| Pokalbis su Aleksandru Žarskum, išklostytas Liudviko Giedraičio 
 APIE PASAULĖŽIŪRĄ, ESMĘ IR VIRSMUS 
 Liudvikas
      Giedraitis. Manau, jeigu
      atskleistume bent pagrindines šio pavadinimo dviejų žodžių (vardo ir
      pavardės) atramas, pasiekčiau tikslą. Daugelis žmonių, matančių Jus
      iš šalies (gal  iš tolo), klausia ir neranda atsakymo, kas
      Jis. Esu girdėjęs pačių įvairiausių atsiliepimų: dvasinis
      vadovas, kultūrinis didvyris, horoskopinis mąstytojas, išmintingas žmogus
      Mes neretai verčiami pasisakyti, kuo pagal pašaukimą save laikome, kuo
      pagal diplomą esam. O Jūs? Aleksandras Žarskus. Daraktorius. Kaip caro laikais pirminių pažinimo šaltinių mokė daraktoriai, taip ir mus su Algirdu Patacku žmonės vadino, o mums tas pavadinimas patiko. Pradžioje (nuo 9-ojo dešimtmečio vidurio) slaptai, kaip ir daraktoriai, pusiau pogrindyje  Kaune, Marijampolėje, Panevėžyje, Alytuje, Druskininkuose ir kitose vietovėse šnekėdavom žmonėms zakristijose, bažnyčiose ant viškų po pamaldų, butuose  apie lietuvių tautinius pamatus: mūsų kilmės, proistorės, savimonės klausimais. Svarbiausia atrodė suvokti, kas mums teikia gyvastį, kas sąlygoja Lietuvos tęstinumą, kur ta mūsų gyvoji šaknis, žalioji rūta, kurios dėka lietuviai daugybės negandų amžiais išliko savimi. Ieškojom pagrindo, ant kurio galima būtų statyti visą mūsų kultūros pastatą. Atrodė svarbu teigti, kad yra dvi Lietuvos: mūsų pavadintoji Daukanto Lietuva, ta gilioji versmė, nematoma, bet gilios savimonės, tvirta ir darbšti  būtent čia, mums atrodė, gyvas esti lietuviškumas. Kita  išorinė, formos, istorinė Ši mums mažiau rūpėjo. Kas
      gi, Jūsų supratimu, teikė mums tą gyvastį, sąlygojo Lietuvos tęstinumą? Mes tai įvardijom esõs arba doros, vidinė kultūra. Tokios kultūros neturi didingų pastatų, rūmų, piramidžių, šventyklų, ir kitų formos dalykų  tai vadinamosios pagrindo, pamato kultūros. Dorinis pamatas ir sąlygojo mūsų išlikimą. Tai pati kalba liudija. Atsiverskit mūsų Didįjį Žodyną, suraskit žodžius su šaknimi skaist-  jų ten yra virš šimto! Akivaizdu, kad skaistumo sąvoka buvo gana reikšminga. Kokia
      vis dėlto šios sąvokos prasmė? Juk ne lytinė
 Tai
      plačiai vartota sąvoka: skaistus veidas, skaistus būdas, rūbas, ežeras,
      skaisti siela, pasak D. Poškos, skaisti ir kalba
 Bendrai paėmus,
      skaistumas reiškė išorinio grožio (spindintis, šviesus, skaidrus,
      tyras) ir vidinio (doras, taurus, garbingas, malonus) dermę. Netgi yra
      toks žodis kaip skaistaturgis
      (paskutinis
      turgus prieš Kalėdas, į kurį suvažiuodavo jaunimas). Skaistumas buvo
      lemiantis tautos bruožas. Skaistumo sąvoka buvo taikoma ne tik mergelei
      ar vaikams, bet ir senoliams. Apie tai kalba pirmosios saujos bėrimo
      paprotys. Pradedant sėją, pirmąją saują išberdavo skaistus žmogus:
      vaikas arba senelis. Rūpėtų
      išsamiau išsiaiškinti tą Jūsų suformuluotą skaistos kultūros
      sampratą, nes, atrodo, daugeliui ji nesuprantama, nesuvokiama taip, kaip
      Jūs to norėtumėt. Daug kas neigia. Senoji baltų, kaip ir kitos pagrindo kultūros, buvo paprotinė, daugiau instinktyvi ar pasąmoninė, nei sąmoningai suvokta. Todėl irstant senajai gyvenimo sanklodai, ji beveik išnyko ir visai išnyks, jei jos neperkeisim į sąmoningą, vertybinį lygį, nepritaikysim, neaktualizuosim dabartyje. Tad tyrinėdami protėvių pasaulį, mes pirmiausia siekiame ją lyg pratęsti, perkelti į mūsų dienas  jau kaip įsisąmonintą kokybę. Naujai suvokta skaistos kultūra turėtų būti pagrįsta jau asmeniniu sąmoningumu ir ją iš dalies būtų galima palyginti su tai, kas Rytų kultūrose vadinama nušvitimu ar prašviesėjimu. Vienoj
      paskaitoj (1990-02-04) teigėt: nepakanka šnekėti lietuviškai, kad būtum
      lietuvis, reikia dar išlaikyti mūsų nugarkaulį. O tas nugarkaulis (ir
      vėl)  skaista
 Kai lietuvis praranda skaistumą, dorumą, padorumą, labai greit sugenda. Lyg tas baravykas: išnešei iš miško, ir per tris dienas sunyko. Senieji skaistumo, dorumo reikalavimai buvo paprotiniai, paremti daugiau bendruomenine, nei asmenine atsakomybe, todėl kai toks žmogus ištrūksta iš papročių, jis lieka tarsi be nieko, be apsaugos. Tada atsiranda didelis pavojus greitai sugęsti, nes trūkstant asmeninio sąmoningumo jis lengvai prisiima įtakas. Todėl buvusias dorines vertybes būtina pakelti iki sąmoningo jų suvokimo. Pirmas žingsnis  suvokti, ar ta skaista gerai ar negerai, reikalinga ar ne ir pasirinkti: esu būtent šioj barikadų pusėj. Tada argumentas, kiek skaista buvo išlaikyta ar ne, nėra toks svarbus. Svarbiausia, kad aš pats esu šitos kultūros pusėje. Sparčiai perkainojamų vertybių laikais turim pirmiausia pasirinkti, išsakyti savąją poziciją ir tuo gyventi. Skaista
       esmės sąvoka, sujungianti atskiras žmogiškosios būties dalis į
      bendrą visumą. Ji  sąmonės šviesa, lemiamomis ir pavojingomis
      persilaužimo akimirkomis padėdavusi sėkmingai pasiekti šviesesnės būties
      krantą (Virsmai baltų kultūroje, p. 23). Daug Jūsų knygose
      skaistos sureikšminimo. Žmoguje kovoja dvi priešingos jėgos, o skaista  tai būsena. Sekant gelmine psichologija, galima ją pavadinti trečiuoju centru, stebinčiuoju, kuris tik stebi, nedalyvauja, tačiau yra suvokiantysis. Betgi
      tai  nebent Dievas: stebi, suvokia ir nedalyvauja
 Galima ir taip sakyti. Kiekviename žmoguje yra tai, kas dieviška, vadinamoji dieviškoji kibirkštis, kurią visai tinka vadinti ir skaista ar skaistumu. Tad
      Jūs teigiat, kad mūsų protėviai, daugiau ar mažiau sąmoningai, būtent
      ja ar su ja, šia kibirkštim, ir gyveno? Tai, mūsų nuomone, liudija kalba, papročiai ir pirmieji kitataučių atsiliepimai apie lietuvių būdą. Kita
      Jums itin reikšminga sąvoka, apibūdinanti mūsų tradicinę kultūrą
       esmės:
      esam esmės kultūros tauta, bet stokojam formos
 Mažai
      turim formos, t. y. išorinių kultūros apraiškų  knygų, katedrų,
      rūmų
 O esmė, esà vyravo
      senoje baltų kultūroje. Kuo daugiau esmės, tuo daugiau vidinio
      gyvenimo, daugiau gaivumo ir doros. Vienoj
      paskaitoj (1988 m. gale) citavot O. Milašių  Lietuva nežino
      prabangos liūdnos subręsti, t. y. vis nesubręstanti sava kultūra.
      Kokius gal poslinkius matot? Kodėl branda kultūrai yra liūdna prabanga? Subrendusios kultūros likimas visada yra senatvė, o esmės kultūra yra jauna ir gyvybinga. Lietuva jau kitokia. Tačiau akivaizdu: jeigu joje sustiprės gyvybingoji, daukantiškoji, esmiškoji srovė, ji išliks kaip tauta, o jei ne  įsilies į bendrą Europos tautų katilą ir išnyks. Siekiat
      dalyvauti toj daukantiškoje srovėje? Norisi  tuo tikėt, tačiau kiek dalyvaujam, kiek ne, parodys
      ateitis. Manau, kad  Daukantas
      negalvojo apie kokį nors dalyvavimą, o vedinas vidinio poreikio
      dirbo
   Vilniuje
      Jus pažinom nuo 1988 metų, kai čia pradėjot viešas paskaitas Mokytojų
      namuose. Didžioji salė ten tada lūžte lūžo. Palyginti daug žmonių
      Jūsų paskaitas lanko ir dabar. Kaip manot, kodėl? Matyt yra poreikis, juk pasiūla priklauso nuo paklausos. Ne vienas man yra pasakęs: virsmo sąvoka padėjo išlikti gyvam... Daug kas teigė: pasiklausau Jūsų paskaitų  ir išsprendžiu savo problemas Paskaitose stengiuosi gvildenti pirmiausia pasaulėžiūrinius klausimus: kam žmogus gyvena, kaip jis gyvena, kas yra gyvenimas Kai žvelgiama plačiau, kasdienės problemos, rūpesčiai, atrodę neįveikiami, apšviesti kita šviesa, įgauna perspektyvos  tampa lengviau išsprendžiami. Kitas požiūris tarsi praplečia erdvę ir žmogus pats gali susidoroti su gyvenimo sunkumais. Bet, matyt, svarbiausia tai, kad aš nekalbu apie kokį nors konkretų išsigelbėjimo metodą, tik nušviečiu gyvenimo ir gyvybės principus, tarpusavio santykius, o kaip gyvent, reikia susivokti patiems. Kai žmogus tampa platesnių pažiūrų, jam lengviau tai padaryti. O yra ir prisirišusių, savotiškų fanų, kuriuos raginu atsisakyti to. Kartais
      Jūs šnekate lyg kunigas, kartais lyg psichologas, kartais kaip
      etnologas. (vis įtaigiai, net kartais pasigirdamas savo iškalba
      - niekada
      nesigyriau savo iškalba, nes maniau, kad esu blogas kalbėtojas ir dabar
      taip manau, juk nuo vaikystės mikčioju.  siūlau tą klausimo dalį išbraukti)
       Ar šnekėjimas Jus išvargina? Beveik niekada. Kartais net užsimirštu, nejaučiu nei savęs, nei laiko, tik žiūriu, kad reikia jau baigti. Gyvenam vis kitokiomis sąlygomis, reikia prisitaikyti prie jų, o ir senuosius papročius, kurie buvusiu pavidalu mūsų laikams tapo nebetinkami, tenka išlukštenti, ieškant jų etinės, psichologinės ar kitokios prasmės, reikia pažvelgti į juos kitu požiūriu. O tam reikia etnologinių, etinių, religinių, psichologinių ir kitų mokslo sričių žinių. Ar
      tos paskaitos keičia ir Jus? Be abejo. Prieš keletą metų viešai sakiau, kad ilgą laiką buvau fariziejus: labai skrupulingai skelbiau moralinius, dorovinius principus, smerkiau jų nesilaikančiuosius. Dabar, giliau suvokęs esmės ir formos santykį bei žmogaus gyvenimo žemėje prasmę, tapau daug atlaidesnis ir pakantesnis, bet esminiai principai išliko. Vienoj
      paskaitoj (1989-11) ilgai aptarinėjot dvasios ir materijos santykio
      (pirmumo) klausimą, bet išvada buvo tokia: svarbiausia  išsiaiškinti,
      kaip gyventi, o kas ten pirminis ar antrinis  tuščias dalykas. Kokie
      dabar Jūsų žodžiai apie tai? Dabar
      sakyčiau: nėra nei pirminio, nei antrinio, yra viena
      substancija  dvasia ir materija,  tik skirtingi jos pasireiškimai.
      Dabar fizikai kalba apie dinaminį, arba fizinį vakuumą, Tuštumą didžiąja
      raide. Tai ta Esmė, iš kurios viskas gimsta ir į kurią viskas sugrįžta.
      O mūsų pavidalai  tik laikina forma, tam tikra prasme regimybė. Tačiau
      mums vis tiek svarbiausia  kaip gyventi. Visos tiesos  tai
      tik žmogaus ieškojimo kelias, kaip gyventi. Nes būtent prasmės ieškojimo 
      klausimas daro žmogų žmogumi, išskiria iš kitų gyvųjų
      ir, drįstu sakyti, parodo jo sąmoningumą. Aišku, dvasios pirmenybė čia
      svarbu. Ar
      ne todėl apie visas savo knygutes teigiate, kad jos pasaulėžiūrinės? Taip. Man svarbiausia esminiai dalykai, o pasaulėžiūra ar pasaulėvoka  pirmiausia. Betgi
      lemia ir aplinkybės. Ar nemanot, kad gal perdaug reikšmės teikiate tai
      pasaulėžiūrai, pasaulėvokai
 Nemanau. Nes ir šiuolaikinė teorinė fizika kalba apie vadinamąją penktąją sąveiką, informacinę, dvasinę sąveiką, kuri liudija, kad viskas prasideda nuo minties, sumanymo, svajonės, plano, projekto Nuo to, kur ir kaip mano mintis veda, priklauso ir mano gyvenimo tėkmė. Jei aš apie gyvenimą mąstau siaurai, su dideliu nerimu, tada protas, pasak patarlės, iš tiesų gali išvesti iš proto. Kai žmogus susikuria, jo požiūriu, nepajudinamas tiesas ir tiki jomis, jis užsidaro savo įsitikinimų sistemoje, gyvena joje lyg kalėjime ir nemato jį varžančių sienų.. Bet
      gi pasaulėvoka ir yra tam tikrų įsitikinimų sistema, praktiškai
       tas Jūsų įvardintasis kalėjimas
 Teisingai Jūs pasakėt. Bet reikia susivokti: arba esu tame kalėjime, į kurį mane įkiša mano kultūrinė aplinka (tada negaliu iš jo ištrūkti), arba pats tą kalėjimą pasistatau. Jeigu pats jį pasistatau, tada, jei jis man per ankštas, pats galiu jį sugriauti ir statytis vis erdvesnį. Protas konstruoja įvairias įsitikinimų sistemas, tačiau jos tampa kalėjimu, jei neatrandu, kad protas yra tik įrankis. Vis
      dėlto  kaip gi mums reikia gyventi? Dažnai sakau, kad žmogus turi būti tekantis. Kaip upė: ta pati, o vis kitokia, kažką atneša, kažką nuneša. Išgyvenimus, skaudulius reikia priimti, praleisti per save, padėkoti už juos ir paleisti, nekrauti savyje. Girdėjau pasakojant apie motiną, pokariu palaidojusią penkis sūnus, kritusius kovoje: guli kryžiumi ant paskutiniojo sūnaus kapo, verkia, bet priima netektį: Ačiū Dievui ir už šitą kryželį . Arba Visą mielą naktelę praverkiau   tai iš tautosakos lobyno. Visą naktį praverkiau, bet naktelė vis tiek miela Tai esmės, vidinės kultūros bruožas  iškentėti, išverkti ir  paleisti, nenešioti savyje sunkumo, širdgėlos. Tai tarsi tekančios upės sugebėjimas nuolat atsinaujinti. Ar
      nesiriboja tai su abejingumu? Jei man, kaip sakoma, viskas dzin, kas gi
      tada aš
 Ne dzin Iškentėt reikia, kančios priėmimas paverčia ją patirtimi, o nepriėmimas  nešiojamu sunkumu. Nuotaka pirmąją vestuvių pusę verkia, bet antrąją  džiaugiasi. Ir net juokinama ji. Priimti kančią reikia, kad ir kokia ji būtų, tačiau nevadinti jos skaudumu, bet  patirtimi. Tačiau taip gyventi gali tik vidiniai prabudęs  skaistus žmogus. Tas, kuris gali būti tiek save stebintis ir susivokęs, kad įžeidėjui gali pasakyti: ne jis mane įžeidė, o aš įsižeidžiau arba  neįsižeidžiau. Pastaruoju
      laiku Jūs labai daug dėmesio teikiate gimimui, gyvenimui iki
      gimimo. Štai išleidote net dvi knygas  Aš iki gimimo,
      Gimimo slėpinys. Kokį ryšį visa tai turi su Jūsų pagrindiniu
      klausimu kaip gyventi? Egzistencija iki gimimo  tai žmogaus tąsa. Toks požiūris sutvirtina buvimo pagrindą: esu amžinas, mano gyvenimas neprasidėjo nuo gimimo ir nesibaigs mirtimi. Jeigu žmogus gyvenimą suvokia tik kaip tarpsnį tarp gimimo ir mirties, tada kaip gyventi vargu ar jam berūpės, rūpinsis tik forma: kur gyvensiu, ką valgysiu, kuo apsirengsiu, kokią padėtį visuomenėje turėsiu Bet kai aš tą tarpą suvokiu kaip nedidelę savo egzistencijos atkarpėlę, tada man svarbiausia išlikti žmogumi, kančios ir praradimai tampa pamokomis, dvasinių savybių išbandymu. Ribos, kurią nubrėžia gimimas peržengimas, padeda atsiminti ir praplečia mano buvimą. Kiekviena riba kviečia ją peržengti. Ribų peržengimas ir yra augimas, vystymasis. Ką
      šiuo atveju reiškia atsiminti? Tai jau susivokimo, sąmoningumo augimo pasekmė Labai
      painu
 Matyt, atėjo laikas išsiaiškinti ir dar vieną itin svarbią
      Jums sąvoką  sąmoningumas. Štai rašot esą sąmoningumas  ko
      gero, vienintelis realus tikslas gyvenime: tik taip tampama tikru žmogumi,
      tik taip išmokstama tinkamai pasinaudoti laisvąja valia ir tapti savo
      likimo šeimininku (Gimimo slėpinys, p. 15). Kai tiek svarbos
      suteikiat tai sąvokai, jos iki galo nesuvokus, darosi beprasmiška ką aiškintis
      toliau
 Sąmoningumą liudija gal pirmiausia tai, kad tu save suvoki kaip tąsą (Ko  tąsą?  L. G.) Tąsą kaip vieningo gyvybinio audinio, kuriame tu egzistavai, esi ir egzistuosi toliau, nesigilinant kokia forma ar pavidalu, nes toks nukrypimas būtų per daug platus. Vieną
      iš mūsų dienų gyvenimo tikrovės blogybių Jūs įžvelgiat, 
      kad vaikai dažnai yra nesąmoningo ir atsainaus požiūrio į gyvybę,
      vyraujančio mūsų kultūroje, aukos (Aš iki gimimo, p. 15). Ką
      reiškia šiuo atveju nesąmoningo? Tiksliau čia gal būtų  primesto materialistinio požiūrio į gyvybę. Turėta omeny mūsų mokslinė pasaulėžiūra, kuri gyvybę vertina tik kaip medžiaginį reiškinį. Tačiau gyvybė neturi pradžios, ji  dvasinis reiškinys. Tad tėvų elgesys, požiūris, sąmoningumas, net ir naujos gyvybės pradėjimo metu, lemia jo būsimąją psichologinę ir fizinę sveikatą. To
      nepaisymą Jūs vadinate nesąmoningumu? Tam tikra prasme taip, nes sąmoningas yra tas, kuris gali suabejoti jam primesta pasaulėžiūra ir pats ją praplėsti arba keisti. Teigiat:
      svarbiausias veiksnys, nuo kurio priklauso aukštesnės, sąmoningesnės
      gyvybės atsiradimas, yra dora
 Jau ne už kalnų tas laikas, kai sąvokos
      mokslinis pažinimas ir etinis pažinimas bus tapačios.
      Taip teigėt 1999 m. knygelėje Virsmai baltų kultūroje (p. 27).
      Ar tas laikas, Jūsų supratimu, dabar, po penkerių metų, geriau
      matomas?  Ko gero, ne, nors teigiamų poslinkių yra. Palaikau nuomonę tų, kurie teigia: jeigu mokslininkai ir toliau nepaisys etinių nuostatų, mokslas netaps etišku, jis sunaikins ir save, ir žmones. Ką
      gi reiškia etiškas mokslas, jis gal tėra mokslas ir tiek? Toks požiūris, tai vienpusiškas, abstraktus mąstymas, atsietas nuo konkrečių padarinių. Juk mokslo atradimai vienodai sėkmingai pritaikomi ir doram ir nedoram. Kol mokslas, gal teisingiau visuomenė, tuo nesirūpins, tol mums grės susinaikinimas. Mokslo galios vis didesnės. Jeigu dora neaugs kartu su jomis  susinaikinsim. Augimo santykis iki šiol anaiptol ne doros naudai. Kokią
      matot išeitį? Kai vis daugiau pasigirs balsų, įspėjančių, kad mūsų laukia susinaikinimas, gal tik tada žmonija atsikvošės. Labiausiai galbūt padėtų išaugimas iš materialistinės pasaulėvokos. Tada doros kultūra savaime taptų paklausesnė. Vėl
      minit Jums itin svarbiąją dorą. Gal šį kartą pabandytumėt ją
      susieti ir su Jūsų teigtuoju pagrindiniu siekiu  aiškinti, kaip
      gyventi? Senojoje mūsų kalboje žodis dora turėjo plačią prasmių skalę. Jis reiškė: dorumą, sutarimą, sandorą, tinkamumą, naudingumą. Pavyzdžiui: Juodajai žemei daugiau doros prideda smiltys už mėšlą; arba Nebus doros ir rytoj (oras nepasitaisys). Viskas, ką darau, yra dora ar nedora. Juk dorà ir darà artimi žodžiai. 
Dėkis
      daiktus. Tenka atsiskirti. Tu be reikalo gimei, 
      pasak
      H. Radausko vieno eilėraščio. Ar Jūsų mokymo rėmuose  galima taip
      sakyti? Ne. Kas
      gi tad, Jūsų supratimu,  ta neišvengiamoji gyvenimo prasmė? Gyventi! Taip. Gyvenimo prasmė yra gyventi. Kai mes per daug pradedam galvoti apie gyvenimo prasmę  prarandi gyvenimo džiaugsmą., nes lieka tik būtina, privalau Bet ir kai visiškai apie tai negalvojam, vėlgi blogai. Darna yra vidurys. Nesidėk
      daiktų, nes jie palieka. Tuo pirmiausia norėjau pasakyti, kad virsmai yra negrįžtami net ir kosminiu mastu Tad kiek žmogus yra įrašytas į kosminį vyksmą, kiek jis yra kosminė ląstelė,  neturi laisvosios valios ir privalo paklusti bendrajai evoliucijai Kaip
      vis dėlto tai siejasi su atskiro žmogaus gyvenimo prasme? Juk mums dažniausiai
      nė motais tos bendrosios evoliucijos, kosminiai vyksmai,
      grįžtami ar negrįžtami virsmai
  Kai aš tikrai sąmoningai šitokį suvokimą (kad esu visumos dalis) priimu, keičiasi ir mano gyvenimas, pažiūros, elgesys, kasdieniški konkretūs santykiai su artimaisiais, aplinkiniais: ar aš jais noriu pasinaudoti, ar gyventi su jais darnoje kaip su visumos dalimis. Gali atrodyti, kad tai labai atitraukti, nutolę nuo žmogaus kasdienybės dalykai, tačiau jie pavirsta konkrečiais darbais ar poelgiais: ar aš atsižvelgiu į kitą ar ne, meluoju ar ne, manipuliuoju kitu žmogumi, ar būnu atviras Minit
      virsmai, virsmas
 Laikas pakalbėti ir apie kertinę Jūsų
      ieškojimų sąvoką, kuri, atrodo, prigijo negrįžtamai ir visuotinai,
      patinka tai kam ar ne. Kaip, kokiom aplinkybėm jis atsirado  tas
      raktinis žodis į visą Jūsų teorinį lobyną: virsmas? Su Algirdu Patacku kalbėdavom, diskutuodavom ištisom valandom. Tuose pokalbiuose šis žodis ir gimė, tačiau kada ir kaip jis pirmą kartą buvo ištartas neprisimenu. Matyt, jo gelmę suvokėm ištarę jį jau ne vieną kartą. Ketindami kalbėti žmonėms, rašyti, turėjom visą savo mąstymą išvirti savo virtuvėje. Jutau, mačiau, kad tuose pokalbiuose vyksta, gimsta kažkas nauja. Ieškojom į viską savojo požiūrio, nepriklausomai nuo to, koks vyravo tuo metu (devintojo dešimtmečio pradžioj). Pradėjome vestuvių aptarimu. Pirmiausia iškilo klausimas, kodėl vestuvėse verkiama. Išstudijavę vestuvių aprašymo originalus, ypač J. Balio apie kupiškėnų vestuves, etnografinę medžiagą, pamatėm, kad yra ir linksmoji tų apeigų pusė. Kai aprėpėm vestuvių visumą, supratom, kad vestuvėse vyksta pasikeitimas O kai sudarėm ne tik vestuvių, bet ir krikštynų, gimimo, mirties bei mirusiųjų paminėjimo, papročių bei apeigų sąvadą, pastebėjom, kad tie patys dalykai pasikartoja visuose virsmuose. Ėmėm ieškoti lyg ir bendro vardiklio, kas tuos papročius vienija, kuo jie panašūs. Panašumas pasirodė besąs ne išorinis, o vidinis: visais šiais atvejais žmogaus gyvenime įvyksta didelis pasikeitimas. Štai taip ir atsirado ta sąvoka  virsmas. Įsivaizduokim,
      kad jos dar nėra, neatrasta
 Nėra ir mūsų teorinių ieškojimų ašies Nebijot
      vienam žodžiui suteikti tiek svorio, reikšmės: gal ims kas,
      sukritikuos  ir subyrės Jūsų rūmas
 Manau, kad sukritikuoti jo neįmanoma, nes tai akivaizdu. Galima tik nepripažinti. Juk kritikos taip ir nesulaukėme Tokia papročių duotybė, toks jų akivaizdus (kai aprėpi visumą) dėsningumas, per kurį atsitinka visi žmogaus atėjimai, išėjimai, ar kiti pasikeitimai gyvenime. Viskas vyksta per virsmą. Tikriausiai dėl to ši sąvoka lengvai prigijo, nes ji universali, tinka visoms gyvenimo sritims. Yra
      dar viena, Jūsų gana dažnai aptariama tema  senojo tikėjimo ir krikščionybės
      santykis. Štai teigiat: Norint būti geru krikščioniu, reikia būti
      geru pagoniu. Kaip suprantat mūsų dienomis  būti geru
      pagoniu? Skaistos ir doros kultūros prasme. Geras pagonis gyvena darna, santarve. Deja, dabartiniai žmonės Lietuvoje, kurie nori atgaivinti senąjį tikėjimą, mano nuomone, nelabai išmano, ką reiškia būti pagonimi, netgi neturi tinkamo pavadinimo. Pavadinimas pagonis visai netinka, juk jis atneštinis ir dažniausiai vartojamas neigiama prasme.  Ne
      apie tai norėjau klausti, o apie tai, kaip galima būti geru
      pagonimi ir geru krikščioniu. Juk mūsų bažnyčioj užsimink,
      kad esi senojo tikėjimo, tai jau Vardan Dievo Tėvo  nebūsi
      paglostytas
 Jei esi senojo tikėjimo žmogus, turi būti tikrai doras ir gyvenantis santarvėje su savimi, su kitais bei su gamta. Manau, kad tokie žmonės yra laukiami ne tik krikščionybėje, bet ir kitose religijose. Priešiškumas kyla tik dėl to, kad nesiaiškinama esmės, t. y. kas slypi po sąvokomis, o žiūrima tik į formą, tik į pavadinimą.  Esat
      pasakęs, kad krikščionybė turėtų būti kaip sėkla, nukrentanti į
      etninės kultūros dirvą. Kodėl  turėtų?
      Ar, Jūsų supratimu, taip nėra? Yra, bet nepakankamai ir tam buvo daug priešinimosi. Būtent tokia krikščionybė turėtų būti, bet tokią aš vadinu jau kitu vardu: krikščionija. Atrodo, kad dabar vis labiau pripažįstamas vietinės, tautinės kultūrinės terpės reikšmingumas. Pats gyvenimas šiandien į tai kreipia. Ar
      nejaučiat teorinio prieštaravimo, vidinio nejaukumo, kai rašote, esą
      prie Nemuno susidūrė dvi kultūros, du pasauliai: militariškai
      stiprus, tačiau etinis barbaras kryžiuotis ir senos dorinės kultūros
      baltų žmogus
 Tragedija buvo tai, kad pirmasis ėjo su Kristaus vardu
      lūpose (Virsmų knyga, p. 15). Ne.
      Nereikia manyti, kad krikščionybėje viskas buvo tik šventa, tik gerai.
      To nėra ir nebus niekur. Ši citata  A. Patacko. Jo santykis su krikščionybe
      daug ortodoksiškesnis (ortodoksas = tikratikis) nei mano. Ir jeigu jam
      tai nekliuvo, tai man juo labiau. Ar
      ne pavojinga, ne per drąsu teigti: Kristus, visatos ir istorijos
      prasme, visų priešybių lydõs taškas? (Virsmų knyga, p. 15).
       Tai A. Patacko mintis. Aš taip gal ir nebūčiau parašęs. Bet gal ir gerai: jis mane saugojo nuo per didelių nuklydimų, galbūt mano pažiūros kai kur būdavo per daug neapibrėžtos. Nors požiūriai ir skirdavosi, bet lygsvarą, atrodo, išlaikėme. Visi
      tikėjimai pirmiausia remiasi dvasia, dvasingumu. Tad man baugoka skaityti
      ir tokį sakinį: gimimo, gyvybės pagrindas dvasinis, šiuolaikiškai
      sakant, informacinis (Aš iki gimimo, p. 10). Šitaip ištarus 
      lyg pradingsta dvasia, jos tradicinis paslaptingumas, amžinumas,
      dingsta, pagaliau, ir pats dvasingumas, jo dieviškumo supratimu (juk
      dvasia įvardijama tik kaip informacija: tarkim  genų). Ir sąmonė
      sutapatinama, suplakama su informaciniais reiškiniais. Išriškit
 Visas nesusipratimas pavadinimuose. Čia žodis informacija pavartotas gana skirtinga prasme nuo mums įprastinės. Ši sąvoka yra labai nauja ir ji iš tiesų, kaip vis labiau paaiškėja, reiškia tą patį, ką dvasia ar dvasingumas. Čia žodis informacinis reiškia tą informaciją, kuri yra pas Dievą ir dėka kurios Jis kuria visatą ir visa tai, kas joje esti. Tai ne toji informacija, kuria mes naudojamės kasdieniniame gyvenime, netgi genų informacija, palyginti su ja, yra labai grubi. Aiškumo dėlei, šitoks pavyzdys: akademikas I. Juzvišinas savo knygoje Informaciologijos pagrindai cituoja Evangelijos pagal Joną pirmąją eilutę, tačiau evangelinę sąvoką pakeisdamas nauja: Pradžioje buvo informacija. Ta informacija buvo pas Dievą. Ir informacija buvo Dievas. Citatoje sąvoka Žodis pakeista į mokslininkų pasirinktą pavadinimą: informacija. Taip pavadinta aukščiau minėtoji penktoji sąveika, apie kurią mokslas tik pradeda kalbėti. Daugeliui
      skaudus Jūsų santykio su įvairių mokslų tiesomis klausimas. Ar savo išvadoms
      pagrįsti ieškot atitinkamų mokslinių teiginių, ar atvirkščiai: iš
      tų teiginių, faktų formuojat savas nuostatas? Kiekviena pasaulėžiūros, mąstymo, tikėjimo sistema kuriama priėmus pirminius teiginius: postulatus aksiomas arba dogmas  kaip bepavadinsi, kurie dažniausiai yra neįrodomi. Kitaip jie nebūtų pirminiai. Ant jų yra statomas būsimasis mokslo, religijos ar filosofinės sistemos rūmas. Ir tai, koks jis bus, priklauso nuo pirminių teiginių. Taip yra kuriamas kiekvienas mokslas, kiekviena pasaulėžiūra ar religija. Taip buvo parašyta ir Virsmų knyga, tiktai virsmo sąvoka yra gana lengvai įrodoma. Jos galima tik nepriimti. Kokia
      gi yra ji, Jūsų
      pirminė,
      pagrindinė aksioma? Žmogus yra siela, gyvenanti kūne. Ne  kūnas, turintis sielą, bet būtent  siela, gyvenanti kūne. Tada yra galimi ir tampa prasmingi visi žmogaus virsmai. Ar
      Jums neteko girdėti priekaištų iš mokslininkų, kad gal nekritiškai
      naudojatės šaltiniais, duomenimis, kad gal pasirenkat tik tuos, kurie
      Jums parankūs? Ką tai reiškia  nekritiškai?! Ir mokslininkai faktus pritaiko pagal savo požiūrį. Ko gero, kitaip nebūna. Jeigu turi idėją, tą patį faktą aiškinsi kitaip, savaip. Viską lemia skirtingas požiūris, kitoks interpretavimas. Idėja yra tarsi gera nuotaka, prie kurios jaunikiai  faktai limpa tarsi musės prie medaus. Karčių
      priekaištų Jums pateikia kalbininkai. Mūsų žurnale S. Karaliūnas
      teigė, kad Jūsų vadinamosios veidrodinės simetrijos, arba atvaizdo,
      dėsnis nepakankamai pagrįstas, nes esą nesilaikote pagrindinių
      lingvistinės analizės principų, nes operuojat priebalsinėmis
      konstrukcijomis, kurios semantiškai tuščios, nes esą nepakankamai
      atsižvelgiat į tai, kokiais darybiniais formantais jūsų
      gretinami žodžiai sudaryti (1995/3). Ar Jums tokie priekaištai
      neatrodo svarūs, svarbūs? Kalbininkai nesupranta ar greičiau atsisako suprasti mūsų metodą. Tas ar kitas tyrimo metodas yra tik vienas iš būdų kitaip pažvelgti į tą patį žodį. Nesileisdami į polemiką, pasiremsime žmonėmis. Po paskaitų apie virsmus jie neretai sakydavo: atrodo, kad visa tai yra manyje, o aš tik atsimenu Mūsų metodas gyvas  jis veikia. Mes juo naudojamės, be jo nebūtų ir Virsmų knygos. Bet
      galgi išties yra tam tikri nenuginčijami pagrindiniai ir kalbinio tyrimo
      principai
 Vargu ar yra nenuginčijami. Reikia atsimint, pabūti daiktus įvardijusiojo vietoje. V. Toporovas jį, tą senąjį žmogų, kuris įvardijo daiktus, pavadino žyniu poetu. Žynys poetas! Kiek poezija yra mokslinė, tiek ir kalbininkų principai yra nenuginčijami. Tad
      Jums nesvarbu, ką kalbininkai teigia? Ir svarbu, ir ne. Svarbu, jei žiūriu į kalbą per jų akinius, ir nesvarbu, jei žiūriu per savuosius. Mes visai ant kito pamato stovim. Svarbiausia yra idėja. Turėdamas idėją gali konstruoti savo pasaulį. Pagaliau  apie kuriuos kalbininkus kalbame? Juk yra kalbininkų (Trubeckojus, Jakobsonas ir kiti), ieškančių ta pačia kryptimi. Iš
      kur Jumyse toks užsispyrimas, tikslo siekimas? Mama man, dar vaikui, gimtinėje, Ramygaloje, sakydavo: Elkis kaip kiti. Ne!  spyriodavausi,  būsiu kitoks! Šitai, manau, susisiekia ir su dabartiniu manimi: ieškau  kitokio požiūrio. Pažinti
      praeitį mums  atgauti esmiškumą (Virsmų knyga, p. 14). Man
      atrodo, tai esminis Jūsų sakinys, tuo pačiu nusakantis ir takoskyrą
      tarp to, ko siekiat Jūs ir akademiniai mokslininkai. Tik tiek, kad Jūsų
      pastangų tikslas (tas atgauti esmiškumą) gal kartais pernelyg
      nusveria akademikams rūpimą objektyviai pažinti. Jūs
      teigiat: suvokti, atspėti, atminti mūsų papročio esmę (p. 14),
      o nesakote: pažinti, ištirti
 Kodėl? Suvokti,
      atspėti, atminti  tai tyrinėti reiškinį visumoje, jo aplinkoje,
      tyrinėti jį gyvą, nesuardytą, neišpreparuotą.  Minėjau
      girdėjęs apie Jus pasakymą  išmintingas žmogus. Ar Jūs tokiu save
      laikote? Kiti žmonės gali taip sakyti, bet pats apie save  ne. Tai būtų nedora ir netikra. Tokie vertinimai dažniausiai išsakomi būtuoju laiku. Laikas geriausias vertintojas. Ar
      norėtumėt būti taip įvardytas? Tikrai ne. Svarbiau  suvokti, atrasti, o kuo mane laikys kiti  penktos eilės dalykas. Vis teigiu esąs didelis egoistas: ką darau, pirmiausia svarbu man pačiam. O jeigu dar kitiems nuo to gerai, tuo geriau! Save laikau mokiniu. Nes nuolat mokausi. Nelinkęs net ir tuo minėtu daraktoriumi, mokytoju vadintis. Aš nuolat pats mokausi. Net tose paskaitose, kur, atrodytų, kitus mokau, labai daug pats pervertinu, atrandu, išmokstu Apie
      ką būtent šiuo metu daugiausia galvojate? Gilinuosi į gimimo ir mirties virsmus. Studijuodamas gimties virsmą, randu labai daug panašumų su tuo, kas yra mirties virsme. Žiūrint grynai moksliniu požiūriu, gimties virsme galime tyrinėti tik antrąją jo pusę, o mirties virsme  priešingai, tik pirmąją pusę. Šia prasme jie vienas kitą papildo: kas yra viename, nėra kitame, tiriant vieną, galima remtis kitu. Man čia daug paslapčių ir atradimų. Paskaitose
      dažnai minit, kad labai svarbu mokėti mirti. Jei galima taip klaust: ar
      visada esat tam pasiruošęs? Mano požiūriu  galima ir reikia taip klausti. Nemanau, kad aš tam tinkamai pasiruošęs, bet  ruošiuosi. Prieš 15 metų mirtis kėlė baimę, dabar ji žadinanti nuostabą, įstabi: ką nauja dar patirsiu. Tikiuosi, kad pavyks daugiau ar mažiau sąmoningai atsiverti tai patirčiai, nors ką gali žinoti Ar neliūdina, kad pateikti žinių apie tą patirtį tada gal nebegalėsite? Nei parašyti, nei papasakoti... Oi Pateikimas ir dabar manęs perdaug nedomina. Tikrasis pažinimas įgyjamas ne per kitus, o per save. Nutruks tos paskaitos, ir aš būsiu patenkintas: galėsiu daugiau užsiimti savimi. Man ir dabar kai kas sako: tu per daug išorėj: daug kalbi, važinėji, o tai vidinės kultūros požiūriu nėra per daug gerai. Ant
      knygos Aš iki gimimo viršelio rašote: Nors mes dažniausiai to
      neprisimename, tačiau kiekvieno iš mūsų siela nusileido į žemę ir
      pasirodė kūdikio pavidalu. Ką tokiu teiginiu norėjote pasakyti? Ar
      galima jį įrodyti? Iš dalies  galima, bet tai nebūtų moksliniai įrodymai. O pasakyti norėjau, kad maža reikšmės teikiam sielai, kad mūsų sielos yra apleistos, kad siela yra tarsi kūdikis, kuriuo reikia rūpintis, auginti. Iš Liaudies kultūra 2004 Nr. 6 | 
Į
  puslapį VYDIJA