Rasa
Ambraziejienė
APIE
TAUTIŠKUMĄ IR KRIKŠČIONYBĘ
Keistas tas dabartinis laikas. Vieni teisia prezidentą, kiti
keikia jo teisėjus; vieni veržiasi į ES, kiti balsuoja prieš; vieni
kaltinami suplėkusiu konservatyvumu, kiti ištvirkusiu liberalumu;
vieni didžiuojasi nauju greitkeliu ar savivaldybės dangoraižiu, kiti
aprauda paskutinę šilagėlių augimvietę; vieniems ąžuolų giraitė
yra vieta statybos atliekoms išpilti, kitiems griausmasvaidžio šventykla;
vieniems kryžius laisvės, atpirkimo ir meilės ženklas, kitiems
vergiškos ir fanatiškos mirties medis. Įdomiausia, kad ypač retai
savieji įsitikinimai, prieraišumai, kaltinimai, ar nusiteikimai grindžiami
aiškiais argumentais. Paprastai svarbiausias savosios tiesos įrodymas
tai pasakymai aš tuo įsitikinęs, tai man akivaizdu,
tikiu, kad
.
Gerai
tai ar blogai? Ar įmanoma išlikti objektyviam net tada, kai pats esi kažkuo
tvirtai įsitikinęs, kai tiesiog tiki?
Kokiais žodžiais, įvaizdžiais, palyginimais ar pavyzdžiais liudyti
tikėjimą? Bepigu nupasakoti ar nupiešti saulę, kai žiūri į ją iš
žemės; tačiau kokiais žodžiais ją apibūdintų esantysis viduje?
Įmanoma nufotografuoti kalnus ir pakankamai aiškiai tai, ką matei,
papasakoti, kuomet stebi juos pro lėktuvo iliuminatorių; tačiau ar tų
vaizdų įtaigumas gali prilygti įspūdžiams keliautojo, esančio
kalnuose, žygiuojančio tarpeklyje arba kopiančio viršukalnėn? Tu gali
valandų valandas stebėti girios skruzdėlyną, kamanės urvelį pievoje
ar vapsvų lizdą pašelmeny, gali moksliškai ištirti vabzdžių
savybes, sandarą, įpročius, parašyti šūsnį protingų straipsnių;
tačiau nejaugi viliesi suvokęs, kas iš tiesų yra skruzdės,
kamanės ar vapsvos gyvenimas?
Kažkada
būdavo visai smagu ir lengva svarstyti, koks gi buvo mūsų protėvių
tikėjimas, kas yra tasai tautiškumas, kokia buvo baltiška medžiaginė
ir dvasinė kultūra, kaip krikščionybė buvo atnešta Lietuvon, kokią
ji padarė ir tebedaro įtaką ir pan. Ieškodavome istorinių, etnokultūrinių,
archeologinių duomenų. Atrasdavome sau nuostabių ir svarbių dalykų.
Tačiau vis dėlto tai tebuvo stebėtojo žvilgsnis, atradimai bei
suvokimai žiūrinčiojo iš šalies, per erdvės, laiko ir pažiūrų
atstumą.
Tačiau
nepalyginti sunkiau apie tai kalbėti, kuomet staiga skausmingai ir kartu
džiugiai pajunti pats esąs nebe stebėtojas, vertintojas, tyrinėtojas,
žiūrovas, o gyvas lietuvis krikščionis. Pasijunti stovįs ant tūkstantmečio
baltiškosios kultūros pamato ir pats bestatąs ant jo Bažnyčios rūmą.
Išgyveni esąs Gyvybės medis, kurio šaknys - senoji baltų kultūra bei
tikėjimas, kamienas - mūsų istoriniai šlovingi ir gėdingi, skausmingi
ir palaimingi šimtmečiai, o žiedai - Kristus. Ir tam Medžiui - tau -
skauda skauda skauda, juntant, kad šaknys beširdiškai, beprotiškai ir
beprasmiškai kapojamos, o žiedai sąmoningai ir piktdžiugiškai
draskomi. Ir negali nei pabėgti, nei sulaikyti naikinančios rankos, nei
atsitraukęs palaukti, kol tas nepakenčiamas bjaurus laikas (galbūt...)
baigsis.
Ir
vis dėlto, buvimas bejėgiam, silpnam, mažutėliam, nusižeminusiam nereiškia,
kad reikia būti abejingam, bevaliam ir neveikliam. Jei noriu (o aš noriu!),
kad Kristaus žiedas manyje žydėtų, privalau ne tik dėl to melstis,
bet ir kautis. Jaučiu, kad jei manosios - medžio - šaknys bus
nukapotos, tai ir nebemaitinamos šakos neaugs, o žiedai - nepražys. Na,
geriausiu atveju, tie žiedai, atsiplėšę nuo mirusio medžio, nuplevens
Dangun, nes jų ryšys su motina Žeme bus nudžiūvęs. Todėl man
nejauku, kai brolis krikščionis taria: Man neįdomūs tie jūsų
pagoniški tautiškumai, aš - visuotinės Bažnyčios narys. Ir dėl
to norisi, kad kas nors apie tai prabiltų. Tačiau tas, kuris pats yra
Medis, nebesugeba savosios pasaulėjautos ir išgyvenimų apibūdinti ir
net įvardinti, o tasai, kuris yra greta (stebėtojas), nesugeba suprasti,
jam tai išvis svetima.
Tad
jeigu Visa-kas-yra buvo užmanyta nuo pat Pasaulio sutvėrimo, tai viskas
jau buvo pirmojoje Kūrėjo sėkloje, iš kurios išaugo mūsų
Medis: ir jo giliosios šaknys, ir šakotasis kamienas, ir neprilygstamas
Žiedas-Žodis. Kiekvienas grūdas, kiekviena sėklelė, Sėjėjo rankos
pasiųsta žemėn, pirmiausiai išleidžia šaknelę, kuri leisis
gilyn, į Tamsą. O tik tada link Šviesos pradeda stiebtis daigelis, kažkada,
po amžių, išsiskleisiantis Žiedu ant galingo tūkstantašakio Ąžuolo.
Tad išsiraizgę gilios šaknys Žemėje ir gajos šakos Saulėje yra Aukščiausiojo
užmanytoji jungtis tarp materijos-žemės ir dvasios-dangaus. Ir tai yra
žmogus, arba žmonija, arba aš. Visai kaip Medis.
Visi
žmonės, visos tautos - iš vienos Dievo sėklos išaugę stiebeliai ar
šakos. Tad dažnam tautiečiui (ir lietuviui, ir tarkim kokiam filipiniečiui,
jau nekalbant apie arabą ar tibetietį) nemenku kliuviniu tampa Senojo
Testamento Dievo išrinktoji tauta. Kuo manoji šaka blogesnė
už izraelietiškąją? Kodėl Žiedas pražydo tik ant jos, - juk
normalus sveikas medis turėtų atėjus laikui visas apsipilti žiedais?
Ar Dievas (trečiasis Jo Asmuo) yra žydas? Ir t. t. Na, gerai, galbūt
tai toks medis, kurio tik viršūnė gali pražysti. O aukščiausiasis
stiebas tegali būti vienas, centrinis, stipriausiasis ir pan. Tačiau juk
žinome, kad centrinis, svarbiausiasis krikščionybės dalykas, ašis -
kaip tik ne jėga, galia, stiprybė, ištvermė, net ne protingumas ar
naudingumas, o būtent atvirkščiai - nuolankumas, mažumas, mielaširdystė,
meilė. Galų gale, visiems aišku, kad senovės izraelitai visiškai
nebuvo tie išskirtinių malonių verti geriečiai. Atvirkščiai -
jie buvo bailūs vergai, godūs aukso stabų garbintojai, neištikimi ir
neištvermingi, žiaurūs ir menko tikėjimo. Tad kodėl gi pasirinkti
jie, kodėl būtent jų šaka pražydo? O kodėl ne, pavyzdžiui, indų -
labai religingų, su tūkstantmete Dievo pažinimo tradicija, su būriais
jogų ir brahmanų, nuoširdžiai praktikuojančių ir neretai labai
vaisingai žengiančių Viešpaties link vedančiais laipteliais. Beje, įsitikinusių,
jog avatarai, t. y. Dievo įsikūnijimai juos periodiškai aplanko... O
kodėl ne Viešpats Jėzus?
Tačiau
mums svarbesnė mūsiškė šaka. Ką galima pasakyti apie tautą, kažkada
įsikūrusią giriose tarp Baltijos ir Uralo? Kad buvo sėslūs, iš
niekur čionai neatsikraustė ir neiškeliavo; kad buvo labai religingi,
net garbindami (gal tiksliau nuoširdžiai gerbdami) visa, kas gyva,
visą sutvertąją kūriniją, nepamiršdavo Vieno aukščiausiojo Dievo;
dora, šventumas, skaista buvo įprasta gyvenimo norma, atspindėta
dainose, sakmėse, pasakose; nekaringi (net ginklo pavadinimas kilęs
nuo gintis, o ne pulti); kalbėję (ir tebekalbantys) pačia
seniausia gyva Indoeuropos, o gal ir pasaulio, kalba. Tikrai esantys vienu
iš pirmųjų senojo kamieno atsišakojimų, viena iš seniausiųjų,
taigi ir ištvermingiausiųjų šakų. Tai kodėl žiedas nepražydo (o ir
ar tikrai nepražydo...) ant jos?
Keista,
kad izraeliečiai, besididžiuojantys ir garbinantys savąją Senojo
Testamento Torą, nepripažįsta ir nepriima pačių išpranašautojo
Mesijo ir Jo Gerosios Naujienos. Ne mažiau keista ir tai, kad mes,
baltai-lietuviai, o dabar ir katalikai, nebepriimame (atmetame) savo tūkstantmetę
šaką (testamentą) ir tarsi peršokame ant semitų-hamitiškojo kamieno.
O juk kiekvienas sodininkas žino, kad skiepijimas į seną storą šaką
kažin ar gali būti sėkmingas. (Na, nebent tasai medis - būtent
Vynmedis... O tada jau gal ir Kristus - tai ne vien žiedai, o ir šakos,
ir šaknys taip pat, t. y. - visas Medis...?). Ar vis
dėlto mums nereikėtų puoselėti savosios šakos, vertinant ir
maitinantis iš savųjų šaknų, ir didžiuotis būtent ant jos pražystančiais
žiedais ir sunokstančiais vaisiais. Ir jokios prieštaros čia nėra.
Senoji baltiška kultūra ir tikyba niekuo neprieštarauja dešimčiai
Dievo (juk visiems bendro...) įsakymų, duotų žydams, o ir kitiems
Senojo Įstatymo nurodymams. Kaip tik atvirkščiai - būtent mūsų protėviai
visų šių reikalavimų laikėsi, o izraelitai - nuolat pažeisdavo (gal
kaip tik todėl - dėl jų menkumo, nedorumo, varganumo jiems, dėka
begalinio Dievo atlaidumo ir meilės, buvo paskelbti Įsakymai - kaip
vienintelė išsigelbėjimo viltis bei galimybė...). Ypač svarbu tai,
kad senieji baltai buvo ir Naujojo Testamento nurodymais gyvenantys žmonės
dar gerokai prieš tai, kai Evangelija buvo jiems paskelbta. Visa tai buvo
juose gyva, įrašyta nuo amžių mūsų tautoje. Kas gi tų įrašų
autorius? Juk tas pats mūsų visų Dievas.
Kristaus
mokslas - gryna esmė. Evangelijose neaprašyta jokia praktikavimo forma,
joks bažnytinis reikalavimas, jokia teisingo religingumo išraiška. Jėzus
paliko mums teisę apvilkti Jo žodžius sau patogiu laikmečio, tautiniu,
psichologiniu ar net klimatiniu rūbu. Taigi ir galimybę pražydinti Žiedą
ant kiekvienos šakos.
Todėl
aš džiaugiuosi taip vadinamomis pagoniškomis liekanomis šiandieninėje
mano Bažnyčioje. Man gera matyti, kaip deganti krikšto pažadų
atnaujinimo žvakė nardinama į kubilą su švęstu šulinio vandeniu (ir
regiu baltiškosios Rasos šventės vainiką ant kryžmos su degančiomis
žvakelėmis nuplaukiantį upe). Aš kartu su kunigu šventinu ugnį,
kuria įdegsiu Velykų židinį (ir regiu grasą nuvaikančius apsaugos
laužus senovinėse metinėse šventėse). Rugpjūčio vidury nešu gėlių
puokštes Marijai (ir neįžvelgiu blogio nei Žolinių žolynuose, nei
trejose devyneriose kupolės žolelėse). O ir mūsų Kalėdų senelis man
neprilygstamai mielesnis už senį Šaltį, o ir už Santa Klausą. Tūkstantmečius
simbolius išlaikantis velykinis margutis man nė kiek neprieštarauja
Atpirkėjo Prisikėlimui, nes kas gi gamtoje ryškiau atspindi atgimimo ir
prisikėlimo idėją nei kiaušinis - amžinas gimimo ir gyvybės ženklas.
Ir šventojo Jono Krikštytojo liejamas vanduo išties dera su jam
paskirtosios šventės Joninių-Rasų rasa. Mūsų senosios baltiškos
ilgesingos Ilgės bei ryšių su mirusiaisiais diena Vėlinės visiškai
nesipyksta su Visų Šventųjų švente, mininčia didžius Bažnyčios
mirusiuosius. O dar kryžiavų dienų procesijos ir senoviniai
laukų apėjimai bei laiminimai; Grabnyčių žvakė, simbolizuojanti
Kristų kaip pasaulio šviesą, o senovėje Perkūno atstovaujamą
dangiškąją ugnį; ir šventoji Agota, kurios duona saugo nuo gaisro,
tikrai sutaria su senąja Gabija, globojančia namų židinį ir neleidžiančia
ugniai savivaliauti. Ir t. t. ir t. t. Vien apie šventes, šventimą ir
šventumą galima būtų parašyti atskirą straipsnį.
Jau
A. Maceina yra teigęs, jog galima ir reikia kalbėti apie lietuviškąją
krikščionybę, nes krikščionybė konkrečiomis savo reiškimosi
formomis, savo egzistenciniu būdu turi būti išaugusi iš tautinės
individualybės. Kitaip ji bus žmogui svetima, nesuvokiama ir
nepergyvenama, nes kiekvieną daiktą žmogus gali priimti į save tik
tada, kai jis apsireiškia jo dvasiai artimomis formomis.
Taigi,
ar būtų akibrokštas štai kad ir toks scenarijus? Rasos (švento
Jono) eisena sustoja prie seno ąžuolo, dainuojamos senosios dainos,
viskas vyksta kaip įprasta jau keletą dešimtmečių (kaip būta prieš
šimtmečius, žinome tik nuotrupas), tik vedantysis kreipiasi ne į Ąžuolą,
ne į Perkūną, o pvz.: Viešpatie, mūsų Dieve, kurio galybę taip
nuostabiai išreiškia šis galingas ąžuolas,
, o priėjus šaltinį
jis tartų: Dvasia Šventoji, kurios gyvybę teikiantį gaivumą mums
rodo šis tyras vanduo,
, o prie aukuro ugnies: Viešpatie, kuris
dovanoji pasauliui šviesą ir šilumą, kuris pats esi pasaulio šviesa,
priimk šiuos mūsų aukojamus žolynus, simbolizuojančius mūsų dėkingumą
tau ir žalias ateities viltis,
ir pan.
Gal
net nereikia laužtis pro atviras duris. Šiandieninė Bažnyčia palaiko
tautinius savitumus, nebando naikinti krikščioniškumo raiškos skirtumų.
Aukščiausios hierarchijos oficialus požiūris šiuo klausimu yra,
tarsi, teigiamas. O ir eilinėse bažnytėlėse ta senoji praktikavimo
forma tebėra įvairiais pavidalais išlikusi (bent jau Lietuvoje). Tačiau
bėda tame, kad tai jau ir tebėra forma
esmės
nebesuvokia nei parapijiečiai, nei dažnas kunigas. Jau nė nekalbu apie
tai, kad nemenka dalis tikinčiųjų aiškiai nesuvokia ir krikščionybės
esmės... Mąstymas įvaizdžiais-ženklais-simboliais, mitologiniais
archetipais šiandieniam televiziniam žmogui svetimas. Jis nebepajėgia
nei šventinamoje žvakėje, nei Joninių lauže įžvelgti Šventosios
Dvasios ugninių liežuvių; mūsų protėviams akivaizdi ugnies ir šviesos
sąsaja su Dievu jiems jau nebėra tokia savaime suprantama. Įprotis Aukščiausiąjį
garbinti greta seno ąžuolo esmės požiūriu kažin ar skiriasi nuo to
pat darymo katedroje,
juk
ir šimtametis galingas medis, ir didingas pastatas ženklina Dievo galią
ir didybę. Daugelio etnologų nuomone, senieji baltai ne patį ąžuolą
(ar žaltį, akmenį, saulę, šaltinį) garbino, o per juos nuostabiu,
neprilygstamu būdu besireiškiantį Dievą. Nejau mes, krikščionys,
prie Marijos paveikslo ar švento Antano statulėlės, ar šalia Lurdo
akmenų besimeldžiantįjį kaltiname stabmeldyste? O juk meldžiasi ir
prieš Turino drobulę, ir prieš šventą kapo rūsį, ir prieš kitas
relikvijas. Tačiau mes suvokiame, jog ir šventųjų bendravimu, ir per
šventus daiktus reiškiasi vienatinis triasmenis mūsų Viešpats. Ir galų
gale kiekvienu atveju bendraujame būtent su Juo.
Čia
vėlgi, neminėkime atvejų, kai krikščioniškoji šventenybė iškraipoma,
suniekinama iki stabo (pvz.:
man gali padėti tik šita statulėlė,
jei neužsakysiu Mišių pas tą kunigą, kažin ar
pasveiksiu ir pan.). Tokios stabmeldystės tarp krikščionių, deja,
apstu. Lygiai kaip šitokių niekintojų, be abejo, buvo ir senosios
tikybos pasekėjų tarpe. Tačiau dėl vargšų brolių krikščionių
nukrypimų statulėlės nėra daužomos, paveikslų nedegina, o koplyčios
negriaunamos. O štai ąžuolai buvo iškirsti, žalčiai iškapoti, šaltiniai
užversti. Ir ne dėl to man šiandien širdį skauda. Istoriniai įvykiai
visad liks šiek tiek pridengti paslapties skraiste, - net tiksliai žinodami
patį faktą, mes nepajėgūs šiandieniniu savo suvokimu įvertinti to
laikmečio žmonių psichologijos, mąstymo būdo, teisingumo bei doros
sampratos ir pan. Bet skaudu, kai kapojama bei griaunama (žodžiais ir pažiūromis)
tebėra ir šiandien. Tuomet man norisi savo protėvį apginti.
Kita
vertus, skaudu, kai broliai folkloristai, ramuviečiai, neopagonys ir kiti
kaltina mus, krikščionis, būtomis ir nebūtomis nuodėmėmis.
Taip, nuodėmių turime visi. Tačiau kaltinama dažniausiai dėl išties
visai nepagrįstų dalykų pavyzdžiui, kryžiaus karų ar raganų
deginimo (kas nieko bendro neturi su Jėzaus Kristaus mokymu, o tėra
viduramžių papročių sąlygota politinė bei ideologinė kova, beje,
neretai išties nuoširdžiai tikint, jog kovojama už gėrį). Žinoma,
tai istorinis blogis, klaidos, už kurias net popiežius atsiprašė. Tačiau
tai visai ne krikščionybė! Ir apskritai aršiausieji krikščionybės
kritikai apie ją iš esmės nieko nežino ir sužinoti nebando. Teisybės
dėlei dera pripažinti, jog ir dauguma krikščionių tokie pat
kritikuoja, pavyzdžiui, budizmą ar induizmą, nieko esminio, gilaus apie
tas religijas nežinodami. Tuo tarpu tie, kurie pasigilino (tarkim, tokie
mistikai, kaip trapistas Tomas Mertonas ar jėzuitas Anthony de Mello),
kurie ieškojo ne to, kas skiria, o kas jungia, krikščionybę praturtino
daugybe rytietiškų lobių (ne esmę, kuriai išties nieko netrūksta,
bet praktikavimo formas ir būdus).
Grįžtant
prie nesutarimų su kitatikiais vėlgi, bent jau lietuvius, skaudina
ir neramina senovės savinimasis. Pavyzdžiui, ramuviečiai savo tikėjimą
grindžia senosiomis mūsų dainomis, papročiais, gamtos galių
garbinimu. Taip, žinoma, krikščionis negarbins įasmenintų dievybių,
kurių hierarchija bei veiklos sferos išties yra beribės (tai ne šio
straipsnio tema ir jų išsamiau neaptarinėsiu), tačiau lietuvis krikščionis
tikrai patiria Dievo buvimą bei apraiškas ir didingame ąžuole, ir
skaidriame šaltinyje, ir žaibuojančiame debesyje, ir šventinio laužo
liežuviuose. Lygiai taip pat mums visiems priklauso ir senosios
nuostabios dainos baltiškos giesmės-maldos. Dėl to lietuvis krikščionis
atsisako atiduoti visa tai, pavyzdžiui, ramuviečiams kadangi
tai mūsų bendra nuosavybė, bendras lietuviškas Dievo (jiems, galbūt,
dievų ir deivių?) garbinimo būdas. Beje, ne tik lietuviškas.
Pakanka įsiskaityti, įsigilinti, įsijausti į šventojo Pranciškaus
Asyžiečio mintis, ir kažin ar kuris vadinamasis pagonis ras gilesnį šventybės
gamtoje patyrimą bei išraišką.
Manau,
kad ne jungdami, o atskirdami prarandame mes visi ir vadinamieji
pagonys, ir krikščionys. Mielieji ramuviečiai nepripažįsta Ašies,
centro, neleidžia savyje baltiškojo Medžio viršūnei pražysti,
nepriima Dievo nusižeminimo, įsikūnijimo, tapimo artimu, nepriima jo įasmenintos
Meilės. Čia jie stoja į vieną gretą su žydais, atsisakančiais pripažinti
savo pačių Senajame Testamente išpranašautą Išganytoją ir atmetančiais
Gerąją Naujieną. Kita vertus, broliai krikščionys, atmesdami senąją
pasaulėjautą, apeigas, simbolius, neretai net dainas, spalvas, elgiasi
taip, tarsi jiems jau visai būtų nebereikalingas Senasis Testamentas
(nors pats Jėzus sakė neatmetąs nė vienos jo raidės). Juk mūsų
baltiškosios šaknys dainos, sakmės ir pasakos, papročiai ir
apeigos, simboliai ir seniausioji indoeuropiečių kalba tai tebegyvas
mūsų tautos Testamentas. Kažin, ar daug krikščionių yra perskaitę
visą Bibliją ir Senąjį ir Naująjį testamentus. Žinoma, tai nėra
gerai. Tačiau galbūt tūkstantmetė žydų tautos istorija mums
vertinga mažiau, nei tūkstantmetė aisčių-baltų-lietuvių istorija?
Nejaugi netikime, kad Dievas (tas pats, vienintelis, visiems bendras
Vienatinis Viešpats) amžių bėgyje kalbėjo ne tik vienai (žydų)
tautai? Kad išsibarsčiusių Jo pažinimo kibirkščių yra įvairiose,
ypač seniausiose tautose?
Neatrodo, kad tokios mintys mūsų protėviams būtų ypatingas akibrokštas.
O štai šiandien tam, ko gero, prieštarautų ir viena, ir kita tikinčiųjų
lietuvių pusė. Prieštaravimas, priešinimasis, pasipriešinimas,
kaltinimai, apkaltinimai ir kaltės yra tapę kone mūsų laikmečio ženklu
Taigi,
krikščionims galbūt vertėtų dar kartą išgirsti mūsų protėvius
pagonis, kuriems Vieno aukščiausiojo Dievo sąvoka, pasirodo,
visai nebuvo svetima:
o mes garbiname Dievą pagal savo apeigas ir visi turime vieną
Dievą (iš Didžiojo Lietuvos kunigaikščio Gedimino laiško);
nors jie buvo pagonys, bet visuomet taip įsivaizduodavo ir tikėjo
vieną Dievą, /
/ ateisiantį gyvųjų ir mirusiųjų teisti (iš
Bychovco kronikos).
Na o (neo)pagonims
derėtų susipažinti kad ir su krikščionių šventuoju, kurio išpažįstamas
ir mylimas Jėzus Kristus visiškai neprieštaravo Viešpaties šlovinimui
per intymiai suasmenintą gamtą:
Tegarbina Tave, o Viešpatie, visi Tavieji kūriniai,
Ypač puikioji sesė Saulė, kuria teiki mums dienos šviesą;
Kokia graži jinai ir spinduliuojanti,
Ji primena Tave, Aukščiausiasis.
Garbinkim Tave, o Viešpatie, su broliu Mėnesiu ir sesėm Žvaigždėm;
Tu sukūrei juos danguje gražius, šviesius ir skaisčius.
Garbinkim Tave, o Viešpatie, su broliu Vėju ir Oru
debesuotu, giedru, permainingu.
Per juos Tu savo kūriniams teiki gyvastingumą.
Garbinkim Tave, o Viešpatie, su broliu Vandeniu
naudingu, nuolankiu, maloniu ir
tyru.
Garbinkim Tave, o Viešpatie, su sese Ugnimi,
kurią Tu mums teiki, kad šviestų
tamsią naktį.
Jinai graži, džiaugsminga ir stipri, galinga.
Garbinkim Tave, o Viešpatie, su sese Žeme,
mūs motina, kuri maitina mus
ir valdo,
ir augina visokį vaisių, žiedus spalvinguosius, žolę.
Garbinkim Tave, Viešpatie, kursai Tavosios meilės padedamas
atleidžia
ir ištveria sunkius mėginimus ir kančią.
Palaiminti, išsaugantys ramybę,
Jie bus, o Aukščiausiasis, Tavo vainikuoti.
Tegarbina Tave, o Viešpatie, sesė Mirtis mūs kūniškoji,
kurios joks
mirtingasis negali išvengti
(Šv.
Pranciškus Asyžietis)
Su
broliškos taikos palinkėjimais ir viltimi, kad kadangi visi turime
vieną Dievą, tai gal ne viena tik sesė Mirtis mus gali
sutaikinti
2004
|