Petras
Plumpa
Sąjūdžio
mokykla esmingiausias Atgimimo reiškinys
apie Lietuvą buvusio kalinio akimis
Jeigu nori žmogų pažinti, suteik jam visišką laisvę. Ši tiesa galioja ir
ištisai tautai, kelis dešimtmečius kalėjusiai sovietų nelaisvėje.
Kaip išėjimas iš kalėjimo nepakeičia buvusių kalinių moralės ir
troškimų, taip Sąjūdžio iškovota laisvė nepakeitė buvusių sovietinių
piliečių sudarkytos moralės ir egoistinių siekių.
Tarp kriminalinių kalinių kartais galioja demokratinis dėsnis: kieno
dauguma, to ir valdžia. Jeigu lageryje (ar kameroje) kalinių daugumą
sudaro kriminalistai, tai jie įveda ir savą vidinę tvarką, kuri
padoresniems žmonėms būna nepakenčiama nei fiziškai, nei morališkai.
Panašiai atsitiko ir su visa Lietuva, nes okupacijoje demoralizuotų
piliečių dauguma demokratinių rinkimų pagalba valstybės gyvenimo
viršutiniame sluoksnyje įtvirtino grupes, neturinčias tikrų gyvenimą
įprasminančių vertybių.
Kas buvo paprastas lėbautojas, dabar įgijo laisvę jau organizuotai
siekti visų malonumų bet kokiomis priemonėmis.
Kas buvo grobuonis, toks ir liko, tik daug didesnio masto, nes atsivėrė
neribotos grobimo galimybės. Kas sugebėjo be ribojimų privatizuoti, tas
be skrupulų privatizavo visa, kas ne jam priklausė.
Kas troško kitus valdyti, tas pasinėrė į korumpuotą partinę veiklą su
visomis apgaulingos propagandos ir agitacijos priemonėmis. Nes kas įgijo
turto, tas priglobė ir žiniasklaidą, o tuo pačiu ilgam įgijo politinę
įtaką.
Materializmas nužudė idealizmą, nes teisingumo ir brolybės grūdai
nukrito į sovietmetį išaugusius erškėčius.
Kai valstybės politiniuose sluoksniuose ima dominuoti devalvuotos
moralės atstovai, jie neoficialiai įveda savąją vidinę tvarką, o kartu
skleidžia savąjį amoralų gyvenimo būdą. Bet ar tokią daugumos valdžią
galima vadinti tautos valdžia, kai mirties kultūros idėjos ir praktika
iš sovietinių kriminalinių lagerių perėjo į nūdienos visos Lietuvos
gyvenimo tikrovę? Tokiai santvarkai būdingas žmoniškumo, padorumo bei
gyvybės negerbimas. Todėl kriminalinis žargonas atėjo į gatves, į
žiniasklaidą, teatrus ir, savaime suprantama, į Seimą. Visuomenės
kultūrinimo darbas vyksta pagal principą: Šiandien palėbausim, o rytoj
tegul dangus griūva...
Dėl nemoralios ekonominės ir socialinės politikos Lietuva pirmauja
pasauilyje pagal savižudžių skaičių. Savižudybių priežasčių analizė ir
jų pašalinimas turėtų būti pirmaeilė Konstitucijos sergėtojų ir politikų
užduotis. Bet sovietizuotiems Konstitucijos sergėtojams šie klausimai
nerūpi. Jų net nejaudina faktas, kad patekę į neviltį Lietuvą jau paliko
apie 0,5 milijono jaunų gyventojų.
Apie mirties kultūros pergalę Lietuvos jaunimo tarpe negailestingai
liudija statistika. Pasaulio Sveikatos Organizacijos duomenimis, Lietuva
jau 2002 m. tapo pirmaujančia šalimi pagal vaikinų nuo 15 iki 19 metų
savižudybių skaičių 38,4 mirtys 100 tūkst. gyventojų (Estijoje 24,1;
Latvijoje 12,7). Merginų tarpe Lietuvoje 8,8 savižudybės 100 tūkst.
gyventojų (Latvijoje 3,3; Estijoje 1,9). Ataskaitoje taip pat
pažymima, kad nuo 1990 m. Lietuvoje žymiai išaugo narkotinių medžiagų ir
alkoholio vartojimas.
Kas sukėlė tokią jaunimo moralinę degradaciją?
Pirmiausiai - dirbtinis šeimų griovimas.
Valstybei toleruojant, Lietuvoje sparčiai nyksta šeimos, kaip
pagrindinis žmonių laimės ir moralės lopšys.
Jei 1990 m. Lietuvoje buvo 36 000 santuokų, o 2007 m. beliko tik 23 000.
Tačiau per dešimtmetį Lietuvoje padvigubėjo nesantuokinių vaikų.
Jeigu 1990 m. išsituokdavo kas trečia pora, tai dabar išsituokia 2/3
porų.
Dabartiniai tyrimai rodo, jog daugiau kaip pusė apklaustų nepilnamečių
merginų mano, kad prostitucija moteriai gali garantuoti materialinę
gerovę. Nepriklausomos Lietuvos laikotarpis išugdė naująją merginų
kartą, iš kurių kas antra svajoja ir trokšta patekti į tokią
prestižinę tarnybą, kurioje seksas atstoja protą, gabumus, sąžinę ir
darbštumą.
Tokias moteris, darniai gyvenančias šeimoje, sunku įsivaizduoti.
Dėl dvasios nuskurdimo nepajėgdami sukurti laimės židinių savo
natūraliose šeimose, hedonistai ima kurti iškrypėliškas pseudosantuokas,
paremtas nenatūraliu lytiniu potraukiu. Seksualinis palaidumas nustelbė
šeimos idėją, o demoralizuoti politikai, norėdami pasirodyti moderniais
vakariečiais, tai laiko normaliu dalyku. Skubėdami mėgdžioti
idiotiškiausius Vakarų pasaulio moralinius iškrypimus, tampame ne tik
juokdariais, bet ir priešais patys sau bei savo palikuonims.
Tokie politikai niekada nemąsto valstybiškai kas bus su tauta po kelių
dešimtmečių, nes viską planuoja savo politinės kadencijos mastu: po
manęs nors ir tvanas. Būtent taip elgiasi kriminalinio pasaulio
žmonės.
Valstybę valdantys klanai leidžia užpildyti kultūrinio gyvenimo sferą
amoralių padugnių savivalei, todėl mirties kultūra jau įsitvirtino mūsų
valstybės gyvenime. Apie kai kuriuos pagrindinius žmogiškumo klausimus
dabar galima laisvai kalbėti tik pogrindyje: apie teisingumą,
gailestingumą, ištikimybę ar skaistumą. Kaip ir kriminaliniame
pasaulyje, apie tai kalbėti viešai darosi tiesiog neprotinga...
Vienintelis tokios vergiškos sąmonės gydymo būdas būtų savarankiškų
asmenybių ugdymas tautos moralinių vertybių pagrindu. Tačiau
totalitarinės santvarkos palikuonys-pedagogai nepajėgia sukurti
kūrybingų asmenybių ugdymo sistemos, nes būtent jie buvo vergiškos
sovietinės sistemos ramsčiai, priešinęsi Lietuvos Sąjūdžio idėjoms.
Todėl jie nepritaria bendruomeninių, į moralinį ugdymą orientuotų, ypač
konfesinių mokyklų kūrimui, nes tokių mokyklų auklėtiniai tampa
kokybišku kontrastu sovietinio tipo mokyklų auklėtiniams, iš kurių, kaip
parodė apklausa, 51% gėdijasi jog jie yra lietuviai.
Kaip teigia etnologai ir liudija tautosakos rinkėjai, Lietuvių tauta per
daugelį amžių įgijo įdomių ir vertingų nemedžiaginės kultūros vertybių,
tokių, kaip pirmapradžiai bendruomeniniai santykiai, specifinė etninė
pasaulėjauta, dvasinių vertybių suvokimas, kalba (su tarmėmis), dainos,
muzika, švenčių papročiai ir t. t.
Dabar, kartu su globalizacija atkliokianti pseudokultūrinė kolonizacija
visa tai intensyviai tirpdo, o sunaikintą autentišką mūsų tautinę
kultūrą vargu ar kada nors bus galima atgaivinti. Tai neįkainojamas
praradimas, nes su kultūros žlugimu degraduoja jaunimas kaip žmonės ir
kaip asmenybės. Būtent šis pastarasis, masiškai besireiškiantis
praradimas yra baisiausias, nes paskui jį eina pačios tautos išnykimas.
Tokios degradacijos požymiai jau matomi ne tik miestuose, bet ir visuose
Lietuvos kaimuose.
Blogiausia, kad tas mirties kultūros dvelksmas pasiekė ir kunigų
seminarijas, į kurias paprastai stoja kilniems tikslams pasišventę
jaunuoliai.
Jeigu 1987 m. Lietuvos vienintelėje Kauno kunigų seminarijoje mokėsi 137
klierikai, tai pirmaisiais Nepriklausomybės - 1990-aisiais - metais jų
skaičius išaugo iki 216. Lietuvoje vietoje vienos pradėjo veikti
keturios kunigų seminarijos. Tačiau po kelerių metų pašaukimų skaičius
pradėjo mažėti. 2005-aisiais metais turėjo užsidaryti Vilkaviškio
seminarija. 2007-aisiais metais likusiose trijose seminarijose iš viso
mokėsi tik 97 klierikai. Tai trečdaliu mažiau, negu paskutiniaisiais
okupacijos metais.
Tokio mažėjimo priežastis glūdi morališkai sudarkytoje tautoje. Juk
pašaukimai dvasinei tarnystei paprastai užgimsta ir subręsta
krikščioniškose šeimose. Jeigu šeimose įsivyrauja mirties kultūros
dvasia, tai dvasingumo daigai ten negali užaugti. Todėl galima net
teigti, kad pašaukimų dvasinei tarnystei kiekis atspindi tautos dvasinę
būklę ir moralę. Pagal pašaukimų į kunigus kiekį galima spręsti, kad
dabar šeimų moralinė būklė yra žymiai blogesnė negu sovietmety.
Taigi, nereikia nė ateistinės priespaudos, kad tauta morališkai
degraduotų. Nereikia ir spaudos draudimo, nei prievartinio rusinimo,
lenkinimo ar vokietinimo, kad lietuviai ištautėtų ir išsisklaidytų po
pasaulį. Užteko per pastaruosius 15 metų suniekinti šeimos kilnumo
idėją, demoralizuoti jaunimą, ir tautos išnykimo procesas įgavo
istorijoje neregėtą pagreitį. Sunaikinus tautos dvasines savybes,
sugriovus per šimtmečius puoselėtą moralę, tauta išnyksta kaip Dievo
mintis, kaip žmonijos sodo žiedas, kaip tautų spektro spindulys. Tada
formalus etnoso egzistavimas praranda prasmę, nors jis ir tebeturėtų
ankstesnį pavadinimą. Apie tokią Lietuvą be lietuvių jau seniai svajoja
kai kurių kaimyninių šalių grobuonys.
Tautinės kultūros reiškiniai yra unikalūs. Jie yra tautos sielos
išraiška, todėl šios išraiškos nykimas ar naikinimas liudija, kad tauta
praranda savo sielos savitumą, o kartu ir esmę. Tuomet ir pati valstybė,
sukurta etniniu pagrindu, praranda savo prasmę. Tad kam buvo dėl
nepriklausomos tautinės valstybės kovota, kentėta ir net mirta? Kas davė
teisę visa tai sunaikinti? Jeigu dabartiniai politikai neketina dvasinių
ir medžiaginių tautos kultūros vertybių iškelti į prioritetinių tikslų
viršūnę, tuomet asmenys, atsakingi už tokį kultūros ignoravimą, turėtų
būti įvardijami kaip tautos duobkasiai.
Visa tai apsvarsčius, nuosekliai iškyla klausimas: kam buvo reikalingas
Sąjūdis ir jo atneštoji laisvė?
- Ar tam, kad grobuonims atsivertų didesnės grobimo galimybės?
- Ar kad būtų atidaryti visi demoralizacijos šaltiniai būtų iškelta į
viešojo gyvenimo paviršių ir viešai praktikuojama visa kriminalinio
pasaulio padugnių bjaurastis, su visomis hedonistinio iškrypimo
formomis?
- Ar kad žmonių valdymo entuziastai galėtų pagaliau realizuoti
dešimtmečiais slopintas valdžios ambicijas, o tai pasiekę puikuotis
prieš pažemintą ir nusivylusią tautą?
- Ar kad būtų sugriautos šeimos ir sunaikintas per šimtmečius tautos
kauptas dvasinis turtas?
- Ar kad tauta iš nevilties imtų žudytis ir masiškai bėgti iš Lietuvos į
kitas šalis?
..................................................................
Kiekviena politikų moralinė kategorija, kiekviena aktyvioji grupė turėjo
savų siekių. Nugalėjo tie, kurie dabar valdo Lietuvą.
Tačiau Sąjūdyje aktyviai dalyvavo ir toji mažesnioji - tautos dalis,
kuri svajojo ir siekė laisvės bei Nepriklausomybės tam, kad tautinės
kultūros, moralinių vertybių ir dvasingumo puoselėtojai galėtų surinkti
ir perduoti jaunajai kartai visą per šimtmečius sukauptą mūsų dvasinės
kultūros grožį ir taip išugdyti mūsų tautos medį, kaip ąžuolą kitų
pasaulio tautų tarpe.
Kuomet su Sąjūdžiu prasidėjo Lietuvos pertvarkymas, daugelis jautė, lyg
tai būtų prasidėjęs dvasinis tautos atgimimas. Tačiau tikrumoje tai buvo
daugiau emocinis pakilimas, vidinis paskatinimas iš esmės atnaujinti
savo asmeninį ir visuomeninį gyvenimą.
Būtent tuomet įkurtoji Sąjūdžio Sekmadieninė lietuvių kultūros
mokykla, pirmoji tokia tautinės kultūros mokykla Lietuvoje, turėjo būti
pavyzdžiu visai Lietuvai, kad iš esmės būtų atnaujintas, naujam
gyvenimui prikeltas žmonių asmeninis, jų šeimų ir visos tautos
gyvenimas.
Sąjūdžio Sekmadieninei mokyklai buvo būdingas evangelinis principas:
Jūs pažinsite tiesą, ir tiesa padarys jus laisvus (Jn 8, 32). Tiesos
ieškojimas ir pažinimas buvo mokyklos misija: pažinti tikrą tiesą apie
žmogų, pažinti tiesą apie savo tautą apie jos kilmę, būdą, papročius
ir jos misiją kitų tautų tarpe.
Tad ką laimėjo ar pasiekė tautinės kultūros, moralinių vertybių ir
dvasingumo puoselėtojai, tame tarpe ir Sąjūdžio Sekmadieninės mokyklos
steigėjai, vadovai ir bendradarbiai? Kokį derlių davė jų pasėti grūdai?
Atsitiko taip, kaip parašyta apie dvasinių vertybių sėjėją Evangelijoje
pagal Morkų. Sėjėjui besėjant,
- Dalis grūdų nukrito palei kelią, ir atskridę paukščiai juos sulesė.
- Kiti grūdai nukrito į uolėtą dirvą, kur buvo mažai žemių, ir greit
sudygo, nes neturėjo gilesnio žemės sluoksnio. Bet, saulei užtekėjus,
daigai nuvyto ir, neturėdami šaknų, sudžiūvo.
- Kiti krito tarp erškėčių; erškėčiai išaugo ir nusmelkė juos, ir jie
nedavė derliaus.
- Dar kiti nukrito į gerą žemę, sudygo, užaugo ir davė derlių (Mk 4,
3-8).
Jeigu pirmaisiais Sąjūdžio Sekmadieninės mokyklos metais klausytojai
netilpdavo į Universiteto salę, tai dabar entuziastų skaičius sumažėjo
keliolika kartų. Kodėl taip atsitiko, jei tiesos grūdus sėjo tokie
puikūs dėstytojai, kaip Aleksandras Žarskus?
Tuos pasėtus grūdus sulesė atskridę paukščiai, nes morališkai palaida
žiniasklaida suformavo naują gyvenžiūrą, pagal kurią tautos praeitis,
jos kovos už laisvę, Tėvynės garbė ir gerovė, tradicinės moralinės
vertybės bei dvasinis paveldas tampa tik atgyvenomis, trukdančiomis
jaunimui siekti hedonistinio pasitenkinimo. Privačiose radijo ir TV
redakcijose susispietę bachūrai skleidžia padugnių gyvenimo idėjas,
vartodami nešvankų žargoną, net ciniškai darkydami savo tėvų kalbą.
Aiškiai matyti, kad ir Nacionalinio transliuotojo redaktoriai
lietuviškos muzikos gėdijasi, todėl ją transliuoja mažiausiai girdimu
laiku.
Ar visa tai vyksta savaime, be kieno nors valios ir iniciatyvos?
Muzikologo V. Gerulaičio nuomone, tas tautos debilinimas, pasitelkus
pigius (visomis prasmėmis) leidinukus, yra sąmoningas, gerai
organizuotas puolimas, prieš kurį sunku atsilaikyti.
Sekmadieninėje mokykloje puoselėtas idėjas negailestingai išdegino
saulė ir nustelbė erškėčiai. Nes mūsų sovietizuoti kultūrininkai ir
biznieriai iš Vakarų pasaulio ėmė skolintis tik žemiausio moralinio ir
kultūrinio lygio pavyzdžius bei produkciją. Vakaruose štampuojami
seksualių veltėdžių gyvenimo serialai tapo pagrindiniu dvasiniu penu
šimtams tūkstančių jaunų žmonių. Apie tokius miražus svajojama, jų
siekiama, dėl jų kovojama ir bėgama ieškoti į kitas šalis. Kasdien
jaunimo žiūrimi tiek erotiniai serialai, tiek smurto filmai jaunimui yra
- hedonistinio gyvenimo būdo reklama,
- tokio gyvenimo būdo iškėlimas virš visų kitų vertybių,
- tokių idėjų ilgalaikis užkodavimas pasąmonėje.
Kodėl taip atsitiko, kad užuot susirūpinus moraline tautos reanimacija,
buvo nueita tik išviršinių politinių ir ekonominių - gyvenimo formų
perdėliojimu, šiandien nėra sunku atsakyti. Nors ir atrodo paradoksas,
bet Lietuvos dvasinį atgimimą sustabdė pagrindinis Sąjūdžio stabas -
demokratinis fanatizmas. O tai reiškia, kad piliečių dauguma, išauginta
ir demoralizuota sovietinėje dvasioje, rinkimų keliu nulėmė
tautos vystymosi kelią. Čia įvyko lygiai taip, kaip pasakyta
Evangelijoje: Jie akli aklųjų vadovai. O jeigu aklas aklą ves, abu į
duobę įkris ( Mt 15, 14).
Taip tauta ir įkrito į duobę, nors, kaip ir sovietų jungo metais, visi
tarėsi kurią naują rojų. Net ir padorūs politikai bei šalies vadovai,
ypač pagal pažadus išrenkami, dažniausiai būna trumparegiai jie
rūpinasi apčiuopiamu gerbūviu čia ir dabar, bet nesugeba ir nenori
žiūrėti į tolimą tautos ateitį.
Į tolimesnę ateitį paprastai žvelgia pranašai: religinėje sferoje
mistikai, o pasaulietinėje terpėje laisvi dabarties meno kūrėjai.
Būtent menas, kaip kūrėjų sielos aidas, atspindi dabartinę tautos
dvasinę būseną. Mene atsiskleidžiančios desperatiškos mintys, gašlūs
jausmai, absurdiškos vizijos primena tą beprasmybę, kurioje merdi tautos
siela. Todėl dabartinis menas tampa ne tik mirties kultūros atspindžiu,
bet ir niūrios ateities pranašu.
Religinėje sferoje, kaip niekad anksčiau istorijoje, krikščioniškąjį
pasaulį užplūdo apsireiškimai, pranašai ir asmeniški regėjimai.
Absoliuti jų dauguma, tartum netolimo griaustinio dundesys, pranašauja
artėjančią pasaulinę audrą. Tuose pranašavimuose gausu įspėjimų ir
patarimų. Formalūs tikintieji apie tai nedaug ką žino, o viešoji opinija
mistikus niekina, nes jie negarbina dabarties stabų.
Prieš akis turint tokį išlaisvėjusios, bet kartu išsigimstančios tautos
vaizdą, kas belieka daryti mūsų dvasinės ir tautinės kultūros
puoselėtojams, kantriai, ištikimai ir nuoširdžiai ugdžiusiems ir
puoselėjusiems mūsų tautos medį?
Paguodai galima pasakyti, kad sovietmety tautos puoselėtojų būrelis buvo
daug mažesnis negu dabar, o jų darbo sąlygos ir galimybės buvo daug
ribotesnės. Po kelis ar keliolika žmonių rinkdavosi butuose, keliaudavo
išvykose, švęsdavo šventėse. Toks ištikimųjų būrelis kaip praeityje,
taip ir ateityje, gali būti naujojo atgimimo sėkla. Prisiminkime, ką
apie tai liudija Šventasis Raštas.
Kuomet Dievas rengėsi sunaikinti ištvirkusius Sodomos ir Gomoros
miestus, Abraomas, norėdamas išgelbėti teisiuosius Sodomos gyventojus,
tarė Viešpačiui: Argi iš tikrųjų pražudysi teisųjį su nedorėliu? Jei
mieste rastųsi penkiasdešimt teisiųjų, nejau pražudytum tą vietą?
Ir Viešpats atsakė: Jei rasiu Sodomos mieste penkiasdešimt teisiųjų,
dėl jų pasigailėsiu visos jų vietos.
Abraomui vis klausiant, dėl kelių teisiųjų būtų išgelbėtas miestas,
Viešpats vis atsakydavo:
Nesunaikinsiu, jei rasiu ten keturiasdešimt penkis.
Dėl keturiasdešimties to nedarysiu.
To nedarysiu, jeigu ten rasiu trisdešimt.
Ir dėl dvidešimties jo nesunaikinsiu.
Jo nesunaikinsiu dėl dešimties. (Pr 18, 23-32)
Tie žodžiai ne tik paguoda, bet ir paskata ką reikėtų daryti tai
likusiai saujelei naivių atsilikėlių, šventos globalizacijos ir
pažangos neigėjų, vakarietiškojo mesianizmo skeptikų.
Ir dabar privalu nepasiduoti demoralizacijai, kaip buvo daroma gūdžiame
sovietmety. Tuomet buvo vadinami nacionalistais, atžagareiviais ir
tamsybininkais tie, kurie nestojo į okupantų politines organizacijas,
kurie nešvęsdavo okupanto švenčių, nedalyvaudavo juokdariškuose
rinkimuose, ant savo namų nekabinėdavo okupanto vėliavų ir
neatsisakydavo religinių įsitikinimų. Tokia opozicija, išreikšta
visuomenėje aktyviai, nuvesdavo net į kalėjimus ir tremtį.
Kai 250 000 Lietuvos gyventojų priklausė komunistų partijai, 350 000
komunistinio jaunimo organizacijai, beveik visi moksleiviai
komunistinei pionierių organizacijai, kai 99 proc. gyventojų galėjo
skaityti tik komunistų cenzūruotą literatūrą tuomet svajoti apie
Lietuvos laisvę ir nepriklausomybę galėjo tik naivūs idealistai.
Ir vis tik tokių naivių idealistų Lietuva visada turėjo. Tegul jų buvo
nedaug, bet jie ruseno: persekiojami, pažeminti, išjuokti, nekenčiami,
iš visur vejami. Jie buvo lyg tie Sodomos gyventojai, dėl kurių Dievas
nebūtų sunaikinęs jų miesto, jeigu tuomet jie būtų ten gyvenę.
Būtent tokia Dieviškosios pagalbos viltis neleido sovietmety nusiminti,
nei pasiduoti blogiui, nei atsisakyti pačių svarbiausiųjų tautos
reikalų.
Tad turėkime Viltį, būkime kantrūs, likime ištikimi Tiesai, o visa kita
bus mums pridėta.
................................................
Pranešimas, skaitytas Kaune,
konferencijoje Sąjūdis - kultūrinis virsmas, 2008 06 06
|