Jonas
Misevičius
BALTŲ
PROTĖVYNĖ
Mūsų
tautos praeitis nėra tokia, kad jos gerbimas turėtų būti vadinamas
romantika. Jos kalboje vis dar glūdo aiškiausia ariškų tautų sąmonė.
Lietuvių tauta ir kraujo atžvilgiu vis dar yra išlikusi grynausia
tauta; kitaip jos kalba seniai būtų tiek jau pakitusi, kaip kitų tautų
(Vydūnas).
Iš
tiesų, visa, kas yra praėję, atrodo jau baigęsi, tarsi nebereikalinga.
Tačiau bet kokia praeitis - tai yra pamatas mūsų dabarčiai ir netgi
ateičiai. Ir visai nesvarbu, ar mes jos veikimą suvokiame sąmoningai,
ar nesuvokiame, - praeitis ir visa, kas jau yra atsitikę, veikia mus
tiesiogiai. Dažnai esame veikiami per pasąmonę.
TAUTA
Pradėdami
gilintis į mūsų tautos slėpinį, pirmiausiai aptarkime tautų formavimąsi
apskritai. Tautų radimesi, jų gimime nepaprastą reikšmę turėjo
gamta, ypač senovėje. Pavyzdžiui, Eurazijos erdvėje galima kalbėti
apie kalnų, girių
ir - vėliau - stepių bei jūros tautas.
Pirmasis, statinis, pats seniausias tautų radimosi laikotarpis - jų
gimtis iš atitinkamos gamtinės aplinkos. Senojoje Europoje tai buvo pradžioje
- girios, kiek vėliau - kalnų tautos. Stepė dar buvo beveik negyvenama.
Šitai lėmė daugelis aplinkybių, bet svarbiausioji - biologinė, t. y.
maisto, prasimaitinimo užduotis. Tam palankiausia terpė - iki žemdirbystės
- yra giria (mokslininkai kalba apie biomasės kiekį vienam ploto
vienetui, kuris girioje yra didžiausias). Antrasis etapas, - kai tautos
gimsta skirtingų gamtinių erdvių sandūroje (čia daug nuveikęs yra
rusų mokslininkas L. N. Gumiliovas [1]). Tokios sandūros, kaip stepė -
miškas, kalnas - lyguma, jūra - krantas skatina naujų tautų radimąsi.
Taip girios - stepės sandūra pagimdė klajoklius skitus, apgyvendinusius
stepę, o jūros - kranto sandūra - vikingus, apgyvendinusius iki tol
negyvenamas, nes nederlias šiaurės jūrų pakrantes.
ŽIRGAS
IR VALTIS
Stepių
apgyvendinime nepaprastą vaidmenį atliko laukinio žirgo
prijaukinimas. Beje, seniausias žirgo pavertimo naminiu gyvuliu židinys
yra baltų žemių pietiniame pakraštyje - ties dabartiniu Kremenčiugu,
būtent stepės ir girios sandūroje, kylyje (žr. žemėlapį).
Prijaukintas, pabalnotas žirgas įgalino apgyvendinti stepes, atlikti
trumpalaikius karo žygius. Atradus vežimą tapo įmanomu ištisų tautų
kraustymasis. Istorijos ratas pajuda, statika virsta dinamika.
Įstabu,
jog žirgo vaidmenį šiaurės jūrų atveju suvaidino valtis.
Valtis įgalino iki tol neįveikiamą jūrą (kaip ir stepę žirgo
pagalba) paversti susisiekimo erdve: tai, kas skyrė, dabar jungė. Prie
valties pritaisyta burė (atitinkamai - žirgas+vežimas) įgalino tautų
kraustymąsi (pvz., Islandijos apgyvendinimas). Neveltui skitus ir
vikingus, tokius tolimus, vienija taip vadinamas žvėrių
stilius (vingiuotų linijų, vaizduojantis liūtus, erelius ir kitus,
kartais fantastinius - grifonas - plėšrūnus, įtaigiai rodančius vyriškąjį
aržumą, grobikiškumą, smurtiškumą, galų gale net iki savinaikos -
gyvatė, ryjanti savo uodegą).
Ir,
pagaliau, trečiasis tautų radimosi laikotarpis - tai istoriniai įvykiai
- tautų kelionės, karai, ištisų žemynų užkariavimai.
Tačiau
seniausios, pirminės yra gamtos tautos. Tai tos, kurios gyvena ten,
kur gimė, kurių tėvynė yra ir jų protėvių žemė, protėvynė.
Tokie esame ir mes, girių žmonės.
Bet apie tai - vėliau.
TĖVYNĖ
Ne
tik aplinka bei ūkinė veikla žmogų formuoja. Pati Tėvynė, jos dvasia
turi didžiulę reikšmę. Nes Tėvynė - žmogaus pojūčių pradžia.
Anot Vydūno, čia jis pirmąkart patiria pasiaukojančią motinos meilę,
tėvo rūpestingą gerumą, jis čia pirmąsyk išvysta tekančią saulę,
sulaukia atslenkančių sutemų. Būtent čia jis patiria visą gamtos
alsavimą. Su Tėvyne jis yra surištas visa savo prigimtimi, pati Tėvynė
veikia ir formuoja žmogų, jo būties sąmonę, nes Tėvynė sukuria
geriausias sąlygas asmens prigimčiai pasireikšti. Tiktai Tėvynėje žmogus
gali suprasti ir pajausti savo paties esmę ir savosios būties prasmę,
nes tik čia jis pats gali geriausiai reikštis ir iš tiesų alsuoti savo
dvasia. Ir geriausiai pajusti santykį su savo Kūrėju, su visa supančia
aplinka bei su kitu žmogumi.
Tautos
dvasia geriausiai skleidžiasi ir auga šeimoje. Šeima
palaiko etninį tautos tipą (išryšk. aut), perteikdama jį iš
kartos į kartą: ji ugdo tautines tradicijas, tautinius papročius,
tautinį meną, pačios tautos pažiūras į gyvenimą ir net religinius
tautos nusiteikimus [2]. Tik šeimoje vaikas pradeda pasaulį matyti
tėvų akimis, išgirsti jį tėvų ausimis, vertinti tėvų supratimu ir
pamilti tėvų širdimi [3].
ERDVĖ
IR LAIKAS
Ar
teritorijoje, kur mes dabar gyvename, žmonės gyveno nuo seniausių laikų?
Prabėgom apžvelgsime tas mokslo sritis, kurios bando spręsti šį
klausimą. Kuri nors viena mokslo šaka nepajėgi pilnai į tai atsakyti.
Turi bendradarbiauti archeologija, antropologija, istorija, kalbotyra,
tautosaka, etnomuzikologija, geologija ir t. t. Pvz., nors archeologija ir
labai svarbus mokslas, ji turi didelį trūkumą, - archeologas randa tik
tuos objektus, daiktus ar žmogaus liekanas, kurie išlieka, kurie
nesuyra. Tai, kas suirę, archeologas kartais bando atstatyti
(rekonstruoti). Čia lieka didelė erdvė jo minčiai, o ir vaizduotei
pasireikšti. Remiantis archeologiniais duomenimis, žmogus dabartinės
Lietuvos žemėse gyvena labai seniai - nuo paskutinio apledėjimo (15-8 tūkst.
m. pr. Kr.). Atrodo, kad ledynas visos Lietuvos niekada nėra dengęs, jis
yra sustojęs ties dabartinių vidurio Lietuvos aukštumų riba.
Paleogeografo K. Seibučio duomenimis pietinėje Lietuvoje, Krikštonių
kaimo pievose yra išlikę reliktinių
ikiledynmečio augalų. Jei išliko gyvi šie augalai, tai tikėtina, kad
tose vietose galėjo išgyventi ir žmogus. Suprantama, kad šalia ledyno
gyventi nepaprastai sunku. Laikotarpis, kurį įmanoma datuoti pagal
radinius, yra apie 13 tūkst. m. pr .Kr. Tai pirmieji Aistijos gyventojai,
kuriuos galima "susekti" archeologiškai. Pastoviai čia žmonės
apsigyvena antrojo atšilimo laikotarpiu. Tai maždaug 10 tūkst. m. pr.
Kr. Tai, anot archeologės R. Rimantienės, Svidrų kultūra. Ji
paplitusi daugiausia pietų
Lietuvoje, Prūsijoje ir Šiaurės Lenkijoje, - tose vietose, kur senovėje
gyveno baltai. Tad iš tiesų galima teigti, kad ji - vietinių gyventojų
padarinys. Šios kultūros vystėsi ir Mezolito laikotarpyje. 8-7 tūkst.
m. pr. Kr. susikuria mezolitinė Nemuno kultūra, kuri apima buvusią Prūsiją
(dabartinę Kaliningrado sritį), pietų Lietuvą (riba eina Nemuno -
Neries baseinu) ir Šiaurinę Lenkijos dalį. Taipogi tuo pat laikotarpiu
į šiaurę nuo šios ribos gyvavo mezolitinė Kundos kultūra.
Neolite
arba Naujajame Akmens amžiuje šios kultūros savaime perauga į taip
vadinamą Nemuno ir Narvos kultūras. Yra paplitusi nuomonė, kad baltai
arba mūsų protėviai pradėjo formuotis, tiems seniesiems gyventojams
susimaišius su ateiviais indoeuropiečiais, virvelinės keramikos ir
laivinių kovos kirvių kultūros nešėjais (2,5 tūkst. m. pr. Kr.).
Prieš
kokį 10 metų ir anksčiau buvo teigiama, kad baltai būtent ir yra
virvelinės keramikos ir kovos kirvių III-iojo tūkst. pr. Kr. pabaigoj
čia atsikėlusieji gyventojai. Apie vietinius nebuvo net kalbama. Tarsi
jie vienu mostu būtų išnykę, ar vėjas būtų nupūtęs. Dabartiniai
to laikmečio kultūrinių sluoksnių archeologiniai tyrinėjimai (prie
Biržulio, Kretuono ežerų; Šventojoj, Užnemunėj, Šalčininkų,
Pakruojo, Zarasų rajonuose, Latvijoje, Tukums rajone, Sarnates durpyne,
Lubanos žemumoj ir kt.) atidengia labai daug tuomet buvusių vietinių (išryšk. aut.) žmonių gyvenviečių. Virvelininkai atėjo,
to nuneigti, žinoma, negalima: atsiranda kitas žmonių antropologinis
tipas, kitokia materialinė kultūra. (Visa tai sutampa su kitų to meto
Europos sričių gyventojais bei kultūra). Bet kur dėjosi vietiniai? Užgožė
juos? Išstūmė? Nė velnio! Archeologijos duomenimis - išstūmimo
nematom. Vien pamario zonoje, Baltijos pakrantėje (Pamarių arba Tucevo
kultūros srityse) virvelininkai vietinę sanklodą užgožė. Bet ir čia
nepilnai: liko labai daug sena materialinėje kultūroje (puodų forma,
dubenėliai). Ūkis pasiliko toks pat. (...) Tačiau ir pamaryje ateivių
būta nelabai daug. O toliau nuo jūros (visa šiaurinė Baltarusija,
rytinė Lietuva, rytinė Latvija - iki Msti upės baseino) - neturim aptikę
nė vienos grynai virvelininkų gyvenvietės. Nėra. Matom tolimesnę tos
pačios Narvos kultūros raidą (vėlyvąjį Narvos kultūros etapą).
Niekas iš esmės nepakitę (tie patys kaulo, rago, titnago dirbiniai,
keramika), pakitus nebent precizika. Todėl, mano supratimu,
jokiu būdu negalima sakyti, kad baltai - virvelinės kultūros
gyventojai. Galim tik kalbėti apie pastarųjų įtaką. Kapavietėse
ateivių randama tik vienas septintadalis (išryšk. aut.). Ir - tik
prie upių, pratekančių ežerų, t. y. prie tuometinių tranzitinių
vietovių, netoliau kaip vieną - du kilometrus nuo jų ir - labai trumpą
laikotarpį: 2400-1900/1800 m. pr. Kr. Toliau - jokių pėdsakų [4]. Iš
tiesų, tais senaisiais laikais pagrindiniai susisiekimo keliai buvo upės.
Net dabartiniais laikais, pažvelgę į gyventojų tankumą vaizduojantį
žemėlapį, pamatysime, kad bet kurioje pasaulio dalyje didžiausias
tankumas yra prie upų (Europoje tai jau nebe taip ryšku, nes visas žemynas
apgyventas labai tankiai).
Iš esmės visi senieji protėviai
tebegyveno senojoje teritorijoje, ne perkeisti indoeuropiečių, o tiesiog
patyrę tam tikrą kultūrinę įtaką. Panašią įtaką šiek tiek vėliau
jie patyrė ir iš šiaurės pusės - nuo atėjusių iš už Uralo finų
genčių. Baltų protėvių kultūra apėmė ne tik Baltijos pajūrį, bet
Volgos-Okos bei Dniepro-Dono baseinus. Ši baltiškų genčių sritis užima
didžiulę teritoriją (710 k. didesnę nei dabartinis Lietuvos Respublikos plotas). Šiaurėje šis
plotas baigiasi kartu su tauriaisiais plačialapiais miškais. Rytinė jo
riba eina maždaug iki Nižnij Novgorodo (buvęs Gorkio miestas),
pietinė - Dysnos ir Seimo upėmis (maždaug 50° lygiagretė prie Kijevo miesto), o vakaruose siekia Elbės upės baseiną.
Tai sudaro tarsi savotišką ovalą. Šis ovalas (800 km pločio ir beveik
2000 km ilgio) yra beveik taisyklingas, jei neskaityti dviejų išimčių
- tai įlinkis pietuose ir išlinkis, kylis) rytuose. Abu šie iškraipymai
yra nepaprastai reikšmingi. Įlinkio priežastimi, kaip matyti iš žemėlapio,
yra Karpatų kalnai, o išlinkio - Dniepro upė ir jo intakai ties Kijevu.
Pirmuoju atveju ovalą įlenkia kalnai, antruoju - stepė, tiksliau,
giria upių slėniais kiek įsiveržia į stepę. Taigi - išimtys
tik patvirtina taisyklę.
VANDENYS
Įdomu
tai, kad šiuos seniausius davinius stipriai paremia kalbotyra, ypač
vandenvardžiai, - pati archaiškiausia geografinių pavadinimų dalis.
Pavartę Pietų bei Šiaurės Amerikų žemėlapius pamatysime, kad
daugelis vandenų pavadinimų ten yra indėniškos kilmės, nors šiuose
kraštuose jau seniai didžioji dauguma gyventojų - ne indėnai, o išeiviai
iš Europos ir kitų kraštų. Lygiai taip pat yra ir senosiose baltų žemėse.
Visur, kur ateina imigrantai, - karinio įsiveržimo ar taikaus
persikraustymo būdu, - jie atsineša kažką savito. Tačiau senieji
gyventojai be pėdsako niekur neišnyksta: jie palieka archeologinius
davinius apie save - laidojimo kapus, piliakalnius, buities įnagius,
papuošalus ir pan.; o ryškiausiai išlieka senieji vandenų vardai. Persikėlėliai savo
pastatytam miestui duoda naują pavadinimą, tačiau gana dažnai perima
senąjį greta esančio ežero ar upės vardą. Šis palikimas kartu su
medžiaginio gyvenimo liekanomis vadinamas substratu arba posluoksniu.
Tuos
nesunaikinamus senovės likučius galima pavaizduoti tokiu pavyzdžiu. Štai
baigėsi rašalo buteliukas ir, norėdami jį kažkam pritaikyti, bandome
išplauti vandeniu. Dažniausiai rašalo būna pridžiūvę kampučiuose
ar sriegiuose, ir kiek beplautum - vanduo vis dar melsvas. O ir vėliau,
kiek pastovėjus, jau nebematomi rašalo likučiai vis iš kažkur išlenda.
Taip ir su žmonėmis, jau seniai nebegyvenančiais kažkuriose žemėse,
- duomenys apie juos ir po tūkstantmečių "išplaukia" tai
padavimu, tai kokia molio puodo šuke, tai upelio vardu ar kitu pavidalu.
Tai,
kad mūsų protėviai gyveno gerokai toliau į rytus, nei kad dabar
gyvename mes, pastebėjo jau K. Būga. Jis buvo radęs nemažai baltiškų
vandenvardžių Baltarusijos žemėse. Didelį indėlį į Lietuvos, baltų
kultūros ir praeities tyrinėjimą įneša rusų mokslininkai -
kalbininkai V. N. Toporovas, V. V. Ivanovas, O. N. Trubačiovas,
archeologai B. Rybakovas, V. V. Sedovas ir kiti. Šioje srityje dirba ir
kiti užsienio mokslininkai - vokiečiai H. Krahe, V. Šmitas, J. Udolfas
ir kiti. Pasirodo, pats seniausias vandenvardžių sluoksnis, kurį įmanoma
patikrinti bei įvertinti lingvistiškai, mūsų pažymėtojo baltiško
ovalo ribose taipogi yra būtent baltiškas. 1962 m., apibendrindami savo
tyrinėjimų medžiagą V. N. Toporovas ir O. N. Trubačiovas išleido
veikalą "Analiz hidronimov verchovnovo Pridneprovja", kuriame
jie teigia šiame didžiuliame plote radę daugiau kaip 800 baltiškų
vandenvandžių. Vėliau V. Toporovas savo veikale Balticum podmoskovja
teigia, jog apie Maskvą rasta ~300
baltiškų vandenvardžių. Ir ypač svarbu tai, kad šiais kalbiniais
duomenimis nustatytas plotas visiškai sutampa su pagal archeologinius
duomenis sudaryto baltiškos kultūros paplitimo (žr. 1-ą brėž.)
duomenimis. Galima drąsiai sakyti, kad vandenvardžiai - tai dokumentas,
pasas, parodantis mūsų protėvių ir mūsų pačių gyvenamąją vietą.
Tai pirmasis poetinis mūsų tautos dokumentas, kuriame esantys vandenvardžių
pavadinimai yra poetiškai įstabūs ir labai tikslūs fizinės
geografijos požiūriu.
K.
Būgos, V. V. Toporovo, O. N. Trubačiovo tyrinėjimai ilgą laiką neturėjo
atgarsio, kol vokiečio H. Krajės darbai neatskleidė vieno įdomaus
dalyko: pasirodo, visoje Europoje yra paplitęs sluoksnis labai senoviškų
vandenvardžių. Jie rasti nuo Islandijos, Norvegijos iki Italijos, bei
nuo Britų salų iki Uralo ir net toliau. To sluoksnio vandenvardžių
panašumas toks stulbinantis, kad mokslininkai negalėjo nesusidomėti, -
ką gi tai reiškia?
Įsiklausykime
į šiuos pavadinimus:
...
Sālantas
(Lietuva) - Salantis (Šveicarija); Ālantas,
Alanta (Lietuva) - Alenti (Italija), Alonta (Vokietija, Elbės intakas),
Alantia (Vokietija, Nekaro intakas); Ālmenas,
Almuonė, Elmė (Lietuva) - Elmone, Ilmena, Elme (Prūsija), Almos
(Bulgarija), Alma (Italija, Norvegija, Nyderlandai), Almana (Vokietija,)
Elmana (Vokietija) ir t. t. [7].
Vokiečio
lingvisto H. Šalio (H. Schall) Rytų Vokietijoje ištirti vietovardžiai
vakarines baltų ribas nukėlė net į vakarus nuo Berlyno. Hafelio aukštupio
baseine, pietryčių Maklenburge, jis identifikavo 27 baltiškus
vandenvardžius. Čia baltiški upėvardžiai yra ankstyvų laikų, nes
baltišką sluoksnį vėliau uždengė slaviški ir germaniški vardai.
Studijoje Baltų vandenvardžiai Hafelio aukštupio baseine H. Šalis
atskyrė germaniškus ir slaviškus vardus nuo baltiškųjų, jų baltiškumą
grįsdamas gausiais atitikmenimis prūsų, lietuvių ir latvių kalbose.
Vandenvardžiai surinkti iš XIII-XVIII a. istorijos dokumentų. Paimkime
keletą pavyzdžių iš nagrinėtų vardų, sakysim, Balam(as), ežeras.
Jo šaknis giminiška su žodžiais bālas,
baltas, o priesaga kartojasi lietuvių ežerų pavadinimuose Aulamas,
Taramas, Dotamas. Gertava, ežeras (Gartow ež. ir Gaerte upė į vakarus
nuo Elbės), turi daug giminiškų žodžių Lietuvoje ir kitose baltų žemėse.
pvz.: Gerupė, Gerupis, Gerdauja. Kukas, raistas (kukasbruch) yra
tos pačios šaknies, kaip prūsų kauks, lietuvių kaukas (mitinė būtybė),
latvių kukas, vietovardis Kurše. Labus, ežeras. Visose baltų žemėse
yra ežerų ir pievų vardų su šaknimi lab-: latvių - Labas
purvs, Lietuvoje ežerai Labė, Labelis, Labunavas, prūsų vietovardžiai
Labiau, Labuhn. Lietuvių žodis lobas praraja, tarpeklis
... [8].
Baltų
vandenvardžiai giminiški Vidurio Europos ankstyvajai ide
hidronimikai. Pora pavyzdžių: 1) Vidurio Europos Filisa, Aura, Ala, Alsa,
Sala, Arga, Apsos ir 2) bališkųjų žemių Pelesa, Aura, Ala, Alsa,
Sala, Arga, Apsa [9].
H.
Krajės darbus vėliau papildė V. Šmitas, kuris tokio pobūdžio
vandenvardžių rado visoje indoeuropiečių gyvenamoje teritorijoje. Net
Persijoje ir Indijoje. Tad jie padarė išvadą, kad tasai senasis
archainis sluoksnis būdingas ir bendras visai senajai Indoeuropai.
Mums svarbu ir įdomu, kad kuriant senųjų indoeuropiečių hidronimų
teoriją ypatingas vaidmuo teko lietuvių ir apskritai baltų vandenvardžiams.
Ypatingas ta prasme, kad baltų kraštai ir visas minėtas baltiškųjų
vietovardžių arealas Rytų Europoje yra tikras senųjų indoeuropietiškų
hidronimų koncentracijos židinys. Kad
ir kur būtų aptinkamas senasis indoeuropiečių hidronimas - Indijoje,
Italijoje, Britų salose ar Vakarų Europoje - bemaž visada jam atitikmuo
atsiranda baltų vardyne (išryšk. aut.). Išsiaiškinta ir tai, kad
senieji indoeuropiečių hidronimai baltiškų vietovardžių areale ne
tik dažni, bet ir tolygiai pasiskirstę. Šie du baltų senųjų hidronimų
požymiai dar kartą patvirtino, kokios senoviškos yra baltų kalbos ir
kokie svarbūs jų duomenys indoeuropeistikos studijoms [10].
KALBA
Lietuvių
kalba ir senoji kultūra ypač svarbi
tapo tada, kai žmonės, europiečiai, pradėjo ieškoti savo šaknų,
savosios kilmės vietos.
Praeito
šimtmečio viduryje vokiečių kalbininkas A. Šleicheris (Schleicher)
pateikė Indoeuropos kalbų sistemą, kurios schema labai grubiai
pavaizduota 2-me brėžinyje. Pagal šį požiūrį, iš prokalbės išsirutuliojo
visos kitos ide (indoeuropietiškos) kalbos.
Šventa
kalba Indijoje yra rašto ir religinių apeigų kalba - sanskritas. Tokios
"sanskritų" tautos nėra, tačiau šia kalba dabar šneka apie
60 mln. žmonių; ją žino kiekvienas indas inteligentas. Ji
studijuojama ir universitetuose. Mums įdomiausia tai, kad sanskritas ir
lietuvių kalba yra labai artimos, nors pagal pateiktą schemą yra lyg ir
visai skirtingose atšakose. Yra sakinių, kurie perskaityti, pvz., Žemaitijoje
nesukeltų jokios nuostabos. Yra nemaža senųjų (archainių) žodžių,
kurie yra išvis bendri tiek lietuvių kalbai, tiek sanskritui. Ką tai
galėtų reikšti?
Tad
Šleicherio pateiktoji schema pradėjo kalbininkų nebetenkinti. Tada 1978
m. buvo pasiūlyta V. Šmito (W. Schmidt) koncentrinių apskritimų schema
(3-ias brėžinys). Čia aplink prokalbę išsidėstę 5 pagrindinės
senosios kalbos: lotynų, senoji graikų (kuri nesutampa su dabartine
graikų), gotų, sanskritas ir lietuvių. Ypač įdomu ir svarbu tai, kad
lietuvių - vienintelė iš šių kalbų likusi gyva, ja tebešneka gyvi
žmonės. Visos kitos senosios kalbos jau seniai nebenaudojamos
kasdienoje, yra mirusios kalbos, neskaitant to, kad lotynų ir sen. graikų
naudojamos moksle; lotynų kalba taip pat naudojama religinėse apeigose.
Toliau apie šias kalbas išsidėstę iš jų kilę kalbos; ir taip - iki
dabartinių, pačių jauniausių kalbų.
Taigi
V. Šmitas siūlo vietoj ide
prokalbės tiesiog įrašyti lietuvių kalbą, kaip visų indoeuropietiškų
kalbų motiną.
Sanskrito
ir lietuvių kalbų panašumą pastebėsime iš šių pavyzdžiui pateiktų
žodžių:
sanskritas
|
lietuvių
kalba
|
bhutis
|
būtis
|
Vešpats
|
Viešpats
|
Devas
|
Dievas
|
viras
|
vyras
|
mata
|
motė
|
sunus
|
sūnus
|
duhita
|
duktė
|
švašuras
|
šešuras
|
dantas
|
dantis
|
ansa
|
ansa, ąsa
|
ašru
|
ašara
|
padas
|
padas
|
javas
|
javas
|
madhus
|
medus
|
sanas
|
senas
|
asmi
asti
|
esmi
esti
|
ir t. t.
Lietuvių
kalba - didžiulis lobis, kurio mes ligi šiol nesame nei įvertinę, nei
ištyrę.
Štai
žodis tėvynė labai įdomus: jo šaknis yra susijusi su žodžiu
tėvas, o visas žodis - jau moteriškos giminės. Vadinasi, tėvynė
- tokia vieta, kur dvasios ir materijos sąjungoje gimsta žmonės, t. y.
mes, jos vaikai. Ištisą veikalą galima būtų parašyti vien apie šį
žodį. Lietuvių kalbos svarbumo patvirtinimui paskaitykime, ką apie ją
rašo žymūs pasaulio autoriai bei enciklopedijos.
"Jei
mums pasisektų susisteminti ir pasauliui perduoti tai, kas pasaulyje apie
Lietuvą parašyta, tai greičiausiai jau pradėtų pildytis Oskaro Milašiaus
pranašavimas, kad ateisiąs laikas, kada Lietuvos vardas ir garbė būsią
išnešioti nuo saulėtekio iki saulėlydžio" [5].
"Mūsų
(t. y. anglų, - aut.) kalba priklauso didžiajai indoeuropiečių šeimai.
Todėl ji gimininga daugumai kalbų, vartojamų Europoje ir Vidurinėje Azijoje, nuo Indijos iki Islandijos. Visos šios kalbos
artimiau ar tolimiau giminingos ir yra kilusios kaip iš motinos iš tos
kalbos, kuria nomadai kalbėjo prieš 5000 metų, gyvendami lygumose, kur
dabar yra Ukraina ir pietinė Rusija. Mes gana patikimai galime laikyti
savo protėvių namais plačiai prasiplėtusią Lietuvą, kuri iš tikrųjų
siekė nuo Baltijos jūros skersai Ukrainos iki Dniepro upės žemutinių
vandenų (S. Poter Language) [5].
"Nors
seniausi lietuvių kalbos tekstai yra iš XVI šimtmečio, kai kurie
lietuviški žodžiai yra artimesni pirminei indoeuropiečių lyčiai,
negu atitinkami sanskrito arba graikų kalbos žodžiai, žinomi daugiau
nei 2000 m. prieš Kristaus gimimą" (A. Millet) [6].
"Lietuvių kalba yra senesnė už
graikų, lotynų, keltų ir slavų kalbas. Ji priklauso indoeuropiečių
kalbų grupei ir yra artimiausia sanskritui. Panašumas tarp lietuvių
kalbos iš vienos pusės ir sanskrito iš kitos yra iš tikrųjų toks,
kad lietuviai kaimiečiai gali suprasti sanskrito sakinius, ištariamus
mokslininkų. Štai kodėl kalbininkai sutinka, kad lietuvių k. yra
seniausia iš visų gyvųjų kalbų. Įsidėmėtinas lietuvių k. bruožas
yra taip pat tas faktas, kad ji tiek pat turi panašumo su graikų ir
lotynų kalbomis, kiek su sanskritu" [The Encyclopedia Americana,
1942 m. 17 t. 462 p.].
1980
m., remdamasis hidronimikos duomenimis bei visos indoeuropeistikos
patirtimi, V. Toporovas suformulavo tezę, kad baltų kalbos yra ne tik
indoeuropiečių kalbos tolimas palikuonis ir pats tikriausias iš
dabartinių kalbų jos tęsėjas bei liudytojas, bet tiesiog
gyva indoeuropiečių kalba (išryšk. aut.) [10].
Šia,
vienintele gyva senąja kalba bendraujame mes!... Ir dažniausiai visiškai
to nevertiname. Kažkodėl taip dažnai įvyksta su turtu, kurio turi
daug. Sėdint ant savo lobių skrynios, dažnai daug menkesni dalykai
atrodo svarbesni nei savasis kraitis...
Iš
tiesų, savosios kalbos įvertinti mes dar nesugebame, mes ją naudojame,
tačiau visų jos plotmių, ypač dvasinių, suvokti nepajėgiame ir
nenorime.
SĖSLUMAS
Būtina
pažymėti mūsų protėvių sėslumą. Yra aiškinama, kad baltai atsiradę
įtakojant užplūdusiems indoeuropiečiams, kurie atsinešė vyrišką
kultūrą ir nustelbė buvusią moteriškąją. Norėtųsi šią mintį
papildyti. Vis dėlto, senoji moteriška kultūra nebuvo nuslopinta visiškai.
O vyriškoji labiausiai pradėjo reikštis tik kunigaikščių
laikotarpiu, kuomet mums iš tiesų reikėjo gintis, priešintis slavų ir
vakariečių veržimuisi, kuomet baltiška erdvė pradėjo trauktis, mažėti.
Atkreipkime dėmesį, kad Didžioji Lietuvos kunigaikštystė susikūrė būtent
tose srityse, kuriose kadaise gyveno baltai. Išskyrus pietinę sritį -
ten, kur plyti stepės. Čia labai aiški takoskyra - ten, kur baigiasi
taurieji plačialapiai miškai ir prasideda stepės, baltiškų vandenvardžių
neberandama. Šioje ribinėje srityje yra ir vadinamasis "Zmejinij
val" - palei Kijevą kelis šimtus kilometrų besitęsiantys
gynybiniai pylimai, kurių statusis krantas yra nukreiptas į stepės pusę
(vadinasi, gintasi nuo stepės žmonių).
Viena
iš išvadų yra tai, kad mūsų protėviai šiose (dabartinės Lietuvos)
žemėse, o ir gerokai toliau į rytus, gyveno nuo pačių seniausių laikų,
nuo ledynų atsitraukimo iki šiol. Senosios kultūros perimamumas ir
vystymasis vyko visą laiką ir vietiniai gyventojai niekada nebuvo užslopinti.
Reikėtų kaip tik pabrėžti prabaltiškos, vėliau - baltiškos kultūrų
vystymosi tolydumą ir nepertraukiamumą, pastebimą nuo gilios senovės
iki pat istorinių laikų. Bet kuriuo atveju, protėvių kultūrinis ir
kalbinis stuburas eina per visus amžius iki šių dienų; nesvarbu, kaip
tuos protėvius bevadintume - aisčiais, baltais, prabaltais ar dar kuom.
Tai rodo ir archeologiniai, ir kalbiniai duomenys. Tai, kad vystantis keitėsi
tam tikra kultūrinė sankloda nereiškia, jog mūsų protėvius keisdavo
ateiviai. Antraip ir krikščionybei atėjus reiktų sakyti, kad vietinius
baltus pagonis pakeitė ateiviai krikščionys. Mes visad čia buvome nuo
seniausių laikų, iš niekur patys neatsikėlėme ir kiti čia mūsų
neatkėlė. Mūsų protėvynė ir dabartinė Tėvynė yra toje pačioje
vietoje. Esame ypač sėsli senovinė
tauta, - gyvenam ten, kur gimėm.
DLK
Kita
svarbi mintis yra tai, kad Didžioji Lietuvos kunigaikštystė buvo
gynybinis atsakas į slavų plėtimąsi senose baltų žemėse, o ne užkariavimas.
Argi savų žemių atsiėmimas vadinamas ivazija? Gal vargšai kryžiuočiai
irgi turėjo gintis nuo okupanto Vytauto, sakiusio, kad prūsų žemės
yra taipogi jo tėvų žemės? O juk tada kryžiuočiai, nustebinti
Vytauto įžūlumo, negalėjo atsakyti, kur gi yra kryžiuočių tėvų žemės!
Didžioji
Lietuvos kunigaikštystė laikėsi tol, kol turėjome jėgų priešintis
slaviškam puolimui. Po to galutinai jų jūroje sutirpome, palikdami
pavienes saleles: Pelesą, Zietelą, Apsą ir t. t. Kol kas sparčiai
tirpdami, laikomės Lietuvos ir Latvijos žemėse. Ar ilgai? Gal Vytauto
klaida yra ta, kad jis neugdė tautinės sąmonės, o išorinėmis priemonėmis
bandė išlaikyti tai, kas slydo iš rankų dėl mūsų pačių dvasinio
nuopuolio?
GIRIA
Reiktų
atskirai pakalbėti apie girią.
Girioje brendo mūsų tauta. Tai esminė geografinė aplinkuma, kuri mus
veikė ir saugojo, ji mus ir pagimdė.
Mūsų
baltiškasis ovalas ištisus tūkstantmečius buvo tarsi neliesta tvirtovė.
Ten, kur augo Europos sengirė, ten gyveno baltai. Štai, pvz., prie
Kijevo į Dnieprą įteka Pripetė ir Seimas bei Desna (pats šios upės
pavadinimas reiškia dešinė). Šioje vietoje yra tam tikras miško
"kylys" į stepę; ir jame randame baltišką kultūrą.
Iš
tiesų, giria mūsų protėvių savimonę veikė ypatingai. Štai ką apie
girią sako Česlovas Milošas (Czesław
Milosz), iš Lietuvos kilęs Nobelio premijos (1980 m.) laureatas knygoje
"Gimtoji Europa": "Daug šimtmečių, kol karalijos kilo ir
griuvo Viduržemio jūros krantuose ir karta po kartos dalijosi įmantriais
smagumais bei ydomis, mano gimtinė buvo pirmykštė giria, kurios pakraštyje
tik retkarčiais išmesdavo inkarą vikingų laivai. Nepažymėta žemėlapiuose,
ji priklausė veikiau pasakų, o ne tikrovės sričiai... Toli nuo didžiųjų
kelių liko viena iš atokiausių kertelių, kur pats laikas plaukė lėčiau
negu kitur... Išorinės tamsos įvaizdis, vien stropiausių misionierių
lankomos apygardos paveikslas taip įsišaknijo vokiečių teologų
protuose, jog jie laikė deramu daiktu jį beveik priskirti prie tikėjimo
tiesų [13].
Ptolomėjus,
aprašydamas Europos tautas, jas gana tiksliai nurodo ir įvardina. Visas,
esančias aplink mūsų baltiškąjį ovalą. O štai visą didžiulį mūsų
girių plotą jis įvardina terra
incognita - nežinoma žemė. Tai išties buvo nepereinamos girios,
su kuriomis lyginant kiti Europos miškai tėra retmiškis. Paskaičius
kryžiuočių metraščius, rašytus tada, kai tos girios dar nebuvo iškirstos,
žinome, kad būta plotų, kuriuose augo šventgirės - kuriosna žmogus iš
viso retai koją įkeldavo. O ir į kitus plotus įžengti nebuvę
lengviau. Ši uždara girios aplinka savitai formavo ir mūsų žmogų,
ugdė ypatingą jo pasaulėjautą. Tai turėjo ne menkesnę įtaką ir
kalbos susidarymui. Šitokioje aplinkoje žmogus pirmiausia išgirsta.
Girios žmogui svarbiausias organas - ne akis, bet ausis.
Senovėje
žmogus be medžioklės, žvejybos, žemdirbystės, pilnai galėjo verstis
girių teikiamomis gėrybėmis, kitaip - maisto rinkimu. Baltiškose žemėse
augo nuostabus augalas - agaras - vandeninis riešutas. Lietuvoje tebėra
išlikę kelios jo radimvietės. Vien šis riešutas, iš kurio net duona
būdavo kepama, galėjo išmaitinti nemažai žmonių. Jau nekalbant apie
uogas, grybus, lazdyno riešutus, medų. Žinoma, visa tai papildydavo žvejyba
bei medžioklė, vėliau - žemdirbystė.
Lietuvių
žodis ginklas kilęs nuo žodžio gintis, bet ne nuo
pulti. Todėl ir DLK laikais mes kariavome ir savas žemes laikėme
gindamiesi, bet ne puldami. Nebūtų buvę DLK, būtume nušluoti į
Baltijos jūrą. DLK sukūrimas buvo ne ekspansija, bet būtinoji gintis.
Istorijos tėkmėje giria mus savaime gana ilgą laiką saugojo, kol
nebuvome slavų, o vėliau kryžiuočių įsukti istorijos ratan.
MOTERYS
Senąją
baltų kultūrą būtų galima vadinti matricentrine.
Žinome, kad kalbai formuotis moteris turi ypatingą įtaką. Mergaitės
paprastai kalbą įvaldo greičiau nei berniukai. Moteriška kalba
tampriai susijusi su vidiniu jausmų pasauliu ir yra nepalyginti švelnesnė
už vyrų kalbą. Paskaitykime J. Ereto surinktus mažybinius žodelius (deminutyvus),
skirtus tik vienam žodžiui - motina: motinėlė, močiutė, močiutėlė,
motulė, motulėlė, motušėlė, mama, mamytė, mamaitė, mamaitėlė,
mamunė, mamunėlė, mamužė, mamužėlė, mamutė, mamutėlė. Galimi
net penkiasluoksniai deminutyvai: mama,
mamytė,
mamytėlė,
mamytėlytė,
mamytėličiukė,
mamytelyčiukytė. Ypač tarmėse šie "švelnybizmai" gausūs
ir mėgiami [14].
Vyriškoms
kalboms būdingi silpnai išvystyti deminutyvai. Tai ryšku vokiečių
kalboje, kurioje mažybinės formos sudaromos tik skiemenų lein
ir chein pagalba, o jei reikia
dar labiau sumažinti, jau turi pridėti būdvardį (pvz. mamytė - das
teure Mutterlein).
Apskritai
šiurkštumas lietuvių kalbai yra svetimas, todėl grubių žodžių žodynas
yra labai nedidelis ir visi išsireiškimai yra daugmaž nuosaikūs.
Blogiausiu atveju lietuvis pavadina priešą rupuže. O kas Rytų Europoje
nori nusikeikti, naudoja išraiškingą rusų kalbos žodyną [14].
Visi
lietuvių liaudies dainų tyrinėtojai atkreipia dėmesį, kad jos yra išimtinai
lyrinės. Lietuviai neturi epo tikrąja to žodžio prasme. Jie
neapdainuoja savo didvyrių žygdarbių. Netgi karo žygiai, kuriais taip
gausi Lietuvos istorija, neranda atgarsio dainose. Šitai pastebėjo jau
prancūzų geografas El. Reclus: Nors lietuviai buvo priversti dažnai
kariauti, tačiau jie neapdainuoja savo žygių, neprisimena karžygių,
nešlovina iškovotų pergalių; ši tauta pasitenkina apverkdama savo žuvusiuosius[15].
Matricentrinė kultūra daugiau kūrybinės energijos kreipia į žmogų,
į jo vidų o ne į išorę. Todėl ir valstybės kūrimas mums visais
laikais buvo sudėtingas dalykas. Net ir dabartiniai valdžios vyrai, kaip
ir senais gerais laikais, daugiausia savo energijos išnaudoja
tarpusavio santykių aiškinimuisi, nei Valstybės vystymui ir jos vizijos
kūrimui.
Paskaitę
senąjį Lietuvos teisyną (statutą), kuris savo laiku darė įtakos ir
Europos teisei, matome, kad jei būdavo nuskriaudžiama moteris (prieš ją
įvykdomas bet koks nusikaltimas), bausmė skriaudėjams būdavo skiriama
dvigubai didesnė, nei kai taip būdavo nusikalsta vyro atžvilgiu. O
statutas buvo sudarytas, remiantis senąja paprotine teise. Kitur Europoje
nieko panašaus nebūta. Netgi atvirkščiai: pvz., vienoje iš pamatinių
europietiškų demokratijų - Graikijos - piliečiai tebuvo vyrai.
Lietuvių
kalboje yra žodžiai žmona ir žmogus. Šeimyninėje padėtyje jie jau būtų moteris ir vyras. Šiuo
metu žodžiai moteris ir žmona yra susikeitę vietomis. Nors
kaime dar dažnai tebesakoma mano moteris. Kalbininkai teigia senovėje
buvus žodį žmuo (lotynišką
jo atitikmenį homo žmogus
turbūt visi žinome). Šis žodis reiškia žmogų apskritai kaip
biologinę būtybę. Įdomu tai, kad žmonija
ir žmonės yra žmonos
vediniai. Nesakome žmogai, žmogija. Tai suprantama, nes
vis dėlto būtent moteris yra vartai į šį pasaulį, ji yra visos žmonijos
gimdytoja, gausintoja. Visa, ką žmogus bedarytų - gera ar bloga - yra
žmogiška. Vyras yra aktyvus pradas; visa veikla, judesys yra susiję būtent
su juo. Ir jis gali padaryti, nuveikti nepaprastai daug. Gali sukurti žmonėms
galingas mašinas, pastatyti gražius miestus, ir taipogi gali kurti
ginklus tai žmonijai naikinti. Taigi ne visa, kas žmogiška, yra verta
žmogaus vardo. T. y. viskas yra žmogiška, tačiau toli gražu ne viskas yra žmoniška. Vyriška sąmonė gali veikti visomis kryptimis; jis
gali daryti net tai, su kuo nesutinka. Moteriška sąmonė, kuri susijusi
su gyvybės teikimu, taip elgtis negali. Moteris rūpinasi gyvybės išsaugojimu,
vystymusi, tobulinimu, puoselėjimu. Todėl Vydūnas moterį laikė
geresniąja žmonijos puse. Būtent ji verčia vyrą pasaulyje gyvent ne
bet kaip. Tačiau ši moteriškoji kultūra ir Lietuvoje, ir kitur
pasaulyje yra labai užslopinta. Ir akivaizdžiai matome, kas darosi,
kuomet žmonija "plasnoja vienu sparnu".
Lietuvių
kalboje Šventoji Dvasia, saulė, o taipogi giria yra moteriškos giminės
žodžiai. Aplinkinėse tautose yra kitaip. Todėl, kalbant apie Šv.
Trejybę, turime pilnos šeimos vaizdą: yra Dievas Tėvas, Dievas Sūnus
ir Šv. Dvasia.
Europoje
išlikę moteriškojo prado tautos - keltų palikuonys ir baltai - yra
nedidelės. Kai kurios jau net praradę savo kalbą (pvz. austrai, škotai,
airiai). Matyt, taip yra būtent dėl jų romumo. Beje, ginasi, nors
kartais ir labai veiksmingai, šios tautos tik reikalo verčiamos, kai
atsirada prievartautojai iš pašalies.
Trumpai
kalbant, reikėtų pažymėti, kad jau pats moteriškas kultūros pobūdis,
tampriai susijęs su sėslumu, tik patvirtina archeologijos ir kalbotyros
duomenis apie pačios tautos senumą ir glūdėjimą šiose žemėse nuo
ikiistorinių laikų.
Mokslininkai tautas skirsto į sėsliąsias ir klajokles. Atrodo, kad
toks skirstymas tinka tik seniems laikams, nes šiandien kiekviena tauta
turi savo tėvynę. Tačiau ir dabartiniu metu kiekvienoje tautoje ryškios
sėslumo ar klajokliams būdingos savybės. Vienose vyrauja pastovumas,
kitas valdo nerami dvasia. Šie pagrindiniai bruožai apima daugelį kitų
savybių. Sėsliosios tautos gyvena didesnėje santarvėje su gamta.
Klajoklės linkusios ardyti gamtos darną (kas dabar taip būdinga
aktyviam vyriškam mąstymui - aut. past.). Kadangi nei vienas žmogus
negali ištrūkti iš gamtos dėsnių, tokie tautų veiksmai sukelia
ilgalaikes pasekmes. Sėsliosios tautos žmogus yra harmoningas, o
klajoklis - ne. Sėslusis mažiau reiklus, jis santūrus, patenkintas ir
taikingas, besidžiaugiąs savo dvasios turiniu. Klajoklis kupinas galimų
ir negalimų norų, besaikis, amžinai nepatenkintas ir nuolat siekiantis
naudos. Dėl šių savybių sėslusis žmogus laikomas atsilikusiu, o
klajoklis - labiau išsivysčiusiu. Betgi pranašumas kurio nors atžvilgiu
ar tam tikrų dalykų buvimas pabrėžia trūkumą kitų [26].
Paskaitykime,
kaip apie Lietuvą kalbėjo O. Milašius: Šioji šalis, kurios vardas
užvaldė mano protą ir jausmus, tai Lietuva. Aš noriu jums atskleisti ją.
Ateikite! Mintimis nuvesiu jus į svečią kraštą, ūkanotą, glūdų,
šnarantį... Štai ir pasienis lenkų žemių; žinia, jau šiauresnių,
tačiau vis dar spalvingų. Dar mostelkim sparnais - aure, jau skrendame
per šalį, kur kiekvienas daiktas turi blausią atminimų spalvą.
Apgaubia mus vandens lelijų kvapas, plėkstančių miškų garai... Tai
Lietuva, Lituanie, tai Gedimino
ir Jogailos žemė. Atsiveria mums susimąsčiusi šalis, kurios vėsi,
dulsva padangė turi visą pirmapradės giminės gaivumą. Ji nepažįsta
prabangos liūdnos - subręsti [16].
O
štai ką rašė apie girią Vaižgantas (kažin iš kur tasai ano laikmečio
lietuvių šviesuolių žinojimas?): Giliosios mūsų senovės tyrinėtojai,
tiksliau - mėgintojai ją atspėti, sako, lietuvių tauta buvusi be galo
plačiai išsiblaškiusi, siekusi net Okos upės sričių. Bet niekas nėra
išsižodęs, jog lietuviai tų šalių buvę pasiekę, savo dvasios
neramumo ar kurių geidulių varomi. Tikėkime Pogodinu: lietuvių būta
arti Uralo; tik jų ten - glūdėta. Lietuvių augta ir tręšta tam
tikruose geografijos padėjimo laipsniuose, kaip auga ir tręšta
smalingieji medžiai iki tokio geografinio laipsnio, gi lapuotieji - iki
tokio. Lietuviai - tikri savo gamtos vaikai, savo užpečkio mylėtojai
(dabar pasakytume - patriotai): kur
radosi, ten glūdi (išryšk. aut.) ... Lietuvių tautos branduolys
yra čia pat, kur dabar mes gyvename. Čia mus randa daug anksčiau prieš
krikščionybės erą. Seniau kai kas spėdavo, mus čia iš kažin kur
atvarę; dabar taip niekas nebesako. Sako antraip: lietuvių tauta nuo amžių
čia glūdėjusi, ramiai, nė pati nepajusdama, kaip nebtenka savo pakraščių.
Niekas jos niekur nestūmė, tik pamažu apkarpė skystumas ir aiškiau
parodė tirštumas [17].
Tad
kokią įtaką Europos vystymuisi turėjo šis didžiulis baltiškų girių
plotas? Jis buvo nepajudinamas beveik 3000 metų. Nuo
1200 m. čia jau pasirodo kryžiuočiai iš vakarų, o iš rytų -
sustiprėję slavai. Kai kurie istorikai teigia, kad kalbėti apie to
laikotarpio Europą (nuo 1500 m. prieš Kristų iki 1200 m. po Kristaus)
ir nepaminėti baltiškojo veiksnio - tai tas pat, kas kalbėt apie XX a.
Šiaurės Ameriką ir nepaminėti Jungtinių Amerikos Valstijų. Tačiau
mums ilgus šimtmečius kartu su nuolankumo jausmu buvo brukamas
nepilnavertiškumo kompleksas. Mat esame "mažiukai"... Gaila,
bet, matyt, mažos tautos kompleksas jau tampa mums gyvenimo būdu.
VIDUS
Tačiau
nesuklyskime - dideli mes galime būti tik savo vidumi. Išorinis plėtimasis
niekuomet nebuvo lietuviškosios bei baltiškosios esmės pamatas. Didžioji
Lietuvos Kunigaikštystė savo laiku, be abejo, suvaidino teigiamą
vaidmenį, išugdė mumyse istorinę sąmonę. Tačiau tautinės savimonės
mes nesame atgaivinę ligi šiol. Tuo nesirūpino ir mūsų kunigaikščiai.
Vis dėlto, žymiai svarbiau puoselėti savo vidų. Net ir šiandieninis
labai suvienodėjęs pasaulis labiausiai domisi ir ieško būtent skirtybių
ir savitumų. Valstybės galia ir tautos dvasios galia toli gražu ne
visada sutampa. XX a. istorija neblogai parodė, kad tautos imperinė
galia toli gražu nesutampa ir su tautos kultūrine branda bei galia (to
pavyzdžiais gali būti ir fašistinė Vokietija, ir TSRS). O štai
lietuviška - baltiška kultūra buvo nukreipta į vidų. Kultūra, anot
Vydūno, ryškiausiai pastebima moksle, mene ir doroje. Mokslo ir meno
dalykus mes galime, sunkiau ar lengviau, pamatyti iš karto - paliesti,
paragauti, pauostyti. Tačiau dora - sunkiau apčiuopiamas dalykas.
"Tas, kas neatskiria padirbto deimanto nuo tikro, praras tik pinigus,
o tas, kas neatskirs nedoro žmogaus nuo doro, gali prarasti ne tik gyvybę,
bet ir garbę".
Kadangi
lietuviai, ypač senaisiais laikais, visą savo veiklą buvo nukreipę į
vidų (tai būtent moteriškosios kultūros išdava), jie kitataučių
buvo laikomi laukiniais. Mes neturėjome jokių piramidžių, didelių
tvirtovių ir rūmų. Nieko akivaizdaus ir apčiuopiamo, išoriškai
didingo. Dabar pasaulio pažiūra jau keičiasi - ieškoma tikrųjų kultūros
perlų, dvasios lobių. Būtent tai ir randama tokiose tautose kaip mūsų
- vadinamosiose pamato ar pagrindo kultūrose. Pirminės (pamato) kultūros
tautoms priskiriami Andamanų salų čiabuviai, Ugnies žemės indėnai,
Australijos aborigenai, Afrikos pigmėjai. Jie taipogi savo energiją
kreipia vidinės žmogaus kultūros išsaugojimui; todėl yra gana silpnai
išsivystę technologiškai. Mes į juos labai panašūs, bet turime vieną
pranašumą - sugebame prisitaikyti prie kintančio pasaulio.
ESMĖ
IR FORMA
Kadangi
mūsų kultūra neturi stipriai apčiuopiamų formų, mes sugebame tarsi
nuo jos atitolti, atsirasti šalia. O ateitin pernešame tiktai esmę. Tam
tikrais laikotarpiais mūsų papročiai sugriūva (taip yra ir šiuo
metu), bet po kažkiek laiko, pasąmonėje pernešę esmę (o kai kurie žmonės
- ir sąmoningai), ją apvelka naujų laikų "rūbais". O štai
pigmėjai ar aborigenai, susidūrę su europiečiais, virsta tarsi
"atvirais konservais", - kol jie uždaryti, apsaugoti nuo išorės
poveikio, gali laikytis labai ilgai, bet kai tik atidarai, jie tuoj pat
sugenda. Tad Amerikos ar Afrikos čiabuviams atsivėrimas pasauliui tapo
pražūtingu. Jų senoji kultūra išsivertė, žlugo. O štai baltiškoji
esmė laiks nuo laiko vis sužydi naujais žiedais, tautos sąmoningumas
vis ima ir prabunda tarsi iš nieko, iš visiškos užmaršties ir
sunykimo. Nesenas laikas, kai praeito amžiaus gale mokslininkai ragino užrašyti
gyvą lietuvių kalbą, nes ši tauta turėjusi išnykti. Šiandien dar
mes kalbame, o tai teikia vilčių, kad esmė nesunaikinama.
MUZIKA
Tautai
proistorija yra tas pats, kaip žmogui vaikystė. Kur gimėme, kur
gyvenome, ar esame ateiviai, ar senbuviai šitoje žemėje, ką
pirmiausiai išvydo mūsų akys - girios tankmę, o gal kalnus ar lygumas,
- visi šie klausimai yra esminiai mūsų savimonei. Nuostabiausia, kad
baltų protėvyne buvus Europos lygumų sengirę patvirtina ne tik istorikų,
archeologų, antropologų darbai, bet ir toks specialus mokslas kaip
etnoinstrumentologija. Tai yra etnomuzikologijos sritis, tirianti senųjų
tautinių muzikos instrumentų kilmę, paplitimą ir naudojimo papročius.
Kruopščiai atlikti muzikologo Romualdo Apanavičiaus senųjų baltų
muzikos instrumentų paplitimo tyrinėjimai parodo baltiškųjų šaknų
gajumą. Ten, kur dabar gyvena jau kitos tautos, tebemuzikuojama baltiškos
kilmės instrumentais. Tyrinėtasis etnoinstrumentarijus (kaip baltiškasis),
taip pat ir senųjų prabaltų žemės R. Apanavičiaus darbuose siejamas
su
pučiamųjų kultūros rytine sritimi ir visa kanklių
kultūra. Pūtikai laikomi rytų, o kanklininkai - vakarų
baltais. Baltiškosios kilmės, kaip pagrindo, pėdsakų apstu ir milžiniškuose
šiaurės rytų Europos plotuose susidūrusių finų ir slavų tautų
etnokultūroje. Bene ryškiausiai tą rodo baltiškojo pavyzdžio šių
tautų muzikos instrumentai. Jie abiejų etnoinstrumentologinių kultūrų
žemėse labiausiai pritapo gyvulininkystėje. Ryški ir senoji signalinė
bei maginė paskirtis. Tačiau būtent gyvulininkystės papročiuose
randama daugiausia savitumų, sutampančių su etnoinstrumentarijaus
paplitimo visoje šiaurės Europoje dėsningumais. Šito žymiai mažiau
yra žemdirbystės, kalendorinių švenčių ir kitokiuose papročiuose.
Pagal tai akivaizdu, kad senieji baltiški tautiniai muzikos instrumentai
atsirado ankstyvaisiais Šiaurės Europos apgyvendinimo laikais, o jų
vartojimui didelės reikšmės, be medžioklės, turėjo ir gyvulininkystė.
Būtent šitokie instrumentai senosiose baltų žemėse išliko iki mūsų
dienų. Turint galvoje, kad etnoinstrumentarijaus paplitimas ir jo papročiai
nemažai kuo sutampa su šiaurės rytų Europos apgyvendinimu, tad ir jų
vartotojus - senuosius baltus arba prabaltus reikia laikyti ne vėlesniais
ateiviais, bet pirmųjų poledynmečio gyventojų palikuonimis. Virvelinė
keramika, archeologų Šiaurės Europoje paprastai laikoma atneštine, galėjo
būti ir vietinės raidos reiškiniu. Panaši vėlyvojo neolito virvelinė
keramika Pietryčių Azijoje išsirutuliojo iš ankstesnių kultūrų.
Abiejų sričių kilmės ryšys tikrai neįmanomas.
Iš
to, kas pasakyta aiškėja, kad senuosius tautinius instrumentus vartoję
baltų protėviai savose žemėse, galimas daiktas, gyveno nuo pat
poledynmečio. Būtent šitokiu nepaprastu pastovumu dvelkia ir visų senųjų
baltų tautų etnokultūra. Tai pasakytina ne tik apie bene ankstyviausius
ateivius finus, bet ir apie baltiškajame plote palyginti vėlai
apsigyvenusius slavus [18].
L.
N. Gumiliovo teigimu, pati rusų nacija iki galo dar nėra susiformavusi.
Šiai slavų tautai įtakos turėjo ir baltai, ir finai, ir tiurkai. Rusai
daugumai atrodo lyg ir vienalytė tauta. Tačiau miškinių rusų (šiaurėje)
susidarymui didelės įtakos turėjo ankstyviausieji gyventojai čiabuviai
baltai ir vėliau atėję finai, o stepėje paplitusiems rusams daugiau įtakos
darė tiurkai. Ši takoskyra gana ryški ir naudojamame
etnoinstrumentarijuje. Ji taipogi sutampa su skirtingų geografinių
aplinkumų riba. Baltų ovalo ribose (žr. 1-ą brėž.), sutampančiose
su baltiškų vandenvardžių paplitimo riba, yra nemažai bendrumų tiek
rusų, tiek baltų instrumentarijuje, šokiuose, dainose, tautinių rūbų
detalėse, apeigose ir t. t. Stepių srityje, kur baltai niekad negyveno,
o DLK laikais didelės stepių sritys iki Juodosios jūros buvo užimtos
tik Vytautui vadovaujant, skiriasi ir rusų naudojami instrumentai.
Atsiranda tiurkų kilmės dombra ir balalaika, kurių ir pavadinimai susiję
su tiurkų kalba.
Jeigu
būna abejonių dėl tos ar kitos kultūros paplitimo ribų remiantis
kalbotyra ar archeologija, tai etnoinstrumentologiniai tyrimai gana
svariai gali prisidėti tyrinėjant tautų senovę.
BALTAI
IR SLAVAI
Reikėtų
atskirai paliesti baltų - slavų santykius. Šiuo metu slavų etnosas -
pats didžiausias Europoje. Nėra daug kultūrinių grupių, kurios savo
dydžiu ar įtaka būtų tokios pat galingos (ne tik Europoje, bet ir
pasaulyje). Ši tautinė grupė žymi ne tik teritorijų dydžiu ar žmonių
skaičiumi, bet ir dvasinės, filosofinės bei mokslinės minties gausa.
Galima paminėti tokius šviesulius kaip Vl. Solovjovas, L ..Gumiliovas,
N. Berdiajevas, Ciolkovskis, D. Mendelejevas, A. Puškinas, L. Tolstojus,
F. Dostojevskis, P. Čaikovskis, S. Rachmaninovas ir daug daug kitų. Šie
žmonės darė ir tebedaro didžiulę įtaką viso pasaulio kultūrai.
Kaip
gi slavai susiformavo? Pirmiausiai svarbu nepamiršti, kad tai nepaprastai
artima mums tautinė grupė - ir kalbiniu, ir kultūriniu požiūriu.
Atkreipkime dėmesį į šį žodžių, kurių yra šimtai, sąrašą:
lietuvių
k.
|
latvių
k.
|
prūsų
k.
|
rusų
k.
|
lenkų
k.
|
delnas
|
delna
|
|
ladonj
|
dlon
|
galva
|
galva
|
galwo
|
golova
|
glowa
|
pirštas
|
pirsts
|
pirsten
|
perst
|
parst
|
karvė
|
|
curwis
|
korova
|
krowa
|
kiaunė
|
cauna
|
caune
|
kunica
|
kuna
|
ir t. t. [19].
Tai anaiptol nepilnas sąrašas žodžių, kurių visai neturi kitos ide kalbos, o baltų ir slavų kalbose jie vartojami visiškai
arba beveik tokiomis pat reikšmėmis. Be to, šiuos žodžius dažniausiai
turi ne tiktai mūsų nurodytos rusų ir lenkų, bet ir visos kitos
mirusios bei gyvos slavų kalbos: senovės slavų, baltarusių, ukrainiečių,
bulgarų, makedonų, serbų-chorvatų, slovėnų, čekų, slovakų, kašubų,
polabų, sorbų (lužičėnų). Ypač svarbu, kad šie žodžiai reiškia
ne šiaip sau žodelius, o labai svarbias sąvokas, su kuriomis vos ne
kasdien susiduria žmogus savo veikloje.
Baltų
ir slavų kalbos turi taip pat nemažai bendrų priesagų, vieną kitą
bendrą linksniavimo, kirčiavimo, sintaksės ypatumą [20].
Garsusis
rusų kalbininkas V. Toporovas netgi teigia, jog slavų
prokalbė susiformavo iš pakraščio (periferinių) baltiškųjų tarmių
(dialektų). Prūsų kalba čia bus suvaidinusi nepaskutinį vaidmenį,
nes joje yra daug tarpinių žodžių tarp lietuvių ir, pvz., rusų
kalbų.
Ilgą
laiką istorijoje slavai niekur nesireiškė, - todėl, kad jų nebuvo. Iš
Uralo priekalnių ateina įdomi tautinė grupė - hunai. Dalis jų - džiungarai,
tabgačiai, sianbi - pajuda į pietus, link Kinijos. O magiarai - į Europą.
Šie hunai, ypač Atilos laikais, pasiekę savo galybę, sukrečia
aplinkines tautas - įveikia germanus, gotus, "papurto" Romos
imperiją. Tai tęsiasi visą amžių, kol Katalono laukuose 451 m. jie
galų gale yra sumušami. Žinome, kad kur du mušasi, ten trečias laimi.
Būtent apie tą laikotarpį slaviški vardai aptinkami Atilos vadų sąrašuose;
IV a. ši tautinė grupė ima labai sparčiai ir veržliai plisti į visas
keturias puses, o VI a. jau žinomi slavų etnonimu. Pradeda formuotis
vakarų slavai (čekoslovakai, lenkai ir kt.), pietų slavai
(jugoslavai-serbai-chrovatai, bulgarai ir kt.), rytų slavai (ukrainiečiai,
rusai, baltarusiai). Slaviškasis veržimasis buvo labai stiprus; nesibaigė
jis ir iki šiol.
Pastaruoju
metu formuojasi nuomonė, kad slavų protėvynės reikėtų ieškoti
teritorijose į pietus nuo Pripetės ir šiaurės rytus nuo Karpatų. Nes
ten aptinkami vandenvardžiai, kurie kilę iš archaiškų ide
tipo praformų ir gali būti laikomi praslaviškais. Pvz.: 1. Solučka
(Dnestro aukštupys) - iš Salantia (*Salanta - O. Trubačiovo
rekonstrukcija), plg. Salantas (Lietuva), Salantia (Šveicarija) ir pan.
2. Oluča ar Olučka - iš *Alantia, plg. liet. Alantas, Alanta. 3.
Peresuta (Gorynės aukštupys) - iš Persanta ar pan. - plg. Persante upė
į vakarus nuo Vyslos [21]. Kaip matome, slavų protėvynė galėjo
gana glaudžiai sietis su aukščiau minėtais prūsais.
Pirmasis
slavų kelias į baltų žemes galėjo būti toks - apie V a. jie Dniepru
kilo aukštyn ir IX a. jau buvo prie Ladogos ir Onegos ežerų. Taip jie mūsų
baltiškąjį ovalą tarsi perskėlė į dvi dalis. Įveikti prūsų,
lietuvių ir latvių slavai nepajėgė, bet rytinius baltus visiškai
"suvirškino". Rusijos metraščiuose yra minima prie Protvos
(kairysis Okos intakas) upės gyvenusi galindų gentis, su kuria kovėsi
rusai. Jie minimi 1057 m. ir 1147 m. Kaip matome iš datų, kovos vyko
beveik 100 metų, ir tasai susidūrimas tarp slavų ir rytinių baltų
galindų buvo žūtbūtinis.
Po
galindų pralaimėjimo praėjo ne tiek jau daug laiko, kai ten pasirodė
Algirdas su savo pulkais. Nėra abejonės, kad XIII a., Lietuvos
valstybės kūrimosi pradžioje, o ir vėliau, lietuvių istorinė
atmintis dar neklystamai liudijo, o baltų gyventos ar gyvenamos salos tai
aiškiai patvirtino, kad lietuviai prie savo valstybės jungėsi ne rytų
slavų, o dar neseniai buvusias baltiškas, lietuviškas žemes. Kitaip
tariant, iki tam tikros ribos lietuvių ekspansija į rytus jiems patiems
nebuvo svetimų žemių užėmimas, o prisijungimas savų, baltiškų ir
lietuviškų plotų, kuriuose daug kur dar kalbėta baltų dialektais
[22].
Minėjome,
kad senaisiais laikais susisiekimui daugiausiai naudotos upės. Net šiais
laikais paupiuose ir ežerų krantuose išlikęs didžiausias gyventojų
tankumas. Ypač tai ryšku negausiai apgyventuose pasaulio kraštuose.
Taip ir aptariamo laikotarpio baltų žemėse - paupiuose jau gyvena
slavai, o slėniuose, tarpupiuose - baltai. Šitaip greta gyvenant, vyko
savaimis nutautimas (natūrali asimiliacija). Svarbias mintis apie šį
laikotarpį pateikia rusų istorikas ir archeologas akademikas Borisas
Rybakovas 1987 m. išleistoje knygoje Senovės Rusios pagonybė:
Tęsiant temą apie baltų šventyklas tame rajone, kur vėliau
vyko slavų kolonizatorių antplūdis ir kur vyko dviejų labai giminingų
tautų susiliejimas, reikia paliesti taip pat Tušemlios tipo šventyklas.
Tušemlios piliakalnis yra Sožo upės ištakose, į pietus nuo Smolensko.
Etninė demarkacija čia taip pat sudėtinga, tačiau verta atkreipti dėmesį
į tai, kad pati plačiausia slavų genčių sąjunga, susidariusi baltų
apgyventoje teritorijoje, - krivičiai gavo savo vardą iš senovės
lietuvių vyriausiojo žynio Krivių Krivaičio. Greičiausiai, kad
religijos sferoje buvo kažkoks perimamumas tarp senųjų baltų ir ateivių
slavų.
Tai
patvirtina ir archeologo V. Sedovo atlikti Dnepro aukštupio, t. y.
pagrindinio krivičių branduolio, tyrimai. Jis randa genetinį ryšį
tarp Dnepro-Dauguvos kultūros (Herodoto minėtieji androfagai) ir Tušemlios
tipo V-VII mūsų eros amžių kultūros. Slavų infiltracija čia vyko
palaipsniui. Iš pradžių slavai, apsigyvenę Dnepro baltų teritorijoje,
savo gyvenviečių nekūrė, o įsikeldavo pas vietinius gyventojus
[23]. Ir nors slavai baltus ilgainiui "ištirpdė", tačiau išliko
pastarųjų pėdsakai - baltiški vandenvardžiai dabartinėse slavų žemėse.
Šis nutautinimo "malūnas" nesustojęs iki šiol - tai puikiai
matome šiandieniniame
Vilniaus krašte.
Kodėl
vis dėlto mes turime domėtis slavų reikalais? Poetas Adomas Mickevičius
gerai nujautė visą Lietuvos bylos didingumą sakydamas: Lietuva laiko
raktą visoms slavų problemoms išspręsti. Lietuva yra mįslė, kuri
turi būti atspėta ir atskleista pasauliui [24].
Dabar
paskaitykime I. Kanto mintį: "Lietuva turi būti išlaikyta, nes jos
kalba yra raktas, kuris padės atspėti ne tik kalbotyros, bet ir
istorijos mįsles" [25].
Prof.
Algirdo Greimo liudijimu, E. Benvenista, vienas žymiausių gyvųjų
indoeuropiečių kalbotyros specialistų, pokalbyje su Ž. Diumeziliu,
lyginamosios mitologijos kūrėju, yra pasakęs, jog visa tai, kas iki
šiol nuveikta ir surasta ide kalbotyros ir mitologijos srityje, reikia pervertinti ir bent
pusę teiginių teks atmesti, kai bus pažinta baltų mitologija ir
kalbotyra [27].
Niekas
geriau to nepadarys už mus pačius. Tik gaila, kad lietuviškas mįsles
daugiausia mena užsieniečiai. Savi profesionalai istorikai seniai jau
bijo pareikšti bet kokią naują drąsesnę mintį; mėgėjai (pats
autorius tame tarpe) neapsaugoti nuo klaidų. Svetimos pasaulėžiūros
kitos tautybės žmogui beveik neįmanoma perteikti ar perimti. Pažinti
svetimą kultūrą iš vidaus yra nepaprastai sunku. O štai rusų pasaulėžiūra,
papročiai (kalendorinės, šeimos šventės ir pan.) yra labai artimi
mums. Tačiau yra vienas dalykas, kuris mus nuo slavų ryškiai skiria
(tai buvo žymu senojoje kultūroje; o dabar, deja, jau dažnai nuo jų
nebesiskiriame). Pirmiausia atkreiptinas dėmesys į slavų etnominus
(tautų vardus). Pats žodis slavas galbūt susijęs su žodžiu šlyti,
šleivas t .y. tas, kuris yra pakrypęs. Latviai rusus vadina
krievi - tai kreivė, krypti ir t. t. Anot Toporovo ir Ivanovo,
lietuvių virtimas rusais ar slavais yra natūralus procesas. Ar galime su
tuo sutikti?..
RAKTAS
Į PASLAPTĮ?
Slavų
ir baltų kalbose yra virš 20 žodžių, kurie etine prasme yra tarsi išvirkšti
(inversiniai). Pvz., blago rusų kalboje reiškia gėrį, o lietuvių kalboje tai juk blogis.
Mūsų kalboje žodžiai, kuriuose yra priebalsės b ir l, yra
prasmiškai susiję su blogiu: blogti, blūdas, blėdis, blykšti, blėsti,
blankti. Tas pats žodis blahij pas baltarusius dar reiškia blogį. Ką gi tai reiškia?
Rusų
lgatj reiškia meluoti, o lietuvių senžodis lūgoti - melsti, prašyti; rusų trus
(bailys) ir lietuvių drąsus; smelij
(drąsus) ir smilus (įkyrus); durnoj
(prastas, blogas) - darnus; griazj
(purvas) - grožis; liutij (smarkus)
- lėtas ir t. t. Tai labai
svarbūs, esminiai prasmės išsivertimai. Iš psichologijos žinoma, kad
kai daroma kas nors blogo, netinkamo, bet nenorima to prisipažinti, tai
pasąmonėje ilgainiui tas dalykas virsta sau priešingu. Panašias prasmės
inversijas galime rasti ir papročiuose: pvz., baltų Rasos šventė
persmelkta skaistos dvasia, o štai slavų Jarila - gaivališka ir palaida
(abiem atvejais kalbame apie dabar vadinamas Jonines). Dabar pažvelkime
į darbo srities žodžius: rusų strada - darbymetis keistai rišasi su stradanije - kankynė; robota
- darbas ir rabstvo - vergija; prazdnik
- šventė ir prazdnyj - tas,
kas nieko neveikia, yra tuščias; trud
- darbas ir trudno - sunku.
Lietuvių talka ir baltarusių toloka reiškia padėjimą vienas kitam, o rusų tolkatsia - stumdytis (plg. talkučkė). Matome, kad senovėje
buvo išlaikytas tvirtas dorinis stuburas. Deja, šiais laikais jis jau ir
pas mus "aplūžęs". Mes taipogi iš lėto savo pasaulėžiūra
tampame slavais, nors iš inercijos dar vis kalbame lietuviškai. Slavai -
tie, kurie jau tarsi "palinkę" dorovinėje srityje. Čia labai
aiški takoskyra: žmonės gali šnekėti ta pačia kalba, tačiau visiškai
nebesusikalbėti dėl esminių pasaulėžiūrinių dalykų. Šiandien taip
neretai atsitinka net šeimose.
Taigi
vadinamasis Vilniaus - Maskvos kivirčas nėra nesenos istorijos
padarinys; jis trunka jau daugiau nei 2000 metų. Ir kadangi etninėje
plotmėje mes su slavais esame panašūs, tai slavėjame nepaprastai
lengvai (užtenka prarasti dorą, skaistą, romumą - ir nebebūsim
baltai). Tai tebėra svarbiausias iššūkis mums ir šiandien. Seniau,
kunigaikščių laikais, buvo sprendžiamas mūsų išlikimo klausimas
fizinėje plotmėje; o dabar tai tenka daryti vidiniame lygmeny. Jei mums
nepavyks, tapsime dar vienu baltų virtimo slavais pavyzdžiu. Prūsai išnyko,
latvių labai mažai ir jų padėtis šiandien ypač sudėtinga. O
lietuviams galimybių dar yra. Tačiau pasaulį nustebinti, tapti jam
reikalingais mes tegalime savo savita kultūra - tuo, ko kitur trūksta.
Tai vidinės, dvasinės vertybės, dora, skaista, roma. Bet pirmiausiai išmokime
patys savuosius lobius atrasti. Tik tada mūsų tautai nušvis paparčio
žiedas.
LITERATŪRA:
*
A. Patackas. Paskaitos //
Kauno Lietuvių tautinės kultūros centro Sekmadieninė mokykla.
1988-1990
1.
L. N. Gumiliov // Etnogenez i biosfera zemli. Leningrad, 1989
2.
A. Maceina // Tautinis auklėjimas. - Kaunas, 1991, p.103
3.
S. Dzenkauskaitė. Mergaitės ugdymas krikščioniškoj šeimoj //
Lietuvos šeima-V. 1994-1995
4.
A. Girininkas. Žmogus yra žmogus // Liaudies kultūra. - 1991 Nr 6, p.2
5.
Prof. dr. A. Ramūnas. Iš sutemų į aušrą. - Torontas, 1967, p.27
6.
ten pat, p.30
7.
A. Vanagas // Lietuvių vandenvardžiai. - V. Mokslas 1988, p.70
8.
M. Gimbutas // Baltai priešistoriniais laikais. - V. Mokslas 1985,
p.17
9.
ten pat, p.23
10. A. Vanagas // Lietuvių vandenvardžiai. - V. Mokslas 1988, p.71
11. Dr. A. Vanagas. Baltai ir rytų slavai viduramžiais // Mokslas ir
gyvenimas. 1991, Nr 5, p.6
12. A. Girininkas. Žmogus yra žmogus // Liaudies kultūra. 1991/6, p.3
13. T. Venclova // Tekstai apie tekstus. - Chicago, 1985, p.11
14. J. Eretas. Europiečių Adomas // Kauno Aidas. 1991, Nr 3. p.2
15. A. Maceina. Liaudies daina kaip tautos sielos išraiška // Savilaida,
Kaunas, Ethos 1984, p.10
16. O. Milašius // Savilaida, Kaunas, Ethos 1984, p.11-12
17. T. Vaižgantas. Glūdėjimo pajėga // 1919.IX.14 paskaita
18. R. Apanavičius // Baltų etnoinstrumentologija. - Vydijos
priedas, Kaunas 1992, p.52
19. A. Sabaliauskas // Mes baltai. - Kaunas 1986, p. 16,17
20. ten pat, p.18
21. Dr. A.Vanagas. Baltai ir rytų slavai viduramžiais // Mokslas ir
gyvenimas. - 1991 Nr 5, p.6
22. ten pat, p.7
23. Akad. B. Rybakovas. Baltų šventyklos prie Dnepro ir Desnos //
Mokslas ir gyvenimas. - 1989 Nr 11, p.29
24. A. Ramūnas // Iš sutemų į aušrą. - Torontas. 1967, p.30
25. ten pat, p.31
26. Vydūnas. Vokiečių - lietuvių santykiai per septynis šimtmečius
// Vydija Nr 4, Kaunas 1993
27. Cit. pagal K. Stoškus. Struktūralistinės kultūrologijos principai
ir lietuvių mitologija // Problemos 1972, 2, p.118
Iš
Vydija Nr. 8 (1998), p. 4.
|