Dabar, šventosios
Teresėlės relikvijoms keliaujant per Lietuvą, kyla daug klausimų dėl šio
garbinimo prasmės, o ypač - dėl mūsų santykio su mirusiu žmogaus kūnu.
Rimtų abejonių kyla ne tik senųjų papročių besilaikantiems lietuviams
arba netikintiesiems, bet ir krikščionims. Daugumai mūsų, kuriems nuo
senovės į sąmonę bei pasąmonę yra įsirašę: Netrikdykite mirusiųjų
ramybės, Duokite ramybę mirusiųjų kaulams ir panašiai, ypač sunku
suvokti negyvo kūno dalelių kelionę per pasaulį... Tad perspausdiname
mūsų bičiulio Beno - etnologo,
indėnų kultūros tyrinėtojo, roko muzikanto, teologijos daktaro, VDU
Teologijos fakulteto prodekano
- paaiškinimus. Šios mintys apie tikrąją mirtį ir tikrąją gyvybę, ir
apie tikrąjį krikščioniškumą (t. y. kristiškumą, panašumą į Kristų)
galėtų būti įdomios ne tik krikščionims.
R. A.
Įvadui - Beno
komentarai:
Straipsnio tikslas
yra atskleisti, kokia logika pagristas relikvijų gerbimas
Bažnyčioje. Logika paprasta: a) mus išgano tik vienijimasis su Dievo
Sūnumi; b) šis vienijimasis TIKRAS - mums atitenka Kristaus prigimtis, Jo
DNR; c) tai kas kita, nei teisminis nuodėmių atleidimas. Krikščionis
jau nėra Dievo toleruojamas nusikaltėlis, kuriam Dievas atleido, nes
nustojo rūstauti. Krikščionis - Kristaus prigimties nešiotojas, Dievo
prigimties konteineris. Dievo prigimtimi permirkęs ir jis, ir netgi jo
drabužiai. Viskas visai kaip Jėzaus gyvenime...
Tai nuostabu, neįtikėtina, puiku ir gera. Neteigiu, kad relikvijų
gerbimas - GERIAUSIAS BŪDAS visa tai pripažinti ir švęsti. Tačiau šis
būdas - bibliškas, logiškas, suprantamas ir teisėtas. Kiek jis mums
artimas ar svetimas - kitas klausimas. Štai vienam pasirodo svetimi
lotyniški žodžiai Bažnyčioje, kitam - graikiški, trečiam nepatinka, kad
Jėzus buvo žydas, dar kažkam - kad Senajame ir Naujajame Testamente
pilna graikišku idėjų. Vieniems atgrasi Bažnyčios prasčiokiška liaudis
ir jos prietarai, kitiems - išsilavinę, aukštomis frazėmis kalbantys
teologai; vieni piktinasi save kamuojančiais asketais, kiti -
valgančiais ir geriančiais vienuoliais. Visiems mums kažkas Bažnyčioje
atrodo svetima. Pirmieji krikščionys jautėsi taip pat. Prisiminkime žydų
krikščionių santykius su helenistiniais krikščionimis. Vis dėlto
Bažnyčioje įvairovė neišvengiama. Praktikos buvo ir bus įvairiausios,
vieniems priimtinos, kitiems keistos. Mat skiriasi žmonės,
temperamentai, kultūros, soc. grupes. Niekada Kristus nebus garbinamas
ir išgyvenamas visur ir visada vienodai. Nebent mažose sektelėse,
grupelėse, kurios, įsikabinusios į tris savaip suprastas Biblijos
eilutes, užsimerkusios tvirtina savo teisumą. Bažnyčia didelė ir marga.
Pripažinkime tai. Beje, relikvijų atžvilgiu katalikų Bažnyčios pozicija
ir yra tokia: nei vienas neprivalo gerbti relikvijas; kita vertus nei
vienam nevalia burnoti prieš brolį, kuris relikvijas gerbia...
Štai
nuolat kalbama apie kažkokį stabmeldiškumą. O kas turi dviašmenio
kalavijo dovaną, kad taip puikiai geba atskirti, kur brolio maldos tampa
stabmeldiškos? Ar negali vienas liestis prie relikvijų tyriausioje
Dvasios pagavoje, su ašaromis dėkodamas Kristui už nuostabius jo darbus
tikėjimo didvyriuose, o kitas - skaityti Bibliją juodžiausio
išskaičiavimo, dvasinio verteiviškumo ir godumo bei puikybes pagautas?
Viskas įmanoma, pats žinau savo kailiu :) O širdis tiria vien Dievas.
Jis nesikabinėja prie žmogaus, remdamasis Raštu. Jis siekia, kad mes
visi taptume panašūs į Kristų. /.../
Tvirtai tikiu,
jog visų pamaldumo formų, atvaizdų, ritualų, bažnytinių papročių, žvakių,
klūpėjimų, vaikščiojimų ratais aplink bažnyčias, laiminimų, gestų ir tūkstančių panašių
dalykų krikščionybėje TIKSLAS VIENAS: priminti žmogui
Kristų ir su Kristumi suvienyti. Jei neprimena, jei nevienija - tuomet
ir galime kalbėti apie stabmeldystę; jei primena ir vienija - kalbame
apie turtingą krikščionišką garbinimo ir gyvenimo tradiciją. Argi ne tas
pats ir su Šventuoju Raštu? Be abejo, tas pats ir su relikvijomis.
Taigi tiems, kuriems relikvijų gerbimas atrodo labai atgrasus, siūlau
mąstyti taip: Greičiausiai šiame veiksme glūdi evangelinė prasmė, nors
man ją nelengva įžvelgti. Tiems, kuriems relikvijų gerbimas priimtinas,
straipsnis padės pasitikrinti: ar relikvijos priartina mane prie
Kristaus ir Jo Gerosios Naujienos?
Bažnyčia, pripažindama relikvijas, viliasi, jog žmogus pajėgs žvelgti ne
Į RELIKVIJAS, bet PRO JAS į Kristų ir šventojo pavyzdį. Tokiu pasitikėjimu pagrįstos visos garbinimo praktikos. Tiesa, kai kurios
šiandien mums gali atrodyti keistos. Visuomet stengiuosi išlaikyti tokią
poziciją: jei koks nors garbinimo būdas visuotinai paplitęs Bažnyčioje,
privalau jį gerbti. Jis gali būti nesuprantamas man, tačiau būti
daugybės kitų žmonių atsivertimo priežastimi. Antras žingsnis - klausti,
iš kokios evangelinės minties ši praktika plaukia? O gal iš žmogaus
prigimties poreikių? Juk mūsų Dievo garbinime dalyvauja visa mūsų žmogiškoji prigimtis. Na, o tuomet kai kurios garbinimo formos ima ir
prabyla. Pro jas nušvinta Dievo mintis ir Kristaus Evangelija...
Apie
ŠVENTŲJŲ RELIKVIJAS
Benas Ulevičius
Nuo ko
derėtų pradėti kalbėti apie relikvijas bei jų gerbimą?
Pradėkime nuo
pagrindinių terminų apžvalgos. Žodžio relikvija prasmė paprasta. Tai
lotynų kalbos žodis, reiškiantis liekanas arba palaikus.
Krikščionybė pripažįsta trijų rūšių relikvijas. Labiausiai gerbiamos
vadinamosios I laipsnio relikvijos paties šventojo palaikai ar jų
dalys. II laipsnio relikvijomis laikomos šventojo drabužių dalys ar
kiti jam artimi daiktai. Pagaliau III laipsnio relikvijų garbingumas
kyla dėl jų sąlyčio su I laipsnio relikvijomis. Tai įvairūs daiktai
(pvz., audeklo gabalėliai), kuriais buvo tiesiogiai paliesti šventojo
palaikai.
Kalbėdami apie
relikvijoms reiškiamą pagarbą, susiduriame su kalbos problemomis. Ar
relikvijas gerbiame, ar garbiname? Nė vienas iš šių žodžių
neišreiškia to, kas teigiama lotyniškuoju veneratio.
Teologine prasme tai gerbimas, esantis tarp garbinimo (adoratio)
ir paprastos pagarbos (respectus). Be to, savo kilme
žodis siejasi ir su aistringu mylėjimu (venerius, Venus).
Tokia schema dirbtinoka, tačiau ji gerai atskleidžia, jog lietuvių
kalboje gerbimo terminas nėra tinkamiausias išreikšti relikvijoms
rodomą pagarbą. Turėtume išradingai ieškoti tikslesnio žodžio. Toks
žodis turėtų reikšti kupiną meilės šventą pagarbą, kuri pranoksta
paprastą gerbimą, tačiau netampa absoliučiu, vien Dievui teikiamu
garbinimu.
Kiek
žinau, šis klausimas ne kartą karštai gvildentas Bažnyčios teologinėje
tradicijoje?
Gvildentas ir
puikiai išspręstas. Bažnyčia nuo pačių ankstyviausių laikų skiria
skirtingus garbinimo laipsnius. Esama garbinimo, kuris teikiamas vien
trivieniam Dievui. Tai vadinamasis latria garbinimas.
Šventiesiems teikiamas kito laipsnio garbinimas, arba gerbimas
dulia. Beje, Mergelė Marija tarp šventųjų gerbiama
aukščiausiu hyperdulia būdu. Na, o
relikvijoms teikiama pagarba įvardijama kaip santykinis dulia
gerbimas. Taigi nei šventųjų relikvijos, nei patys
šventieji nėra gerbiami vien dėl jų pačių, bet skiriant visą pagarbą
Dievui. Relikvijos gerbiamos tik dėl jų santykio su
šventuoju; tuo tarpu šventasis gerbiamas dėl jo vienybės su Kristumi,
kuris vienintelis pašventina žmogų. Taip šventa pagarba, teikiama
šventiesiems ir jų relikvijoms, neklaidžioja, bet tarsi pakopomis
(relikvijos šventasis Kristus Tėvas) kryptingai teka į Dievą. Tai
pabrėžė jau ankstyvieji krikščionys. Antai šv. Jeronimas teigia: Mes
negarbiname relikvijų, bijodami, kad nesilenktume prieš kūrinį, tačiau
gerbiame kankinių relikvijas, kad geriau garbintume Tą, kurio
kankiniai jie yra - Kristų. Ką pirmiesiems krikščionims reiškė toks
gerbimas dėl santykio su Kristumi, netrukus pamatysime.
Kokių
nuotaikų sukelia pasirengimas šv. Teresėlės relikvijų apsilankymui
Lietuvoje?
Nuotaikos
prieštaringos. Be abejo, pirmiausia išgyvenu pakilų ypatingo susitikimo
laukimą. Šv. Teresėlė ypatinga šventoji, be galo aktuali mūsų laikams.
Gyvendama uždarą kontempliatyviosios vienuolės gyvenimą, aistringai
svajojo apie misionierės pašaukimą. Štai ir susitiksime su Teresėle jos
misijų metu. Regėsime ypatingą piligrimystės formą -
atvirkštinę piligrimystę. Paprastai tikintieji plūsta prie šventųjų
relikvijų. Šiuo atveju pati šventoji keliauja po pasaulį, lankydama
tikinčiuosius. Mūsų tikrai laukia ypatingas susitikimas bei gausios
Dievo malonės.
Kita vertus,
liūdesį kelia didelis tikrosios relikvijų svarbos neišmanymas Lietuvoje.
Teko girdėti, jog Teresėlės piligrimystės organizatoriai nuolat
susiduria su dideliu ne tik tikinčiųjų, bet ir kunigų nesupratimu. Kyla
pavojus, jog Teresėlės relikvijoms esant su mumis, taip ir liksime
nepaliesti Dievo malonės, teikiamos per šią didžią šventąją tokiu
ypatingu būdu.
Jūsų
nuomone, kas labiausiai trikdo Lietuvos tikinčiuosius, kai kalbame apie
relikvijas? Pirmiausia
klausiama, kodėl apskritai relikvijoms turi būti teikiama tokia ypatinga
pagarba. Antra, dažnai piktinamasi šventosios palaikų perkėlimu, ypač
padalijimu į dalis ir išsklaidymu po pasaulį. Abi praktikos vertinamos
kaip stabmeldiškos ir barbariškos. Geriausiu atveju jos laikomos
pagoniškų prietarų liekanomis, kurias Bažnyčia ligi šiol toleruoja, bet
ne pamaldumu, plaukiančiu iš tikros krikščioniškos pasaulėžiūros.
Kaip yra
iš tikrųjų? Turime pripažinti, kad šiandienos tikintysis labai skiriasi
nuo viduramžių krikščionio. Jis, rodos, daug geriau išmano gamtos
mokslus, yra laisvas nuo daugybės prietarų ir stereotipų. Ar tokiam
žmogui pagarbumas šventųjų relikvijoms vis dar gali būti svarbus?
Čia ir susiduriame
su vienu iš didžiausių nesusipratimų. Dažnai manome, jog nusiskundimai
dėl relikvijų barbariškumo rodo pasikeitusį šiandienos žmogaus
mąstymą. Iš tikrųjų taip nėra. Šie nusiskundimai seni kaip pati
krikščionybė. Nuo pat krikščionybės atsiradimo krikščionių požiūris į
mirusiuosius tikėjimo didvyrius piktino nekrikščionis, atrodė jiems
keistas ir neleistinas.
Anuometiniame
romėniškajame pasaulyje paliesti mirusįjį ir net jį pamatyti buvo
laikoma bloga lemiančiu ženklu; tuo tarpu krikščionys siekė paliesti
kankinių palaikus, nešiodavo juos procesijose gatvėmis, statė altorius
kapinėse, tiesiai ant mirusių tikėjimo didvyrių kapų. Kapinės Romos
imperijos gyventojui buvo savaip grėsminga vieta, griežtai atskirta nuo
gyvųjų miesto; tačiau būtent kapinėse krikščionys statė savo šventoves
ir altorius kapinės virsdavo savotiškais krikščionių miestais ir
liturginiais centrais. Žymaus ankstyvosios krikščionybės tyrinėtojo
žodžiais tariant, kur tik sklido krikščionybė, su savimi ji nešėsi
šventoves ir šventųjų palaikus. Religinį pasibjaurėjimą, kurį
tuometinei visuomenei kėlė krikščionių meilė kankinių palaikams, gerai
išreiškia pagonio imperatoriaus Julijono žodžiai: Krikščionys užtvindė
visą pasaulį kapais ir kapavietėmis. Susirinkus daugybei žmonių, minioms
spaudžiantis, jie nešioja numirėlių kūnus, ir visi savo akis susiteršia
bloga lemiančiu mirusiojo reginiu. Argi diena, taip mirties paženklinta,
gali būti laiminga? Kaip po tokių apeigų galima artintis prie dievų ir
šventyklų?. Julijonui net mirusiojo vaizdas atrodo pikta lemiantis ir
suteršiantis. Akivaizdu, jog taip nemanė krikščionys, entuziastingai
nešioję palaikus gatvėmis arba, kito pasibaisėjusio pagonio žodžiais
tariant, nuolat slampinėjantys aplink kapus.
Taigi mes linkę
piktintis relikvijų gerbimu ne todėl, kad esame modernūs. Atvirkščiai,
esame panašūs į senovės pagonis. Kaip ir jie, šiuo požiūriu esame vis
dar neatsivertę, dar netapome tikrais krikščionimis. Mums vis dar
būtinas mąstymo pasikeitimas, žvilgsnio sukrikščionėjimas. Bažnyčios
požiūris į šventųjų relikvijas pagrįstas pagrindiniais krikščioniškos
pasaulėžiūros teiginiais. Tai, kad relikvijų nevertiname, rodo, jog ne
ligi galo perpratome pagrindinę Evangelijos žinią.
Tai
provokuojantis pastebėjimas. Ką konkrečiai turite omenyje?
Graikiškame-romėniškame pasaulyje žmogaus kūnas nebuvo laikomas
neabejotinai geru Dievo kūriniu. Buvo tikima, kad kūnas atsirado dėl
kažkokios klaidos tvėrimo metu arba jį sutvėrė žemesniosios dievybės.
Kūnas buvo laikomas sielos kalėjimu, atitraukiančiu sielą nuo
dieviškojo dvasinio pasaulio. Tarp Dievo ir kūno negalėjo būti nieko
bendro. Jei kas galėjo tikrai vienytis su dievybe, turėjo palikti kūną
nuošalyje. Mat pastarasis mirtingas, o į mirusį kūną dievams, pasak
Euripido, net pažvelgti nevalia. Kodėl nevalia net pažvelgti? Kad
nesusiteptų mirtimi, kad ja neužsikrėstų.
Bet štai pasirodo
krikščionybė. Pirmiausia ji skelbia, jog ne kas kitas, bet Dievas
sutvėrė materiją ir žmogaus kūną taigi jie geri. Maža to, Dievas pats
įsikūnijo, tapo kūniškas, apčiuopiamas, materialus. Jis
nepabijojo užsikrėsti mirtimi, atvirkščiai jis prisiėmė kūno mirtį,
kad pats ją užkrėstų savimi, savo dievyste ir gyvastimi! Tai labai
svarbi naujiena. Ligi tol mirusiojo vaizdas tereiškė, jog gyvenimas buvo
užkrėstas mirtimi; dabar tas pats vaizdas priminė, kad ant Golgotos
mirtis buvo užkrėsta gyvenimu. Ligi tol mirusiojo palaikai skelbė, jog
mirtis prarijo gyvenimą; dabar jie galėjo skelbti, kad gyvenimas,
laikinai pasidavęs mirčiai, pats ją prarijo. Miręs kūnas jau nėra
bloga lemiantis, suteršiantis, jis nereiškia vien mirties pergalės. Jis
tampa prisikėlimo vilties šaukliu. Jei žmogus, gyvendamas žemėje
susivienijo su Kristaus mirties ir prisikėlimo slėpiniu, jo paties
mirtis tebus laiptelis į gyvenimą ir prisikėlimą. Juk toks žmogus tapo
Kristaus likimo dalininku!
Toks krikščionybės
požiūris į Dievą, žmogų, gyvenimą ir mirtį išskyrė ją iš aplinkinio
pasaulio, darė ją provokuojančią, egzotišką ir naują.
Būtent iš
šio požiūrio į kūną ir plaukė ankstyvųjų krikščionių pagarba
relikvijoms?
Kaip minėjau,
žvelgiant krikščionių akimis, Dievo nemirtingumas atiteko ne vien
žmogaus sielai, bet ir kūnui. Dievas ne tik nebijo pažvelgti į
mirusįjį, jis pats buvo miręs Jėzuje Nazarietyje ir pavertė mirties
patirtį nuostabiu dalyku gyvybės pergale! Jis prisikėlė su kūnu, kuris
buvo įgavęs naujų dieviškų savybių. Prisikėlęs Kristus parodė, kas
laukia mirusio kūno, kuris priklausė Dievo gyvastį turinčiam žmogui.
Toji Dievo gyvastis, galime netgi sakyti Dievo genai, galingai prikels
tokį kūną, jį atnaujins, sudievins.
Todėl mirę
tikėjimo didvyrių kūnai ypatingi. Jie tartum užprogramuoti
prisikėlimui, neabejotinai pažymėti Kristaus gyvasties programa. Jie
Šventosios Dvasios buveinė. Tiesa, visuose mumyse, kurie esame suvienyti
su Kristumi, veikia dieviškoji gyvastis. Juk esame christianoi
krikščionys, taigi tokie kaip Kristus arba antri Kristūs.
Tačiau kiek Dievo gyvybei leidžiame mumyse išsiskleisti? Kiek esame
tikri, jog tas, kas paliečia mūsų kūno sienas, paliečia mumyse
galingai įsigalėjusią Kristaus prigimtį? Dažniausiai dėl mūsų vangumo
Kristaus genai lieka sukaustyti kažkur sielos gelmėse. Jie beveik
nepajudėjo nuo to laiko, kai buvo mums įdiegti krikšto metu. Kitaip
yra su žmonėmis, kurie visą savo gyvenimą pašventė vienybei su Kristumi.
Juose galingai gyvena ir skleidžiasi Dievo Sūnaus prigimtis, kuri ir
prikėlė Jėzų iš mirusiųjų. Tokie žmonės sukristėja tikrąja žodžio
prasme. Svarbu suprasti, kad jų kūnai nelieka šio proceso nuošalyje.
Dažnai jau šioje žemėje juose pasireiškia prisikėlusio Kristaus savybės.
Visi esame girdėję apie šventųjų kūnus, kurie švytėdavo, maldos metu
pakildavo nuo žemės, gebėdavo pasirodyti skirtingose vietose tuo pačiu
metu, nebuvo kaustomi erdvės ir laiko dėsnių. Taip pat žinome, jog kai
kurių šventųjų kūnai dėl moksliškai nepaaiškinamų priežasčių po mirties
išliko nesugedę, skleidžia malonų aromatą ir panašiai. Tokie reiškiniai
tebėra galvosūkis mokslininkams, tačiau krikščionys juose atpažįsta
prisikėlusio Kristaus kūno požymius. Šventasis jau žemėje tapo kone
kitu Kristumi. Kodėl tai negalėtų vienaip ar kitaip pasirodyti ir jo
kūne?
Tai ir
daro šventojo kūną ypač gerbtiną po mirties?
Tai jau beveik ne
šventojo, bet paties Kristaus kūnas. Kaip tvirtina apaštalas Paulius,
mes, krikščionys, esame Kristaus kūno nariai. Tik ne visi esame sveiki
nariai, ne visi esame visiškoje vienybėje su Kristaus kūnu, ne visuose
mumyse Kristaus prigimtis viešpatauja. Šventasis tai Kristaus narys,
kuriame Kristaus prigimtis ryški, netrikdoma, nepritemdyta. Ar liesdami
tokį narį, neprisiliečiame prie paties kūno šeimininko Kristaus? Ar
paliesdami šventojo kūną, nepaliečiame paties Kristaus, tokio, koks jis
buvo atsimainymo ant Taboro kalno akimirką ir prisikėlimo metu?
Tą patį galime
pasakyti ir kitaip. Ligi atpirkimo dramos Dievas teturėjo savąją
dievišką prigimtį, žmogus žmogiškąją. Tai dvi skirtingos prigimtys,
intymiai nesuartėjančios ir veikiančios kiekviena savaip, tarsi ugnis ir
ledas. Tačiau įsikūnydamas Antrasis Trejybės asmuo prie savo
dieviškosios prigimties prijungė dar ir žmogiškąją. Taip atsirado
visiškai nauja, unikali, naujų galimybių turinti esybė. Tai dieviškas
asmuo, turintis jau ne vieną, bet dvi prigimtis, ne Dievas, bet jau
Dievažmogis. Būtent tokią dievažmogystę
Kristus siūlo mums, kviesdamas susivienyti su juo, gimti iš naujo, tapti
naujais kūriniais. Tik mūsų atveju viskas prasideda iš apačios ir
vyksta atvirkštine tvarka. Ligi tol teturėję savo žmogiškąją prigimtį,
pakrikštytieji įgyja dar vieną dieviškąją, tapdami dviejų
prigimčių turėtojais. Juos turėtume pavadinti žmogadieviais, mat,
net įgiję dieviškosios prigimties pradmenis, jie lieka žmonėmis.
Panašiai Kristų vadiname Dievažmogiu, nes jis, net įgijęs žmogiškąją
prigimtį, išliko Dievas. Tačiau abiem atvejais susiduriame su neapsakoma
naujiena. Čia ir glūdi Gerosios naujienos esmė: žmonės, ligi tol buvę
tik Dievo kūriniai, Kristaus dievažmogio dėka gali tapti
Dievo vaikais Dievo prigimties paveldėtojais.
Tiesa, ši
dieviškoji prigimtis mumyse pasėjama kaip grūdas. Tiek, kiek leidžiame
jam mumyse išsiskleisti, tiek tampame panašūs į Dievo Sūnų Kristų.
Šventieji tai tie, kuriuose šis grūdas virto žydinčiu medžiu,
duodančiu gausių vaisių. Jie viskuo panašūs į Kristų, nes virto Kristaus
broliais ir seserimis tikriausia žodžio prasme. Tad ne gėda trokšti
paliesti jų palaikus juk liečiame vieną ir tą pačią Kristaus prigimtį,
Jo genus, Jo gyvastį.
Apie visa
tai nedažnai girdime per sekmadienio pamokslus...
Todėl ir vyrauja
nuomonė, jog krikščionybė tėra draudimų ir įsakymų rinkinys, o
krikščionis tik geresnis žmogus. Iš tikrųjų kiekvienas krikščionis
neapsakoma naujiena, naujas kūrinys. Tai Kristaus prigimtis,
vaikščiojanti tarp mūsų! Vienybė su Kristumi perkeičia žmogų ne
perkeltine, bet pačia tikriausia žodžio prasme. Būtent tai ir ne ką kitą
mums žada Viešpats, būtent apie tai kalba apaštalai savo laiškuose.
Prisiminkime kad ir ap. Petro laišką, kuriame tikintieji vadinami
dieviškosios prigimties dalininkais, ap. Jono tvirtinimus, jog mums
atiteko Kristaus dieviškoji šlovė, daranti mus vis panašesnius į Jį, ap.
Pauliaus raginimus gyventi pagal mumyse veikiančią Kristaus prigimties
programą. Tokią mintį patvirtina ir naujasis Katalikų Bažnyčios
Katekizmas, pvz., čia krikštu suteikiama Kristaus malonė vadinama ne
vien pašvenčiamąja, bet ir sudievinančiąja.
Vis
dėlto, kodėl tiek nedaug žmonių tampa iš tikrųjų visapusiškai panašūs į
Kristų?
Kaip jau minėjau,
dieviškoji prigimtis mumyse pasėjama kaip grūdas, kaip pradmuo, turintis
išsiskleisti. Vaizdingai tariant, tai tartum neišarchyvuota programa
kompiuteryje: visa programa jau yra, tačiau ji lieka nematoma ir
neveiksminga, nes tebėra suspausta, neišpakuota. Taip ir mes po
krikšto jau esame Dievo vaikai, bet vis dar
nesame ligi galo laisvi nuo savo senų įpročių. Kaip greitai dieviškoji
programa mumyse išsiskleis, labiausiai priklauso nuo mūsų pačių. Vieni
uoliai leidžiasi į šį ypatingą nuotykį, kiti įstringa savo ydose arba
yra neryžtingi, ne tokie sąmoningi ir juda lėtai.
Savaime
peršasi klausimas, kodėl Dievas negalėtų suteikti savo prigimties iš
karto, be ilgo ir varginamo proceso?
Paprastai
įsivaizduojame, jog galėtume nesunkiai bendrauti su Dievu tiesiogiai,
patirti jo begalinį gėrį ir meilę. Tačiau visi kada nors aprašyti
galingi Dievo prisiartinimai prie žmogaus nusakomi kaip žmogui vargiai
pakeliami, gniuždantys. Prisiminkime kad ir Jėzaus atsimainymą ant
Taboro kalno. Vos Kristaus dievystės šviesa kiek labiau prasiskverbia
pro jo žmogystės šydą, apaštalai praranda sugebėjimą normaliai
funkcionuoti šioje žemėje. Jie puola žemėn, jų mintys tampa nerišlios.
Čia tinka palyginimas: saulės šviesa gera, tačiau ji kelia skausmą
pelėdos akims. Panašiai dieviška prigimtis negali būti staiga suteikta
žmogui visiškai išsiskleidusi, niekaip nepritaikyta, nesuarchyvuotu
pavidalu. Toks dieviškos šviesos ir gėrio perteklius neperkeistai
žmogaus prigimčiai būtų nepakeliamas, ją sugniuždytų ir greičiausiai
visai sunaikintų.
Visa tai
išties nuostabu. Grįžkime prie relikvijų klausimo. Jeigu teisingai
supratau, krikščionys, gerbdami relikvijas, iš tikrųjų pagerbia Kristų?
Būtent taip!
Šventasis tapo tiek panašus į Kristų, kad jo kūną galime laikyti tartum
Kristaus kūno skeveldra. Mintis labai bibliška. Prisiminkime apaštalą
Paulių, kuris tvirtina, jog jau ne jis gyvena, bet Kristus gyvena
jame. Biblija pateikia aiškių įrodymų, jog šiuos žodžius turime
suprasti pačia tiesmukiausia prasme. Pauliaus kūnas pasižymi
Kristaus kūno savybėmis. Pvz., jį palietusios skepetos prisipildo
išganingos gydomosios galios.[1]
Prisilietimas prie tokio žmogaus kūno prisilietimas prie prisikėlimo
jėgos, kuri plaukia iš Kristaus. Dėmesys šventųjų relikvijoms iš tikrųjų
yra dėmesys Kristaus gyvasčiai, kuri daro mus šventus. Tai pagarba
Šventajai Dvasiai, kuri paverčia mus Dievo šventovėmis. Mes gerbiame šv.
Teresėlės palaikus, džiūgaudami ne vien dėl pačios Teresėlės šventumo,
bet garbindami Kristų, galingai veikusį ir tebeveikiantį joje.
Net jei
Teresėlės kūnas neišsiskyrė tokiomis dovanomis kaip švytėjimas ar
levitacija?
Teresėlė per savo
labai trumpą gyvenimą neabejotinai tapo tikra Kristaus nešiotoja šioje
žemėje. Ji visiškai pasišventė šiai misijai. To užtenka, kad
pagarbintume joje Kristaus prigimtį bei pagerbtume jos neribotą meilę
Dievui.
Ar turite
omenyje, kad greta minėtų stulbinamų fenomenų esama ir kitų požymių, jog
žmogus tikrai tapo antruoju Kristumi ir dėl to yra vertas ypatingo
tikinčiųjų dėmesio ir netgi gerbimo?
Būtent tai turiu
omenyje. Paminėjau kūno negendamumą, švytėjimą ir panašius reiškinius,
norėdamas pailiustruoti žmogaus sudievėjimo galimybės tikrumą. Tačiau
tokie reiškiniai niekada nebuvo laikomi pagrindiniu tikro šventumo
požymiu. Pvz., krikščionių persekiojimų laikais pagrindiniu tikro
kristiškumo požymiu buvo laikoma kankinystė. Beveik be
išimčių visi pirmųjų krikščionių gerbiami šventieji kankiniai.
Kuo
kankinystė atrodė ypatinga ankstyvajai Bažnyčiai?
Kankinio mirtis
aiškiai įrodo, jog kankinys priėmė visą Kristaus likimą. Dievo Sūnaus
gyvenimo ir tarnystės kulminacija buvo mirtis nuo persekiotojų rankos.
Tik po jos įvyko prisikėlimas. Pats Viešpats tvirtino, jog tikrieji jo
mokiniai bus persekiojami, panašiai kaip jis, tuomet žadėjo jiems panašų
į savo prisikėlimą. Ankstyvieji kankinių teismo procesų bei mirties
aprašymai nuolat pabrėžia kankinio panašumą į kenčiantį Kristų. Vienas
iš garsiausių kankinių - Ignotas Antiochietis, atiduotas sudraskyti
žvėrims, prieš mirtį džiaugiasi, kad pagaliau taps tikru Kristaus
mokiniu. Kankiniai, kaip ir Kristus, yra išpirka už žmoniją, siekia
išganyti ne tik save, bet ir brolius. Jie išduodami kareiviams kaip
Kristus, jų išdavėjai lyginami su Judu; jie išstatomi minios pajuokai,
kenčia viešai, išrengti nuogai kaip Viešpats ant kryžiaus. Antai
vyskupas Polikarpas surištomis rankomis arenoje yra tartum ypatingas
avinėlis, atrinktas aukai iš didelės kaimenės, tartum Dievui paruošta
miela atnaša. Laužo liepsnose jis atrodo ne kaip degantis kūnas, bet
kaip kepama duona ar žaizdre žėrintis auksas. Nuo jo sklinda gardus
kvapas tartum smilkalai ar brangūs kvepalai. Netgi po mirties
Polikarpo kūno likimas panašus į Kristaus: žydai kreipiasi į romėnų
valdytoją, kad neatiduotų kūno krikščionims, mat tie imsią jį
garbinti. Siekdamas išvengti žydų ir krikščionių kivirčo, valdytojas
kūną sudegina.[2]
Tokia kankinystė
yra kone tikslus Kristaus kančios ir mirties atkartojimas. Senovės
krikščionių rašytojo žodžiais tariant, visi geidžia tokia kankinyste
pasekti, nes ji atitinka Kristaus Evangeliją, t. y. daro
kentėtoją panašų į Kristų. II a. krikščionys tikėjo, jog kankinys - jau
nebe žmogus, bet tartum pats Kristus. Jis gauna Kristaus dalią, ir iš
tikrųjų kenčia ne jis, bet Kristus jame. Štai kodėl su kankinių
palaikais elgiamasi tarsi su paties Viešpaties kūnu. Krikščionys siekia
prisiliesti prie jų šventų palaikų, rūpestingai surenka nukankintų ar
sudegintų kūnų liekanas. II a. krikščionis, vyskupo Polikarpo
kankinystės liudininkas, rašo: Todėl vėliau mes, surinkę jo kaulus,
brangesnius už puošniausius brangakmenius ar auksą, palaidojome, kur
derėjo. Ten susirinksime ir su džiaugsmu švęsime jo kankinystę jo
dangiškojo gimimo dieną.
Tačiau
netrukus persekiojimai baigėsi, o šventųjų ir relikvijų vis daugėjo...
Paliovus
persekiojimams, buvo ieškoma naujų būdų gyventi ir mirti Kristaus
būdu. Vienu iš tokių kelių tapo pasitraukimas į dykumą, atsiskyrėliškas
gyvenimas, vėliau bendruomeninis vienuoliškas gyvenimas. Santuoka taip
pat buvo suprantama kaip savotiška mirtis sau ir pasauliui, taigi
kankinystė. Ligi šiol Rytų krikščionių apeigose sutuoktiniams ant
galvų uždedamos karūnos. Jos reiškia ir krikščionio garbę, ir kankinio
vainiką. Taigi krikščionio kelias, nepaisant luomo ir profesijos, visada
yra mirimas ir prisikėlimas Kristaus būdu, visapusiško panašumo į Kristų
įgijimas.
Ne kartą
minėjote ankstyvųjų krikščionių troškimą paliesti kankinių ir tikėjimo
didvyrių palaikus. Kodėl svarbu relikvijas paliesti?
Fizinis relikvijų
artumas krikščionybėje visada buvo labai vertinamas. Relikvijos
privalėjo būti bažnyčiose ir altoriuose, buvo nešamos procesijose, jomis
buvo laiminami tikintieji. Kaip liudija evangelijos, žemiškojo gyvenimo
metu visi stengėsi paliesti Jėzų, nes iš jo ėjo galia, triuškinanti
piktąsias dvasias ir gydanti ligonius.[3]
Jėzaus fizinis kūnas buvo jo dieviškos galios įrankis, tarpininkas,
laidas. Gydanti galia buvo persmelkusi netgi Jėzaus drabužius žmonės
maldaudavo, kad jis leistų palytėti bent savo drabužio apvadą, ir kas
tik jį paliesdavo, išgydavo.[4]
Taip pat prisimename istoriją, kai moteris pasveiko, vien palietusi jo
drabužio apvadą.[5]
Jėzui pasitraukus
pas Tėvą, jo kūnas toliau esti tarp mūsų bent dviem ypatingais būdais.
Pirmasis Eucharistija (prisiminkime Kristaus ištartą tai mano
kūnas). Antrasis visi, kurie krikštu priėmė Kristaus prigimtį ir tapo
Kristaus nariais. Prisilietęs prie tokio Kristaus nario,
savaime prisilieti prie Kristaus. Jau minėjau, kad ne visi
christianoi kristiečiai yra tikrai kristiški. Apie tuos, kurie
tokie yra, pasakoja Naujasis Testamentas. Skaitydami apie apaštalų
veiklą tartum išgyvename deja vu. Prieš mus atsiskleidžia
kone tiksli Jėzaus veiklos kopija. Čia gausu išgydymų bei piktųjų dvasių
sutramdymų. Iš apaštalų kūnų akivaizdžiai eina galia, panaši į
Kristaus: netgi šešėlis, kritęs nuo Petro kūno ant ligonių, juos išgydo,
Pauliaus kūną lietusias skepetas bei prijuostes žmonės deda ant ligonių,
ir tie pasveiksta arba yra išvaduojami iš piktųjų dvasių priespaudos ir
pan.[6]
Tad į jūsų klausimą atsakau klausimu: kodėl svarbu buvo
paliesti Kristaus apaštalų ir mokinių kūnus? Atsakymas akivaizdus
tie kūnai skleidė išganingą Kristaus galią.
Minite
pavyzdžius iš Šventojo Rašto. Tuo tarpu broliai protestantai teigia, jog
relikvijų gerbimas nebibliška, Šventajame Rašte pagrindimo neturinti,
Bažnyčios vėliau išgalvota praktika...
Kad ši praktika
nėra Bažnyčios vėliau išgalvota jau įsitikinome. Tuo tarpu Šventojo
Rašto liudijimai apie relikvijų galią negausūs, bet iškalbingi. Tik ką
nurodžiau į labai aiškų antrojo laipsnio relikvijų Pauliaus kūną
lietusių skepetų paminėjimą Naujajame Testamente. Panašų II laipsnio
relikvijų galios paliudijimą randame 2 Karalių knygoje. Čia teigiama,
jog Eliziejus daręs stebuklus pranašo Elijo skraiste.[7]
Senajame Testamente randame ir kitą ryškią istoriją, susijusią su
pranašo Eliziejaus relikvijomis. Eliziejus mirė ir buvo palaidotas.
Tais laikais metų pradžioje kraštą užpuldinėdavo moabitų gaujos. Kartą
laidojant vieną vyrą, žmonės pastebėjo tokią gaują. Jie įmetė jo kūną į
Eliziejaus kapą. Vos nukritęs ant Eliziejaus kaulų mirusysis atgijo ir
atsistojo.[8]
Įkvėptas šių Šventojo Rašto liudijimų, šv. Ambraziejus IV a. sušunka:
Jei audeklai, skepetos, šventųjų šešėliai, dar jiems esant žemėje,
išvijo ligas, kas drįstų neigti, jog Dievas stebuklingai veikia per
šventųjų pelenus, kaulus ir kitas relikvijas!.
Galime pastebėti,
jog minėtose Šventojo Rašto istorijose visai neužsimenama apie tikėjimo
vaidmenį. Ypač įsimintinas mirusio vyro atgijimas, nukritus ant
Eliziejaus kaulų. Galime įsivaizduoti chaotišką situaciją: artinasi
netikėtai pasirodę priešai, deramas mirusiojo palaidojimas jau niekam
nerūpi, tad kūnas tiesiog įmetamas į Eliziejaus kapą. Apie dalyvių,
juo labiau paties mirusiojo tikėjimą Dievo ar Eliziejaus palaikų galia
negali būti nė kalbos. Nepaisant to, įvyksta prikėlimo iš numirusiųjų
stebuklas! Nenoriu sumenkinti tikėjimo vaidmens. Tačiau turime
pripažinti, jog Dievas veikia daugybe būdų. Nei tikėjimas, nei
relikvijos šių būdų neišsemia, tačiau yra kiekvienas savaip veiksmingi.
Kaip matome, Dievo
veikimas per relikvijas patvirtintas Šventajame Rašte. Jei kam nors šių
įrodymų maža, priminsiu, jog relikvijų ypatingumas tiesiogiai plaukia iš
Kristaus įsikūnijimo fakto. Dievui nepakako veikti vien dvasiniu būdu,
kreipiantis į žmogų per šventus tekstus, ar prabylant jam tiesiai į
širdį. Jei to būtų užtekę, Dievas būtų pasilikęs raštuose, pranašų
ištarose ir mūsų įkvėpimuose. Vis dėlto veiksmingiausias jo kontaktas su
žmogumi buvo kitoks: per kūnišką Jėzaus prigimtį, per
fizinį kontaktą. Įsikūnijęs Dievas išgydė neregį,
patepdamas jo akis tikru purvu, o savo gyvastį tiesmukai pažadėjo teikti
per tikros duonos valgymą ir tikro vyno gėrimą.[9]
Apaštalas Paulius tokią Jėzaus programą priėmė rimtai. Laiške
korintiečiams jis tvirtina, jog nepagarbus eucharistijos priėmimas turi
labai apčiuopiamas pasekmes: Todėl tarp jūsų daug silpnų bei ligotų ir
nemaža užmigusių.[10]
Visa tai ir vėl labai kūniška. Pagaliau, atpirkimas įvyko per
tikro, materialaus, šilto, spalvą, kvapą ir skonį turinčio kraujo
praliejimą bei tikro kūno mirtį ir prisikėlimą. Viešpats
pažadėjo, jog žmonės su jo kūniška mirtimi ir prisikėlimu
bus sujungiami per kūnišką panardinimą į tikrą
vandenį. Matome, jog po įsikūnijimo Dievas veikia nauju būdu per
apčiuopiamus dalykus. Tai vienintelis tikrai biblinis požiūris. Tad jei
nenorime klastoti Kristaus Evangelijos, turėtume rimčiau vertinti
šventųjų relikvijas. Žvelgdami į jas, atpažįstame naują kristišką,
t. y. paties Kristaus įsteigtą Dievo veikimo būdą.
Mano
manymu, liko nepaminėtas labai svarbus aspektas relikvijų ryšys su
Eucharistija...
Tai pernelyg
svarbus aspektas, kad pasitenkintume jį tik paminėdami tarp kitų
klausimų. Gerai žinome, jog nuo ankstyviausių laikų krikščionys siekė
sujungti duonos laužymo altorių su šventųjų palaikais. Pradžioje
altoriai buvo statomi tiesiog ant kapų, kapinėse, vėliau, altorių
skaičiui išaugus, šventųjų palaikai ar jų dalys buvo perkeliami į
bažnyčias ir įdedami į patį altorių. Net ir šiandien relikvijos yra
neatsiejama altoriaus dalis. Taigi kiekvieną kartą altorių bučiuojant,
smilkant, jam nusilenkiant, pagerbiamos ir jame esančios šventųjų
relikvijos. Rytų krikščionybės praktikoje relikvijos nededamos į
altorių, bet įsiuvamos į specialų altoriaus užtiesalą, be kurio
Eucharistija negali būti švenčiama. Beje, paprastai šiame užtiesale
pavaizduota Kristaus kūno laidojimo scena. Tai nuoroda į šventojo ir
Kristaus kūnų esminį panašumą.
Vadinasi
Eucharistija ir šventųjų relikvijos - neatsiejami? Kokia šio ryšio
prasmė?
Galime kalbėti
apie kelias pagrindines prasmes. Pirmoji žemiškosios ir dangiškosios
Bažnyčios ryšys. Relikvijos altoriuje simbolizuoja ir priartina prie
mūsų šventąjį, kuris jau yra danguje su Viešpačiu. Taigi Eucharistiją
švenčiame ne vieni, bet kartu su dangaus šventaisiais. Kita prasmė
Eucharistijos sudievinančios galios priminimas. Būtent vienybė su
Eucharistiniu Jėzumi pavertė šventąjį dar vienu Dievo sūnumi (ar dukra),
turinčiu Kristaus pirmagimio tarp brolių prigimtį, savybes ir širdį.
Čia dera prisiminti, jog valgymo veiksmas Šventajame Rašte kone visada
susijęs su vienijimusi bei gilia bendryste. Pagaliau yra ir trečioji
prasmė jau minėtas šventojo ir Kristaus esminis panašumas. Susidūrę su
šventojo kūnu, susiduriame su paties Kristaus kūnu. Šventasis savo
gyvenimu, mirtimi ir nuspėjamu išaukštinimu taip panašus į Kristų, jog
yra pavirtęs Kristumi. Tikintieji, susirinkę prie šventojo kapo,
prisiliečia prie tikslios Kristaus gyvenimo kopijos, regi nedrumsčiamą
Viešpaties atspindį, patiria džiugią prisikėlimo nuojautą. Beje, mano
nuomone, kankinio kūno ryšys su Eucharistija atveria mums vienintelę
galimybę įtikinamai paaiškinti, kodėl šventųjų palaikai dažnai
padalijami į daugybę dalių, išsiuntinėjamų po visą pasaulį.
Ką turite
omenyje? Tenka pripažinti, jog relikvijų padalijimo praktika dažnai
susilaukia tikinčiųjų nepritarimo, o netikintiesiems sukelia tikrą
pasibaisėjimą...
Tokia reakcija
visiškai suprantama. Ji kyla dėl nepakankamo įsigilinimo į pagrindinę
Evangelijos žinią. Dievas nusižemino, kad žmogus būtų išaukštintas;
Dievas tapo žmogaus atžala, kad žmogus taptų Dievo atžala; Dievas priėmė
žmogišką prigimtį ir sužmogėjo, kad žmogus priimtų dievišką prigimtį
ir sudievėtų. Bažnyčios Tėvų kalba kalbant, Dievas tapo žmogumi, kad
žmogus taptų dievu antruoju Kristumi. Na, o Kristus tarp mūsų
šiandien yra Eucharistijoje. Tokiu pavidalu esančio Kristaus siekis
būti sulaužytam ir išdalytam, pasiekti kiekvieną, trokštantį jo
gyvasties. Pažvelkime į pirmuosius krikščionybės šventuosius
kankinius. Jie tvirtai tikėjo, jog yra panašūs į eucharistinį savo
Viešpatį. Štai ką savo kankinystės išvakarėse tikėjimo broliams rašo šv.
Ignotas Antiochietis: Leiskite, kad būčiau paaukotas Dievui, kol
paruoštas altorius. Aš esu Dievo kviečiai ir būsiu sumaltas žvėrių
dantimis, idant tapčiau gryna Kristaus duona. Galime prisiminti ir šv.
Polikarpą, kuris liepsnose atrodė ne kaip degantis kūnas, bet kaip
kepama duona. Kankinio kūnas viskuo atitinka Eucharistiją: jis
malamas, kepamas, tuomet aukojamas Dievui už Bažnyčią ir pasaulį.
Kas vyksta po to? Eucharistija laužoma ir išdalijama, kad joje esanti
Kristaus gyvastis pasiektų kiekvieną trokštantįjį. Lygiai taip pat
kankinio kūnas padalijamas Eucharistinės duonos pavyzdžiu ir siunčiamas
į pasaulyje pasklidusią Bažnyčią. Jis pasiekia labiausiai nutolusias
tikinčiųjų bendruomenes, atnešdamas jame glūdinčią Kristaus gyvastį. Šv.
Grigalius Nysietis IV a. rašo apie kankinius, kurių kūnai po kankinimo
buvo sudeginti: Jų pelenai ir visa, ko ugnis nesunaikino, buvo išdalyta
po pasaulį, taip kad beveik visi kraštai gavo savo palaiminimo dalį. Ir
aš turiu šios dovanos dalį, ir savo tėvų palaikus paguldžiau greta šių
karių relikvijų. Prisiminkime mirusį vyrą prikėlusius Eliziejaus
kaulus. Įsivaizduokime, jog įvykio liudininkai, sukrėsti regėto
stebuklo, su didžiausia pagarba perkėlė Eliziejaus kaulus į aukso indus
ir nešėsi juos su savimi, o vėliau ypatingą malonę skleidžiantys
palaikai buvo padalyti į skirtingus indus ir keliavo po Izraelį, nešdami
išlaisvinimą iš ligų ir mirties. Tokia atomazga logiška, tačiau sunkiai
įsivaizduojama dėl Senojo Testamento griežtų draudimų liesti mirusiojo
kūną: kas paliečia bet kokio žmogaus lavoną, bus nešvarus septynias
dienas... Kas paliečia numirėlio kūną ir neapsivalo, išniekina
Viešpaties padangtę toks žmogus bus pašalintas iš Izraelio.[11]
Krikščionys tokių draudimų nepaisė. Juk Dievas, prisiėmęs kankinio
mirtį, ją pašventino ir pavertė išganymo įrankiu! Juo labiau kankinių
aukos panašumas į Eucharistinę auką suteikė jų palaikų padalijimui gilų
teologinį pagrindą.
Vis dėlto
toks relikvijų padalijimas atvėrė kelią daugybei abejotinos vertės
relikvijų bei paskatino prekybą autentiškomis ir suklastotomis
relikvijomis...
Visos geros
Bažnyčios praktikos gali būti įtrauktos į piktnaudžiavimo ir pasipelnymo
liūną. Priežastis paprasta: kol Bažnyčia tebėra žemėje, joje vyksta
nuolatinė kova su nuodėme. Vienuose savo nariuose Kristus spindi tartum
žėrintis auksas, kituose jis temdomas neišmanymo, kietaširdiškumo ir
godumo. Tai turėtų būti savaime suprantamas faktas. Žmogus, ieškantis
Bažnyčioje visiško tobulumo, panašus į muzikos mėgėją, kuris, išgirdęs
prastą atlikėją, griežiantį nesuderintu smuiku, paniekinamai nusigręžia
nuo Mocarto. Manau, tai geras palyginimas. Krikščionis, atmetantis
relikvijų svarbą vien dėl su jomis susijusių piktnaudžiavimų, panašus į
tą, kuris atmeta didingą muzikos kūrinį vien todėl, kad jam teko
susidurti su prastais atlikėjais.
Tad jūs
vis dėlto tvirtinate, jog relikvijų gerbimas šiandienos krikščioniui
tebėra aktualus?
Be jokios
abejonės. Evangelijos žinia nepakito. Nepakito ir tai, ką Dievas vykdo
žmoguje per Kristų. Krikščionybės požiūris į Dievą, pasaulį, žmogų ir
išganymą pagrįstas amžinomis Evangelijos tiesomis. Būtent šiomis
nekintančiomis tiesomis ir remiasi šventųjų bei jų relikvijų gerbimas
Bažnyčioje.
Kalbino
D. U.; Bernardinai.lt, 2007
[1] Apd 19,12
[2] Šios ir kitos citatos apie
kankinius paimtos iš II a. kankinysčių aprašymų, kuriuos galite rasti
rinkinyje Bažnyčios Tėvai: antologija (sudarė D. Alekna ir V.
Ališauskas, išleido Aidų leidykla 2003 m.).
[3] Lk 6,18[4] Mk 6,56
[5] Lk 8,44
[6] Apd 5,15; Apd 19, 12
[7] 2Kar 2,13-15
[8] 2Kar 13,20
[9] Jn 6
[10] 1Kor 11
[11] Skaič 19,11-13