Pokalbis su Aleksandru Žarskum, išklostytas Liudviko Giedraičio
APIE PASAULĖŽIŪRĄ, ESMĘ IR VIRSMUS
Liudvikas
Giedraitis. Manau, jeigu
atskleistume bent pagrindines šio pavadinimo dviejų žodžių (vardo ir
pavardės) atramas, pasiekčiau tikslą. Daugelis žmonių, matančių Jus
iš šalies (gal iš tolo), klausia ir neranda atsakymo, kas
Jis. Esu girdėjęs pačių įvairiausių atsiliepimų: dvasinis
vadovas, kultūrinis didvyris, horoskopinis mąstytojas, išmintingas žmogus
Mes neretai verčiami pasisakyti, kuo pagal pašaukimą save laikome, kuo
pagal diplomą esam. O Jūs? Aleksandras Žarskus. Daraktorius. Kaip caro laikais pirminių pažinimo šaltinių mokė daraktoriai, taip ir mus su Algirdu Patacku žmonės vadino, o mums tas pavadinimas patiko. Pradžioje (nuo 9-ojo dešimtmečio vidurio) slaptai, kaip ir daraktoriai, pusiau pogrindyje Kaune, Marijampolėje, Panevėžyje, Alytuje, Druskininkuose ir kitose vietovėse šnekėdavom žmonėms zakristijose, bažnyčiose ant viškų po pamaldų, butuose apie lietuvių tautinius pamatus: mūsų kilmės, proistorės, savimonės klausimais. Svarbiausia atrodė suvokti, kas mums teikia gyvastį, kas sąlygoja Lietuvos tęstinumą, kur ta mūsų gyvoji šaknis, žalioji rūta, kurios dėka lietuviai daugybės negandų amžiais išliko savimi. Ieškojom pagrindo, ant kurio galima būtų statyti visą mūsų kultūros pastatą. Atrodė svarbu teigti, kad yra dvi Lietuvos: mūsų pavadintoji Daukanto Lietuva, ta gilioji versmė, nematoma, bet gilios savimonės, tvirta ir darbšti būtent čia, mums atrodė, gyvas esti lietuviškumas. Kita išorinė, formos, istorinė Ši mums mažiau rūpėjo. Kas
gi, Jūsų supratimu, teikė mums tą gyvastį, sąlygojo Lietuvos tęstinumą? Mes tai įvardijom esõs arba doros, vidinė kultūra. Tokios kultūros neturi didingų pastatų, rūmų, piramidžių, šventyklų, ir kitų formos dalykų tai vadinamosios pagrindo, pamato kultūros. Dorinis pamatas ir sąlygojo mūsų išlikimą. Tai pati kalba liudija. Atsiverskit mūsų Didįjį Žodyną, suraskit žodžius su šaknimi skaist- jų ten yra virš šimto! Akivaizdu, kad skaistumo sąvoka buvo gana reikšminga. Kokia
vis dėlto šios sąvokos prasmė? Juk ne lytinė
Tai
plačiai vartota sąvoka: skaistus veidas, skaistus būdas, rūbas, ežeras,
skaisti siela, pasak D. Poškos, skaisti ir kalba
Bendrai paėmus,
skaistumas reiškė išorinio grožio (spindintis, šviesus, skaidrus,
tyras) ir vidinio (doras, taurus, garbingas, malonus) dermę. Netgi yra
toks žodis kaip skaistaturgis
(paskutinis
turgus prieš Kalėdas, į kurį suvažiuodavo jaunimas). Skaistumas buvo
lemiantis tautos bruožas. Skaistumo sąvoka buvo taikoma ne tik mergelei
ar vaikams, bet ir senoliams. Apie tai kalba pirmosios saujos bėrimo
paprotys. Pradedant sėją, pirmąją saują išberdavo skaistus žmogus:
vaikas arba senelis. Rūpėtų
išsamiau išsiaiškinti tą Jūsų suformuluotą skaistos kultūros
sampratą, nes, atrodo, daugeliui ji nesuprantama, nesuvokiama taip, kaip
Jūs to norėtumėt. Daug kas neigia. Senoji baltų, kaip ir kitos pagrindo kultūros, buvo paprotinė, daugiau instinktyvi ar pasąmoninė, nei sąmoningai suvokta. Todėl irstant senajai gyvenimo sanklodai, ji beveik išnyko ir visai išnyks, jei jos neperkeisim į sąmoningą, vertybinį lygį, nepritaikysim, neaktualizuosim dabartyje. Tad tyrinėdami protėvių pasaulį, mes pirmiausia siekiame ją lyg pratęsti, perkelti į mūsų dienas jau kaip įsisąmonintą kokybę. Naujai suvokta skaistos kultūra turėtų būti pagrįsta jau asmeniniu sąmoningumu ir ją iš dalies būtų galima palyginti su tai, kas Rytų kultūrose vadinama nušvitimu ar prašviesėjimu. Vienoj
paskaitoj (1990-02-04) teigėt: nepakanka šnekėti lietuviškai, kad būtum
lietuvis, reikia dar išlaikyti mūsų nugarkaulį. O tas nugarkaulis (ir
vėl) skaista
Kai lietuvis praranda skaistumą, dorumą, padorumą, labai greit sugenda. Lyg tas baravykas: išnešei iš miško, ir per tris dienas sunyko. Senieji skaistumo, dorumo reikalavimai buvo paprotiniai, paremti daugiau bendruomenine, nei asmenine atsakomybe, todėl kai toks žmogus ištrūksta iš papročių, jis lieka tarsi be nieko, be apsaugos. Tada atsiranda didelis pavojus greitai sugęsti, nes trūkstant asmeninio sąmoningumo jis lengvai prisiima įtakas. Todėl buvusias dorines vertybes būtina pakelti iki sąmoningo jų suvokimo. Pirmas žingsnis suvokti, ar ta skaista gerai ar negerai, reikalinga ar ne ir pasirinkti: esu būtent šioj barikadų pusėj. Tada argumentas, kiek skaista buvo išlaikyta ar ne, nėra toks svarbus. Svarbiausia, kad aš pats esu šitos kultūros pusėje. Sparčiai perkainojamų vertybių laikais turim pirmiausia pasirinkti, išsakyti savąją poziciją ir tuo gyventi. Skaista
esmės sąvoka, sujungianti atskiras žmogiškosios būties dalis į
bendrą visumą. Ji sąmonės šviesa, lemiamomis ir pavojingomis
persilaužimo akimirkomis padėdavusi sėkmingai pasiekti šviesesnės būties
krantą (Virsmai baltų kultūroje, p. 23). Daug Jūsų knygose
skaistos sureikšminimo. Žmoguje kovoja dvi priešingos jėgos, o skaista tai būsena. Sekant gelmine psichologija, galima ją pavadinti trečiuoju centru, stebinčiuoju, kuris tik stebi, nedalyvauja, tačiau yra suvokiantysis. Betgi
tai nebent Dievas: stebi, suvokia ir nedalyvauja
Galima ir taip sakyti. Kiekviename žmoguje yra tai, kas dieviška, vadinamoji dieviškoji kibirkštis, kurią visai tinka vadinti ir skaista ar skaistumu. Tad
Jūs teigiat, kad mūsų protėviai, daugiau ar mažiau sąmoningai, būtent
ja ar su ja, šia kibirkštim, ir gyveno? Tai, mūsų nuomone, liudija kalba, papročiai ir pirmieji kitataučių atsiliepimai apie lietuvių būdą. Kita
Jums itin reikšminga sąvoka, apibūdinanti mūsų tradicinę kultūrą
esmės:
esam esmės kultūros tauta, bet stokojam formos
Mažai
turim formos, t. y. išorinių kultūros apraiškų knygų, katedrų,
rūmų
O esmė, esà vyravo
senoje baltų kultūroje. Kuo daugiau esmės, tuo daugiau vidinio
gyvenimo, daugiau gaivumo ir doros. Vienoj
paskaitoj (1988 m. gale) citavot O. Milašių Lietuva nežino
prabangos liūdnos subręsti, t. y. vis nesubręstanti sava kultūra.
Kokius gal poslinkius matot? Kodėl branda kultūrai yra liūdna prabanga? Subrendusios kultūros likimas visada yra senatvė, o esmės kultūra yra jauna ir gyvybinga. Lietuva jau kitokia. Tačiau akivaizdu: jeigu joje sustiprės gyvybingoji, daukantiškoji, esmiškoji srovė, ji išliks kaip tauta, o jei ne įsilies į bendrą Europos tautų katilą ir išnyks. Siekiat
dalyvauti toj daukantiškoje srovėje? Norisi tuo tikėt, tačiau kiek dalyvaujam, kiek ne, parodys
ateitis. Manau, kad Daukantas
negalvojo apie kokį nors dalyvavimą, o vedinas vidinio poreikio
dirbo
Vilniuje
Jus pažinom nuo 1988 metų, kai čia pradėjot viešas paskaitas Mokytojų
namuose. Didžioji salė ten tada lūžte lūžo. Palyginti daug žmonių
Jūsų paskaitas lanko ir dabar. Kaip manot, kodėl? Matyt yra poreikis, juk pasiūla priklauso nuo paklausos. Ne vienas man yra pasakęs: virsmo sąvoka padėjo išlikti gyvam... Daug kas teigė: pasiklausau Jūsų paskaitų ir išsprendžiu savo problemas Paskaitose stengiuosi gvildenti pirmiausia pasaulėžiūrinius klausimus: kam žmogus gyvena, kaip jis gyvena, kas yra gyvenimas Kai žvelgiama plačiau, kasdienės problemos, rūpesčiai, atrodę neįveikiami, apšviesti kita šviesa, įgauna perspektyvos tampa lengviau išsprendžiami. Kitas požiūris tarsi praplečia erdvę ir žmogus pats gali susidoroti su gyvenimo sunkumais. Bet, matyt, svarbiausia tai, kad aš nekalbu apie kokį nors konkretų išsigelbėjimo metodą, tik nušviečiu gyvenimo ir gyvybės principus, tarpusavio santykius, o kaip gyvent, reikia susivokti patiems. Kai žmogus tampa platesnių pažiūrų, jam lengviau tai padaryti. O yra ir prisirišusių, savotiškų fanų, kuriuos raginu atsisakyti to. Kartais
Jūs šnekate lyg kunigas, kartais lyg psichologas, kartais kaip
etnologas. (vis įtaigiai, net kartais pasigirdamas savo iškalba
- niekada
nesigyriau savo iškalba, nes maniau, kad esu blogas kalbėtojas ir dabar
taip manau, juk nuo vaikystės mikčioju. siūlau tą klausimo dalį išbraukti)
Ar šnekėjimas Jus išvargina? Beveik niekada. Kartais net užsimirštu, nejaučiu nei savęs, nei laiko, tik žiūriu, kad reikia jau baigti. Gyvenam vis kitokiomis sąlygomis, reikia prisitaikyti prie jų, o ir senuosius papročius, kurie buvusiu pavidalu mūsų laikams tapo nebetinkami, tenka išlukštenti, ieškant jų etinės, psichologinės ar kitokios prasmės, reikia pažvelgti į juos kitu požiūriu. O tam reikia etnologinių, etinių, religinių, psichologinių ir kitų mokslo sričių žinių. Ar
tos paskaitos keičia ir Jus? Be abejo. Prieš keletą metų viešai sakiau, kad ilgą laiką buvau fariziejus: labai skrupulingai skelbiau moralinius, dorovinius principus, smerkiau jų nesilaikančiuosius. Dabar, giliau suvokęs esmės ir formos santykį bei žmogaus gyvenimo žemėje prasmę, tapau daug atlaidesnis ir pakantesnis, bet esminiai principai išliko. Vienoj
paskaitoj (1989-11) ilgai aptarinėjot dvasios ir materijos santykio
(pirmumo) klausimą, bet išvada buvo tokia: svarbiausia išsiaiškinti,
kaip gyventi, o kas ten pirminis ar antrinis tuščias dalykas. Kokie
dabar Jūsų žodžiai apie tai? Dabar
sakyčiau: nėra nei pirminio, nei antrinio, yra viena
substancija dvasia ir materija, tik skirtingi jos pasireiškimai.
Dabar fizikai kalba apie dinaminį, arba fizinį vakuumą, Tuštumą didžiąja
raide. Tai ta Esmė, iš kurios viskas gimsta ir į kurią viskas sugrįžta.
O mūsų pavidalai tik laikina forma, tam tikra prasme regimybė. Tačiau
mums vis tiek svarbiausia kaip gyventi. Visos tiesos tai
tik žmogaus ieškojimo kelias, kaip gyventi. Nes būtent prasmės ieškojimo
klausimas daro žmogų žmogumi, išskiria iš kitų gyvųjų
ir, drįstu sakyti, parodo jo sąmoningumą. Aišku, dvasios pirmenybė čia
svarbu. Ar
ne todėl apie visas savo knygutes teigiate, kad jos pasaulėžiūrinės? Taip. Man svarbiausia esminiai dalykai, o pasaulėžiūra ar pasaulėvoka pirmiausia. Betgi
lemia ir aplinkybės. Ar nemanot, kad gal perdaug reikšmės teikiate tai
pasaulėžiūrai, pasaulėvokai
Nemanau. Nes ir šiuolaikinė teorinė fizika kalba apie vadinamąją penktąją sąveiką, informacinę, dvasinę sąveiką, kuri liudija, kad viskas prasideda nuo minties, sumanymo, svajonės, plano, projekto Nuo to, kur ir kaip mano mintis veda, priklauso ir mano gyvenimo tėkmė. Jei aš apie gyvenimą mąstau siaurai, su dideliu nerimu, tada protas, pasak patarlės, iš tiesų gali išvesti iš proto. Kai žmogus susikuria, jo požiūriu, nepajudinamas tiesas ir tiki jomis, jis užsidaro savo įsitikinimų sistemoje, gyvena joje lyg kalėjime ir nemato jį varžančių sienų.. Bet
gi pasaulėvoka ir yra tam tikrų įsitikinimų sistema, praktiškai
tas Jūsų įvardintasis kalėjimas
Teisingai Jūs pasakėt. Bet reikia susivokti: arba esu tame kalėjime, į kurį mane įkiša mano kultūrinė aplinka (tada negaliu iš jo ištrūkti), arba pats tą kalėjimą pasistatau. Jeigu pats jį pasistatau, tada, jei jis man per ankštas, pats galiu jį sugriauti ir statytis vis erdvesnį. Protas konstruoja įvairias įsitikinimų sistemas, tačiau jos tampa kalėjimu, jei neatrandu, kad protas yra tik įrankis. Vis
dėlto kaip gi mums reikia gyventi? Dažnai sakau, kad žmogus turi būti tekantis. Kaip upė: ta pati, o vis kitokia, kažką atneša, kažką nuneša. Išgyvenimus, skaudulius reikia priimti, praleisti per save, padėkoti už juos ir paleisti, nekrauti savyje. Girdėjau pasakojant apie motiną, pokariu palaidojusią penkis sūnus, kritusius kovoje: guli kryžiumi ant paskutiniojo sūnaus kapo, verkia, bet priima netektį: Ačiū Dievui ir už šitą kryželį . Arba Visą mielą naktelę praverkiau tai iš tautosakos lobyno. Visą naktį praverkiau, bet naktelė vis tiek miela Tai esmės, vidinės kultūros bruožas iškentėti, išverkti ir paleisti, nenešioti savyje sunkumo, širdgėlos. Tai tarsi tekančios upės sugebėjimas nuolat atsinaujinti. Ar
nesiriboja tai su abejingumu? Jei man, kaip sakoma, viskas dzin, kas gi
tada aš
Ne dzin Iškentėt reikia, kančios priėmimas paverčia ją patirtimi, o nepriėmimas nešiojamu sunkumu. Nuotaka pirmąją vestuvių pusę verkia, bet antrąją džiaugiasi. Ir net juokinama ji. Priimti kančią reikia, kad ir kokia ji būtų, tačiau nevadinti jos skaudumu, bet patirtimi. Tačiau taip gyventi gali tik vidiniai prabudęs skaistus žmogus. Tas, kuris gali būti tiek save stebintis ir susivokęs, kad įžeidėjui gali pasakyti: ne jis mane įžeidė, o aš įsižeidžiau arba neįsižeidžiau. Pastaruoju
laiku Jūs labai daug dėmesio teikiate gimimui, gyvenimui iki
gimimo. Štai išleidote net dvi knygas Aš iki gimimo,
Gimimo slėpinys. Kokį ryšį visa tai turi su Jūsų pagrindiniu
klausimu kaip gyventi? Egzistencija iki gimimo tai žmogaus tąsa. Toks požiūris sutvirtina buvimo pagrindą: esu amžinas, mano gyvenimas neprasidėjo nuo gimimo ir nesibaigs mirtimi. Jeigu žmogus gyvenimą suvokia tik kaip tarpsnį tarp gimimo ir mirties, tada kaip gyventi vargu ar jam berūpės, rūpinsis tik forma: kur gyvensiu, ką valgysiu, kuo apsirengsiu, kokią padėtį visuomenėje turėsiu Bet kai aš tą tarpą suvokiu kaip nedidelę savo egzistencijos atkarpėlę, tada man svarbiausia išlikti žmogumi, kančios ir praradimai tampa pamokomis, dvasinių savybių išbandymu. Ribos, kurią nubrėžia gimimas peržengimas, padeda atsiminti ir praplečia mano buvimą. Kiekviena riba kviečia ją peržengti. Ribų peržengimas ir yra augimas, vystymasis. Ką
šiuo atveju reiškia atsiminti? Tai jau susivokimo, sąmoningumo augimo pasekmė Labai
painu
Matyt, atėjo laikas išsiaiškinti ir dar vieną itin svarbią
Jums sąvoką sąmoningumas. Štai rašot esą sąmoningumas ko
gero, vienintelis realus tikslas gyvenime: tik taip tampama tikru žmogumi,
tik taip išmokstama tinkamai pasinaudoti laisvąja valia ir tapti savo
likimo šeimininku (Gimimo slėpinys, p. 15). Kai tiek svarbos
suteikiat tai sąvokai, jos iki galo nesuvokus, darosi beprasmiška ką aiškintis
toliau
Sąmoningumą liudija gal pirmiausia tai, kad tu save suvoki kaip tąsą (Ko tąsą? L. G.) Tąsą kaip vieningo gyvybinio audinio, kuriame tu egzistavai, esi ir egzistuosi toliau, nesigilinant kokia forma ar pavidalu, nes toks nukrypimas būtų per daug platus. Vieną
iš mūsų dienų gyvenimo tikrovės blogybių Jūs įžvelgiat,
kad vaikai dažnai yra nesąmoningo ir atsainaus požiūrio į gyvybę,
vyraujančio mūsų kultūroje, aukos (Aš iki gimimo, p. 15). Ką
reiškia šiuo atveju nesąmoningo? Tiksliau čia gal būtų primesto materialistinio požiūrio į gyvybę. Turėta omeny mūsų mokslinė pasaulėžiūra, kuri gyvybę vertina tik kaip medžiaginį reiškinį. Tačiau gyvybė neturi pradžios, ji dvasinis reiškinys. Tad tėvų elgesys, požiūris, sąmoningumas, net ir naujos gyvybės pradėjimo metu, lemia jo būsimąją psichologinę ir fizinę sveikatą. To
nepaisymą Jūs vadinate nesąmoningumu? Tam tikra prasme taip, nes sąmoningas yra tas, kuris gali suabejoti jam primesta pasaulėžiūra ir pats ją praplėsti arba keisti. Teigiat:
svarbiausias veiksnys, nuo kurio priklauso aukštesnės, sąmoningesnės
gyvybės atsiradimas, yra dora
Jau ne už kalnų tas laikas, kai sąvokos
mokslinis pažinimas ir etinis pažinimas bus tapačios.
Taip teigėt 1999 m. knygelėje Virsmai baltų kultūroje (p. 27).
Ar tas laikas, Jūsų supratimu, dabar, po penkerių metų, geriau
matomas? Ko gero, ne, nors teigiamų poslinkių yra. Palaikau nuomonę tų, kurie teigia: jeigu mokslininkai ir toliau nepaisys etinių nuostatų, mokslas netaps etišku, jis sunaikins ir save, ir žmones. Ką
gi reiškia etiškas mokslas, jis gal tėra mokslas ir tiek? Toks požiūris, tai vienpusiškas, abstraktus mąstymas, atsietas nuo konkrečių padarinių. Juk mokslo atradimai vienodai sėkmingai pritaikomi ir doram ir nedoram. Kol mokslas, gal teisingiau visuomenė, tuo nesirūpins, tol mums grės susinaikinimas. Mokslo galios vis didesnės. Jeigu dora neaugs kartu su jomis susinaikinsim. Augimo santykis iki šiol anaiptol ne doros naudai. Kokią
matot išeitį? Kai vis daugiau pasigirs balsų, įspėjančių, kad mūsų laukia susinaikinimas, gal tik tada žmonija atsikvošės. Labiausiai galbūt padėtų išaugimas iš materialistinės pasaulėvokos. Tada doros kultūra savaime taptų paklausesnė. Vėl
minit Jums itin svarbiąją dorą. Gal šį kartą pabandytumėt ją
susieti ir su Jūsų teigtuoju pagrindiniu siekiu aiškinti, kaip
gyventi? Senojoje mūsų kalboje žodis dora turėjo plačią prasmių skalę. Jis reiškė: dorumą, sutarimą, sandorą, tinkamumą, naudingumą. Pavyzdžiui: Juodajai žemei daugiau doros prideda smiltys už mėšlą; arba Nebus doros ir rytoj (oras nepasitaisys). Viskas, ką darau, yra dora ar nedora. Juk dorà ir darà artimi žodžiai.
Dėkis
daiktus. Tenka atsiskirti. Tu be reikalo gimei,
pasak
H. Radausko vieno eilėraščio. Ar Jūsų mokymo rėmuose galima taip
sakyti? Ne. Kas
gi tad, Jūsų supratimu, ta neišvengiamoji gyvenimo prasmė? Gyventi! Taip. Gyvenimo prasmė yra gyventi. Kai mes per daug pradedam galvoti apie gyvenimo prasmę prarandi gyvenimo džiaugsmą., nes lieka tik būtina, privalau Bet ir kai visiškai apie tai negalvojam, vėlgi blogai. Darna yra vidurys. Nesidėk
daiktų, nes jie palieka. Tuo pirmiausia norėjau pasakyti, kad virsmai yra negrįžtami net ir kosminiu mastu Tad kiek žmogus yra įrašytas į kosminį vyksmą, kiek jis yra kosminė ląstelė, neturi laisvosios valios ir privalo paklusti bendrajai evoliucijai Kaip
vis dėlto tai siejasi su atskiro žmogaus gyvenimo prasme? Juk mums dažniausiai
nė motais tos bendrosios evoliucijos, kosminiai vyksmai,
grįžtami ar negrįžtami virsmai
Kai aš tikrai sąmoningai šitokį suvokimą (kad esu visumos dalis) priimu, keičiasi ir mano gyvenimas, pažiūros, elgesys, kasdieniški konkretūs santykiai su artimaisiais, aplinkiniais: ar aš jais noriu pasinaudoti, ar gyventi su jais darnoje kaip su visumos dalimis. Gali atrodyti, kad tai labai atitraukti, nutolę nuo žmogaus kasdienybės dalykai, tačiau jie pavirsta konkrečiais darbais ar poelgiais: ar aš atsižvelgiu į kitą ar ne, meluoju ar ne, manipuliuoju kitu žmogumi, ar būnu atviras Minit
virsmai, virsmas
Laikas pakalbėti ir apie kertinę Jūsų
ieškojimų sąvoką, kuri, atrodo, prigijo negrįžtamai ir visuotinai,
patinka tai kam ar ne. Kaip, kokiom aplinkybėm jis atsirado tas
raktinis žodis į visą Jūsų teorinį lobyną: virsmas? Su Algirdu Patacku kalbėdavom, diskutuodavom ištisom valandom. Tuose pokalbiuose šis žodis ir gimė, tačiau kada ir kaip jis pirmą kartą buvo ištartas neprisimenu. Matyt, jo gelmę suvokėm ištarę jį jau ne vieną kartą. Ketindami kalbėti žmonėms, rašyti, turėjom visą savo mąstymą išvirti savo virtuvėje. Jutau, mačiau, kad tuose pokalbiuose vyksta, gimsta kažkas nauja. Ieškojom į viską savojo požiūrio, nepriklausomai nuo to, koks vyravo tuo metu (devintojo dešimtmečio pradžioj). Pradėjome vestuvių aptarimu. Pirmiausia iškilo klausimas, kodėl vestuvėse verkiama. Išstudijavę vestuvių aprašymo originalus, ypač J. Balio apie kupiškėnų vestuves, etnografinę medžiagą, pamatėm, kad yra ir linksmoji tų apeigų pusė. Kai aprėpėm vestuvių visumą, supratom, kad vestuvėse vyksta pasikeitimas O kai sudarėm ne tik vestuvių, bet ir krikštynų, gimimo, mirties bei mirusiųjų paminėjimo, papročių bei apeigų sąvadą, pastebėjom, kad tie patys dalykai pasikartoja visuose virsmuose. Ėmėm ieškoti lyg ir bendro vardiklio, kas tuos papročius vienija, kuo jie panašūs. Panašumas pasirodė besąs ne išorinis, o vidinis: visais šiais atvejais žmogaus gyvenime įvyksta didelis pasikeitimas. Štai taip ir atsirado ta sąvoka virsmas. Įsivaizduokim,
kad jos dar nėra, neatrasta
Nėra ir mūsų teorinių ieškojimų ašies Nebijot
vienam žodžiui suteikti tiek svorio, reikšmės: gal ims kas,
sukritikuos ir subyrės Jūsų rūmas
Manau, kad sukritikuoti jo neįmanoma, nes tai akivaizdu. Galima tik nepripažinti. Juk kritikos taip ir nesulaukėme Tokia papročių duotybė, toks jų akivaizdus (kai aprėpi visumą) dėsningumas, per kurį atsitinka visi žmogaus atėjimai, išėjimai, ar kiti pasikeitimai gyvenime. Viskas vyksta per virsmą. Tikriausiai dėl to ši sąvoka lengvai prigijo, nes ji universali, tinka visoms gyvenimo sritims. Yra
dar viena, Jūsų gana dažnai aptariama tema senojo tikėjimo ir krikščionybės
santykis. Štai teigiat: Norint būti geru krikščioniu, reikia būti
geru pagoniu. Kaip suprantat mūsų dienomis būti geru
pagoniu? Skaistos ir doros kultūros prasme. Geras pagonis gyvena darna, santarve. Deja, dabartiniai žmonės Lietuvoje, kurie nori atgaivinti senąjį tikėjimą, mano nuomone, nelabai išmano, ką reiškia būti pagonimi, netgi neturi tinkamo pavadinimo. Pavadinimas pagonis visai netinka, juk jis atneštinis ir dažniausiai vartojamas neigiama prasme. Ne
apie tai norėjau klausti, o apie tai, kaip galima būti geru
pagonimi ir geru krikščioniu. Juk mūsų bažnyčioj užsimink,
kad esi senojo tikėjimo, tai jau Vardan Dievo Tėvo nebūsi
paglostytas
Jei esi senojo tikėjimo žmogus, turi būti tikrai doras ir gyvenantis santarvėje su savimi, su kitais bei su gamta. Manau, kad tokie žmonės yra laukiami ne tik krikščionybėje, bet ir kitose religijose. Priešiškumas kyla tik dėl to, kad nesiaiškinama esmės, t. y. kas slypi po sąvokomis, o žiūrima tik į formą, tik į pavadinimą. Esat
pasakęs, kad krikščionybė turėtų būti kaip sėkla, nukrentanti į
etninės kultūros dirvą. Kodėl turėtų?
Ar, Jūsų supratimu, taip nėra? Yra, bet nepakankamai ir tam buvo daug priešinimosi. Būtent tokia krikščionybė turėtų būti, bet tokią aš vadinu jau kitu vardu: krikščionija. Atrodo, kad dabar vis labiau pripažįstamas vietinės, tautinės kultūrinės terpės reikšmingumas. Pats gyvenimas šiandien į tai kreipia. Ar
nejaučiat teorinio prieštaravimo, vidinio nejaukumo, kai rašote, esą
prie Nemuno susidūrė dvi kultūros, du pasauliai: militariškai
stiprus, tačiau etinis barbaras kryžiuotis ir senos dorinės kultūros
baltų žmogus
Tragedija buvo tai, kad pirmasis ėjo su Kristaus vardu
lūpose (Virsmų knyga, p. 15). Ne.
Nereikia manyti, kad krikščionybėje viskas buvo tik šventa, tik gerai.
To nėra ir nebus niekur. Ši citata A. Patacko. Jo santykis su krikščionybe
daug ortodoksiškesnis (ortodoksas = tikratikis) nei mano. Ir jeigu jam
tai nekliuvo, tai man juo labiau. Ar
ne pavojinga, ne per drąsu teigti: Kristus, visatos ir istorijos
prasme, visų priešybių lydõs taškas? (Virsmų knyga, p. 15).
Tai A. Patacko mintis. Aš taip gal ir nebūčiau parašęs. Bet gal ir gerai: jis mane saugojo nuo per didelių nuklydimų, galbūt mano pažiūros kai kur būdavo per daug neapibrėžtos. Nors požiūriai ir skirdavosi, bet lygsvarą, atrodo, išlaikėme. Visi
tikėjimai pirmiausia remiasi dvasia, dvasingumu. Tad man baugoka skaityti
ir tokį sakinį: gimimo, gyvybės pagrindas dvasinis, šiuolaikiškai
sakant, informacinis (Aš iki gimimo, p. 10). Šitaip ištarus
lyg pradingsta dvasia, jos tradicinis paslaptingumas, amžinumas,
dingsta, pagaliau, ir pats dvasingumas, jo dieviškumo supratimu (juk
dvasia įvardijama tik kaip informacija: tarkim genų). Ir sąmonė
sutapatinama, suplakama su informaciniais reiškiniais. Išriškit
Visas nesusipratimas pavadinimuose. Čia žodis informacija pavartotas gana skirtinga prasme nuo mums įprastinės. Ši sąvoka yra labai nauja ir ji iš tiesų, kaip vis labiau paaiškėja, reiškia tą patį, ką dvasia ar dvasingumas. Čia žodis informacinis reiškia tą informaciją, kuri yra pas Dievą ir dėka kurios Jis kuria visatą ir visa tai, kas joje esti. Tai ne toji informacija, kuria mes naudojamės kasdieniniame gyvenime, netgi genų informacija, palyginti su ja, yra labai grubi. Aiškumo dėlei, šitoks pavyzdys: akademikas I. Juzvišinas savo knygoje Informaciologijos pagrindai cituoja Evangelijos pagal Joną pirmąją eilutę, tačiau evangelinę sąvoką pakeisdamas nauja: Pradžioje buvo informacija. Ta informacija buvo pas Dievą. Ir informacija buvo Dievas. Citatoje sąvoka Žodis pakeista į mokslininkų pasirinktą pavadinimą: informacija. Taip pavadinta aukščiau minėtoji penktoji sąveika, apie kurią mokslas tik pradeda kalbėti. Daugeliui
skaudus Jūsų santykio su įvairių mokslų tiesomis klausimas. Ar savo išvadoms
pagrįsti ieškot atitinkamų mokslinių teiginių, ar atvirkščiai: iš
tų teiginių, faktų formuojat savas nuostatas? Kiekviena pasaulėžiūros, mąstymo, tikėjimo sistema kuriama priėmus pirminius teiginius: postulatus aksiomas arba dogmas kaip bepavadinsi, kurie dažniausiai yra neįrodomi. Kitaip jie nebūtų pirminiai. Ant jų yra statomas būsimasis mokslo, religijos ar filosofinės sistemos rūmas. Ir tai, koks jis bus, priklauso nuo pirminių teiginių. Taip yra kuriamas kiekvienas mokslas, kiekviena pasaulėžiūra ar religija. Taip buvo parašyta ir Virsmų knyga, tiktai virsmo sąvoka yra gana lengvai įrodoma. Jos galima tik nepriimti. Kokia
gi yra ji, Jūsų
pirminė,
pagrindinė aksioma? Žmogus yra siela, gyvenanti kūne. Ne kūnas, turintis sielą, bet būtent siela, gyvenanti kūne. Tada yra galimi ir tampa prasmingi visi žmogaus virsmai. Ar
Jums neteko girdėti priekaištų iš mokslininkų, kad gal nekritiškai
naudojatės šaltiniais, duomenimis, kad gal pasirenkat tik tuos, kurie
Jums parankūs? Ką tai reiškia nekritiškai?! Ir mokslininkai faktus pritaiko pagal savo požiūrį. Ko gero, kitaip nebūna. Jeigu turi idėją, tą patį faktą aiškinsi kitaip, savaip. Viską lemia skirtingas požiūris, kitoks interpretavimas. Idėja yra tarsi gera nuotaka, prie kurios jaunikiai faktai limpa tarsi musės prie medaus. Karčių
priekaištų Jums pateikia kalbininkai. Mūsų žurnale S. Karaliūnas
teigė, kad Jūsų vadinamosios veidrodinės simetrijos, arba atvaizdo,
dėsnis nepakankamai pagrįstas, nes esą nesilaikote pagrindinių
lingvistinės analizės principų, nes operuojat priebalsinėmis
konstrukcijomis, kurios semantiškai tuščios, nes esą nepakankamai
atsižvelgiat į tai, kokiais darybiniais formantais jūsų
gretinami žodžiai sudaryti (1995/3). Ar Jums tokie priekaištai
neatrodo svarūs, svarbūs? Kalbininkai nesupranta ar greičiau atsisako suprasti mūsų metodą. Tas ar kitas tyrimo metodas yra tik vienas iš būdų kitaip pažvelgti į tą patį žodį. Nesileisdami į polemiką, pasiremsime žmonėmis. Po paskaitų apie virsmus jie neretai sakydavo: atrodo, kad visa tai yra manyje, o aš tik atsimenu Mūsų metodas gyvas jis veikia. Mes juo naudojamės, be jo nebūtų ir Virsmų knygos. Bet
galgi išties yra tam tikri nenuginčijami pagrindiniai ir kalbinio tyrimo
principai
Vargu ar yra nenuginčijami. Reikia atsimint, pabūti daiktus įvardijusiojo vietoje. V. Toporovas jį, tą senąjį žmogų, kuris įvardijo daiktus, pavadino žyniu poetu. Žynys poetas! Kiek poezija yra mokslinė, tiek ir kalbininkų principai yra nenuginčijami. Tad
Jums nesvarbu, ką kalbininkai teigia? Ir svarbu, ir ne. Svarbu, jei žiūriu į kalbą per jų akinius, ir nesvarbu, jei žiūriu per savuosius. Mes visai ant kito pamato stovim. Svarbiausia yra idėja. Turėdamas idėją gali konstruoti savo pasaulį. Pagaliau apie kuriuos kalbininkus kalbame? Juk yra kalbininkų (Trubeckojus, Jakobsonas ir kiti), ieškančių ta pačia kryptimi. Iš
kur Jumyse toks užsispyrimas, tikslo siekimas? Mama man, dar vaikui, gimtinėje, Ramygaloje, sakydavo: Elkis kaip kiti. Ne! spyriodavausi, būsiu kitoks! Šitai, manau, susisiekia ir su dabartiniu manimi: ieškau kitokio požiūrio. Pažinti
praeitį mums atgauti esmiškumą (Virsmų knyga, p. 14). Man
atrodo, tai esminis Jūsų sakinys, tuo pačiu nusakantis ir takoskyrą
tarp to, ko siekiat Jūs ir akademiniai mokslininkai. Tik tiek, kad Jūsų
pastangų tikslas (tas atgauti esmiškumą) gal kartais pernelyg
nusveria akademikams rūpimą objektyviai pažinti. Jūs
teigiat: suvokti, atspėti, atminti mūsų papročio esmę (p. 14),
o nesakote: pažinti, ištirti
Kodėl? Suvokti,
atspėti, atminti tai tyrinėti reiškinį visumoje, jo aplinkoje,
tyrinėti jį gyvą, nesuardytą, neišpreparuotą. Minėjau
girdėjęs apie Jus pasakymą išmintingas žmogus. Ar Jūs tokiu save
laikote? Kiti žmonės gali taip sakyti, bet pats apie save ne. Tai būtų nedora ir netikra. Tokie vertinimai dažniausiai išsakomi būtuoju laiku. Laikas geriausias vertintojas. Ar
norėtumėt būti taip įvardytas? Tikrai ne. Svarbiau suvokti, atrasti, o kuo mane laikys kiti penktos eilės dalykas. Vis teigiu esąs didelis egoistas: ką darau, pirmiausia svarbu man pačiam. O jeigu dar kitiems nuo to gerai, tuo geriau! Save laikau mokiniu. Nes nuolat mokausi. Nelinkęs net ir tuo minėtu daraktoriumi, mokytoju vadintis. Aš nuolat pats mokausi. Net tose paskaitose, kur, atrodytų, kitus mokau, labai daug pats pervertinu, atrandu, išmokstu Apie
ką būtent šiuo metu daugiausia galvojate? Gilinuosi į gimimo ir mirties virsmus. Studijuodamas gimties virsmą, randu labai daug panašumų su tuo, kas yra mirties virsme. Žiūrint grynai moksliniu požiūriu, gimties virsme galime tyrinėti tik antrąją jo pusę, o mirties virsme priešingai, tik pirmąją pusę. Šia prasme jie vienas kitą papildo: kas yra viename, nėra kitame, tiriant vieną, galima remtis kitu. Man čia daug paslapčių ir atradimų. Paskaitose
dažnai minit, kad labai svarbu mokėti mirti. Jei galima taip klaust: ar
visada esat tam pasiruošęs? Mano požiūriu galima ir reikia taip klausti. Nemanau, kad aš tam tinkamai pasiruošęs, bet ruošiuosi. Prieš 15 metų mirtis kėlė baimę, dabar ji žadinanti nuostabą, įstabi: ką nauja dar patirsiu. Tikiuosi, kad pavyks daugiau ar mažiau sąmoningai atsiverti tai patirčiai, nors ką gali žinoti Ar neliūdina, kad pateikti žinių apie tą patirtį tada gal nebegalėsite? Nei parašyti, nei papasakoti... Oi Pateikimas ir dabar manęs perdaug nedomina. Tikrasis pažinimas įgyjamas ne per kitus, o per save. Nutruks tos paskaitos, ir aš būsiu patenkintas: galėsiu daugiau užsiimti savimi. Man ir dabar kai kas sako: tu per daug išorėj: daug kalbi, važinėji, o tai vidinės kultūros požiūriu nėra per daug gerai. Ant
knygos Aš iki gimimo viršelio rašote: Nors mes dažniausiai to
neprisimename, tačiau kiekvieno iš mūsų siela nusileido į žemę ir
pasirodė kūdikio pavidalu. Ką tokiu teiginiu norėjote pasakyti? Ar
galima jį įrodyti? Iš dalies galima, bet tai nebūtų moksliniai įrodymai. O pasakyti norėjau, kad maža reikšmės teikiam sielai, kad mūsų sielos yra apleistos, kad siela yra tarsi kūdikis, kuriuo reikia rūpintis, auginti. Iš Liaudies kultūra 2004 Nr. 6 |
Į
puslapį VYDIJA