Pranciškonų
ordino 800-osioms
metinėms
Šventasis Pranciškus Asyžietis ir sesuo Lietuva
Laudoto si, mi`
Signore, persona aqva
la
quall é multo utile se humile et pretiosa et casta...
(Būk
pagarbintas mano Viešpatie, per brolį vandenį,
kuris yra labai
naudingas ir nuolankus, brangus ir tyras)
S. Francesco
dAssisi, Tvarinijos giesmė
Gimti, gyventi ir mirti... Iš nenusakomos
esmės per Dievą gimsta forma; paskui suyra, grįždama vėl į esmę, esatį,
esą. Pasaulis yra amžinas esmės ir formos žaismas...
Yra tačiau viena žmogaus, tiksliau per
žmogų sukurta forma, kuri nepavaldi šitam amžinajam ratui. Tai Kristaus
Bažnyčia. Jos amžinumas stulbina ir yra tiesioginis jos dieviškumo
įrodymas. Tačiau ir Bažnyčia savo istorijos amplitudėje kartoja tą patį
ritmą, niekada betgi neperžengdama mirties brėžio. Kas tie
stebuklingieji, per kuriuos Dievas neleido Bažnyčiai mirti? Juos reikėtų
vadinti esõs vaikais. Kaip augalas, sudžiūvęs stagaras, atsigauna nuo
rasos ar lietaus, taip esmė gaivina formą.
Taip buvo ir XII-XIII amžiuje. Gerokai
apvyto Bažnyčios kūnas tiek dėl vidinių negalių, tiek nuo blėstančių
kryžiaus žygių žaizdų bei epidemijų. Bergždybė, negyvas ritualas, forma
užgožė dvasią, esmę.
Bet apvaizda neapleidžia atoslūgį vėl
keičia potvynis. Viena po kitos kyla esmės atgaivinimo bangos, esmės
atnaujinimo sąjūdžiai. Tai valdensai ir daug kitų. Ši potvynio
banga neša su savimi ir grėsmę erezijos šmėklą. Dažnai klaidingai, per
lengvai įsivaizduojama štai atėjo šventasis ir perkeitė laiko dvasią.
Sąjūdžiai gi kilo vienas po kito, nesuvaldomi kaip potvynio bangos,
ardančios pasenusios formos mūrą. Ne viskas juose buvo patrauklu ir
priimtina, nelengva buvo atskirti, kas iš Šventosios Dvasios, o kas iš
piktojo. Ir ne be Šventosios Dvasios pagalbos Bažnyčia sugebėjo
atsirinkti ir išvengti erezijų ar net suskilimo grėsmės, tinkamu būdu
atsiduoti gaivinančios esmės antplūdžiui. Taip šv. Pranciškaus mokymas,
mažiau radikalus ir darnesnis nei valdensų, padėjo Bažnyčiai
išvengti keistos, nuolat atsikartojančios manicheistinės pagundos
šiuokart katarų (patarų) pavidalu, kur atgaivos ieškojimai tebuvo
priedanga iš esmės antikristiniam mokymui.
Kur pranciškoniškojo universalizmo šaknys?
Kodėl Asyžiaus elgetėlė visų taip mylimas netgi tų, kurie
krikščionybei gan šalti? Kodėl jis taip mylimas Lietuvoje, kur tapęs
beveik savu, neatskiriamu nuo lietuviškojo kraštovaizdžio, kur jo
rudasis abitas taip primena lietuviškąją rudinę, o kapišonas tą
įgaubtą bulvių maišą, kuriuo vaikystėje piemenaudami dengdavomės nuo
įkyraus rudeninio lietaus pakrūmėje, prie smilkstančio laužo, kur buvo
kepamos bulvės, o sušilti tegalėjai prigludęs prie motiniškai šilto
karvės šono ar pamirkęs kojas dar šiltoje balutėje. Senose kapinaitėse
radome šventojo statulą, žmogaus ūgio. Lynojo lietus, o pakumpus figūra
buvo tarsi gyva, mąsliai šypsodama, ir net ant nosies galo kabojo
vandens lašas...
*
Kai išvydau žaliąsias Umbrijos kalvas, jose
dar tvyrojo tai, ką nujaučiau tai senosios Indoeuropos pasaulis, kur
tebeesti gilus, rojinis gamtos ir žmogaus ryšys. Kur slypi šitas
rojiškumas? Sesuo saule, broli mėnuo, netgi broli vilke,
taip atsiskleidžia šv. Pranciškaus santykis su gamta ne panteistiškai
garbinantis gamtoje ištirpstantį Dievą vietoj paties Dievo, bet
seseriškai broliškas, rojiškai nekaltas. Žmogus čia tebėra gamtos dalis,
jos savotiškas sandas, Dievo tvarinijos elementas. Jis dar nėra už ar
virš gamtos.
Lygiai toks seseriškai broliškas yra
lietuvio santykis su gamta, kur tautosakoje rasime ištisines paraleles
tarp liepos ir ąžuolo, seselės ir brolelio, tik dar jautresnėje skalėje,
su lietuviškąja lyrine, beveik vaikiška deminutyvų mažybinių
malonybinių žodelių gausa:
Einu per dvarelį
Einu per dvarelį
Į viešų
kelelį Į
viešų kelelį
Pakelėj
pavieškelėj Pakelėj
pavieškelėj
Stov baltas
berželis Stovi
serbentėlė
Beržužėli
baltas Serbentėle
žalia
Beržužėli gražus
Serbentėle graži
Ar nebūtum,
beržužėli, Ar nebūtum,
serbentėle,
Man už brolužėlį?
Man už seserėlę?
Tad gal todėl šitoks savas lietuviškų
kalvelių kloniams basakojis šventasis, sakęs pamokslus paukščiams ir
žuvims, ugniai ir vandeniui, vėjui ir lietui Dievo ubagėlis, kaip
sakytų Lietuvos kaime. Todėl tokie savi, lietuviški yra Porciunkulės
atlaidai, o net šešios bažnyčios mažoje Lietuvoje turi globėju šventąjį
Pranciškų.
Prieškario Lietuvoje pakumpusio, pančiu
persijuosusio pranciškono figūra buvo neatskiriama kokios nors Kretingos
ar Plungės dalis. Ypač įleidęs šaknis Lietuvos kaime buvo tretininkų
pasauliečių vienuolių judėjimas. Mano paties senelis ir senelė buvo
tretininkai, kaip ir daugelis jų susiedų. Žiūriu į griežtus, bet
šviesiomis akimis, raukšlėtus jų veidus, į nudirbtas rankas, ir
graudulys ima ar sugrįš?..
Ar sugrįš tie laikai? Jau grįžta... Atgimė
Nepriklausoma Lietuva, atgimė Kretingoj ir kitur pranciškonai.
Amžinatilsį brolis Gabrielius, vienas tyliausių ir įdomiausių Lietuvos
žmonių, kalė akmenis keistoj sodyboj muziejuje, kur iš pirmykštės
sumaišties, pirmapradžio ikikristinio chaoso formuojasi krikščioniškoji
darnõs dvasia, apgaubta, vainikuota Rūpintojėlio rūpesčio. Tėvo
Stanislovo, kapucino, buvusio politkalinio Paberžės klebonija buvo tarsi
ašramas, dvasinės atgaivos sala sąstingio miegu miegančioje
Lietuvoje. Darbuojasi Lietuvoj, semiasi patirties Romoje ir kitur
jaunieji kunigai-pranciškonai. Sugrįžo, nes niekada ir nebuvo išėjęs iš
Marijos žemės Lietuvos Asyžiaus šventasis.
Ir pabaigai norėčiau papasakoti legendą,
pasaką ar tikrą atsitikimą, kurį teko išgirsti pogrindžio laikų
klajonėse po vakarinę Lietuvą Žemaitiją. Tai vyko pokario metais,
niūriaisiais. Plungės pakraštyje, tylioj gatvelėj apsigyveno vienuolis
mat Lietuvoje po karo buvo uždaryti visi vienuolynai ir daugelis
bažnyčių. Kai jis išeidavo pasivaikščioti miestelio gatvėmis, atlėkdavo
visi miestelio paukšteliai kovai, varnėnai, strazdai giesmininkai,
pačiauškos žvirbliai, burkuojantys balandžiai. Jie tūpdavę jam ant
rankų, galvos, klegesingu tuntu lydėję po miestelį. Valdžia tuomet
uždraudusi jam vaikščioti. Vienuolis tegalėjęs sėdėti savo lūšnelėje,
bet ir ten pro atvirą langą priskrisdavę paukščių ir teikdavę žmonėms
džiugesį. Tada piktieji žmonės iš grėsmingosios KGB išvarę vienuolį iš
miestelio ar išvežę į Sibirą. Tuomet miestelį apleidę paukščiai visi
iki vieno. Miestelis ilgiems ilgiems laikams likęs tuščias ir liūdnas,
kaip ir visa pokario Lietuva mėnulio Lietuva, anot rašytojo.
Tikėkimės, sugrįš į Lietuvą visiems laikams
ir paukščiai giesmininkai, ir jų broliai tylieji, vienuoliai. Sugrįš
skaistõs ir neturto dvasia, geroji sėkla iš tolimo Asyžiaus duos dar
Lietuvos žemėje vaisių taikos ir ramybės visoje žemėje vardan.
Kaunas Roma
Algirdas
Patackas |