Juozapas,
MARIJOS SUŽADĖTINIS
Nei
viena Ievos dukterų nebuvo taip išaukštinta, kaip Marija, ir drauge nei
vienai negrėsė toks pavojus būti pasmerktai už svetimavimą ar net
užmuštai akmenimis. Bet koks galimas jos pasiteisinimas nebūtų buvęs
kitiems suprantamas. Išlaikydama sąžinės tyrumą, ji tylėjo, ramiai
pavesdama sprendimą tam, kuris buvo laikomas teisiu, nes pasitikėjo, kad
Dievas savo laiku ir savo būdu atskleis tiesą.
O Juozapas? Galima suprasti, kaip jis turėjo būti sutrikęs ir nusivylęs,
nes tą, kurią jis taip mylėjo ir gerbė, dabar jam tenka įtarinėti
nusidėjus. Taip pat jis negali to tiesiog tik dovanoti, užmiršti, nes
kūdikis, kuris yra ne jo, jau yra pradėtas. Iš pagarbos Marijai jis
pirmiausia vengia visa tai išviešinti, nes, pagal žydų įstatymą, tai
baigtųsi jos mirtimi. Kita vertus, jis ir negali to įstatymo pritaikyti,
nes lieka neaišku, kaip visa tai įvyko: juk Marija tyli. Negalime
Juozapo apkaltinti neryžtingumu, nes, kaip Evangelijoje sakoma, jis buvo
teisus, t.y. religingas, geras, gailestingas žmogus, atleidžiantis
kitam, nes supranta, kaip daug jam Dievas atleidžia. Tai mus moko, kad
susidūrę su neaiškia situacija, pirmiausia turime išlaikyti užuojautą ir
gailestingumą asmeniui, kuris yra įtariamas nepulti įtarimą palaikyti
ar didinti.
Taigi Juozapas nusprendžia atleisti ją tylomis, kaip tai buvo daroma -
įteikiant jai skyrybų raštą tik dviejų liudininkų akivaizdoje, taip
išvengiant Marijai pražūtingo viešumo. Juozapas, būdamas teisus, t.y.
laikydamasis įstatymo, negali prieš visa tai užsimerkti ir
paprasčiausiai jos vesti, nes šitaip jis sau užsikrautų tą, su juo
nesusijusią, nešvarumo kaltę. Taigi, mylėdamas ir gerbdamas Mariją,
tokioje situacijoje jis gali tik tylomis ją atleisti. Ką tai sako
mums? Meilė ir įžvalgumas mus kviečia neviešinti, t.y. pridengti
daugybę nuodėmių, tačiau su joms nebendrininkauti.
Būtent po to, kai Juozapas kančioje ir tylomis ieškodamas teisingo
sprendimo, nuspendžia pasielgti gailestingai atleisti Mariją tylomis,
Dievas jam duoda savąją šviesą ir patarimą - siųsdamas per sapną angelą
Jis ne patvirtina jo teisų sprendimą, bet prašo padaryti tai, ko
Juozapas iki tol ir troško, o save (štai kas labiausiai netikėta!)
priimti kaip Dievo Sūnaus, nešiojamo Marijos įsčiose, žemiškąjį
tėvą... Tai reiškia juo rūpintis ir jį mylėti kaip savąjį vaiką, duodant
jam tinkamą Jėzaus vardą. Žydai žino, kad Jozuė (hebr. Jehošua,
kas reiškia Viešpats yra išganymas) vedė išrinktąją tautą į
išgelbėjimą, Jozuė buvo vyriausiasis kunigas. Viešpaties angelas, tarsi
paruošdamas Juozapą šiai netikėtai žiniai, kreipiasi į jį Dovydo
sūnau, tuo primindamas, kad iš Dovydo giminės turi gimti Mesijas. Taip
ir mes sunkoje situacijoje esame drąsinami: Nebijok, Dievo vaike, mums
primenant, kad visad turime Dievo Tėvo pagalbą.
Juozapas, turbūt nelabai ką suprasdamas, kaip matome, yra Dievui klusnus
ir po to sapno atsikėlęs (atsikėlęs iš savo abejonių) padarė taip,
kaip Viešpaties angelo buvo įsakyta, ir parsivedė žmoną pas save.
Juozapas priima Mariją kaip žmoną, t.y. kaip tą, kuri Dievo yra jau
duota.
Juozapas turbūt yra slėpiningiausias iš visų šventųjų, ir mums visiems
Bažnyčioje, o ypač vyrams, reikėtų jį dar atrasti atrasti kaip
teisųjį, kaip klausantį Dievo, kaip tėvystės Bažnyčioje ir žemiškos
tėvystės pavyzdį. Atrasti, kad žmogiškoji tėvystė nėra vien
sėklos davimas (gyvūnų pasaulyje juk nėra tėvų, motinų ir vaikų, bet tik
patinai, patelės ir jaunikliai...). Žmogiškoji tėvystė, užgimstanti
santuokinėje vyro ir moters meilėje, išsiskleidžia rūpinantis Dievo
duotu vaiku, ištikimai mylint ir priimant atsakomybę. Tą liudija
Juozapas.
Eglė Laumenskaitė, Mažoji
studija, Bernardinai.lt, 2007 |