MUITININKAS matas IR jo
PAšAUKIMAS
Šios
pašaukimo istorijos struktūra labai primena žvejų pašaukimo
pasakojimo sąrangą (Mt
4,18-20). Jėzus eina pro šalį ir pakviečia tuos,
kurie dirba savo kasdieninį darbą. Pašauktieji tuoj pat seka
jį. Skirtumas tarp jų yra pastarųjų profesija. Muitininkas
nėra labai gerbiamas, jam dažnai tenka ir iš tų pačių žvejų
reikalauti mokesčio.
Matas yra antrasis muitininko vardas šalia Levio. Jis
reiškia YHWH dovana. Nors Evangelijoje neaiškinama, kodėl
muitininkas turi du vardus, bet pagal Simono-Petro pavyzdį
galima manyti, jog šis vardas yra jo pašaukimo vardas.
Pamaldžiai galvojant galima manyti: tas, kuris savo
sumanumu, apsukrumu ir jėgomis pelnydavosi, yra patsai Dievo
dovana.
|Įdomu tai, kad Jėzus pats pakviečia Matą į namus. Ar tai
dabar Jėzaus namai?
Atviras vaišinimosi vakaras anuomet turėjo didelę religinę
reikšmę. Ir jei Jėzus su muitininkais ir nusidėjėliais
vaišinasi, tai reiškia, kad jis tarsi atlieka religines
apeigas su tais, kurie neturi didelių teisių oficialioje
religijoje. Kokia gi yra tada šio Jėzaus religija?
Tačiau netrukus čia pat atsiranda nusistovėjusios tvarkos
saugotojai ir paleidžia savo kritiką į darbą, tik ne
tiesiogiai Jėzui, bet jo mokiniams, kurie, atrodo, mielai
seka savo mokytojo pavyzdžiu. Grynai žmogiškai tokia kritika
labai žeidžia, nes ji pasakoma už akių. Bažnyčiai, ypač
ankstyvajai, ši scena svarbi, nes ji taip pat susidūrė su
kritika esą bažnyčioje drauge susimaišę žydų ir pagonių
kilmės tikintieji. Tas mišinys ir dabar išlieka bažnyčioje:
teisieji ir nusidėjėliai, aktyvieji ir proginiai.
Tuomet žodžio griebiasi Jėzus. Jo posakyje, kad ne
sveikiesiems reikia gydytojo, bet ligoniams, pirmame plane
atsiduria ne pats gydytojas, bet liga ir ligonis.
Svarbiausia čia yra išgydymo ir išganymo būtinybė. Jėzus
ateina kaip gydytojas ir ne bet koks, bet dieviškas
gydytojas. Dievui buvo priskiriamos gydymo galios (plg.
Iš 15,26) ir jo buvo
šaukiamasi, kaip gydytojo (plg.
Jer 8, 22). Jėzaus
atsigręžimas į muitininkus ir nusidėjėlius rodo Dievo
gydytojišką pagalbą.
Jėzus užbaigia savo mokymą su visu mokytojo (rabino)
autoritetu: Eikite ir pasimokykite. Ir toliau paaiškina,
kas Dievo akyse galioja ir yra pripažįstama ir kas ne.
Pasakymas, jog Dievas nori pasigailėjimo, gailestingumo, o
ne aukos, išreiškia teisingą ir ištikimą laikyseną Dievo su
savo tauta sudarytos sandoros akivaizdoje. Taip Jėzus
leidžiasi į gilumą, į gilumą religijos, į gilumą tikėjimo,
kur jis ir kviečia ne vien savo mokinius, kuriuos,
pasitelkiant paviršines religijos taisykles, bandoma
atgrasinti nuo Jėzaus, bet ir muitininkus ir, nusidėjėlius,
na ir pačius fariziejus. Kokia ta gelmė, į kurią veda Jėzus,
galima suprasti iš to, kad tekste minima auka nėra gyvulinės
kilmės, bet levitinis religinis švarumo idealas, nes po
šventyklos nugriuvimo gyvulių aukojimo jau nebelikę. Jėzaus
pašaukimas yra tad visiems vienodas - tiek švariesiems,
tiek nešvariesiems.
Mindaugas Malinauskas SJ, Bernardinai.lt, 2007 |