Petras Plumpa
TAUTINĖ KULTŪRA RELIGIJOS DUKTĖ
Naujųjų laikų pradžioje Europoje klestėjo
Švietimo amžius ir švietimiečiai. Jie sukūrė deistinę filosofiją (nuo
lot. Deus Dievas), kurios esmė tokia: pasaulį sukūrė Kūrėjas.
Tačiau jiems neatrodė, kad pasaulį valdo geras ir meilingas Dievas, Jis
arba nėra geras, arba abejingas. Pasak deizmo išpažinėjų, religija yra
natūrali žmonijos vystymosi pasekmė. Žmonija vystosi, kuria kultūrą, o
vėliau ir religiją. Religija yra žmogaus kultūrinės veiklos produktas.
Nesuprasdami gamtos reiškinių žmonės ėmė juos garbinti ir taip atsirado
religiniai kultai.
Vokiečių etnologas J. Herderis vienas iš pirmųjų pastebėjo atvirkštinį
reiškinį pirminis žmogus buvo labai religingas, net ne religingas, o
dvasingas, nes kai kurios religinės formos kartais užstoja Dievą.
Religijų istorija rodo, kad žmogaus sukurtos religingumo formos
nustelbia Dievą ir vystosi toliau kaip kultūriniai reiškiniai.
Dažniausiai žmonių polinkis įsikišti į Dievo nustatytą gyvenimo tvarką
nesilpnėja, todėl žmogus savo egoistiniais ir savavališkais tikslais
stengiasi savaip pertvarkyti pasaulį. Tam jis susikuria nuosavą
religiją, o iš to savitą elgesio ir gyvenimo kultūrą, kuri nebeturi
pirmykštės, dangiškojo Tėvo nurodytos ir įdiegtos artimo meilės dvasios.
Europiečiams kolonizuojant pasaulį, paskui kolonizatorius patraukė ir
mokslininkai. Jie netikėtai aptiko visiškai izoliuotų tautų, kurių
kultūra visiškai skyrėsi nuo kitų tautų kultūrų. Tai pradinės arba
pagrindo kultūros tautelės, kurios gyveno laikotarpyje dar prieš akmens
amžių. Akmens amžius yra naujesnis, modernesnis, sakant šiuolaikiškai
yra didelių laimėjimų amžius. Tos kultūros, gyvavusios prieš akmens
amžių, buvo išsimėtę po visą pasaulį: džiunglėse, šiaurėje, dykumose,
salose, Centrinėjė Afrikoje, Pietų Amerikoje, Australijoje, Tasmanijos
saloje, Ceilono džiunglėse. Jos praktiškai gyvavo iki XIX amžiaus
pabaigos, ir tik viena kita išliko iki šių dienų, bet jau smarkiai
sudarkytos mūsų civilizacijos. Tačiau mokslininkai spėjo aprašyti jų
gyvenimo būdą, pasaulėžiūrą ir visa kita.
J. Herderis, V. Šmitas, O. Menginas, V. Solovjovas, N. Berdiajevas, A.
Maceina ir šių dienų religijotyrininkas G. Beresnevičius teigė, kad
visos kultūros, be jokios abejonės, yra kilusios iš religijos. Keletas
citatų iš G. Beresnevičiaus darbų: Religija yra pagrindų pagrindas.
Žmonių kitoniškumo pagrindas yra jų religija. Archajinis žmogus buvo
tikrasis homo religiosus. Pats jo gyvenimas buvo religinis aktas.
Eskimo gyvenimą religija yra tiesiog persmelkusi jo elgesys yra
religinis, kitokio elgesio jis tiesiog nežino. Tikras gyvenimas yra
religinis gyvenimas. Nereliginis gyvenimas yra nerealus jo apskritai
nėra.
Minėtas tauteles suradę mokslininkai pastebėjo labai įdomių savybių
tai, galima sakyti, vaikiškos kultūros žmonės. Su gamta, su aplinka
jie elgiasi kaip vaikai. Jei turime mažų, 2-5 metų vaikų, galime
pastebėti, kaip jie elgiasi palikti vieni. Vaikai susidomėję mielai
imasi žaisti, jie tyrinėja žaislus, dėlioja, bet jie jų nesudievina. Jie
naudoja žaislus savo džiaugsmui, bet jie visą laiką žino, kad žaislų
negalima daužyti ar naikinti, kad yra šių žaislų šeimininkai tėvai,
kad negerai būtų tuos žaislus sunaikinti. Pažaidę viename kambaryje, jie
eina į kitą kambarį, ieško kitų žaislų. Pažaidę su tais, ieško dar, lyg
kokie klajokliai.
Centrinėje Afrikoje dar iki šiol yra išlikusi pigmėjų tautelė (apie 200
000 gyventojų), kuri buvo surasta XIX a. viduryje, kai dar nebuvo
pažeista kitų kultūrų. Jų kultūros amžius yra gal 20-30 tūkstančių metų.
Tiksliau apskaičiuoti amžiaus neįmanoma, nes šie žmonės nepalieka
išorinių kultūros reliktų. Jie nekuria medžiaginės kultūros, kaip ir
vaikai. Jie naudojasi gamta kaip Dievo dovana. Jie renka augalus,
vabzdžius, vaisius, šaknis, visa tai, ką duoda gamta, ir iš to
gyvena bei tuo džiaugiasi. Kai baigiasi resursai keliauja į kitą
vietą. Jie yra nomadai, kaip ir žaidžiantys vaikai. Bet svarbiausia, kad
jų gyvenimo būdas, bendravimo kultūra gerokai viršija civilizuotų tautų
kultūrą. Jų tarpusavio santykiai yra idealūs. Šeima yra monogaminė
vieno vyro ir vienos moters, lyčių lygybė irgi užtikrinta, vienas kito
neengia, paprastai neišsiskiria. Didelė vertybė yra vaikai. Pati Dievybė
yra visą laiką garbinama, bet ne religiniais aktais. Iš religinių aktų
yra tik naujų resursų pradmenų aukojimas, kai jie surandami naujoje
vietoje.
Darbo įrankiai yra tik mediniai. Kai kurie naudoja kaulinius įrankius ir
sraigių kriaukles. Akmens įrankių jie dar neturi. Etnologai apie jų
kultūrą rašo taip: Mokytojų ar specialių auklėtojų pradinė kultūra
(pigmėjų, australoidų, tasmanoidų, eskimoidų ir kitos) neturi. Ugdymo
tikslai pradinėse kultūrose yra tokie: kūno išugdymas, įsigijimas
gyvenimo praktikai reikalingų žinių ir sugebėjimų, klusnumas ir pagarba
tėvams bei senesniesiems, tiesa, susivaldymas ir altruizmas. Pagrindinės
ugdymo priemonės: pagyrimas, papeikimas ir bausmė. Ugdymo metodas yra
savaimingas pasisavinimas arba asimiliacija. Ugdymo motyvai: vaiko ir
bendruomenės gerovė bei Aukščiausios Būtybės reikalavimai.
Visos šitos tautelės išpažįsta Aukščiausiąją Būtybę. Kai kurios (tasmanoidai)
ją vadina Dangaus Tėvu. Šiaip ji jaučiama esanti virš visko, tarsi koks
apdangalas, kuris viską mato ir globoja. Panašiai tėvai, nors nebūna
artumoje, bet jie vis vien vaikus prižiūri, tvarko jų gyvenimą, o
vaikai, nors jų nemato, bet jaučia, kad jie yra. Taip ir šitų kultūrų
žmonės jaučia Aukščiausiąją Būtybę. Tarpusavyje jie skiriasi savo
bendravimo būdu su Dangaus Tėvu: tradiciškai jie aukoja jam maisto
pradmenis, surinktus naujoje vietoje, o antra nuolat su juo bendrauja
kalbėdami. Jeigu kambaryje paliekame vieną žaidžiantį vaiką, jis pradeda
su kažkuo kalbėti: ne tiek su savimi, bet su žaislais ir su dar kažkuo.
Jis kalba net ne savais žodžiais ar mintimis, o tai, ką kalba tėvai
panašiais atvejais. Jis įsijaučia, įsigyvena į tėvų psichologiją,
mąstymą, gyvenimą, mąstymo būdą ir savotiškai pamėgdžioja. Jis jaučiasi
savo tėvų gyvenimo dalyvis pats nori toks būti, jam tai patinka, o tas
kalbėjimas jam yra malonus bendravimas su nematomais tėvų gyvenimo
dalyviais. Toks yra ir pradinės kultūros žmonių bendravimas su
Aukščiausiąją Būtybe. Jie visą laiką ją jaučia. Kitaip sakant, jų
moralinis įstatymas yra ne tik viduje, bet jie psichologiškai jaučia lyg
kokį globėjišką skėtį ar už debesų esančią ir šildančią saulę.
Dar vienas iš dvasinės raiškos veiksmų yra vaikų iniciacija į
suaugusius. Iniciacijomis yra vadinamos ypatingos apeigos, kuriomis
jaunimas yra įvedamas į suaugusiųjų gyvenimą, supažindinamas su jo
principais bei paslaptimis. Kol vaikas auga, daugiau yra rūpinamasi jo
kūnu. Tuo tarpu iniciacija yra tarsi dvasinis jo ugdymo atbaigimas.
Pasirodo, kad pradinėje kultūroje buvo suprantama, jog vien tik kūno
išauginimas dar nepadaro žmogaus suaugusio, kad reikia subrandinti ir jo
dvasią tam tikra mistine įtaka.
Pagrindinis iniciacijos tikslas yra padaryti iš kandidato į suaugusius
gerą žmogų. Ar mūsų kultūroje dabar šituo rūpinamasi? Ar yra
pagrindinė mūsų mintis, kad mano vaikas būtų geras žmogus? Ar yra tokia
mintis tarp krikščionių? Kad turtingas būtų taip, kad gabus būtų
taip, kad mokytas būtų taip, kad sėkmė lydėtų taip. Tokie patys ir
šventiniai palinkėjimai (kiek prisiskaitome kvailiausių palinkėjimų
Kalėdų ar Velykų proga!), bet kad linkėtų būti geru žmogumi ar ką nors
panašaus, labai retai pasitaiko.Tuo tarpu pradinės kultūros tautelėse
svarbiausi reikalavimai tampant suaugusiu yra tokie: 1. Neribotas
altruizmas, tarpusavio pagalba, senelių, vaikų bei ligonių priežiūra. 2.
Pagarba vyresniems ir gimdytojams. 3. Darbštumas ir ištikimybė. 4.
Širdies gerumas ir draugiškumas. 5. Taikingas gyvenimas santuokoje.
Penki reikalavimai. Jeigu vaikas jiems pasiruošęs, jis gali būti
inicijuotas į suaugusius. Jeigu šitiems reikalavimams dar nepribrendęs
jis dar žalias, neišugdytas. Iniciacija priklauso ne nuo metų, bet nuo
moralinio dvasinio subrendimo. (Ar taip yra mūsų kultūroje?).
Jų moralės ir dvasinės kultūros pavyzdžiu gali būti šie pamokymai:
Jei tu netrukus vesi ir turėsi palapinę, sakoma jaunavedžiui, ir jei
pas tave ateis kitas ir ims tavo sraigių ar žuvų, vėžlių, kurie yra
ugnyje, tu neturi pykti; atvirkščiai, tu turi džiaugtis, jei svetimas
valgo tavo palapinėje.
Jei esi lauke ir matai aklą žmogų, kuris nemato kelio, nuvesk jį ten,
kur jis nori.
Jei girdi lauke verkiantį vaiką, kuris pasiklydo, paimk jį ant rankų ir
nunešk gimdytojams atgal. Taip turi daryti net ir tada, jei tas vaikas
būtų tavo priešo. Vaikas juk nekaltas, jei judu negalite sugyventi. Jei
tu nuneši savo priešui vaiką, jis tai pastebės ir bus tau dėkingas. Jis
sakys: tasai negali būti blogas žmogus. Ir jūs susitaikysite kaip
pridera
Negalima užmušti jokio žmogaus, nes ir tave nudės kaip šunį.
Jei negali sugyventi su žmona, nemušk jos, bet geriau pamesk.
Nevok, nes kas vagia, yra kitų nekenčiamas.
Kai kalba seni žmonės, klausykis dėmesingai, nors tau būtų ir nuobodu,
nes ir tu būsi senas, ir tau bus nemalonu, kai jaunimas tavęs
nesiklausys.
Altruizmas, pasiaukojimas dėl kitų yra pagrindinė visuomeninio gyvenimo
taisyklė. Apie jokį homo homini lupus est, negali būti ir kalbos.
Atvirkščiai socialinė pagalba yra tokia, iš kurios galėtų daug
pasimokyti ir mūsų dienų karitiečiai. Mūsų laikų įvairių šalpos
organizacijų veikla būna formali: išdalinti, paskirstyti. Vyrauja ne
dvasia, o mechanizmas.
Rūpinimasis vaikais, šeima, pasenusiais priimtas visose pradinės
kultūros tautelėse. Apie jokį silpnų mergaičių ar berniukų išmetimą arba
senių žudymą, kas sutinkama vėlesnėse kultūrose, pradinėje kultūroje
visai negirdėti. Etnologai pasakoja tik apie socialinės meilės darbus,
kurie parodo didelį visų silpniausiųjų gerbimą ir rūpinimąsi jais.
Etnologas A. Hovitas, kuris geriausiai pažįsta Australijos
primityviuosius, rašo, kad yra matęs, kaip Delebura giminėje vieną
negalinčią paeiti senelę vyrai nešiojo iki pat jos mirties. Taip pat
dažnai pasitaiko, kad grįžusieji iš medžioklės grobį pasidalina lygiomis
dalimis, kad nebūtų skriaudos tiems, kuriems mažiau pasisekė.
Šeimos gyvenime abi lytys traktuojamos vienodai, lygiai rūpinamasi
berniukų ir mergaičių ugdymu, vyrai ir moterys turi lygias teises,
pareigas ir atsakomybę už moralines pražangas. Tai santvarka, kur vadas
arba senesniųjų taryba vykdo Tėvo funkcijas ir turi Tėvo autoritetą, bet
valdžią sujungia su tėviška meile bei rūpestingumu. Autoritetas
reikalingas tam, kad Aukščiausioji Būtybė būtų gerbiama ir jos klausoma.
Iš kur jie sužino Aukščiausios Būtybės reikalavimus? Sužino iš mitų.
Visos šios tautelės turi mitus apie pasaulio sukūrimą, jo sandarą, apie
žmogų, apie tarpusavio elgesį. Krikščionybėje yra teologų, kurie sako,
kad tai labai panašu į pirmųjų krikščionių bendruomenes. Taipogi
teigiama, kad Evangelija, kurią paskelbė Kristus, yra antrinė. Pirmoji
Evangelija Protoevangelija buvo ta, kurią gavo Adomas ir Ieva
apleisdami Rojų. Jie gavo Atpirkėjo ir sugrįžimo į naują Antrojo Adomo
rojų pažadą. Protoevangelija nebuvo užrašyta, bet ji buvo perduota
žmonėms toms pirminėms tautoms.
Pirminės kultūros žmones galima palyginti su žmonėmis, kurie išėjo iš
prabangios pokylių salės ar iš prabangių namų į kažkokį mišką, į laukus.
Jie visai negalvoja, kaip tuos laukus ar mišką pakeisti, nes tai tiesiog
neįmanoma. Tai, ką jie matė, tai, ką jie paliko ar iš kur buvo išvaryti
atkurti naujomis sąlygomis nebuvo jokios vilties. Dabar jiems
vienintelis svarbus dalykas klausyti tos Būtybės, nuo kurios jie
priklauso, kuriai priklausė tie buvusieji prabangūs rojaus namai. Jai
priklauso ir dabartinis pasaulis bei pažadas, kad jie bus sugrąžinti į
rojų, jei bus klusnūs. Todėl jie ir elgiasi kaip vaikai. Jie klusniai
priima tą pasaulį, į kurį yra išvaryti, bet nebando jo keisti, nes tai
neįmanoma. Svarbu yra klausyti Aukščiausios Būtybės arba dangaus Tėvo,
kad būtų galima sugrįžti. O pagrindinis Jo įsakymas mylėti vienas
kitą.
Mituose mokslas randa tiesą
Kyla klausimas, kaip atsitiko, kad šios
tautelės išplito po visą pasaulį su visa šita kultūra? Yra teorija,
sakanti, kad ši kultūra iš vienos vietos išplito po visus žemynus.
Tačiau ar tai įmanoma? Juk, pavyzdžiui, eskimus nuo pigmėjų skiria
keliolika tūkstančių kilometrų, o kitas tauteles skiria milžiniški
vandenynų atstumai. Ar šitie pirminės kultūros žmonės sudaro vieną
šeimą? Jei sudarytų vieną šeimą, tai jos turėtų būti kilusios iš vieno
kamieno. Evoliucionistai nenori pripažinti, kad žmonija yra kilusi iš
vienos šeimos ar vieno kamieno.
Tiems, kurie vertina modernųjį mokslą, galima pateikti informaciją iš
žurnalo Nature. Amerikos mokslininkai biologai paskelbė
studiją, kurioje įrodinėja, kad ne mažiau kaip prieš 140 000 metų ir ne
daugiau kaip 280 000 metų gyveno viena moteris, kuri buvo visų šiandien
gyvenančių žmonių prosenelė. Daugelis mokslininkų ją jau praminė IEVA.
Studijos autoriai Kalifornijos valstijos Berklio miesto universiteto
biologai A. Vilsonas (Alen Wilson) ir M. Stonkingas kartu su Havajų
universiteto tyrinėtoja Rabeka Kan savo išvadas grindžia ląstelių
komponentų mitochondrijų analize. Kaip žinia, mitochondrijos gamina
ląstelei reikalingą energiją, jos randamos ne ląstelės branduolyje, o
likusioje jos dalyje. Mokslininkai tyrinėjo mitochondrijų genetinės
medžiagos DNR charakteristikas, bandydami nustatyti jos genealogiją.
Labai sunku būtų giminės medį nustatyti analizuojant ląstelių branduolio
DNR, nes tai motinos ir tėvo genetinės medžiagos mišinys, o per kartų
kartas įvyksta jau neatsekamos permainos. Tačiau to negalima pasakyti
apie mitochondrijų DNR. Kaip žinia, per apvaisinimą vyro spermos
mitochondrijos sunaikinamos, todėl naujagimis paveldi tik motinos
mitochondrijas ir šių mitochondrijų DNR tegali pakisti tik mutacijos
keliu. Mutacijų atsiradimo tempą mokslininkai jau yra nustatę, todėl
galima apskaičiuoti, kiek laiko prabėgo, kol išsivystė šiandieninių
mitochondrijų DNR variantai. Minėti tyrinėtojai lygino mitochondrijų
nukleinines rūgštis, surinktas iš įvairiausių pasaulio sričių, viso iš
147 individų. Nuodugniai ištyrę jų sudėtį jie rado, kad skirtumas tarp
jų buvo toks mažas, jog teliko vienas paaiškinimas: būtent, kad visos
tyrinėtos mitochondrijos privalėjo turėti vieną bendrą mitochondriją
protėvį. Faktas, jog mitochondrijos paveldimos tik iš motinos, ir kad
iki šių dienų išliko tik vadinamosios Ievos mitochondrijų rūšis,
reiškia, kad tiktai jos palikuonių kiekvienoje kartoje buvo bent kiek
moterų.
Mokslininkai taip pat nustatė, kad Ieva turėjo gyventi Afrikoje, į
pietus nuo Sacharos, kur pastebėtos didžiausios gyventojų mitochondrijų
DNR variacijos. Tokie pasikeitimai galėjo įvykti tik mutacijos būdu per
ilgesnį laikotarpį; tai reiškia, kad patys pirmieji protėviai ir
moteris, vadinama Ieva, turėjo gyventi kaip tik toje srityje. (Amerikos
balsas, 1987 m.)
Neįmanoma nustatyti tikslesnio tų žmonijos raidos procesų laiko, nes yra
pastebėta, kad prieš kažkiek tūkstančių metų laiko tėkmė buvo kitokia,
kaip ir Žemės sukimasis bei laiko skaičiavimas.
Įdomiausia, kaip pradinė kultūra galėjo išplisti po visus žemynus? Apie
pasaulinio tvano buvimą liudija tiek geologija, tiek ir senovės tautų
padavimai įvairiuose žemynuose. Pavyzdžiui, Šv. Raštas (Biblija) sako:
Betgi Dievo akyse žemė buvo sugedusi ir pilna smurto. Dievas matė, kad
žemė buvo sugedusi, nes visi marieji buvo sudarkę savo kelius žemėje.
Tuomet Dievas tarė Nojui: Aš nusprendžiau padaryti galą visiems
mariesiems, nes per juos žemė prisipildė smurto, tikėk manimi,
sunaikinsiu juos drauge su žeme. Statyk sau arką iš gofero medžių,
padaryk arkoje perdaras ir užglaistyk ją iš vidaus ir iš lauko derva.
Šitokią ją padirbsi: arkos ilgis bus trys šimtai uolekčių, jos plotis
penkiasdešimt uolekčių ir aukštis trisdešimt uolekčių. (...) Tuomet
VIEŠPATS tarė Nojui: Eik į arką su visa savo šeima, nes iš šios
kartos tik tave vieną radau teisų savo akivaizdoje. (...) Tvanas
žemėje tęsėsi keturiasdešimt dienų. Vandenų daugėjo ir taip iškėlė arką,
kad ji pakilo nuo žemės. Vandenys žemėje labai patvino ir padaugėjo, o
arka plūduriavo ant vandenų. Aukščiau ir aukščiau ant žemės kilo
vandenys, kol visi aukščiausi kalnai visur po dangumi liko apsemti (Pr
6-7).
Panašiai kalbėjo Dievas ir actekų padavime Amerikos žemyne: Nedaryk
daugiau vyno iš agavos, o imk skaptuoti kamieną didžiulio kipariso ir
įeik į jį, kai Torontli mėnesį vanduo pakils iki dangaus.
Apie gresiančią nelaimę Dievas žmones įspėjo ir Ramiojo vandenyno
tautų legendose, taip pat elgėsi indų dievas Višna. Ramiojo vandenyno
salose yra daugybė padavimų apie kažkokius atėjūnus, perspėjusius apie
katastrofą. Tie, kurie pasigamino sielius, išsigelbėjo. Birmos
metraščiai pasakojo apie žmogų, pasirodžiusį iš aukštybių, kuris
juodai apsirengęs klaidžiojo visur, kur tik rinkosi žmonės,
klaidžiojo gatvėmis ir sielvartingu balsu perspėjinėjo žmones apie tai,
kas turi įvykti.
Biblijos pasakojimą primena ir kitas daugelio legendų teiginys, kad
išsigelbėjo viena šeima: airių epe Bitas ir Biren; Velse Diueivenas ir
Diueivič; graikų legendose Deukalijonas ir Pira. Kitoje Atlanto pusėje
actekų, Brazilijos indėnų, šiaurės indėnų padavimai kartoja tą patį: nuo
tvano išsigelbėjo vyras ir moteris.
Dar kitas bendras bruožas: perspėtieji žmonės ne tik patys gelbstisi,
bet pasiima į laivus įvairių gyvūnų. Taip pasielgia šumerų herojus
Ksisutras, Kanados indėnų atstovas Etsi, meksikiečių Nata ir indų Manu.
Čia suminėta tik dalelė mitų, jeigu surinktume visus būtų žymiai
daugiau. Jie liudija, kad visų tautų atmintyje išliko to baisaus tvano
atminimas. Tačiau tautų pasakojimai kai kuo skiriasi nuo Biblijos,
kurioje rašoma, kad išsigelbėjo Nojus ir trys jo sūnūs su šeimomis. Iš
išsigelbėjusių Nojaus laive išsivystė trys žmonių giminės: jafetitai,
semitai ir chamitai. Semitai tai žydai, arabai, Kanaano gyventojai;
jafetitai tai indoiranėnai arba indoeuropiečiai; chamitai Afrikos,
pietų Indijos gyventojai. Tos trys gentys ir yra pagrindinai Biblijos
veikėjai. O iš kur atsirado kitos rasės: australoidai, mongoloidai,
eskimai, indėnai, polineziečiai?
Kitų tautų legendos, kaip matėme, byloja, kad išsigelbėjo ne tik Nojus,
bet ir daug kitų žmonių. Biblija apie tai nepasakoja, nes Biblija nėra
pasaulio istorijos knyga, bet žmonijos dvasinio išgelbėjimo (atpirkimo)
knyga. Ji pasakoja apie tuos žmones, kurie pagal pirminį
Protoevangelijos planą turi dalyvauti antrojo Adomo atėjime ir žmonijos
dvasiniame gelbėjime. Biblijoje minimi tik tie pavadinimai ar vardai tų,
kurie susiję su atpirkimo istorija.
XIX amžiaus regėtojos Kotrynos Emerich knygos gali padėti susigaudyti
tose Biblijos vietose, kur atrodo yra praleidimų. Kotryna Emerich labai
tiksliai matė įvairias Kristaus gyvenimo vietas. Ji regėjo, kur Marija
praleido paskutiniuosius savo gyvenimo metus, matė, kaip atrodė jos
namelis Efeze. Pagal šitas vizijas iš Italijos nuvyko vienuoliai, surado
tą vietą ir atstatė namelį. Pasirodė, kad vietiniai gyventojai
(krikščionys graikai) kasmet per Žolinę ateina ir pagerbia tą vietą.
Dabar yra pripažinta, kad tame namelyje Marija gyveno kartu su Jonu
apaštalu. Jonas tą namą ir pastatė. Šalia jo buvo pastatyta bažnytėlė.
(Dabar tai lankoma vieta, buvo atvykęs ir popiežius Jonas Paulius II
).
Kotryna Emerich regėjo ir kaip atrodė tvanas bei Nojaus laivas. Bet
svarbiausia, kad Nojaus laive ji matė dar apie šimtą išsigelbėjusių
žmonių, o taip pat vandenyje daug plaukiojančių pintinių (atrodo,
senovėje laiveliai buvo pinami ir iš nendrių). Tokiu būdu galėjo
išsigelbėti ir kitų tautų atstovai. Kur nusėdo kiekviena tautelė, dabar
sunku pasakyti, bet etnologai pripažįsta, kad vienoda pradinė kultūra
buvo išplitusi po visą žemę. Nesutaria tik, kokiu būdu tai galėjo
įvykti. Kai kurie teologai mano, kad tai Dievo dvasios poveikis į
įvairias tauteles, kad tuo rūpinosi angelai. Bet kai kurių tautų
papročiai tokie panašūs, kad jie atrodo žmogišku būdu perduoti
tradiciškai iš kartos į kartą.
Kultūrinis vystymasis ir dvasinė
degradacija
Pirminių žmonių kultūra ilgainiui pradėjo
vystytis ir nykti. Išliko uždaros, izoliuotos tautelės. Pavyzdžiui, ligi
šiol išliko jau minėtieji pigmėjai, kurių ūgis 1,40 cm. Su jais
mažai kas nori bendrauti. Jie turi takus per džiungles, bet tie takai
yra nematomi jie vaikšto šakomis ir lianomis iš vienos vietos į kitą.
Sekti jų pėdomis tiesiog neįmanoma. Taip jie išsisaugojo nuo
civilizacijos poveikio. Be to, nėra ką iš jų paimti, nes jie nekaupia
turto, kaip ir vaikai. Netiko jie ir kolonizacijai, nebent gyvenančius
pakraščiuose paimdavo į vergiją kaip juokdarius. Jų buvo senovės Egipte
ir Graikijoje.
Pirminė kultūra yra dvasinė, o gyvenimas čia vyksta kaip didžiulėje
šeimoje. Juk darni, gera šeima gyvena, galima sakyti, dvasiškai čia
vaikai tėvų specialiais ritualais negarbina, bet jų klauso ir su jais
artimai bendrauja. Pagarbūs bei meilingi tėvų-vaikų santykiai ir yra jų
dvasingumo išraiška. Toks buvo ir pradinės kultūros tautų santykis su
Dievybe.
Vėliau prasidėjo tolimas nuo dangaus Tėvo ir jo priesakų. To priežastis
galėjo būti žmonių kultūrinė veikla: atsidūrę tam tikrose gamtinėse
sąlygose, kai kurie žmonės pradėjo kurti įrankius, kurių pagalba buvo
galima daugiau sukaupti maisto ir buities atsargų. Kartu su turtine
nelygybe pradėjo nykti šeimyniški bendruomenių santykiai, artimo meilė,
o kartu ir sąmoningas buvimas Aukščiausiosios Būtybės artumoje.
Panteizmas yra kilęs iš pradinės kultūros, skirtumas tik tas, kad
pagrindinis dėmesys nuo paties Dievo perkeliamas į Dievo pasaulį kaip
jo apraišką. Toks žmogaus žvilgsnio nukreipimas į Dievo kūrybą dalinai
atitolina žmogų nuo paties Kūrėjo. Kai mes džiaugiamės kieno nors
dovana, pradedame pamiršti davėją.
Kultūrinė veikla reiškia žmogaus dėmesio ir veiklos nukreipimą į šio
pasaulio perkeitimą, patobulinimą, bandymą savomis jėgomis kompensuoti
rojaus praradimą. Ši kūryba duoda tam tikrų apčiuopiamų rezultatų,
tačiau ji sumažina žmonių dėmesį dangaus Tėvui ir vienas kitam. Kadangi
senieji protėvių mitai yra perduodami iš kartos į kartą, tai Dievo
buvimo idėja neišnyksta, bet pakinta žmonių santykis su juo: jie su juo
ima bendrauti tik retkarčiais, tam tikromis dienomis ir tam tikromis
priemonėmis. Tokių dienų pasirinkimui patogiausia buvo naudoti gamtos
reiškinius, ypač Saulės ir Mėnulio ciklus: dievybei pagarbinti arba
melsti labai tiko vasaros ir žiemos saulėgrąžos dienos, pavasario ir
rudens lygiadieniai, Mėnulio atmainų pradžia (kas septintoji diena). Tos
ir daugelis kitų dienų tapo šventėmis, o dangaus šviesuliai arba
įspūdingi gamtos reiškiniai dievybėmis arba jų pasireiškimu. Tai ir
buvo religija žmonių sumanytos priemonės palaikyti arba atkurti ryšį
su dievybe (lot. religare iš naujo surišti, susieti).
Tokiu būdu iš tos pirminės kultūros pradėjo kurtis kitokios kultūros,
kurios įvairiai garbino Saulę ir daiktus arba Mėnulį, gyvūnus ir
augalus. Nutolus nuo pirminės kultūros mitų ir tarpusavio santykių,
nebebuvo žmonių giminę jungiančio vieningo prado, todėl pradėjo rastis
įvairios žmonių kuriamos religinės formos, kurios virsdavo papročiais,
tradicijomis ir nauju gyvenimo būdu. Taip skirtingos religijos ugdė
skirtingą gyvenimo būdą, o kartu formavo skirtingas gentis bei tautas.
Galima būtų pasakyti, kad žmonės savo atsigręžimu į šio medžiaginio
pasaulio tobulinimą pradėjo tolti ne tik nuo dangaus Tėvo, bet ir nuo
meilingo tarpusavio bendravimo.
Dvasingumą pakeičia religingumas
Apie tai liudija ir krikščionybės
istorija. Kai kurie teologai teigė, kad Kristus nepaskelbė religijos.
Jis paskelbė dvasinį mokymą ir davė žmonėms pats Save. Jis nori, kad jo
vaikai būtų su juo kaip šeimoje čia ir dabar. Štai aš lieku su
jumis per visas dienas iki pasaulio pabaigos. Jis pasilieka
su mumis, todėl pagalbinių garbinimo daiktų nereikia. O religija kuria
būtent daiktus ir trafaretines formas. Kai neturime tikro meilės ryšio,
tada reikalingos tarpinės priemonės. Tai labai išryškėja būnant
priverstinėje atskirtyje nuo artimų žmonių. Pavyzdžiui, lageryje esi
atskirtas nuo šeimos ir tėvynės. Kaip tada bendraujama su artimaisiais
ir tėviške? Nagi, per laiškus, siuntinius ir spaudą. Laiškai ir spauda
tampa lyg asmenine religine forma, kuri mane jungia su šeima ir tėvyne.
Tai žmogaus sukurta forma. Šiais laikais, kai mūsų žmonės išvažiuoja į
kitus miestus ar į užsienį, tada telegramos, telefonai, internetas tampa
lyg privati religija, kurios pagalba kompensuojama artimo bendravimo
stoka.
Kartą lageryje teko pastebėti, kaip pagyvenęs kalinys kiekvieną dieną
pasiima knygutę su nuotrauka ir ją bučiuoja. Taip jis kasdien bendrauja
su tėvynėje likusiu jam brangiu asmeniu. Jis negali su juo susitikti,
todėl bučiuoja jo atvaizdą, t. y. savo meilę žmogui išreiškia per jo
nuotraukos pabučiavimą. Tai ir yra privati religinė apeiga ar priemonė.
Jeigu žiūrėsime šeimos atžvilgiu, kalinių šeimyniniai laiškai yra lyg
tos šeimos šventasis raštas, o atskirtųjų asmenų nuotraukos yra lyg
šeimyniniai šventi abrozdėliai. Per juos abi atskirtosios pusės bando
suartėti ir išreikšti savąją meilę.
Taip ir tautos, kurios prarado dvasingumą, t. y. artimą nuolatinį ryšį
su Dievu, pradeda kurti išorinius ženklus, statulas, paveikslus,
apeigas. Religinės apeigos ir ritualai yra žmogaus kultūrinis veiksmas,
bet jo tikslas ir prasmė yra dvasinio ryšio atkūrimas ir jo išlaikymas.
Tačiau jeigu ilgainiui tos apeigos būna atliekamos be meilės, jausmas
prapuola. Kaip ir minėtasis kalinys: jeigu jis išsitrauktų savo knygutę
su nuotrauka tik iš įpročio, be meilės, tai tas ryšys silpnėtų ir visai
prapultų. Panašiai ir religijoje: jeigu apsikarstysime kryžiais, namuose
prikabinėsime paveikslų ir pramogaudami švęsime šventes, bet nebus
meilės tarp manęs ir Dievo, tai nebus ir dvasingumo. Religinis
veiksmas yra, o dvasingumo nėra, kadangi nėra meilės tarp manęs ir
Sutvėrėjo. Tokiu būdu religinė forma netenka savojo turinio, nes ji būna
pamėgdžiojama kaip tradicija.
Liūdniausia yra tai, kad šitos žmogaus sukurtos religinės formos, nors
dalinai kompensuoja gyvojo ryšio stoką, bet iš esmės žmogaus prie
dievybės nebesugrąžina, pradinio meilės ryšio su Dievu nebeatstato. Iš
to kyla polinkis ieškoti vis naujų formų ir pagalbinių priemonių, o
senieji religiniai reliktai tampa papročiais tautinės kultūros
variantais. Todėl senąją tautinę kultūrą galima vadinti buvusių religijų
aidu, kuriuo galima domėtis ir net gėrėtis, tačiau jis negali mūsų
sugrąžinti į buvusį dvasinį gyvenimą, o kartu ir į buvusią tautos
būseną.
Polinkis pereiti nuo asmeninio bendravimo su Dievu į religinius
kultūrinius pavidalus, ištisas tautas padarė stabmeldiškomis. Čia
žmogus jau nebekalba su Aukščiausiąja Dievybe, bet atlieka atskirus
proginius veiksmus. Čia Dievas reikalingas tam, kad žmonėms tarnautų,
kad iš to garbinimo būtų nauda. Todėl pradėta užsiiminėti magija. Tai
vyriškojo prado tautos, kurios garbina saulę ir kitus dangaus šviesulius
bei užsiima magija, norėdamos iš dievybės gauti reikiamą pagalbą. Šitų
stabmeldiškų tautų aidas atėjo ir į krikščionybę kaip siekis Dievą
padaryti priemone, o religiją naudoti kaip magiją: atlikau tam tikru
būdu religinius veiksmus ir turi kažkas įvykti pagal mano norą. Tai
tarsi dievybės prievartavimas.
Ir vaikai kartais naudoja tokias ypatingas priemones, norėdami priversti
tėvus puola kniūpsti ant žemės, spardosi ir smarkiai rėkia. Tai yra jų
malda, bet ji yra prievartaujanti, savotiškai magiška. Jeigu pavyksta
vieną kartą taip iš tėvų ko nors išreikalauti, tuomet tai gali tapti
įpročiu. Jeigu kai kurioms tautoms pavyko ką nors įsakmiu magijos būdu
gauti, tuomet išsivystė atitinkama magiškai religinė tradicija.
Gamtos sureliginimas
Matriarchatinės tautos joms priklausė
lietuviai linkę garbinti gamtos ciklus, ypač atsižvelgiant į Mėnulį.
Žmonės pastebėjo, kad Mėnulio atmainos veikia augaliją, jos turi poveikį
ir žmogaus organizmo ciklams. Tokiems žmonėms visa gyvoji gamta atrodo
kaip motina, su kuria reikia palaikyti nuolankų ryšį. Tokio tikėjimo
išpažinėjai skiriasi iš kitų tuo, kad noras susijungti su deive-motina
buvo ne per prievartinius aktus, bet per gyvūnų, augalų pagarbinimą, o
ypač per mistinio ryšio užmezgimą transo metu. Matriarchatinės tautos
nori su dievais ar deivėmis bendrauti intymiai, šiltai, karštai. Tokiam
įėjimui į transą reikalingos pagalbinės priemonės. Šios tautos turėjo
tokias priemones, ypač naudojo įvairius augalus, kurie sukelia ekstazę.
(Lietuvoje šitie augalai dar buvo žinomi ir XX amžiuje, tik juos vartojo
jau nebe maldos praktikai, o kaip vaistus).
Iš pagonybės laikų turime išlikusių įvairių reliktų, kurie buvo
pritaikyti ir krikščioniškam religingumui. Pavyzdžiui, ąžuolas yra vyro
sielos įsikūnijimo medis (šalia beržo ir uosio), o moters sielų
įsikūnijimo medžiai yra eglė ir liepa. Todėl dar XX amžiuje kryžius
vyrams statydavo iš ąžuolo, beržo ar uosio, o moterims iš eglės ar
liepos. Ir koplytėles su Marijos statulėlėmis keldavo tik į liepas. Apie
bažnyčias sodindavo tik liepas visoje Lietuvoje. Ant kapų nepjaudavo
žolės ir medžių, nes iš tų medžių ir žolės mūsų kraujas teka. Buvo
tikima, kad į kapų medžius ir žolę pereina mirusiųjų sielos.
Jeigu tuos reliktus pagerbtume taip, kaip darė pagonys, bet be tikėjimo
ir meilės, tai šitokia praktika būtų mūsų kultūrinė raiška kaip
buvusios religijos duktė. Tarp gyvos religijos ir jos reliktinių apeigų
yra toks pat skirtumas, kaip tarp turinio ir formos. Tai, ką lietuviai
daro su kryžiais, koplytėlėmis, saviveiklinėmis pamaldomis yra senųjų
religijų aidas, atsispindintis mūsų sielose ir nuspalvinantis dabartinį
krikščionišką turinį. Bet jeigu visa tai pradėtume praktikuoti
dirbtinai, be gyvo tikėjimo, tai ta forma taptų tik buvusios religijos
aidu kultūrine dukra arba podukra.
Kad bendravimas su Dievu būtų gyvas ir netaptų tik religiniu-kultūriniu
reiškiniu, reikalingos bent trys sąlygos: a) tikėjimas dievybe, b)
tikėjimas dievybės galia ir įtaka žmogaus bei aplinkos gyvenimui, c)
pasitikėjimas religinio kulto veiksmingumu ir jo praktikavimas.
Jeigu nors vieno iš šitų komponentų nėra, tai nėra ir gyvos religijos.
Tuomet apeigų formalus atlikinėjimas tėra pseudoreliginė vaidyba arba
buvusios religijos kultūrinis reliktas. Vien protinis dievybės suvokimas
dar nėra religija, kurios gyvybingumui reikalingas visas žmogus jo
tikėjimas, žodžiai ir veiksmai. Jeigu norime atkurti, pavyzdžiui, senąją
pagoniškąją religiją, mes turime tikėti į tas dievybes, į tuos žalčius,
į tą sielų įsikūnijimą ąžuoluose, eglėse ir kapinių žolėse bei į
pranašiškus burtų ženklus.
Jeigu išpažįstame krikščionybę, tai reiškia, kad mes tikime Jėzų Kristų
ir su juo nuolat artimai bendraujame, panašiai kaip nuolat Dievybės
akivaizdoje buvo pirminės kultūros žmonės. Jėzus juk mokė: Visą laiką
budėkite ir melskitės (Lk 21, 36). Iš religinių veiksmų savo
mokiniams nurodė tik Tėve mūsų maldos pavyzdį, priminė krikšto
būtinybę ir Komunijos svarbą. Tik vėliau krikščionys pradėjo kurti
pagalbines formas priiminėjo sprendimus, kaip rengti pamaldas, kaip
nuodėmes išpažinti, kaip visą bendruomenę organizuoti. Ir kuo toliau,
tuo labiau krikščionybė buvo plečiama naujais religiniais pavidalais.
Tokia kūryba galėjo reikšti tikinčiųjų uolumą, bet dažniausiai liudijo
tikėjimo silpnėjimą. Jeigu tos formos būna praktikuojamos nuoširdžiai,
tuomet jos tampa sielai pagalbininkėmis. Tačiau kiekvienoje religinėje
formoje slypi stabmeldybės pavojus: savo regimu pavidalu užstoti
neregimąjį Dievą. Taip naujaisiais laikais per Kalėdas Kristų užstoja
Kalėdų senis, dovanos, eglutė, žaislai ir vaišės. Dievą dažnai užstoja
ir kitoks lengvabūdiškas religinis šurmulys per kitas šventes per
atlaidus, per sakramentų teikimą, net per Pirmąją Komuniją
Jeigu po
pirmosios Komunijos vaikai nebesidomi sakramentais, tai reiškia, kad
priimant Komuniją nebuvo noro susitikti su Jėzumi, gal nebuvo net
tikėjimo. Bet buvo iškilminga religinė apeiga su gražiais
rūbais, filmavimais ir vaišėmis. Panašiai vyksta per krikštynas, per
sutvirtinimo apeigas, per vestuves ir net per laidotuves. Dedama daug
pastangų religinei apeigai atlikti, o ne su Dievu susitikti.
Išmintis kalba vaikų lūpomis
Jeigu dabarties krikščionims neužtenka
Šventojo Rašto mokymo ir pirmųjų krikščionių pavyzdžio, tuomet gal
vertėtų atsigręžti į protoevangelinius laikus, kai jau minėtieji pirmųjų
žmonių palikuonys, netekę rojaus, stengėsi gyventi Dievo akivaizdoje?
Tiesa, ten nedaug buvo medžiaginės kultūros, nes žmonėms tada rūpėjo ne
savo rankomis kurti civilizacinį rojų, bet ištikimai išlikti su Dievu
iki jo sugrįžimo į Žemę.
Toje pradinėje kultūroje viso gyvenimo dėmesys sukosi apie Dievybę,
todėl visuomenės gyvenimas buvo savanoriškai teokratiškas. Iš Dievybės
suvokimo kilo pirmieji pirminio žmogaus bendravimo principai: santykiai
tarp vyro ir žmonos, tarp tėvų ir vaikų, tarp bendruomenės narių, o taip
pat pirmienų aukojimas Dievybei bei religinių mitų perdavimas
palikuonims. Tad ši pirminio žmogaus kultūra iš esmės yra dvasinės
kilmės. Čia Aukščiausiosios Būtybės suvokimas eina pirma protinių
ieškojimų ir atradimų. Pradinėje kultūroje Dievybė nėra atskiras dalykas
ar objektas, bet lyg oras, kuriuo kvėpuojama. Iš to plaukia pradinio
žmogaus gyvenimo vieningumas, nes apie antgamtinį centrą sukasi visas jo
mąstymas ir veikimas. Todėl šiems žmonėms nekyla klausimas apie gyvenimo
prasmę, nes gyvenimo prasmingumą jie jaučia visu savo buvimu.
Pradinė kultūra nėra nei vyriška, nei moteriška, bet tik žmogiška. Čia
nematyti vienos lyties persvaros, panašiai kaip ir vaikų pasaulyje
ankstyvoje vaikystėje. Čia lygiai rūpinamasi berniukais ir mergaitėmis,
lygios vyrų ir moterų teisės, pareigos ir atsakomybė, o ištvirkavimo
atveju lygiai atsakingi vyrai ir moterys. Labiau yra gerbiama motina, ja
privalu pasirūpinti senatvėje. Čia žmoniškumas persveria kurios nors
lyties reikšmę.
Šie žmonės kaip Dievo paveikslas ir atspindys visa savo būtimi
jaučia savo dievišką kilmę ir artumą Dievybei daug stipriau, negu
savavališko gyvenimo klystkeliuose nuo Dievo nutolęs dabartinis žmogus.
Jam nekyla net toks klausimas Ar yra Dievas?, panašiai kaip mums
dienos metu nekyla klausimas Ar yra šviesa? Tik aklam gimusiam arba
nuolat gyvenančiam naktyje gali kilti toks klausimas.
Rojų palikusių žmonių palikuonys saugojo gyvą padavimą apie
Aukščiausiąją Būtybę, todėl mitas yra neatskiriama pradinės kultūros
žymė. Mitai atspindi Dievo pasaulį panašiai, kaip kad Kristaus
palyginimai atspindi Dangaus Karalystę. Po mitais yra paslėptos
didžiausios dvasinio gyvenimo realybės ir pirminės šio gyvenimo
apraiškos. Mitų kūryba tautose parodo realų dvasinį gyvenimą, daug
realesnį nei abstrakčios sąvokos ir racionali mintis. Todėl, kaip rašoma
Evangelijoje pagal Matą: Jėzus kalbėjo minioms palyginimais, ir be
palyginimų jis jiems nekalbėjo. Išsipildė, kas buvo per pranašą
pasakyta: Aš atversiu savo burną palyginimais, išpasakosiu nuo
pasaulio sukūrimo paslėptus dalykus (Mt 13, 34-35).
Kaip Jėzus per palyginimus atskleidė nuo pasaulio sukūrimo paslėptus
dalykus, taip pirminių žmonių mitai atspindi pirmines žmonijos
žinias apie pasaulį. Pavyzdžiui, kaip Biblija pasakoja apie Tvaną,
panašiai ir pirminių kultūrų mitai byloja apie didįjį tvaną.
Akivaizdžius dalykus mitai tiesiog atpasakoja, o nesuprantamus pasaulio
reiškinius išreiškia simboliškai. Tokiu būdu mitai tampa pirminio
žmogaus nerašytu šventuoju raštu, kuriame užfiksuota visas
pasaulėvaizdis ir gyvenimo filosofija.
Nykstant mitams nyksta ir žmonių artimas ryšys su angamtiniu pasauliu.
Tai galioja ne tik pirminių žmonių atžvilgiu, bet ir krikščioniškajam
pasauliui. Kai prasidėjo vadinamasis R. Bultmano evangelijų
numitinimas, pajudėjo iš vidaus ir pačių krikščionybės pamatų
klibinimas, kuris tęsiasi iki šių dienų. Kuomet suabejojama Apreiškimo
autentiškumu, ar begali išlikti autentiškas ryšys su to Apreiškimo
Autoriumi Kristumi?
Kuomet pradedama kurti kultūrą, paremtą vien žmogaus protu ir
pastangomis, tuomet nyksta ryšys su antgamtybe, o pasaulio visuma tampa
nesuvokiama paslaptimi. Taip žmogus atsiduria pasaulėžiūrinėje tamsoje,
iš kurios bando išsiropšti savojo proto ir mokslo pagalba, o bendravimas
su antgamtiniu pasauliu vyksta susigalvotų religinių stabų ir prietarų
lygmenyje.
Kuo labiau su gamta bendraujama mokslo ir technikos pagalba, tuo labiau
žmogus tolsta nuo pasaulio pirmapradžio pagrindo suvokimo. Taip
prarandamas raktas ne tik pasaulio, bet ir paties savęs pažinimui.
Žmogus pats sau tampa nesuprantama būtybe, lyg vaiduokliška siela be
gyvenimo prasmės ir tikslo suvokimo. Panašiai chirurgai nesugeba žmoguje
surasti sielos, smegenyse nesuranda proto, o širdyje meilės. Bet ar
tai reiškia, kad iš tiesų žmogus neturi nei realaus proto, nei meilės?
Jeigu mokslinės ar techninės priemonės nesugeba atskleisti pasaulio ir
žmogaus esminių savybių, tai tik parodo, kad tos savybės yra už
mokslinio pažinimo ribų. Gamtos dėsnių esmę sudaro dvasia, kuri nėra
pavaldi moksliniam pažinimui, todėl kuo intensyviau (moksliškiau) žmogus
nagrinėja gamtą, tuo mažiau jis nusimano apie gamtos esmę arba jos
pirmapradį pagrindą.
Kol vaikas jaučia tėvų globą, tol jis mažai rūpinasi savo buitimi; jam
svarbiau žaisti gyvenimą pagal tėvų pavyzdį ir džiaugtis tuo gyvenimu.
Kuomet vaikai ima kurti savo gyvenimo būdą, jie ne tik nutolsta nuo tėvų
gyvenimo pavyzdžio, bet ir nuo pačių tėvų. Turint omenyje, kad Dangaus
Tėvo teikiamas gyvenimo pavyzdys rodo kelią į dvasinę laimę, tai jo
ignoravimas reiškia tolimą nuo Rojaus, ėjimą į erškėčiuotą ir bedvasį
medžiaginį pasaulį. Tolstant nuo dvasios šaltinio Dievo, atsiranda
baimė ir neviltis, kuri verčia įnirtingai, veido prakaite kovoti su
erškėčiais, kaip kad buvo pasakyta dar pirmiesiems žmonėms: Tebūna už
tai pasmerkta žemė, triūsu maitinsies iš jos visas savo
gyvenimo dienas. Erškėčius ir usnis tau ji želdins, maitinsies laukų
augalais (Pr 3, 17-18).
Žmogaus laikysena gamtos atžvilgiu apsprendžia tų žmonių kultūros
pobūdį. Pradinio žmogaus požiūris į gamtą yra vaikiškas, todėl jis
gamtos neperdirba, nepertvarko ir neniokoja. Jo pastangos yra nukreiptos
ne į žūtbūtinę kovą už būvį, bet į ryšio išlaikymą su Dievu, todėl jis
paklūsta paveldėtiems artimo meilės ir bendruomeninio gyvenimo
nurodymams.
Pradiniam žmogui gamta yra ne tiek objektas, kiek jo paties išplėstinis
laukas ir akiratis jam giminingoje aplinkoje. Jis gyvena gamtos ritme,
todėl ją išgyvena lyg motinos prieglobstį, kuriame jaučiasi laimingas ir
kurio darkymas jam atrodo nusižengimas.
Kol žmogus gamtą laiko Dievybės skėčiu, tol jis joje elgiasi vaikišku
būdu: daugiau ieško ir ima gamtoje esančias dovanas. Jis, kaip geras
vaikas, mielai naudojasi tėvų dovanomis, bet jų nepiktnaudoja ir
negadina. Gamtą ir jos gėrybes jis gerbia ne kaip dievybę, bet kaip Tėvo
dovaną. Todėl pirminės kultūros žmogus yra puikus gamtos žinovas: jis su
vaikišku smalsumu išnarsto visą jos paviršių. Jis gamta naudojasi kaip
bitė žiedu, tačiau to žiedo nesudarko. Todėl pradinis žmogus geriau už
civilizuotą žmogų mato gamtos įvairovę, geriau girdi jos garsus, geriau
užuodžia jos kvapus. Jis pažįsta kiekvieną gyvūną, medį ar žolyną,
sugeba iš augalų lapų, žiedų ir uogų pasigaminti tinkamų vaistų ir
prieskonių. Jam gamta yra pilnas įdomybių pasaulis, kuriame nėra kada
nuobodžiauti ir nėra reikalo ką nors darkyti ar griauti. Pritrūkęs
vietinių resursų, jis keliauja į kitą vietą, kuri jam atsiskleidžia kaip
naujas ir įdomus Tėvo dovanotos knygos lapas. Dėl tokio nepastovumo ir
neprisirišimo prie vienos vietos, pradinis žmogus išlaiko savo
psichologinį gyvumą, išradingumą, fizinį judrumą ir žmogaus dvasios
laisvumą. Jis tiesiog jaučia, kad sustojimas pastovioje vietoje jam būtų
pražūtingas.
Vienoje vietoje gali gyventi toks žmogus, kuris pats susikuria sau
aplinką ir gyvenimo būdą. Jis tampa savojo gyvenimo autoriumi ir
viešpačiu, todėl jis praranda ryšį su globojančia Dievybe. Jam Dievas
dar būna reikalingas tik atskirais atvejais: ištikus nelaimei, susirgus
ar mirštant. Kadangi tokių grėsmių jis negali išvengti, todėl kreipiasi
į dievus savo sugalvotų ritualų pagalba. Jam Dievas jau nebėra Tėvas,
bet paslaptinga ir grėsminga jėga, kurią reikia pagarbinti ir jai įtikti
aukomis. Taip atsiranda stabmeldystė, kaip nuolatinio buvimo su dangaus
Tėvu karikatūra.
Būdingiausia stabmeldiškų religijų žymė yra ta, kad jos pamažu sunaikina
pirminės kultūros mitus ir dangaus Tėvo nuostatus, sudarko pradiniam
žmogui būdingą vaikišką sielą ir tarpusavio santykių nuoširdumą. Taip
buvo atidaryta žmogiškųjų silpnybių Pandoros skrynia, iš kurios
neigiamus savo būdo bruožus pasiėmė įvairios stabmeldiškos tautos, kurių
tautinė kultūra vystėsi kaip pirminio altruizmo ir stabmeldiškojo
egoizmo mozaika.
Dievas pasaulio Viešpats
Kai žmogus nusprendžia gamtą valdyti,
nuolat tvarkyti ir keisti, jis nebesugeba su ja darniai sugyventi.
Valingas kūrybinis gamtos apvaldymas žmogų nuo gamtos atitolina, ir tai
reiškia, kad žmogus nutolsta nuo gyvenimo darnos. Kad galėtų gamtą
apvaldyti ir keisti neardant visos gyvenimo darnos, žmogus turi pakilti
virš savo gamtinės prigimties iki aukštesnio dvasinio gyvenimo lygmens.
Žmogus gali gamtą valdyti ir tobulinti tik ją veikdamas dvasine galia,
kuri reiškia meilės ir darnos viešpatavimą. Kai žmogus nori gamtą
valdyti, pats būdamas pavergtas egoizmo dvasios, tuomet jis tampa gamtos
priešu, siekiančiu ją pavergti. Tai išorinės kultūros ir civilizacijos
reiškinys.
Mokslas ir technika, bei jų pagrindu kuriama kultūra, atitolina žmogų
nuo dvasios, nuo Dievo, nuo gamtos esmės ir net nuo paties savęs. Kol
vaikas žaidžia su lėle, tol jo žaismas yra prasmingas, bet kai jis lėlę
išdrasko ir ištyrinėja jo elgesio prasmingumas baigiasi: jis pažino
tiesą, bet prarado džiaugsmą
Amerikiečių filosofo E. Hoferio žodžiais
tariant, laimės ieškojimas yra viena iš pagrindinių liūdnumo
priežasčių. Ieškodamas laimės daiktuose, žmogus praranda vaikišką
laisvę, o kartu įgimtą viltį ir gyvenimo džiaugsmą. Tą praradimą jis
bando kompensuoti įvairiais kvaišalais bei nuolatinio išorinio
pasilinksminimo priemonėmis.
Liūdniausia yra tai, kad valios ir mokslo pastangomis sukūręs savąją
kultūrą bei civilizaciją, žmogus nebeturi galimybių sugrįžti į pradinės
kultūros pasaulėvaizdį bei išgyventi jos pasaulėjautą. Juk norint
pamatyti pasaulį vaiko akimis, reikia susigrąžinti vaikišką sielą.
Kitais žodžiais sakant, neįmanoma pažinti Dievo pasaulį ir prie jo
priartėti, jeigu nėra vaiko dvasios. Kristus apie tai sako labai
aiškiai: Kas nepriima Dievo karalystės kaip kūdikis, neįeis
į ją (Mk 10,15). Šie Kristaus žodžiai galioja tiek atskiram
žmogui, tiek ir visai žmonijai, kuri bando išpuikusio mokslo bei
idiotiškos technikos pagalba pažinti pasaulio esmę ir tame rasti
gyvenimo prasmę.
Reali galimybė sugrįžti į gyvenimo autentišką dvasinę pradžią priklauso
nuo paties žmogaus valios. Ne Dievas atstūmė žmogų nuo savęs, ne Jis
išvarė žmones iš Rojaus, ne Jis pamokė žmones atsigręžti tik į savo
gerbūvį ir pradėti turto kaupimo gyvenimą, kuris sunaikina artimo meilę,
supriešina žmones tarpusavyje ir atitolina nuo Dievo. Reikėtų sukaupti
drąsą ir pagaliau viešai pripažinti, kad jau atėjome į išpranašautąjį
laikotarpį, kuomet į Žemę atėjęs Žmogaus Sūnus neberas joje
tikėjimo (plg. Lk 18, 8). Todėl šiems laikams, kaip niekada, yra
aktualus Kristaus įspėjimas: Nuo manęs atsiskyrę, jūs negalite nieko
nuveikti! (Jn 15,5).
2007 m.
|