Rasą Ambraziejienę ir Algirdą
Patacką
RASOS ŠVENTĖ
Jūratė: Kaip šiandien turėtume ir galėtume švęsti RASOS šventę, žinoma, jei to norėtume? Rasa: Aš galiu pasakyti kaip išgyvenau šią šventę. Man ši senoji šventė tarsi šaknys ar pamatas, ant kurio stovime. O Kristus ir jo pirmtakas šventasis Jonas Krikštytojas su savo vandens krikštu yra tarsi tos šventės pražydėjimas, kaip iš kamieno išaugęs ir pražydęs žiedas. Tai įprasminimas, atbaigimas. Taip aš jaučiu. Algirdas: Turbūt reiktų pradėti nuo to, kad ši šventė turi tris sluoksnius: sakralinį šventąjį, profaninį buitinį ir dar vienas lygmuo yra už ribos orgialinis. Tai jau išvirkščia šventė, virtusi savo priešybe, antipodu. Taip yra buvę istorijoje, bet galioja ir dabarčiai. Rasa: Pas mus to nebuvo.
Algirdas: Baltiškoji kultūra tuo ir
unikali. Galbūt pats unikaliausias jos bruožas yra tai, kad joje nebuvo
orgialikos net pėdsakų. Aišku, labai norint gal galima rasti, tik reikia
itin prisispyrus ieškoti, reikia dirbtinių pastangų. Ir toji šventė
perėjo į krikščionybę ir krikščionišką prasmę įgijo labai natūraliai
tarsi išsiskleidė, pražydo. Jūratė: Kai sakote, kad šventė buvo atkurta, kyla klausimas: ar iš tikrųjų ji buvo atkurta, ar ji buvo visuotinai priimta? Ar yra tik grupelės, kurios tuo domisi ir ją švenčia? Kiti, kurie laiko save krikščionimis, katalikais, tą šventę švenčia kaip nurodyta bažnytinėje liturgijoje. O didžioji tautos dalis laisto ją alumi. Ar dabartinėje tikrovėje ta atkurta šventė įgavo tikrąjį grožį ir prasmę?
Algirdas: Man atrodo, kad tai
vienas iš skaudžiausių pralaimėjimų. Ne tiek skaudu yra, kad nepasiekėme
europietiško gerbūvio ar kitų panašių dalykų. Bet šioje srityje mes
pralaimėjome labai skaudžiai ir netgi žeminančiai. Kas dėl to kaltas?
Mes iš savo pusės, Rasa gali paliudyti, padarėme viską kas įmanoma.
Rasa: Aš vis tiek manau, kad šita
šventė su savo šventuoju sluoksniu dar išlikusi. Esmė, druska tebėra,
bet jos, kaip ir mūsų Bažnyčioje, yra mažai. Jeigu kalbėsime apie
tikruosius dalykus, ne ritualinius, ne paviršinius, o apie gelmę, tai ir
krikščioniškajame tikėjime visa tai patiria nedaugelis. Bet tai yra, tai
tikra ir gyva. Lygiai taip pat tos gelmės ir dabar tikrai yra išlikę ir
senojoje šventėje. Jūratė: Visgi, jei mes, krikščionys, tikime, kad Jėzus Kristus yra mūsų tikėjimo pilnatvė pradžia ir pabaiga, alfa ir omega, tai kodėl vis dar mums kažko trūksta? Arba kuo galėtų tą tikėjimą papildyti senieji papročiai, apeigos, ritualai? Kodėl jų reikia?
Algirdas: Krikščionybė gali būti
universali, vadinkime, kosmopolitinė. Ji gali remtis pačia idėja ir
Kristaus asmeniu, ir tuo, kas yra aplink Kristų. To turėtų užtekti. Bet
yra dar prigimtis, kultūrinis paveldas, genetika. Jeigu žmogus yra be
šaknų, krikščionimi būti jis gali krikščionybė tai pajėgia. Bet
stipresnis yra tas, kuris remiasi į žemę, į šaknis. Mūsų kultūra yra tas
variantas iš Naujojo Testamento pasakojimo apie sėjėjo grūdus, kai
grūdai krito ant kelio, ant uolos, į erškėčius ir tik dalis krito į
palankią dirvą, t. y. į etoso kultūros dirvą. Būtent Šiaurės Vakarų
kryptimi, jei žiūrėsime iš Palestinos, suklestėjo krikščionybė. Visomis
kitomis kryptimis ji užgeso arba tik vegetuoja. O toji yra etoso kultūrų
sritis. Tų kultūrų, kurios remiasi dora, ką vadiname graikų k. žodžiu
ethos. Būtent ši dirva buvo palankiausia terpė krikščionybei plisti.
Mes esame klasikinis dėkingos dirvos pavyzdys. Tik istorinis paradoksas
buvo tai, kad krikščionybę mums nešė kardu. Ir mes privalėjome į kardą
atsakyti kardu. Tačiau pati krikščionybė kaip religija Lietuvoje
nepaprastai lengvai prigijo. Jūratė: Papasakokite apie indoeuropietiškos ir krikščioniškos šventės sąsajas ir apie tai, kodėl tokį sakralinį klodą turinti Rasos šventė praktiškai tapo visai profaniška? Algirdas: Perspektyvoje matau štai ką mes dar tik priartėjome prie paparčio žiedo slėpinio. O sąsajas su krikščionybe įžvelgiu ne per ką nors kitą, o per šventąjį Graalį, per senovinę viduramžių legendą. Kas tas Graalis, iki šiol tebėra neaišku. Jūratė: Manoma, kad tai taurė, į kurią lašėjo Kristaus kraujo lašai.
Algirdas: Galutinis jos variantas
yra Eucharistijos taurė. Aš manau, kad tarp paparčio žiedo ir
Eucharistijos taurės yra sąsaja. Gal per tarpines formas ar slėpinius,
bet ta sąsaja yra.* Tai visai netyrinėta sritis. Manau, jei Eucharstijos
taurė yra krikščionybėje, kur rasime duoną ir vyną, kūną ir kraują, tai
Rasos slėpinyje dar slypi
senasis, ikikristinis lygmuo. Bet turėjo būti ėjimas į tai, turėjo būti
tarpinės stotelės, nuojauta, kas turėtų įvykti. Ir mūsų kultūra
vienintelė, galinti tuos dalykus apčiuopti, nes pažinti senąją
ikikristinę kultūrą, jos gelmes galime tik mes. Tam reikalingas
autentiškas išgyvenimas, kurį taip giliai paliudijo Rasa. Netgi
sakyčiau, kad ji savo asmeniniais biografiniais dalykais pakartojo visos
mūsų tautos kelią. Per tai mes atradome krikščionybę. Iš tiesų, mums
RASA padėjo įeiti į krikščionybę, giliai įeiti. Todėl mes esame
šiauriausia katalikiška tauta. Sovietų Sąjungoje buvome vieninteliai
katalikai. Rasa: Man labai svarbu santykis tarp esmės ir formos. Čia kalbama apie esminį dalyką, apie išsiveržimą, apie vertikalų matmenį, ėjimą aukštyn. Bet ir ritualas, formos dalykas labai reikalingas. Žiūrėkite, vaikai, pavyzdžiui, kad ir piligriminėje kelionėje ar stovykloje būnant. Jiems norisi žygiuoti, giedoti, jie eina su tom vėliavom prie koplytstulpių. Ir Rasos šventėje panašiai. Bažnyčia šito šv. Jono Krikštytojo šventės šventime neturi, o aš norėčiau, kad jis būtų.
Aleksandras: Vaikų ir suaugusiųjų
sąmonė skiriasi panašiai, kaip skiriasi senųjų kultūrų sąmonė nuo
civilizuoto žmogaus sąmonės. Vaikai dar nemąsto abstrakčiai, t. y.
atitrauktai, kaip jau gali civilizuotas žmogus. Vaikas mąsto ir veikia
vienu metu. Pasidalijimo tarp veiksmo ir minties jame dar nėra. Jam
nereikia paaiškinimo, kodėl taip daroma. Ritualas jam savaime yra
prasmingas. Vaikas, kaip ir senųjų kultūrų žmonės, dar tebėra vientisas.
Algirdas: Kažkiek šito būta. Pavyzdžiui, tėvas Stanislovas leisdavo bažnyčioje atlikti kai kurias apeigas. Mane pastatė vos ne į amboną ir liepė pasakoti apie RASĄ. Baisiausiai išsigandau. O paskui upeliu leidome bažnyčioje šventintus vainikus. Bažnyčia turėtų kreipti dėmesį į Rasos šventę. Na, tiesiog sėdime ant lobių skrynios ir neleidžiame jos atidaryti. Jūratė: O gal Bažnyčią baugina tas pseudo-pagoniškas lygmuo? Algirdas: Jeigu baugina, tai reikia su tuo tvarkytis. Jeigu apsimesi, kad nieko nėra, tai pagoniškumas ir įsiviešpataus. Nes kitaip užsiauginsime, o gal jau užsiauginome nuosavą sektą primityvų variantą šitų dalykų. Aš nenoriu nieko įvardinti, nes ne visi ramuviečiai yra tokie. Bet yra labai daug nuosavos lietuviškos sektos požymių. Ten šventė yra visiškai supaprastinta, suprimityvinta ritualika, paversta Gamtos jėgų garbinimu. Ir iškart pastebimas labai ryškus antikrikščioniškas motyvas. Ne visur, tačiau to yra. Kažkas tai daro sąmoningai, kažkas nesąmoningai. Jūratė: Kaip žmogui atsirinkti, susivokti, kur iš tikrųjų Rasos šventė, o ne tai, ką jūs paminėjote? Algirdas: Tikroji Rasos šventė yra ta, apie kurią dabar šnekamės. Visa kita yra fragmentai, tie žemesnieji lygmenys. O sacrum lygmuo nesibaigia su ikikristiniu laiku. Jis tęsiasi ir toliau. Tačiau mūsų Bažnyčia, lietuviškoji teologinė mintis galėtų daugiau pasistengti, būti atidesnė šitam paveldui, nes mes šitai turime. Rasa: Aš galvoju, ar mes sugebame kam nors kitam paaiškinti, kad RASOJE, o ir kitose senosiose mūsų šventėse yra dar ir šventasis lygmuo. Šiandien mums, krikščionims, tos šventybės išgyvenimas tai Jėzus Kristus, kuris yra Viešpats ir Rasos, ir vandens, ir ugnies, ir vainikėlių, ir ko tik nori. Jis yra Viešpats. Suvokime, kad Jis ten yra, kad Jis gali su mumis kartu eiti... Algirdas: Bet šitai turi daryti teologai, jie turi atrinkti, kas prie ko. Nes jeigu paliksi taip, kaip yra, tai galima nuplūduriuoti ir į įtartinus vandenis, tokius kaip New Age ar dar kur. Juk pasaulyje reiškiasi ir pseudopagoniškas judėjimas. Kartais jis įgyja labai negatyvias formas, kartais kiek priimtinesnes. Bažnyčia to prisibijo. Bet jeigu yra iššūkis, galima arba slėptis, arba drąsiai jį priimti. Manau, kad Bažnyčios pozicija turėtų būti tokia priimti. Rasos šventėje man rūpi ne tiek jos dabartinis nuopuolis, kiek tai, kad nėra tęstinumo. Nėra kas šitai pratęsia. Nėra tiltininkų. Kultūroje, o ypač etoso kultūrose, tai yra svarbiausia. Tiltininkai, pratęsėjai, perveda mus iš vienos kartos į kitą, iš vienos epochos į kitą. Stato tiltus, ir tada kultūra tęsiasi. Šito tęstinumo šiandien trūksta, ir tai labai neramina. Jūratė: Rasa pradžioje sakė, kad mes, krikščionys, ne visada norime ar ne visada mums sekasi ieškoti tikrosios tikėjimo gelmės, tos druskos savo tikėjime, kadangi plaukiame pavandeniui. Tai galbūt nėra svarbu ieškoti dar gilesnės prasmės ar savųjų šaknų. Nes apskritai toks sulėkštėjimas, subanalėjimas, suprofanėjimas matyti visose gyvenimo srityse.
Algirdas: Pačios sunkiausios
nuodėmės yra intelektualinės. Jeigu buitiniame lygyje padarysi nuodėmę,
tai lengviau išsikapstysi. Rasos
šventės atveju mes darome intelektualinę, tingėjimo mąstyti nuodėmę. Jūratė: Bet Rasa yra viena iš nedaugelio, kuri sugebėjo tuos du dalykus per patirtį sulydyti. Ko gero, mąstymo lygmenyje mums yra aiškiau, kad tie du dalykai nesikerta, bet praktiškai mes to beveik neturime, išskyrus nedideles grupeles žmonių. Algirdas: Visada šventi dalykai nėra labai vieši. Aišku, tikėjomės, kad tai išplis plačiau. Taip, iš to gana siauro rato išėjome į platumą, bet išėjome ir nusekome. To neturėtų būti. Reikia stengtis, kad sacrum būtų daugiau ir giliau. Ir ypač esame atsakingi, kad jo neprarastume iš viso. Jūratė: Dabar apskritai toks įspūdis, kad iš Joninių likęs tik orgialinis lygmuo. Algirdas: Taip nėra. Bet į Kernavę geriau nevažiuoti, nes bus daugiau narkomanų, nei šventėjų. Gal aš čia negerai kalbu... bet į Kernavę nebevažiuoju. Jūratė: Tai kur tos tikrosios Rasos? Algirdas: Keturias vietas tikrai žinau: Punske prie Seinų ežero, ant Padubysio piliakalnio, Kaune Panemunėje ir Molavėnuose. Yra dar tų vietų. Kas tikrai nori, suranda. Rasa: Tai vietos, kurios yra paskelbtos. O šiaip, RASĄ švenčiantys ansambliai nenori viešintis. Algirdas: Yra tokia problema: Lietuvoje pasidarė nebesaugu tokią šventę švęsti. Uždega laužus, ir tuoj prisistato aplinkinis kontingentas. Prisimenu, kad jų netrūkdavo ir anais laikais, bet jie tada kažkaip ištirpdavo. Šventės aura buvo tokia stipri, kad jie arba pritapdavo, arba pasišalindavo. Netgi ir saugumiečiai, ir tie persikeisdavo. Bent jau sėdėdavo krūmuose. Aš manau, kad juos irgi veikdavo. Dabar yra kitaip. Pati saugiausia šventė yra, ko gero, Punske, nes tenykščiai lietuviai dar taip nesugedę ir labiau išlaikę lietuviškumą. Pas juos dūšia pailsi.
Šis tekstas dešifruota 2008 m. birželio 24 d. LR laida Mažoji studija. Redaguojant jį jau kiek papildė Aleksandro Žarskaus mintys. Kviečiame ir Vydijos svečius išsakyti savo nuomonę šiuo ar panašiais klausimais. Jūsų mintys papildys šį tekstą, padės mums visiems susivokti, aptarti, kokios šiandien yra ir kokios turėtų būti senosios lietuviškos šventės. Kaip jos skleidžiasi šiandienos miestuose ir kaimuose? Koks jų santykis su krikščionybe? Kokia jų esmė, vertė ir reikšmė mums šiandien?
Pirmasis temos tęsinys - papildymas - Apie Rasą ir šventąjį Gralį
|
Rasa ir kitos baltų kalendorinės šventės
Į
puslapį VYDIJA