Aleksandras Žarskus
Vaiko vystymasis ir
religinis bei moralinis auklėjimas
1. Pradžios svarba ir reikšmė.
Kur slypi pagrindinės auklėjimo ir pedagogikos nesėkmių priežastys?
Patarlė sako, kad gera pradžia pusė darbo arba pradžia darbą
gaišina. Ši išmintis tinka visoms žmogaus veikloms rūšims. Tačiau
dažniausiai pamirštame, kad ji tinka ir pradedant naują gyvybę, ją
auginant bei auklėjant. Būtent pradžioje, žinome mes tai ar nežinome,
yra klojami fizinės, psichologinės bei dvasinės vaiko sveikatos pamatai.
Žmogaus pradžia, tas nuostabiausias pasaulyje įvykis, materialistinės
pasaulėvokos suformuotoje vartotojų kultūroje yra labiausiai nužmoginta
ir apleista sritis. Čia dominuoja žemieji žmogaus instinktai. Apie
gyvybės pradėjimo reikšmę vartotojų kultūroje net neužsimenama. Tarsi
to, kas nematoma, apskritai nėra ar tai nesvarbu.
Gyvybės sėkloje, ar tai būtų augalo, medžio ar žmogaus sėkla, yra
visa tolesnė gyvybės vystymosi programa. Geras ūkininkas pirmiausia
rūpinasi tinkama sėkla. Kuo tas rūpestis pasireiškia sėjant žmogaus
gyvybės sėklą?
Nematomasis gyvybės vystymosi laikotarpis arba nėštumas yra ne mažiau
svarbus busimo žmogaus kokybei. Čia vaiko formavimąsi visų pirma įtakoja
visos tėvų savybės, o ypač moralinės ir dvasinės. Pakartokime žinomą
posakį: vaiko auklėjimas pradedamas devynis mėnesius prieš gimstant jo
motinai.
Gimimas taip pat labai svarbus įvykis žmogaus gyvenime. Atsiskirdama nuo
motinos gyvybė patiria didžiulį sukrėtimą stresą, kuris žmogaus
sąmonėje palieka gilų įspaudą (imprintingą), išliekantį ir stipriau ar
silpniau veikiantį visą žmogaus gyvenimą. Visi esame girdėję apie gimimo
traumas. Tai, kaip žmogus gimsta, prievartos būdu ar natūraliai,
gimimo aplinka, gydytojai ir požiūris į gimstančią gyvybę, yra
pagrindiniai veiksniai, nuo kurių priklauso galima gimimo trauma bei jos
pasekmės. Net ir būsimas žmogaus santykis su mirtimi priklauso nuo to,
ką žmogus patyrė gimdamas: jei jam sunku ar baisu buvo gimti, sunku ar
baisu bus ir mirti.
Mūsų kultūroje žmogus yra įteisinamas tik nuo gimimo, o sąmoningai jį
auklėti dažniausiai pradedame tik vaikui ėmus kalbėti. Ne tik su
negimusiu, bet ir su gimusiu kūdikiu ilgokai elgiamasi tarsi su daržove,
kuriai reikalingas tik fiziologinių poreikių patenkinimas. Tačiau
kūdikystėje ir vaikystėje formuojasi svarbiausi ir pagrindiniai ryšiai
tarp smegenų ląstelių neuronų, kurie ir daro vaiką vienokiu ar kitokiu
žmogumi. Paskaičiuota, kad per pirmuosius trejus vaiko gyvenimo metus
susiformuoja apie 70% ryšių smegenyse, nuo kurių priklauso vaiko
psichika. Vaizdžiai sakant, iki septynerių metų vaikas praeina
pagrindinius gyvenimo universitetus, lemiančius koks jis bus žmogus.
Žinoma, vėlesnės vaiko gyvenimo sąlygos taip pat turi įtakos, tačiau
dažniausiai tai jau būna klaidų taisymas.
2. Pagrindiniai vaiko poreikiai.
Būti žmogumi reiškia kam nors
priklausyti, būti susietu visų pirma su mama, šeima, gimine, tauta,
gamta ir su Dievu. Visuomenėje, kur pagrindinės vertybės yra daiktai ir
pinigai, ryšio alkis yra ypač didelis. Vis daugiau žmonių nebejaučia
tikrojo ryšio. Žmonės jaučiasi vieniši ir atstumti, nes tarpusavio
ryšiai dažniausiai būna pagrįsti baime, godumu ar nuosavybės jausmu.
Tačiau tikrasis Ryšys nereiškia nuosavybės, jis atsiranda iš
vidaus ir yra sugebėjimas maloniai priimti ir pasitikėti.
Ryšio ilgesys gyvuoja nuo senų senovės ir yra žmogaus
prigimties branduolys. Labiausiai bauginantis dalykas yra
visiškas atskyrimas. Tokį atskyrimą vadiname
pragaru. Gražiausias visų religijų vaizdinys yra tobulo
ryšio vieta dangus, rojus, nirvana, t. y. ten, kur nebėra
atskyrimo. Kai žmogaus ryšys su pasauliu atitinka jo prigimtį
ir svajones, širdis randa pasitenkinimą, o siela
ramybę. Tada galima pasinerti į ieškojimų džiaugsmą ir
riziką, galima gyventi džiaugsmingai, veržliai, jautria
širdimi. Ir priešingai, kai esi atskirtas, atstumtas ar
nepageidaujamas, gyvenimas neišvengiamai siaurėja iki
vienintelės minties, kad esi atstumtas, ir žmogus iš visų
jėgų stengiasi tokią padėtį keisti.
Žemiškųjų ryšių pradžia yra motinos kūdikio santykiai,
tačiau jie priklauso nuo tėvo ir motinos ryšio. Motinos ir kūdikio
santykiai yra visų tolimesnių būsimo žmogaus ryšių, kurie
ateityje užsimegs jo gyvenime, pagrindas ir pavyzdys. Šie
santykiai gali būti arba susivienijimo, arba
prieraišūs. Dar juos galima pavadinti saugiu ir
nesaugiu prieraišumu. Susivienijimo santykiai
formuojasi, kai nepažeidžiami Kūrėjo nustatyti
prigimtiniai motinos vaiko ryšiai, o prieraišūs santykiai
klostosi, kai kaip nors pažeidžiamas gyvybės atėjimo į žemę
planas. Susivienijimo santykiai būdingi pirmykštėms
kultūroms, o civilizuotose tautose, kur pažeidžiamas
prigimtinis vaiko ir motinos ryšys, dažniau susiklosto baime
ir nuosavybės jausmu grįsti prieraišūs santykiai. Štai kodėl
civilizuoti žmonės, kurie yra susirišę daugybe išorinių
ryšių, viduje dažniausiai jaučiasi vieniši ir atstumti.
Ryšys teikia saugos jausmą, iš kurio kyla žmogaus vidinė
galia ir pasitikėjimas gyvenimu. Ryšio dėka galima
ištverti išorinį spaudimą ir sumaištį, nes po kojomis
jaučiamas tvirtas pagrindas. Kai tai pažeidžiama, tampame
nerimastingi, lengvai sužeidžiami ir šalti. Taip yra
suaugusiųjų pasaulyje, o ryšio netekęs kūdikis
yra beveik pasmerktas taip tvirtina šiuolaikinė
psichologija. Trumpai sakant, geras ryšys patenkina ne tik
fiziologinius, bet ir psichologinius, bei dvasinius kūdikio poreikius.
3. Hiperaktyvūs ir dėmesio
nesukaupiantys vaikai. Garsioji
italų pedagogė M. Montessori yra aprašiusi tokį eksperimentą. Palei ilgą
stalą, ant kurio sudėti įvairūs daiktai, viena po kitos praeina dvi
vienodo amžiaus vaikų grupės. Vienos grupės vaikai ėjo šūkaudami,
stumdydamiesi, praeidami pro stalą griebdavo daiktus, trumpai juos
apžiūrėję mesdavo atgal ir imdavo kitą, trečią, ketvirtą, tada klegėdami
nuėjo tolyn. Kitos grupės vaikai ėjo ramiai, neskubėdami, prie stalo
sustoję atidžiai žiūrėjo į ant jo esančius daiktus, kai kurie vaikai
paimdavo daiktą ir ilgai, atidžiai jį apžiūrėję padėdavo atgal ir tada
eidavo tolyn. Kurios grupės vaikai yra normalūs?
Tarsi epidemija plinta psichologinis vaikų nepilnavertiškumas. Atsirado
naujos diagnozės: hiperaktyvus, dėmesio nesukaupiantis, emocionaliai
nestabilus, nemokus vaikas. Nežinia kiek jų jau yra Lietuvoje,
tačiau JAV jų priskaičiuojama nuo 1,5 iki 4,5 milijono (XX a. pabaigos
duomenys), daugiausia berniukų.
Neurofiziologijos daktarė Klara Hannaford tokius vaikus siūlo vadinti
stressed out, survival oriented human (streso išvarginta, į išlikimą
orientuota asmenybė). Turint omenyje, kas buvo pasakyta apie ryšio ir
saugos jausmo reikšmę, tai labai teisinga diagnozė. Vaikai, neturintys
gero ryšio su šeima, jaučiasi nesaugūs. Jie yra nuolatinėje įtampoje,
nuolatiniame strese, nes jie jaučia grėsmę savo išlikimui. Jie priversti
rūpintis savo išlikimu, nors tai jiems ne pagal jėgas.
Nuolatinio streso būsena labai sustiprina smegenų, atsakingų už
išlikimą, procesus ir tuo pačiu susilpnina veiklą tų smegenų dalių,
kurios atsakingos už mokymąsi ir adekvatų socialinį elgesį. Todėl tokių
vaikų elgesys pasižymi:
-
per dideliu aktyvumu hiperaktyvumu,
-
nesugebėjimu susikaupti,
-
nesugebėjimu elgtis pagal priimtas bendravimo normas,
-
nesugebėjimu mokytis,
-
netvarkingais, nevikriais arba blogai valdomais judesiais,
-
agresyviu elgesiu.
Tokie vaikai
nėra blogi iš esmės. Jų agresyvumas ar netinkamas elgesys yra juose
slypinčios baimės ir nuolatinio streso išraiška. Pasaulis jiems yra
nesaugi vieta. Kai vaikas ar apskritai žmogus jaučiasi nesaugus, jis
mato priešus ten, kur jų nėra. Ką nors sulaužydamas ar sumušdamas, jis
jaučiasi stipresnis ir tuo pačiu saugesnis. Kitaip sakant, savo
agresyviu elgesiu jis stiprina tą saugos jausmą, kurį jam turėjo
suteikti gamtos ar Kūrėjo numatytas ryšys su mama ir su šeima. Nėra
ryšio su mama, su šeima, nėra ryšio ir su mokytojais, su draugais, su
gamta, su gyvūnais ir, suprantama, nėra ryšio ir su Dievu.
Gero ar blogo
ryšio pradžia prasideda nuo pat pradėjimo. Kaip jaučiasi mama, nešiodama
kūdikį saugi ar nesaugi? Gal ją paliko kūdikio tėtis? Ryšys
pažeidžiamas ir tada, kai mama tuoj po gimdymo išskuba į darbą, palieka
vaikelį kitų priežiūrai. Mamos noras netrukus po gimdymo eiti į darbą,
rodo silpną ryšį su vaiku.
4. Vaiko paniekinimas (Child abuse).
Tai Vakarų kultūroje atsiradęs reiškinys, nežinomas senose kultūrose. Po
Antrojo pasaulinio karo apie jį parašyta tūkstančiai straipsnių ir
išleista šimtai knygų. Child abuse sunkiai į lietuvių kalba
išverčiama sąvoka. Ji reiškia vaiko apleidimą ir dėmesio nekreipimą į jo
pagrindinius poreikius, netgi paniekinimą. Turtingose, medžiaginės
gerovės šalyse kenčia vaikai. Turtingiems tėvams vaikas dažnai yra tarsi
bagažas, kuris paliekamas pas kaimynus, pas gimines arba tiesiog
vienas. Toks vaikas turi tiek pat abejingų globėjų, kaip ir našlaitis
prieglaudoje. Po metų kitų jis atrodys kaip meilės nepatyręs vaikas,
kuriam pasaulis nėra saugi vieta gyventi. Europa, sakė popiežius
Benediktas XVI (2007-01-04), nenori turėti vaikų ir atsisako skirti
laiko ir aukotis vaikų labui.
Šis reiškinys sparčiai plinta ir
Lietuvoje. Visi kalba tik apie teises, o pareigos pamirštamos, apie jas
kalbėti tiesiog nepriimta. Ir vaikus auklėjame ta pačia dvasia: jie žino
tik apie teises, o kur kalbama apie vaikų pareigas? Neturtingi tėvai
savo vaikus palieka ar atiduoda valstybės priežiūrai. Atsirado nauja
sąvoka našlaitis turintis tėvus. Statistika bauginanti. Tik kas
tryliktas vaikų globos namų augintinis yra tikras našlaitis (www.delfi.lt
2006 05 17). Blogiausia yra tai, kad taip užaugę vaikai patys tampa
blogais tėvais. Ir šis reiškinys sparčiai plinta.
Tai akivaizdžiausias tautos ir
visuomenės žlugimo požymis: nebesirūpinama savo tęstinumu. Nyksta
pareigos ir pasiaukojimo jausmas, kurio pamatai taipogi padedami
gyvenimo pradžioje. Visuomenė, apleidusi savo vaikus, yra pasmerkta
lėtam išnykimui. Tai akivaizdžiai matosi statistinėse suvestinėse. Bet
vėlgi, niekam tai nerūpi, nes dauguma visuomenės narių, kartu su visumos
bei religiniu jausmu yra praradę ir giminės pratęsimo jausmą.
Turtingiausiose ES šalyse giminės pratęsimo pareigą už europiečius
atlieka musulmonai. Statistinės suvestinės ir prognozės rodo
akivaizdžias pasekmes, bet kam tai rūpi? Medžiaginės gerovės visuomenė
gyvena tik šia diena.
5. Vaiko vystymosi ypatumai.
Šiuolaikinė pedagogika tebestovi ant
tų pamatų, kurie buvo padėti XIX a., kai ne tik dar nebuvo vaiko
psichologijos, bet apskritai psichologija, kaip mokslas, buvo ką tik
gimusi. Į vaiką buvo žiūrimą kaip į mažą nesubrendusį suaugusįjį.
Vaikas nėra nesubrendęs suaugęs. Vaikas
iš esmės yra kitoks. Ir tai, kas tinka suaugusiam žmogui, gali
netikti ir net kenkti vaikui. Pagrindiniai vaiko ir suaugusiojo
skirtumai glūdi sąmonėje bei mąstymo ypatybėse. Vaiko mąstymas yra
vaizdinis emocinis, o suaugusiojo loginis racionalus.
Žymiausias vaikų psichologas J. Piaget (Pjažė) vaiko mąstymą pavadino
stebuklingu, t. y. panašiu į mąstymą pasakų veikėjų, kuriems
pasaulis yra gyvas ir paklusta jų žodžiams. Ontogenezė pakartoja
filogenezę, sako Hekelio dėsnis. Vaiko vystymasis pakartoja
žmonijos sąmonės vystymąsi. Todėl vaikai taip mėgsta pasakas, jas
supranta, ir jos jiems yra būtinos, kad vaikas išaugtų
psichologiškai pilnavertė asmenybė.
Vaikams pasakas aiškinti nebūtina. Jie
jas suvokia vaizdiniu mąstymu, priešingai suaugusiems, kurie mąsto
logiškai. Svarbu tik tai, kad būtų papasakota visa pasaka iš karto, nes
ji yra nedaloma visuma.
Maždaug iki 10-ies metų vaiko mąstymas
yra vaizdinis emocinis. Tik apie aštuntuosius metus pamažu pradeda
vystytis suaugusiems būdingas loginis mąstymas. Suaugusio mąstyme
pirmiausiai eina mintis, perteikianti informaciją abstrakčiomis
sąvokomis, po to sužadinamas jausmas ir tik tada sukyla noras,
verčiantis žmogų veikti. Vaiko mąstymas prasideda nuo kokio nors
veiksmo, poelgio, daikto pergyvenimo ir stebėjimo. Kai vaikas ką nors
stebi, tai nėra pasyvus stebėjimas, bet aktyvus psichinis procesas.
Vaikas mintimis neišreikš to, ką pastebėjo, tačiau pakartos mėgdžiodamas
veiksmus. Toliau poelgį ar veiksmą vaikas pergyvena emocionaliai ir
sujungia save su veiksmu. Vaiko mąstymas tolygus jo veiksmui. Tik
vėliau, vėlyvoje vaikystėje, vaiko sąmonėje atsiranda mintys kaip ir
suaugusiems. Vaikai mąsto netgi garsiai, kitaip sakant, išoriškai.
Suaugusiems atrodo, kad vaikai labai daug šneka, tiesiog be perstojo.
Tuo tarpu tai yra natūralus vaiko mąstymas.
Gimusio vaiko sąmonė maždaug iki metų
yra senose, vadinamose reptilinėse (roplių) smegenyse. Vaikui vystantis,
tarp 1-4 metų jo sąmonė palaipsniui pereina į limbinę smegenų dalį, į
viduriniąsias smegenis, kurios yra atsakingos už emocijas. Limbinė
smegenų dalis yra susieta su širdimi. Labai svarbu, kad šis ryšys nebūtų
pažeistas. Dar vėliau, tarp 5 ir 14 metų, vaiko sąmonė pagaliau
persikelia į naująsias smegenis raukšlėtąją smegenų žievę.
Pirmieji septyneri vaiko gyvenimo metai
tai intuityvus, emocinis sąmonės vystymosi laikotarpis priešloginis
tarpsnis. Panašiai, kaip augalas nuosekliai praeina visus epigenetinius
vystymosi tarpsnius, taip ir vaikui reikia nuosekliai praeiti visą
gamtos ar Kūrėjo numatytą vystymosi programą. Negalima skubinti vaiko
brandos, nes vaikui reikia vaikystės.
Prieš gerą pusšimtį metų pedagogika su
savo programomis sutrikdė priešloginį vaiko vystymosi periodą. Ankstyvas
loginio mąstymo brukimas paankstino lytinį brendimą, nes suaktyvino tuos
smegenų procesus, kuriems, pagal Kūrėjo planą, skirta prabusti gerokai
vėliau apie 11-12 vaiko gyvenimo metus. Vydūnas yra rašęs, kad
ankstyvas protavimas žadina lytines liaukas. Gamtos dėsnis toks:
greitesnis brendimas trumpesnis gyvenimas. Įdomu, kur mes skubame
šiais visuotinio nerimo laikais? Genami noro visko daugiau turėti ir
nerimo, kad kiti neaplenktų, mes skubiname ir savo vaikus greičiau
subręsti. Pavogtos vaikystės laikai tai dar vienas šių laikų
apibūdinimas.
Daugumos šiandieninių auklėjimo problemų
nebūtų, jei mes, suaugusieji, padėtume įgyvendinti tą vystymosi planą,
kuris yra užkoduotas kiekviename vaike. Tačiau argi mes pasitikime
Kūrėjo planais? Jau keičiame augalo genus, žadama keisti ir žmogaus.
Įdomu, kokių problemų tada sulauksime?
6. Jautrieji vaiko vystymosi
periodai. Jau seniai biologai
yra pastebėję ypatingo jautrumo periodus gyvų būtybių vystymesi. Visas
ankstyvasis žmogaus gyvenimo tarpsnis yra kritinis jautrusis.
M. Montessori pastebėjo, kad tam tikrais savo gyvenimo metais ar
mėnesiais vaikas būna ypatingai jautrus vieniems ar kitiems dalykams ar
įspūdžiams.
Vystymasis nėra neapibrėžtas tapsmas,
bet vidinio vyksmo rezultatas, kurį valdo periodiškai pasireiškiantys ir
išnykstantys stiprūs potraukiai instinktai. Šie stiprūs potraukiai tam
tikrose vystymosi stadijose verčia vaiką ypatingai iškrauti energiją.
Ši iškrova labai skiriasi nuo suaugusiojo.
Jautrumo periodas yra tarsi prožektorius
nušviečiantis tam tikrą gyvenimo sritį. Padidėjęs jautrumas įgalina
vaiką užmegzti ypatingai tamprų ryšį su išoriniu pasauliu ir nuo tos
akimirkos vaiką sudominusi sritis yra nesudėtinga ir patraukli. Tik tada
kai tokio jautrumo periodo metu vaikas įgyja atitinkamą savybę ar kažką
išmoksta, ant jo nusileidžia nuovargio ar abejingumo šydas. Tam tikra
dalis vaiko vystymosi programos įvykdyta. Tačiau užgesus vienai vaiko
aistrai jautrumo periodui, neužilgo įsižiebia nauja liepsna. Taip
vaikas žingsniuoja nuo vieno pasiekimo prie kito, nuolatos iki virpesio
pripildytas gyvybinės galios, kurią mes vadiname vaikystės džiaugsmais.
Šioje nuostabioje dvasios liepsnoje auga
kūrybinė žmogaus galia. Tačiau jeigu jautrusis periodas praeina
neišnaudotas, vėliau vaikas tą sugebėjimą įgyja labai sunkiai, tai
reikalauja daug vargo ir jėgų. Tuo skiriasi vaiko ir suaugusiojo
psichologija ir mokymasis.
Patirtis rodo, kaip skaudžiai vaikas
reaguoja, kai išorinės kliūtys sutrukdo jo veiklą. Tą stiprų vaiko
pasipriešinimą pavadinome neapibrėžta sąvoka kaprizai. Tai, kas
suaugusiems nesuprantama, nelogiška ir prieštarauja jų numatytoms
programoms, yra kaprizai.
Mama skundėsi, kad dukrelė, kai reikia lipti laiptais, labai
kaprizijasi. Ji neseniai išmoko vaikščioti. Lipant laiptais mama, kad
būtų greičiau, imdavo ją ant rankų, bet dukrelė tam priešinosi.
Mamai tai atrodė nelogiška, juk ji daug greičiau užlipa
laiptais su vaiku ant rankų. Mama paklausė patarimo ir leido dukrelei
pačiai lipti laiptais. Ši, nors ir vargdama, bet džiugiai lipo. Užlipusi
ji ėmė leistis laiptais žemyn, kad dar kartą užliptų. Taip svarbu jai
buvo išmokti lipti laiptais.
Tie vaiko kaprizai praeina kaip ir
jautrumo periodai. Tačiau jeigu jautrieji periodai lieka neišnaudoti,
jie vaiko vystymesi palieka spragas, kurias vėliau sunku užtaisyti.
Kaprizų ryšys su jautrumo periodais rodo nepatenkintus vaiko poreikius.
Kaprizai yra sutrikdyto vaiko vystymosi ženklas. Jie tuojau praeina,
jeigu pavyksta suprasti ir patenkinti tikruosius vaiko poreikius.
Vidinis jautrumas apsprendžia tai, ką
vaikas pasirinks iš mus supančio išorinio pasaulio, kokia situacija šiuo
vystymosi momentu jam tinkamiausia. Vidinis jautrumas nulemia tai, kad
vaikas į vienus dalykus kreipia dėmesį, o į kitus ne. Kai tik vaiko
sieloje atsiranda toks jautrumas, jis tarsi šviesos spindulys apšviečia
situaciją ar tam tikrus daiktus, o kitus palieka tamsoje. Visas vaiko
dėmesys susitelkia į apšviestąją sritį. Kiekvienas jautrumo periodas yra
panašus į Dievo Dvasios dvelksmą, kuri atgaivina negyvąją materiją.
7. Indigo vaikai.
XX a. pabaigoje vaikams apibūdinti imta vartoti nauja sąvoka: indigo
vaikai. Sparčiai daugėja knygų ir straipsnių, ypač anglų kalba, apie
vadinamuosius indigo vaikus. Yra ir lietuviškas internetinis puslapis
apie juos:
www.indigo.home.lt. Kas jie?
Visų pirma reikia pasakyti, jog
indigo vaikams tinka ar priskiriamos viena ar net kelios diagnozės,
suminėtos trečioje dalyje: Hiperaktyvūs ir dėmesio nesukaupiantys
vaikai. Apie juos sakoma, kad tai ypatingų gabumų vaikai, tačiau
nenuspėjami, sunkūs, nesuvaldomi, maištaujantys. Vienintelis dalykas,
su kuo sutinka visi rašantys apie indigo vaikus yra tai, kad su
vaikais nebegalima toliau elgtis taip, kaip elgiamės iki šiolei.
Reikia kardinalių permainų auklėjimo ir švietimo srityje. Kai
patenkinsime pagrindinius vaiko poreikius ir leisime jiems būti vaikais,
paslaptingieji indigo vaikai išnyks savaime kaip ir atsirado. Indigo
vaikai tai tos pačios problemos netinkamo elgesio su vaikais kitoks
įvardijimas.
Pedagogas praktikas S. Harisonas
(S. Harrison) knygoje Laimingi vaikai rašo: Susiklosčiusi švietimo
sistema žaloja vaikus. Vaikai gimsta su įgimtu potraukiu mokytis, bet
juos suvaro į mokyklą, mažai kuo besiskiriančią nuo kalėjimo, verčia
sėdėti nepatogiose kėdėse ir įsiminti siaubingą kiekį nesusietos
informacijos. (...) Šiandieninės mokyklos beveik neužsiima mokymu, jos
kontroliuoja, diegia ideologijas ir ardo vaiko dvasią. Atimdami iš vaikų
mokymosi laisvę, mes pažeidžiame prigimtinį vaikų žingeidumą, pakeisdami
jį mechanišku kalimu ir dvasios skurdu.
8. Vaikai ir televizija.
Dažniausiai manoma, kad neigiamą
televizijos poveikį ir jos daromą žalą apsprendžia programų turinys.
Akivaizdu, kad jis neigiamai veikia vaiko psichiką, bet didžiausią žalą
daro ne programų turinys. Televizija, kaip informacijos perdavimo
priemonė, visiškai netinka tai sąmonės ir mąstymo būsenai, kurioje yra
vaikas mažiausiai iki septynerių metų.
Visą žmonijos vystymosi istorijos eigoje
vaikai klausydavosi pasakojimų. Pasakos ir mitai vaikams suprantama
forma, vaizdiniam mąstymui tinkamu būdu perteikia pagrindinius gyvenimo
dėsningumus, paaiškina pasaulio sandarą ir visą kosmogoniją. Pasakos
žodžiai žadina smegenų veiklą ir, kaip atsakas į žodinį stimulą, vaiko
smegenys kuria vidinį vaizdą ar pavidalą. Tokiu būdu vystosi
vaizdinis mąstymas, kuris yra ir atminties, ir kūrybingumo pagrindas.
Tuo tarpu televizija smegenims pateikia
gatavą vaizdą, kurį, klausantis pasakų, kuria viduriniosios smegenys.
Tokiu būdu, žiūrint televiziją vaiko smegenys beveik nesivysto.
Tą patį galima parodyti skaičiais.
Žmogus per sekundę gali priimti ir apdoroti 108-1011
bitų informacijos. Žiūrėdamas spalvotą televiziją, žmogus akimis
priima didžiąją dalį to informacijos kiekio. Tuo tarpu
klausydamas pasakojimo ar skaitydamas knygą, žmogus priima tik 200 bitų
informacijos per sekundę. Informacijos trūkumą papildo vaizdinis
mąstymas vaizduotė, fantazija. Smegenys lieka laisvos ir todėl girdimo
ar skaitomo teksto vaizdą sukuria pačios. Todėl kiekvienas pasakos
klausytojas ar knygos skaitytojas tekstą suvokia individualiai.
O žiūrint televizorių, kai smegenys yra
užverstos informacija, joms belieka tik ją priiminėti ir pergyventi
emocionaliai. Suaugusiajam tai nedidelis pavojus, nes jo smegenys beveik
jau susiformavusios, tačiau vaikui, ypatingai iki 7 metų, kai jo
smegenys dar tik formuojasi, pats televizijos žiūrėjimas daro sunkiai
pataisomą žalą, nes labai pažeidžia vaizdinio mąstymo, nuo kurio
priklauso atmintis ir žmogaus kūrybingumas, vystymąsi.
Jau vien tik sėdėjimas prie
televizoriaus ar kompiuterio stabdo proto vystymąsi. Sėdėdamas žmogus
nejuda, o vaiko smegenų ir sąmonės vystymasis tiesiogiai susietais su
fiziniais judesiais, su kūno motorika. Be to, sėdėjimas prie
televizoriaus, generuojančio stiprius elektromagnetinius laukus,
neigiamai veikia vaikų sveikatą, o ypač imunitetą.
9. Religinis auklėjimas.
Pirmiausia aptarkime, kaip mes
suprantame religinį auklėjimą ir tuo pačiu religingumą. Religija
daugumai žmonių yra žinojimas ir pripažinimas tam tikrų tikėjimo tiesų
bei dalyvavimas religinėse apeigose ir pamaldose. Tai formalioji
religingumo pusė, kuri, tiesą sakant, beveik nepakeičia žmogaus. Jei
žmogus yra tik formaliai religingas, jo elgesys, išskyrus religinių
ritualų atlikimą, beveik niekuo nesiskiria nuo netikinčiojo. Formali
religija nesuteikia žmogui saugumo jausmo. Jis lieka toks pat
nepasitikintis gyvenimu ir bijantis mirties, kaip ir materialistas.
Visai kas kita yra esminis religingumas,
kurio esmė yra vidinis ryšys su širdimi (Dievu) ir iš to ryšio
kylantis pasitikėjimo gyvenimu bei saugumo jausmas. Pagrindas tokiam
religingumui yra dedamas kūdikystėje ir vaikystėje. Ir jis priklauso nuo
jau minėto vaiko ryšio su mama bei su šeima.
Esminio religingumo atsiradimas yra
labai subtilus procesas, kurį lengva pažeisti, bet sunku atstatyti.
Religingumas yra susietas su vaiko vystymusi, su aš susiformavimu ir
su jau minėtu sąmonės perėjimu iš senųjų smegenų per viduriniąsias į
naująsias smegenis. Senieji smegenys apsprendžia visumos jausmą ir tuo
pačiu esminio religingumo, t. y. ryšio su viskuo kas yra, su Dievu
jausmą. Juose taipogi glūdi gyvybės pratęsimo instinktas, kuris
šiandieninėje kultūroje yra labai susilpnėjęs.
Informacija iš juslių plūsta į senąsias
smegenis. Senosios smegenys tą neapdorotą informaciją siunčia į
viduriniąsias smegenis, kurios yra centrinis visų smegenų funkcijų
mazgas. Tiesioginis nervų kanalas viduriniąsias smegenis jungia su
širdimi. Viduriniosios smegenys nuolat siunčia širdžiai signalus ir
priima nurodymus iš širdies kaip atsiliepti į išorinio pasaulio
dirgiklius.
Žmogaus dvasinis centras yra širdis.
Biblijoje širdis yra paminėta virš 600 kartų, o protas tik tris kartus.
Jau vien iš to galima daug ką spręsti. Visose religijose garbinamas ne
protas ar intelektas, bet širdis. Žmogaus esminis religingumas, o tuo
pačiu ir santykis su pasauliu priklauso nuo širdies ir smegenų ryšio.
JAV nacionalinis protinės sveikatos institutas šį ryšį pavadino širdies
ir smegenų pokalbiu. Deja, atrodo, kad daugumos šiuolaikinių žmonių
proto ir širdies ryšys yra labai pažeistas arba nutrūkęs. Šio ryšio
pažeidimo arba nutrūkimo priežasčių reikia ieškoti vaikystėje. Jau
minėjome, kad tarp vienerių ir ketverių metų vaiko sąmonė iš senųjų
smegenų persikelia į viduriniąsias, kurios tiesiogiai jungiasi su
širdimi. Jeigu vaiko ryšys su mama ir šeima yra geras, tada formuojasi
minėti susivienijimo santykiai, kurie yra esminio religingumo
pagrindas. Tai širdies veikla pagrįsti santykiai. Meilę patiriantis
vaikas taipogi atsako iš širdies einančia meile. Širdis kalba į širdį, į
meilę atsakoma meile.
Protas kalba garsiai, o širdis kalba
tyliai. Nepažeisti vaikai mėgsta tylą ir pasiduoda jos kerams. Tyla turi
žadinančiąją ir perkeičiančią galią. Po tylos yra kitaip negu prieš ją.
Tyla ugdo nuostabą ir pagarbą, intuiciją, nuojautą, esmės suvokimą. O
visa tai stiprina ryšį su širdimi. Tylūs meditacijos pratimai ugdo
darnių, grakščių judesių poreikį ir sugebėjimą bei moko atsargiau elgtis
su daiktais.
Tylus sėdėjimas ir atida judesiams bei
lygsvarai yra susiję su savo kūno suvokimu, jo jausmais ir gyvybingumu,
su kūno dvasios vienove. Tyla padeda labiau susivokti savyje,
skaistina jausmus ir mintis, stiprina vidinį gyvenimą. Tyloje auga ir
stiprėja gilesnio ryšio ir žmoniškumo sąmonė.
Visose religinėse bendruomenėse svarbią
vietą užima meditatyvūs skaitymai, giesmės, ceremonijos, simboliai,
apgaubti tylos. Susitikimui su šventumu, su širdimi, kurioje gyvena
Dievas, svarbiausia yra rimtis ir visiška tyla. Vidinė ramybė ir jautrus
savos esybės, daiktų ir pasaulio suvokimas ugdo esminį religingumą:
slėpiningos gyvenimo prasmės nuojautą, ryšio ir vienybės su visu
pasauliu jausmą, Dievo globos bei pašaukimo nuojautą. Religija tai
tylus širdies (Dievo) kvietimas ir žmogaus atsiliepimas. Tačiau mes
negirdime širdies (Dievo) kvietimo, jeigu mūsų viduje nėra ramybės.
Tylos valandėlės ar pamokos yra esminis ir nepakeičiamas religinio
auklėjimo pagrindas.
Labai svarbu išnaudoti tą vaikystės
tarpsnį, kai vaiko sąmonė yra vidurinėse smegenyse, kurios turi
tiesioginį ryšį su širdimi. Tokio amžiaus vaikui svarbu ne
kaip viskas buvo ar vyksta, bet kodėl. Į šituos vaiko
kodėl tėvams kartais sunku atsakyti, nes vaikui (širdžiai) reikia
moralinio atsakymo. Tai jautrusis moralinio vystymosi tarpsnis.
Nikitinai, kurie užaugino septynis savo vaikus ir auklėjo anūkus, rašė,
kad jie pastebėjo, jog žmogaus orientacija į moralines vertybes
prasideda kūdikystėje.
Kai mamos ir vaiko ryšiai yra nutrūkę
ar labai pažeisti, formuojasi prieraišūs santykiai, kurie nėra
palankūs ryšiui su širdimi formuoti. O pedagoginių programų brukamas
loginis mąstymas per anksti stumia vaiko sąmonę į naująsias smegenis,
kurios neturi ryšio su širdimi. Tokiu atveju, vaiko sąmonė, blogai
užmezgusi ar visai neužmezgusi ryšio su širdimi, skuba į naująsias
smegenis, bet lieka menkai susijusi ar visai atskirta nuo visuminio
psichikos centro širdies, arba, vaizdžiai sakant, nuo Dievo. Kai
klausiame žmogaus, kur jame gyvena Dievas, visi rodo į širdį, o kai
klausiame kur yra jo aš, rodo į galvą.
Apžvelgsime pagrindinius susivienijimo ir prieraišių
santykių bruožus, juos priešpastatydami:
- Susivienijęs žmogus moka būti, jis yra pasitikintis (tuo,
kas vyksta) ir ramus. Prieraišus žmogus gyvena turėjimu, jis
nerimauja ir bijo prarasti, netekti.
- Susivienijęs pasitikinčiai priima tai, kas vyksta, ir
sąveikauja su tuo. Jis vadovaujasi intuicija, širdimi ir
išlieka mylintis visose situacijose. Prieraišus stengiasi
valdyti tai, kas vyksta, ir puola arba ginasi. Jis
vadovaujasi intelektu ir dažnai yra agresyvus.
- Susivienijusių žmonių santykiai yra pagrįsti
intuityviais, širdies ryšiais. Prieraišių žmonių santykius
valdo protas ir per jusles žmogaus sąmonę pasiekiantys
signalai.
- Susivienijęs jaučia vidinę galią, kuri jam yra intuityvus
išgyvenimas, nepasiekiamas intelektui. Kito asmens šalia
gali ir nebūti, tačiau susivienijęs jaučia ryšį su juo ir yra
ramus. Prieraišus žmogus nesuvokia vidinės galios, bet tiki
savo poreikių patenkinimu ir todėl linkęs agresyviai
užgrobti ir valdyti. Jis nerimauja, kai kito nėra šalia.
- Susivienijimas yra pasaulio priėmimas, jo pažinimas ir
mokymasis. Mokydamasis žmogus eina nuo žinomo prie nežinomo.
Prieraišų žmogų pasaulis giliai žeidžia, jis juo nepasitiki.
Todėl savo apsaugai jis stengiasi pajungti išorinio pasaulio
įvykius, žmones ir daiktus. Su kitu žmogumi jis elgiasi kaip su
jam pavaldžiu daiktu ar padėjėju, o pats yra gynyboje. Jis
gyvena savo kiaute ir amžinai nerimauja.
- Susivienijęs intuityviai nujaučia įvyksiančius įvykius,
nes jo centras yra širdis. Prieraišus nemoka bendrauti kitaip,
kaip tik fizinių juslių lygyje. Visus įvykius jis priima kaip
dingstį turėti, o vėliau valdyti, nes aukštesni santykių
lygiai jam neprieinami.
- Susivienijęs jaučia, kad šio laiko įvykiai patenkins jo
poreikius. Jis atviras ir pagavus. Todėl jis kūrybingas ir
visą laiką mokosi. Prieraišus iš anksto bando svarstyti,
analizuoti būsimus įvykius, atspėti jų baigtį ir įvykių tėkmę
keisti savo naudai. Bet suvokia jis trumparegiškai.
Esant prieraišiems arba protu
pagrįstiems santykiams žmogus lengvai tampa ateistu, o jeigu mokomas
religijos, tai mokosi jos protu, kaip ir kiekvieno kito dalyko.
Religijos mokosi todėl, kad to kažkas pageidauja ar kažką jam už tai
pažada. Protu išmoktas religingumas yra tik formalus, išorinis. Vaikas
gali atlikinėti religines apeigas, tikėti, melstis, bet tai nesuteikia
jam saugumo jausmo ir mažai padeda pakelti gyvenimo sunkumus ar priimti
moralinius sprendimus. Tokiu religingumu galima ir manipuliuoti. Protas
yra nuostabus dalykas, tačiau jis iš tiesų tarnauja žmogui ir tampa
išminties šaltiniu, tik kai yra susietas su širdimi.
Be abejo, galima ir formalaus
religingumo atveju atstatyti pažeistą ryšį, tačiau tai padaryti yra gana
sunku ir jau išeina už nagrinėjamos temos rėmų.
10.
Moralinis auklėjimas.
Moralinis auklėjimas galimas tik tada, kai prasideda moralinis
gyvenimas, kuris pasireiškia tuo, kad žmogaus aš pajungia savo įtakon
žemesniųjų jo galių veiklą. Būtybė, galinti pasakyti aš, yra pasaulis
sau pačiam, t. y. atskiras pasaulis.
Vaikas, kurio
mąstymas yra vaizdinis emocinis, dar nesugeba atskirti minties
nuo veiksmo. Vaikui mintis yra veiksmas. Vaikas dar negali
abstrakčiai, t. y. atsiejančiai mąstyti. Jis mąsto ir kartu veikia.
Todėl iki tam tikro amžiaus elgesio taisyklės, kurios suaugusiems yra
prasmingos, vaikams yra beprasmės. Dar ir paauglystėje, o kartais ir
vėlesniame amžiuje būna: padarai, o tik vėliau suvoki ką esi padaręs.
Dygstantys protiniai dantys reiškia, kad vaikas jau gali mąstyti
abstrakčiai. Tačiau abstraktus mąstymas, kuris ir padaro įmanomą
moralinį, o tuo pačiu dvasingą gyvenimą, vystosi visą žmogaus gyvenimą.
Tik tada, kai žmogus gali atskirti mintį nuo veiksmo, galima
iš jo tikėtis ar reikalauti atsakingumo, tik tada galima kalbėti apie
vidinį arba moralinį žmogaus gyvenimą, kuris ir yra
dvasingumas.
Priekinė
smegenų dalis keturios kaktos sritys yra ypač svarbios vidiniam
pokalbiui, kuris kontroliuoja žmogaus elgesį ir planavimą. Priekinė
smegenų dalis yra sujungta su Broko zona (dažniausiai esančia kairiajame
pusrutulyje), kuri valdo kalbos motoriką, dėmesio sutelkimą, motorinį
aktyvumą ir sugebėjimą mąstyti prieš veikiant. Pasak A. R.
Lurijos (Luria), Broko centras perveda mintis į kalbą ir atsako už
vidinį pokalbį.
Kai vaikas
pradeda kalbėti, jis mąsto išorinės kalbos pagalba. Tai tęsiasi
maždaug iki 7 metų. Vidinė kalba beveik nesivysto iki 7 metų.
Todėl vaikai tiesiogine to žodžio prasme galvoja garsiai, kitaip
sakant, išoriškai. Esu įsitikinusi, kad tokio amžiaus vaikai,
rašo Karla Hannaford, dažnai savęs klausia: gal suaugusieji
visai nemąsto, nes jie taip dažnai tyli. Išorinės kalbos, t. y.
girdėti savo mintis, poreikis yra toks didelis, kad vaikai nesugeba
tyliai skaityti. Kiekvienas vaikas klasėje gali garsiai skaityti kartu
su kitais vaikais arba kažką pasakoti, nesirūpindamas klasės draugais.
Kaktinė smegenų
dalis vystosi vėliau už kitas. Intensyvus kaktinės smegenų dalies
vystymasis prasideda apie aštuntus metus. Tobulindamas savo kalbą vaikas
pavidalus pradeda susieti ne su verbaliniu, bet su vidiniu
garsu, o vidinę kalbą panaudoti savo veiksmų ir elgesio
kontrolei. Kartu tai yra abstraktaus loginio mąstymo vystymasis.
Vidinė kalba kontroliuoja moralinį socialinį elgesį ir leidžia žmogui
apmąstyti savo elgesio pasekmes, prieš veiksmą atliekant.
Kaip rodo tyrimai, dėmesio
nesukaupiančių ir hiperaktyvių vaikų, šios smegenų dalys yra mažiau
išvystytos. Šiai negaliai taip pat būdingas nuolatinis išorinis
plepėjimas, rodantis į nepakankamą vidinės kalbos, kuri ir kontroliuoja
moralinį socialinį elgesį, išvystymą.
Tačiau moralinis gyvenimas gali
prasidėti tik formuojantis operaciniam mąstymui, kai smegenų veikla
atsiskiria nuo fizinės veiklos. Iki to laiko mes taipogi auklėjame
savo vaikus morališkai, tačiau ne žodžiais ir taisyklėmis, kurios
suaugusiems yra prasmingos, o vaikui, kol jis dar negali abstrakčiai
mąstyti, nieko nereiškiančios. Iki to laiko vaikus mes auklėjame, žinome
tai ar nežinome, savo pavyzdžiu. Iki ketverių metų vaikai 95% to,
ką jiems sako tėvai, suvokia ne žodžiais, ne logika, bet emocijomis,
jausdami tai, kas yra mūsų viduje. Vaikų prigimtis verčia juos sekti
tėvų ir mokytojų pavyzdžiu, kurį jie jaučia ir mato. Todėl vienintelis
būdas vaiką padaryti geresniu tai parodyti jam geresnį pavyzdį.
Išvados:
1. Vaiko pradžios, nėštumo,
kūdikystės ir vaikystės nuvertinimas yra dėsningas, bet gana žalingas
materialistinės pasaulėvokos pasireiškimas: to, kas nematoma, nėra arba
tai visai nesvarbu.
2. Pagrindinė pedagogikos ir auklėjimo
nesėkmių priežastis yra neatitikimas tarp Kūrėjo numatyto vaiko
vystymosi plano bei iš to išplaukiančių vaiko poreikių ir tarp formalių,
sistemai tarnaujančių programų bei nepamatuotų tėvų lūkesčių. Kūrėjo
numatyta vaiko vystymosi programa, vaiko poreikiai, tėvų lūkesčiai ir
pedagogikos programos yra kaip gulbė, lydeka ir vėžys Krylovo
pasakėčioje, traukiantys vežimą kiekvienas į savo pusę.
3. Kūrėjas neplanuoja nesugebančių
mokytis (nemokių) vaikų, tačiau Kūrėjo planų išsipildymas priklauso nuo
suaugusiųjų, į kurių rankas patenka gimęs, augantis ir besimokantis
vaikas.
Literatūra:
1.
Ferucci P.
Vaikai mus moko. Kaunas, 1999.
2.
Hannaford K.
Mudroje dviženije. My učimsia ne toljko golovoj. izd.
Voschoždenije, 1998.
3.
Harrison S.
Sčastlivyj rebionok. Izd. Sofija, 2005.
4.
Kerroll Li Touber Džen
Dieti indigo. Izd. Sofija, 2003.
5. Luria A. R. Language and Cognition.
NY: Wiley, 1981.
6.
Montessori M. Vaikystės
paslaptis, V., 1998.
7.
Nikitin B. P. Nikitina L. A.
Naši dieti. Sankt-Peterburg, 1992.
8.
Pearce Joseph Chilton Magical
Child. Penguin Books, New York, 1992.
9.
Žarskus A. Aš iki gimimo.
2-as papildytas leidimas, Kaunas, 2005.
10.
Žarskus A.
Gimimo slėpinys.
Kaunas, 2004.
Pranešimas
pradinių klasių mokytojų konferencijoje Vilkaviškyje,
2007
|