šILINĖ
Šilinė. Dievo Motinos
gimtadienis. Kai koplytstulpiuos, palei Šiluvą, darbščios
rankos merks jurginus, o danguj angelai pūs torto žvakutes,
Evangelija, tartum pritrūkusi tekstų apie Mariją, pateiks
kalėdinę Jėzaus gimimo istoriją.
Dievas šįkart ateis jau ne ugnies stulpu kaip Biblijos
metraščiuose ir ne iš griaudžiančių debesų. Šįkart
Jis nutars pašventinti pašaukimą būti žmogumi. Amžinai
žmogumi. Šįkart mielesnė Jam bus žmogiško vargo, vargo su
kaupu dalia. Netrūks nesusipratimų ne tik tarp
išrinktosios tautos ir Mesijo, bet ir savoje šeimoje. Nuo
pat Apreiškimo Marijai akimirkos. Ir savaime kyla klausimas:
Kodėl, Viešpatie, neapreiškei iškart ir Juozapui visos
tiesos. Leidai jam blaškytis, nusivilti ir galop nuspręsti
palikti Sužadėtinę bei kūdikį nesaugų ir pavojuj. Ir kaip
anąsyk, kai tik paskutinę akimirką sulaikei Abraomo ranką
virš Izaoko, taip ir dabar, tik Juozapui susikrovus
lagaminus, siųsi jo sapnan angelą. Taip, Viešpatie, Tu
mėgsti tokius kelius. Trapius, kaip ištiestas lynas cirko
arenoje. Nes norėjai savo kailiu patirti mūsų pavojus,
baimes, netektis, atstūmimus ir mirtį.
O Tu, Globėjau Juozapai, nenusimink, kad Evangelija įamžino
tik tavo sutrikimą ir blaškymąsi. Verčiau džiaukis, nes mes
remsimės į Tave, paklydę savo gyvenimų labirintuose.
Nenusimink, kad nei Matas, nei kiti trys jo kolegos
neužrašys nė vieno tavo žodžio. Nereikia žodžių, kai kalba
gyvenimai. O tyli nuojauta mums papasakos, kaip už užvertų
lentpjūvės durų pro pjuvenų pilnas garbanas mylinčios akys
sekė mažo Jėzaus, rikiuojančio medinius asiliukus, žaidimą.
Nes visa, kas tikra, yra labai paprasta. Kaip ir Dievo
kelias pas žmones. Be vaško žvakių ir litanijų. Dievas mums
bus tapęs mielu broliu.
Nes Pranašo žodžiai pildysis Betliejaus varge ir šaltyje. O
dar vėliau, po Prisikėlimo, dvylika draugų jį prisimins kaip
tą, su kuriuo valgėme ir gėrėme. Tokia yra Emanuelio
biografija. Emanuelio, kuris yra Dievas su mumis. Kuriam
mieliau už litanijas, giesmes bei maldavimus suskambėtų vargdienio hemingvėjiškas komplimentas: Šventė, kuri visada su tavim.
Su tavim, Emanueli, varge, šalty ir ašaroj.
r.b.
Per šį Marijos gimimo minėjimą
norėtųsi ir Evangeliją skaityti kaip Marijos gimimo
istoriją. Kažkuo panašią į muilo operas, kaip Joakimas
mylėjo Oną, kaip visi buvo nusiteikę prieš jų meilę ir apie
nepaprastą jų dukters Marijos gimimą.
Tačiau Evangelija tyli. Nepasako nė žodžio, nė menkiausios
užuominos, kaip ten viskas vyko. Kaip Marija gimė? Kokių
buvo stebuklų ar ženklų jos gimimo istorijoje?
Tylėti nereiškia nekalbėti. Pati tyla irgi kažką mums bando
pasakyti, juolab - Evangelinė tyla. Juk Dievas irgi dažnai
kalba per tylą. Ir ši tyla man byloja ne tik apie Marijos
kuklumą, bet man sako daug daugiau - kad ji buvo viena iš
mūsų. Ji nebuvo įžymybė, nebuvo Mis Pasaulis ar Mis
Izraelis, nebuvo kilminga ar turtinga. Buvo tokia, kokias
ir šiandien sutinkame gatvėse, namuose, darbovietėse. Mes
tiesiog praeiname visai net nemąstydami kas tie sutikti
žmonės, kokie jų gyvenimai, rūpesčiai, kur jie skuba, ką jie
veikia... O juk taip pat buvo ir tada, Marija vaikščiojo
kartu su mumis ir buvo viena iš mūsų. Gyveno kasdieninį
gyvenimą, rūpinosi paprasčiausiais dalykais.
Ir drįsčiau sakyti, kad ji žmonių akyse buvo niekas, viena
iš daugelio, neturinti jokios įtakingos visuomeninės
padėties, neužimanti aukštų pareigų, jos tiesiog nebuvo, ji
nebuvo dar gimusi...
Jos gimimas būtent ir prasidėjo, /.../ kai Dievas per angelą praneša džiugiąją žinią.
Ne
tik po jos širdimi gimsta Jėzus, bet ir ji pati gimsta
Evangelijos eilutėse, naujai gimsta ir savo aplinkai, gimsta
naujam gyvenimui, kuris bus visai kitoks ir visas pašvęstas
Sūnui Jėzui.
Ši šventė - dar vienas Marijos rodymas į savo Sūnų Jėzų ir
tylus raginimas priimti Jį ir pasakyti Jam TAIP. Tokiu būdu
ir mes naujai gimsime savo ir kitų žmonių rašomose jų
gyvenimų Gerosiose Naujienose.
Kun. Deimantas Braziulis
Bernardinai.lt, 2008 |