ŠVENTASIS Juozapas
Šiam teisuoliui iš Dovydo giminės teko Dievo Sūnaus Jėzaus Kristaus tėvo
vaidmuo. Jėzus vadino save Juozapo sūnumi ir klausė jo kaip tikro tėvo.
Bažnyčia ypač gerbia Juozapą kaip globėją, nes pats Dievas paskyrė jį
savo šeimos sergėtoju. 1859 m. sausio 30 d. Pijus IX įteisino nuolatinį
jo kultą, o 1870 m. gruodžio 8 d. savo dekretu Quemadmodum Deus paskelbė
jį Visuotinės Bažnyčios globėju. Kaip paplitęs Juozapo kultas, liudija
jo vardas, bene populiariausias Italijoje, o gal ir pasaulyje.
Juozapas buvo Marijos sužadėtinis, ir kai ji tapo nėščia, viešai jos
neišsižadėjo, saugodamas nuo negailestingo žmonių pasmerkimo. Juozapas
mokėjo klausytis, todėl kai sapne jam pasirodė angelas ir pranešė:
Juozapai, Dovydo sūnau, nebijok parsivesti į namus savo žmonos Marijos,
nes jos vaisius yra iš Šventosios Dvasios (Mt 1,20), - jam pakluso; dar
sykį jis pakluso angelui, liepiančiam kuo greičiau bėgti į Egiptą,
pakluso ir tada, kai šis liepė jiems grįžti (Mt 2,13-14.19-21.
Apie Juozapą žinoma nedaug. Daugiausiai apie jį kalbama apokrifuose,
ypač Jokūbo Protoevangelijoje (V-VI a.): kai ant jo lazdos nutūpęs
balandis - Šv. Dvasia lemia jam tapti Marijos vyru, Juozapas
prieštarauja: Aš jau turiu sūnų ir esu senas, o ji dar visai mergaitė!
Juozapas paprastai vadinamas dailide; Evangelijoje pagal Matą (13, 55)
graikiškai sakoma tekton, t. y. statytojas: dabar sakytume -
statybininkas, dailidė. Kadangi Juozapas buvo Jėzaus globėjas, su tuo
susijusi visa jo ikonografija: matome, kaip jam miegant apsireiškia
angelas, kaip jis ieško būsto, lydi Mariją, jojančią ant asilo ir vedamą
angelo; matome besimeldžiantį prie prakartėlės, budintį, triūsiantį,
besirūpinantį kūdikiu.
Po Jėzaus vaikystės ir paauglystės, dažnai vaizduojamos Šventosios
Šeimos ikonografijoje ir glaustai paminėtos Evangelijoje pagal Luką:
Jis buvo jiems klusnus (2,51), - žinių apie Juozapą Evangelijose nėra;
tikėta, jog mirštantį jį labai stiprino Dievo Motina ir Jėzus, todėl
Juozapas, labiau nei kuris kitas šventasis, yra prašomas lengvos
mirties. Prisiminkime maldą: Jėzau, Marija, Juozapai, į jūsų rankas
atiduodu savo širdį ir sielą, Jėzau, Marija, Juozapai, padėkite man mano
mirties valandą, Jėzau, Marija, Juozapai, mirštu susitaikęs su jumis.
Jonas Paulius II enciklikoje Redemptoris custos (8) apie Juozapą rašo:
Dievas pašaukė šv. Juozapą tarnauti Jėzui ir jo pasiuntinystei per savo
tėvystę: šitaip jis visada prisideda prie didelės Atpirkimo paslapties
ir iš tikrųjų yra Išganymo tarnas. Šv. Bernardinas Sienietis
(1380-1444) taip rašė apie šv. Juozapą: Juozapas - vienas linksmiausių
senukų, kada nors gyvenusių pasaulyje, šlovingosios Mergelės Marijos ir
jos vaikelio Jėzaus, šio didžiausio turto, sergėtojas.
Juozapo kultas paplitęs visame pasaulyje. Nuo 1624 m. jis yra Kanados
globėjas; Monrealyje stovi didelė jo šventovė. Beveik ant visų jos
altorių užrašyta: Ite ad Joseph, Eikite pas Juozapą. Biblijoje tai
Jokūbo žodžiai apie savo sūnų Juozapą, kuris buvo parduotas į Egiptą ir
vėliau išgelbėjo ir šią šalį, ir savo šeimą, bet jie tinka ir dabar, nes
norima pasakyti, kad tas, kuris kreipiasi į Juozapą, nelieka nuviltas.
Nuo 1956 m. Juozapas minimas dar ir gegužės 1 d. kaip amatininkas: per
šią darbo žmonių šventę krikščionys darbininkai šlovina jį kaip pavyzdį
ir globėją, nes jis savo triūsu padėdavo Marijai su Jėzumi ir Dievo Sūnų
išmokė žmogiškų darbų. Daugelyje vietų Juozapo šventė švenčiama kovo
mėnesį: ne tik kūrenami laužai ir valgomi kepti Juozapinių saldumynai,
bet ir teikiama labdara, nes Juozapo šeimai dažnai padėdavo gailestingi
žmonės; pavyzdžiui, Italijoje yra paprotys kviesti pietų Juozapą, Mariją
ir Jėzų vaizduojančius tris vargšus, ir jiems patarnauja namų
šeimininkas; toks paprotys yra ir Filipinuose.
Juozapas yra daugybės kompanijų, brolijų, kongregacijų bei lombardų
globėjas; 1963 m. sausio 18 d. Jonas XXIII paskelbė jį Kanados globėju;
nuo 1665 m. jis globoja Bohemiją, 1914 m. gegužės 14 d. Pijus X ir 1935
m. gruodžio 11d. Pijus XI šią globą atnaujino; nuo 1675 m. Juozapas
globoja Austriją; 1678 m. rugpjūčio 17 d. Inocentas XI paskelbė jį
misijų Kinijoje globėju, o 1957 m. kovo 19 d. Pijaus XII sprendimu jis
tapo Belgijos ir Peru globėju.
Juozapas yra šeimos tėvų globėjas, o kadangi dėl ypatingų savo vedybų
turėjo susilaikyti, tai globoja ir viengungius. Juozapas yra visų
dirbančiųjų globėjas, ypač tų, kurie apdoroja medieną - stalių,
dailidžių, dėžių ir seifų meistrų, račių; jis globoja benamius, nes pats
yra ieškojęs prieglobsčio; keliautojus, nes bėgo į Egiptą; statinių
meistrus, nes retkarčiais vaizduojamas geriantis iš statinaitės kelionės
metu; tiltų statytojus, nes jie tiesdavo per upes medinius tiltus.
Jo prašoma lengvos mirties ir nuginti mirties baimę, benamiai jo meldžia
stogo virš galvos, o tremtiniai - padėti grįžti į tėvynę. Norintieji
išsaugoti skaistybę ir nugalėti instinktus, po drabužiais nešiodavo šv.
Juozapo raištį. Škotai kreipiasi į jį su malda, kad ateitų lietus arba
giedra, priklausomai nuo to, ko reikia.
Kadangi Juozapas buvo Jėzaus globėjas, jis vaizduojamas su Kūdikėliu
Jėzumi, o lazda, kurią visada laiko rankoje, ir išvaizda nusižiūrėta iš
apokrifų, kuriuose jis vaizduojamas senas. Evangelijose apie jo amžių
neužsimenama, tad ilgainiui jis imtas vaizduoti jaunesnis.
Pagrindinis Juozapo atributas yra migdolo žiedais pražydusi lazda. Šis
iš Senojo Testamento paimtas simbolis primena, kad Mozės laikais Dievas
skyrė vyriausiuoju kunigu Aaroną - tai jo lazda pražydo migdolo žiedais
ir vedė migdolo vaisius; pražydusi lazda rodo Dievo pasirinkimą.
Apokrifuose yra aprašyta stebuklų, dėl kurių būtent Juozapas tapo
Marijos vyru; tų pasakojimų yra kelios versijos; tačiau visiems bendra
tai, kad kunigai kvietę visus ateiti į Šventyklą su savo lazdomis - tas,
kurio lazda pražysianti, būsiąs išrinktas (taip parašyta Jokūbo
Protoevangelijoje, Pseudomato Evangelijoje, armėniškoje Vaikystės
evangelijoje, Marijos Gimimo Knygoje, Dailidės Juozapo istorijoje. Pagal
Pseudomato Evangeliją (8,3), stebuklas, parodęs, kad Dievas pasirinko
Juozapą, buvo balandis, išskridęs iš jo lazdos, o pagal Jokūbo
Protoevangeliją (9, 1) - ant jos nutūpęs balandis.
Migdolo žiedai priskirti Juozapui ne tik todėl, kad saldus migdolo,
graikiškai amigdale, branduolys kietame kevale yra tarsi brangenybė
nesudaužomame kiaute; hebrajiškas žodis saked, t. y. migdolas, labai
panašus į žodį šakad - saugoti, o Juozapas kaip tik ir saugojo Mariją
ir Jėzų. Pražydusi lazda gali būti aliuzija į apokrifuose aprašytą
epizodą, kai gundydama Juozapą piktoji dvasia pasišaipė, esą greičiau jo
sausa lazda pražysianti, nei jis patikėsiąs, kad jo žmonos motinystė
esanti iš Dievo, - ir lazda pražydo. Lazda primena skeptrą (skeptron
žodis graikiškai ir yra lazda), o skeptras savo ruožtu kelia minčių
apie galią ir jėgą, karaliaus valdžią (Juozapas buvo iš karaliaus Dovydo
giminės), gamtos jėgų valdymą ir stebuklingąją burtininkų lazdelę; taigi
ji - valdžios ir jėgos simbolis. Ja ginkluoti karaliai piemenys tarsi
kariai gindavo savo bandą, iš jos kilęs vyskupo pastoralas, kurio forma
primena pražydusią Aarono lazdą.
Ikonografijoje yra ir lelija, reiškianti tyrumą, skaistybę ir,
prisimenant lauko lelijas iš palyginimo (Mt 6,28), - visišką atsidavimą
Dievo valiai; balandis, susijęs su vestuvėmis, labai retas: vienas iš
nedaugelio Juozapo paveikslų su balandžiu ant pražydusios lazdos yra
Florencijoje, Šventojo Kryžiaus bažnyčios Baroncelli koplyčioje. Du
balandžiai yra atnaša per pirmąjį Jėzaus apsilankymą Šventykloje.
Antraeiliai atributai - dailidės darbo įrankiai: pjūklas, kirvis,
oblius, kampainis.
F. ir G. Lanzi; pagal
Šventieji globėjai ir jų simboliai; Bernardinai.lt, 2007 |