|  
       
		
		 Rimgaudas Sinkus 
		    
	    XII. 
	  JOTVOS  ISTORIJA 
	  IR  SENOVĖ JOTVA 
	  ISTORINIAIS  LAIKAIS Apie istorinių laikų jotvingius kalbama, kad jie, 
	  priklausantys baltų (aisčių) genčių grupei, III t -mečio pr. Kr. pabaigos 
	  metu įsimaišė į giminingų jiems 
	  Nemuno kultūros žmonių tarpą ir atėjo čia iš pietų. Jotvingių gyventos 
	  teritorijos ribos nėra visiškai aiškios. XIII a. po Kr. jie gyveno Nemuno 
	  vidurio baseine ir baseino aukštupyje, šiaurėje  Šešupės vidurio baseine, 
	  vakaruose  iki Mozūrijos didžiųjų ežerų, o pietuose iki Narevo upės. 
	  Manoma, kad prieš XIII a. jotvingiai 
	  gyveno Bugo upės vidurupyje, iš kur atėjo į žinomą baltų (aisčių) 
	  Nemuno kultūros prieglobstį. Naujausioje istoriografijoje (LTE, 5 t. 80 
	  p.) vyrauja nuomonė, kad jotvingius sudarė keturios giminingos gentys: 
	  Šešupės aukštupio baseine gyveno sūduviai, į pietus nuo jų Juodosios 
	  Ančios baseine gyveno jotvingiai. Spėjama, kad vardas kilęs iš hidronimo
	  Jotva. Nuo X amžiaus jotvingiai 
	  buvo žinomi rusų ir lenkų metraštininkams, o iš pastarųjų pateko į 
	  popiežių kurijos raštus (Jatvęgi, Jatwjagi, Jathwingi): jų vardu dažnai 
	  iki šiol vadinamos visos jotvingių
	  gentys. Jotvingių teritorijos pietvakarinėje dalyje gyveno poleksėnų 
	  (lot. Poliexiani), rytinėje  
	  dainavių gentys. Spaudžiant slavams, dalis jotvingių buvo 
	  aplenkinta, dalis aprusinta, o kita dalis, nesutikusi su slavų kalbine 
	  ekspansija, traukėsi į šiaurę. Todėl išeitų, kad gudai (baltarusiai) 
	  galėtų būti laikomi gudų valstybine kalba komunikuojančiais jotvingiais, 
	  nors Gardino gubernijoje 1857 m. Rusijos centrinio statistikos komiteto 
	  duomenimis dar 30.927 gyventojai laikė save jotvingiais, o Kobrino 
	  apskrityje jotvingiais užsirašę net 22.725 žmones, t. y. 27,6 % apskrities 
	  gyventojų (LTE, 5 t. 81 p.). Kaip buvo vykdomas lietuvių jotvingių 
	  lenkinimas, dr. Kazimieras Garšva faktais pateikia leidinyje Kalbų ryšiai 
	  ir sąveikos (LTSR MA, Kalbotyros ir literatūros institutas, psl. 15  19, 
	  Vilnius, 1989): 
vyko 
	  lenkų kunigai, kurie nemokėjo ir dažniausiai nenorėjo išmokti lietuvių 
	  kalbos, dėl ko ketvirtasis 
	  Vilniaus vyskupas, Trakų Motiejus (1421  1453) buvo įsakęs kunigams 
	  išmokti žmonių kalbos. 
. Iki 1569 m. (faktiškai iki 1697 m.) LDK 
	  vyriausybė lenkų kolonistus, kaip ir kitus svetimšalius, griežtai ribojo: 
	  įsileisdavo tik dvasininkų, kurie šeimų nekūrė, ir šiek tiek amatininkų. Į 
	  Pirmojo Lietuvos Statuto (1529 m.) IV skyrių buvo įrašytas specialus 9 
	  straipsnis, kuris draudė giminaičiams, išleidžiantiems bajores už vyrų į 
	  Lenkiją, skirti kraitį dvarais, kad jie nepatektų į lenkų šlėktų 
	  nuosavybę.
. Ilgainiui 
	  polonizacija vis labiau smelkėsi į bažnyčias. 1737  1900 m. lietuvių 
	  kalba iš Vilniaus bažnyčių buvo išnykusi.
. Pradinėje mokykloje netyčia 
	  lietuviškai prabilusiems vaikams mokytojas ant kaklo užkabindavo specialią 
	  lentą, kuri rodė, jog nubaustasis vaikas lenkiškai blogai kalba. 
. 
	  Natūrali ir prievartinė rytinių ir pietinių lietuvių kalbos ploto 
	  pakraščių asimiliacija dar suintensyvėjo po 1863 m. sukilimo, caro 
	  valdininkams sustiprinus lietuvių rusinimo ir stačiatikybės brukimo 
	  politiką.
. Svarbiausias lenkų tvarkytos bažnyčios uždavinys pasidarė 
	  platinti ne tikėjimą, o lenkystę.
. Vyskupas E. Ropas 1905 m. gruodžio 
	  mėn. įsteigė vad. Katalikų demokratų partiją, kuri rūpinosi paversti 
	  lenkais lietuvius ir gudus, leido lenkišką dienraštį ir du savaitraščius 
	  (VVLKB, 56). Prasidėjusi kova dėl įtakos tarp caro valdininkų, brukusių 
	  rusų kalbą bei stačiatikybę, ir lenkiškos orientacijos dvasininkų bei 
	  dvarinkų lietuvių valstiečius prislėgė dvigubai. Tokioje situacijoje daug 
	  lietuvių viešai vartoti pasirinko baltarusių kalbą, kuria kaip kontaktų 
	  kalba galėjo susikalbėti ir su lenkais kunigais, dvarininkais ir rusais 
	  valdininkais.
. Lietuvių kalba vadinta pagoniška, barbarų, be 
	  kultūros, chamų, kurios dievas neklausąs;. Nežmoniško spaudimo 
	  išdavoje Asavos parapijonys  
	  3.000 lietuviškai kalbančių ir 1000 subaltarusėjusių  prisiekė daugiau 
	  lietuviškai nebekalbėti net savo namuose (VVLKB, 100, 112).
. Buvusioje 
	  Vilniaus gubernijoje lietuvių skaičius vis mažėjo (1861 m.  63 %, 1897 m. 
	   24 %, 1916 m.  10 %, 1919 m.  7 %, o lenkų  daugėjo (atitinkamai 
	  12, 8, 30, 54 %).
.Pilsudskininkai 1925  1938 m. (daugiausia 1927  1936 
	  m.) uždarė 195 Vilnijos privačias mokyklas. 
. 1942  1947 m. tarp 
	  Gervėčių ir Pelesos lietuvius plėšė, mušė ir žudė baltieji lenkų 
	  partizanai (armija krajowa). Už lietuvių kalbos palaikymą nužudytas ir 
	  buvęs Gervėčių kunigas A. Jakavonis. Apmaudu, tačiau persikelkime į 
	  senesnius ir Jotvos senovės laikus. 
	  SENESNI  LAIKAI Senesnis laikotarpis, kuris prasidėjo prieš 10 
	  tūkst. metų, buvo kai mes, baltai, augome miškingose, turtingose ežerais 
	  žemėse. Gyvenome bendruomenėmis: žvejojome karnos tinklais su žievinėmis 
	  plūdėmis ir akmeniniais pasvarais, skobėme luotus su irklais, gaminome 
	  medinius dirbinius, turėjome prijaukintų šunų, tobulinome brūkšninį meną. Siekiant pažvelgti į dar tolesnę pietų ir pietryčių 
	  Baltijos jūros žemių praeitį, atverskime bendro mūsų, kaip
	  Homo sapiens ir išnykusių
	  Homo
	  neanderthalensis gyvenimo 
	  puslapius. Mokslinių tyrimų medžiaga (Iliustruotoji istorija, Nr. 9, 
	  2013 m.) rodo, kad, būriais gyvenę ir prieš 200 tūkst. apėmę visą Europą, 
	  neandertaliečiai išnyko 25 tūkst. metų atgal. Tada slenkantys ledai buvo 
	  perėję Baltijos jūrą ir šiauriausia aptikta neandertaliečių gyvenama vieta 
	  tapo Neandertalio slėnis Vokietijoje.
	  Homo neanderthalensis turėjo 
	  165 cm ūgį, buvo kresni, tvirti, naudojo sumaniai pasigamintus akmens 
	  kirvius ir puikius antgalius ietims. Grožio reikaluose neandertaliečiai 
	  buvo ne tokie išmanūs kaip Homo 
	  sapiens (pvz. paišyboje ant urvo sienų), bet pasižymėjo schematiniu, 
	  išreiškiamu simboliais, menu. Dėl to, kad turėjo 5 - 10% didesnes smegenis 
	  už Homo sapiens, 
	  neandertaliečiai kalbėjo ir sudėtingesne, negu dabar, kalba, o, ištyrus
	  palaikus, paaiškėjo, kad kiekvienas dabartinis ne su Afrikos kilme 
	  susijęs žmogus turi nuo 1% iki 4 % neandertaliečių DNR, kas liudija, jog 
	  mūsų protėviai su jais susilaukdavo vaikų. 25  27 tūkst. metų atgal (kn. II. IX d.) gyvenome 
	  šiaurėje prie ledų, todėl su nykstančiais neandertaliečiais buvome 
	  pažįstami. Ką galėjome iš jų pasiskolinti ir patobulinti? Pirma  kalbos 
	  sudėtingumą, antra  schematinį meną ir trečia  supratimą apie laiką. 
	  Perimtą kalbos sudėtingumą rodo storas 20  ties tomų lietuvių kalbos 
	  žodynas, schematinio meno įtaka pasireiškia austų tautinių raštų (V. 
	  Kašinskas) ar iškaltų runų akmenyje (J. Šeimys) simbolika, o trečia  
	  iš neandertaliečių perėmėme kalendorinio laiko sekimą pagal žvaigždes (žr. 
	  kn. II. XI d. Paleoastronominis 
	  lietuvių kalendorius). Patį kalendorių sugalvoti galėjo tik 
	  neandertaliečiai, nes, iki mums, kaip
	  Homo sapiens, pasirodant prie 
	  Baltijos, neandertaliečiams žvaigždžių sukimąsi aplinkui šiaurinį dangaus 
	  polių reikėjo pradėti stebėti mažiausiai 25.000 metų atgal. Mes, eidami iš 
	  pietų, kryptingai žvaigždžių nestebėjome, tačiau, perėmę paleoastronominio 
	  kalendoriaus idėją, išplėtėme ją iki Metinio Saulės Laikrodžio ciferblato 
	  dideliame žemės plote, taip apibrėždami genties užimamą teritoriją. 
	  Neandertaliečiams, gi, šito daryti nereikėjo: jie žiupsniais buvo 
	  išsibarstę po visą ledyninę Europą. Ar turėjo sau žemę apsibrėžę 
	  jotvingiai? Paieškosime.   
	  JOTVA  SENOVĖJE  Kur galėjo būti jotvingių žemės vidurys? Apsidairę, 
	  šalia miestelio Jotva (Jatviež) 
	  Gudijoje (dab. Baltarusija), aptinkame kaimą Kréiviai (dab.
	  Kryvičy). Iškodavę pavadinimo 
	  prasmę kaip daiktavardžio kréivis 
	  daugiskaitą (tada kréiviai  
	  kreivai ratu pastatyti stulpai ar akmenys), manome čia buvus jų žemės 
	  vidurį fiksuojantį kalendorių. Tikėtina, kad nuo čia į visas puses 
	  voratinkliu (baltų kultūros artefaktas) buvo išdėstyta ir visa Jotvos 
	  žemė. To patvirtinimui žemėlapyje, įstačius skriestuvo adatą
	  Kréivių vidurin, 95 km 
	  spinduliu randame apskritimo kreivumą liudijančius miestus, kaimus ir 
	  miestelius pavadinimais Kreivas (Krzywiec,
	  Lenkija), Ratčiava (Racewo, 
	  Lenkija), Ratūnė (Radun  Ratūn, 
	  Baltarusija), Kreivyčiai (Kryvičy), 
	  Palankėlė (Palanečka), 
	  Kreivašoniai (Kryvošyn), 
	  Šventaratis (Святица, rus.- Sve(n)tyčia ant rato  Šventaratis), Lankas 
	  (Luka, лук, rus. - lankas).  
	  
	  
	   Pav. 1.
	   Jotvos žemė nuo Druskininkų iki 
	  Kobrino  Dabar suprantame, kad nuo Kréivių (kirtis ant é) 
	  miestelio į visas puses turėtų būti rastos žvaigždynų padėtis žemėje 
	  fiksuojančios kaimų, miestų ar miestelių su jotvingių pavadinimais vietos. 
	  Ieškodami, vertinkime tą aplinkybę, kad baltarusių kalba yra lietuvių 
	  kalbos pagrindu sukurtas interdialektas, kurį įtakojo rusų ir lenkų kalbų 
	  invazijos, todėl reikalinga atkurti lietuvišką interdialekto prasmę.  Ieškojimus pradėkime nuo kaimo Senoji Liūta (Stare 
	  Lewkowo) su netoliese aptikama Liūto žvaigždyno priekinės kojos žymą 
	  kaimu Kojelė (Kojly). Aptikę 
	  koją, kuri danguj pažymėta žvaigžde Regulas, 30º žingsniu navomis 
	  apeiname Zodiako juostos žvaigždynų padėtis, identifikuojant jų 
	  autentiškumą pagal kaimų, miestelių ar miestų pavadinimus. Tai, kad 
	  skritulį į dvylika skirsnių daliname teisingai, rodo kartotiniu 2 x 30º 
	  žingsniu nuo Kojlos esančio kaimo Kaupai (Kaupaki 
	  - rodo žymę) buvimas į vieną pusę, taip pat 1 x 30º ir 3 x 30º žingsniais 
	  stovintys kaimai Kaupčiai (Kupičy 
	   Kaupičy) ir Tarprubežiai (Miževičy, 
	  межа, rus.  tarpas, rubežius) į kitą pusę. Toliau pateikiame kaimų 
	  (miestelių) pavadinimų atitikimą žvaigždynams, grąžinant jų prasmę pagal 
	  lietuvišką skambesį.   
	     Jotvoj, be išorinio apskritimo, stebime vidinių 
	  apskritimų voratinklį, išdėstytą vietovių pavadinimais Lada (Liada) 
	   apskrita saulė, Pičiukai (Pičiuki;
	  Pi = 3,14 yra apskritimo 
	  funkcija) vidiniame apskritime, taipogi Ratkaičiai (Tarkačy 
	   Ratkačy), Palankė (Palonka), 
	  Ratkūnai (Kalasy), Aliai (Aliekšycy), 
	  Skrituliai (Šajbaki) 
	  viduriniame apskritime. Didžiojo apskritimo žymes aptarėme anksčiau. Žemės 
	  priklausomybę voratinkliui (voras = varas) žymi kaimai Voreikiai (Viarejki), 
	  Vorėniškės (Varanilavičy), 
	  upelis Varulė (dab. Orlanka). Žemės priklausymas jotvingiams atsispindi 
	  išmėtytuose vietovių Jotvingiai (dab.
	  Papialiova), Jotva (Jatviež), 
	  Didieji Jotkai (Vialikija Jodkavičy), 
	  Jotvėnai (Jodčyky) 
	  pavadinimuose. Kaimai Laša (Laša), 
	  Lašiai (Lašavičy), Lietuva (Litva), 
	  miestas Lyda (Lyjta  nuo
	  lyti) nusako prasminį gyventojų 
	  ryšį su kitais lietaus krašto žmonėmis.  Kada kaip teritorinis ir, kartu, socialinis 
	  vienetas buvo įkurta  Jotva?
	  Jotva, navomis nuo
	  Kréivių besipliečianti į šalis 
	  ir turinti pradinę kojos žymą 
	  Kojlos pavadinimu, buvo įkurta 
	  25.920 m.  (4,5º x 72 m.) = 25.596 m. atgal (žr. pav. 1), t. y.
	   23.582 
	  m. pr. Kr.  Uogų, grybų ir pan. tada buvo pakankamai, tačiau, 
	  dėl susidariusio šalto kontinentinio klimato įtakos, jotvingiams trūko 
	  maisto ir, palikę su apsauga budinčiuosius, jie pasitraukė į šiaurinę 
	  Afriką. Ten oro sąlygos buvo panašios į mūsų dabartines: augo miškai, 
	  žaliavo pievos, nebuvo dykumos. Kai 20 tūkst. metų atgal ledai sustojo 
	  prieš Gardiną ir atšilo,  aplinka 
	  ėmė keistis ir per Italiją (etruskai), Dunojų (dakai) jotvingiai sugrįžo į 
	  budinčių saugomas žemes atgal. Čia dėl  patvinusių 
	  upių ir išsiliejusių ežerų buvo pilna vandens, žemė
	  kuokštais,
	  kutais buvo išmėtyta salomis 
	  tarp pelkių, todėl visą šį žemą kraštą, esantį į pietryčius nuo ledo 
	  krašto, imta vadinti Kutija 
	  Gudija, o gyventojus, garsui
	  k nuslydus į skambesį
	  g, -
	  gudais. Lietuviuose yra išlikęs 
	  mitas apie polaidį, kai vanduo buvo paplūdęs net iki Juodmarių kranto.  Grįžusieji atgal, Afrikos priminimui šalia
	  Kréivių įkūrė Ramavos kaimą (Samaravičy 
	   sa ramaviečiai; Ra, sen. egipt. - saulė). Grįžę gyventojai (viskas 
	  ištęsta laike) gerai pažinojo liūtą, skorpioną, krabą. Apskritimo 
	  charakteristiką Pi = 3,14 žinojo senieji, nes, kitaip, nebūtų gebėję kurti 
	  voratinklį. todėl, greta senų, įvedė naujus pradinę žvaigždynų padėtį 
	  atspindinčius kaimų pavadinimus Senoji Liūta, Čiupcynos, Krabiūnė. 
	  Apskritimo charakteristiką Pi = 3,14 žinojo dar senieji, nes, kitaip, 
	  nebūtų gebėję sukurti žemės plote voratinklį. Kaimas Pičiukai, taigi, 
	  priskirtinas ypač ankstyviems jotvingiams. Vėlesnieji žinojo gyvatę kobrą, 
	  įkurdami miestą pavadinimu Kobrin, 
	  kuris dengė jotvingių kontroliuojamą perkėlą per Bugo upę ties Lietuvių 
	  Brasta (Брест Литовск, rus.). Tarp grįžusių buvo ir žmonių nuo Dunojaus: 
	  šalia Litva rytuose buvo 
	  įkurtas kaimas Dakai (Adakai  
	  Daakai  Dakai). Dabar tokio kaimo nėra. Amžių gausme Jotva buvo susijusi su baltiškoms 
	  gentims būdingu eisčių (aisčių) 
	  pavadinimu per upės Eisla (dab.
	  Isa), kaimų Eisviečiai (dab.
	  Dzieraũnaja), Toleistuva (dab.
	  Zabiele), Didieji Eismantai (Vialikija 
	  Ejsmanty), Mažieji Eismantai (Malyja 
	  Ejasmanty) vardus. Vakaruose esantis kaimas Sūduviai (Szudzialowo) 
	  liudija buvus čia jotvingių sūduvių gentį. Kalbant apie
	  eisčius, Estija iš konteksto 
	  iškrinta, kadangi jos vardas siejamas su Perkūno vardu:
	  Estonija  se Tonija, kur
	  Tonas,
	  Toniukas yra lietuviško Perkūno 
	  sinonimas (J. Šeimys). Perkūno 
	  šalis  štai, kas yra Estonija. Įdomi ir latviška sala rytuose: kaimas Latviai (Lotvičy) 
	  ir miestas Mol(in)s  Molns (dab. 
	  Slonim), kas latvių kalboje reiškia
	  molą (uoste), paliudija buvus 
	  anksčiau čia uostą tarp vandenų.. Pažvelgę į fizinės geografijos vadovėlį 
	  matome, kad dabartinis miestas 
	  Slonim (Molns) yra tarp 
	  aukštumoje, tikusioje anksčiau uosto įrengimui. Miestelis
	  Litva 
	  Lietuva kalba pats už save 
	   rodo jotvingių, t. y. dabartinių baltarusių, priklausomybę 
	  lietuviams.  Didinga, galinga jotvingių senovė ir dabartis, 
	  kurią šiandien derėtų tęsti. Mįslių, įspėtų ir neįspėtų, ji turi 
	  pakankamai ir norisi laukti kitų paslapčių atskleidimo.
	    Pastaba: vietovardžiai paimti iš 1979 m. J. 
	  Andriaus žemėlapio JAV Lietuva 
	   
	  LITHUANIA ir
	   Latvijoje išleisto žemėlapio
	  BELARUS (2011) turinio.      
		                                                                                                                     
		
		  | 
    
Į
  puslapį VYDIJA