Daga
Po rugsėjo, po sėjos, kai grūdas jau po žeme ir ima judėti
bei leisti šaknis, švenčiama Dagos - dygimo šventė. Artėja
žiema, kurią javas turės iškentėti. Daga - tai jo
pašventinimas ir atidavimas globon Dievo, kurio žinioje yra
visa tai, kas vyksta po žeme, ir kurio viešpatystė
apgaubia visą žiemos ir patamsių pasaulį. Šaknys pagal
plačiai žinomą pasaką priklauso Velinui ir tik jo stiebas -
žmogui. J. Dlugošas šią šventę vadino rudens sambarėmis.
Rudens darbų pabaigtuvėse svarbiausia pasirūpinti
derliaus gyvybinės jėgos išsaugojimu.
Pavasario Lygėje užgesinta patalpoje ugnis rudens Lygėje vėl
uždegama. Jotvingių žemėje žibintas būdavo apvesdinamas -
išpuošiamas žalumynais ir gėlėmis. Ugnis pamaitinama.
Pasikeičia ir pati ugnis. Gabija šiuo metu vadinama Gabjauja
ar Jagaubis, nes ji buvo kūrenama jaujoje. Ankstyva žiema
vertė žmones šventės ceremonijas atlikti, kaip tai
Lasicijaus nurodyta, uždarame kluone. Tuo tarpu vėlyvas
ruduo leisdavo normaliai organizuoti šventę nuošaliai, jau
anapus kaimo erdvės - alkakalnyje, paupyje.
Latviai šiuo metu švenčia Jumio šventę. Jumis -
tai derliaus dievybė, užtikrinanti skalsą, laimę, gerovę.
Taip pat Jumis - tai dvyniai, iš kurių prasidėjo žmonių
giminė (senovės indų Yama).
Prūsai šventė Kurkio, derlingumo ir
vaisingumo dievybės, šventę - derliaus pabaigtuves.
Vilniuje rugsėjo viduryje buvo švenčiama
Atlaibo (Atlambos) šventė, kuri prasidėdavo Trakuose ir
baigdavosi Vilniuje - Bokšto (Bastėjos) požeminėje
šventykloje. Vilniaus vaito A.Rotundo užrašuose XVI a.
sakoma, jog suvažiuodavę daugybė žmonių ir maldingai eidavę
iš Trakų į Vilnių. Legendose minimas Bokšto baziliskas
(siaubūnas-slibinas) primena ugnies dievaitį Gabjauja.
Rudeniui būdingos linamynio talkos, vykusios
naktimis. Vakarienė buvo vadinama pusryčiais. Po vidurnakčio
-jaunimo dūkimas, pasakojamos pasakos, baisūs nutikimai.
Daug dainų apie liną. Lino kančios tema dainose,
pasakojimuose - labai svarbi ir prasminga. Nepaprastas lino
kelias žmogui - kantrumo pamoka.
romuva.lt
|