Grabnyčios pavadinimas yra lenkiškos kilmės
(nuo žodžio gromnice) ir reiškia šios šventės metu
bažnyčioje pašventintas žvakes. Šios žvakės dar vadinamos
graudulinėmis. [Ar ne labiau tikėtina, kad Grabnyčios
- nuo grabo (slav. grob), greta kurio deginama
graudulinė? O štai Gromnica būtų iš grom -
slav. griausmas, perkūnas - prosenovinė Perkūno diena? - vyd.
past.]
Liturgijos knygose šventė oficialiai vadinama Viešpaties
paaukojimu. Tai vertinys iš lotyniško mišiolo pavadinimo
Praesentatio Domini. Ispanų kalboje tradicinis La
Candelaria pavadinimas atitiktų mūsiškąsias Grabnyčias.
Mat Candelaria yra kilęs iš lotyniško žodžio
candela, reiškiančio žvakę.
540 metais Efezo mieste Viešpaties paaukojimo diena buvo
vadinama Hypapante graikiškai tai reiškia
susitikimas (Simeono su Kūdikėliu Jėzumi). Rytuose, o iš
pradžių ir Vakaruose ši liturginė šventė buvo laikoma
Viešpaties švente. Tačiau po kurio laiko Vakarų bažnyčiose
ji pradėta vadinti Festum Purificationis Beatae Mariae
Virginis (Marijos apsivalymo šventė) ir tapo ne
Viešpaties, o Švč. Mergelės Marijos iškilmėmis. Tik po II
Vatikano Susirinkimo liturginių reformų šventė vėl paskirta
Viešpaties garbei ir dabar vadinama Viešpaties paaukojimo
švente.
Ši liturginė šventė Jeruzalėje buvo švenčiama jau
paskutiniame IV amžiaus dešimtmetyje, kai keturiasdešimtą
dieną po Epifanijos (Trys karaliai) kartu su švenčiamomis
Kalėdomis rengiama tokia pat iškilminga, kaip ir per
Velykas, procesija į Anastazės (Prisikėlimo) bažnyčią,
kurioje žmonės džiaugsmingai dalyvaudavo. Žygiuodavo visi
kunigai, o po jų vyskupas. Tą dieną per visus pamokslus
komentuodavo Evangelijos pasakojimą, kaip keturiasdešimtą
dieną po gimimo Marija ir Juozapas šventykloje paaukojo
Kūdikėlį Jėzų ir kaip jį atpažino Simeonas, kuris palaimino
tėvus, kurie nedvejodami vykdė savo pareigą ir
įsipareigojimus.
Simeonas, paėmęs Kūdikėlį Jėzų ant rankų, palaimino
nustebusius tėvus, o Marijai dar pareiškė: Štai šis skirtas
daugelio Izraelyje nupuolimui ir atsikėlimui. Jis bus
prieštaravimo ženklas, ir tavo pačios sielą pervers
kalavijas, kad būtų atskleistos daugelio širdžių mintys
(Lk 2, 3435).
Viduramžiais kai kuriose Europos šalyse Grabnyčios buvo
vadinamos Šv. Simeono švente.
Senovės Romoje ir kitose lotynų apeigų bažnyčiose Grabnyčių
procesija būdavo atgailavimo veiksmas: vyskupas ar kunigai
vilkėdavo violetinėmis kapomis, o Romoje popiežius prie
eisenos prisijungdavo ne važiuotas, o pėsčias ir dar basas,
tačiau šį tradicija neįsitvirtino.
Lietuvoje vasario 2 d. Grabnyčios, arba Perkūno diena,
buvo siejama būtent su žvake, dar vadinama Grabnyčia. P.
Višinskis rašė, jog žemaičiai vasario pirmąją dieną vadino
Sukos diena, nes buvo paprotys Grabnyčios dienai susisukti
po plonytę vaško žvakę (perkūninę). Tai būdavo storo lininio
siūlo su vašku žvakė, vyniojama ant medinės lentelės. Ši
žvakė dar vadinama vyniotine žvake. Grabnyčios (graudulinė)
žvakė buvo deginama prie mirštančiojo ar per šermenis,
uždegama apsaugai nuo perkūnijos ir kitų pavojų.
Daugelis tikinčiųjų vasario 2-ąją eidavo į bažnyčias įsigyti
šventintų žvakių arba pašventinti savo pačių pasigamintų,
kurias vasario 5 d. apnešdavo triskart aplink stalą ar
židinį, po to visiems namiškiams kryžmai padegindavo plaukus
ties kakta, pakaušiu ir paausiuose apsaugai nuo žaibų ir
nuo visų kitų nelaimių. Tikint, kad graudulinė žvakė atgina
perkūnijos grėsmę, vos užslinkus audros debesims, ją
uždegdavo ir statydavo ant palangės. Pradedant statybas,
gabaliukas graudulinės žvakės būdavo paslepiamas pirmojo
vainiko sankirtoje.
O gudruoliai suvalkiečiai grauduline žvake net aitvarą,
visokią naudą klėtin nešantį, mokėjo prisivilioti. Tikėta,
kad aitvaras nutupia ant puodynės, po kuria dega žvakė -
belieka tik lininę skepetą užmesti.
Įdomu yra tai, kad ši žvakė yra pavaizduota šiuo metu
restauruojamame Vilniaus šv. Pranciškaus Asyžiečio
(Bernardinų) bažnyčios paveiksle Šv. Brunonas. Stebuklas
bažnyčioje. Paveiksle pavaizduotas šventasis Brunonas
(10321101 m.), kartūzų ordino įkūrėjas, dalyvaujantis
laidotuvėse. Mirusysis, sėdėdamas karste, skelbia savo
amžinąjį pasmerkimą. Šalia jo stovi kunigai - vienas su
atversta knyga, kurioje įrašyti egzekvijų žodžiai. Aplink
karstą susirinkusi minia gestais ir mimikomis išreiškia
begalinę nuostabą ir siaubą. Apatinėje paveikslo dalyje, ant
maldaknygės, dega graudulinė žvakė.
Paradoksalu, tačiau būtent vasario 2 dieną 1954 metais
Jungtinių Amerikos Valstijų prezidentas Eizenhaueris (Eisenhower)
pranešė, kad JAV susprogdino pirmąją vandenilinę bombą.
[...Graudžios sąsajos ir su Grabnyčia - grabu, ir su
Gromnica - griausmu - perkūnu ir su Grauduline... - vyd.
past]
Juozapas Blažiūnas, Bernardinai.lt, 2007