ATMINK, ŽMOGAU, KAD ESI
DULKĖ
Pelenų trečiadienis, kurio liturgija istoriškai susijusi su viešos
atgailos pradžia ir su intensyviu katechumenų, kurie būdavo krikštijami
Velyknaktį, mokymu, mums atveria beveik keturiasdešimties dienų Gavėnios
laikotarpį.
Nežinau, kas jūs: ar vieši atgailautojai, ar katechumenai,
besiruošiantys Krikštui. Nežinau net, ar jums dėl darbų gausybės pavyks
dalyvauti šiandienos šv. Mišiose. Jeigu vis dėlto pavyktų įsijungti į
šiandieninę Bažnyčios maldą, manau, neliksite abejingi, kai atgailos
vardan pelenais pasibarstysime galvas.
Keistas būdas ruoštis Velykų iškilmėms - vietoj papuošalų ir kvepalų
pasirenkam pelenus, dulkes, žemę. Taip ir iškyla atmintyje laidotuvių
apeigos. Atmink, žmogau, jog dulkė esi ir dulkėmis virsi. Būtent
tokius žodžius girdėsime šiandienos apeigose. Nebijokite, tai ne
gąsdinimo liturgija, bet priminimas, kam esame pašaukti. Per tas pačias
apeigas, barstant pelenus, gali būti vartojama ir kita formulė,
geriausiai apibrėžianti mūsų pašaukimą: Atsiverskite ir tikėkite
Evangelija! Pelenų trečiadienis tarsi diena - veidrodis, atsuktas į
mus, kad geriau įsižiūrėtume į tobuląjį laisvės ir meilės įsakymą (Jok
1, 25), o ne tam, kad į jį pažvelgę išvystume giltinę su dalgiu ant
peties ir tokio seanso įbauginti visi strimgalviais pultume vergiškai
vykdyti Velykų išpažinties ir Komunijos priesako. Būtų liūdnos šventės,
jeigu vien tuo apsiribotume. Mes esame kviečiami išgyventi Gavėnią be
baimės, su pasitikėjimu. Išpažinkime, jog esame dulkės, ir atiduokime
save Kūrėjui kaip pirminę medžiagą, kad mus atkurtų, nulipdydamas naują
žmogų.
Galbūt šiandien į bažnyčią eisiu priekaištaudamas sau, kad suklydau,
kitus suklaidinau savo pasirinkimais... Ateisiu toks, koks esu,
nuolankiai priimdamas priminimą: Atmink, žmogau, kad esi dulkė... Mums
suteikiama galimybė grįžti į pasaulio kūrimo pradžią, kad į mus būtų
įpūstas naujas gyvenimas. Šiandienos Bažnyčios liturgija siūlo ne
akistatą su giltine, bet su gyvenimu ir jo Teikėju. Gavėnios laikotarpį
atveriantis trečiadienis ir jo pelenai mums turėtų priminti ne kapą, bet
lopšį, kuriame mirtį nugalėjusio Jėzaus Kristaus nuopelnų dėka gali
užaugti naujam gyvenimui pakviestas žmogus.
Kun.
Andrius Nenėnas OFM, Bernardinai.lt, 2007
|