Laisvės
sapnas
Kai
iš nelaisvės Viešpats mus vedė, atrodė mums sapnas. Čia sakinys iš
Senojo Testamento psalmės. O toliau ten apie džiaugsmą, kuriuo netvėrė
išlaisvintųjų širdys, apie nesuvaldomą liežuvių linksmybę. Ana
kovo 11-oji, vėlų vakarą pranešusi apie prikeltą Lietuvą, tikrai
pasiliks atminty lyg sapnas, už kurio susapnavimą nežinia ką
atiduotum. Ir kad juo išsyk patikėta, kad jis neišsisklaidė nei tada,
nei paskui baisųjį sausio rytą, niekaip kitaip nepaaiškintum kaip tik
Viešpaties palaiminimu, siunčiamu visiems laisvės sapnams.
Nesuprasiu, nenoriu suprasti tų, kurie ten mato savo didvyriškumo, savo
išminties ar pasiaukojimo rezultatą. Jeigu jau 1918-ųjų vasaris
vadintas kvapą gniaužiančiu istorijos paradoksu, tai juo labiau ši
diena, sąžiningai prisiminus ir pasvėrus visa, kas buvo, verčia nustėrti
iš nuostabos.
Suprantu, Viešpaties dalyvavimas tautų ir valstybių likimuose visuomet
kels keblumų net karščiausiai tikinčiam žmogui. Kodėl jis vienąsyk
užleidžia vergiją (tai irgi biblinio tikėjimo dalis), o kitąsyk išvaduoja?
Kodėl viena laisvės kova ramiausiai paliekama pralaimėti, o į kitą
jis įsiterpia su savo visa nežemiška galybe ir logika? Gal turi kažkur
danguose prisipildyti pavergtųjų kančios taurė ar pavergėjų niekšybė
peržengti visas ribas? O gal jo pagalba pasirodo tuomet, kai beveik
niekas ja rimtai nebetiki ir jos nelaukia, kada nusilpsta laisvės troškimas
ir triumfuoja smaugikų galybė, kada lieka tik saujelė nesusitaikiusiųjų
su pančiais?
Turi apie tai galvoti, net jeigu netikėtum, jog pats karalaitis
Kazimieras, raitas ant žirgo, vedė lietuvių būrius ne tik prie
Polocko, bet ir aną kovo 11-ąją. Iš minties apie dovaną, kurios
nebuvai vertas, randasi dėkingumas ir atsakomybė, troškimas dalytis ir
priimti kitą. Tie nusistatymai, be kurių neišvengiamai klaiposi ir
klumpa išlaisvintas gyvenimas. Kažkiek laiko, rodos, dar būta
nuolankaus, sąžiningo žvilgsnio į dovanotą nepriklausomybę, tai dar
turėjo pagauti mus laiminęs Jonas Paulius II. Paskui pamažu persikelta
ant kitų bėgių. Ar ant senųjų, išvažinėtų ir pažįstamų. Šiandien
mūsų liežuviai jau be anos linksmybės.
Gal ir nelabai tinka moralizavimais palydėti šventinius sveikinimus.
Bet, kita vertus, kada, jei ne tokią dieną reikėtų kelti sau tą
nelemtą klausimą, kodėl išlaisvinta ir didžiuosius savo politikos
tikslus pasiekusi Lietuva toli gražu ne visiems savo vaikams yra jaukūs
ir brangūs namai, kuriais galima džiaugtis ir didžiuotis? Kodėl neįstengiame
nė mėnesio nugyventi neišgirdę ko nors bjauraus apie savo valdžią?
Galima pasiūlyti su panašiomis kalbomis persikelti į bažnyčią ar
apskritai neaušinti burnos. Bet vis tiek iš mūsų miestų ir kaimų jau
taip lengvai neiškrapštysi tos galingos svajonės, pažadintos aną
1990-ųjų pavasarį. Jis kaltas, kad kasmet, kovo mėnesį, truputį
suskausta, kad neramu, kad kitąsyk negali pažiūrėti į akis vaikams,
kurie dar pilni nesutryptos vilties ir nežinia iš kur nusileidusio
idealizmo.
Nebijokime, yra ir bus kuo čia džiaugtis, ką švęsti, kam su pagarba
nusilenkti. Tai lygiai tiek tikra, kiek ir anos visiems pakyrėjusios
juodos litanijos. Tik ne partijai ir vyriausybei ačiū už tai.
Laisvės sapnas, iš Viešpaties malonės atėjęs, yra didis dalykas.
Stebuklas po stebuklo. Ir jeigu jis nė šiandien neišsisklaido,
nepasiduoda, irgi belieka pripažinti, jog tebesame dangaus globoje. Būtų
gerai, visuomet būna gerai, kada išlaisvintos tautos prisimena, kaip
viskas buvo iš tikrųjų.
Julius
Sasanauskas OFM, Panorama, Bernardinai.lt, 2006
|